22 Eylül 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Eyldi 1940 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler Sadeyağ muhtekirleri aleyhine takibat yapılacak Iktisad müdürlüğü dünden itibaren yağ fiatleri üzerinde tedkikat yapıyor BU SABAHKİ TELGRAFLAR İstilâ üslerine en şiddetli hücum yapıldı Fransız sahillerinde 50 kilometrelik alevler görüldü Lonâra 22 (A.A) — Evvelki gece İngilir hava kuvvetleri Alman istilâ Üslerine tahripkâr taarruzlarına de- vam etmişlerdir. İngiliz sahillerinden lerinde 50) kilometre ge“ ler görülmüştür. kşamı yapılan taarruz, gimdiye kadar Manş Ilmanlarında ya- pılan taarruzların en şiddetlisi olmuş-| şa fur. Taarruz bilhassa Celals, Bou- İegme ve Dunkergue'e karşı şiddetli olmuştur. Belçika İimanları da mü- esir surette bombalanmış, İngiliz tayyareleri, Almanyanın pek derinle- Bine dalmışlardır. Hollanda sahillerinde düşmanın fkt Maşe gemisi yakılmış, birinde şiddeti bir infilâk olmuştur. Bu harekâttan yalnız ik! İnellik tayyaresi dönme- miştir ———— İngiliz Mührühas lordunun nutku Nihai zafere emniyet ve itimadımız vardır Londra 22 (A.A) — Mührühüs Na- sırı B, Astler dün gece radyoda bi? Duluk söylemiş ve ezcümle demiştir. ki: Bütün dünya Şu suali soruyor: İngiltere ne olacak? Size muvaffakı- yete itimad hisgile diyeceğim ki, Pran- sanın hezimetinden sonra endişeli haftalar geçirdik. Bu endişe bakidir. Yakat nihsi zafere ftimadımızı hiç bir Zaman kaybetmedik, B. Attiee İngiliz hava kuvvetlerinin tefevvukunu kaydettikten sonra.de- miştir ki: «Şimdiye kadar istilâ olmamıştır. Yakat her an istilâ teşebbüsü yapıla» bilir. Maamafıh Hitler, tayin ettiği #arihte gecikmiştir. Bu mücadelenin Dihal neticesine Itimadımız vardır. Düşman mağlüp edildiği zaman daha İyi bir dünya kurmak için gayretle Timizi birleştireceğiz. Mısır cephesin- de değişiklik olmadı Kahire 22 (AA) — Mareşal Grazi- yani kuwvetleri Sidi Barrani'nin öte- #ine ierliyememişlerdir. İngiliz hav wvetleri İtaiyan mevzilerini bom- devam etmişlerdir. Aynca lyan üsleri de bombardıman edil- miş, İtalyan tayyareleri Marsa Mat- ruh Üzerine bombalar atmışlardır. Hasarat azdır. Bir İtalyan tayysresi düşürülmüştür. Esrarlı 'Tefrika No. 106 Muhterem validenizin vefat etti Bini büyük bir tesesürle haber al- dım. Dünyada hiçbir şey onun yerini enalesef tutamaz. Siz iyi kalblisi- Biz. İzmirde bunu hepimiz biliyoruz. Şu iztırablı anınızda başkaları için de merhamet etmeğe kalbiniz büs- bütün müsaiddir, öyle tahmin edi. yorum. Ben sizi teselli etmek isti yorum. Rica ederim, siz de benim göz yaşlarımı silmeğe gayret ediniz. Torunum Bedriye İstanbuldadır. Onun kabahatleri olduğunu biliyo- müm. Fakat nerede ve ne şerait al. tında bulunduğundan haberim yok. Bu kız hayatında pek bedbaht ol muştur. Babasım görmedi. Annesi- nin de şefkatinden mahrum yar şadı. Çünkü, © unutmamışsınızdır, Cenabıhak, OBedriyenin validesini akıldan mahrum etmiştir. İşte bü- tön bunlar, Bedriyenin işlediği suç | Yarda onu az kabahatli gösteriyor. Gece gündüz rum. Başına onun için ağlıyo- ler geldiğini merak Londra zafer için hazırlanıyor — e— Londra şebremininin Amerikalılara hitabesi İngilterenin mukavemet azmini hiçbir şey kiramaz!|x. —— Londra 21 KA.A.) — Londra Şehremini Lord, Amerika efkâ- fi umumiyesine radyo ile hitap eden bir nutkunda ezcümle demiştir ki: «Londra, mukavemet ve zafer kin hazırlanmıştır. Onun azmini hiçbir şey kıramaz. Memleketimizin bu kırmızı toprağı, Sitenin bu kal- dırımlı enddeleri, eski Romanlıların atmış oldukları temeller üzerine in- edilmiştir ve sonuna kadar mü- Si edilecektir. Kendra belediyesi, tarihte birkaç yan metrök ve ıssız bir hayalini ta- savvur etmeğe imkân yoktur. Londra belediyesi, tarihte birkaç hücuma maruz kalmıştır. Fakat hiç-| bir zaman yağma edilmemiştir. <Teslim yok» sözleri, büyük Bri- tanyanın mahsur bir kale olduğunu ifade eder, Halbuki böyle birşey yoktur. İngiltere, bugün, İngiliz ta- rihinde ifa edilecek en yüksek vazi- feyi yapmak için hazırlanan erkek ve kadınlardan mürekkep bir ocak- tar. Bu akşam yatmağa gittiğiniz za- man İngiliz donanmasının iz büyük Britanyanın sahillerini değil, ayni zamanda bütün dünyan em- niyetini korumakta olduğunu hatır- Hamanizı rica ederim.» Japon - Amerikan gerginliği arttı Bir Tokyo gazetesi Japonyanın çizdiği yolda sebat edeceğini yaziyor Tokyo 21 (AA) —D. N. B. ajanmı bildiriyor: Chowgyla 8h' i, #on zamanlarda Japon - Amerikan münasebetlerinin gene fenalaştığını yazmaktadır. Bu gazete, gerginli- Ün, Japonyanın cenup siyasetinde gösterdiği asbatın Avrupa harbi dola- yısile fazlalaşmış olduğunu müşahede simektedir. Gazete diyor ki; «Japonya demokrat memleketlerden gittikçe uzaklaşmaktadır. Mütereddit bir siyaset takibine artık imkân kal- mamıştır. Birleşik Amerikanın tehdit- kâr bir tavrı Japonyada infial dahi uyandırma. Prens Konoye'nin çok didal vazlyetlerle karşılaşacağı hak- Kandaki iması, Japon siyasetinin müs- takbel fatikametini vazih bir suretle isbat etmektedir.» —— Fuar ziyaretçilerinin sayısı İzmir 21 (Telefonla) — İzmir fonrın. bu sene ziyaret edenlerin sayısı 739,918 olarak tespit edil. İ miştir. Yüzük Nakleden: (V& - Nü) imdadına bir meleğin yetişmesini; onu bulunduğu uçurumun dibinden kurtarmasını istyiorum. Ah küçük hanımcığım, zavallı Bedriyemi kurtaracak güzel siz olmanızı ne derece Bu müşkül, fakat sevaplı işi kabul etmenizi merhume validenizin rubu içi. sizden rica ederim. Kalbiniz şu anda iztırab ve matemle açıktır. Bu niyazın böyle bir anda ruhunuzda yer edebileceğini umuyorum, Bu nasil yapacağınızı bilmiyorum. Fa- kat sizden istimdad ediyorum. Derin hürmetlerimi arzederim, küçük hanımefendi. Makbule Yelkenli Masume bu satırları birçok sefer- İler okudu. Ne azametli, ne vakarlı Badeyağ flatlerinin şehrimizde gün- tedkikat yapılmasını belediye iktisad den güne artmas Üzerine mıntaka ti-İ müdürü B. Baffete emretmiştir. caret müdürlüğünün sorduğu suale) İstihmi merkezlerinde de yağ flatleri- nin yüzde on beş nisbetinde arttığına! ari cevap gelmişti, Halbuki geçen 88- şehrimizdeki yağ flatlerile bu 20- neki fintler arasdaki büyük farkın, istihsal merkeslerinde görülen yük- zin mütenasip olmadığını yarmış- Val! ve Belediye relst B. LAtfI Kır- dar, mahal satış fintlerindeki yük- #eliş nisbetinden daha fazla bir kârla satış yapmanın ihtikâra delâlet ede- eğini nazarı ibare alarak sadeyağ sa- tışında ihtikâra sapan tacirler varsa haklarında kanuni muamele ifası için Ankaradaki maç 0 - 0 berabere bitti Hangi takımin Türkiye ifutbol şampiyonu olacağı bugün anlaşılacak nerbahçe Eskişehir Demirspor arasında Türkiye şampiyonası maçı bugün 19 Mayıs stadyomunda ya- pıldı. Beş binden fazla bir seyirci yığınının züerak ve heyecanla takib ettiği maç, bütün tahminler aksine olarak O - O Berabere neticelendi. Takımlar yarın (bugün) tekrar kar- plaşacaklar ve hangi takımın Tür- kiye futbol şampiyonu olacağı an- laşılacaktır. Emirgânda yangın Dün birbirine bitişik 3 ev tamamen yandı Dün saat 18 de Emirginda Maslak caddesinde 51 numaralı evden yangın çıkmşı ve bu eve bitişik 58 ve 55 nu- maral evler de tamamen yanmıştır. Birinel ev Durmuşa, ikinci Hasana, Üçüncü de Kemale alddir. İstinye ve Beyoğlu itfaiye grupları derhal yetiş- mişlerse de evler ahşap olduğundan Ateş süratle ilerlemiştir. Yanan evler ikişer katlıdır. Yangının Hasana eld 8l numaralı evin altındaki samanlıkta bırakılan sönmemiş bir sigara yüzünden çıktığı anlaşılmaktadır. Tahkikat yapılıyor. —— D.D.Y. memur ve müstahdemleri Ankara 31 (Telefonla) Devlet Demiryolları memurin ve müstahde- min talimatnamesine eklenen yeni bir fıkraya göre müseceel memur ve müstahdemlerin 11 ve daha küçük yaştaki öz evlâdları annelerile birlikte hastaneye yatırılabilecektir. Annesi- nin refakati imkânsız olduğu haller- de çocuğa hastanede büyük annesi, ve bunların masrafları da Idare ta-| rafından verilecektir. Akıl hastalığına | müptelâ olanlar kabili şifa olsun ve- ya olmasın vereme tutulanlar gibi idarece tedavi ettirileceklerdir. dı?... Meselâ bazı satırların ara- sında, evelinimetim, velinimetza. lanamaz mıydı?... arzı bürmet etmek» gibi sözler de yoktu... Bunlar, Masumenin hayre- tini celbediyordu. Hakikaten de Makbule nine, Masume üzerinde bir hakkı varmış da ondan nazikfine talepte bulunuyormuş hissini veri yordu. Dalma hürmet görmeğe, eteği öpülmeğe alışmış genç kızın dudal larında bir istihfaf ifadesi belirdi. Âlicenab hilkatine rağmen, kendi- sinden istenilen şey, — ne bizzat mevzuu, ne de şekli itibarile — Ma- İmumeyi cezbetmiyordu. Ferihan söyledikleri ile bu mektubun muh- teviyah birleşince, kalbi büsbütün üzülüyordu. Bir fenalık hissediyor- du, Fakat hinsiyatını kendi de tahkil edemiyordu. Kendi kendine: bir ric. mektubuydu bu... Hem de bir gemici kadınının elinden çıkı yordu. Hayret etti doğr . Aradaki yaş farkına rağmen ih- tiyar kadın, daha mütevazı, daha ediyor, üzülüyorum. Torunumun |niyazkâr bir ifadeyle yazamaz mıy end EK «— Ah, babam dönse... — diye — Allah vere de pek geç kalmasa...» Saat yediyi geçiyordu. Ortalığı karanlık basmıştı. Bir otomobil ho- murtusu işitti. Pencereye yaklaştı, | Gü Ankara 21 (Telefonla) — Fe-| kardeş veya teyzesi refakat edecek! İhalinde mıntaka müdürlüğünce ha- B. Saffet, dünden itibaren piyasa» da meşgul olmağa başlamıştır. Ted- kiklerinin neticesini bi? raporla B Lâtfi Kırdare bildirecektir. Trabzon, Kars, Urfa gibi İstanbul piyasasına sadeyağ sevkeden merkezlerde yağ f1- atleri ancak yüzde on beş nisbetinde yükseldikleri halde şehrimizdeki piya- sanın çok yükselmiş olduğu resmen tesbit edildikten sonra hâdise, flat mürakabe komisyonunda tedkik edi- lecek ve azami bir flat tesbit edilerek | ihtikâr yapanlar mim korunma kanu-| na göre müddetumumiliğe verilecek- lerdir. Finlândiyanın Türki- yeden alacağı mallar Büyük elçi İzmirde gazetecilere beyanatta bulundu İrmir 21 (Telefonla) — İzmir Fua- rın! ziyaret eden ve ihtaent malları- mız üzerinde tedkikler yapan Finlân- diyanın Ankara büyük elçisi bug gazetecileri kabül ederek beyanatta bulunmuş ve ezeümle demiştir ki: «Güzel İzmir! ziyaret fırsatına har olduğumdan fevkalâde memnu- num. Her zaman büyük sitayişlerle medhini dinlediğim İzmir entarnasyo- nal Fuarı herkes gibi ben! de bağr: bıraktı. Türk mallarını gördüm. Bizi en ziyade slâkadar eden mahsulleri mizden pamuk, yün, kendir, zeytinya- Bı, kuru üzüm, İnetr ve alelumum mensucatanızla. hububatın Soyyotler Birliği arazisinden transit tarikile doğrudan imkânları düşünülmektedir. memleketin iktisadiyatla biribirine zahir olarak Inkişaflarının temin ve teshili hususurda vaki çalışmalarımı- mn muvaffakiyetle & neticelentceği ümidini beslemekteyiz. ml İnhisarlar idaresi şarap- lık yaş üzüm aliyor İzmir 21 (Telefonla) — İnhisar. lar idaresi şaraplık yaş üzüm müba- yaasına başlamıştır. İzmir civarn- daki bağlarda yaş üzüm kalm ğmdan mübayaa memurları Salihli ve Alaşehir mıntakalarını O gitmiş lerdir. Kik) Kadın yüzünden katil İzmir 21 (Telefonla) İemiş- te Halılar köyün. Mustafa Ezik sarhoş olarak bir kadın meselesin- den İbrahim Avcyı öldürmü Katl yakalanarak adliyeye veril- miştir. pri Selânik Fuarında incirlerimiz İzmir 21 (A.A) — Selânik bey. inelmilel Fusrındaki Türk aviyonun- jda teşhir edilecek olan İzmir incir leri muhtelif ambalâj nümuüneleri zırlanarak Selâniğe gönderilmiştir. İki projektör ışığı gördü. «— Ohlş diye memnun oldu. Sarıvasıf Paşazade Raif beyefen- di evine dönmüştü. yo Babasının azimkâr ifadesini gö- rerek müphem kederlerini dağıt mak azmiyle, Masume, Raif beye haber yollayıp müsai istemeksi. zin, doğrudan doğruya onun çalış- İma odasına koştu. Bu matte yemek yiyeceği için babasının işi olmıyacaktı. Her hal- de rahatsız etmiyecekti, Onun için, âdeti hilâfına, müsaade istemeksizin babasına sid bu tarafa girmişti. Çalışma odasına mutad kapıdan girmedi. Salonları, kütüphane oda” sını geçti, Bu odayla büro arasında bir perde vardı. Masume perdeyi elile iterek içeri gireceği emada, babasının sesini işitti ve donakaldı: — Buraya ayak Basmaktari elzi| menetmemiş miydim?... Niçin gel.! diniz?... Benim kadar «iz de tehli- key düşüyorsunuz... Masumenin, içinde (Bulunduğu ahvali ruhiye öyleydi ki, bu işittiği sözler, kendisine müthiş bir iztırab | Mihver devletleri diğer | “İnedik ıç | him neticeler tevlid etmiş bulundu- ,. İsusta resmi hiçbir haber mevcut ol- Roma görüşmeleri bitti Ribbentrop bugün veya yarın dönüyor — — bir takım meseleleri daha halledecekler —.— Roma 21 (AA) — Stefani ajansından: Romanın salâhiyettar mabafilin- de beyan edildiğine göre, dünkü İ görüşmelerden sonra von Ribben- trop'un Romadaki ikameti esnasın- da başka bir görüşme yapılması mu- karrer değildir. | Alman Hariciye Nazıri, Bugün Be- raberinde kont Cisno olduğu halde Romanın şatolarında bir eevelân yapacaktır. İtalyan Hariciye Nazırı, Alman Hariciye Nazırma bir ziya- fet çekmiştir. B. von Ribbentrop, yarına kadar ALi ile VELİ İstanbul halkı ve mebuslar AK — İstanbul mebusleri ehaliden dileklerini dinledi. B. Salâh Cimcoz'a raslayıp: #Ma- kul, muvafık taleplerde bulu- nanlar ekseriyet mi?3 diye sor- dum, «Maalesef, ekseriyet, ken- di oturduğu evin sokağına bir fener takılması, yahut maaşını birkaç lira zam edilmesi gibi pek indi taleplerde bulundu!? cevabını verdi... Halbuki ne mühim umumi ve şamil dilekle- rimiz olabilirdi, değil mi>... Meselâ her mahallenin ha; müesseselerini kurup fıkaraları- na bakmak; yahut her mesleğin karşılıklı yardım kasaların ib- das ederek ihtiyarlık, alillik ve arkada bırakılan çoluk çocuk vaziyetlerini emniyet altına al- mak... İstanbul hemşerileri bu noksanlarımızı hissederek me- busların önüne bütün sarabatile Koymamış... Şaşılacak şey, de- ğil mi, Veli? Veli — pek de şaşılacak şey olduğunu göremiyorum... Çünkü bu ihtiyaçları hinsetsey- dik, bizzat halkın sinesinden f:$- kıran içtimai ve medeni teşki- Iât suretinde hsyırperverlik mü- Romada kalacaktır. Alman Harici- ya Nazırnm hareketi yu yarn öğle den sonra, ve yahut öbür gün vuku bulacaktır. Roma 21 (A.A.) ajanamdan: İtalyan gazeteleri, Alman H ye Nazırnn Rargadaki ikameti et- rafında geniş mikyasta neşriyat ya; maktadır. Bilhassa evvelki gün Ve- nda von Ribbentrop'un Duçe ile samimi bir hava içinde yapmış olduğu müzakerelerden son- ra neşredilmiş olan tebliğe ehemmi yetle işaret olunmakta ve bu sami mt havanm <Mihved devletleri adamlarının telâkilerinin mümeyyiz vasfını teşkil etmekte olduğu ve bu telâkilerin Avrupa için daima mü- Stefani ğu kaydedilmektedir. Bunları diğer bir takım hal suret- leri takip edecektir. Zira Avrupa- nın sağlam ve devamlı bir imara ihtiyacı vardır. a İspanya Dahiliye Naziri Romaya gidiyor Roma 21 (A.A) —D.N Bi Roma siyasi mahfillerinde, B. Serra Suner'in pek yakında Ro; ret edeceği söylenmektedir. Bu bu- mamaki« beraber, B. Sunerin Al manyadan dönüşünde İspanyaya Roma yoluyla gideceği sanılmakta- ir. Sir Denisson'un cenazesi merasimle gömüldü Vefatını teessürle haber verdiğimiz; * | tanınmış İngiliz müsteşriklerinden Sir Denlason Ross'un cenazesi dün sabah 10,30 da Amerikan hastanesinden İn- giliz sefarethanesine getirilmiştir. Be-| farethanedek! küçlik kilisede ruhani bir Ayin yapılmış, müteakiben ötomo-| bile Tophane rıhtımına kadar takib edilen naaş, buradan bir metöre ko-|“* nularak Haydarpaşaya götürülmüş ve oradaki İngiliz mezarlığına gömül- müştür. Cenaze merasiminde, İngiliz sefarelhane erkânt, ecnebi ve yeril ga- zeterilerie İngiliz kölonisinden bir grup hazır bulunmuşlardır. Başka bir an olsaydı, bu lâkırdı- lar dikkatini bile celbetmezdi ihti. İmal, İktidar babasının etrafında, İş istemek, yardım istemek için © kadar çok ve o kadar muhtelif ta- bakalardan insanlar dolaşırdı ki, Faif bey bunların bazılarını da teh- likeli bulabilirdi. Bir misafirine böyle lâflar söyliyebilirdi. Lâkin öğ- leder: sonra, Masume kendini mü- şevveş vaziyetlerde hissediyordu. Babasının sesinde bir garabet duydu. Sözleri kadar sesin ahengi de onu şaşırttı, Titriyordu. Bütün hayatında yapmadığı bir seyi yaptı, esseselerimizi de, karşılıklı yar- dım mesleki o mücsseselerimizi mahalle kurullarımızı da kurar- dık!... Aliveli Hindiçini'de gerginlikazaldı Japonlar taleplerini tahfif etmeği kabul ettiler Landra 21 (A.A) — Findiçini mest lesindeki gerginlik biraz zati olmuştu Filvaki Haiphand'da imza edilmiş ol yarı resmi bir Fransiz tebliği, Japon hükümetinin #indiçiniye müteslik mütalebatını tadil etmeği kabul eyle* miş olduğunu bildirmekledir. Müzake- Yat, dostane bir hava İçinde tekrar başlamıştır. Şimdiki halde kabule $ yan esaslar dahilinde cereyan etmek” tedir. Şu halde ihtilâfın yakında hal“ ledileceği tahmin olunabilir, Japonyanın ültimatomu Hongkeng 21 (AA Renteri ” | Fransız arazisi üzerinde askeri mabi- yette büyük Japon taleplerinin diçini umumi valisi amiral De tarafından reddi Üzerine, Japony. Hindiçiniye, mühleti pazar günü yarısı biten bir ültimatom verdiği öğ renilmiştir. Çunking'den gelen haberlere şöre, bütün köprüleri atılmış olan Hindiçiui hududu üzerinde 200 binden fazla Çin Askeri merzi almış bulunmaktadır İzmirde üç kişi zehirlendi İzmir 21 (Telefonla) — Güm rükten çıkarılan 48 varil analin yağını fıçılardan tenekelere boşal” İtan Moreno, İzak ve Mordohay ade anda üç kişi zehirlenmişler v. taneye kaldırılmışlardır. Bu ize:ine yağdan alnan nümünelef kimyahaneye vi istir. aşi Tren bir kamyonu parçaladı İzmir 21 (Telefonla) — Tireden İzmire gelmekte olan 1312 numa" ralı yolcu katarı Ödemiş belediye" sinde kayıtlı şoför Ahmedin idare" sindeki kamyona çarpmış, kamyon parçalanmıştır. Nüfusça zayiat ol mamıştır. İngiltere ve Almanya üzerine hava akınlar! (Baş tarafı 1 inci sahifede) Askeri ihtiyatlara ve mavna ve vapdf tecemmülerine yeni hasarlar yapıl” Buştar. Dortmund - Eps kanalı, Duls? berg civarında demiryolu münakalâli bir iaşe treni, Maastricht olvarındi bir mühimmat fabrikası ve bir ço düşman tayyare meydanları da ei surette bombardıman edilmiştir. Sahil servisi tayyareleri, iki düşman İs # | vapuruna hücum etmişler ve bun! adam onu korkuttu. Bu, 4 korkunç yüzlü, it kalli bir #damdı. — #Gelmes diyorsunuz inme, peşimdeler, beyim... Ele ğim diye Korkuyorümi... kalanırsam sizin haliniz $ verdi. |elddt hasara uğratımışlardır. Tayyar” lerimizden ikisi üslerine dönmemişti" Londra 21 (A.A.) — İngiliz ts“ yöreleri düşmanın istilâ üslerine ka” şi inkitanz darbe programının tatb kine bu gece de devam etmişlerdi” «İngiliz Fenerlerindeki ramdiar d€ bizdeki als arasından Manşın Fra” #ahillerinde Calais ve Boulorn”” & pürlak infilâklar görmüşlerdi |