26 Aralık 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

italyada faşizme karşı infial artıyor Londraya gelen raporlar bunu bildirmektedir Amerikanin Vichy ve Roma sefirlerinin görecekleri vazife Londra 25 (A.A.) — Başvekil B. Charehill'in İtalyan milletine hi- tabı Londra siyasi mahfillerinde ol- duğu kadar bitaraf mahfillerde de İngiliz o diplomasisinin faaliyetinin esaslı bir | tezahi addediliyor, Churchill nutkunda eski | İngiliz - İtalyan dostluğunu hatırlatmakla be- raber şu tarihi hakikati de ihmal et- memiştir. İtalya şark hududunda kuvvetli bir Almar komşusu bulunduğu müd- detçe birine: sınıf bir devlet olama- mıştır. Bu hakikati bildiği muhak- kak olan Mussolininin İtalyayı esl den Avusturyaya tâbi olduğu gi gündi de Almanyaya tâbi bir mem- İeke: haline getirmeğe karar verdi- ğine şöphe bırakmıyor. Fakat bura- da tebü olarak suale şayan görülen noktu şudur: Bunları hatırlatmakla ve İtalyan milletine bu suretle hitap etmekle Chuzehill, böyle bir nutkun lüzumu” Du isbat eder raporlara mı istinat etmekte idi? Herhalde evet. Çünkü İtşlyadar Londraya gelen birçok ra- perlar, İtalya milletinin, faşist, reji- minin mensuplarına ve usullerine kerm gittikçı artan bir nefret izhar ettiğini, bu münaferet yüzünden ba- zan arbedeler çıktığını bildinmekte- dirler. Ayni raporlarda hül rine uğraya - şeflere karşı ve bilhas- an Badoglio'ya karşi halkın sempati göstermekte olduğu ve Taranto'da, Amavutluk'ta ve Mısır'da uğranılan hezimetler yavaş yavaş meydana çıktıktan sonre pek menfi bir tesir bıraktıkları zikredilmektedir. Bundan başka İtalyadan gelen bir çok haberlerd. Alman O aleyhları bissiyatın zail olmadığı bildirilmek» tedir. Filhakika mihver siyasetini terviç edenler bile İtalyan muvaffa- kiyetsizlikleri karşısında Almanların tamam'le lâkayd kalmalarından ve ciddi bi: yardımda bulunmamala- nndan şikâyet etmektedirler. İtalyan halk membalanndan Al manya lehine olarak isüfade etmek maksadil. yakında gelmeleri muh- tem *l ola" Alman kıtalarının ve po- lisinis memlekete sokulması ihtimali ciddi endişele i mucip olmaktadır. İtalyar milleti, şimdi Almanyanın bir taraftar Mesir ve Arnavutluk besekât. hakkında müstehziyane tef- sirlerd bulunduğunu ve endişe ve- recek hazırlıklar yaptığını, diğer ta- raftan İngiltere hükümeti reisinin kendisin yardımcı bir el uzattığını görmektedir. Başvekilin bu hareke- tinin bir zaa* eseri olmadığı mey- dandadır. Bu itibarla Churchill'in nutku, Londrada lüzumlu * bir jest addedilmektedir. Bu nutkun vaziyetin O tamamile kavranmış olduğunu gösterdiği söy- lenmek'edir. Ayni sebeplerle Ame- rika, Romaya sefir William Phillipsi göndermiştir. Bu zatın oradaki va-| sifesi Ducahy'nin Vichy'deki vazi-|muharriri binbaşı Eliot diyor ki: fesine benzemektedir. Bu vazife, bilhassa o Amerikanın daha doğrusu Anglo - Sakson mil- letlerinin Fransızlara ve İtalyanlara Berlin tahakkümünden kendilerini kurtardıklar: o takdirde ellerinden geldiği kadar yakdım edeceklerini anlatmaktan ibarettir. İngiliz ve Yunan muvaffakiyetle- yinin bu vazifeyi kolay! laştıracağına | liye şüphe yoktur. Bu muvaffakiyetlerin | dım ehemmiyeti her gün artmaktadır. Esasen Grazianinin dolambaçlı hatı da bu ehemmiyeti teyid edici! yeni bir misaldir. Pariste Noel Paris 25 (A.A) — Havas: Paris hal- kı dün gece öaat iki buçuğa kadar No- eri tesld etmiştir. Kahveler ve lokan- talar ancak bu saatte kapanmıştır. Büyük caddeler. dondurucu bir soğu- ğa rağmen gayet kalabalıktı. Her sene olduğu gibi. bu sene de sokaklarda, Noel ve yılbaşı hediyeleri satan küçük barakalar kurulmuştur. y Bükreş elçimiz geldi Zükreş büyük elçimiz Hamdullah Suzhi Tannöver dün Romunyadan şehrimize gelmiştir. ” İmiş olsaydı, bu resmi bir iddia ola. metin gad»| Amerikayı tehdidi Amerika gazeteleri bunu çocukça buluyorlar Nvwyork 25 (AA) — New York Herald Tribune gazetesi, Ame rikan limanlarında bulunan mihver devletlerine ait gemiler hakkındaki Almrn tehdidini çocukça bulmak- tadır. Bununla beraber bu tehdidin ihtiva ettiği hakaret, nasyonal-sosya- ist Almanya hakkında Birleşik Ame- rika devlstleri ahalisi tarafından bes- lenen ve esasen kâfi derecede şid- detli olan infiali büsbütün arttırabi- lir. Bu infial, Nazi Almanyasının kullandığ: metodlar o doğurmuştur. Gazete sözlerine şöyle devam et- mektedir: «Naziler, bugüne kadar kendilerini müdafaaya muktedir ol- miyan küçük milletlere hücum etti- iler. İhtimal be sebepledir ki diple- masilerin', büsbütün başka bir va- ziyette bulunan milletlerin diploma- sileri ile konuşabilecek bir seviyeye çıkarmağı ihmal ettiler, Eğer B. Rib- bentrop bu mealde bir mülâkat ver- bilirdi ve bu takdirde Alman hükü- meti, tarziye vererek (o tehdidleri; almak mecbutiyetinde kalırdı. iğer taraftan Naziler bu tehdid- İlerinden kendi milletlerini haberdar etmek cesaretini de gösteremediler. Çünkü millete, 1917/18 harbindeki mağlöbiyetlerine sebeb olarak, Ame- rikanın harbe girmesini göstermiş- lerdi. Bugün, hükümetin ayni tehli- keli neticeyi doğuracak bir yol tut- tuğunu söylemek, tabiatiyle, çok yanlış bir hareket olurdu. Bu meseleyi, boş tehdidlerle dolu adi bir propaganda tecrübesi addet- tirecek birçok deliller vardır. Ber- lin'in Fikrince, bu hareket Amerikayı j0 derece meflüç bir hale getirecekti ki, Birleşik Amerika devletleri ha- yati menfaatlarını tamamiyle unu” tacaklardı. Almanyann Amerikaya harb ilân etmesine imkân olmadığını biliyoruz. Zira bu hareket Nazilere hiç bir şey kazandıramaz, bilâkis ber şeyi kaybettirir, Bu neviden bir tehdit karşısında mutavassıt bir Amerikan vatandaşı" nm göstereceği ilk aksülamel, Ame- irika limanlarında bulunan bütün! İmihver gemilerinin müsadere edile- rek derhal İngiltereye teslimini iste- Almanyanın | Buz bulunamaması yüzünden balık ihracatı yapılamıyor Balıkçılar evvelki gece balık avına çıkma- dılar, halbuki tamam ihracat mevsimindeyiz Balıkçılar buz tedarik edemedik- 'de ettiği takdirde sizin ihtiyacınıza Sabık kral Karolun hayatı tehlikede imiş Sabık kral İspanyada bir otelde mevkuf tutuluyormuş leri için evvelki gece balık avına |tekabü! edecek buzu imal edebil”) Yondrn 25 (A.A) — Rewter: çıkmamışlardı”. İtalyan ve Yunan riz.» Bu anlaşıldığına göre Romanyanın eski Londra elçisi ve cevaptan balık alıcılarından sonra Rumenler |isienildiği takdirde pahalı dahi ol-İhür Romanya hareketi reisi şu be bulunmı de balıklarımıza taliptir. Toriğin çiftine vasati olarak avuç dolusu para verdikler. halde balık bulamı- yorlar, Balıkçılarnmız da kayıkları ve ağlarile adamları hazır olup ve balık da bulunduğu halde bir türlü faaliyete geçilemiyor. Havala müsait gittiği için evvelki gece balığa çıkılsaydı yüz bin çift torik tutulabilecekti, o Balıkçılarımır na bundan istifadesi yüz bin lirayı bulacaktı. Belediye amonyak bula- madığ. için kâfi derecede buz yapa- mıyor ve buz bulunmadığından da balık ihraç edilemiyor, balıkçı. İar elleri kolları bağlı bir halde bekliyorlar. Sayısı yüz bini aşan balıkçı ve balıkçı ailesinin beklediği mevsim bu mevsimdir. Bu mevsimde tutu- Jan ihraç balıkları para edip satıldı- takdird. be yüz bin balıkçının karnı doyacaktır. Dün Tahtakaledeki buz imalâtha- nesine müracaat eden balıkçılar şu cevabı alınışlardır: Buz imali inhisarı belediye- Tarablusgarta topcu düellosu (Baştarafı 1 inci sahifede) üzerinde meşüm bir tesir icra etme- si de kabildir. Maamafih an mukavemetinin bu noktasının ne za- man düseceğini tayin çok müşkül dür. İngiliz tebliği Kahire 25 (A.A.) — İngiliz ha- va kuvvetlerinin Orta Şark karargâ- hımın tebliği: Dünkü salı günü, Garp çölünde İrgiliz hava kuvvetlerine mensup bombardıman tayyareleri, Tmimi ve Gazala tayyare meydanlarına hü- 'cumlar yapmışlardır. Bütün bomba- İmekten ibarettir.» Nevyork Times gazetesi de ayni mevzu hakkında şunları yazmak tadır: «Alman hükümeti, bu gibi tehdidlerle, bugün Birleşik Ameri- ka devletlerinin siyaseti olarak ka- bul edilmiş bulunan bir hattı hareke- ti değiştirebileceğini ümid ediyorsa cidden yanlış malâmata ve nasihat | lara istinad ediyor demektir. Amerikan milletinin Alman mille- üle hiç bir alıp vereceği yoktur. Za- ten .merikalılar Alman hükümeti- ni Alman milletinden ayrı telâkki etmektedir. Bundan başka Amerika Almanya ile harbe girmeği katiyen arzu etmemektedir. Bilâkis, Ameri- kan milleti sulhu muhafaza edebile- ceğini kuvvetle ve samimiyetle ümid etmektedir. Bununla beraber Ame- rikan milletinin kahir bir ekseriye- tinin, Amerika hükümetinin İngil- tereye yapılacak yardım hakkındaki İpolitikasına bütün kuvveti ile müza- bir bulunduğu da şüphesizdir.» Herald Tribune gazetesinin askeri «Bugün biz imalât sahasında büyük bir meydan muharebesi veriyoruz, Çünkü İngilterenin harbi kaybetme- mesi Amerika için hayati bir ehem-) miyeti haizdir. Bizim de bu meydan muhetebesini kaybetmememiz lâ- zımdır. İngiltere meydan © muharebesine gelinc:, bı sahadaki faaliyetimiz nak iye işidir. Buna azami derecede yar- etmeliyiz. Limanlarımızda Ak İman vapurları varsa bunları derhal harb meydana göndermeliyiz. Hu- kuku düvelden bahseden kirtasiye- cilerin sözleri veya müşterek düşma- hin tehdidleri bizi bu yolda durdur- mamalıdır.» Panama oÂmerican gazetesi de, Alman tehdidlerinin bütün Amerika milletlerine şamil, bulunduğunu ve Birleşik Amerika devletinin emniyeti bütün Amerika kıtasının emineyti| demek olduğunu yazıyor. İspanya Hariciye Nazırı Tancaya gidecek Tanen 25 (A.A) — (Stefani) Noe! münasebetile İspanya Hariciye Nazırı Serrano Suner'in Tancayı 2i- yaret edeceği haber verilmektedir. lar, hede/ muntakasının içine düş müş, hasarın tam genişliği müşahede olünümamıştır Ava tayyatelerimiz, bütün gün, keşif faaliyetlerini idame etmişler, faka. hiçbi düşman tayyaresine ras- lamamışlardır Avcı tayyareleri refakatinde sey- yeden büyük bir düşman bombardı- man tayyareleri filosu, Solluma bir hücum yapmıştır. Hasar pek azdır, bir miktar ölü ve yaralı vardır. Arnavutlukt-, birçok düşman tay- yaresinin bulunduğu Avlonya tayya- re meydanına muvaffakiyetli bir hücum yapılmıştır. Hedefler, iman ve şehir, alçak bulutlarla kapalı bu- lunuyordu. Tayyarelerimiz, bu bu- lutların içinden birdenbire çıkarak düşmanı baskın halinde yakalamış. lerdir. Tayyarelerimizden bir kıs mi, yerde bulunan tayyareleri bom- balarken, diğer tayyarelerimiz de hangarlara ve binalara hücum et- mişler. ve en nihayet çok aşağıdan bir mitralyöz hücumu yapmışlardır. Tayyarelerimiz, meydandan ayrılır- ken, meydan artık dumandan gö- zükmüyordu. Hava defi baı sis eden bir kruvazör, dan ağır surette mitralyöz ateşine tutulmuştur. i Şarki | İtalyan Afrikasında, bir Rodezya tayyaresi Üzerine beyanname atarken bir düşman av- ci tayyaresine raslamış ve bu düş man tayyaresini alevler içinde yere düşürmüştür. Gunnan üzerine bir hücum yapıl- mış ve atılan bombalarla bir imi himmat deposu inlilik etmiştir. Buryede binalarda yangınlar çıka- rlmış ve alçaktan pike bombardı- manla Heis'de depolara büyük ha- sar yapılmıştır. Birçok keşif uçuşları da muvalfa- kiyetli surette yapılmış ve bütün bu harekât esnasında hiçbir kayıp kay- dolunmamıştır. İngilterede bir Kanada ordusu kuruldu Londra 25 (A.A.) — Harbiye Nezireti, adu hükümetile, yapı- lan bir anlaşma mucibince İngiltere- de bir Kanada keolordusu (teşkil | karşılamak üzere gündeliklerine 6) enret vipurları mürettebatına birer edildiğini bildirmektedir. sa amonyak tedarik etmek kabil- Balıkçılar dün tekrar belediyenin buz fabrikası direktörlüğüne müra- İcant etmiş. ber istemişlerdir. Fabek- kadan şu cevap alınmıştır. 3 «— Belediye riyaseti bize tahri- Ten tezkere gönderirse size buz ve- ririz. Şifaht emirle hareket edeme- yiz. Sonra mesul oluruz.» Belediye- nin tahriri emri buz fabrikasına bu sabaha kadar gönderildiği tak- dirde fabrika balıkçılara bin kalıp buz verebileceğini bildirmiştir. Bin kahp buzla on bin çift torik buzla- İnebilecektir. Balıkçılar cemiyeti dün balık mıntakalarma verdiği malö- matta denize çıkılmasını ve on bin gift torik | tutulmasını bildirmişti Bugün Balıkhaneye on bin çift & rikten ne miktar fazla balık gelir se derhal denize dökülecektir. Buz tedariki nisbetinde balık tutulaca- ğından belediye Obuz fabrika- s1 yarın için ne miktar buz verecek- se bu «kşam o kadar balık tutula- nin elindedir. Bize belediye müsaa- İcaktır. ingiliz kralının nutku «Zaferi kazandığımız zaman noel günleri yeniden saadet günleri olacaktır» Londra 25 (AA.) — Kral alncı Georpe, Noel münasebetile radyoda bir nutuk söyliyerek yeni senenin da- ha mesud Noel günlerine kavuşturma- sı temennisinde bulunduktan sonra ezcümle demiştir ki: «Sonuna kadar dayanıp da zaferi kazandığımız zaman Noel günleri ye- niden saadet günleri olacaktır. O za- man hüsnü niyet dünyaya yeniden gelmiş bulunacaktır, Bugün hepimizi bağlıyan azlınkâr ruhu muhafaza et- mek mecburiyetindeyiz. Erkek, kadın. hepimiz, ve dünya milletleri arasında her mületten fazla, bu Tuba muhtaç olacağız. Kendimizden ziyade bagkası- nı düşünmekte devam etmeliyiz. An- cak bu suretledir ki dünyayı ve hayatı daha iyi ve daha güzel bir halde göre- biliriz. Şimdi hepinize mesud bir Noel ve yeni bir sene dilerim. Yeni seneyi mü- #evazı bir emniyetle bekliyebiliriz. Vahim bir buhran atlatmış bulunu- yoruz, Hâlâ karşımızda bulunan tehli.. keleri ve tsiz nd- detmemeliyiz. Fakat muhariplerimizle müttefiklerimizin karada, denizde ve havada kazandıkları muvaffakıyetler- den teselli ve cesaret almalıyız. İstik- bal zorluklaria dolu olacaktır. Lâkin biz safer yolunda sapsağlam ayaklar üstünde durmaktayız ve Allahın yar- dımile adalet ve sulha doğru yol aça- cağız.e Kral, ticaret vapurlarile balıkçı ge- mileri mürettebatına da bir mesaj göndererek, salimen dönmelerini te- menni etmiştir. B. Hitler Noeli garp cephesinde geçirdi 6 rlin 25 (A.A) — (D.N.BJ): Bütün Alman askeri kuvvetleri baş- kumandanı B. Hitler, geçen sene ol- duğu gibi bu sene de Noeli Garp cephesindeki askerleri ve amelesi arasında geçirmiştir. Bulgar bütçesi meclise verildi Sofya 25 (A.A.) — Bulgar ajan- - İsi bildiriyor: 1941 senesi bütçe lâyi- hası dün mebusan meclisine verilmiş- tir. Bu lâyiha 10 milyar 95 milyon 922 levaya baliğ olmaktadır. Maliye Nazırı B. İjilef, bu müne- İsebetle mebusan meclisinde Bulga- İristanın mali ve iküsadi vaziyeti | hakkında uzun beyanatta bulunmuş- tar, İngiliz maden işçileri ücretlerine zam * | Londrm 25 (A.A.) — Madenci iler birliği reisi B. Lauther, yeni sene- den itibaren İngilteredeki bütün İden içsilerinin bayat pahalılığını pence zam edileceğini bildirmiştir. ştur: ” Sabak Kral karol'un hayatının teh- Hikede olduğunu gösteren ciddi se- bebler olduğuna kaniim. Berlin'in tazyiki ile hareket eden İspanya ha- riciye nazırı B. Serrano Suner'in em- riyle sabık kral, halen Seville'de bir otelde mevkuf bulundurulmakta ve hiç bir yere gidememektedir. Hür Romanya hareketinin sabık | kral Karol ile hiç bir münasebeti ol- madığını sarahatan beyan etmek is- terim. Esasen kendisi ile doğrudan doğruya hiç bir münasebet de idame etmiyorum. Lâkin aldığımız haber- ler itimada şayar menbalardan gel- mektedir. Şahsi hüriyete haksız ola- rak indirilen bu darbeyi protesto ediyorum. Sonra şunu hatırlatmak ü İspanyol hariciye nazırı “deki Romanya elçiliğine il- ten etmiz ve Barcelone hükümetinin musirrane taleblerine rağmen kral Karol kendisinin teslim edilmesine mani olmuştur. Eğer kral Karol B. Suneri teslim etmis olsaydı, İspanya haririye nazır bugün hayatta olmı- yacaktı, Bugün kralın oPortekize gitmek üzere İspanyadan ayrılmasına müsa- ade etmemek için hiç bir sebeb yok- tur. Kral, harb devam ettiği müd- detçe, siyasete karışmıyacağna dair söz vermiş bulunmaktadır. Buna rağmen İspanyol hükümeti, kendi- sinin yerinden kımıldamasına bile müsaade etmemektedir. Zelzele Dün Erzincanda iki de- fa şiddetli zelzele oldu Ersincan 25 (A A.) — Bu sabah sa- A6 135 te ve 230 da burada oldukça siddetli iki zelzele olmuştur. Hasar yoktur. Ordu 25 (A.A) — Bu sabah 225te burada bir zelzele vuku bulmuştur. Hasar yoktur. Gümüşhane 25 (A.A) — Bugün sa- At ikiyi 25 geçe burada beş saniye ren bir zelzele olmuştur. Hasar yok- tur, Ş. Karahisar 25 (A.A) — Dün gece iki buçukta üç saniye süren oldukça şiddetli bir yer sarsıntısı hissediimiş- i tir. Hasar yoktur, B. Süreyya Palamur Ankara 25 (Telefonla) — Ticaret Vekâleti Diş Ucaret dairesi rels mua- vinliğine İç ticaret umum müdür mu- avinlerinden B. Süreyya Palamur ta- yin edilmiştir. Münakalât Vekili Ankara 25 (Telefonla) — Münakalât Vekin B, Cevdet Kerim İncedayı bu sabahki ekspresle şehrimize avdet et- miştir, Kars valisi Ankara 25 (Telefonla) — Kars vali- Mğime tayin edilen İstanbul vali mua- vini B. Hüdai Karnataban burada Ve- kâletlerle temas etikten sonra me- muriyetine hareket etmiştir. Nazilli Belediyesi 175000 lira istikraz istiyor Ankara 25 (Telefonla) — Nazilli Be- lediyesi, Nazilli gu tesisatını yapmak için Belediyeler bankasından 176,000 dira istikrazda bulunmak İstediğini Dahiliye Vekâletine bildirmiştir. Yeniden 3 milyon liralık : E 4 ziraat makinesi alınacak Ankara 25 (Telefonla) — Muhtelif sahalarda müsbet Istifadeleri görülen ziraat makinelerinden, yeniden 3 mil- yon liralik mübayas yapılması, Koor- dinasyon heyetinin kararına arzedil- miğtir. Polonya Reisicümhuru-| nun mesajı Londra 25 (A.A.) — Noel münasebe- tile Polonya Refsicümhuru, Belçika hükümeti ve general de Gaulle, Polon- ya, Belçika ve Hür Pransa ticaret va- purları mürettehatını mesajlar gön- dermişlerdir. Aynı vesile ile Norveç kralı ve Hol- larda krai'çesi Norveç ve Hollanda #i- mesaj yollamışlardır. ALi ile VELİ Yine duraklar!.. ğin Veli — Gözün aydın Ali, irümway o duraklarına sid proje tedkike başlanmış! Ali — Eh, kışın istifade ede- mesek bile yazın gölgeleniriz a! —Yoo, öyle bedbin olma Ali, mademki işe başlandı, nasıl olsa biter, bunlar asfalt yol de- gili... — Bari projeleri tedkik eden- ere ba. ihtiyaçlarımızı hatırlat- sak! ihtiyacı Ali, bekleme yeri için bir çatı ile üç duvardan başka neye ihtiyaç vardır?.. — Çook! O senin dediğin bekleme yetleri dakika başında ramvayların gelip geçtiği, halkın beş dakika bile durup bekleme- diği yerlerde olur!.. İstanbulun durakları başka tipte olmalıdır!,. — Meselâ). — Meselâ içinde sandalyeler, masalar, hastalar için karyolalar!... Bir köşede 0- ba, bir köşede kahve ocağıl. Tavlalar, iskambiller!.. Tramvay bekleyenlere hoş vakit geçirle- cek romanlarla dolu kitab raf- larıl.. Bir küçük büfe... — Sahi | söylüyorsun. Ali, bunlar bizim duraklar için pek Tözumlu, şeyler. Bir de elzem olan- lar var, onları da ben sana saya- yım: Her bekleme yerinin yanın- da bir küçük spor salonu! —O neden?.. — Bekleyenlerin fenni âletler le kollarım, bacaklarını kuvvetlendirmeleri için!.. bir tramvaya binmek için evvelâ Bazuya güvenmek lâzm Alit... Ali Veli kanapeler, Grazianinin raporu Bir İsveç gazetesi: «Bu rapor bir nikbinlik ifade etmiyor» diyor Stokholm 25 (A.A.) — Dagbla- 'det gazetesinin askeri muhabiri yaz- dığı bir makalede harb vaziyetini gözder geçirmekte ve şöyle demek- tedir: «Muvaffakiyetsizliklerle ve inti- zarla geçen bir seneden sonra İngi- liz kuvvetleri, döğüşmeği ve kazan- mağı bildiklerini tekrar isbat ettiler. Mareşa! Graziani'nin Bardiada'ki vaziyet hakkında yaptığı beyanat, büyük bir nikbinlik ifade etmemek- tedir. Hezimetin sebeblerine dair ya- ulan bu açık ve samimi saporun neşredilmesi ise muhtelif tefsirlere yol açınıştır. Bu hareket, milletin mücadele kabiliyetini takviye etmek gayesile yapılmış olabileceği gibi, milleti yeni hezimetlere hazırlamak maksadiyle de yapılmış olabilir. Ne- kadar garib görülürse görül, solini, siyasi ve askeri işlerin idaresi- ni kontrolü altında bulundurmasına rağmen, bunların telifi o meselesini her zaman halledememektedir.» Fransız Dahiliye Naza- retinin bir tedbiri Vichy 25 (A.A) — Dahiliye Nezâre- tinin emrile 16 Belediye meclisinin Hiğredilrceği ve 6 Belediye relsinin az edileceği bildirilmektedir. Söylendiği- ne güre, bu tedbirlerin alınmasına 5€- bep hükümet aleyhinde bazı hareket- lerde bulunulmuş olmasi veya idari aciz göstermiş olmasıdır. İstanbul - Selânik telgraf muhaberatı için bir karar Ankara 25 (Telefonla) — İstanbul - Selânik telgraf irtibatında vukua ge- len devami Arıza sırasında tarafeyn muhaberatının mühim veahhurlara uğradığı görülmüş ve bunu önlemek için İstanbul - Atina arasında bir telsiz irtibatı tesisi Yunan Posta, Tel- graf ve Telefon idaresince muvafık görülerek keyfiyet, alâkadarlara bil- dirilmiştir. İstanbul - Atina telsiz ir- tibatından geçirilecek âdi telgraflar için bie tarife tesbit edilmiştir. Ne demeli ? Ankara radyosu spikeri ba- yan «düşmen» diyor. Bu telâf- fuz tarzı eskimiştir. #Düşmen» dememeli; demeli! «Düşman»