4 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

, HUNUN Sekite — 4 WM%M n T KT h - Yunan Ulusal Müdafaası. | Türk - Yunan Andlaşma- Program 3 Kısımdır.Tamamile Tatbi- ki 8-9 Milyon Drahmiye Oturacaktır. (“ Imzalanacak Olan Mukavele Yal- Yunanlstan'ın birkaç saman danberi ulusal müdafan vasıta larını küvvetlendirmek için bir program bazırlamakta - olduğu ve bunu yakında tatbik etmeğe başlıyacağı malâmdür. Yunan hükümetinin bütün alâkadar dairelerle İş birliği ederek sna hatlarını bazırladığı ve Balkan-” meclisinde uzadıya tetkik ettiği bu program, ulusal mahiyeti yıllara dolayısile, kat'i lar uzun ve tatbikisin uzan edilmiş olması şeklini alma: kanunlaştırılmadan taksim den — ve evel, buba benzer diğer gevel ulüsal işler de olduğu gibi, son günlerde bugün fırkalar buşkan larından mürekkeb bir meclise verilmiş ve halen orada tetkik edilmekte bulunmuştur. Uluşal müdafan konseyi ile müştereken hükümetin bozırla dığı ba program hakkında Profa gözetesinin — verdiği — malümata göre, Yunanistan'ın olural mü dafan tertibatı 8 9 yıl içinde ve birbirini takib eden üç merha lede tamamen - bitirilmiş caktır. Birinci merhalede gayeler şanlardır: Adedi tesblt edilmiş mikdar da fırkaların seforber edilmesi hakkındaki plânı tatbik etmek için lüzimğelen malzemenin ik- mali, kora ve deniz kuvvetleri ile münasib bir — surette bir hava Çilosunun teşkili, deniz kuvvetlerinin — Skaramsoga'da inşa edilecek ve İnşası üç yıl dan evel bitecek olan İkl tor: pido muhribi İle takviyesi ve askeri nakliyat için lüzumu olan mütemmim demiryolları nın yapılması, Programın bu birinci kısım- nın tatbiki için, yapılan tetkik- lere göre, kara ordusu için 2 milyar, hava ordasu için 1 milyar 200 milyon ordasu için 500 milyon drahmi sarfedilecektir. Üçüncü yıldan altıncı yıla, yani 1940 yılına kadar sürecek olan İikinci merhalede varıla- cak gayeler şunlardır: Asker — verlininin — nüfusun yözde onu nlsbetinde — teabiti fırkaların adedinin fazlalaşma İcab — öttirdiğinden herb bhalinde firkaların - fazlalaştırıl. ması için lâzım gelen tedbirle rin “alınması, kara deniz ve hava kuvvetlerinden başka uzun seferler İçin ayrı ve müs: takil bir hava kuvveti teşkili, deniz kuvvetlerinde eski deniz üstü ve denizalti gemllerinin o zamana kadar tamamen tec didi, kara deniz — topları mermilerinin, el bombalarının, torpillerin, bafif topların, ma- kineli tüfeklerin — vesalrenin Yunanistan'da yapılmasını mün:- kün kılacak bir askeri sanayinin tesisl. Programın bü ikinci kammoin — tatbiki — için de - üç milyara yakın drabmi — sarfolu. nacaktır. ola. varılacak ve deniz tim ve ve Programın son üç yıllık üçüncü merhalesinde ise büyük merkezler — tahkim — edilecek, bunların buva müdafaası için tam tortibat alınacak memleke- tin sabil müdafaası ikmal olu. macak ve münakale — vasıtaları dış vaziyetin inkişafı dolayıslle ) : vücuda gelen askeri lüzumlara tevfik olunacaktır. Yunantstan'ın bügünkü ax keri kuvvetleri ihmal — edilmi- yecek bir vaziyette ise de hü:- kümet, depolardaki bütün se- ferberlik malzemesini lüzumu takdirinde tam surette edebilmek için Ikmal General Kondilir "dan bilhasma geferberlik giyim ihtiyaçlarının derhal tamamlan- ması ve bü sahadıki 500 mll- yon drahmilik eksiklerin mem- leket dahilinde Yunan fabrika larında bir istimal etmeği doğru bulmaktadır. Bo bakım, | | yıldan az bir za. manda yaptırılması çok Jüzü'mlu görülmektedir. Piyade kıtaları nn tülenkleri, ağır ve — bafif makineli tülekleri tam — oldu- ğundan bu kıt'alar için yalnız tayyyare makineli tüfenkleri ve refakat bavanları — alınacaktır. En son slstem bafif oğır ve l bataryalarla mücehhez — olan Yunan topçu kıtalarının ihtiyacı bataryalarla traktörler takılması fişenk miktarının doldurulmasıdır. Ayni zamanda tayyare bataryaları teşkili de lüzumla görülmektedir" Sıhhiyo levazımının tamamlanması ve bir bafif tank kuvvetinin teş- kili ile ordu, tam muharebe kıymetini almış bulunacaktır. Hava ve havai kuvvetlerine gelince; ordunun şimdiki mübrem ihti- ayol zamenda talime yara- yacak olan yüz tayyaredir. Bu tayyareler 45 kara ve deniz muharebe - filosunda İki takib ve iki bombardıman filosuna tokelim — olunacaktır. Sivil tay- yarecilik için lâzımgelen tayya- re meydanlarının İnşası İçinde 1765 milyon drahmilik bir is- tikrez akdi düşünülmektedir. Deniz — filosu ise bidayette ikf açık deniz torpldo ve muh- ribi ile ve bilâhare ayrıca iki torpido mubribi, 1 zırhlı kru- vazör ve muhtelif torpil muş: ları Hle takviye olunacaktır. Bütün bu programın tama: mile tatbiki 89 milyar drah: miye mal clacaktır. Fırka başkanları konferansı- nn bir celsesinden çıkarken Harbiye başkanı General Kondilis bu ulusal müdafan - programı hakkında şu beyabatta bulun. muştur. Fırka başkanları ile memle- ketin ulusal müdafaası hakkında verilen malümat bir fikir edin- mek için tamamen kâfidir. Bu İş, muhalefet gazetelerinin gayet garib bir surette söyledikleri gibi bir fazla öilâblanma değli, fakat yalmz lüzumu takdirinde seferberlik plânının tatbiki için lâzimgelen noksanların ikmali- dir. Bu raporumuzda sarih su: rette bildirilmiştir. Eğer bu bususta bizden fazla izahat İste- nilirse ba İzahatı vermeğe ha- Bırız. | Maliye bakanı B. Pezmazoğlu l ise şunları söylemiştir: Ulusal müdafan programının [ tetbiki için yeni vergiler kona- cağı hakkındaki şayialar asılsız ' dır. No yevi bir vergi konacak, ne de herbengi bir suretle olur: sa olenn ulüsa yük olacak bir tedbir alınucaktır. l Balkan iton Prımu öazctesi Ne 'Di_ıîor? sının Genişletilmesi.. nız Kara Sınırlarına Aittir. ,, Atina'da çıkan Prolya gaze- teti yazdığı bir makalede Türk Elen dostloğunun ve ittifakının gittikçe kuvvatlenmekte oldu- ğanu yazarak diyor ki: «Lüzümu — takdirinde — iki metleketin birbirlerine askeri yardımda bulunmaları hususu için ay anberi başlamış olan müzakerelerin pek yakında ne seyinin Ce- nevre'deki 'Foplantısı.. Dost Millet Gazeteleri Hararetli Neşriyat Yapıyorlar. Dört devlet Dış işleri Bükreş'te — çıkan — Viltoral, Bulkan andlaşımasının — Roma andlaşmaları Şark andlaş- ması bakkında konuşmak üzere Cenevre'de yaptığı toplantı hak. kında diyor ki: Bu toplantının hususi ehem- miyetini tebarüz ettirmeğe uğ raşmak bile fozladır. Bu içtima birkaç gün evel gene Cenevre: de toplanan küçük andlaşmanın kararlarını, menfeat birliği ve barışın kuvvetlendirilmesi hak: kındaki kuvvetli azmi ile tak. viye ve İtmam etmiştir. Küçük andlaşma ve Balkan andlaşması her ulusal hâdise karşısında veziyet almakta ve 80 milyon nüfusluk bir blokun azmi ile münasib kuvvete olan görüşlerini bildirmektedir. Bugün bu iki büyük taazzuv şuna kanidirler ki barışın em- niyeti ve muahedelerin kat'iyeti haricinde — bütün uluslararası mes'elelerinde kendilerine da- nişılması elzemdir. ve evvelce kendilerinin muvafakati alınıma. verilecek her hangi bir karar tam tesiri yapamaz. Balkan audlaşması konseyi de küçük andlaşma konseyinin vardığı neticelere Roma andlaşmalarının Şarki ve Merkezi Avrupa'da barışın ber- kidilmesi ile alâkadar bütün memleketlerin durumu ne ka- dar gözönüne alınırsa o kadar kendisinden beklenen - netice- leri vereceğini bildirmiştir. Yeni başka kelimelerle iki andlaşma da demişlerdir. ki: Roma andlaşmaları, bununla doğrudan doğruya alâkadar bu- lunan memleketleri teşkil et meleri basebile, küçük and- laşma ve Balkan andlaşmaları- nın Roma andlaşmalarına ta- mamen iltibak ettikleri ve bu andlaşmııların tatbiki için — sa- mimi surette davet eyledikleri nisbette, semereler verebilir. Balkan andlaşmasının — tebli. ve dan yarmış — ve Bakanları bir arada. ğinden çıkan sarih mana İşte budur: DİMİNEATZA güzetesi İse şunları yazmaktadır: “Küçük andlaşma İle Bal kan Aandlaşmasının — müşterek #iyasaları, Avroupa'nın — İstiklâ lini ve esaslı barışın devamlı esaslar üzerine kurulması İm- kânını alâkadar eden mes'eleler karpamdaki — müşte- rek — diplomatik — cebhelerinin sarih bir sarette tecellisini gös termektedir. Merkezi Avrupa- da vaziyet ve barış, küçük andlaşma ve Balkan andlaşma- Bının âlf menfeatleri haricinde temin ve tarsin olunamı Adevarul diyor ki: “ Harbin yok edilmesinin, tam gurette, ancak aralarında ittifak veya andlaşmalarla bağlı bulunan ayni fikirleri güden bir diplomatik cebhe - teşkil eden ve bir Ibtilâfı silâh yolile halletmeye kalkan herhangi bir kimseye karşı birleşmeyi ku- rarlaştırmış bulunan devletler arasında kuvvetli grublar teşki H İle kabil olabileceği kanan: tine İlk önce Fransa ve küçük aodlaşma devletleri — varmıştı. Küçük andlaşmanın gayesl bu olduğu gibi Balkan andlaşmı- sının gayesl de budur. Fransa, şark andlaşmasını ve akdeniz andlaşmasını vücuda getirmeğe gayeleri esaslı çalışırken gene ayni gütmektedir.,, Aynl mes'eleye temas — eden Vradini gazetesi de diyor ki: *Bo Türk Elen mukavelesi: nin değeri aşikârdır. Balkan andlaşmasının kuüvvetli — yardı.- mını halz bulunan diş siyasa: mız bu süretle çok mühim bir destek daha kazanacak ve omumiyetle İç vaziyetin ve ökonomik vaziyetin yükselmesi için mücadele eden Elen ulusu bundan sonra İstikbal için daha rahat bir surette çalışabilecektir. Elen gazetelerinde: | jimla tarsirine | sonran arazi vaziyetine ticeleneceği — haber — verilmek: tedir. Herkesin malümudur ki, ge- çen İki yıl İki memleket — ara | sında yapıları yeni bir anlaşma He genişlemiş olan Türk.Elen RWâ6, — kendilerinin — Balkan budatları bir teblikeye uğradığı fakdirde bir askeri iş birliğini de — gözetmektedir. Türk Elen anlaşmasının mantıki bir netl- cesini teşkil eden bu müşterek bududün karşılıklı. korunması ve temini anlaşmamıa him noktasını teşkil en mü: etmekte |idi. Muzhedelere dayanan - e- muadil — olan Balkan — bazışını mübim surette — soğlamlaştıran bir vak'a idi. Nitekim Balkan dörtler da bukımdan, Balkan barışını sağ: lamlaştırsn bir hâdise olmuştur. “Foakat barış yalnız larla ve mühürlerle sağlamlaş trılmaz. Barışı etmek için, aynl zamanda barışın sağ- lamlaştırılması için gerekli mad. di vasıtaları ve Balkanların burb karşı yapılacak her hangi bir müda baleyi önleyecek — vasıtaları bir eletem — halinde tanzim etmek te lâzımdır. Askeri İş — birliği hakkındaki Türk Elen hususi anlaşmasının akdi, İşte barış embiyetinin bu saretle kurul: ması amacını gütmektedir. *“Elen sü bakanının Türkiye Cümhuriyeti merkezini ziyare- tinde yapılmış olan ihzart gö- rüşmeler bu sefer — İtmam edi- lecek ve bu yolda bir. takım pratik peticelere varılacaktır. *“Bu Türk - Blen askeri mu: kaveleşinin iki memleket ora- mndaki bağları büyük mikyasta İnkişaf ettireceği tabildir. Ba tarzda bir İş birliği bittabi kar- şılıklı bir emniyetin evvelce de mevcodiyetini nazarı — dikkate aldığından, iki memleket bü. yüklerinin müteaddid defa söy- ledikleri gibi, Balkanlardaki Türk - Elen sınırları bundan sonra artık yalnız İdart bir kıymeti haiz olacaktır. “ Şonu da tebarüz ettirmek lâzım gelir ki, yakında imzala- nacak olan bu Türk - Elen mukavelesi —iki — memleketin yalnız kara sınırlarına taallük edecektir. Bunun sebebi açık. tır. İki memleket aralarındaki anlaşıma ile Balkan ortaların- dan gelecek muhtemel bir teh- Hkeye karşı topraklarının ve omumiyetle barışın emniyetini sağlamlaştırmışlardır. Ege da- nizi İse Şarki Akdenizin bir havzasıdır. ve Akdeniz ise, Tür- kiye ve Yunanistan'ın — dostu olan büyük devletlerin de men: bu teminat, andlaşmanı genel imza temin featleri bulunan bir deni Radini gazetesi Fransız'lı İtalyan'lar aranında imzalansn Roma andlaşmaları hakkında Balkan andlaşmasının tebliğini tahlil ederken de şöyle demek- tedir: «Roma andlaşmalarının ohem. miyeti büyüktür. Nitekim Bal kan andlaşması da bu andlaş. maları, Avrupa barışının kuv- vetlendirilmesi — yolunda çok mübim bir merhale olarak -—— —— Bundan dolayıdır. ŞUBAT 4 CKNT — a dünkü üzüm ve Za- hire satışları aşağıdaki — çekli- dedir. üzüm Satışları Ç. Alıcı K8K S 64 P. pacl 1895 15 25 20 G. Abdullah 11 50 11 50 s4 Incir Satışları Ç. Alıcı K. S. 28 İsak N, Barki 5 25 7 Zeytinyağı Satışları Kilo 27100 Esnaf veahall 26 75 26 75 Zahire Satışları Ç. Cinsi KSB S 50 ton Nobut 25 B. pamak 172 ken. pala. 18 inci Tertip #SU TAYYARE PIYANGOSU Dördüncü keşide L1 Şubat 935 LİRA » (2000) 4000 » (1000) 4000 » (500) 15000 » (150) 7500 » (100) 10000 » — (50) 15000 » — (80) 15300 132800 500 Amorti (20) 10000 1500 adet 142800 Salihli den: Salihli'nin mitatpaşa mahal- lesinden Baraç mehmed kızı fatma tarafından o mahalleden kocası salt aleyhine açılan bo: şanma davasının — mühakeme- sinde müddelaleyhin — maballi ikameti meçhol bulunduğun- dan İlânen — tebliğat — icrasına karar — verilmiş — olduğundan muhakemenin muallâk bulun: duğa 2,3,935 tarihlade pazar saat 10 da Salihli bukuk mah- kemesinde bizzat hazır bulun- veya bir. vekil gönder: 354 bukuk — bâkimliğin: mesl ilân olunur. ki Türk-Elen anlaşması İki memleket sahil- lerinin müdafansına bağlı kal- mamıştır. Esasen Akdeniz dev- letleri, Akdeniz — mes'elesi ile meşgul olmaktadırlar ve zan- solunduğu gibi Akdeniz and- laşması vücüde gelirse o zaman muhakkak sürette Türkiye ve Yunanlstan, ayni zamanda ken- di hayati menfeatlerini de ko- ruduğuna İnanarak bu andlaş: maya büyük bir memnuniyetle katılar kaydetmiştir. Fakat — Balkan andlaşması Fransız - İtalyan İti lâfını — selâmlarken — bu İtilâfı, muallâkta bulunan bütün ulus: lararası mes'elelerini, hassaton Balkan andlaşmasını alâkadar eden mes'eleleri ihtiva eden ve muhtemel bir gayri tabiilik için bütün kapıları kapıyan daha genel ve geniş andlaş: malara bir başlangıc - olarak telâkki eşmiştir.» nn ati ha a S n S lli l ddd