10 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| Hasihâisşialse'd, İİ!İI" N Sahiie—4 | - ETETTTTERTTTTETART TTTT Meslek Araştırmaları Portekiz'de Yazan: Mekteb çağında olanlar: 445, 000, okuva devam edenler * 8BO, oküv borçluluğu 7-11 yaş. Ana Okulları (A) Portekiz'in hemen hemen bütün büyük çehirlerinde ana okulları bulunmaktadır. Lizbon- da küçükler için özlen ekleme snıfları bulunur. Ana okulla zında okuv akçasızdır devam borçluluğu yoktur. Bu kurum:- larda Fröbel, Montesmsori, dek- roli yöndemleri tatbik edil. mektedir. İlk Okullar (B) Te11 yaşında olanlar kiz: erkek kamu çocuklar ilk oku la devama borçludurlar. Bü kurumlarda okurv akçasızdır. Kizerkek — çocukların okulları birbirinden — ayrılmıştır. Tek okul olan yerlerde kız - erkek çocuklar bir arada okumakta- dir. Okula - bitirenler ikmal okuluna (F) merkezi (C) veya ulusal İlsoye (D) ve yolak (Mes- lek okullarından (G. H. 1.) bi rine gizebilir. Orta Okuv (C. D.) Orta okuv İiselerde gösteri: Hir (C. D.) Ba kurum iki bö- lüme ayrılır: 1 — Genel buarelar (5 yıl), (C. 1) 2 — Edebiyat (C 2) ve fen (D) bölümlerine ayrılan okuv çağı İki yıl süren ikmal kurs ları, Kamu liselerin okuv çağı bu kadar sürmez. Ulasal liseler 6 yılda merkezi liseler de 7 yıl bitiminde sertifike verirler. Yüksek Okuy (J. K. L.) Üniversitelerin hepsinde bi. tevide fakülte yoktur. (L) an- cak bazı llnlvnullzlud: ©CER Soyadlarını dıran Yu rddaşlarımız.. ——— — — — rada Hüseyin oğlu Esad Yeni- Son yirmi dört saast İçinde soyadlarını nüfüos — kütüğüne yazdırmış olanları aşağıya ya- ııyoml: Eşrefpaşa'da Yüzbaşı Hasan- ağa sokağında Kâmil Atıcılar, Cedid mahallesinde 550 soka: ğında 47 numarada İzzet Er durgot, Esnafşeyh maballesinde Karanlık sokağında 20 numa- rada İsmet Erdener, Kahraman mescid mehallesinde 32 numa- rada Nesimi Ergürsoy, Değir- meadere nahiyesinde Çiylene köyünde 4 numarada Mehmed oğla Abdullah gökoğlu, Karataş Tirekapı caddesinde 36 numa- rada Ekrem ve âilesi halkı gülgönül, Burnava'da Yenicami mahallesinde $ numarada Ruhi gülirkin, 2 İnci Aziziye mahal- lesinde 479 numarada Hüseyin Mertcan, 3 üncü Karataş Islah. hane sokağında 20 numarada Müstafa oğlu Musa Basak, Ab düllahefendi mahallesinde 7 nu- marada Arif Regaben, Hasun. hoca mahallesinde 198 numa: rada Cemal Sipahtoğlu, Esşref- paşa'da Yenişehirli sokağında 5 numarada Sabri ve âilesi halkı Saltok, Burnava'da 2 incl yukarı mabhallesinde 5l numa- rada hasan Vesek, Yusufdede caddesinde 73 numarada Meh- med Ali Yırtıcı, Karşıyaka'da cilik Nasıldır? 178 numa: | Mekteb- ib H. Akman -- Ödemiş | hk ve techikum bölümleri bu. lanmaktadır. Bunlardan başka yüksek — ağronomi (K) yüksek | technik (K) ve yüksek ticarer i ()) kurumları da vardır. Muallimleri yetiştirme işi Müallimler İlk (E) ve yük: sek (L) muallim okullarında yetişmektedirler. Ba kurumlar üniversitelere beklenmiştir. İlk muallim okullarının okuv çağı 3 yıldır; buradan çıkanlar ana ve ilk okullara muallim olur. lar. Yüksek muallim okullarına gelince, burası: (A) muallim okullarile orta ckuvlara pro- fesör, B) ilkk okullara müfettiş yetiştirir. Yolak Okulları (G. H. 1.) Yolak (Meslek) okulları anık layıcı — (Hazırlayıcı) (B. T.) ve yüksek (G) bölümüne ayrılırlar, Sınaklar Ük okal öğrencekleri Iki sı Daktan (İmtihan) geçerler biri ilk okulun üçüncü yılını, ikin cisf de #son yılı bitirincedir. Orta okul öğrenecekleri 5 yıl sonunda sınaktan geçerler; bu sınakta kazanıp ta — eline serti- fike olabilenler doğrudan doğ: rüya: A) Orta oküvün ikinci bölümüne geçerler, yahut B) ilk maallim okuluna devam ederler. Orta okulun üçüncü yılımı — bitlren müstelt (öğren- cekler, özlen bir sınakla ilk maallim okulunun birinci yılı na alınabilirler. Liseyf bitiren- ler bakalorya verirler. Bunlar. dan üniversitede okumak işti: yenler aynca bir yoklama ge- çirirler. Yüksek musllim okul. larına girebilmek için namzed- lerin edebiyat veya fen kusmına emllıınıyc olmaları gcnkdı' Kutuae Yaz- doğan, burnava'da beyler soka- ğında 6 numarada fırka müuha- sebecisi Cemil İrsen, İkiçeşme- lik'te Tüuzcumescid sokağında 29 numarada Ali Altınordu, İsmetpaşa maballesinde Girdab sokağında 9 numarada Cevdet Kanat, Kaurşıyaka'da — Şayeste sokağında 37 numarada Holil Kadri Küsmez, Şeyh mahballe: sinde 19 numarcada Mustafa Kesmiş, Değirmendere Taraça- kuyuda 21 numarada Hasan oğla İsmatl Kırhoğlu, 2 inci Karantina'da Mısırlı caddesinde 279 numarada Salih Kanzek, Kardiçalı hanında kahveci Hü- seyin Kardiçelioğla, Orhaniye mahallesinde Çeşmedere soka- gında 1—16 numarada oturan- lar Öz Altınoluk, Karşıyaka'da Donanmacı mahallesinde 23 nu- marada Ali Özdeniz, Tepecik 13 numarada Rüstem oğlu Etem| ÜÖzgüvoş soyadlarını almışlardır. Fındık Ihracatımız Gireson, 8 (A.LA) — Mev: elm başlangıcından bugüne ka- der 43.410 çuval içinde 134.897 Hra kıymetinde 4.136.960 kilo findik içi ve 10.371 çaval İçin. da 147.040 lira kıyinetinde 812.880 kilo kabukin findık Ihraç edilmiştir- Fıâdık Flatleri yeniden yükselmiş, fındık içi 48, kabuklu 22 kuruştan mus: omolo gürmüştür. el e AAA * [stanbul da Lıg Maçları F enerbahçe Takımı, Is- tanbulspor'u 5-1 Yendi. Beykoz, Süleymaniye'yi 7-0, Beşik taş Da Vefa'yı 3-1 Yendiler. — İstanbul, 8 (A. A) — İstan- bul şampiyonası fatbol maçları- na bugün de devam edildi. Za- man zaman yağmura rağmen pek soğuk olmıyan hava fatbola, müsald olan bir manzara ar- zediyordu. Şeref stadında: Günün programında şampl- yona üzerinde doğrudan doğ- Tüya MüÜcesir - olacak ehemmi yette ve ön plândaki takımları karşılaştıran bir müsşbaka yok ta, Şeref stadı ile Fenerbahçe stadında oyamnan ikf maç Fe- nerbabhçe ve Beşiktaş'ın tahmin hilâfına yodilenmesi takdirinde ehemmiyetli sayılacak bir we- ticeye — bağlanabilirdi. Fakat şampiyonluğun mukarreratı yaklaştığı sıralarda iki kuüvyetli takımın — bir sürprize kurban gitmemek Ihtimalleri gözününde bulunduracakları —muhakkaktı. Nitekim her iki alanda da alı nan — neticeler bu uyanıklığı ifade edecek kadar kuvvetlidir. Şerof stadında ilk maçı Fe- nerbahçe ve İstanbalapor genç takımları - oynadılar, Maç 20 Fener'lilerin lebino bitti. Fenerbahçe B tukımı da li- sanslarımı — getirmedikleri — için hükmen mağlüb sayılan İstan- bulsporu'n B takımını ekzer- sizde 30 yendi. Üçüncü maç Altınordu-Bey. lerbeyi takımları arasında oy- nandı. İkinci kümenin bu iki takımı arasındaki bu maç son zamanlarda İyi netlceler alan Altınordu'luların hâkimiyeti sl. tında geçti ve kırmızı lâcivert. Hler candan bir oyunla maçı 0:1 kazandılar. Sonuncu maçı Fenerbahçe-İs- tanbulspor A tukımları oynadı- lar. Fenerbahçe sahaya şu kadro Hle çıkmıştı: Hüsameddin, Yaşar, Fanl, Reçad, Ali Rıza, Esad, Niyazi, Namık, Muzaffer, Şaban, Fikret. lıııııbıılqoı’lnlır da — şöyle çıktılar; Hikmet, Sabih, Al, Fahri, Sami, Enver, Cihad, Nevzad, Orhan, İsmall, Reşad, Hakem Kasımpaşadan bay Halid İbrahim. Oyuna Fener: Hler sıkı bir hücumla başladı- lar. İstanbulspor'an — müdafan: sında kesilen bu hücaum mu- kabil bir akın şeklinde Fener müavlo hattına kadar — geldi, Fakat daha birinci dakika bit meden sağdan bir Fener — akı- ninin İstanbulspor kalesine ka- dar indiğini, topun seri bir bavale ile Fikret'e kadar — gel- diğini ve yeniden ortulanarak Muzaf fer'in isabetsiz bir varuşu ile avata gittiğini görüyoruz. Bu seri başlangıç seyircilere heyecinli bir oyun vadediyor. da. Bu ümitle hazırlananlar her geçen dakika ile cazibesini bir parça daha kaybeden tatsız bir oyuc takibine — başladılar. Birinci devre kontrölsüz ve zevkelz bir oyunla 10 Fenerin lehine — bitti. İkinel devrede Fenerliler daha cenlı daha mü- gesir ve vaziyete daha hâkim- diler. Oyunu açmıya muvaf fak D SY İ olarak ve her iki açıktan hak. kile İstifade ederek güzel dört gol daba çıkardılar, Bu golleri sırasile Muzaf fer, Şaban, Fikret ve Namık — yaptılar. — İstanbul- eporlular bu beş göle - penaltı- dan attıkları bir tek gölle mu- kabele ettiler, Maç bu suretle 1.5 İstanbulsporun meğlübiyeti ile birti. Takelm etadında: İlk maçı Söleymaniye Beykoz B. takım: ları yapacaklardı. hükmen galib sayıldı. maç çok güzel oyoıyan Bey- kozluların — hakimiyeti altında geçti. Ve aleyhine bitti. Fenerbahçe stadında: Fener- bahçe stadındaki Beşiktaş-Vefa maçı da beklenilmiyen bir we lice verdiği takdirde Beşiktaşın şampiyona üzerindeki ümldle rini çok düşütecek ehemmiyette idi. İlk maçı Vefa-Beşiktaş kü maçı 0:3 kazandı. B takımları dığı için Vefa hükmen kazandı. A takımları maçında Beşiktaş şu kadro ile sabuyu çıkmıştı. Mebmed Ali, Nuri, Falk, Şevket, Salm, Hasan, PFuat, Şeref, Nazım, Hakkı, Hayati, buna mukabil Vefa takımı da göyle teyekkül etmişti: Halük, Salm, Süleyman, Lâ- tif, Lütfi, Vabid, Mustafa, En- ver, Gazi, Muhteşem, Adnan, Hakem Galatasaray'dan Bay Suphi. Oyunun birinel devresi eldden güzel oynandı. Her iki takım temiz ve - canlı oynadı: lar. Birincl devre oynandığı zaman iki takım birer sayı İle beraber — vaziyette idiler, İlk göolü Vefalı - Mühteşem yapmış buna Beşiktaş'lı Hakkı cevab vermişti. İkinci devrede de oyun bu temiz şekil ile devam ederken bazı seyircilerin çirkin bağrışmaları oyuna sert bir ce. reyan vermek — fetidadımı gös- terdi, Fakat hakem vaziyete bükim oldu. Halük yediği bir tekme ile — gakatlandığı — için oyuna güçlükle devam edebili. yordu. Bunun neticesl olarak Hakkı ikinci, Nâzım üçüncü, Beşiktaş gölünü kaydettiler ve takımlarını sahadan 1-3 galib çıkardılar. ikinci Devre Lik Maçları Için Bu Akşam Toplanılacak! Cuma günü Alsancak saha- sında Göztepe — Altımordu B maçı müstesna olmak üzere lik maçları yapılmamıştır. Pro- gtama göre üç B ve bir de A takımları maçı vardı. Vaktinde hakemler sahaya — gelerek gel miyen takımlara seremoni yap: tırmışlardır. Göztepe - Altınordu B takımları sast 13 te karşı- Taşmışlardır. Göztepe bu muça noksan bir kadro İle çıktığın. dan 1—5 mağlüb olmuştur. Saat 15 te Altınordüu tam kadrosile hakem A. Özgirginin Beykozlular gelmediği için Süleymaniyeliler A takımları arasında yapılan 70 Süleymaniyeliler çük takımı yaptılar. Beşiktuş maçında Beşikteş sabaya çıkma- Halkevi Saha- Yazan: Eczacı K. K. Aktaj sında Bazı Maçlariyılandan Vefa, —— .0 . a— Demityolu Takı- mı Kupayı Aldı. Cuma günü Halk sahasında Demiryolu - Türkyardu — ara: sında final maçı yapıldı. Saba kalabalıktı. Hakem İzmirsporla bay Sabrinin idare ettiği. Final maçı çok beyecanlı geçti. De- miryola rakibine nazaran daba mücesir. bir. oyun oymyarak ilk kısmı 31 galib bitirdi. İkinct devrede Türksporlular lehlerine verilen iki — penaltıyı kaçırmak suretile bir. m glübi. yete uğrıyarak sahadan mağlüb ayrıldılar. Hakem oyunu çok iyi idare etti. Takımlar temiz ve samimi bir oyun oynadılar. Oyundan sonra Halkevinin ku- pası şampiyon demiryolu takı- mına verildi. Bu maçtan evvol — Eşrefpaşa Bayraklı ile revanş maçı yap mıştı. Bayraklı'lar takımlarına Burnava'dan birkaç — oyunca alımış bulunuyorleardı, Oyun iyi geçti. Eşrefpaşa geçen — hafta olduğu gibi ba defa da 21 maçı kazandı, Akşam üstü Göztepe - Buca takımları karşılaşacaklardı. Buca takımından sncak dört oyuncu gelebilmişti, Diğer oyuncular Göztepe (B) takımından alına- rak Göztepe A takımı İle hü- susi bir oyun yapıldı. Sabahleyin 9 Eylâl - Kah- ramanlar - Burbava takımları bir hazırlık oyunu yapmışlardır. Mektebler Ligin- de Bir Hâdise. Kasten Tekme Atıldı; Zehirden Şifa. Yılan İnsans düşmandır. BU haytandan İnsana vefa gelmes: hep biliriz. Son zamanlardı Hindistan'da yaşıyan korkunf ve çok zehirli bir canavar olat Koöbra yılanlarının zebirindet bir ilâç yapılıyor.. Bo zehir. ampul balinde morfin — gibl koldan, bacakdan çırınga edili yor, vücütdü kanser denilet büyük bir belânın - hastalık de miyorum - sabcılarına —İyl gelk yor ve sancıları dört beş gü durduruyor. Bizim eczacılık mesleği x hirle doludur. Zehiri — tbb mikdarında veririz, deva olar Fakat yılan, zehirini öldürmek için sarfediyor. Daha doğru tabiat yılana verdiği zehirle diğer mahkümları zehirletib öldürtüyor. Fakat bu zehiri tbbi mikdarile vücuda şırıng? ederek falde bulmak da İnsat ların buluşu.. Ben bu mor'ele; derin derin düşündüm.. T: blatta dehşet saçan, mel'i ve denaet yapan daha ne lüklar vardır ki onların kül' lanılmasını — bilmek, — fonalık yerine iyilik bulmak mümküt dür. Bazı öyle İnsan tibleri vardır ki muzirdir. Onları ol gıyarak, — severek — zararların! azâlımak veya yaptırmamakd mümkündür. Fakat bir göf gelib gene müzirliğini — yapan” lar vardır. Kobra denilen yılıe' mın zehliri böyle değildir, şasın Kobra diyorum... Manisa'da Oyun Yarıda Kaldı. Saylav Seçimi Perşembe günü Mektebler Higi için Karataş - Ticaret mek- tebleri Halk sahasında karşılaş. tılar. Karataş daha güzel oynr- yarak 5 1 galib geldi. Alsancak sahasında Lise . Sa- natlar mektebi arasındaki maç müülesef tamamlanamadı. İik devrede Lise 1-0 galib İdi. Fa- kat bu kınmda Lisonin orta hücümcusu Cemll kasdou Sun'. atlar mektebi sağbeki — İrfan'a tekme attığından sshada — bir münakaşaya yol açtı, San'atlar talebesinden birkaçı sahaya hü- cum etmişti. Nihayet Tise ho- calarından Bay Komal vaziyete müdahale etti ve Lise takımını sahadan çekti. Hakem oyunun devamında bir mabzur kalma- dığını söyliyerek takımları sa- haya çağırdı. San'atlar mektebi takımı sahaya — çıktığı -halde Lise çıkmadı, Hakem de San'at. lara seremoni yaptırdı. Bu maç hakkında mutalea yürütmiyece, ğine ancak mekteblilerin ma- çın akim kalmasına sebebiyet veren böyle bir hüdlee çıka- ranları esefle karşılarız. Mektebler İiginde mekteb hocalarının bu İşi bir vazife bilerek nöbetle olsun sahada bulanmaları lâzımdır. yaparak galib sayılmıştır. Bu maçlardan sonra birinci devre maçları sona ermiş bulünmak- tadır. İkinci devre için bugün fadbol heyetince kalüblerin mu- rahbasları bir toplantıya çağı- rılmışlardır. İkinci — devrenin d veya 8 takım urasında ya- pılması bu akşamki toplantıdan sonra belli olacaktır. ——— — — idaresinde Türkspora seremoni Bir Bayram | Gibi Geçti. | Manisa, ( Hususi) — Seçli bir bayram gibi geçti. — Şehifi Tark ve fırka bayraklarile lenmiştir. — İkinci — seçmenleri Önde davul, zürnalar — öldi halde Halkevloe geldiler, ket' dilerine çay, pasta ikram edildi Şehirde bir gezinti yapıldı Cümhuriyet meydanında nutuk” lar söylendi. Seçmenler ve © zahürata iştirek eden halk filesi vilâyet konağını da zi) ret ettl ve Vali Bay rad'? İstanbul saylavı Bay Ziya ramürsel tarafından kargıl Bay Marad, güzel bir - söyle' söyledi, alkışlandı, halk; — Yaşasın Atatürk, fırkamız!. Diye bağrıştı.. Seçim b yede yapıldı. ve öğleye bltti. Fırkamız nsinzedleri (l fakla kazandılar, gece şenlikl yapildı.. Salihli, Kasaba ve diğer w zalarımızda da tezahürat ve 9* tice ayoldir. İkinci seçi ara'sında birçok Bayan h Halk, * siyasal günü rahut “daymakta, Atatürk'e, fırka kezine ve büyüklerimize HoKti ği l çekmek Sıvaa ta Atölye Açılacak. Ankara, 9 (Hususi) — $ atölyesinde yakında; bayük ” uıılıııdllydhll 2