6 Ağustos 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

lll Sahite — 2 HÜ ANADOLU'nun Anketi. —. /— — Başı 1 incl yüzde — mik durümun daralmasında bi. rinel etke (Amli) çıkat ürünle. rimizin (İhracat mahsullerimi- zin) değerlerini birdenbire kay. betmeleridir. - Öncelerit — kilosu 50 kuruştan satılan üzüm 5- 10 kuruşa düşmüştür. İkinel etke dünya ekonomi- sİnde görülen genel bubrandır. Bu yözden tecim İşleri bütün hökümetlerce bir takım — tah- ditlere tabi tutolmuş ve özgür (Serbest) İş görülememeğe baş lanmıştır. Ayrıca giret (İthalât) hileri de bundan mütecmlir ol. müştür. Önce her mal serbest çe getirilebilirdi. Şimdi uzun müddet gümrükte beklemek mec buriyetli karşısında bulunuyor. İzmir'la nüfusu git ikçe azal maktadır. Ve bu azalışı ben birazda tabli görüyorum. Çünkü vaktile her türlü ürünlerimiz yalıız İzmir İlmanından Ihraç edilirken — şimdi Antalya ve Kouşadası İlmanlarından da ihreç edilmektedir. Bilhassa Antalya Demiryolunun yapılması soan cünda —oraya — yal birçok illerin örönleri Antalya lima- Bından iİhraç edilecektir. Dev- let demiryolları ile İzmir Hma nında yükleme ve boşalıma tarifelerinde fevkalâde İndirim- ler yapılırsa belki ba yözden çok kaybetmesi muhtemel olan İzmir Hlaanı duraümunu koru- yabilir. — Aydın Demiryolları dev- lete geçilğine göre İzmir'in ekonomli alanının gelişmesinde bir etke (âmil) olması mütalca- suda bulunuluyor. Siz bu ha: #üsta ne düşünüyorsunuz? — Aydın demiryollarının devlete geçmesi birçok sebeb. lerden ötürü İzmir'in gelişme- siade çok asığlar - (Faydalar) sağlıyacaktır. —Önceleri Aydın demiryolları kampaoyasn gerek yolecu, gerek ürün ve eşya İçin yüksek tarifeler tatbik ederdi. Şimdi bu tarifeler çok ucazla- tılmıştır. Ba ucuzlak kuşkusuz ki pekçok faydalar sağlıyabilir. — Kouşadası — iskelesinin İz mir Hmanı karşılığına — geliş- mekte olduğundan bahsediliyor. Buna imkân görüyor musunuz? — İzmir Hmanında yükleme ve boşaltıma ücretlerinde İndi. rlim yapılmazsa Kuşadası iske lesinin gelişmesini tabli olarak karşılamak ve görmek lâzımdır. — İzmir llmanının — Alsan cak ve Halkapımar — semtinde yenlden İnşası ve burada maga zen jenero yaptırılması, ibütün giret vo çıkat İşlerinin buradan görülmesli düşünülüyor. Yeni ve modern lman; İzmir'in gelişmesinde — mücssir olacak mıdır? — Yeni ve modern İlman sayesinde çıkat — ürünlerimiz şimdiki gibi bir takım — fazla masraf lardan kurtulacaktır. Şim- di kordon ve civarında bulu nan mağazeların — Alsancakta Hman ve mağazaler yapılınca pekçok zarara — oğrıyacaklarını da zannetmiyorum. — İzmir'de Işçilik ücretleri düşmüştür. deniliyor. Çıkması ihtimali — var mıdır? Çıkarsa maliyete etkisi (Tesiri) olar mu? — İşçi Ücretlerinln yükse leceğini zavnetmiyorum. Yük- sektildiği takdirde şüpbesiz ki maliyet flatlerine etkisi olur ve rakip piyasalarda müşkül du rumda kalırız, — mallarımızı sa- tamayız. Zaten bherşey ucuzla- miş bülanoyor. — İsçi Gcozetleri de eskisi gibi yüksok kala: — İzmir bir endüstri şebrl olabilir. mi? — Pekâlâ olabilir. ve böyle olması; İzmir'in İstikbali bakı madan çok faydalı ve İyi olur. Nüfüs artar, işçilik çoğalır, feçiye iş çıkar. —Ambalâj masrafları ve yerli kerestelerimiz içla ne mütalva dasımız? İzmir'in çıkat bakı mından gelişmesi için Ekonomi bakanlığıle Devlet demiryolla İörlüğünden neler İstenebil r? — Çıkat işile meşgul olmu- yorum, Bu sorularınıza İhracat cılar cevab verirse değerli olur zadnederim. Şahap Göksel Italya - Habeşistan Harbı Muhakkat, — Başı 1 inci yüzde — düşüncesindedir. Bu çevenler diyor bi Habeşistan — İtalya'nın kuv: vetini denemeli ve öğrenme- Hdir, Buvuola beraber 160,000 kişinta silâh altına çoğrılmasına dalr olan bildiriğin yapılması ihtimali geriye atılacaktır. Eski anlaşma; Cenevre, 4 (A.A) — Ulunlar sosyetesl konseyinla birlaci ka rar anretinde adı geçen 1928 terihli İtalyan « Habeş andlaş- masınıc beşinci maddesi bllbassa İki hükümetin aralarında çıka bilecek börün mes'eleler İçin yargıça gitmeyi yükenmiş ol- duklarını bildirmektedir. Madde #yal zamanda diplomeasi usulü ile kotarılamıyacak olan bu gibl — mes'elelerin — kotarılması için kat'iyen baş varulmayacağı kaydi vardır. M. Politia Girecek: Parla, ö& ( AA ) — Parle Solr gazetesinin sandığına göre İtalyan-Habeş - yargıçlık komle- yona atanacak — beşinci Öye Yunanistan'ın Parls elçlel ve ve Conevre delegesi — Politls olacaktır. Parls, ö (A.A) — Maten ça- zetesinin Londre aytarı — Adis . Ababa'daa gelen ve 1896 Ada- an meydean maharebesine girmiş bulucan eski muharipler tara. fından dün tertib edilen yard sever toplantıya büyük bir ka- Tabalığın İştirak — ettiğini bildi. ren telgrafları neşretmektedir. Adir - Ababa'daki diplomasi çe- venleri mohtemel muharebeye ald edel hareketler görülmek. tedir. Başlıca İtalyan hücumun- da Masnra Adlgrat demiryolu: nu bir üs olarak kullanacağı ve bu hücumun başlıca hedef: lerinin Akuun ve Adaa olacağı sanılmaktadır. Aksumun — İtalyan askerleri tarafıadan zeptı Habeşler üze- rinde pek böüyük maneviğ bir tesir yapacaktır. Çüönvkü Aksum mübbit bir bölgenin merkezli olduktan sonra menelik zama- vında İta'yan askerlerinin Ha- beşler tarafından kılıçtan geçi- rildiği alandır. Bickaç gündenberi Ual - Ual yakınında sınır üzerinde önemli * miktarda Habeş askerlerinin toplandığı bildirllmektedir. Adana — Eskiden Osmanlı ordasunda zabit iken İogilizler ve Fransızların hizmetine geç. miş olan Sariyeli ve Cebel Du- rozlu bazı subiık zabitler Ha- beşlstan'a karşı barp için İtal- yan hizmetina girmek arzusucu göstermeğe başlamışlardır. İtalya bükümeti bu müra- Ğünü z Girid'de Grevle Başlıyan Bü- gTTT el yük Bir Isyan Çaktı Asiler Hükümeti Işgal Ettiler. Torpidolarla Tuyya- reler Gönderildi Otuzbeş Yaralı ve beş ölü Var İstanbul 5 (Özel) — Girld adasında ısyan çıkmıştır. İsyan evvelâ grevle başlamış ve - gittikçe rından ve Liman genel direktör büyümüştür. Asilerin, bükümetl İşgal eyledikleri ve zabıta ile asiler arasında vukubülan — kanlı Çerpışmalar sonucunda heriki taraftan otazbeş kişinin yaralandığı ve beş kiştoin öldüğü söyleviyor. lsyan haberi Atina'ya vâsıl olor olmaz, hükümetin emrile torpido ve bombardıman teyyareleri gönderilmiştir. Italyanlar Avusturya Sınırla- rında Manevralar Yapıyor.. Bu Manevralarda, Markoni'nin Son Elektirik Işığı da Tecrübe Edilmektedir.. İstanbul, 5 (Özel) — Viyana'daen haber verildiğine göre, İtalyon kuvvetleri, Avusturya sınırla rında manevralar yapmağa boşlamıştır. Bu manevralarda, Marxoni'ola, motörleri dardurmak İçin fead ettiği son elektirik ışığını tecrübe ediyorlarmış. Ba ışığın tecrübelerinden ne gibl sonuçlar çıktığı hakkında henüz tafsilât yoktur. Mareşal Peten Londraya Gidiyor Londra 4 (A.A) — Mareşal Peten teşrinlevvel ayında Lon dra'ya gelecektir. Mareşal, lord Derbynin — mlsafiri — olacaktır. Faansa İngiltere müttehid 401 yetelerinin 23 birinci teşrinde verilecek olan yıllık şöleninde bazır bulunacaktır. Arab Birliği İstanbul, 5 (Özel) — Ara- bistan'ın mühtelif yerlerinden ve bu srada Halepten bazı Arab gençleri Irak kralına mü racaat ederek “Arab Birliği,, edı altında askeri bir fırka teş- kil etmesini ve kendilerinin de bu fırkaya nefer olarak ka: murluğun Büyük Eserini Alkışlıyor bal edilmelerini fstemişlerdir. Bu Tayyare Kimindir? Romanya'dan Geçer- (Miimar Sinan'ın Kafatası ken Bomba Düşürmüş! İstanbal 5 (Özel ) — Bük- reşten bildiriliyor: Bundan bir kaç gün evel Köstenceye bağlı Ogğlalak köyü üstünden geçen meçhul bir tayyareden bir bom- ba düşmüş ve bombanın infi. lak — ettiği yerde 8 metre de rinliğinde böyük bir kuya açıl mıştır. Teyyarenin tabliyet ve hüviyeti hakkında henüz hiçbir malümat elde edilmemiştir. ——— csetleri kabul etmiş ve harp vukuunda bü vatsnsızları or düsuna alacağım - bildirmiİştir. İstanbol, 5 (Özel) — Murrda Habeş lehine böyük bir cere: yan başlamıştır. Geçen gün 20 İtalyan tayyaresinin Misir. ha. valarından geçerek — Somnli'ye gitmesi — Misir'liler — tarafından hot görülmemlştir. Misır'dan amele tedarik İsti- yen İtalyan ojanlar balk tera fından hüsoü kabul görmemlş lerdir. Ayni hal Yemen'de de olmuş ve İmam Yabya Habeşe karşı amele vermekten İstinkâf etmiştir. Napoli, 5 (A.A) 1500 uzman ( Mütehassıs ) İşçi ve önemli miktarda gereç (Malzeme) tapıyan — Nazarlo Seuro gemisi Eritreye hareket etmiştir. “Atatürküniversitesi,, Sene Ankarada Açılıyor.. Kültür Bakanlığının Bu Hususta Yaptığı Tedkikat Iyi Sonuçlar Verdi.| amekte ve bütün Daneig # Ankara, 5 (özel) — Koltür Bakatlığınca yapılan tedkikler | Domlal üzerindekl — tesirie” | sonvcunda (Atatürk üalvereitesi) nin bu yıl Ankara'da açılabi- Teceğl anlaşılmıştır. Ergani Şimendifer Hatt Açılma Töreni Yapıldı Halk, Büyük Bir Seyinç Içinde Cu-| sen uman tedbirlerin Ankara, 6 (özel) — Birinci genel müfettiş Zeynelâbidin, bugün Ergenl'ye varan demiryolunun açıjma töredini yaptı. Halk zılmaktadır. büyük bir sevinç içinde eserini elkışlamaktadır. Mezardan Büyük ölülerimizin Kafataslarında| — tsanbal, 5 (Öze) — GPĞP. Çakarıldı.. Fenni Tetkikler Yapılacak . İstanbul ö (Özel) — Büyük fenof tetkikler yapılması ve konması takarrur etmiştir. tası mezarından çıkarılmıştır. Almanya'da Yahudi Düş- manlığı Gittikçe Artıyor ölülecimizin kafa tesleri bakkında bunların antropoloji envetlitüsüne Bu maksatla mimar Sinan'ın kafa Işyarların Yahudilerle Alış-veriş Etmeleri Yasağa Uğratıldı. İstanbul, 5 m eleyhtarlığı bütün Almanya'da kendini göstermektedir. Frank- fort'ta Yahudi bir tüccerdan gebe kalan bir Alman kızı Ges: tepo tarafından şüpbeli İosanlar karargâhına bapsedilmiştir. Yukarı Silizya'da da Yahu- dilere aleyhtarlık yapılmaktadır. Alman'lar. burada Yahodi kız: larile nişanlanmış olsu Leh'li. lere bile boykot yapmaktadırlar, Berlin, ( A.A ) — Silezya'da Lenebu'de bükümet örkünleri .——T bütün köy kapılarına şu ibareyi taşıyan afişler astılmasını em Tetiulştir: “ Burada Yabudilerin yeri yoktur.,, Anbelt ilinin Roslav şebri şarbayı aylık — sahibi — olanlara yalaız Alınan dükkâslarından alış - veriş etmeleribi, akal tak- dirde aylıklarının — keslleceğini bildirmiştir. Uray ( Belediye ) yalnız Alman cepbesl üyelerin: den ve eri olan - tecimenlere sipariş vermektedir. İzmit Fabrikası kâğıd. çıkarmağa başlat İstanbul, 6 (Özel) — | kâğıd fabrikası fealiyete Bu fabrikanın, — gazete M da yetiştireceği söyleniyor. Beyazların Vab: şetine Bakınız." Yreka, (Kaliforuiya) 4 (A.N; Zorla hopishaneye — giren kişi Johnson adlı bir. zebtl yakalıyarak bir ağaca ası 4 dır. Jolinson bir. beysz Ö mekle şuçla bulunuyordu. Dancig Tehlikede Mi? — Bu bir cövab almıştır. Senatö 1 Polonya bükümetl t Yeni Tedbirler almıy” Dancig, 4 (AA) — D deki Polonya genel kom M. Bopee Davcige giren mallardan vergilerin kaldırld” tına dalr istedilen Izahast B” | kında ötgür şehir sanatı şova bükümetinin Dancig Y; ile Polonya'ya gidecek ' mallar — vergilerlsin — Polof” gümrüklerine verilmesi bakt | da 1897 teribli emli f kaldırmak — istemesine (e önemle kaydetmektedir. J Nota bunduan başka Po nn durumunun — özgürlü Versay andlaşmasında tani! olan Davcig çehrinla tehlikeye koydnğunu söy! tedir. Son olan Senato serbest şehrin bayat .ıııll’ İlgilt oldukları ve ekondt alandan dışarı çıkmadıklari /— bulanmakta ve cumurluğun bu yüksek Dağa Ka ıdl' rılan Gazetecil€ Haydudlar Alman'i Sahverdiler Diğe- —— rini Bırakmadılar Kolyan'dan 70 kilometrt salede — haydudlar nrıfl/ dağa kaldırlan Alman Mü" | ve İogiliz Con Garet iki gazetecinin ımı...ıâ 500 Çin'li polls memur " | miştir. Haydudler Alman gate salmışlar, fakat Lold COf L| tabık kâtibi olan - İogilis'i ç) kovmuşlardır. — 100,000 ve 200 mavzer tabancat! tolaş fidyeal İstemektedi! AĞGUTOS / Arabi 1354 5 Cem. evvel ZZ ' SFT Az -STrej » AA L AAA