8 Ağustos 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

BAA Avrupa Mekiubları YAT Sahtte - TTTT ...mnm%. - e) Günün Telyazı Haberleri Türkiye Bu Değildir! Acaba bogün vergi kelime- sinden ne anlıyoruz ? — Pek z şeyl Cevabını vermemek — İçin kendimi — güç tütuyoram, Brüksel serglsi eylâl sonuna kadar sürecektir. Şimdi sğustos ayının başındayız. Sergiye ge- Hb gidenlerin — sayısı, dön, 9 milyon » İşiyi geçti. 9,000,000 Avrapa'lmın Brük | vel sergisinde tanıdığı Türkiye bir tötüncü dükkânından iba- rettir. Bunu da İohisarlar Ba- kanlığına - borçlayaz. Memleketinizde yalnız tütün mü çıkar? — Türkiye'nin halı da yap Uğimi düyardık. Dükkünmızın — içine — girib çıkanların bir çoğundan buna benzer sözler duyulmaktadır. Gerçi İahisarlar Bakanlığı Paviyonunun gözelliği, düzrni ve Türkiye tötün hartası ile, kendisinden Villastratlon, Le Mols ve diğer dergi ve gazete- lecde bahsettirecek kadar mu- vaffak olmuştar. Fakat bu ka dardan ne çıkır? Aramlusri Brüksel — sergisinde yeni gene ileri Türkiye Balkaoları birakmız, Misir ve İran'ın ar- kasında kalmıstır. Büyük sergilere memleketler, yalmız mal satmak, alıcı bül: mak içio değil kendilerini f4 kir girişim ve teknik kuvvet. lerini tenitmak içla katılmak tadırlar, İtalyanlar bir teklâm sarayı yapmışlardır. — Belçika peviyonlarının bir kasımı müze- dir. — Fraoşızlar, Bgetlel kazen- mak için paviyonlarının bir takım canlı resimler, fotoğraf- lar. ve kabartmalarla doldur. muyşlardır. Acaba biz. Türkiye'yi göz termek için 9.000,000 —Avru: palıyı bir arada — nasl toplıya biliriz? Toplasak - bile hepsine birden Türkiye'nin nesini ve neresini gösterebiliriz? Bu 9 000000 dun yüzde ka- çının Törkiye'de kumral bulun. doöğünu — bildiğini — sanırsımız? Böyle bir sergide meselâ —An. kara terim — enstltüsü ile — kız “enstitösünün birer kabatması bir demiryol grafiği, Kayseri fabrikasının yalnız fotograf tsi, birkaç Beykoz derfei ile bir iki top iİpek ve pamuk dokuma göstermek bile büyük bir şeydi. Geç kaldığımız ve sapa dav- Tandığımız için bir tek tütün ve likör pavyonu İçin ne kadar para harcadığımızı — biliyorum. Bünon iki veya üç misli İle Ankara sergilerine benzer bir şey yapabilirdik. Bütün dünya gazetelerinde ayda, yılda bir defa — adımız geçiyor. Propuganda İçin hemen hiçbir şey baracamıyoruz. Hal buki propaganda parası bugün kü Avrups'da olosal —müdafan masrafından — ayrılmış birşey değildir. Her sergiye değil, — fakat Poris, Brüksol, Londra - gibi merkezlerde birkaç — yılda bir tekrarlanan büyük armıalusel sergilere tam olarak katılmamız lâzımdır. Yukarıda Ankara sergisl sö zücü kollandım. Hemen şunu söylemeliyim ki bizde henüöz vergi tekoiği kuralmamıştır. Biz, büyük bir - Avropa'lı uz mabın klavuzlağa İle bir de sergi kadrosa yetiştirmek zora- ve Falih Rifkı Atay fındayız. Brüksel — sergisladekl paviyonlar büsbütün yeni bir sanat, scigi sanatı eserleridir. 1935 ağastosunda Brüksel sergisindeki eksikliğimizi fırsat edinerek bu kadar acı yazışı» mın sebebi var; 1937 de daha büyük bir sergi, Parls sergisl açılacaktır. — Porla — sergisinde Türkiye bizim tanıtmak İstedi- gimiz bekikati ile gösterilme lidir. Parla sergisine şu fikirlerle bezırlanmalıyız: A — İlk amaç, Türkiye'yi, erkl ve yonl eao'ati, tekniği ve bakikati ile tanıtmaktır. Bunun için paryonlacımızdan — birini müzelerimizden alıb getirilecek eserlere hasredeceğiz, B — Tarım ürüolerimizin ve — endöstri herbirinden ör- nekler bulundaracağız — Bütüla banlarda satış İkioci — plâna bırakılacaktır. Ekonomi bakan liğı bütün mallarımızdan kendi seçeceklerini satın — alarak, ya hat kendi sattırarak, pavipon larımızın bütün hereketini eli altında bolundurmalıdır. C — Biz sergide belki ne kundra, ue çanta, ne bez sata cağız, Fakat Türk fabrikaların: da, Türk usta ve İşçilerinin yaptığı herşeyden birer örnek göstermeliyiz. D — Bol grafik, bol kabart: ma, bol fotoğraf 1 İle Türkiye: nla bütün ilerleyişlerini, bir de türism bakımımdan (Türki yenin bütün gözelliklerini göz önüne sörmeliyiz. E — Belki bütün memle ketlerin yaptığı gibi, bizlm de, en İyi Türk muzikacılarının çalmakta ve kendi yenecek ve içecek — şeylerimizin satılmakta olduğu bir küçük gazinomuz bulunabilir. Ba gaziboda bütün zarara olsa bile, ucuz Bütün — paviyonlarda bol yazılarla ceki ve yeni Tür- kiye uarasındaki ayrımları bher görene anlatmalıyız. Bir kelime ile pavyonumu: zan bir kopsından giren, öbür kapıdan Türkiye'yi öğrenerek ve bilerek çıkmalıdır. Parle sergisindeki Türk pav- yonlarında: 1 — Eeki ve yeni Türkiye'yi tavıtmak İçin kısımlar, 2 — Satılmıyarak gösterilen eşya kısımları, 3 — Satış kısımları. Bulunacaktır. Fakat, hele son üçüvcüsünde, tecimerlerin eline düşmiyecrğiz. Türk pavyonlarında her ma hn, resmin, - grafiğik, üstüne Törk damgası bilmeliyiz. Şehir işlerde batiı kültünden Dasıl faydalandğımızı göstermenin de- geri de büyüktür. Belçika'lılar Brüksel — sergi- Bİni gezenlerin — sayıtının. 20 milyonu bulaceğını söylemek. tedirler. 20 Mmilyon ve sergi bakkındaki yaürlar, yüz binler- ©e Ha ile ölçülemiyecek kadar büyük bir kazançtır. Törk olusunu dönkü ileriliği ve bugünkü ileri'liği bir arada tanıtılmak, Türkiye'ye yapılacak olan en böyük hizmetlerden birldir. Hayvan Sergisi Erzarum 7 (A.A) — Dün Erzurum'du bir hayvan sergisi açılanıştır. Sergi üç göün açık kalacaktır. İ İncir ve üzüm Günleri Yapıl- ması Takarrür Ettt.. O Günlerde Her Yurddaş Enaz Birer Kilo üzüm ve İncir Yiyecektir. İstanbal 7 (Özel) — Rekolte fazlalığı münasebetile memleket dahilinde bit üzüm İncir günü yapılması ve bu süretle ürünlerimizin, dış piyasalardaki fiatlnin düşürülmekten kurtarılması ka- rarlaştırılmıştır. Üzüm ve incir günlerinin ne zaman olacağı bakkında henüz bir malümat yoktur. Maahaza, o gün,ber yurddaş. enaz birer kilo özüm ve İnefe yiyecektir. Vehip Pş. Habeş Ordusunda. Habeş Hükümeti, Vehip PaşaHakkın- da Bizden Izahat İIstedi.. İstaabal, 7 (Orl) — Habeş hükümeti; halen Habeşistan'da bulaunan ve Türk tabilyetinden sekat edilmiş olan Vehib (paşa) bakkkında hbükümetimizden malümat İstemiştir. Verilen ceovabda, Vehib (paşa) nın, Türk tabtiyetlade bulunmadığı bildirilmiştir. Hubeş hükümeti, bizim ba tırılmıştır. Adana ğc;;;'sinde Pamuk Ne Vaziyette? Pekolte Geçen Yıla Nisbetle Onüç Bin Balya Fazladır.. Adsna, 7 (A.A) — — Çer. | remizin yeni pamuk rekoltesini gösteren Hlk tahınla raporu çık t. Buda göre; bu yıl Mersin den başka Çokurovamızın pa muk rekoltesi geçen yıldan 13 bin balya artığı ile 160,970 balya olacaktır. Bu yekân bol: gelere şöylece ayrılmıştır ; Adana merkez ilçesi 57,435 balya, bunun 11,125 balyası Misir, 5,116 balyası Klevland 41,195 balyası da yerli pa: muktur. Kozan, Kadirli, Karalsalı, İlçeleri çevresi - 24,360 balya, Bunun — 4,860 balyası mur, 10,800 balyası yerli pamuktar, Ceyban, Osmaniye, Dörtyol, babçe bölgesi 33,560 balya. Bu- non — 16Ö,670 balyanı misir, 17,080 balyası yerli pumuktur. Tarsus bölgesi, 35,625 balya, bunun — 6,845 balyası — misir, 28,800 balyası yerli pamuktur. Çakurovra'ndın buğday tahmi- ni — 37,000, Carpa — tabmlol, 41,500, yulaf tahmini, 26,500, sasam tahmioi de: 3,772 tendur. Maraş Ele_.kıirikleri - Meraş, 7 (A.A) — Uray elektirik tesisatı bir üÜstünceye verilmiştir. Bua guretle çehrin ank- çok Önemli ihtiyaçlarından biri daba kotarılmış balunmaktadır. Halk aydınlığa kavaşncağından ötürü sevinç içindedir. Uray şehcin — bayındırlık — projesini yaptırmak için bir mimar ge tetmiştir. Mimsr — bayındırlık projesini bazırlamak üzere İn- eelemeye başlamıştır. cevabimız üzerine Vehib (paşa) yı : güZ— — Mülkiye ve Hukuk Mezunları Staj Görmeden Kayma- kam Olamıyacaklar. İstanbul, 7 (Özel) — Mülkiye ve hukuk mezunlarının - kay- makam olabilmeleri için ikibucuk sene etaj görmeleri kararlaş- Havalar pamuk için çok gü zel gidiyor. Birçok yerlerde Misir pamukları çiçekten pa moğa Dömüş oldduğundan bir- kaç güne kadar — toplanmaya başlanacaktır. Adana'da Bir Tayyare Kazasi. Bereket versin, Içinde Pilot Yoktu. Adans, 7 (AA) — Lon dra'da yapılacak arsmalusal ya rışlara girmek üzete #tey gün Kabire'den kalkan bir Mısır tayyaresi — içinde pilot Nebil Halil ve bayan Magler oldoğu hrlde dün şehrimiz tayyare alamına İomlştir. Yarım sast sonra uçmak İetiyen pilot per vaneyi çevirince gaz —kolunun açık — bulunmasından — bemen yürümeğe — başlıyan — tayyaro biraz İleride bir. çokura yu varlanmış ve porvasesi, teker lekleri, kapatları parça parça olmuştur. — Arkasından koşan pilot çokorda gazı kapamış ve tayyarevin yanmasını öole miştir. Başka bir zarar yok tor. Teyyare sökülüyor. Lon dra'ya trenle gönderilecektir. Fransız Tecim Anlaşması imzalandı.. Parla, 7 (ALA) — Anadolu Ajansının özel aytarından: Türk-Franuz tecim ve kle: ring andlaşmaları M. Levol, Bene, Susd, — Kurdoğlu — arala- rında İmzalandı. Perşembe gücü teati edilecektir. de Çarpışacaklar.. Güreş, 25 Ağustosta lüuk İstemektedirler.. | | Habeş ordasana almıştır. Mülâyimle Dinar- li Mehmed İzmir- Ve Tayyare Cemiyeti Menfeatine Olacak.. İstanbul, 7 (Özel) — Ağus tosun 25 inde, pehlevan Mülâ yim'le Dinsar'lı Mehmed İzmir'e gelecekler ve tayyare menfaatine önemli bir göreş yapacaklardır. Sarıgöl'de Bazı Köyler Tohum- Sarıgöl ( Özel ) — Baranı, çeşlili ürünlerle tanınmış, İkl bla nüfusa yakın, köy kanunu Me Idare edilen bir kamundur. Kuraklık, bazı köylerde ürücü taramıştır. Kaldırılan ürün an- cak İyi karşılıyabilir. Ba sebeb. le tobumlak yardımı İstenmiş- Ür. Ba, sarori bir. dilektir. Yeni kamunbay Falk'ln çeliş man İyidir. Merkezdeki mek. teb bu yil yatılı. olacaktır. Tabslsatı konmuş, hazırlığı baş lamıştır. Köylerle olan yol bağ lantısı yakında başarılacaktır. Kamunbay köyleri gezmiş, ih- tiyaçlarını görmüştür. Sarıgöl, suya muhtaçtır. Bit de, kasaba ortasındaki kiremit ve desti ocaklarının, kusaba dışına kal. dirnilman İstenmektedir. Bu da yerinde ve hakhı bir dilektir. Buraya posta hafta da üç defa gelir. Halbukt! hergün İki oto mobil gelir gider. Bunu dü zeltmelidir. Merkez köy büd çesl. 7-8 bin İlredır. Hayvan pozarı İşlektir. Alaşehirle bağ lsotısı İnegöl çayının üzerin: dedir, göse İyldir. Yalmız Ala- şebir'e — giden kısımdaki - yol bozuktur ve burası belediye nindir. Bunu çabucak yapmak lâzımdır. Yangın Dün gece, Balcıler'da Azizler sokağında Ahmed Şevki'nin 3 numaralı ÖOkşizen ve makina temirhanesinin üstündeki be- kâr odasından yangın çıkmış ve Jifsiyenin derbal yetişme- sile etrafa yayılmadan söndü. rülmüştür. Yangın sonucunda bir yatak ve bir yorgan yan: mıştır. HUNN 8 Ağastoa Adana'da Atatürk Anıtı. Adana, 7 (A.A) — atetbik anıtının şimdiye kadar bit miyen iki figörü de t lanarak şehrimize getirilmiit” Gireson'da Fındık PiyasasI Gireson 7 (ALA) — Bopli borsaya 935 yılı fındık grüst getlellmiş ve törenle ı.ııllı': piyasa — açılmıştır. — 600 tombul kabüklü findik. Y oebeş firalı 25 — kuraşte0 çural, Bivri — fındık tesilm eylül yüklemesi kuruştan 189 çuval, — fıni ardiye teslimi ağusios ilk Y lemeli 48 kuruştan 63 ' iç ardiye teslimi ağustos Ç findr - tesliml 47 korut paradan 63 çüval, ağustot Hoi fop, 47 kurüş 10 pa satılmıştır. Havaların yağa gitmesinden piyasr durgun isteksizdir. Amerika'da Yol Kazasında ölenli Harbte ölenl - rden Daha çokmuş?.. Amerika'da önsekiz ay az bir müddet içinde yol zalarında 51,200 — kişi — öl ve 1,304.000 kişi — yaralı tesbit edilmiştir Birleşik Amörlka ıınııoı:;; amuümi barbe öonyekiz ay etmiş bu müddet Içtade A0 rika ordosunun zaylatı d$ $ cak 50,310 maktal ve 1820 mecruhtan ibaret kalmıştır, Türk Kuşu Şübesi Açılıyo! Rus Mütahassıslar y Akşam Geldiler: İzmir'de açılacak olan “ kuşu,, şöbesinin ıu.ııeıll" uçuş slanı mütahassısları Bf tayyarecilerinden Anohlm deş İle diğer İki arkadamı fi akşem Afyon trenile vl!!w gelmişler ve Tatasyonda ll”; kourumu müdürü Demir 5;, ve diğer bazı zevat tarafı karçılaamışlardır. Mlıı“'“: miz; burada alan İçin mi bir yer orayacaklar ve hafta kadar kalacaklardır: “Türk kuşu,, — şübesl edildikten ve uçoş tamamen bhuzırlandıktan İzmir gençlerine motörsüt yare ile uçuş öğretilmesi 17 edilmiş olacaktır. Hayvan çıkali Dün — Denlezyolları Iıl"w idaresinin (İzmir) — vapuru git Yunanlatan'a 609 sığır ve :v" koyun, kozu ve — oğlak edilmiştir. AĞGUTOS b ati B Üa Arabi 1354 7T Cem. evvel