14 Eylül 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Paraşüt Hevesi Artıyor. Herkesin Kullandı tiği Bir Oyuncak Oldu. Nevyork, (Özel) — 1908 Senesinde Türkiye'ye İlk tayya reyi Fransız Bleryo getirmişii. Şitadi, İstsubul'da taksimde fut bol oynanan kışlanın karşısın daki talim meydanından uçmnş, çok gitmeden bir evin üstüne | düşmüş ve bacağını kırmıştı 1909 Senesinde bir Alman galiba “Hartman,, dedikleri Iki satıhlı tayyaresini İstanbul'a ge tirmişti. O zaman Hürriyebediye tepesinde Mahmud Şevket Paşa 40 bin askerle bir resmigeçit yapıyordu. Sırp prensi Türkiye ye misafir idi. İkinci uçuş o zaman oldu. Üçüncü tayyareyl Kuper (Coo per) dsminde bir Amerika'lı Bgetirmişti. Bu makine Ayasta fanos'ta sa — Üstünde idi, İlk deniz tayyaresini o zaman gör müş, binmiş ve aoçmuştuk. Tayyare, bizde, umumi harp ta dahi az görülen kaşlardan idi. Şimdi ise tayyare motör- lerl vınıltımı. baş ağrısı ve İn sanı uykudan kaldırmak - için bire bir.... Bununla beraber dalıma merakı uyandıran ve her Bgeçişte gözleri göke çevirten mnesnelerden biri olmakta ber- deyam, Bir boplayışta Amerlka Tür. kiye, Nevyork-Hullivod, Kali- foralya-Haval udaları ve Lon dra bilmem nereleri birbirine buğlayan bu kuşun zürriyetini arttırmak bugünün gayelerinden biridir. Her memleket çocuklarının uçtuğunu ve mümkün İse hep- sinla uçar olduğunu görmek lstiyor. Japonya'nın bugünkü korkusu karadan ve denizden değli, havadandır. Bu yecüç mecüçler arı gibi çalışıyorlar. Bir taraftan havada slivri slaek gİbi çoğalmak ve diğer taraf: tan da gelecek sivri sinek afet lerini kör etmek (Dumanla) ve öldürmek çarelerini arayorlar. Amerika'da merak yüzünden bir defa olsun tayyareye blamiş olanların adedi nhalisinin yüzde 1ö, 20 ei tahmin ediliyor. Bu rada tayyareye binmek İiçin okkaya İiki büçuk kuruş ver- mek lâzım, Bununla — yarım #sat uçmak ve Nevyork'u te- pedeo 'görmek — kabil.. Küçük Dirljoblar adam başına beş do- lar alıyorlar.. Taeyyare İle sesli, kuyruğa bağlanmış — yazılı ve geceleri elektrik — yazılma az — değil. Tayyare Hle havada dümanla yazıla gözel yazılar alkışlana- vak — bir sanat. Türkiye'nin Lacı Bekir'i gibi burada-Loft denillen meşhur bir şeker şir: keti var. Havada dumanla yazı yazmakla şöbhret kazanmıştır. Dümanı — paraya — çevirmekte çok usta, Göllere ve meydanlara man. tar gibi düşen paraşütçülerin ededi çok... — Yere tödikten sonra parse topluyor ve hafta: lıklarını çıkartıyorlar. Şehirlerden şehirlere boyun bağının kıiyrımını bozmadan ve yözünün podrasın dökme. Viyana Bülbülü Marta Egert Bi ve Istifade Et- den ve saçlarını — dalgalandır. madan uçarak giden gelen er kek, bayan ve çocaklar — İste diğleiz keder.. Ara sıra yerde keç para var diye dünyanın kabuğuna sap lanaa ve yam yatdı olanlar da var. Pilotun haberi olmadan tay yareden paraşütle atlayıp kaçan zirzoplar eksik değil, Amerika'nın maruf tayyareci- lerinden Lindberg Dolambaçlı demiryollar üze- rinden yetmiş kilometce mesa- fede bulunan sayfiyelere trenle bir saatte gitmek — sıkıntımııı tayyare ile onDbeş dakikalı zovke çeviren paralı İş adamları ve sosyete kadınları mebazül, Şoför ve otomobil yerine pilot ve tayyaresi olan yaşlı ve genç bahtiyar mahlüklar da Var, Bu bollük içinde dikkatl çok celbeden oyuncak tayyare kulübleridir. Bu kulüblere her şebirde ve semtte rastgelmek mümkündür. Tsmini tanıtmak fatiyen ka.- din ve erkekler; cemlyetler, belediyeler ve gazeteler bu kulübleri himaye ve teşvik ediyorlar. Yevmi — gazetelerde çocuk — tayyaro hareketlerine dair her zaman bayvadis — ve melümet var. Malümatı meşhur tayyareciler yazıyorlar, Her yazı çocukların anlıyacakları —isan He ve resim ve krokilerle der ediliyoz. Nevyork şehramsneti senede bir defa büyük parkta büyük oyuncak tayyarcsl müsabakaları tanziım — ediyor ve kazananlara müküfatlar veriyor. Bunu ber park Idarcsl de yapıyor. Geze- teler, cemliyetler ayni yolu ta kip ediyor. Mekteplerde dahi bu yardımlar ve teşvikler var. Köylerde ileri gelenler bu va- zifeyi temin ediyorlar. Çocaklar kendi ellerilk yap- tıkları tayyareleri uçuruyaorlar. En uzak giden, ençok havada daran ve en İyi uçan tayyare âmilleride mükafatlar veriliyor. Bu mükâfatlar birçok yerlerde kupa İle beraber nakdidir. Bu üsüller iİle çocuklar kü- çük yaştab İtibaren havanın Dasıl olduğunu, tablatini ve sırlarını öğreniyor, tayyarelerin müvazene ve salresini anlayor ve tayyareyi biliyorlar. Çocuk ların anlıyabilecekleri ve ” ko- laylıkla kopya edebilecekleri tayyare model ve plânları çok bol ve çok ucuzdur, Bazı oyun- cak şirketleri bununla hatırı sayılır derecede para kazamı: yorlar. Her hangi bir çocuk tayyare cemiyetlerine mektup yazıp h- Harb Aretesinde Bulunuyor. Habeş Imparatoriçesi Cepheye Gide- cektir. Hazırlıklar İlerledi. Habeşistan'da süel hazırlık: İstanbal, 13 (Özel) — Adis Ababa'dan vörilen bir habere göre memleketin yarı askerl muhtelif merkezlerde toplan- mıştır. Hepsl de eilâh ve hay- vanları ile gelmiştir. Ömürleri muharebe ile geçen Bedeviler hudutlara saldırmak İçin emir beklemektedirler, Askeri mühlm merkiler tah- kim edilmiştir. Seferberlik, hudatlara teca: vüz vükubulmadan ilân edil- miyecektir. İmparatoriçe Cepheye gidecektir. İstanbal 13 (Özel) — Adls- Ababa'dan bildiriliyoc: Binden fazla katır, çadır, telsiz makineleri, erzak vesaire lle gerek imparator ve gerek İmparatoriçen!n özel çadırlarını nakletmek için hazırlanmıştır. Bir barp zuhurunda İmparator herbı bizzat idare edecek — ve Imparatoriçe de harp sahasında zevcile beraber hazır buluna: caktır. İmparatorun bilfili idare ede ceğl ordu kırkbin - kişiden Avrüpa usalü talim — görmüş, yeknasak ve en son — sistem sllâhli askerden mürekkep ola caktır. Hariciye hakanından başka ve Ş RPE MAT ĞN DĞ Musavva kalesi ların — âllesine; 2,862,000 liret tazminat vermiştir. Doğu Afrika'da İş ve vazife esnasında ölen her amelenin âilesine 30,000 retten başla: mak üzere mühim bir tazminst verilmektedir. Şalibiahmer: İstanbol, 13 ( Özel) —- Ha beş imparatoru Harar'daki sa- rayını saliblahmere hediye et. miştir. İtalya asker topliyor: İstanbul, 13 (Özel) — Roma- dan verilen bir. habere — göre; Sinyor Mussolivi yeniden 50 bin kişinin silâh altına alınma gını emretmiştir. Harbın önüne nasıl geçilir? İstanbul, 13 (Özel) — Lon dra'da çıkan Süunday - Referi Habeş Kral ve Kraliçesi, kabine ve hükümet erkânı; Adls Ababa başpapası da impa retorla birlikte barp sahasıra gideceklerdir. *Ölen İtalyan askerleri: İstanbul, 13 (Özel) — Doğu Afrika'da çalışmakta olan 30 bin İtalyan amelesinden yedi ay İiçinde ölen amele 113 adedtir. İtalya bükümeti bun tediği malümatı öğrenebiliyor. Tayyare cemiyetleri çocuğa en yakın bulunan bir grnba dahil olmasını tavalye ediyorlar. Tahtadan tayyare modeli ya- parken parmağını kesen ve anasına koşup parmağına ten türdiyot sürülünce rcıdan ba: ğaren ve (Bunu kstemom, kır: mızıdan ( Merkürü krom ) sür,, diyen 4, Ö ve 6 yaşlarında ço cuklara rasgeldik, Milleti ve efradının fikirle: rini yukarıda yazılan suretlerle « Havalandırmak ,, kabil... Ba bollak ve hazırlıklarla - bir gün gelir ve lâzım olursa - milletin Bavalanarak tepeden — İndiğini görmek kabil olur. Gelccek hüsüsi tayyare ha vadisi tayyareleri otomobil ka dar çoğaltmık ve barc âlem gekline sokmak İçin teşebbüs edilmiekte olan çareler| göstere- cektir, gazetesi — sinyor büyük bir dikkatle bazırladığı doğu Afrika harbının önüne geçmek İçia ancak İki yol ol duğünu yazmaktadır. L Türkofle bildirmenliğini ka- bul eden Hamburg'da Otto Frledeberg komlayon evi, Tüak. ofise Hamburg piyasası hak- kında sşağıdaki rapora gönder miştir. — Raporun turih 5 9. 1935 dir, Bu mülümatı Mes'üliyet ka- bal etmekslzin olduğa gibi alı: yoruz. Alâkadarların bu evin fiat bildirerek yaptığı tekliflere dayanarak harekete geçmeden evel her hafta servisimizde çı- kan Türkofle Berlin şubetinin baftalık piyasa raporunu oku- malarını tavalye ederiz. Son hafta İçinde neşredilen ikl haberin büyük bir alâka e karşılanacağını tahmin edi. yorum. — Vaşington — tarım ba- kadı, Rusya ve Çin hariç ol mak üzere acanda 3.520 mil yon buşel buğday istihsal edi leceğini ümit etmektedir. Bu | Müssolini'nin | Ba yollardan birincisi; Ha, beş İstiklâlini ancak bir hakem oyanu şeklinde bırakacah de- recede — geniş bir İmtiyazın İtolya'ya verilmesi; ikinedai de uluslar sosyetesinin kudret ve nüfazunün Vam ve kat'i bir şekilde gösterilmesidir! M. Mussolini'nin Damadı ne diyor? İstapbul, 18 (Özel) — Adla: Ababa'da selâhiyettar mehafli, Eritre'deki İtalyan — kıtalarının umumi bir bhureket hazırlığında olduğa haberini almıştır. Bo hareketin, hudatları geç mek hazırlığı olduğu — tahmin edilmektedir. Mossolint'nin damadı ve mat- buat bakanı kont Ciyano As- mara da bir nutuk İradetmiş ve: “43 milyon İtalyanın tek arzasa ve dini vardır.. Bu da Mossolini namına, — İtalya'nın ketikbaliDi ve haşmetini temin etmektir. İtalya milleti, İtalya: mıa tarihi vazife ve — mesalesini durdurmağa — teşebbüs. - edecek olanlara karşı düurmak mes'uli: yetini de İcabında — üzerine alacaktır,, demiştir. Yugoslavya'da Jandarma ve Köylü Arasında. Istanbul, 13 ( Özel) — Yu- göoslavya'da Pogradiç yakınla. rında Toboroskl köyünde jan- | darma ile köylüler arasında bir müsademe olmuş, 3 kişi ölmüş ve 1 kişi yaralanmıştır. Yaralı burg P iyasa- sında Son Durum. da bastanede ölmüştür. miktar bundan evelki rekol. teden 60 milyon fazladır. Fransa'da, tamamen aynl ol. makla keraber — Almanya'da tatbik edilen #isteme müşabib bir slstemin kabulüne başlan. mıştır. Ziraatçilere serberst buğ. day piyassemda — cereyan eden fiatler — derecesinde — yüksek avanı - verilecektir. Şüphesiz bu bhareket ziraat: çilerin para hususundaki sıkın- tılarını hafifletmek bakımın dan önemlidir* Ziraatçilere ve- rilen bu avanlar netlcesinde büyük miktarlarda buğday de- po edilmiş olacaktır ki, bu da vadeli muamelelerin avdetini İcap ettirecektir. — *Türkofler Viyana Bülbülü Marta Egert Görüşler Sezişle Vjııı: Ecma K. K. l’/ Bayanlar, Baylar Eskiden söylevler (El » diye başlardı, demokratlı tokrasl duyguları taşıyan, ( (Efendi), (Bey), (Beyefendi) lâflar resmiyet Ifade edeD dürüm alınca, (Efendiler) ol Hiçbir vakit Kuraltaylardı * yahud kamutaylarda - (Beytli diler) diye 2öze ” başlanmif Herkes birer birer, Bey, Mf efendi olduğu halde ıenll' (Efendi) olurlardı. (Efendilet) resmiyet, (Efendiler) de I:M vardı. Eskiden bamı yol satı (Hanımefendi, Beyefendi # mallarımız var) diye v çağırırlardı şimdi söylevlert yanlar ve Baylar diye yor, yol satıcıları bu İşte b eksiklikler yapıyorlar. 88 öne, bayanları arkaya kö lar. (Baylar, bayanlar ba ucuz, temiz!) Diye bağırı teşrifata riayot lâzım.. bayanlar olmıyacak; Bi baylar, olacak. Bayları geriye almak gerek, bem K | Hesabıma ( Bayanlar, Beylii diyorum, dili öyle .ıııliJ gerektir, — Fraasız'lar Madam derler amma yerine Söylevlerde Madam gene WW yünün önündedir, işin Y'M da burada zannediyorum-” Borsada Üzüm satışları Ç. Aha K. S. 3001 Alyoti bira. 6 26 600 j. Taran ma, 6 76 545 K. A, Kâz. 7 538 S. Süleyma. 6 522 Y. İ. Talât 7 407 H. z. Ahmet 7 245 Akosman x. T 237 Vitel 6 233 M.j. Taran. 6 186 $. Remzi 10 181 S, Gomel — 6 119 Mani. b. koo. 6 114 T. Debbas 10 89 D. Arditi 79 Mub. z. Hu. 76 F. Emin 71 Ş. Riza halef. 68 Koopera., İtti. 61 Beçikçi z. 51 B. Alyoti 22 Len Reciyo lâ 15 H. ve Cev. 8 14 Çolako, Nu- 11 12 8. Emin ? 3.K. o. Meh. 18 2 H. Alberti 16 7400 İncir satışları Ç. Alıcı K. $ 4628 Mühte. alıcı 5 50 Zahire - satışlar! Ç. Cinel K. $. 98 B. Pamuk 44 Aydın Ilbayı Sök? Söke'den yııılıyoı:./ Aydın'a atandığı gi # büyük bir kıvançla çe' gerli İlbayımız Özdemif — Çf day bu hafta , ilçemiz * lerini dolaşmak — üzere defa olarak Söke'ye gel Aydın saylavı — Nurl Ho birlikte At Burgazi giderek köylüye arazi Burun köyünde, yenideP, lacak mektebin - yerlal etmiştir. pl 40 #