12 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

12 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

mwmım Iğ::!:::l ——— Elhamra'da TESEMEAĞİMLRE ZYN Menemen-Mura- diye Yolunda Sulistimal. — .. ——— Anadolu'da Yunan Bozgunluğunun GiZli Sebebıeri.. Yapılan Tedkikler, Bu - 4 Ibbarın Asılsız Olduğu- Yunan Cephesinin 12 ve'13 üncü Fırkaları Kısmı Kan,| "" Meydama çıkardı. Menemen Muradiye yolunun Yunan'lılara Göre: Nataşa — Rus Aşkı Bu Filim, Mevsimin En Güzel, En Parlak Eserlerindendir. —e — Yaozan: 12 10 9. acı Kemal Aktaş 3i $ T « Fransız artistlerinden Jean Toulont Filimi Çevirenler : T F ea dan Burgere ölüm, Yaralı, Ahu Enin Sahası Olmuştu Cephenin —bu — kısmındaki $ öldürücü, mahvedlel bir P İdi. Burada hareket yap Mağa çalışan 800 asker, pat- hiyan şarapneller ve — obüsler da, daldan dökülen ur Matlar gibi pek çok arkadaş- htnı kanlar içinde bırakarak k hatlarına varabildi. Bu kârlıktan maksad, Türk kele göğüs göğüse boğuşmaktı. taburun bu fevkalâde ha Teketi, Salköy-Allören yolunda lünan üçüncü alayı da gay- Tete getirdi. Küçük-Arslanlar tepelerinde Höğüs göğüse müthiş bir bo: Büşma - başladı. Fakat bu taburlar, Türk'lere Şmazdan evvel çok zaylat Yörmişlerdi. Türk'lerin bücum süngülü — Yuanan'lılara piyade ateşl çok müesslr *—ıı'ıı, Ba tepelerden on Türk topu da hiç durmadan ölüm saçmakta idi. — Bonon İçta pek ileri atılan bir Yanan ğü oldağa yerde durmak Teeburiyetini — hissetti; —fakat yerde durmak, muhak ak ölmek demekti. Türk eri, sanki bher — metafeyi Yvelden ölçmüş gibi bunların lerlade patlıyor ve sakınma li bırakmıyordu. incl tabur da — düurmak Tecbariyetini hissetmişti. Bun- çok büyük — fedakârlıklarla Yan dakikaya kadar bulundak- yerleri muhafaza ve mü- ya gayret ettiler, Akşamın SAt altında, buradan — ancak ANADOLU M DA Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Mumi neçriyat ve yazı işleri Mmüdürü: Hamdi Nüzhet Böveseii —— İzmir İkinci Beyler *0 © Halk Partisi — binası .-=ı 1 lgraf: İzmir « ANADOLU #lefon: 2776 — Posta kutusu 405 v ABONE ŞERAİTİ; Ahğ 1200, Altı aylığı 700, Üç va, “ThB 500 kuraştar. memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde 5 Kuruştur. iş müshalar 25 kuruştur, ANADOLU MATBAASINDA N BASILMIŞTIR Türk topçusu, vazifesini emsal- | nundur. KURDLAR KENDİ ARALARINDA Casus Romanı: No. 13 qllıyeı mahkemeel.. bi © Iki kelime, çok metin Fadam olduğuna şüphe calz a Yan Von Siramer'in kuafa İçinde fırtınalar yaratıyordu. v“" S'Wİ'IH ara sıra dü- _:—h arasından "Mine, Minal,, dökülüyorda. V. Mina kim idi? ©0 Stramer'in gönlünü zap: l."'"ıl tarışın bir dilber! ı—uh saçlı, süt gibi beyaz .—.v Mmavi gözlü ve.. Tam bir * ' tipi bir kızdı. n Stramer, bu kadını e- —t Bağ kalabilen bir miktar esker döneblldi. Harp, — artık Yunan ric'ati, şa aodan baren tehlikede idi. Yıman — ordusunda — karşan fikdanı da baş göstermeğe buş lamıştı. Bu kısımdan dörtbin Türk sekeri — mütbiş bir tasrruzu geçtiler. Bu sırtlardaki Yunan askerleri İçin srtık durmak mümkün — değildi. — Bununla beraber, arkada bulunan ve bu cephe hareketlerine hiçbir yardımı dokunmıyan 110 Yu- topu faaliyete — geçmiş olsaydı, netlce böyle olmıyacak ve belki de maküs olacaktı. genişlemişti. di Türk'lerin bu — barple de muvaf fakıyetlerine âmil olan şey, bol cephaneye malik ol maları; topçularının çaşmaz ve şaşırtıcı bol eteşi, süvarilerinin büsbütün yeni bir tarzda harbe girmeleridir. 'Törk'ler, Yunan mağlüb etmek — için ve Yunan erkâmı harbiyeslle orda — zabitlerinin — oyudakları bir sırada çok güzel huzırlan mış İdiler,. Yunan — ordüsü erkânı, — Mastafa — Kemal'in, muntazam — Yuünan — ordüsunu mağlüb edecek kadar tmuntazam ve mükemmel bir orda hazır- hyacaklarına biç Imkân gör görmemişlerdi; bunun İçin de Ankara üzerine yürümek gibi garib ve manasız bir. hareket yaparak mağlübiyet kapılarını açmışlardır. Yanan askeri, PFelâket — kar- gsında vakıa hber fedakârlığı yapmıştır; fakat fecl hezimetin önüne zerre kadar geçeme miştir. Türk aekerlerinin — bilhassa bu noktada çok müşkilât çek. tüiği ve çok zaylat verdiği muhakkaktır. Bu kadar zayista kâarşı herbangi bir — taarroz olsu, taarrozuna oihayet verir, daha müsald bir zaman balmak için mümkünse yerinde durur, mümkün değilse Ihtiyaç dere- cetinde gerilerdi. Fakat Türk ordusu böyle yapmadı; muka- yvemet — derecesinde — isorruzda da israr etti. Bunun da sebebi aşikârdır: ordusunu evvelden ü 19 Birinciteşrin 935 viyordu. Ve şimdi, Berlin'de kendisi içia ne düşündüğünü aklına getirdikçe, cesas zabitin İçiE yanıyordu. İşla asıl mühim noktası, bu kız, birlsinin lâalettayin — bir kısı değildi. Alman İstihbarat gefi General Kont Rugviç'in kızı İdi. Bundan bir müddet evvel nişanlanmışlar ve İlkba- harda evleneceklerdi. Ea büyük bir esadete hazır- lanırken — giyotinin satırı, mü- ebbet kürek veya Güyan men: fasına sevk ihtimalleri ne feci tiz bir surette görüyor; piyade her sıkıştığı anda, bu topçanun mücesir mteşi İle kendisini ko ruyabiliyordu. Ayni zamanda Türk süvarisi de, muhacim ve ya müdafi Yunan kuvvetlerini karşısındakl piyade İle adam- akıllı uğraşmaktan daima me- nediyordu. Türk topçu saat üçte biranda Yunan askerini dövmeğe lamıştı. Bu ateş, umumi tehlike olmuştur. Allıören'de bu 15,000 aske- rin en mühbim kısmım bu Türk topçü ateşl mahvetmiştir. İlk obüs ve şarabnellerin pat- laması, aeker asrasında âvl ve çok telefata sebeb olmüştar. Yukarıda — söylediğimiz — gibi ordu İle beraber pekçok mu hacir de vardır. Obüslerin pat laması, — yınlıyarak — geçmesi, bazi — mermilerin — toprakla & taplenması, kayalara çarparak parçalanması... Biranda birçok iosanların alkanlar İçinde par ç ak ölmesi, ölmiyenlerin feryad ve eninleri büyük bir dehşet veriyordu. Muhacirler arasında bulunan küçük Ççocuk ve kadınların maneviyatı üzerinde bu bhaller pek elim bir tesir yapıyordu. Bunların telâşlı ve — heyecanlı hareketleri, askerin de — mane- viyatımı kırıyor, hattâ hareket- lere bile mâni oluyordu. Türk topçusu İse hiç dür- madan ölüm saçmakta — idi. Yunan ordusunun — uğradığı fecl — vaziyetten İletifade — için çalışıyordu. 12 ve 13 üncü fırkalar, eldden korkunç ve elim bir vaziyete düşmüş bulunuyordu, Bu (frkalar artık harbet- mek kudretine de malik de. gildiler. Yunan cephesinin 12 - ve 13 üncü fırkeları kısmı, baştan başa kao, ölüm, yaralı, ah ve enlo sahası olmuştu. — Sonu var— Çankırı Panayırı Çankırı, 10 (A.A) — Çan- kırı panayırı açıldı. İkl gün: dür şehir emsalsiz kalabalık içindedir. Alış veriş çok İyi ve yüksektir. Hayvan — fiatleri de yüksektir. Köylü çok mem- ateşi, ve bilbasan 15,000 baş blr idi! Bu düşünceler arasında, genç Alman zabiti ayağa kalktı ve | höcresi İçinde dolaşmağa — baş: ladı. Bir müddet sonra, kendi kendisine : — Şu halde? Dedi. - Firar mı lâzım geliyor! Fakat nasıl? Yumruklarile zındanın kalın dıvarlarına vurdü. Buradan çıkmak için tek bir çare vardı : Bol para ile kür- tulmak! Seneler senesl menfa veya zındanda çürümekten İse, giyotinin satırını çok daha İyi buluyordu. —Ü - Stramer, zındanda elim dü şünceler İçinde — kıvranırken, ammadığı bir hâdise İle kar- gılaştı : Şimdiye kadar hiç görmediği bir gardiyan, höcresini teftişe geldi. Ve teftişten) memnun bir toprak tesviyesinde bazı yol. suzlaklar ve sulletimal yapıldığı hakkında Bayındırlık Bakanlı: ğgına yapılan Iİhbar üzerine Ba- kanlık köprü ve şöseler yar başkanı (Rels muavini) Emin Dizgin'le Manisa Bayındırlık direktörü Nusret tedkikat ve tabkikata memur edilerek şeh- rimize gelmişlerdi. Emin Dizgin ve Nüasret dün şehrimize dönerek raporlarını Bakanlığa göndermişlerdir. Bu raporun bir sureti İlbaylığa da varilmiştir. Dayduğumuza göre bir. yulsuzlak görülememiştir. Binaenaleyh yol İnşastı devam Emin Dizgio; şehrimizde bir kaç gün Bayındırlık direktör lüğünde — tedkikat — yaptıktan sonra — Ankara'ya — gidecektir. Nüsret te Manisa'ya gitmiştir. üzüm İşlerimiz Kurum Müba- yaalı ürelmene Faide Vermektedir Anadola — Ajansından edilmiştir: Üzüm kurumunun bir müd dettenberi gerek İzmir ve ge rekste hinterlândında — devamlı mübaysatı fiatin Özerine tesiri beklenilen İstikrarı temine baş lamıştır. Düşmek — İstidadını gösteren flatler korumun za- mapında yaptığı müdahalelerle bertaraf edildiği gibi, üç gün: denberi de flatlerde hissedilir bir yükselme başlamıştır. Borsada alış veriş — hararetli dir. Kurumun İç piyasalarda yaptığı nazımlık, diş plyasalar. da da iyi tesir. uyandıracaktır. Kurum müstahsil malını satın almayı tercih etmektedir. Flat yükselişinde doğrudan doğruya müstahellimiz falde görecektir. 7 ve8 uumaralı özüm fiatleri otuzar para; 9 mumaralı üzüm fiatl 40 para yükselmiştir. İyi mallardan da kalitesine Egöre 20 paradan 40 paraya kadar yüktelme vardır. Bugün borsada 10364 çuval üzüm sa tılmıştır. Şimdiye kadar genel satış yekünu 290769 çuvaldır. Üzüm durumu: Üzüm pliyasasının son dara ma hakkında Ekonomi Bakan- lığı İlbaylıktan telgrafla malü mat İatemilştir. balde — döner- ken, zabite : — Size bir kadın tarafın- dan şu mek: tup verlildi! Dedi. Stramer, ken disini Parts'te &reyacak — hiç bir. kadın ol madığımı — bil diği için : — Yanlış olacak. — Ben hiçbir kimseden mektup bek- lemiyorum! Cevabını verdi. " Fakat gardiyan yüzüne ma nalı, manalı bakarak : — Korkmayınız! Dedi. Mek- tup beyazdır. Okumak için ne yapılacağını siz bilirsiniz. Oku: düktan sonra, bu mektubu yul: tebliğ | Elhamra; sinema — mevsimi henüz gelmediği halde kuv- vetli filimlerile — busenenin programını açanş - oluyor. Nataşa İaminde bir Rus kızının — Fransa'da — gecirdiği bir aşk macerası — etralfında toplanan bu fillm, herkesi heyocan, his ve merak içinde barakıyor. Rüs aşkı güzel bir üvertürle — başlıyor. — Bunu güzel, toprak renkli kıvırcık bir desen üzerinde bir - pre zantasyon takib ediyor. Zemin oymak, yazılar oynuk, muzik oynak., Bundan sonra Rus aşkı arkadan geliyor. Hisler merakta, — tocnaadla uyakta ve her göz perdeya diklimiş.. duyguları meraki Fransız delikanlısı kana kana genç bir kadın mahremiyetine Rusya'da gözel bir Rus kızı | giriyor; güzel Nataşı da doya Dimitriyef Ysminde bir Rus zablti ile sevişmiş. Bu, perdede blir hikâye gibi geçiyor. — Yaşlı bir kont bu gü.el kızı sevmiş, sevdiği güzel zablti öldürmüş, bu kızı para e, — şiddet İle, tehdid İle almış.. İhtiyarın aşkı güzel Rus kızına karşı pek derindir. Kızı alıb Rus- ya'dan Fransa'ya gelmiş. Güzel Rus kızı ihtiyar kontun letib dadı altında toze bir — çiçek gibidir; genç ve güzel bir erkek aşkı arıyor, İhtiyar ko casının zolümlerini tuhammül Ho karşılıyor. Rubi tababetin hastalık dediği bir aşk - İle ihtiyar âşık genç kızı hırpala: maktadır. Güzeli, dilber Nataşa birgün kilisede dua ediyor: — Aman diyor- ça İhtiya- rın elinden kurtulayım — Ya rabbi! Kilise — dönüşü yolda bir Fransız genelle tanışıyor. — De Hkanlı genç Rüs — kadınını seviyor, güzel Nataşa da kendini bu güzel delikanlının kollarına atıyor. İki genç; güzel maharem birkaç smat yaşıyorlar. Genç Şiramer idam edilmek üzere olduğunu düşünüyordu.. mak lâzımdır! Allaha ısmarladık! Stramer, İstemiye, İstemiye mektabu aldı. Ba mektup zarfsız bir.. Hem de boyaz küğıttan başka birşey değildi. Casuslar, gizli mürekkeplerle biabir çeşid mektup yazarlardı. Z doya Fran: j BZ gencine 80 kuluyor . Bu macera radan ri olmyan ibtiyar âşık gerib bir te- sadif ile bu gözel Fran- wz delikan- peni — bir ziyafette ta- nıyor. İhtiyar âşık delikaalıya baktıkça gözleri bulanıyor, dell- kanlıyı gördükçe asabı bozu: layor, delikanlı Ibtiyarın kafa- sım altâst ediyor. Çünkü bu çocuk, Ihtiyar kontun Rusyoda öldürdüğü Dimltei'nin ayoıdır. Hayatta bu kadar benzeyiş az tesadif edilen bir garibedir. Göüzel Nataşa da esasen bu Fransız delikanlısını, Dimltri: yef'e benzeyişinden sevmişti. Bundan sonra Eihamra per: desinde çok İnce — sahneler açılıyor. İhtiyarın aşkı İle iki genç sevdalı arasında çok İnce bâdisat başlıyor. Süjeyi burada anlatmak — İstemiyorum. Muhakkaktır. ki, — Elhamra İzmir'e güzel eserlerinden bir tanesini daba — vermiş — bulu: nuyor. öğtetmenlik ücretleri Her iki vazifesi üczetli olan öğretmenlere — öğretmenlik ve veya ücretli bir. vazifede bulunduğu halde öcretli mü- derrislik deruhde edenlere mü- derrislik ücreti tam verilecek: tir. Buna dalr Kamtayca verl- len tefelr kararı ilbaylığa gel miştir. Bu mektup la hiç çüphesle bunlardan birisi ile yazılmıştı. Bu, kendisini tecrübe için terp edilmiş bir oyun olamaz mıydı? Bu, çok mühtemeldi. Fakat mektobu okursa, mek- tüp üzerine bir şüphe bâsl ederse, ne olabilirdi? Mahküm olucağı — ceza, idam ya da müebbed nef) körek değil miydi? Kuçmeğa teşebbüs ettiği için bu cezaya ne zam edilebilektl? Canım alıp tekrar yerive koyduktan sonra bir daha idam etmiyocekler di ya... Ve.. Mektubu okumuağa ka rar vordi. Beyaz kağıdı tedkik etti ve sonra tecrüboye başladı: Beyaz kâğıdı dilile birkaç defa Öst üste yaladı. Bir müd- det bekledi. — Sonu var — ya ve