3 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

3 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Yirmi beçinci yıl No. 6388 3 > SALI | 3 Biriacikânun 1935 uüî g ğkâş 5 $ —— O —eem 15 ge— — ——— Muhtarıyet Mi, Yarı Müstakil Bir Sistem Mi? Tiyen-(in Belediye Reisi iıiâai Vaziyetin Çok Londra 2 (Radyo) — Nan kin'den — bildiri- Hiyor: Sü bakenı M. Haking'in Peki. ne gelmesi bek Tenmektedir. Bakanın — gl mali Çian mes'e Tesinde Japonla mı tatmin edecek yarı mustakil blr slstem — bulacağı ümid edilmektedir. Londra, 2 (Radyo) — Pe kio'den bildiriliyor: Sü bakanı Haking'in — teklif edeceği slstem — şadar: — Şimali Çin — müahtariyeti — Mogollstan mecllsine benziyen bir - meclis tarafından Nankin — besabına kontröl edilecek ve bu beş ayaletin İdaresl müstakil — ole- caktır. Berlin 2 (Radyo) — Deniz konferansına — İştirak — edecek Japon murahbas beyeti, buzün Londra'ya hareket); etmiştir. Şe: reflerine Alman deniz zabitleri tarafından bir ziyafet veril- | mandanı bulanduğa Şan Tong'- | ettiğini yazıyor. miştir.. te Pekin ve Tiyen Çin'deki Paris, 2 (Redyo) — Pekin: Roma'da, bazı çevenler uzak | ceneralleri top'umuş ve balkın | den 160 kilometre uzakta kâln şark — hüdiseleri ile yakından muhtariyet — istediğini bildir- | Panosifo'da bir konferana top- alâkadar olmağa başlamışlardır. | miştir. lanmış ve Nankin - sü bakanı, Brera ee reiaLeLALALALALALALALALA AAAi KA LA LA LA LA AAA LALALEALALALALALALA AAA japon askerleri | — Londra 2 (AA) — sin'den bildiriliyor: Juponlar takriben 30,000 ki: şilik üç Japon fırkasının üç gün içiade Ticutslne muvasalat edeceğini Çin makamatınu bil- dirmişlerdir. Istanboul, 3 — (özel) — Çin mebabllnden alınan — haberlere göre Tiyen Çin belediye relal M. Şenkin Nankin'e bir telgraf çekmiş ve vaziyetin çok vazik ve tehlikeli olduğunu, muh tariyetin İlân edilmek üzere bulanduğunu bildirmiştir. Japon ceneralı Deyava, ku- Tient- Nazik ve Tehlikeli Olduğunu Soyledı. Çin generalı Çan-Gay-Çek Romsa, 2 (Radyo) — (Mesa cero) gazetesi; Çin Japon mes”- elesinde Iogiltere'nin Çin hükü meline müracast ederek Uluslar kuramu nezdinde hiçbir. teşeb- büste bulunmamusını — tavelye Sansasyonel ifşaat Mı Başlıyor! Ingiltere, Çin'i Aldatmış! Japonya'ya Karşı Teşebbüslerine Engel Olmuş. Şim- di Ayni Vazıyene Olan llal)n"lle"Uğraşıyormus Roma 1 (A.A) — Çin « anlaşmazlığı — esnasında tarafından Cenevre'de alınan battı hareketten bahseden gazeteler, bu hususta — sansasyonel ilşast yapıla- bildirmektedirler. Lond- radaki Çin'liler birliği başkanı C. C. VVang tarafından 30 teşrini. evelde Times gazetesine gönderilen mektuplaki imralar; sözleri cerhe. dilmez kaynaklar tarafından, teyid olanmaktadır. Hatırlardadır ki, M. VVang Times gazetesine gönderdiği bü mektupta, M. Eden'in 30 tep rinievelde avam kamarasında 1923 ve 33 de milletler cemiyeti tara: findan kollektif bir hareket yapıl: masi için lüzum gelen şersitia mev: cud bulunmadığı hakkında verdiği diyevin cihan ef kârm umumiyesinde hüml etiği sürprizi tebarüz ettir. mekte idi. M. Eden diyevinde bilbassa demişti ki: — Japon mütecaviz - olarak telükki edilmemişti. Çio-Japon mü- pakaşaları hiçbir zaman iki mem- leket arasında bir harb haline ye- lecek derecede terakki etmemişti. Çin, hiçbir zaman milletler cemi- yeti paktının 16 cı maddesini ileri #ürmemişti. Ve o zamaa Amerika ve Sovyet Rusya cemiyet üyesi değildi. « M. VVang Çin mes'elesi mü- yacehesinde İngiltere'nin bhattı ha- yeketini haklı göstermek — istiyen bu delillere çu sualleri - sorarak cevab vermişti. — Eğer Japonya mütecaviz değil idi ise, nihayetinde Japonya: nın milletler cemiyetinden çekil- mesini iataç eden cemiyetin 2 şu- bat 933 terihli kararı biçin alımn- muaşlır? Japon İngikere Milletler cemiyeti binası — Mançuri ve Şangbay'da har- | ba müracaatten başka birşey ya: pilmiş mıdır? — Bu kere İtalya dehi harbı ilân etmediği için o zaman Japon- yanın — Mançuri'deki — vaziyeti ile bugün İtalya'nın Habeşistan'daki yaziyeti arasında ne fark vardır? Bütabi bütün ba suallere İn: giliz hükümeti tarafından cevab verilmemiştir. Fakat bu ara ca mühim sansasyonu tevlid eden şey M. VVang'ın Timise yozdığı mek- tubun Çin tarafından 16 01 mad- denin ileri sürülmemesinde İngiliz bükümetine düşen mes'ı bak. kındaki kssmudır. Bu mes'ele üze- rinde çok emin kaynaklardan alı nan baberlere göre hbüâdise yöyle bereyan etmiştir. 1 — İngiliz dış işleri bakan. Tığı Cenevre'deki Çin delegelerinin Asambleye müracaat hosusundaki teşebbüsünün önüne çeçmiş, ken- dilerine böyle bir müracaatın lü: zumsuzluğunu göstermiş ve bunun Çin için fena neticeler tevlid ede- bileceğini ileri sürmüştü. 2 — 1932.33 kıyi emnasında İngilir dış işleri bakanlığının salü- hiyettar rüculü Çin delegesine pak: tın 16 1 maddesinin ileri — sürül- memesi için asrarla tavsiyelerde bulunmuş ve yapılaa dahi böyle bir müracantın geyri mevcud ad- dedilebileceğini bildirmiştir. 3 — Çok daha yokında İngi: liz yüksek memuru Çin bükümeti nezdinde Mançuko'nun tanınması için sıkı bir surette wrâr etmiş, ayai zamanda İngiliz dış işleri bakanlığı Çin şubesi şefi de Lond. rada buna benzer teşebbüslerde bulunmuştur. Bu son — teşebbüslerde — İngiliz bakanlığının Çin şubesi şefi uzak garkta barışı korumak için yegâne çarenin Çin tarafından Mançuko: nun — tanınması — olduğunu - ileri #ürmüştür. bu konferansa İştirak etmiştir. Nankin bükümetinin, şimali Çit muhtariyeti hakkında ja ponya'ya tatminkâr bir cevap vereceğl söyleniyor Fransa'da Korkunç FPırtınalar Var. Parla 2 (A.LA) — Fracsa'da büküm süren şiddetli fırtınalar dün de devam etmiştir. Paris ve mülbakatta basarat mübim €lr, — Parls'te birçok — ağaçlar kökünden çıkmıştır. Mülbakatta arazl su altındadır. TLannion yanındaki Lokmo limanında bir motör firtınaya — tütulmuş — ve solara kapılan ikf bahriyeli boğulmuştur. Son Dakika: | HK TE KF Fransız Parlamentosunda Bugün C£ miyetler Meselesi Konuşulacak. Fransız Başbakanı M. Piyer Laval, üçüncü Defa Ola rak Tekrar ltimad Reyi İIstiyecektir. Paris, 2 (Radyo) — Fransız parlamentosunda yarın öğleden evvel cemliyetler meselesi konuşuli caktır. Ba met'ele, son derece mühim olduğa içla, başbakan M. Laval'ın, üçüncü defa olari itimad reyi fstiyeceğl söyleniyor. Son haberlere göre, cemiyetler mea'elesi, sabahki toplantıda müzakere mevkline konacak gelecek perşembe günü münakaşa edilmesi için teklif edilecektir. bulunanlar, şimdiden anlaşılmıştır. Radikal partisl grubu, yarımki müzakerelerde alacağı vaziyeti tesbit için bu gece nıplııınııuııy -|Sinyor Mussolini, Zecri Tedbirlerin izleri Silin- miyecek Diyor.. Roma, 2 (Radyo) — İtalyan başbakanı Sinyor — Mussolini, zecri tedbirlere karşı İtalya'nın aldığı terilbatta hizmet alan dallardan 150 kadımı kabnl et miş ve kendilerine teşekkür ettikten Sonra şanları söyle- miştir: — İtalya'nın müttef ikleri için genel savaşta — kocalarınız. kat dökerken, bu müttefiklerin, 20 yıl sonra, İtalya'yı varmak üzere barbar bir devlete ellâh — dağı- tacaklarını söyleselerdi ne diye gektinis? İşte, (Koridoti) nin (Bu adam, faşlst mücadelesinde en evvel ölen bir şahistir) mek tubu elimde duruyor. Bu mek. toupta Korldot! anasına diyor ki: “Belçika gibi medeni bir milleti kurtarmağa — gidiyoruz., İşte biz de bugün Afrika'da köleleri kurtarmak ve — oraya medeniyet götürmek için çalı şıyoruz. EFaki müttefiklerimizle diğer devletlerin aleyhimize fitihaz eyledikleri — zecri tedbirlerin manevi kırakteri bizi mütecesir ediyor, yoksa bu - tedbirlerden pervamız yoktur. Zira uluslar kurumu, bizi Habeşistan — gibi vebşl bir ulusla bir - totoyor, Size İşaret etmeliyim ki, bu dava bittikten sonra aleyhimize alınan zecri tedbirlerin izleri, Italya'da kaybolmıyacak — ebe- diyen baki kalacaktır. Bu vöz. lerimi memlekellerinize döndü. günüzde —herkese söyliyecek- #niz.,, Dul İtalyan kadınları, Mas solini'nin bu sözleri üzerine ölmüş kocalari için ulmış ol- duklurı barb madalyalarını çı- karıp Müssollal'ye vermişler ve sonra meçhul seker — abidesine giderek bir. çelenk koymuş lardır. Müssolini'nin bu sözleri Pa rla, Londra ve Brukselde tesir uyandırmış İmi . Istanbal, 2 — M. Maseolini Venedik sarayında harbte ölen lerin analarımı kabal ederek, zecti tedbirlerin İtalya'da, an- cek manevi teşir — yaptığını, gçünkü İtalya'nın da — sosyeteyl kuranlardan — olduğunu — söyle- miştir. Almanya Uluslar Sosyetesine Girmek üzeredir.. Geçen deniz konferansına iştirak etmiş olan japon murahhasld j RBa teklifin leh ve ılıyhlıi nevre'ye Gidiyd Paris 2 (Radyo) — tngill Diş İşleri Bakanı Sir- Samol Hosr, önümüzdeki Comarte | günü Paris'e gelecek ve Fral sız Başbakanı mösyö Piyer D val'la konuşacaktır. Sir Samoel Hoar'la Edef Cenevre'de Milâdı İsa yorti larına kadar kalacaklardır. B Sir Samoel Hoar, deniz kol feransında İngiltere İç — işlel Bakanı tarafından temsil ed lecektir. Londra 2 (Radyo) — Dol torlar, evvelce bir. bubran £ çirmiş olan İngiliz Dış Bukal Samoel Hoar'a hemen - tatilic den İstifade etmesini — tavsif etmişlerdir. Samoel Hosr tatilini İsviçe! de geçirecek ve Parls'ten £ çerken M. Lavel ile — görüş cektir. Gaybubetinde, M. Ede kendisine vekâlet edecektir. 9 Eden'in 12 bletneikânunda C nevre'de 13 ler komitesini! toplantısında hazır. bulunaca| sanılmaktadır. l Samoel Hoar Ci t ! lııııl Kamer, — Alsancakta — Ahme Latfi, — Eşrefpaşada ıınlpıl ecasnceleri açıktır. Karantinada — Eçref,