19 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

19 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sayfa*2 Ziraat Bankası Yardımla- Satın Almaları. Yeni Bir Anket Açıldı. Şimdiki For- müllerin değiştirilmesi düşünülüyor özüm, İacir, tatan, Hadık, por- |Bugün Ekonomi Bakanı Celâl Bayar'ın Başkanlıgında Zirsat bankası bütün köylü. yü geniş ölçüde ilgilendiren (Borç verme, para toplama, sa- tin alma ve ekim) İşleri üze- rinde yeni bir çalışma devre: sine başlamak için hazırlıklar yapmaktadır. Kuruluş ve te şekkül maksadı çiftçilerin zirsi Istihsallarine gereken kredileri temin etmek, zirsatin gelişme- Sini temin etmek olan banka, köylü ile bugüne kadar olun münasebetlerinla belirttiği h- tiyaçlar ve son yılların doğur- duğu — vaziyetlerden — üretmeni en çok faydalandıracak — olan yeni faaliyetin esaslı olması ve İyi sonuçlar — verebilmesi için bütün şubelerine bir anket açmışlır. Anket, sualleri köylünün içinde bakımından bulunduğu bütün hayat şartlarının İnceden İnceye etüd edilmesini gerekli kılmaktadır. Umum müdürlük bankaya düşen vazifenin öne- mini İzah etmekte ve bu İçle- tin başarılması için şabe ve sandıkların bulundukları yerlerde alınacak tedbirlerin İsabeti, ma hitin husualyetleri ve ekim İş lerl hakkında idareyi aydınlat- melarının alınacak - tedbirlerin Jeabeti bakımından çok faydalı olacağına Işaret edilmektedir. Baokanın alacaklarının mü- him bir kısmının son taksitlen: dirme kanununa göre — takılt. lendirilmekte olması ve tabelli gereken kısının da yurdda yer yer kendini gösteren kuraklık ve basar yöüzünden tahsil edil. miyerek tecile tâbi — tutulması dolayısiyle daralmış olan — kay. naklardan çiftçinin en fazla faydalanması ve kısa — vedeli mevalm kredi Ihtiyaçlarının ba: şarılması maksadiyle zirasi kredi sahasına kapital dışında ayrıla cak paraların seyyaliyetini — te- min edebilmesi için bn husuş- taki kredi mevzuatının yeniden tetkik ve bugünkü icaplara gö re değiştirilmesi lüzumla gö rülmektedir. Tütün, pamuk, afyon, üzüu, İncir, pirinç, zeytin, fındık g- bi ebemmiyetli bir kısım Ihraç mahsullerimizi teşkil eden ürün- lerin hubobatın İstibsal kredi. lerine ait mevzaattan bugünkü şartlara uygun olmuyanların ye- rine konulacak — hökümlerin tayin — ye — tesplti — yolanda umun — müdürlük — şube ve sandıklarının mahalli — şartlara göre bildirileceği mütalea ve verecoği rakamlara büyük bir değer verilmektedir. Vorllecek cevabların bir hu süslyeti de, bugüne kadar — İk raz — mevzuatı henüz tedvin edilmemiş ürün nevlileri — için hangi esaslar içinde İkraz — ya: pilmasının — müvafik — oldoğua bakkındaki —mütaleaları da ta yımaktadır. Bu da zirast ban kasının köylü ile olan münase: betinin daha sıkı ve — verimli bir safhaya girerken daha bol ürün nevileri üzerinde olacağı- ni anlatmaktadır. Anketin esasları Anket çok esaslı. ve İnce telferranta kadar hazırlanmıştır. Hababat, buğday, arpa, pirinç, sasam, Mmısır, Dobür, fasnlya, mercimek, bakla, afyon, pamuk, takal, zeytin, dutluk, patates ve İlâh... gibi ürünlerden ban- gileri maıntakada çokçu İstihsal edilmekte, üretmenlere bankaca yardım yapılması gerekmekte İse 6 mahsul için Örmeği — gön derllen cetvellere uygun olarak birer cedvel doldurulub gönde rilecektir. Her mahsul için ıy rı ayrı hazırlanacak olan cedvelde on enal vardır. Bu on sualden öçü grub hallâdedir. Birinel sunl grabu mahsüle ülddir. Bu kıtımda şu suallere rastlanmaktadır. I. Ba ürünün ekildiği «aba miktarı (Bin metre morabbaı Htibarile) IL Bu ürünü eken üretmen sayısı, TU, Alıman ürünün miktarı (Kllo itibarlle) IV. Bu ürünün mahalli pi- yasadakl vasati sutıp #ati Ürünün mevelmle olan mü- nasebetini ça sualler — belirte. cektir: L Ürünün ekim mevslimi, li, Çapa, bodama, kırma, te mizleme gibi ameliyeler İcabe: diyorsa mevsimleri. HI. Basad mevsimi, IV. Satış mevalmi Ürünün masrafları da çu cen sa göre hesab adilecektir: I. Beher bin metre murab- bar için nadas, tohum ve ekme masrafı, IL Beher bin metre murab: bar için ekimden Istihsale ka dar yapılan ameliyeler masrafı (Her ameliyenin masrafı uyrıca gösterilecektir.) HI. Beher bin metre murab- bar için busad masrafı. Ba üç susl grobundan buşku ankette ga aaallere — rastlamak. tayız: 1 — Bu mahsal — neyi için bu sene ne miktar İkrazat yap: mak lâzımdır. Asgari — plâsman ihtiyacı nedir ve bu ihtiyaç ne esas Özerine tayla edilmiştir. 2 — Ba mahsal nevi Iiçin yapılması gereken ikraz eistemi ne olmalıdır? (İpotokli, seleli) 3 — Ba mahsul nevi için her şahsa yapılacak Ikrazın aza- mi ve asgari hadleri ne olma hdır? ve bu taksitler bangi ameliye- ler için olmalıdır? 4 — Ba mabhsul için yapı: lacak iİkrazların vadesi ne ol malıdır, kaç takaltte — verilme- ldir ve bu takeltler hangi ay- larda bangi amoliyeler — İçin olmalıdır? 5 — İkraz ve tahall husu- sunda bazı — mabaollerle alâka dar teşekküllerle ( İnhisarlar, © mevzula uğraşan şirketler gibi) aonlaşmak kabil olub olmadığı, kabilse ne şekilde bunun temini mümkündür? 6 — Bu nevi mabsnle ald ikrazların mahallin hususiyetine göre tahsilâtın az masrafla ve kolaylıkla teminl hususunda ne gibi tedbirler düşünüldüğü Bu saallerden başka düşün eeler için de bir kıım uayrıl mıştır. Banka çok ebemmiyet verdiği bu İş üzerinde kendi- lerile temas etmek üzere bazı şübe dicektörlerile sandık me memurlarını 10 Şobat için An- kara'ya çağırmıştır. Günün Telyazı Haberleri Ikinci Beş Yıllık Endüstri Programı- mızı Hazırlamak İçin e AAA Elli Kişilik önemli Bir Toplantı Yapılacaktır İstanbul, 18 (Özel) — Yarın Ekonoml bakanı Celâl Bayar'ın başkanlığında önemli bir toplantı yapılacakıır. Mutabassıaların da iştirakile yapılacak olan bu İkl->cl beş yıllık endüstri plâmı bazırlanacaktır. içtiman elli kişi İştirak Yamurta tozu, balıkyağı fabrikaları yapılması ve edecek — ve çay ziraatı da bu programda yer alacaktır. Çay zirsatımın yalatz Rizede yapılması ve buna moka- bil o bavalide portakal yetiştirilmesinin men'l muhtemeldir. iyi neticeler alınmıştır. ——— .:. Yapılan çay ziraatı denemelerinde Atina Gazetelerının Ver-|İran'da Takı- dikleri Bir Habere Göre Ingiliz Donanmasıyle balkan Pak:- tına Dahil Devletlerin Dananmala- rı Müşterek Manevraya Çıkacaklar Istanbul 18 (özel) — Atina'dan bildiriliyoz: Atina güzeteleri: İngiliz ve balkan antantına dahil bulunan hükümetler doanunmalarının Akdenis'de yapacağını yazıyorlar. müşterek — manevralar Ta yyaredîî;ıîberg’in Çocuğu Sağ Mıdır? Mahküm Hauptman Mes'elesi Hak- kında Brenton Valisi Ne Demiş. Nevyok 18 (Radyo) — Akham pollsi; bir kadının beş yaşın daki oğlanan; tayyareci meşhür. Liadberg'in çalınan oğla olub olmadığı hakkında tahkikat yapmaktadır. Çoçuk; tevkif edilmiştir. Ba çocuk Lönsl adında bir kamyon şaförünün yanında 1di ve tutulan kadın; Lindberg'in karısının dostu olduğunu söyle- miştir. Bazı şüphell vaziyetler vardır. Brenton 18 (Radyo) — Vali; Hauptman'ın İdamımın geri bırakılması hakkında demlştir ki: — Bu mes'ele münasebetile bazı şahitlerin rinden şüphe ediyorum. Müddelumum! de: İdam hükmünün dimaği vaziyeatle. tomdidinin gayrl kanuki olduğunu ve yeni biçbir delil gösterilmediğini söylemiştir. Elli Çin Köyü Sular Altında Mogolistan Kuvvetleri ile Çin Askerleri Çarpışıy or müte- İSon Haberlere Gü Göre, Mnnçuko Kuv- vetleri, Mlerlemektedir Şanghay, 18 (Radyo)— Mo gölistan kuvvetleri ile Çin kuv- vetleri — arasında ödlmuştur. Mançako kuvyetleri Kalkan katikametine doğru İler lemeğe başlamışlardır. Son hâ diselerin, büyük kargaşalıklara sebebiyet vermesinden korku layor. Pekin 18 (Readyo) — Teyli edilmiyen bir şaylaya göre, İç Mogollstan bükümetl, — Japon sâcl tazyikl altında İstiktâlini İlân etmiştir. çarpışmalar Londra, 18 (Radyo) — Roy- ter Harbin'den bildiriyor: Moğol askerine — mensab 30 nefer, Mançuri! hududlarını ge gçerek Elvolok mevkiine — gir- mişlerdir. 18 Mançori askerini esiz alarak geri dönmüşlerdir. Şanghay, 18 (3.A) — (Şang- bay Deyli Herald) gazetesinin haber verdiğine göre Iç Moğo: Ustan İstiklâl ilân etmiştir. Şanghay 18 (Radyo) — Ga- zeteler sarı nehriİn- tuşarak Ho- lâb Rareketleri. Kadınlar Eski Kıya- fetlerini Atıyorlar... Tahran, 18 (Radyo) — Paris Ajansı bildiriyor: Kadınlar arasında eski kıya fetlerin ve çarşafların kaldırıl. ması hareketi İnkişaf etmiştir. Bötün İran kadınları bu çirkin kıyafetlerden sıyrılmak İçin is- Yoi ediyorlar. Tahran'da ve büyük gçehirlerde yapılan büyük eğlence ve toplantılara — halk; #llelerile birlikte ve medeni kı- yafetle gitmektedirler. Ba iler- leyiş hareketi karşısında yakın bir zamanda eski kıyafetlerden eser kalmıyacağı âşikârdır. lran'da Bir Mürteci Asıldı. Ankara 18 (Özel) — Tah ran'dan — bildiriliyor: — İran'da şopka kanununa aykırı hare: ket eden şeyh Mehmet Tah ran'da Idam edilmiştir. Türk-Sovyet Ticaret Muahedesi Yenileştiriliyor. Aokara 18 (Üzel) — Şubat ayında müddeti bitecek olan Türk Sovyot tHesret muahedesl yenilenecektir. Bunun içlin Iİkl hükümet murahhasları arasında yakında müzakerelere başlana nakcaktır. Japonlar Ne Vakit Çekilecekler? Londra, 17 (A.A) — Deniz konferantı — mahfellerinde, — ja pon'ların Lotodra'dan — gelecek Çerşamba günü bareket ede- cekleri bildirilmektodir. nan ve Hopey sedlerini yıktı. ğini, pekçok arazinin sular al. tında kaldığını yazıyorlar. Elli beş Çin köyü solar al. tnda kalmıştır. Boğulanlar pek çoktur. Binlerce balk - evlerini terketmişlerdir. Havaların çok soğuk devam etmesi felâketze- delerin veziyetini güçleştirmek tedir. ELHAMRA Telefon 2573 MARLENE DIETRİCH'in SİNEMASINDA Telelon 2573 7 No.lu Casus, GRETA GARBO'nun Matahari filmlerinden daha güzel, daba canlı ve daha heyecanlı 13 No.LU CASUS İAŞK — BEYECAN — HARP — SEVİŞEN CASUSLAR — ZENGİN ve MUAZZAM SAHNELEİ FRANSIZCA SÖZLÜ Amerikan ordusunun hudutsaz yardımlarile ve milyonlar sarfile yapılan muazzam şaheser, tt GARY COOPER - MARYON DAVIS AYRICA : PARAMUNT JURNNAL VE CANLI REŞİMLER.. Dış Bakanımız Sofya'dan Geçti: Sofya, 18 (A.A) — Türkif' Dış Bakanı Tevfik Rüşdü Atf bugüön Sofya'dan geçmiştir. Sofya istasyonundan bir ** velki istasyonda kendisini kif şılaya başbakan Köse İvanof * protokol genel - direktörü İ birlikte Sofya'ya geçen doktüf Arat; trenin İstaayonda kaldi' yarım esat kadar müddet içind! garın salonunda Bulgar baçbi kanı İle görüşmüştür. Türkiye Dış Bakamı; Sofya'f? varışında dış bakanlık erkâflı Balkan elçileri va elçilikler ©© kânile saray nazırı tarafıadi! karşılanmış ve uğurlanmıştır. Ziraat Müs- teşarı İstanbnl'da lstrnbul, 16 (Özel) — Zirti Vekâleti müsteşarı Atf Ankâ ra'dan buraya gelmiştir. Gart” tecilere beyanatında: — Buğday mahsalü mefi' leket İbhtiyacımı ozun zamif karşılayacak — kabiliyette — bulu" nuyor. Demiştir. Yeni P atrik Seçildi İstanbul, 18 (Özel) — Ölet Rum patriğiain yerine patcik* lğe Ereğll metrepolldi — Benl” yemin veçilmiştir. Van Gölünde Yapılacak Nak-. liyat Hakkında Yeni Bir Proje Ankara, 18 (Özel) — Vet gölünde yapılacak oakliyat İçit hükümetçe bir proje hazırlan” mıştır. Buna göre Van gölünd* İşletilmek üzere küçük gemiler satın alınacaktır. Son Hâdiseler Rusya'yı Ingil- tere'ye Bağlamıştır İstanbul 18 (Özel) — — Re> ma'dan gelen telgraflara — göre — son hâdiseler İngiltere ile Sot' yet Rusya'yı birbirine bağla mıştır. Herhangi bir bâdise kat gsmnda İngiltere ve Sovyet Rut' ya birlikte hareket edeceklerdir-| Kaçakcılıkla Mücadel? Ankara, 18 (özel) — 508 bir hafta içinde üç kaçakçi ölü olarak gümrük — muhafart teşkilâtı tarafından tutulmuştur. 319 kilo gümrük kaçağı ** 127 kilo fabisar kaçağı eşyök 2 tabanca, 188 — mermi, 117 slğara kâğıdı, 647 kaçak çak> mak ve 87 kaçakçı hayval! elde edilmiştir. Fransız Sabık Muharibleri Saporaa 18 (Radyo) — İtab ya'yı ziyaret etmekte olan Fraf” sız sabık mubaribleri buray? gelmişlerdir. Deniz Konferans! Londra 18 (AA) — Denlâ konteransının — dünkü - toplanti" sından sonra neşredilen tebliğ” de denildiğine göre konferstti deniz proğramlarının — öncedt” bildirilmesi ve karşılıklı malö” mat alınıp verilmesi hekkındi” ki Fransr, İngiliz ve İtalyaf tekliflerini tetkik ve bunlaf bir teknik komlteye havale €© miştir.