25 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

25 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Cumartesi 25 — kincl kânun 1936 Londra 24 (AA) B Royter Ajansı bildi. riyor: Şimal gerek — İtalyanlar — ve gerekse Hebeşler ken di hesablarına büyök kazandık larımı ve düşmandan binlerce kişi — öldür düklerini iddia - edi yorlar. cephesinde ble zafer Cenüb — cephesinde Habeş kaynaklarından alınan haberlere göre Rax Nasibu geberel Grazlaniye karşı ta arroza — geçmiştir. Royterin Adla-Ababadaki mu- habirinin bir telgrafına — göre, geçen pazer günü şimal cephe- sinde Ttalyan taarruzu ile baş hyan büyük muharebe — hâlâ devam — etmektedir. Habeşler Kalyanların tasrrazunu kırdık- tan sonta mükabil taarraza geçerek mühlm birkaç sezkâl ceyş noktasını ele geçirmişler dir. Muharebe Makalle civarında bütün şiddetile devam etmek tedir. Habeş'ler İtalyar hatla pi yararak oldukça İlerlemiş lerdir. Habeş'lerin ne kadar zaylat verdikleri bildirilmiyorsa da ağır olduğa söyleniyor. Gayel renmi Habeş menabi inden oğrenildiğine göre, şimal cepbeli — müharebelerine — Ras Seyyom, Res İmra ve - kisimen de Dedjez Mac'ın küyvetleri İştirak etmektedir. Demek ola yor ki, geceli gündüzlü devam | çok şiddetli mnbarebeler 110 kilometrelik Jbir cephede, yani Makallenin cenobu garbisinden Aksum'an cenobi garbisine ka dar uzanan bir sahada cereyan etmektedir. Teyld etmiyen bazı haberle re göre, yetmişlik / barbiye Habeş gönültüleri cephaye giderken zti Ras Mülüğgetanin küvyet leri Makallenin cenubundeki müharebelere İştirak — etmişler dir. Ras Malugeta muharebe sırasında ecelile ölmüştür Habeşlerin muzaffer olduk ları haberi ilk önce Makallen'n cenubu garblainde bulunan Rus Kassa'dan gelmiştir. Cenub cephesi mağiğbiyetinin endişeye düşürmüş olduğu res mi mebafilio ba endişesini çi mal cephesl zaferi gidermiştir. Zannedildiğine —göre; saray mebhafili, Imparatordan Dessle den ayrılacak cennb cephesini de ziyaret keyfiyefini derpiş etmesloi İcabetmlştir. İtalyan menablinden — gelen haberlerde — İse şimdiye kadar şimal cebhesinde yepılmış olan müharebelerin en şiddetlisi ol maktadır. Temblen'de Habeş lerden binlerce kişl ölmüş ve birçok esir alınmıştır. İtalyan teyyareleri harekâta Iştirak ederek sayısız bombalar atauşlar ve sonradan alçaktan açarak Habeş küvvetlerini mit ralyöz ateşi altına — almışlardır. Bu ateşlerden çok mücmlr ne ılnlu elde edllıılıdı Orta Avrupa Te Rusya Ve Almanya. Çekoslovak Dış Iîaknnı, Siyasal Ve Ekonomik Aulaşına Tavsıye Ediyor. Prağ, 24 (Radyo) — Dış İş leri bakanı, Çekoslovak slyasası ve Avusturya başbakanının Pra Bi ziyareti etralında beyanatta bulanarak, yeni Avropa dev letleri menfaatlerile, Tuna bav zası, Rusya ve Almanya'nın moofantlerloin, yekdiğerine mat lak yaklaşmak — mecbariyetinde olduğunu söylemiş, ekonomik ve siyasal İlerlemedin — mavezi olması lâzımgeldiğini, Baltık, Balkav; küçük antantı İmza edenlerin Roma antantını İmza devletlerle birlikte bu ne yarmak için bir anlaşıma yapmağa bazır olmalarını, orta Avrupa devletlerinin yapıcı bir slyasa takib ettiklerini anlat tıktan sonre, me Çekoslovakya mın, ne de Küçük itilâfın Ber. ı, M. Benes Ha aleyhine bir bareket döşün mediğini, bilâkle uzlaşmıya ta- raftar - olduğunu ve Berlin'e giden yolun orta Avropa'dan geçtiğinla unutulmaması lâzım- geldiğini ilâve etmiştir. Adıs Abuba'dan bie telgrafia, Ras Nasibu'nun - sür- atle İlerlemeğe başladığı ve he definin de İtolyan merken ve sağ cenahıni tehdit etmek ol duğu bildirilmektedir. Bu mın takada general Grazlani biribi rinden çok uzak kollarla 700 kilometrelik bir cebhe tutmak tadır. Ras Nasibu, generel Grazla Diyi Ras Dedla ordasunun ta kipten alıkomak İstemektedir. Roma, 24 (Redyo) — Cibu W'den bildiriliyor; Adis Ababa'dan gelen — bazı kimseler Goceam'dan başka Ci mo ve Kafa eyaletlerinde aeker EEKTEELANI TAMER FARAS AA aere İltalya ve 'Akdeniz İşleri Italya Da Nazar Nok- tasını Bildirdi. Cenevre, 24 (Radyo) — İtalya bükümeti, " Uluslar 805 yetesine bir nota göndermiş ve ba notada, İngilterenin Ak deniz tesanüdü için Akdeniz devletlerine verdiği o00ta hak kındaki Talyan noktal naz bildirmiştir. Rusya Uroğvay Ihtilâfı Komisyona Verlldi. Cenevre 24 (Radyo) — Ulus lvr sosyetesi - koönseyl Sovyet Rosya Uroğray meselesiyle işti gelen | gel etmiş ve her iki taraf ye- niden dinlenmiştir. Konsey meselenin — tetkikini ve bir rapor hazırlanmasını M Tituleeko, M. Manç ve M. Ma. daryaga'dan mürekkeb bir ko mlsyona havale elmiştir. Doğu Afrika'ya Sevkiyat, Napoli, 24 (Radya) — SI ellya vapuru, Karagömlekliler. den yeni bir kuvveti Doğu Af rika'ya götürmüştür. Sevkedi lenler 68 — subay İle 1936 ne ferdir. Yalan! Vaşington, 24 (Radyo)— M. Rozvelt'in kâtibi M. Morgen- tavın huzine bakanlığını terke deceği haberleri yalandır. ve hülk tarafından İeyan çıka rtıldığımı haber vermişlerdir. Nepoli, 24 (AA) — İtalyan Salibiahmer kadıaları koöngresi Napoli'de — velishdin sarayında önümüzdepi Salı günü toplana caktır. İçtimaa, — vellahdin — zevcesl ptensea Döopyemonte İle Dük D'Aost'an validesi riyaret ede cektir. Adis Ababa, 24 (Radyo) — Memleketin — birçok yerlerlnde şiddetli rağmurlar yağmaktadır. Yeğmur sularından basıl söllerin — yolları tahrip haber verilmektedir. Demste, 24 (Radyo) — Neca şiola sskeri teşkilâtı servlsle rinde kullanılan ecnebi zabit lerini Adiş Ababa'ya çağırdığını ve İtalyan ileri hareketini dar- dürmak içla — kabül — edilecek tabiye hakkında bir harb mec- Hal teplıyacağı söyleniyor. eniği Danzig Ihtilâfı Halledildi..ltalya’nm Verdiği Muhtrü, Okundu. Mısır, Zecri Tedbirlere Iştirak Etmiyormuş: Roma, 24 (Radyo) — Ce mnevre'den haher veriliyor: Uluslar Kuramn konseyinde 18 ler komitesine açılecak olan kredi mes'elesi konuşulmuş ve fakat İtiraz edenler çok olduğu için ba mes'ele #ssambleye bi rakılmıştır. Konseyde Mit diş İşleri ba kanının bir mektubu okunmuş- tur. Bu mektupta, Mısırı'n zcert tedbirlere İştirak edemiyeceği bildiriliyordu. Koaseyde rapolör — olan Ar- navudluk delegesi; mektepler için vatiganlar yapm ş olduğu nalaşmanan bahsetmiştir. Baron Alolzi, Arnsudluk — delegesini tebrik eylemletir. Konsey, Sovyetlerle Urogyay arasındaki İhtllâfı da müzakere etmiş ve ÜUrogvay delegesini dinlemiştir. Deleğe, Urogvayın kendi memleketinde — istediği gibi harekete muhter olduğunu ve bu münasebetle Sovyetlerin propegandasını — önlemek — için her türlü tedabirt İttihaz et mekte soerbest — bulunduğunu söylemiştir, Urogvay delegesinin beyana tına — Şill — delegesi de İştirak eylemiştir. Bunun özerine İtal. yan baş delegesi Baron Alolzi gösterdikleri itlmattan — dolayı cenvbi Amerika — delegelerini tebrik etmiştir. Parle 24 (Radyo) — Cenev reden bildiriliyor: Uluslar kürümü — konseyi, bügün doksanıncı toplantısına nihayet vermiştir. Bu toplantı Din en Önemli müzakeroleri, Rusya ile Uruguvay arasındaki İhtilâfla Danzig mes'elesi idi, Danzig — mes'elesinin reportörü Talebesi - Şimal Cephesinde Italyan Taarruzu Püskürtüldü, Habeş: ler Ağır Zayiat Vererek Italyan Cephesini Yarıp İlerledile c —-a 44 Habeş Harbiye Nazırının Eceli Ie öldüğü Söyleniyor. Habeş'ler Şimaldeki Zaferden Sevinçtedirler. Impa tor Cenup (.epheeıne (ııdeceklır. Ras Nasibu Da Sür'atle General (ıraçyauı Cephesme Saldırdı. Ras Nasibu Asrar, 24 (Radyo) — Roy- ter Ajansı, Habeş'lerin bundan aet Uluslar Kurumu Konseyi Doksanınc! Toplantısını Dün Bitirdi. olan Lord Eden, Dapriz sena- tosu iHle bitaraf şehlr arasında bir İtilâf İmzalandığımı ve — 8e natonun memnuniyetelsliği ma- cib olan iki kanunu mer'iyet mevklinden kaldırmağı kabul ettiğini bildirmiştir. Bunuu Üzerine Polooya dış bakanı Baron Bek söz almış ve bu İillâften dolayı sevleç duyduğunu söylemiştir. Bundan sonra Romanya dış bakanı M, Titülesko, küçük ntın bu sefer Bükre'te top lanacağını bildirmiştir. Bundan sonra — Rasyüu — İle Uragvay arasındakl Ihtilâf mâ zakere edilmiş ve bu mes'ele nin raportörü olan M. Titulos ko her iki devlet delegelerine hitaben kısa bir söylev söylemiş, bu işi fenalığa götürmiyeceklea rinden emin olduğunu ve mü aesebatın tekrar — İadesi İçin tellâfperverace bareket edecek lerinden ümlitvar bulunduğunu söylemiştir. M, Litvinof, M. Titulesko'ya teşekkür etmiş ve bun Urug vay delgesi (Goalo) da Iştirak etmişti. M. Titaleseko'nün ta poru kabul edilmiştir. Bundan sonra, İtalya'nın ulus lar kurumuna göndermiş olda- gü muhtıra okünmüştur. Bu muhtırada, İogiltere'nin uluslar kurumundaun hariç teşebbüslere girlştiği ve İtalya — tarafından kendisine tecavüz edildiği tak dirde ne gibi bir tedbir ala cakları hakkında Akdopiz dev letlerine nota — vererek — fi kir sorduğu ve böyle bir ha- reketin Uluslar kurumu nezdin de yapılmesı İktiza ederken İngiltere'nin bunu yapmadığı Mısır Yeniden Gürültülü Nümayişlere Başladılar. üç gön evvel Dagah Mada cl! Ttında — mecburi sürette - İ olan bir İtalyan açağını arı larımı bildiriyor, İtalyan ları dün Sasabana'yı bombardi man etmişlerdir. & Mogudisyo, 24 ( Radyo ) © ecnebi ajanılt rın Hubeş iİmparatorunun Desta'nın yerine Rax Makull? nin tayinine karar vermliş Stefanl ajansı, aitina — girmeki imtina ve Necaşi'ye Yf kında ya | We dtibarını İade edeceği VA dinde bulunmuş olduğunu Mlyor. Adis Ababa, 24 (Radyo) <© İmpsratoron 13 yaşındaki Dük Dö Harar, Habeş geni arasında toplanacak olan onbif “kişllik bir fırkayı — kometi edecektir. kaydedilmekte ve paktın 1Ğ me: maddesinin 3 üncü fikri? #lba göre böyle birşey yapa: ceğimi İlerl sürerek. İtalya'dıt bu mes'ele etrafında uluslar k! munun ikinel defa olarak vf zarı dikkatımı celbeylediği 216 redilmektedir. İtalya'nın — verdiği ba müb trada, İngiltere'nin yapmiş ol duğa harekello, tamamen müt” ferit olduğanu bildirmekte ** fozla malümat olde etilği tak — dirde ikincl bir müahtra — İİ” konseyi haberdar etmek bik kımı muhalaza eylediğini HAYE etmektedir. Muhtranın son ıınmı.ı.ıd'- böyle bir hareketin, yarış ıçın“â f tehlikeli olduğu ve Iaglitert” nin, 16 mcı maddeye dayanartk Akdeniz devletlerine — yaptığ! müracaatin, bir takım farsiyt j ta İstlaat ettiğini ve balbak'ı bir müstemleke meş'elesi olsü İtalya - Hebeşlatan lhllllfll"' Avrapa sülhünü — biçbir ıı" tehdit edemiyeceği İşaret olu! maktadır. a SA Gi CAĞ ea S Budapeşte'de Bir Artistik Sergi Açılıyor Budapoşte 24 (Radyo) — İtalya matbast bekanlığı müt” teşari Koot — Alfyeri, olad arilstik sergide bulunmAk özere buraya gelmiştir. Alfyeri, iatasyonda İtalya ciçiti ve bir çok Macar ricali tari fiadan karşılanmış ve llcc"| Asker übldesine giderek çeleDk koymuştar, Sergi, kral ualbi amiral Hortl — tarafından varın (bugün) açıl!” caktır,