28 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

| F © l 1 ? ri Tedbırler, İtalya yıı Çok Sarsmıştır. Üstad diplomatlar, bula_şığmm içinden nasıl çıkacak? Montrö Boğazlar İcanfcrarısma gi- den nrkadaşınıız HNi Nuzlıet ya:ıyar Konferansın toplandığı büyük otelin karşıdan görünüşü Montrö, — Milâno'dan ha- reket edince etrafınızda yavaş yavaş herşeyin değişmiye baş- lıdığmı hissediyorsunuz. İtal- ya'nın o cebennemi andıran sıcaklığı yerini gittikçe serin- liyen tatlı bir havaya terkedi- « yor. Üzüm çubuk'arı ortadan kalkıyor, bunların yerini küme küme çamlar almaya başlıyor. Trenlerde bile o dünkü kala- balıktan eser kalmadı, kom- partimanda yalnız gidiyorum. Dün İ(ılyn treninde kabineye girmek için birbuçuk saat nö- bet beklemiştim. Şimdi sür'at katarında ke''arımı sallaya sal- laya kabineye giriyorum. İçe- ride sabun ve havlu bile var. Bunlarla yüzümün münasebet- sizliğini izale ediyorum. Tiren az buçuk inişi indik- ten, biraz yokuş çıktıktan ve birkaç ta tonele girdikten sonra şimdi bir göl kenarın dan süzülmiye başlıyor. Her taraf çam, ağaç, yeşillik ve çiçek.. Kendi kendime burası neresi olsa gerek, diye düşün- miye vakit kalmadan bir is- !uyondı duruyoruz : Streza... Şııııdı ınlışıldı. şu meşhur Ştreza 'cephesinin kurulduğu yerlerdeyiz. İleride Alp dağ- ları beyaz başlarını kaldırmış gölün rakid sularını seyredi- ibi.. İşte Streza kon- içinde — toplandığı meşhur ada.. İşte İtalyan baş- vekilinin misafirlerini gezmiye götürdüğü ikinci ada.. Ve işte gazetecilerin sahillerinde ha- ber almak için üşüştükleri Streza Palas!.. , Düşünüyorum : Daha doğar- ken ölen şu Streza cephesinin teessüsünden beri Ren köprü- sünün altından nc sular aktı!. Harici siyasetteki halalarile Fransa'nın başına büyük gai- leler açan Laval İtalya'ya işte Şu cennet gibi adacığın çam koruluğunda Habeşistan'da bareket serbestisini vermişti. Frans> bu âlicenabane imti- Hwedina, (etini büyük bir harp deli Jar” geçirmekle ve Ren Frans.i — bütün — haklarını bir Ağukle ödedi. . yola çıkteyon - ileride İtalyan 29 Tenyerlerini İsviçre me- debeli alerkettiler. Hele şü- kendisi delerdimi anlatabile- susi şekilmden anladığım in- bi yıhuştum Bir iki is- Hütrenimizdeki İtal- 'n son pın;—nıl.n İvrar Ti İsviçre'li- lerin elektirikli lokomotifine bıraktı. Meşhür Semplon to- neline giriyoruz. Keyfimden bir sigara yaktım. Artık İs- viçre toprağındayız. Biraz son- ra bir sigara daha yaktım, to- nelden hâlâ çıkmamıştık. Nihayet tonel bitip te çık- tığımız zaman karanlıkta iyi- den- iyiye basmıştı. Dışarıda yalnız Alp dağlarının beyaz başlarile aşağıda köpüre kö- püre akan bir dereciğin pa- rıltıları görülüyor. Mütemadi- yen istasyon geçiyoruz. Niha- yet işte Montröl. Çantamı yakaladığım gibi trenden fırladım, istasyondan çıktım. Bir otel garsonu ile karşılaştım. Artık talüm yo- luna girmişti. Karşıma çıkan bu delikatlı bizim Türk ga- zetecilerinin indiği otelin gar- sonu idi. Çantamı eline ver- dim, istasyonun karşısındaki otele girdik, O kadar yorgundüm ki ar- kadaşlarımı - bulmayı aklıma bile getirmedim.'* Odama çık- tım, bir banyo aldım, çama- Şilirim “değistirerek — Birüz adama döndükten sonra ken- dimi yatağa dar attım. Ben bizimkilerden başka kimseyi bulacağımı ümid et- miyordum. Halbuki maaşallah bütün devletlerin murahhas heyetleri gelmiş. Hepsi (Mon- trö Palas) ta oturuyolar. On- ların hep bir arada toplu bu- lımmıkarı biz gazetecilerin hiç işine gelmiyecek. Kimin kım- le görüştüğünü nasıl öğrene ceğiz? Yarın öğleden sonra dörtte konferans ilk umumi celsesini aktedecek, mesai ko- misyonlarını ayıracak, karşı- hkhı bir iki hüsnü niyet nutku teati edilecek.. Ondan sonra asıl iş gene bermutad tatlı bir göl gezintisi esnasında halledilecek. Heyeti murahhasalar ilk cel- sede bulunduktan sonra ko- misyonların işlerini bitirmele- rine intizaren Cenevre'ye ge- çecekler. Malüm ya, bu sefer Cenevre de pek yüklü! As- samble var, konsey var. İtal- ya'da xccri tedbirlerin kaldı: rılacağı haberi herkesin yüzü- ne umumi bir. neş'e getirmiş- ti. Kjm ne derse desin, bence şurası muhakkaktır. ki, zecri tedbirler İtalya'yı dışarıda zan- nedildiğinden çok fazla sars- mıştır, Bu tedbirlerin yegâne kusuru geç ittihaz edilmiş ve ve yapılmamış olmalarındadır, Neyse ârtık olan oldü, atı Muamele bakalım zecri Vergisi. ... Sınai müesseseler için bir emir. Sınai müesseselerin mua- mele vergileri Maliye vekâle- miştir. Buna göre sinat mües: seselerde muharrik — kuvveti beş beygirden âşağı düşüren- ler, bu tarihten sonra * mwafi- yet iktisab edecekler ve daha evel imal etmiş olduklari me- vad için » muamele vergisine tâbi olacaklardır. Yalnız bu kabil müesseselerin muharrik beygir kuvvetini beş beygir- den aşağı düşürdüklerini bil- dirmeleri lâzımdır. Müessese sahipleri vergiye tâbi olduğu tesbit edilen me- vadın sarıldığı veya -satılmak üzere kumusyoncuya gönderil- diği tarihi - takib eden ayın 15 inci günü akşamına kadar nevi ve miktarını ve satış fia- tini kanunun — sekizinci mad- deşi mucibince bir beyanna- me ile bildirmek ve vergisini usulü dairesinde tesviye et- mekle mükellef olacaklardır. 4a Nafıa Vekili İzmir'de 15 gün kalacaktır. Nafıa Vekilimiz Ali Çetin- kaya'um bu ay sonunda şeh- rimize geleceğini yazmıştık. Ali Çetinkaya, İzmir'de onbeş gün kadar kalacak ve nafıa işlerini tetkik etmekle beraber istirahat için bir müddet Çeş- me plâj ve 1lıca köyünde kas lacaktır. Define İhbarları azaldı.. Son günlerde define ihbar- ları azalmıştır. Geçen gün yan: gin yerinde mühim miktarda altın. ve mücevberat gömülü olduğu ihbar edilmişse de î"apılun araştırmada — birşey ulunmamıştır. Geçenlerde bulunmuş olan mühim miktarda mücevherat, tahvilât altınların ihbar edene aid hissesi elân veril- memiştir. Bulunan mücevherat, kiymet takdir edilmek ve bu: nun üzerinden ihbariyesi ve- rilmek üzere Milli emlâk müdürlüğü tarafından Maliye vekâletine gönderilmiştir. . ... Resim sergisi Genç Türk ressamlarından J. Edizel tarafından zengin bir resim sergisi, bugün İzmirpalas salonlarında, Çocuk esirgeme kurumu himayesinde merasimle açılacaktır. Sergi, hakikaten muvaffak eserlerle ve hususiyet ifade eden tablolarla doludur. Eskişehir'e gittiler Şehrimizde bulunan ve ik- tısadi tetkikler yapan İktisö » Vekaleti Türkofis başmüşaviri Halil Mitat Karagülle ve İn- giltere ticaret nezareti memur- larından Mister Kahn, dün Ankara ekspresile Eskişehir'e gitmişlerdir. ve alan Üsküdar'ı ğeçti. Bakalım, ber müşküle bir kulp bulmakta cidden üstad olan diplomatlar bu zecrı ted- bir. bulaşığının içinden nasıl çıkacaklar?.. Hamdi Nüzhet Gayri mübadillere ait Yu- nan'lı mallarının satış - işleri çok yavaş yürümektedir. nun sebebi, Yunan'lı — malla- rında oturanların hukuki - va- ziyetlerinin tesbiti için | tetkikata girişilmiş - olmasıdır. Milli emlâk müdürlüğü ta- rafından satışa çıkarılmış olan 300 bin lira değerindeki fab- rika, depo ve sairedeki Yu- nan'lı hisselerini kimse - satın almamış olduğu için bu gibi hisseli mallar, milli emlâk müdürlüğünün elinde kalmıştır. Satışa çıkarılan bazı binalar da fevkalâde harap vaziyette bu- | | lunduğundan bu gibi binaları, | evvelce ta'cdir. edilmiş olan yüksek - kiymetler üzerinden satın almağa kimse - talip ol- mamaktadır. Milli Emlâk müdürlüğü, bu gibi kısmen harap vaziyetteki binaların evelce takdir edilen kıymetlerinin yüzde 50 nisbe- tinde indirilmesi lâzımgeldiğini Maliye vekâletine bildirmiş ve bu kabil malların bir cetvelini | | tamamen durmuştur. göndermiştir. Bina vergisinin - Muhasebei | hususiyeye devri münasebetile Soyadı Halka kol kolaylık gösteriliyor. »Soyadı alma kanununda mu- ayyen olan müddet 2 Tem- muzda bitecektir. Birkaç gün denberi nüfus müdürlüğü ko- ridorları doludur, - soyadı ab- mak için müracaat edenler pek çoktur! - İzdihamdan me- murların iş görmelerine imkân bulunmadığı — anlaşıldığından nüfus müdürlüğü tedbir almak lüzumunu hissetmiştir. Alınan tedbire göre soyadlarının tes- cill için halktan beyanname- p vi alınacak, gece ve gündüz “ışacak olan memurlar tescil Ö samelesini yaparak sonra müracaat cdecek olanların nü- fuslarına adları - kaydoluna- caktır. Sofra tuzu fabrikası Temmuzun ilk khaftasında açılacak. Tuzla'da inşa edilen sofra tuzu fabrikasının açılma me- rasimi Temmuzun ilk haftasına bırakılmıştır. Bunun — sebebi, Gümrük ve inbisarlar Vekili Ali Ranamnın, fabrikanın açılma meras *arihi - olarak karar |ış|l:r 'Lhzınnda İzmir'e gel , .CL—. ır. İnhisarlai” Mitat ta caktır. Hâkimler arasında Adliyecilerden terfi edilen- leri yazıyoraz : Denizli hukuk rcisi Ahmed Esad, Ödemiş mahkeme rcisi Ahmed Şevket, Uşak hâkimi İsmail Fehmi, Bergama hâki- mi Agâh, Burdur müddeiumu- misi Ahmed Kasım ve Balı- kesir hukuk reisinin maaşla- rına bareme göre birer derece zammedilmiştir. um — mudürü simde buluna- Bu- | Yunanlı mallarının -. satışı durdu. 'Satılan malların bedellerinden 'daha yüksek vergi borcu var. tinden vilâyete bir tamim gel- 1 gayrimübadil mallarının satış- larında yeni bazı zorluklar daha başgöstermiştir. Satılan bir Yunan'lı malının, geçmiş senelere ait müterakim bina esaslı | vergisi, Muhasebei hususiyeye | defaten verilmedikçe — tesçil muamelesi yapılmamaktadır. Haber aldığımıza göre mu- hasebei hususiye müdürlüğü, bu gibi malların bina vergi- lerini, gayri mübadiller - ko- misyonundan istemektedir, ko- misyon, bu binalardan şimdiye kadar istifade etmemiş o'du- ğuna göre bunların vergilerini ödemek mecbüriyetinde değil- dir. Zaten satışa çıkarılan Yunanlı ma'larının, müterak'ın bina vergileri, satış kıym rinden daha yüksektir. Bunla- rın vergilerinin — şagillerinden aranmasına teşebbüs edilmek- te isede geçmiş senelerdeki şağilleri ekseriya bulunama- makta ve bulunanlar da böyle kabarık bir vergiyi vereme- mektedir. Bu yüzden İzmir'de Yunanlı mallarının satış işleri etle- Alâkadarların buna acele bir çare bulmaları lâzımdır. | Bina Vergisi Komıı yon Teşkil edildi... ş Bina vergisi tadilât komis- yonu teşkil edilmiştir. İki ko- misyon, muhasebeci hususiye müdürlüğünde çalışmağa baş- lamıştır. Komisyonlar, maliye şubelerinde derhal tâdilât iş- lerine başlıyacaklardır, Tadilât istinaf komisyonu da bu günlerde işe başlıyacaktır. İhracat ruhsatname- leri vekâletten yeni bir emir geldi.. İktisat Vekâletinden şehri- mizdeki alâkadarlara gelen bir emirde ihracat kontrol kanu- nü mucibince ihracat ruhsat- namesi almak üzere ihracat- çıların Hcaret odalari vasıtasi- le iç ticaret umum müdürlü- ğüne müracaat cdilmesi lâzım geldiği bildirilmiştir. İhracatın kontrolü işi, Türkofisçe görü- lecektir. Demiryolları kadrosu Devlet demiryolları sekizinci ''''' yeni kadrosu el'ân gelmemiştir. Bu ay başma kadar gelmiyecek olursa — memurlara - verilecek âylıkların bir müddet gecik- mesi muhtemel görülmektedir. Binci işletme — müdürlüğü, umum müdürlüğe telgrafla mü- racaat ederek yeni kadronun acele gönderilmesini istemiştir. İzmir ziraat müdürlüğü Kayseri ziraat müdürlüğüne tayin edilen vilâyet ziraat mü- dürü Zühtü Baysal, yakında yeni vazifesine başlamak üzere Kayseri'ye gidecektir. İzmir ziraat müdürlüğüne tayin edi- len mıntaka ziraat müfettişi Nadir Uysal, müfe* '<lik vazi- fesini de görecekti *H Kadife kalesini “;x K. Parkı gezdiler.. Şehrimizde bulunmakta olah parti genyön kurul üyelerin- den bazıları, dün - bel reisi doktor Behçet Uz'le türparkı ve şehrin imar mekte olan diğer otomobille gezerek tetki. » » bulunmuşlardır. Kadife kı ye de çıkan - saylavlarımı buradaki asarı atikayı ve İzs | mir'in güzel manzaralarını gör- müşlerdir. Arazi T. Komisyonları Teftiş talimatı vilâyete gel'di.. Arazi tahrir komisyonları, vilâyet içindeki arazi ve arsa- ların tahririne devam etmek- - tedirler. Tahrir muamelesinin iki senede - biteceği - tahmin | | ediliyor. Vilâyetten bütün arazi tahrir komisyonlarına gönde- rilen bir tamimde her komis- yonün günde 75 parça tarla, arsa vesaire geldiği — bildirilmiştir. bazi dağlık yerlerde bu mik- darın doldurulmasına imkân görülmemektedir. Arazi tahrir komisyonlarının teftişi hakkın- da Maliye vekâletince hazır- lanan talimat vilâyete gelmiş tir. Vilâyetlerin büyüklüğü ve yekdiğerine olan — mesafeleri nazara alınarak 15 teftiş mın- takası tesbit edilmiştir. Teftiş müddeti Vekâletçe tayin edi- lerek - vilâyete ve müfettişe bildirilecektir. Bir vilâyet da- hilindeki kazaların teftiş tari- hi ve müddeti ise Valiler ta- rafından tesbit edilerek mü- fetttişe tebliğ edilecektir. Bir vilâyete giden mülettiş, evvelâ Vali ile görüşüp işe hangi kazadan başlamak lâ- zimgeleceği hakkında direktif aldıktan sonra kanun ve tali- matname hükümlerine göre teftişte bulunacaktır. Evvelden tayin edilecek teltiş sırası hiç bir suretle değiştirilmiyecektir. Bir kazadaki tahrir kemis- yonu işlerini teftiş ederken aynı vilâyetteki diğer. bir ka- zanın tahrir işleri - hakkında ihbar veya şikâyette bulunursa bunun ehemmiyetine göre mü- fettiş, oraya — gönderilebilir. Mülettişler, mıntakaları dahi- lindeki vilâyet ve kazaların birinden diğerine giderlerken bunların coğrafi vıııyetlcrııv göre en kısa ve en az "gcdı raflı yolları takip “'ı'dıslıl mecburduriar. Aksi takü-- , fazla — sarfedildiği. anlaşıla nakliye ücretleri kağidileri: tazmin ettirilecektir. - Kaza kaymakamları, hu?7 idare müdür ve memurlay€ tahrir komisyonları mi? lerin istiyecekleri her, malümat vermeğe müfell kolaylık göstermeğe durlar. at Mısır hâdis taraftarlarile yeşil arasında vukubvl v H şııındu