10 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Ai 10/7/ 936 Montrö'den Anadolu MA DNadolu İ rilerine: Montrö'de Bugünlerde Festivaller Başlıyor. Yahudi gazetecinin intiharı, Ce- nevre'de çok heyecan uyandırdı. Montrö Bajaı!_u_( _kunfeı!msınn gi- den ııkıdaşıı_n_ı_: H.Nüzhet yazıyor Montrö, 4 (Hususi) — Dört gün sürem bir Cenevre yolcu- sonra işte gene ruz. Dün Cenevre'de asamble müzakerelerinin bitirileceği ve zecri tedbirler işinin nihayet bir neticeye raptedileceği ümid olunuyordu. Bugün de - cu- martesi olmasına rağinen - bu- rada aleni bir heyeti umumiye içtimat yapılacaktı. Fakat evdeki hesap, ber- Mutad çÇarşıya uymadı. Asam- bleyi tam müzakere ortasında heyecana veren, delegeleri bir- birine karıştıran Çek gazçte- cisinin intiharı bütün hesap- ları alt-üst etmiye kifayet etti. Bu yüzden kaybedilen bir sa- atlık zaman daha dinlenmemiş olan beş devlet delegelerinin nutuklarını itmam edememele- rihi ve binaenaleyh karar su- retinin reye konulamamasını intaç etti. Maamafih elde ol- Mıyan bu teehhür yüzünden iki günlük zamandan başka birşey kaybolmuş değildir. Yarın pazar olduğu için ta- bi gezintiler, ziyafetlerle ge- çecek ve pazartesi günü Mon- trö'de asamble içtimaları yü- zünden biraz dürur gibi blan boğazlar konferansı faaliyetine tekrar. başlanacaktır: Şurası muhakkaktır ki artık konleransta merasim, teşrifat ve tahrir işlerinden başka dik- kate şayan birşey kalmamıştır. Araya Cenevre içtimalarının girmiş olması bir bakıma göre konferansın biran evel neti- celendirilmesi için fena değil iyi olmuştur. Umumi harpten beri yapılan sayısız konferans- ların mesai tarzlarilede sabit- tir ki semereli neticeler umu- mi veya hususi celselerdeki resmi — müzakerelerde — değil daha çok bir çay masası et- rafındaki hususi görüşmelerde ve yahud bir otomobil gezin- tisi esnasında daha kolaylıkla elde kdilebiliyor. u Nitekim eğer araya Cenev re içtimaları girmeseydi Mon- trö'de konferans hâlâ devam edeçek, deleğeler, teknik he- yetleri, redaksiyon komiteleri içtima arkasından içtima ya- pacak, fakat birçok devletle- rin tam selâhiyetleri deleye- leri burada bulunmadığı - için 5“8“!! $u hükümetten, yarın lb"lkı devlet merkezinden ge- _e“_'_“ Yeni talimata intizaren iş sürünüp gidecekti. Cenevre içtimaları bizi şu sonsuz inti- tarlardan kurtardı, Boğazlar işinde belli başlı alâkadar devletlere mensup hariciye na- Zırı veya başvekil — gibi selâ- hiyet sahibi zevatın îir arâya gelmeleri sarpa sarmak - ihti- mali olan birçok müşküllerin kolayca çözülüvermesine, bir takım ihtilâfların ortadan kalk- Masına ve konferansın — işini :c_ılş(irecık gibi görünen Rus- giliz —aykırılığının kolayca bertaraf edilebilmesine imkân verdi. a Diplomâsiye - taallük eden işlerde kat'iyet olamaz. Fakat Vaziyete ve iki-üç gündenberi esmiye - başlıyan yeni havaya | bakarak hüküm ve iddia edi- lebilir ki boğazlar konferan- sına aid bütün pürüzler ayık- lanmiş, bütün ihtilâflar berta- raf edilmiş, saha tamnmile te- mizlenmiştir. Cenevre'de baş başa veren delegeler, hariciye nazırları, esaslı bütün mes'e- lelerde tamamile mutabık kal- mışlardır. (ANADOLU — AÂr- kadaşımızın mektubu 4 tarih- lidir. Halbuki 0 günden bu- güne vaziyet çok değişmiştir.) Şimdi yapılacak şey, umumi bir içtima aktederek Üzerinde mutabık kalınan - esasları ora- da tekrar etmekten ve bunları bir şekle bağlayıp madde 'ha- line ifrağ etmeleri için redak- siyon veya teknik komitelere havale etmekten ibarettir. Düne kadar en bedbin olan- lar bile bugün fevkalâde bir hal veya mania zuhur etmezse *çünkü siyasi işlerde umulm- yan maniaları daima hesaba katmak lâzımdır. - Konferansın nihayet bir haftaya kadar bü- tün mesaisini bitirmiş olaca: ğını ümid etmektedirler. Düne kadar sakin, tenha bir otel manzarası veren Montröpalas bu sabahtanberi yeniden can- lanmıya başladı, delegeler bi- rer ikişer dönmiye, düne ka- dar Cenevre müzakerelerini takip eden gazeteciler - otel salonlarında görünmiye baş- ladılar. ; Yarın akşama kadar bülün delegelerin gelmiş olacağı ve pazartesi sabahi umuümi - cel- senin —aktedileceği — muhak- kaktır. Biz konferans gürültülerile uğraşırken Montrö'lüler de di- ğer taraftan festival hazırlık- larile meşgul — bülünüyorlar. Birkaç güne kadar başlıyacak | olan bu festivalin çok güzel, cazip ve eğlenceli cağı te- min edilmektedir. Bütün gün könferans dedi-koduları ile şi şen kafalar, gerilen - sinirler için hiç şüphe yok Festival bülunmaz bir eğlence, emsal- müsekkin görec ktir. siz bir hizmetini Hamdi Nüzhet Bir terfi ÇİR ll yolları - İzmir bulunan d Ali'nin ayni zamanda 8 inci işletmecer başmülettiş- liği vezaifi de uhdesine tevdi edilmek demiryolları müdürü umum müdürlü- ğünce atanmıştır. ' Kendisi müvaffak olmuş ve tanınmış Kutlularız. 'ELHAM bir şimendifercidir. suretile lerki devlet | Taş Kömü- rü Sarfiyatı.. Bunun için Sergi kürulacak... Memleket dahilinde Taş kö- mürünün — sarfiyatını artırmak maksadile 16 İkinci Kânun 937 tarihinde Ankara'da sergi evinde maden kömürü yakan bir ( vasait ve teshin aletleri ve tesisatı beynelmilel sergisi) açılacaktır. Bünun için”alâkadarlara ma- lumat gelmiştir. Bu malumata göre sergi, ecfebi memleket- ler sanayii için yeni ve geniş bir pazar bulabilmek husu- sunda emsalsiz bir fırsal teş- kil etmektedir. Bütün yakın şark'ta bu sa- hada ilk defa kurulan - sergi- nin yalınız Türkiye için değil, ayni zamanda Balkanlar ve yakın şark pazarları için de büyük bir ehemmiyeti vardır. teşebbüsü - ile kurulan bu serginin büyük bir hususiyeti de, iştirak edenle- rin alabilecekleri müspet ne- Hicelerin ileride mütezayit bir inkişaf ihtimali mevcut olma- sıdır. Çünki halk tarafından henüz lâyıkile tanınmıyan kömür ve Hükümetin müştekkatı müstehlik alet ve *), vesajtinin taammümü, Türki- ye'nin pek zengin olan ve mazide jhmal edilen kömür menabiünin — geniş mikyasta ilerilemesini ve bu sanayi ve- saitinin teessüsünü ve memle- ket orman servetinin. vikaye- sini temin edecektir. IAum' Doğan Şerefine ziyafet.. İzmir Barosu tarafından İz- mir eski parti başkanı Yozgad Saylavı Avni- Doğan şerefine dün akşam Şehir gazinosunda husust bir ziyafet verilmiş ve samimi hasbihaller yapılmıştır. Ziyafette İzmir — avukatları | bulunmuşlardır. Kambiyo işleri Müdürlüğün salâhiyeti genişletildi İzmir kambiyo müdürlüğü nün vazife ve salâhiyeti geniş- letilmiştir. Çanakkale, Muğla, Aydın, Antalya, Mersin ve Payaz iskelesi dahil olmak üzere İskenderun körfezinden Marmara denizine kadar ihra- | catın döviz kontrolu vazifesini İzmir kambiyo müdürlüğü ifa edecektir. Buna dair, Maliye Vekâletinden emir gelmiştir. Tire ticaret odası Tire ticaret odası başkâtip- liğine İktisad Vekâletince Ali Kahraman tayin olunmuştur. RA Telefon 2573 Bugün 2 büyük film birden 1-Sevginin sesi JEAN KIEPURA - MARTHA meşhur. komiği Paul NANCY RAROL EGGERTH ve Avrupa'nın iki Hörbiger - Paul Kemp 2-Niçin öldürdüm » GARY GRANT Duhuliye 20 kuruştur SEANSLAR — 1.30 da Ni öldürdüm, 6 da Sevginin sesi, Ç 7.AS te Niçin öldürdüm, 9.15 te Sevginin sesi “İzmir'li tüccarlar, bunu yapmaz!,, ——— — Pamuk üzerinde hile yapanlar kimlerdir? Tahkikat yapılıyor. Almanya'da Ausburgda bü- yük bir dokuma fabrikası ta- ! rafından Bremen borsasından | satın alınan Türkiye menşe'li pamuk” balyaları - içinden de- mir ve taş parçalarile bıçak demirleri ve kibrit kutuları çıktığı şikâyet | yazmıştık. Şehrimiz ticaret odası, bu mühim mes'ele hakkında tet- | kikler yapmaktadır. Tahkikata | göre İzmir piyasasında - çalı- | şan ihracatçılardan hiçbirinin | böyle bir harekette bulunma- dığı ve bu pamukların, diğer | piyasalardan gönderilmiş bu- | lunması mühtemel olduğu ne- | ticesine vüârılmıştır. olunduğunu Borsadan da tahkikat yap- tık, alâkadarlar bize: İzmir'de böyle şey yapacak tüccar yoktur. Geçen Mersin'de bir tüccar böyle bir şey yapınıştı ve hakkında ta- kibat yapılarak mahkemeye verilmişti. Berlin Türk ticaret odası- nn vermiş olduğu bu malü- mat üzerine balyalardan çıkan kibrit kutularının markalarının ne şekilde olduğu da sorul- muştur. Çünki balyalara dol- durulan ecnebi maddelerin, başka bir memlekette doldu- rulmuş olması da muhtemel ! görülüyor, sene | -alâkadar olacaktır. Gümrük ambarlarının devir ve tesellümü Körfezde geceleyin geç vakte kadar vapur işliyor. Gümrük ambarlarının liman işletme idaresi müdürlüğüne devr ve teslimi hakkında İk- tısat Vekâletinden beklenmek- te olan devir talimatnamesi | henüz gelmediği için devir ve teslim muamelesi yapılama- maktadır. Talimatnamenin bu günlerde gelmesi bekleniyor. Talimatname gelince devir ve tesellüm muamciesine hemen başlanecaktır. Yeni şekle göre gümrük idaresi, gelen eşyanın gümrük ve rihtim harcını ta- hakkuk ve tahsil edecek, li- man işletme idaresi de gelen eşyanın vapurdan çıkarılarak sahiplerine teslimine — kadar İktısat vekâletinden gelecek olan mümessilin de iştirakile yakında liman işletme idaresi müdürlüğünde bir komisyon toplanacak bir tarife tesbit edecektir. Bu tarife tesbit edildikten — sonra tasdik edil- mek üzere İktısat Vekâletine gönderilecektir. Liman işletme idaresi, Deli mi? Polise saldırdı Keçecilerde eski mahkeme önünde bir - vak'a olmuştur. Eski polis memurlarından akıl hâstalığına " müptelâ olan Ke- mâl, eskimahkeme önünde Ömerağa hani müsteciri Ömeri tehdit etmiştir. Bunu haber alan polis 264 numaralı Ce- mal, Kemal'i tutgağa teşeb- büs etmişse de Kemal bıçakla polise 'taarruz ve - tecavüzde bulunmuştur. Bâşka bir hâdise- ye meydan vermeden Kemal tutularak adliyeye verilmiştir. Borsa intihabatı Borsa idare heyetinin inti- hap devresi 31 Temmuzda sona erecektir. 1 Ağustosta yeni seçim yapılarak Borsanın yeni ıdare heyeti intihap edi- lecektir. İntihap için Borsa komiserliğince şimdiden hazır- Kar AA lıklara başlanmıştır. şıyaka ile İzmir arasında saat 23,15 ten sonrası için de va- purlar işletmeyi kararlaştırmış- | tır. Konaktan son vapur saat birde, Karşıyaka'dan da saat 1,30 da hareket edecektir. İzmir halkından olub Karşı- yaka'ya giden ve son vapurla dönecek olan halkın Güzelya- h'ya kadar gitmesi için de tramvay şirketinin bir tramvay arabası tahrik etmesi lâzımdır. Üzüm, İncir Piyasaya nevakit gelecek Busene yeni mahsul üzümün ağustos sonlarında piyasaya geleceği tahmin ıdilmeı(ediı. İncir. mahsulü de 15 eylülde İzmir piyasasında - satılmağa başlanacaktır. Kuduz Tedavi edi- lenler çoktur.. Civar vilâyet ve kazalardan son günlerde kuduz tedavisi için İzmir'e gelenlerin mikdarı artınıştır. Bahribaba'daki liman ve şehir bakteriyoloji müesse- sesindeki kuduz tedavi yurduna ayak tedavisi suretile günde 60-80 kişi müracaat etmekte ve tedavileri yapılmaktadır. Hastaların bukadar artma- larının sebebi, son zamanlarda havaların fazla sıcaklaması yü- zünden kuduz hayvanların ci- var vilâyet ve kazalarda art- mış olmasıdır. Onun için her yerde köpek — müçadelesine ehemmiyet verilmek lâzımdır. İbrahim Ülgen İstanbul polis mektebini iyi derece ile ikmal eden şehri- miz emniyet müdürlüğü — sivil birinci komiseri - İbrahim Ül- gen terfian İzmir emniyet mü- dürlüğü kadrosunda merkez memurluğuna tayin edilmiş ve gelerek vazifesine başlamıştır. Yeni vazifesinde de muvaffa- kiyetler dileriz. Muvakkat kabul eşyası- nın mahsubu... F aa | Yeni talimat geldi, 'şikâyet edenler var.. Muvakkat — kabul - suüretile memlekete ithal edilen amba- | Tâj eşyasının muvakkat kabul | muamelelerinin nasıl yapıla- | cağı hakkındaki talimatname dün İktısat Vekâletinden şeh- rimizdeki — alâkadarlara gel- miştir. Bu talimatnameye göre muvakkat kabul şeklile mem- lekete sokulan ambalâj eşyası hangi işin ambalâjında kulla- nilacaksa, evelce verilmiş olan gümrük itbalât beyannamesile ihracat beyannamesi birleşti- rilerek mahsubu yapılacak ve ondan sonra ihraç olunacaktır. — Bu suretle ithalât ve ihracat beyannameleri birleştirilmeden ve mahsup muamelesi yapıl- madan ihracat muamelesi te- kemmül etmiş sayılmıyacaktır. Haber aldığımıza göre şeh- rimizdeki gümrük komüsüyon- bazılaaı, Ticaret — odasına müracaatla yeni tali- matnamesinde yazılı mahsup muamelesinin pratik bir iş ol- mayıp bazı zorluklara yol aça- cağını bildirmişlerdir. Ticaret — odasınca talimatname tedkik olunmaktadır. Ruhsatname Yeni talimat ve formüller geldi 1 Kânunusani 936 dan evel ihracata başlamış olan ihra- — catçılara 3018 numaralı kanun mucibince — verilecek — ihracat ruhsatnamesi için yapılaçak muamele hakkındaki - talimat ve formüller, şehrimiz ticaret | odasına gelmiştir. İhracatçıların, bu formül ve talimatnameler mucibince ha- | reket etmeleri ve - vesikaları odadan almaları lâzımdır. Güzel bir gece C.H.Partisi Karantina ocağı, 11 Temmuz Cumartesi günü akşamı San'atlar mektebinin eski sergi bahçesinde, parti binasındaki yeni bazı tasav- vurlar menfaatine zengin bir gardenparti hazırlamıştır. Çok güzel eğlenceler, fev- | kalâde sürprizler, deniz gezin- tileri ve Venedik geceleri var- dır. cularından Vali F. Güleç Vali Fazlı Güleç, bazı tet. kik ve teftişlerde bulunmak | üzere beraberinde sıhhat mü- dürü doktor Cevdet Saracoğlu, olduğu halde Bergama'ya gi- decektir. Buharlı makineler Devlet müesseselerile Tü ler ve Türk sermayesile mü- teşekkil — şirketler — tarafından | satın alınan buharlı makine- | lerle memlekette yapılan mü- masilleri için dış memlı 4 den getirilecek eşyanın güm rük resminden istisna edilmesi hakkında büyük millet mecli: since kabul edilen kanun lâyete gelmiştir. Yeni ziraaf müdürü — Kayseri ziraat müdürlüğüne nakledilen vilâyet ziraat mü-- dürü Zühtü Baysal'ın yerine İzmir'e tayin edilen mıntakâ ziraat müfettişi Nihad Uysal işe başlamıştır. Müfettişlik va zifesini de vekâleten ifa ede cektir. ”