12 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

12 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

» l Sayfa 6 —_——_____ANADOLU Ziralkredi koope- ratifleri işi Yeni idare iı;_-ywetle—ı'mîıî Aortakçı- nın vazifeleri ve ortaklara açı- lacak “kredinin derecesi. Ankara, — 1470 Sayılı ka nuna göre kredi kooperatilleri, gerek idare gerek kontrol ba- | kımından hemen tamamen Zi- | raat bankasına tâbi - bulunur- ken; 2836 sayılı kanun ekono- mi bakanlığına çok geniş salâ- hiyetler vermiştir. Bu salâhiyetler arasında dev- let, kooperatif ortaklarına da ana mukaveleye uyguün çalış- malardan doğacak mes'uliyet- leri müşterekleştirmek, geniş bir kontrol hakkı vermek gibi imkânlarla müstahsili de bu sahada vazifelendirmiş ve koo- peratifin muvalfakıyetini tam bir elbirliği cephesi haline getirmiştir. Ortak bu hakkmı bilhassa umumi heyet toplan- tılarında kullanacaktır. Uınu ni hey nkd mümkün olacaktır. Umumi - heyetler ruznameyi toplantı- sında girmemiş ile varsa kredi f bölge birliğinin delegeleri umumi heyet top- lantısında hazır bulunur. Eko- nomi bakanlığı umumi heyet toplantılarında bir delege bu- lündurabilecektir. — Uumumi heyetlerin karar verebilmesi için — kooperatif - ortaklarının yüzde elli birinin — şahsen, yahut temsilen hazır bulun- ması şarttır. Ancak koopera- tlin feshi hakkında karar ve- rebilmek için ortakların yüzde yetmiş beşinin hazır bulun- ması İâzımdır. Umumi heyetin vereceği ; kararlar, tarım kredi koope- ratifleri kanunile ana mukave- lenameye ve Ziraat bankası- nn direktiflerine aykırı ola- mıyacaktır. Bu kararlar Ziraat bankasının tasdikinden sonra tatbik edilecektir. Kooperatilin işleri bir idare heyeti tarafından çevrilecektir. Bu heyeti, umumi heyet iki yıl için gizli rey ile seçecek ve sayıları üç ile beş arasın- da olacaktır. Kooperatifin di- rektörü idare heyetinin tabit azasıdır. Birbiriyle ikinci, üçün- cü ve dördüncü dereceye ka- dar akraba olanlar aynı - za- manda idare heyetinin azası olamıyacaklardır. İki aza ye- dek olarak seçilecektir. Azalar her yıl içlerinden birini rcis ve diğer birini reis vekili sc- çekeklerdir. Kooperatif, resmi dairelerle mahkemalerde ve üçüncü şahıslara karşı idare heyetini temsil edecektir. Ko- operalif adına yapılmış olan bütün işlezden doğan haklar ve- vazifeler - kooperatile aid olacaktır. İdare heyeti azaları her za- man işten çekilmek - hakkını | taşımamaktadırlar. İdare heye- ti toptan Çekilecek olurlarsa umumi heyet hemen fevkalâde olarak toplanacak ve yeniden seçim yapılacaktır. İdare heyetinin vazifesi ka- nun ve ana mukavelename hükümleriyle Ziraat Bankasınca verilecek talimat ve umumi | heyetin vereceği kararlar çer- çevesi içinde kooperalifin bü- tün iş siyasasını tatbik etmek ve bu hususları kontrol ve umumi heyete; gerektiği za- manlarda Ziraat Bankasına ve Ekonomi Bakanlığına malümat vermek vazifesile mükelletftir. Kooperatife girmek - istiyenle- rin alınıp alınmaması, koope- ratiften — çıkarilacak — ortaklar hakkında umumi heyete teklif ortakların esbiti, para almak a borcunun vadesini uzat- mak için kooperatife baş vu- & ortakların isteklerinin edilerek bir — karara lanması, büdçenin — ha- nması, umumt heyete tek- vey lif yapılinası, yıllık işler: hak- | kında rapor hazırlamak, ban- kadan kredi temin etmek idare heyetinin vazifesidir. İdare heyeti lüzum gördükçe kooperatif merkezinde ve en az ayda bir dela toplanacaktır. İdare heyeti huzür hakkı olarak Ziraat Bankasınca tesbit edile- cek had dahilinde kalmak şar- tile umumi heyete bir mikdar para verebilecektir. İdare heyeti azalarının ortak sıfatile kooperatifle olacak iş- lerini, yapılmadan önce kon- trolörlere imzalatarak tasdik etmeleri gerektir. Umumi heyet her seneki normal - toplantısında — kendi adına kooperatif işlerini ve idare heyeti kararlarını daimi surette kontrol etmek üzere ortaklar arasından veya ortak- lar dışından — en az ilk tahsil görmüş iki kontrolörden mü- rekkeb bir heyet seçecektir. Kontrolörler; yeniden seçilmek hakkı kalmak - şartile her yıl değiştirilecektir. Kontrolörler kooperatifinin bütün işlerile idaresini, def- terlerini, kayıtlarını, mevcutla- rını tetkik edecekler, defter ve hesapları en az bir defa tasdik edeceklerdir. Kontro- lörler rastgeldikleri bir yol- suzluğu raporla Ziraat banka- sına bildireceklerdir. Ortak kontrolörlerin kooperatifle ya- pacakları her ödünç para al- ma ve borç tesçil işleri hak- kında idare heyetince verile- cek kararlar Ziraat bankasın- ca tasdik edilmeden yerine getirilmiyecektir, Kooperatifin - para ve mal- ları, bilânço, zabıt, rapor ve başka bütün evrak, defter ve bö'geleri üzerinde suç işliyen idare ve köntrol heyetleri reis ve azalarile kooperatifin di- rektörü ve memurları bu suç- lardan dolayı devlet memur- ları - gibi ceza göreceklerdir. Tarım kredi kooperatifi, Eko- | nomi bakanlığının göstereceği lüzum vereceği — talimat içinde aynı ekonomik -bölge- ve kredi | İmparatorluk birliği Konferans pazartesiye Mandalar hakkında toplanacaktır teminat isteyor Londra, 11 (A.A) — İngil- tere imparatorluk birliği, hü- kğmetten manda altında bu- lunan herhangi bir bölgenin günün birinde ahere terkini istilzam edecek bir vaziyetin hâdis olabileceğini tasavvur mümkün olmadığını sarahaten beyan eylemesini isteyen bir takrir sureti kabul etmiştir. Ottova anlaşmalarına mute- allik müzakerat esnasında bir- lik hükümetten — imparatorlu- gün muhtelif ülkeleri arasın- daki ekonomik elbirliğinin takviyesini ve Ottova konfe- ransındanberi yabancı devlet- lerle akdolunmuş tiçari muka- velelerin tadilini isteyecektir. HLAD sANaRaE de kurulmuş olan diğer tarım | kredi kooperatiflerile birlikte bir “Tarım kredi kooperatilf- leri bölge birliği., kurmağa ve evelce böyle bir birlik ku- | rulmuş ise buna girmeğe mec- bur tutulmaktadır. Kooperatif bundan sonra Ziraat Bankasiyle olan işlerini birlik kanaliyle görecektir. Ancak istihsalin düzeltilmesi, artırılması ve kıymetlendiril- mesi gayesi ile Tarım Kredi | Kooperatiflerinin ortaklarının yapacağı ödünç para verme işleri; ortaklık işçi akdi, to- humluk, fidan, fidelik, gübre, ve zirai malzeme alet ve ma- kina ve çift hayvanları satın almâk gibi istihsal masrafla- riyle zirari ihtiyaçlarını karşı- lamak için olacaktır. İdare heyeti bu borç para- ların, ancak ortağın kendi va- sıtalariyle başaramıyacağı hal- lerde istenilmiş olmasına ve hakiki bir ihtiyacı karşılama- sına dikkat ve mutlaka istihsal islerinde kullanılımasını kontrol etmeğe; bunun — için gerekli gördüğü tedbirleri almıya mec- bur tutulmaktadır. Bölgede Tarım satış koope- ratifi varsa, tarım kredi koo- peratifinin vereceği paralar ilk önce satış kooperatifinin istihsal vazifelerine yarıyacak işler ve vasıtaların temininde kullanılmak lâzımdır. İdare heyeti her yıl bütün ortakların — istihsal ve ödeme kabiliyetlerine göre kendi had- lerini tesbit edecektir. Koo- peratifin ortaklarına ödünç pa- raların vadesi" mahsullerin ye- tişme ve satış mevsimleri göz önünde tutularak ve varsa ta- rnm satış — kooperatiflerinin, yoksa ziraat bankasının be- lirteceği zamanlara gelmek ve bir yılı geçmemek üzere tes- bit edilecektir. Tarım satış kooperatifleri olan - yerlerde kaoperatiflerinin vazife ve ga- yeleri içinde olmak üzere kredi kooperatiflerinin ortak- larının yılnk - istihsal kredile- rini karşılamak imkânını elde €etmesinden sonra, en az iki sene orltaklık etmiş ve bu zamanda — kooperatife karşı borç ve taahhütlerini vaktin- de yerine getirmiş olanlarla inhisar etmek şartile tarım sa- tış kooperalifleri birliğinin is- tihsali verimlendirmek için ha- zırlıyacağı programın icabet- tirdiği iş ve vasıtalar için zi- raat bankasının muvafakatile tayin edeceği şekilde üç yıl kadar vadeli krediler açabile- cektir. —Buı 7 inci ıalıı/adı— Fransa'nın ve İngiltere'nin boğazlar komisyonu mesele- sinde ittihaz ettikleri müşterek hattı hareket umumi anlaşma için bir engel teşkil etmiye- cektir. Fransa ve İngiltere tay- yarelerin boğazlar üzerinden uçuş meselesinde de müşterek bir hattı hareket ittihaz et- mişlerdir. Murahhas heyetleri Türk delegelerinden buhususta daha kâfi teminat almamışlar- dır. Fakat murahhaş heyetleri, bir uzlaşmıya varmak için gay ret sarfında devam edecekler- dir. Fransız delegeleri gerek yakın şarkta, gerekse diğer ta- raflarda sulhun idamesini te- mih için yapılmış mıntakavi paktlarla birbirlerine bağlı dev- letlerin irtibat serbestisi hak- kındaki İngiliz noktai nazarı üzerinde B. Stanley'in verdiği teminatı memnuniyetle kaydet- mişlerdir. Fransız delelegeleri Büyük Britanya'nın, mıntakavi anlaşmalardan bahseden 23cü | madde üzerine bir uzlaşmıya varmağı arzu etmekte olduğu kanaatindedirler. İstanbul, 11 (Hususi) lngilleıe hükümeti, Londra sefirimiz Fethi'ye, zecri ted- birlerin tatbiki sırasında Ak- deniz'de herhangi bir müte- cavize karşı aktedilmiş İngiliz Fransız deniz — anlaşmasının âkıbeti ne olursa olsun, İngil- tere'nin, bu meyanda Akde- niz sahilindeki Balkan dev- letlerile akdetmiş olduğunu Akdeniz itilâfnamesini feshet- miyeceğine dair teminat ver- miştir. İstanbul, 11 (Hususi) İngiltere, Baltık'taki Sovyet Rusya donanmasının Kara- deniz'e geçmesi mes'elesine muhalefet etmektedir. Bu mes- ele halledildiği taktirde İngil- tere ve Fransa arasındaki bazı hususlarda mevcut düşünce farkı da ortadan kalkacaktır. Bu meyanda yürütülen bir zanna göre, İ(ılya, Montrö'de akdettiği yeni boğazlar itilâf- namesi hükümleri dairesinde hükümetimizle —münferit bir anlaşma yapacaktır. Paris, 11 (A.A) dolu ajansının Paris birinden: Busabahki Paris gazeteleri- nin boğazlar konferansı etra- fındaki yazıları şu suretle hü- lâsa edilebilir: Pöti Parizien gazetesinin Montrö muhabiri gazetesine bildirdiği bir haberde diyor ki: — Esaslı mes'elelerde bil- kuvve - itilâf elde edilmiş de- nilebilir. Konferanşta hazır bulunan devletlerden hiçbiri Türk'lerin boğazları tahkimine muhalefet etmiyecektir. Eko Dö Paris — Münakaşa nazaridir. An- kara boğazlara hâkimdir. İn- giliz politikası — manidardır. Fransa Londra ile Roma ara- sında açıkça ve muallaktadır. Diyor. Pari Midiye — Londra'dan bildirilen bir haberde — Titulesko'nun Montröde kullandığı lisana ve takındığı harekete hayret eden İngiliz mahafili pekaz bedbindir. Mü- nakaşa akademiktir. İstediğini elde eden Türkiye vaziyete hâkimdir, deniyor. Londra, 11 (Radyo) — Ana- muha- Von Papen WM Hitlerle konuştu ... — Başı Tinci sahifede — Viyana 11 (AA) — Havas ajanşından: Siyasi —son günlerde Almanya ile Avusturya arasında ih- timallerinin iyi kuvvetlenmiş oldu- gunu teslim eylemektedirler. haber alan mehafil karşılıklı mil- nasehatın normal hir şekle geldi- Fini teyiden yakında hem Berlin hem de Viyana'da birer beyanna- me neşredilmesi ihtimalinden bah- sediyorlar. Bu mehaf'ile göre mevzwubahis beyanname hakikatte siyast bir and- Taşmanın mukaddimesi değil fakat bir nevi centilmen ağremeni — ola- caktır. ve bunun esas noktaları şun- Tardır; 1 — Avausturya'nın istiklâl prensibinin Almanya tarafın- dan kabulü, 2 — İki devlet arasındaki münasebat normalleştiği tak- dirde halli lâzımgelen mesele- lerin tesbiti. Siyasi mahafil bu münase- batla Alman'yanın Avusturya'- nın dahili işlerine katiyen ka- rışmamak vadinde bulunaca- ğını ve Avusturya hükümetini Avusturya nazi partisini ka- nunsuz ve fesatçı tanımak hu- susunda serbest bırakılacağını | kaydediyorlar. M. Şuning'in 9 Haziran ta- rihli beyanatı bu anlaşmıya esas olacaktır. Siyasi müşahit- ler nari olmamakla beraber Alman muhibbi bir şahsiyetin Şuşning kabinesine dahil ola- cağını ve başvekilin bu su- retle Almanya'ya karşı onunla iyi münasebet tesisi hakkın- daki arzusunun bir deli- lini göstermek istediğini söy- liyorlar, Viyana, 11 ( AA) — Al- manya'nın Viyana elçisi Von Papen Almanya'ya hareket etmiştir. M. Papen'in bu se- yahatı Almanya ile Avuslurya arasındaki münasebatın nor- mal bir hale getirilmesini istihdaf eden bir anlaşmanın imzalanmasile alâkadar sanıl- maktadır. Buradaki kanaat Almanya ile Avusturya arasındaki mü- nasebatın pek yakında nor- malleşeceği merkezindedir. Viyana, 11 (AA) — Von Papen bu sabah Viyana'ya dönmüştür. —Alman - Avus- turya görüşmelerine ait resmi tebliğ neşredilmek üzeredir. Prag 11 (Radyo) — Prag- da resmi mehafil, Avusturya Almanya arasındaki müzake- releri büyük bir dikkatle ta- kibetmektedir. Fransa'da silâh fabrikaları Paris, 11 (Radyo) — Meclisi meb'usan - önümüzdeki per- şembe günü silâh ve mühim- mat fabrikalarının hükümet- | leştirilmesi projesini müzake- reye başlıyacaktır. kiye ve Fransa büyük elçilerile Habeş elçisi bugün İngiltere dışbakanı — tarafından — kabul edilmişlerdir. Paris, 11 (Radyo) — Havas ajansı bildiriyor: Boğazlar kon- feransına İtalya'nın iştirak et- miyeceği muhakkaktır. Bunun sebebi de İngiltere'nin Bal- kan devletlerile akdettiği uz- laşmayı feshetmemesidir. İtalya cereyan eden müzakere ve hâ- diseleri dikkatle takip etmek- tedir ve bütün Avrupa işle- rine karışmamakta devam ede- cektir. Paris, 11 (Radyo) — ciye baknı M. Delbuş bugün Sovyet sefirini kabul etmiştir. Ayni zamanda Fransa'nın Lon- dra sefiri M. Kurbeni de ka- 'ür- | bul etmiştir. İyi | 12 /1/ - Belçi Yeni bir te '_ karşısında —Başı | inci sahij! geçilmesi mümkün olduğu tindeyim. Fakat bunda olmak için milletler | zamnamesini, asamblc, önülf eylül ayi içtimaından etmek gerektir. - Bu nütkün meb'usan nin askert encümeni milli plâminın — tanzimini — tesri sevkeylemiştir. Bu ylân askeri hizmet müddelinitl masını derpiş etmektedir. © Cebelüttarık, 11 ( Radf” London — zırlilım. buradan | İngiltere'ye hareket etmiştift Bolu'da Devrilmiş ağaçlar satılıyot" Bolu, 11 (AA) — B manlarında fırtınadan def olan çam ve köknar rından *şimdiye - kadar edilen elli bin metre ağaçtan müzayedeye ihalesi bugün yapılan doksan beş metre mikâ beher metre mikâbını radan 11 lira 70 kuruf! dar satılmış ve 102,000 para tutmuştur. Satışlara; Ankara, dak ve civar vilâyel müteahhitler gelmiştir. her hafta yükselmekte raretlenmektedir. Küçük tane! üzümler Bunlara fiat tesbit edildi.. Geçenlerde kuru me! racatçılar birliği toplantı bu seneki üzüm mahsulü satış fiatleri tesbit edilif Halbuki her numara ü küçük tanelileri içinde tof tıda ayrıca fiat tesbit miş olmasının bazı yolsu lara yol açtığı görülmü Türkofis tarafından vukub davet üzerine kuru me: raçatçılar birliği, dün bor* tekrar toplanarak her nuf üzümün küçük tanelileri i€ ayrıca fiatler tesbit eti Bu toplantıya Türkofis m vekili oda umumi katibi met Ali riyaset etmiştir. AA B S : İzmir belediyesi 1 — Temizlik işleri içil heri kırk kuruştan - ikiyüi bedeli muhammenle 500 ? merkep köfünü — alınadı Başkâtiplikteki şartname ? hile açık eksiltme ile -i 28 /T/ 936 salı günü saat altıdadır. İştirak için on liralık muvakkat teminat buzile söylenen gün ve encümene gelinir., 2 — Cinsi Miktarı kilo 200 Turan pişmiş beziryağı Hafif çinko boya. Suma siyah toz boya. Gres araba yağı. Balık yağı Trabzon 18 2 v Yukarıda cins ve m! yazılı beş kalem malzeme kâtiplikteki şartname 28 /7/ 936 salı günü eltida açık eksiltme - ile edilecektir. İştirak - için ) bir liralık muvakkat teii? makbuzile söylenen saatte encümene gelinir. Zdi — 12 14 1