1 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

1 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

h ağe 4 İspanya'da harbın daha insani şekle kon ması için bir tavassut teşebbüsü yapıldı.. e ” N : ' ANADOLU Romen dış SİyYASA- kerratinda telar sçend Ki MA Asilere bakılırsa, milislerin S! değişmiyecek! vaziyeti fenalaştı. Bir Amerika gemisine bomba atıldı. Madrid'den kaçanlardan 2000 kişi kurşuna dizildi. Burgos 30(A.A) — Galate mektep gemisinin talebe, za- bitan ve tayfasiyle beraber âsilere iltihak ettiği haber veriliyor. Galate Ferro'le gelmiş ve Himanda demirlenmiştir. Seville 3O(A.A) Havas A- jansı bildiriyor: Sevil divanı harbı dina- mit yüklü 14 kamyon sevke: derken yakalanan Bidinat ma- den ameliyesi 67 kişi hakkın- da idam cezası fistemiştir. Falanjist askerlerden mü- teşekkil bir kol dün silâh at- madan Pasdos'a girmiştir. Borgos 3O0(A.A) — Mütea- ddid millici kolların Guada- lajara'ya doğru ilerledikleri ve kuşattıkları Siguerganın sa- kutunun yakın olduğu haber veriliyor, Mühim bir katalan gurubu Monserat bölüğü ismi verilecek olan bir: falanjist it- tihadı vücuda getirmek üzere Burgösa gelmiştir. Bu kafalan- ların harekâtın bidayetinden- beri kıtaata iltihak edebilme- ye intizaren dağlarda saklan- dıkları söylenmektedir. Londra 30 (A.A) — Dün Hendayede toplanan mütecad- dit hükümetin selirleri İspan- yadaki - dahili harbın insani- leştirilmesi mes'elesini müza- kere etmek kararını vermişler ve müsaid talimat teati et- mişlerdir. Hükümetlerin hepsinden ta- limat geldikten sonra Madrid hükümeti ve asi şefleri ile henüz - tesbit edilmemiş olan bir şekilde temasa girilecek- tir. İlk esirlerin mübadelesidir. İrun cephesi, 30 (ALA) — Bu sabah âsi kuvvetler topçu ve tayyare faaliyeti ile bera- ber harekete geçerek Urza sırtlarını ele geçirmişlerdir. Bu sırtlar hükümetçilerin tay- yare karargâhına hâkim «bu- lunmaktadır. Bu tayyare ka- rargâhi şimdi. düşman topçu- sunun ateşi altındadır. Bugün topçu düellosu ye- niden başlamıştır. Biriatou karşısına yeni bir âsi topçu kıtası gelmiştir. Londra, 31 (A. A.) — İyi malümat alan kaynaklardan öğrenildiğine göre, Birçok İn- giliz subayları İspanya'da as- keri gruba yardım için gönül- lü toplamıya başlıyan İrlanda faşist teşekkülüne teşriki mesai vadinde bulunmuşlardır. Sabahleyin topçu ateşi de. vam etmiştir. Nasyonalist tay- yareler ve bir gemi San Se- bastieni, askeri grub tayyare- leri Madrid meydanını Toledo imalâtı harbiye fabrikasını ve San Sebastien'i “tekrar bom- “ bardıman etmişlerdir. Gene - bildirildiğine göre, Akdeniz'de bir Nasyonalist tayyare ile bir hükümet deniz altı gemisi arasında müsademe olmuş ve bu geminin yardı- mina — gelen hükümet tay:- yaresi de kısa bir müdafaadan sonra gemile birlikte kaç- mıştır. Madrid'den kaçanlar son 48 ibinde 3Ki gAD SAÇ bin kişinin kur- | dahale niyetinde bulunmadı- İA AT DA ci HL kİRa . şuna dizilmiş olduğunu söyle- mektedir. Lizbon, 31 (Radyo) — Ko- münistler aleyhine yapılan 20 bin kişilik bir nümayişte İs- panya'da kızıllar ile harbet- mek üzere bir Portekiz kıtası teşkiline karar verilmiştir. Voşington, 31 (Radyo) — Bir Amerikan muhribinin han- gi tarafa mensub olduğu bi- Tinmeyen bir tayyare tarafın- dan bombardımanı - üzerine Amerika hükümeti İspanya'ya şiddetli bir protesto gönder- miştir. Bu notanın bir sureti de Sevile verilmiştir. Moskova, 31 (Radyo) — Fransa'nın teşebbüsü üzerine Rusya, İspanya'ya silâh, mü- himmat ihracına yasak koy- muştur. Paris, 31 (Radyo) — İspan- ya milisleri, Tuleytale'de El- kasr sarayı karşısına 24 san- timetrelik bir top atmışlardır. Paris, 31 (Radyo)— İspan- ya'da harbn insaniyetleştiril- mesi konferansı salı günü İs- | panya'da toplanarak esir mü- | badelesinin — kolaylaştırılması, yaralılara ve hastalara beynel- milel teşkilâtın bakması, san'at eserlerinin himayesi işlerini konuşacaktır. Varşova, 31 (ALA) — Le- histan hükümeti ademi müda- haleye diğer devletler dere- cesinde bağlı olacağını bil- dirmiştir. Roma, 31 (A.A) — Bitaraf- lığın sureti tatbiki hakkında bir komite teşkiline İtalya iti- raz etmiyecektir. Lizbon, 31 (A.A) — Âsile- rin bir yardım mükabilinde İtalya'ya Balear adalarını va- dettikleri haberleri tekzip edi- liyor. Londra, 31 (A.A)— Müfrit işçi partisi lideri bir nutkunda: — Kanun ve usul dairesin- de seçilmiş olan İspanya hü- kümeti, yardım hakkına. sa- hiptir. Baldvin ve arkadaşla- rına şimdi Habeş işinde ol- duğu gibi itimad etmek caiz değildir, demiştir. Lizbon, 31 (A.A) — Âsi- lere göre İrun'da milislerin mukavemeti gevşemiş, San Sebastien tam — muhasaraya uğramıştır. Milislerin yiyeceği ve mühimmatı kalmamıştır. Guadarrama'da 1, Guipuz- caa vilayetinde 4 hükümet tayyaresi düşürülmüştür. Fran- sız topraklarına ilticalar baş- lamıştır. Âsilere, bu cephede takviye kıt'aları gelmektedir. San Sebasticn'deki komünist- ler, Fransız demiryollarından transit suretile gelecek erzak ve mühimmat vagonlarını bek- liyorlar. Hendaye, 31 ( Radyo ) — Şimdi Fransa'da Saint Jea de Luz şehrinde bulunan muhte- lif devletler elçi ve diplomat- ları Madrid'e bir nota vererek, sivil balkın çektiği ıstırabın anlaşıldığını, bunu azaltmak için her iki tarafa başvurmağa ve tavassuta hazır bulunduğu- nu, siyasi ve askeri işlere mü- ğim bildirmiştir. Vesikada, İtalya, İngiltere, Fransa, Bel- çika, Çekoslavakya, Hollanda, Norveç, Finlandya ve İsveç mahfillerinin imzası — vardır. Amerika ve Japonya buna iştirak etmemişlerdir. Başbakan Bugün mühim bir nutuk verecek —Baştarafı 1 inci sayfada— olan krokiye göre kendilerine ay- rılan ve orada bazır bulunacak teştilat memurları - tarafından güs- terilecek yerlerde movki alacak- lardır. Saat 17,30 da istiklâl mar- fından sonra Bbelediye ve faar ku- mitesi reisi doktar Behçet Uz bir nutuk irad edecektir. Bunu müto- akip sayın Başbakamımız — İsmet İnönü nutuklarını irad buyuracak- lardır. Bütün merasim, sesli Çilme ç kilecektir, — Nutuklardan — sonra Başbakanımız fuarı açacak ve da- vetliler fuarı gezeceklerdir. Başba- kanımız, gezdikten sonra gene ayni vapurla İstanbula döneceklerdir. Vakit müsait olur ve Baş- bakanımız muvafakat ederlerse şereflerine Fuar gazinosunda Fuar komitesi tarafından bir ziyafet verilecektir. Başbaka- nımızın saat 21 de İzmir va: puru ile limanımızdan “hare- ket etmeleri mühtemeldir. Fuar, halkın büyük alâkası ile karşılanmıştır, Dün bütün paviyonlara eşya ve mahsuller yerleştirilmiştir. Bir taraftan da temizlik işine devam edilmek- tedir. Pazar günü İstanbul'dan şehrimize gelmiş olan Kara- deniz vapurile (1000) kadar ziyaretçi gelmiştir. Hatta gece geç vakte kadar bir kısmı yer bulamamışlardır. Vapurda fazla yer bulunsaydı. 2000 kişi ge- lecekti deniliyor. Bugün gele- cek olan İzmir vapurunda da hiç yer kalmamış ve gelenle- rin pekçok olduğu buradaki alâkadarlara bildirilmiştir. İki gün sonra İstanbul'dan ziya- retcilere mahsus olmak üzere bir vapur daha tahrik edil- mesi çok muhtemeldir. Fuar sahasında kurulan ışık kulesile inşa edilen büyük ha- vuz, çok güzel birer eser ol- muştur. Sovyet, Mısır ve Yu- nan pavyonlarında bu mem- leketler mahsulât ve mamu- her pariyonu ayrı aycı <e lâtı zengin bir şekilde teşhir olunacaktır. Sümerbank pav- yonu, sanayileşme programı- nın bütün eserlerini bize zen- gin bir şekilde gösterecek gü- zelliktedir. Havuzun iki tarafında Rei- sicumur Atatürk'le Başbakan İsmet İnönü'nün çiçeklerle tab- lo halinde birer profili vücuda getirilmiştir. Yüksek birer yer- de vücuda getirilen bu eserler üzerinde çok özenilmiştir. Fuar sahasının aydınlığı, kübik tesi- satla cazib bir şekilde temin edilmiştir. Dışardan fuar münasebetile İzmir'e — gelenler pekçoktur. Şimdiden otel ve pansiyonlar dolmuştur, ç İstanbul, 31 (Hususi) —Baş- vekil İsmet İnönü, bugün öğ- | — Başı Tinci sahifede — venletz ve adliye bakanı Valerden birisinin bir genaral tarafından ya- hut ayni gamanda başbükan ve mühimmat bakanı olan M. Tata- resko tarafından istihlâf edileceği söylenmektedir. Paris 30 (ALA) — Romanya ka- binesinin değişmesi hakkındaki ha berler baraya geç gelmiş olduğun- dan gözeteler bu hususta fikirleri- ni beyan edememişlerdir. Maama- fih başlıklarda M. Titaleskonun kabineden hariç bırakılmış — olma- sından dolayı bir nevi kırgınlık müçahede- olunmaktadır. Petit Jurnal gazetesi bu hu- susta diyor ki: — Fransayı — halen tehdit et- mekte — olan tehlikeler, nazarı dik- kate alınırsa yeni Tatarosko kabi- nesi tam bir garantiyi haiz telâkki olunamaz. Cenubi Fransıda seyahat etmekte olan M. Titulesko kendisile görüşen gazetecilere, kendisinin bir emrivaki karşı- sında — bırakıldığını bildirmiş, bu hususta kendi düşüncesi ve bilâhare alacağı tedbirler hakkında ihtiraz kayıtları der- meyan etmiştir. Bükreş 30 (A.A) — Mu- halif milli çiftçi partisi meha- fili yeni kabineyi çok fena karşılamıştır. Bu — meyanda Üniversul — gazetesi ezcümle diyor ki: — Yeni kabine bilhassa dış siyasa bakımından eskisin- den daha zayıftır. Zira Ro- manyanın müttefikleri, küçük antant konferansı Tituleskonun uzakl'aştırılması- nn sebeblerini soracaklardır. Bükreş 3O(ALA) — M. Tis tuleskonun yeni kabineye da- hil bulunmaması büyük bir tesir uyandırmıştır. Bütün mah- filler kabine buhranının ver- diği bu beklenmedik netice hakkında türlü mütalealar yü- rütüyorlar. M. Tituleskonun 922 den- beri dış bakanlığını muhafaza etmekte — olduğunu - hatırlatı- yorlar. Son alınan malümata göre yeni kabine gerek sağ ve ge- rek sol her türlü kuvvet ha- reketlerinin tenkili hususunda gerçekten tam salâhiyete sa- hip bulunacaktır. Gene bu haberlere göre, başbakan Ta- taresko bilhassa haziran so- nunda faşistler tarafından tah- rik edilen kargaşalıklarda ileri sürdüğü istifa tehdidi yüzün- den eski kabinenin otoritesini haleldar eden M. Tituleskoya böyle bir portfoy vermek is- temediği anlaşılmaktadır. M. Tatareskonun — iktidar mevkünde — bulunan liberal parti başkanı M. Bratyano ile mutabık olarak elyevm Fransada bulunan M. Titules- koya bir telgraf çekerek mem- leden sonra saat 16 da İz- mir'e hareket etmiş ve vapurda İstanbul valisi, saylavlar, polis müdürü ile birçok zevat tara- fından uğurlanmış ve selâm- lanmışlardır. Başvekilimize, Sıhhiye veki- limiz Refik Saydam, İktisad vekili Celâl Bayar, Maliye ve- kili Fuad Ağralı, Trakya umu- mi müfettişi general Kâözım Dirik, Ankara valisi Nevzad, Sanayi umum — müdürü ve meb'uslar refakat etmektedir. İsmet İnönü'nün Arsıulusal İz- mir fuarını açarken söyliye- cekleri nutka büyük ehemmi- yet verilmektedir. arifesinde — lekete yaptığı hizmetlerden ve şimdiye kadar olan mesaisin- den dolayı teşekkür ettikleri ve şimdi liberal partinin sa- dık bir makesi olacak şekilde mütecanis bir kabine teşkiline mecbur bulunduğunu bildirdiği temin edilmektedir. İstanbul 30 (Hususi) — Ye- ni Romanya kabinesi erkânı, hususi trenle Sinaya gitmiş, kral tarafından kabul edilmiş- lerdir, Başbakan ve teslimat bakanı gene Tataresko, hari- ciye bakanı Antenesko, milli müdafaa bakanı general Ane- leskodur. Başbakan şatodan çıktıktan sonra beyanat ya- rarak hulasaten — şunları söy- emiştir. — Sonuncu merhaleyi ka- tetmek için büyük değişiklik yaptık. Dahili, harici siyaseti- miz eskisi gibi olacaktır. Yeni kabinede daha geniş bir birlik vardır. Her yerde sükün vardır. Köylü, işçi, 3 yılhk faaliyetimizin ekonomi refahından istifadeye - başla- mışlardır. Ademi memnuniyet kaldırılmıştır. Maamafih son zamanlarda sun'i bir karga- şalık damgası, daimi bir şid- det ve fazla coşkunluğa dö- külmek üzere idi. Bunun önü- ne geçilecektir. Siyasi teşekküller, ancak kanun dahilinde inkişaf ede- bileceklerdir. — Kargaşalıklar, coşkunluklar Sağ, ve Göl teşekküller “silâh: tan tahrib edilecektir. Üniver- | site siyasetten uzaklaştırılacak, , disipline bağlanacaktır. Dış siyasette, Titülesko'nun yolunu takip edecektir. İş bir- liğimiz esnasında M. Titüles- ko'nun yaptığı hizmetleri şük- ranla arzederim. Bu siyaset ne şahsidir, ne de günlük ihtiyaca göre değişir. Bu siyaset mil- letin siyasetidir, hedefi de hu- dulların muhafazası, küçük antant ve Balkan antantı müt- tefiklerimizle Polonya ile, Bü- yük Britanya ile ve bilhassa millilerimizin bütün idarelerinin ve menlaatlerinin ayrılmaz bir tarzda bağlı bulunduğu Fransa ile gittikçe daha sıkı ve daha faal bir tarzda münasebet ida- mesi, bütün devletlerle, Sov- yet birliği ile ve bütün kom:- şularımızla dostluk münase- betleri takiptir. Başbakan nutkunun sonun- da Romen ordusunun küvvet- lendirileceğini, silâh siparişleri için beş milyar beylik tahsi- sat konacağını söylemiştir. İzmir sicilli ticaret memuluğundan: (Kıbrıslı Salih Zorer) tica- ret unvanile İzmirde köçeci- lerde Sadullah sokağında 22 numarada gazosculuk yapan Kıbrislı Salih Zöorerin işbu ticaret unvani ticaret kanunu hükümlerine göre sicilin 1839 numarasına kayıt ve - tescil edildiği ilân olunur. İzmir sicilli ticaret me- murluğu resmi mühürü ve F. Tenik imzası bastırılacaktır. | 1797 930 B Dünkü yangın “Dün saat 13,30 da bütüf Kemeraltı'nı heyecane düşüre bir yangın vak'ası olmuştuf İkinci Beyler sokağında Suryt tebaasından Edib Harsa'ya olup Hasan'ın kira ile tuta olduğu Aksu otelinde yangif çıkmıştır. Yetişen itlaiye, g€ nişlemesine meydan vermedef yangını söndürmüştür. Tahk? | ka'a göre yangın, en üst kattâ Aydın'lı Mustafa adında Vî rinin pirzola pişirdiği - sıradâ | çatının tutuşmasından çıkmıştif Dürt metre murabbamnda bif yer yanmıştır, otel ile eşyâ sigortalıdır. Tahkikata devi edilmektedir. Yangın Kemet altı'nda bulunan mağaza, dük | kân ve otel sahiplerini büyük bir endişeye düşürmüşse de | acele yetişen ve tedbir alan | - itfaiye; bu endişenin d izalesinde bir âmıl olmuştur. Akhisar icra memurluğun” Oıı T 4 dan: Bir borçtan dolayı Ali Nak* yüdinin bir adet müstamel 800 lira kıymeti muhammeneli harman makinesile beheri 400 | # lira kıymetinde biri işler ve biri az tamire mühtaç drenik markalı iki adet traktor vt bir adet 200 lira kıymetinde Fortson markalı müstamel af | tamire mühtaç - traktor açık | artırma suretile satılığa çıkarik mıştir. İhalesi 1-10-936 Perşembt günü saat 15 de kantarcı oğlu hanında yapılacaktır. O gütl | mahcuz makinalara konulat! kıymetin yüzde 75 ini bulursâ hale ve bulmadığı takdirde ençok artıranın taahhüdü baki kalmak üzere ikinci artırm& T gene mezkür handa 15-10-936 | ) tarihine müsadif Perşembe günü saat 15 de yapılacaktır. Bu son artırmada muham- men kıymetinin yüzde 75 ini 3' bulmasına bakılmaksızın hef | kaça çıkarsa çıksın kat'i iha* lesi yapılacaktır. Satış peşin” dir. Dellâliye alana aiddir. İsteklilerin mahcuz makinalari görüb pey sürmek üzere icrayâ | müracaatları ilân olunur. İzmir belediyesinde! 62 sayılı adanın 379 metre | murabbamdaki 16 sayılı ar sası beher metre murabbat ikiyüz elli kuruştan dokuzyü? | kırk yedi lira elli kuruş mur hammen bedelle başkâtiplik" teki şariname veçhile 11/9/9: cuma günü saat onaltıda açık artırma ile ihale edilecektir: İştirak için yetmiş bir liralık | muvakkat teminat makbuzt veya banka teminat mektubü | ile söylenen gün ve saattâ encümene gelinir. 27-1-5-8 İ Birinci Sınıf Mutahassıs & . Dr. Demir Ali Kançı oğlu | Cilt ve Tenasül hastalık: ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı” Elhamra Sineması arkasındâ $ No. : 55 p Telefon : 3479 Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu | 21 inci tertip biletleri satılıyor Beşinci keşide 11-9-936 dadır Büyük ikramiye 35.000, mükâfat 20.000 liradır. Ayrıcâ | 20.000, 12.000 ve 10.000 liralık büyük ikramiyeler vardif-| Biletler hukümet önünde direktörlük gişesinde ve lümum bayilerde satılır. c b Di ; : Fd? d -d ğ A | N l |