15 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

E M | | | | : lüzumu i ):izhk aleyhinde — — Başı Tinci sahifede — ah — kartellerinin feshedil: / mesini intaç etmiş olan kata- Tarı tekrar etmemek azminde lduklarını ifade etmişlerdir. — M, Blumün mecliste harici , bakımından bir mü: zakere açıldığı taktirde ittifak elde edeceği tahmin edilmek- edir. 5 — Paris, 14 (Radyo) — Amtele | mes'elesi bugün günün en — mühim mes'elesi olmuştur. M. -Blum bugün başvekâlet da- “iresine amele murabhaslarını ve patronları davet etmiştir. M. Blum yeni, ihtilâfları ve müşkülleri hal için çalışmak- — tadır. Si — Lil'de vaziyet fenalaşmamış olmakla beraber — iyileşme- miştir. Dahiliye bakanı sa- — bahleyin borsada amele ve /— patron murahhaslarını — top- "İlmışhr. — Admele murahhasları: — — Sonuna kadar yürümek — kararındayız, amele menafiini alâkadar eden her mes'eleyi şiddetle takibedecek ve hü- — kümetede hürmette kusur et- / miyeceğiz. Demişlerdir. Dahiliye bakanı, Lil Valisi “ile müzakereden sonra, müza- / kerelerin devamını valiye bı- — Takmış ve tayyare ile Paris'e dönmüştür. Hareketinden evel: — Patronlarla amele mu- rahhasları arasında ve Blum - huzurunda devam eden müza- kerelere - iştirak için Paris'e — gidiyorum. Lil müzakerelerine — gelince, ben de şimali Fransa ':bı":ındınım, bunun için hü- kümetin menafii namıma bu mes'elenin halli lüzumuna ta- — raftarım. Demiştir. M. Salengro Paris'te gaze- cilere: — Şimalde vaziyet yakında iyi bir şekilde inkişaf edecek- tir., Demiştir. Paris, 14( Radyo ) — M. lum'un riyasetinde akdolun- muş amele - patron konleransı muştur. Bu konferansta M. ŞUlzngrn ve sair Bakanlar ve Samele'namınada amele fede- — Tasyonu reisi M. Juo ve pat- ronlar hazır bulunmuştur. — Konferans müsbet bir netice almamıştır. Bunun için Cuma günü ikinci bir konferans ak- — dolunacaktır. Bu konleransta, amele ve Patronların grev ve intizam- hareketleri Başvekil — tarafından — anlatılmıştır, Bunun - üzerine t.'ıiiıî hükümet, ikisi patronlar, mürekkep olmak üzere ir komite teşkil edilmiştir. Bu komite, Cuma içtimama bir uzlaşma estsı arayacaktır. Lil'de 35,000 ameleden mü- rekkep Mmensucat amelesinin : grevine büyük ehemmiyet ve- rilmektedir. Dahiliye Bakanı bu gece telefonla Lil'de amele ve patron ihtilâfını halledecek hakemin ismini bildirecektir. Lille, 14 (A.LA) — M. Leon Blum Lille mıntakası mensu- | cat sanayiinde ilân edilmiş | olan grevde hakemlik etimek | üzere dün öğleden sonra bu- Yaya gelmiştir. Grev fabrika- ; amele saat 19,30 da nihayet bul- | ikisi de amele murahhasların- | Üt Fransa'da grevciler çoğalıyor. tarafından yeniden işgal edil- mesi üzerine yehamet peyda etmişti, Bu işgal hareketi pat» ronların meb'us Salengro ta- rafından yapılan teklifleri red- detmeleri üzerine başlamıştır. Ayni zamanda Lille bele: diye reisi olan M, Salengro Cuma /ve Cumartesi - günleri birbirini müteakib patronlarla ve amele murahhaslarile gö- rüşmüştür. Mumaileyh Cuma gecesi ameleyi- geçen haftadanberi işgal etmekte oldukları fabri- kaları lehliyeye ikna etmiştir. Maamafih cumartesi günü patronlar grevcilerle doğru- dan doğruya müzakerelerde bulunmağı tercih etmekte ol- duklarını bildirdiklerinden M. Salengro M. Leon Blum'dan Lille'e gelmesini rica etmiştir. İhtilâf kollektif iş Mukave- lesinin tatbiki mes'elesinden neş'et etmiştir. Amele ücret- lerinin yüzde on nisbetinde arttırılmasını istemekte ve bu- nun için ücretlerin hayat pa- balılığı ile mütenasip olarak arttırılmasını derpiş eden mad- deyi ileri sürmektedirler. Pat- ronlar amelenin bu talebini reddetmektedirler. Blum, patronlar amelenin metalibini kabulden — imtina etmekte ısrar eylediklerinden ihtilâfa bir nihayet vermeğe muvaffak olmaksızın gece Pa- ris'e dönmüştür. M. Blum'un Lille seyaha- tinden bahseden Öyr gazete- si ezcümle diyor ki: Bir başvekilin sosyal . bir ihtilâfta hakemlik etmek üze- re bilhassa seyahate çıkması emsali mesbuk olmıyan bir hâdisedir. Başvekil patronlar delegasyonunun anudane im- tinalarında ısrar etmekte ol- duklarını görünce patronlar namına söz söyliyen M. Pier- re Thiriez'in ifadesi veçhile hükümetin azmini izhar etmiş ve ihtilâfı hükümetin yapacağı hakemliğin halle fasletmesine karar vermiştir. Le Jur gazetesi yazıyor: Bu karar mantık icabı fab- rikaları işgal eden ameleye gönderilmesi iktiza ederken fabrikaları ellerinden a'ınmış patronlara gönderilmiş bir ü!- timatomdur. Alber Lebrun Atina sefirile görüştü Paris, 14 (Radyo) — Cu- mur reisi M. Lebrun bugün M. Kamil Şotan'ı, M. Delbos'u ve Fransa'nın Atina sefirini kabul etmiştir. M. Delbos da hariciye da- Hedef Dünkü toplantıda hiçbir Leh hududundan ge. etice elde edilemedi. Cuma günü, M. L;);ı_Bluıh’u;ı riyasetin- de bir toplantı daha yapılacak. lecek bir düşman idi. —Başı 1 inci sahifede— giliz, Çeköslovak'ya ataşemiliterleri İgç elde edilen harikulâde terakki ve | vetietlerle hayrete düşmüşler — ve Rus'ları tebrik etmişlerdir. Dün, manevralardan dönen as. kerler tarafından Minsk — şehrinde büyük bir resmigeçid yapılmıştır. Mareşal Voroşilof, mareçal Budyeni ve #sir generaller bu resmigeçitte hazır. bulunmuşlardır. Moskova, 14 (Radyo) — Büyük manevralar bitmiştir. General Göroviç, beyaz Rus- larla meskün kısımların umum kumandanı - sıfatile — Fransız, İngiliz ve Çekoslovak askeri .heyetleri azasına bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafete mareşallardan Voroşilof ve Budyeni ve ge- “neraller vesair idare âmirleri iştirak etmiştir. General Goroviç demiştir. ki: — Ordumuz harb için de- ğgil, sulhun muhafazası — için hazırlanmıştır. Buna - mukabil bazı * memleketler harb için hazırlanmaktadırlar; fakat yeni bir harb, cihan için en büyük bir felâket olacaktır. “Biz harb istemiyoruz., Mareşal Voroşilof da birkaç söz söylemiştir. n Ataşemil'terler,de birer nu- tuk iradetmişlerdir. Fransız Ataşemiliter'i demiş- tir ki: “Biz her zaman sulhü mü- dafaa ve muhafaza siyasetini takib ettik. General Goroviç'in de sulh lehindeki sözlerini bü- yük bir memnuniyetle dinledik. Memleketim ve memleketimin erkânı bu siyasetin en başta gelen mürevviçleridir. Bunları derhatır ettirmek için söylüyo- rum.?, Berlin, 14 (Radyo) — Al- manya'yı idare edenlerin en salâhiyettarlarının Nuremberg- de iradettikleri harpçuyane ve taarruzkârane nutuklar, Lond- ra'da menfi tesirler yapmıştır. Almanya hükümeti, Londra maslahatgüzarı prens Bismark yasıtasile İngiliz hariciye ba- kanlığı müsteşarı Sir Vansitar'a bir nota vermiştir. Bu notada, Almanya'nın Lokarno konferansına Rusya- nın iştirakini hiçbir. veçhile kabul etmiyeceği bildirilmiştir. Ayni zamanda konferansın! Teşrinievelden sonraya talikini de istemiştir. Bu notanın en mühim ciheti Almanya'nın — müstemlekeler mes'elesinin de — yeşil masa üzerine konmasım kat'i surette istemesidir. * Moskova, 14 ( Radyo ) — Alman Nasyomalist reislerinin harbeuyane nutuklarını tetkik eden Prava ve İzvestiya gaze- teleri 1914 tenberi en — kor- kunç ve kanlı bir harb teh- likesinin baş gösterdiğini yaz- maktadırlar. İzvestiya diyor ki: —Yeni ve bunlara mümasil ziyafette iresinde birleşik Amerika mas- | beyanatlar karşısında harbın lahat güzarını kabul etmiştir. | patlaması çok mümkündür. EUZESUNN NSALETIZ GA 0 KK TMME , TERĞSLAMTAK. Y ON öğretmenlerin nazarı dikkatine! Yavuz kilab evi sahibi Fahri Kitabçı busene Devlet matbaası kitaplarının da satın hakkıl almıştır. Vukubulacak siparişleri en müsal şartlarla, son sür'atle göndermeğe amadedir. dres: Yavuz kitab evi IYıınu!riı 56 Kemeraltı tifak sarih ve tamdır.,, Varşova'da çıkan Sosya- list Robotnik gazetesinden; Başkumandanımızın — Fran- sa'ya seyahatinden samiıniyetle hükümetin kararına kayıtsız, şartsız bir anlayış gösterme- leri icab eden bazı Leh or- ganlarından daha fazla sami- miyetle seviniyoruz. Faşist en- ternasyonalinin organı olan ve Krakovi'de çıkan bir gazete unlardan biridir. Bu gazete- nin general Rydz- Smigliy'nin Raris seyahatı dolayısile izhar ettiği sevinçle, Polonya'yı Hit- ler tarafından idare edilen fa- şist bloka ithal ettirmek istiyen siyasetini nasıl telif etmeli? Bu hâdisenin ehemmiyetini azaltmak için ona “Tamamile eskeri ve iki taraflı, bir ka- rakter atfediliyor. Halbuki bu izahın elle tutar yeri yoktur. Evvelâ, general Rydz - Smig- Iy Polonya'da herhangi bir askeri şef değildir. Sonra, bu- günkü devirde, hiçbir siyasi temele dayanmıyan basir as- keri konuşmelar mevzuubahs olamaz. Fakat hepsi bundan ibaret değil. Bir sağcı gazete Fransa ile müttefikleri ve hu- susiyle Sovyet'ler birliği ara- sında bir uçurum kazmıya Ça- , İşıyor. — Fransa'nın — ittifakımı kabul etse bile Palonya'nın hiçbir zaman Sovyet'ler bir- liğinin müttefiki olmak iste- miyeceğini telmih ediyor. Garib bir imaj kullanarak bir bizans kubbesi altına iki göotik “kule sıkıştırılamıyacağını ileri sürüyor. Bu yanlış ve cüretkâr bir teşbihtir. Fakat manası sarihtir. Hitler politi- kasının esası da buna istinad eder: - Fransa'yı - Avrupa'nın cenubu şarkisinden, Sovyetler Birliğinden ve Çekoslavak'. yadan ayırmak. Krakovi'de çıkan rany Küryer Codzienny gaze- tesinden: , Fransa ile Polonya arasın- daki ittifak sarih ve tamdır ve hiçbir. eğlentiye ihtiyacı yoktur. Sözde daha geniş ve hakikatte daha karışık olan | muhtelifanlaşma telâkkilerinin çerçevesine — girmez. Bu, bir kere daha Leh milletile tama- mile mutabık — olarak — ileri sürdüğümüz bir noktadır, Milletlerin tarihi ve kültürel bağlılıkları gibi sabit kıymet- ler üzerine istinad politika, ifadesi itibarile âdeta mimariye benzetilebilir. Bir götik kilisenin ok - şeklinde inşa edilmiş iki kulesini bir bizans mabedinin kubbesi al. tında birleştirmek imkânsızdır. La Republigue gazetesinde Pierre — Brossolette, general Rydz - Smigly'nin Polonya'da yalnız ordunun şefi olmayıb bütün iç ve dış politikaya hâ- kim bir şahsiyet olduğunu tebarüz ettirerek, Varşova'nın otokratik — rejimine — muhalif olan sağ ve sol unsurların da, Fransa ile olan ittifaka ayni derecede ehemmiyet verdikle- rini kaydederek diyor ki: Fransız'lar, uzun — zaman, Leh diplomasisine has gerek- likleri pek iyi anlamadılar. Polonya'nın daima bizimle ay- ni his ve meşgalcleri olması d İllustro- | eden bir | icabettiğini sandılar. İşte böy? lece, gururdan ziyade, anlayış noksanı yüzünden, Leh'lilere, kendilerini aşağı bir millet olarak telâkki ettiğimiz hissini verdik. Bu hata açıkça takdir edilmeli ve bir daha yenilen- memelidir, Buna karşılık Leh diploma- sisi şimdi ehemmiyetinin azal- miş olduğunu umduğumuz te- sirler altında, istiklâlini ihzar için, iki buçuk senedenberi Fransa'nın Avrupa'daki bütün teşebbüslerine sistematik — bir surette karşı gelmeğe çalıştı. Ve bu durumun neticesi şu oldu ki, Polonya, istiklâlini göstermek isterken Almanya- nin kuüvvet ve entrikalarının tesiri altında kalmış göründü. Buda artık sona ermiş ol- ması gereken bir hata idi. General Gamelen'in Varşa- va seyahatinden sonra general Rydz » Smigly'nin Paris'i ziya- reti, mazinin anlaşamazlıklarını izaleye yararsa, bu Avrupa için kat'i ehemmiyeti olan bir netice doğuracaktır. Polonya- nın en büyük devlet adamının Fransız devlet adamlarile gö- rüşmeleri, yakında yapılacak olan büyük Avrupa görüşme- | lerinde alınacak müşterek bir vaziyeltin esasını vazetmiye ya- rıyacaktır. Ve eğer buna mu- vaffakıyet elverirse müstakbel Avrupa konferansının selâmeti temin edilmiş olacaktır. Varşova'da çıkan Gazeta Polska'dan: Bugünkü ziyaret, 1931 de Leh - Fransız ittifakının akdi esnasındaki şartlardan bam- başka şartlâr içinde yapılmak- tadır. O zamandanberi Polon- ya'nın kudreti ehemmiyetli su- rette artmış ve artmakta bu- lunmuştur. Böylece, Fransa ile olan ittifakında Polonya'nın kıymet hissesi günden güne büyümektedir. Bu münakaşa götürmez vakiâ, bu ittifakın manasını ekseriya yanlış tef- sir etmiş olan bazı ; Fransız gazeteleri tarafından iyice an- laşılmış değildir. Bu ittifakın manası, iki ta- rafın karakterinde, âkidlerin mutlak — müsaviliklerinde, bir müdalaa uzlaşması mevzuubah- solduğu noktasında toplanmak- tadır. Ancak prensiplerine hürmet edildiği ve iki taraf birbirle- rinin — istiklâllerini tamdıkları takdirdedir ki, bir il kıymetine sahib olabilir. Bu mütalealarla, Leh ka- moyü, general Rydz:Simigly- nin Paris seyahatini alkışla- maktadır. Çünkü iki müttefik devletin ordu şeflerinin bu gö- rüşmesinde bu memleketler arasındaki münasebetlerin in kişafı bakımından mes'ud bir tekâmül göstermektedir. Fakat bu ziyaret münase- betile Polonya dış politikası- nın değişeceği hakkındaki ri- vayetlere fazla ehemmiyet ver- mek caiz değildir. Fransa ile ittifak bu politikada her za- man olduğu rölü oynamıştır ve Polonya'nın milletlerarası- nın bütün hareketlerinde bu ittifaka riayet edilmiştir. Leh.Fransız ittifa- A kı ve gazeteler. Fransa ile Pol;nya arasında it- ;Alman ordusu manevra yaptı. Habeş Müslü- manlarının teşekkürü: Adis-Ababa, 14 (Radyo) — — ı İ ——— -. ——— —Başı T inci sahifede-- fevkalâde alkışlanmıştır, Bundan' sonra avada Batb oyün: Tarı, topçu taralından tecrübe atış, Tapı yapılmıştır. General Görüng, Alman tayya: reciliği — şef meral Friç ordu DrR SA “iler Alisıd Töhieiyell peli üle husus! mevkilerini al- ve Von Blumherg'de tribünde idiler, Harbiye talebesi bayrakla: rile Hitler'in önünden geçmiş ve harbiye Bakanı tarcfından her bölüğün bayrakları veril: miştir. Harbiye Bakanı Von Blum- berg bir nutuk iradederek demiştir. ki: — Bugün size yeni bayrak- larınızı vî:inyomı; yl::nlıny?ıi- ma cesaret ve samimiyet ile yüksekte bulundurmalısınız. Si- ze ihtiyacımız olduğu zaman bu bayrakları zaferden zafere koşturacaksınız! Hitler, bugün akşam üzeri siyasi mahiyeti büyük bir hu- tuk - iradedecektir. Merasim dolayısile bu sabah, Hitler: “Almanya dahili ve harici sulh için çalışmazsa, bütün bu görülen mesai manasız ve lüzumsuz kalır! Ve eğer sizin her biriniz de vatan emrine hayatınızr fedaya hazır olmaz- sanız, sulh idame - edilemiye- cektir. Biz şöven değiliz; be- nim imanım şudur ki Alman- ya'nın bütün muvaffakıyetleri, askerinin cihanın en birinci askeri olmasından doğmak- tadır. Şu anda karanlık ve kor- kunç bir devre girmekteyiz; bunun için her fedakârlığa ha- zır bulunmak lâzımdır. Çünkü Almanya'da tereddüd, korku « ve cibanet' yoktur; Almanya daima zateri, “daima ileriyi düşünmüştür. Allah alçaklarla beraber olamaz.., Demiştir. Bu nutkun mabadı ve siyasi kısmı, akşam iradedilecek nu- tuk olacaktır. Almanya - İtalya Birlikte hareket ediyorlar. Paris, 14 (Radyo). — Pari Midi gazetesinde Gorç Morel imzasile çıkan bir makalede: *İtalya'nın son kabine içti- mamnda ittihaz ettiği askeri kararlar, Almanya'nın hazırlık- larile alâkadardır. Fransa ve İngiliz siyaseti; sulhü muhafazadır, fakat bü vaziyet karşısında bu hedefe varmak çok güçleşmiştir; de- mektedir. ,, Taymis ve Deyli Telgraf gazeteleri bu vaziyet karşısın- da büyük endişe göstermek- tedirler. Almanya'nın azami bir şekilde silâhlanması, cihan sulhünü bozmaktan başka bir maksada matuf değildir, de- Habeş Müslümanları rüesasi Mareşal Graçyani'yi ziyaret ederek İtalyan idaresinin ken” dilerine gösterdiği himayede? ! dolayı teşekkür etmişlerdir. (Romen Başbakanı ve elçimi? j Bükreş, 13 (A. A.) — Baş- — bakan M. Tataresko dün elçi" — miz Hamdullah Suphi Tanrır