14 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

.'ı - Sayla 2 DÜŞÜNDÜKLERİM Sırtımızı verdiğimiz dağ Çoluk çocuğumu rahat ve derin bir uykunun içinde bıraktım da öy- Te ayrıldım evimden.. Onların sasdetini ve bu eşsiz, yüksek huzur ve uykuyu Vereni, an- " cak manevra muntakasına vardığım vakit, bir daha ve en büyük bir kat'iyetle anladım. Gözlerim yaşardı tahassüsümden.. Heyecanımın, ka- — burga kemiklerimden ve kafa tasımdan: zorlıyarak, üâdeta zonklıyarak fırlamak istediğini görüyordum.. Köse İvanof kabinesi istifa edecekmiş Donanmamızın Bulgarıstan ın da Balkan antantına Mavltayızıyarefl gireceği ısrarla söyleniyor. Program İstanbul'da hazırlı tır .. İtalyanın Cenevre murahhası,Hariciye Vekilimize ziyafet verdi |,,î,ğ:r ,'ğ"(?,'u',î,.'.,.uhı Bulgar başvekili Belgrad'dan ayrılırken beyanatta bulundu. K Rahat döşeklerinde yatan yavrular, analar, babalar, herkes ve bütün — Türk milleti, ufukların esmer tüllerinden sıyrıldığı dakikalar içinde, tek “İnsan kalbi taşıyarak, bir çifi göz, ve tek kala haline gelerek, yu çelik. ten insan dalgasının, şu dağlardan, ovalardan, derelerden, yollardan, çay- — liz kar — İardan atlıya, sıçrıya, topunu, tüfeğini, en kuvvetli, en teknik vasıtaları- birimizden) Bir İngili rakol gemisi, Malta'dan burayâ ı kullana kullana koşan ve akan kahramanlık dalgasının neş'i — hbalini görmek saadetine ermiş olsalardı, kuvvetli, hâkim ve şerefli ol- — manın en az erişilen bayıltıcı hazzını da tatmış olarlardı. Güneş tepemde hulunuyor artık. Fakat gözlerim gördüklerimle o — kadar kamaşmış ki, pervasızca bakıyorum ona.. : Rözgür kuvretli. Fakat gururumla göğsüm o kadar kabarmış ki, böy- le rüzgârları değil, fırtınaları bile sükünetle hazımedecek.. İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden) — Cenevre'de Ha- riciye Vekilimiz Dr. Tevfik Rüştü Aras'la mühim bir mü- lâkatta bulunan Bulgaristan baş ve dış bakanı M. Köse — —ai © killerinin mülâkatlarına ehem- miyet verilmektedir. Bulgaristan'ın, Balkan an- tantına girmeğe karar verdiği kuvvetle söyleniyor. İlıl_ııaıı murahhasının ziyafeti Ğ — Türk'üm, diyorum, bahtiyarım.. — — Çoluk çocuğumla beraber, kendi çablarının 'altında uyuyanları, yur- dun her yerinde emniyetle, huzur v& hürriyetle dolaşanları düşünüyor, kendi kendime söyleniyorum: — — Bir, ardu denilen bir dağa sırtımızı vermişiz. Bu dağ, en eski — Türk çobanlarının aşık yaktıkları değdir. Pinarı soğuk, gölgesi koyu ve O gerin, rungârı bol, havası temiz, göğrü olgun, tepesi dumanlıdır bu dağın.. Ne mütlu Türk'üm diyene! Ne mütlu, böyle bir dağa baş verene! Gökçe Ingiltere'de Anti Faşist- ler Faaliyete Geçtiler Faşist partisi merkez binası yakıldı 9 kişi tevkif edildi Londra, 13 (Radyo) — Fa- — şist ve komünist nümayişleri — yüzünden çıkmış olan hâdise- ler yarınki kabine içtimamda — tetkik edilecektir. Gazetelere göre içtimalarda — oniforma giyilmesi menedile- cektir. Deyli Meyl: * Altı ay müddetle bütün propağanda miting ve nüma- yişler yasak edilecektir. , De- mektedir. Faşist merkezini yaktılar Londra, 13 (Radyo) — İn- giliz Faşistlerinin merkez bi- .İ' nasında bir yangın çıkmış ve hemen bastırılmıştır. Bu yan- — ginin bir kundak eseri olduğu ııılışılıııışlıf Tahkikata devam — edilmektedir. Londra, 12 (A.A) — Ge- /" çen hafta Sir Mosleyin yaptır- — dığı nümayişe mukabele ola- — rak dün öğleden sonra Lond- — Tra'nın garb mahallelerinde fa- şizm aleyhtarları bir nümayiş yapmışlardır. — Nümayişçilerin adedi dört © bin kadar olub bunlar komü- — mistler, müstakil işçi partisi we muühtelif faşist aleyhtarı - teşekküller üyelerinden ibaret — idiler. — Alay Toöverhill'de teşekkül — edib oradan Voktorya parkına — gitmiştir. Alaya birçok ta ka- y Aıı.ıkvı'd.ı Türk'lerin serbest bir k ddıny: kavuşturulmaları için mü- — zakereye - girişilmesini teklif eden — bu nmotada hükümetimiz Fransa'mın — yaktile Osmanlı devletinden ayrılan “arazideki ekalliyetleri müstakil ida» — reye kavuştürmak — oldüğüu — tesbit edildikten sonra bu hakikalin şa- — yanı takdir bulunduğu zikrolun- O makta, muhtariyet idareleri daha — evel de tanınmış olan Türk İsken- — derun ve Antakya'nın da istiklâle kavuşturulmalarının tabil bir bak “olduğu tebarüz ettirilmektedir. No- tada Sariye ve Lübnan'a verilen istiklülin İskenderun ve Antakya Türk'lerine de verilmesinin Türki- “ye, Suriye ve Fransa arasında an: Olaşma ve sevişme amili olacağı, #ulhseverlik, anlaşma ve kardeşlik mülhem olan Framaz tünden bunu beklediğimiz bil. dirilmektedir. İstanbul 13 (Hususi muhabiri- izden) — — Sancak Ermenileri, ve İskendernn idaresinde mandasını — istediklerini bil- din iştirak eylemiş bulunuyor- du. Zabitanın alay güzergâ- hında intizamı muhafaza ile meşgul bulunmasından istifade eden bir takım gençler Mile End mahallesinde 15 genç 5 dükkânın camlarımı tahrib et- miştir. Nümayiş esnasında- 9 kişi tevkif edilmiştir. Göynük'te Ata- türk heykeli. —ei -00 ga— 35 köy arasında telefon tesisatı yapılacak. Göynük, 12 (AA) — Her yıl açılan Göynük panayırı bu- gün açılmıştır. Atatürk heykeli Göynük, 12 (A.A) — Ata- türk'ün Göynük'te istirahat buyurdukları yerde bir amtın yapılmasına karar verilmiş ve anıtın Cumuriyet bayramına kadar yetiştirilmesi için ilçe- bayın başkanlığında teşekkül eden komite faaliyete geçmiştir.! Köylerde telefon Göynük, 12 (A.A) — Göy- nük'ün 73 köyünden 53 kö- yüne telefon yapılmak - için malzemesi sipariş edilmiştir. Mareşal Kâzım öldü Merhum, İzmir valiliğin- de de bulunmuştu. İstanbul, 13 (Hususi) — Osmanlı imparatorluğunun en eski ve ihtiyar mareşalların- dan Kâzım, 97 yaşında oldu- gu hâlde ölmüştür. Merhum, bundan 25 sene evel İzmir valiliğinde bulunmuştu. Mareşal Kâzım, uzun müd- det yatakta kalmıştır. Mareşal, kulaklarının pek ağır işitmesine rağmen, askeri muzikanın sesini her işittikçe, yatağından kalkar ve eski gün- lerini hatırlıyarak ruhunda ya- şıyan askerlik sevgisi ile ha- zin hııın ığluıınş. Mevlâ rah- İvanof, dün Belgrad'dan Sof- ya'ya geçmiştir. Bulgar ve Yugo;l.ıv başve- ! bulu İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden ) — Cenevre'de bulunan İtalyan murahhası ta- —Japonya'da askeri dik- tatörlük mü?.. Başvekil M. ' M. Hirota'nın istifası muhakkak görülüyor. Tokyo, 13 (Radyo) — Kara ve Deniz kuvvetleri Bakanları müşterek bir müzakereden sonra, kabine reisi M. Hirota'ya bir nota vermişler ve şu mukarreratın hemen tatbikını iste- mişlerdir. Mukarrerat şudur: Bakanlar adedinin tahdidi ve Milli Müdafaa Bakanlarının diğer Bakanlar muamelâtı kontrol hakkının hemen tesisi. Bu kontrolü yapacak heyet, Mülki idare ile askeri otorite arasında bir hattıvasıl hizmetini görecektir. Ayni mehafile göre M. Hirota'nın istifası muhakkaktır. Çün- kü askeri diktatörlük altında iş göremiyecektir. —— Suriye-Ankara telefonu Mısır hattı da buraya raptedilecek ve varidat artacaktır. Ankara, 13 (Hususi muhabirimizden) — Mayıs ayında Suri- ye ile Ankara arasında otomatik telefon muhaveresi başlıya- caktır. Bunun için tesisat yapılmaktadır. Bu telefon hattı açıl- dıktan sonra Mısr'la Avrupa arasındaki telefon görüşmeleri bu hat üzerinden yapılacağından mühim varidat temini müm- kün olacağı anlaşılıyor. Yol vergisi indiriliyor. Tahsilâtı Maliye Vekâleti yapacak 4.12 lira arasında vergi alınacaktır. İstanbul, 13 (Hususi muhabirimizden) — Yol vergisinin Maliyece tahsil edilmesi ve sınıflara taksimi suretile 4 lira: dan 12 liraya lındu alınması bıırlışlınlınışur Türk parası kıymetten düşürülmiyecektir. Merkez bankası müdürü, tereddüt ler ortadan kalkacaktır. Diyor. İstanbul, 13 (Hususi muha: birimizden)— Cumuriyet mer- kez bankası umum müdürü Selâhiddin, paramızın kıymeti hakkında beyanatta bulunarak demiştir ki: — Yedi senedenberi müs- tekar vaziyetini bozmamış olan paramızın sağlam vaziyeti, şu- rada burada kalmış olan mün- ferid tereddütleri er-geç izale edecek ve ortadan kaldıracak- tır. Buna eminim. Bal, 13 (Radyo) — İtalya bankası müdürü, dün beynel. milel tediye bankası müdiranı önünde İiretin son vaziyeti hakkında izahat vermiştir. Beynelmilel tediye bankası müdürleri, İtalya'nın son para kararlarını cihan para mena- fiine uygun bulmuşlardır. Bey- nelmilel tediye bankası meclisi para ve mübadele işlerinin tam bir muvızenet bulınuı Nevyork, 13 (A.A) — Bor- sa mahafili mütehassısları İn- giliz, Fransız ve Amerikan is- tikrar sermayeleri arasında al- tın mübadelesine dair olan yeni plânın gayesi kambiyo- larda fazla temevvüç vukuuna meydan vermemek olduğunu beyan etmektedir. Bu karar İngiltere ve Fransa'ya altın ihracı yapılması memnuiyetini kaldırmağa muadildir. Ameri- ka şimdiye kadar ancak altın mikyasına malik olan memle- ketlere altın gönderebiliyordu. Memleketimizden Tütün alacaklar... İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden) — Avrupa mem- leketlerinde bulunan - birçok rejiler, bu sene Türkiye'nin tütün mıntakalarından mühim miktarda tütün satın alacak- | rafından - Hariciye Vekilimiz doktor Tevlfik Rüşü Aras şe- refine bir ziyafet verilmiştir, Köse İvanof istifamı edecek? Sofya, 13 (Radyo) — Bul- gar Başbakanı Müsyü Köse İvanof'un, bugünlerde — istifa edeceği söyleniyor. Müsyü İvanol, Belgrad'dan geldikten sonra büyük müş:> küllere uğtamıştır. Söbranya'nın, bu âyın yirmi sekizinde toplanacağı söyle- niyor. Bulgar başve- kilinin beyanatı.. Belgrad, 13 (Radyo) — M. Köse İvanof, gazetecilere be- yanatında demiştir ki: — Cenevre'den avdetimde Belgrad'da birkaç saat kalmak benim için büyük bir bahti- yarlık teşkil etmiştir. Pol'un huzuruna kabul edili- şim ayrıca bir şereftir. Gör- düğüm — iltifattan müteşekkir ve başbakan M. Stoyadinaviç- ten gördüğüm samimiyet ve dostluktan fevkalâde mütahas- sisim . Umumi mahiyeti haiz ve iki hükümeti alâkadar eden mühim —mes'eleler — üzerinde aramızda tam bir mutabakat hasıl olduğunu memnuniyetle gördük. Bu mes'eleler. ayni zamanda cihan barışına da mü- tealliktir. M. Köse İvanof, Belgrad'dan sofirâ Sofya'ya gitmiş ve ha- raretle karşılanmıştır. Sofya'da gazetecilere beyanatında Ak- vam cemiyeti ile Belgrad'daki temaslarından çok memnun bulunduğunu, Yugoslavya Bul- gar kardeş hükümetlerir.in sa- mimi ve dost kalacaklarını, bunun için herşeyi yapacak- larını, Cenevre'deki Bulgar heyetinin mühim muvaffakı- yetler elde ettiğini, bilhassa Rulgyr - Yügodar: birleşmdel. nin temin edildiğini söylemiştir. Şark Şimendiferleri Satınalma müzake- releri başlıyor.. İstanbul, 13 ( Hususi ) — Şark şimendiferlerinin satına- hnması müzâkerclerine 19 Ey- lülde başlanacaktır. Bir heyet, Perşembe günü Avrupa'dan şehrimize gelecek ve müzake- reler için Ankara'ya gidecektir. Bir Alman mali heyeti geliyor. İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden ) — Bazı mali iş- lerini görüşmek üzere Alman- ya'dan bir heyetin İstanbul'a geleceği ve Ankara'ya gide- ceği haber alınmıştır. Tayyare piyango- sunu kazananlar İstanbul, 13 (Hususî muha- birimizden) 'are piyan- göosunun lOOUOOyfnıhk bü- yük ikramiyesi, burada pey- nirci çırağı olan Marko ile Prens T Hıyrixo ı&şfıdı bir. kadına elmiştir. Karakol gı_—misinde fngil(ere'nin Akdeniz - filosu kumandanının mümessilleri bu* lunmaktadır. İstanbul'da top" lanarak - Malta'yı ziyaret ede“ cek olan donanmamızın ziyâ” ret programını, denizcilerimizle müzakerede bulunarak - tesbit etmişlerdir. Montrö Muahedesi.. Kamutayın tasdi- kine arzedilecek.. İstanbul, 13 ( Hususi ) — Montrö boğazlar muahedesi, | Büyük Millet Meclisinin ilk toplantılarında tasdika arzolu- nacaktır. Muahede, tasdik için Mec- | lise verildiği sırada, Türki- — ye'nin her tarafında halka da tevzi — edilecektir. Muahede, kitap şeklinde tabettirilmiştir. M. Stoya- dinoviç Anka- ra'ya geliyor.. İsmet İnönü tarafın- dan ziyafet verilecek Ankara, 13 (Hususi muha- birimizden) — Dost ve mütter fik Yugoslâvya başbakanı M. Milân Stoyadinoviç, 29 Teşti- nievel Cumuriyet bayramında Ankara'ya gelecek ve üç gün kalacaktır. Cumuriyet bayramı merasimini görecek olan Yu- goslavya başbakanı şerefine ilk gün Başbakanımız İsmet İnönü tarafından bir ziyafet verilecektir. Bu ziyaret, Ankara mahafi- linde büyük bir alâka ve mem- nuniyetle beklenmektedir. Şükrü Kaya Tedavi için Viyana'ya geçti.. İstanbul, 13 (Hususi) — Ce- nevre'de Milletler — cemiyeti asamblesi müzaker-'erinc işti- rak eden Dahiliye Vekili ve C. H. Partisi genel sekreteri Şükrü Kaya, Viyana'ya git- miştir. Orada tedavi için bir hafta kalacaktır. Cenevre mü” zakerelerinde hazır bulunan Hariciye Vekâleti memurların dan bir kısmı bugün şehri” mize dönmüşlerdir. Malatya Çetinkaya Hattı 937 Mayı- sında açılacak.. Ankara, 13 (Hususi muhâ* birimizden) — 937 senesi Ma> | yısında Malatya - Çetinka'ya iltisak hattı büyük merasimle açılacaktır. Hattın, bu zamanâ kadar yetiştirilmesi için her şey tamamdır. Bu ıumle Ma- latya - Sıvas ve Samsun hat — ları birleşecek, Akdeniz, Ra”