17 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

17 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Ze alıcı pek çoktur. ; NO cektir. L — Temizliğe — mesini muvafık görmüştür. Sayfa 4 Su yıl tüt Avusturya, Amerıka, Polonya, Almanya, sfğ v f ünlerimi- Fransa mübayeat yapacaklar. O İstanbol, 16 (Hususi) — Birçok beyetler memleketimizden — tötün almak istemektedirler. — Harici ta- leplerin arkası. hen ir. Çekoslovakya 935 mahsulün- öden 1,250,000 kilo tüötün almak üzere bir münakasa ilân etmiştir. z kesilmemiş. Nümuneler — gönderilmiştir. PHurya rejisine mensap © n Samsun'dan - şehiri: edecek ve ayın 1W inde bulunacaktır. Heyet, tütün ihracat- ile temaslan sonra — ayın 23 ünde Triyeste'ye bareket ede- İnhisarlar ümum müdürü | Mitat, heyet şerefine bir ziyafet / verecektir. Polonya heyeti de mübayeat Tifus dikkat edelim î Son zamanda şehrimizde birkaç tilus vak'ası görülmüş- tür. Hastalığa karşı sıhhat mü- dürlüğünce Tâzımgelen sıhhi tedbirler aldırılmış ve halkın kalabalık olarak. — bulunduğu imalâthanelerle müesseselerde, çocukların Bulunduğu mek- teblerde temizliğe fevkalâde dikkat edilmesi ve sık sık bit muayenesi yapılması için alâ- kadarlara emir verilmiştir. Em- ' rin tatbikinc ehemmiyetle baş- ,İı.nmışhr. İnhisarlar depo ve - imalâthanesi k İnhisarlar idaresi tarafından Alsancak'ta Kültürpark civa- ornda sinşa edilecek büyük “depo ve imalâthanenin inşa- sına yakında başlanacaktır. Bu büyük depo ve imalâthanenin temel sondajı için Avusturya- O dan getirtilmiş olan mlüta: hassıs doktor Froylik sondaj- — da çıkan toprakları müayene etmiş ve sondaja devam edil- Zeytin deliceleri aşılanacak Vilâyetimizin dağ ve ovala- nnda milyonlarca delice zey- tin ağaçları vardır. Bunların ışılıınmalan ve istifade edilir vaziyete getirilmeleri için vi- İlâyet ziraat müdürlüğünce mü- him bir plân hazırlanmakta- dır. Delicelerin aşılanması için Ziraat Vekâleti fyardımda bu- İunacak ve dört aşıcı usta — gönderecektir. Köylerdeki halk, | köy kanunu mucibince ve köy odasına maledilmek üzere mın- takalarındaki bütün deliceleri aşılıyacaklardır. Bu sene zey- de tetkikat yapmağa için — beklenmektedir. Bu heyot şimdi Selânik'tedir. 935 mahsulün- den de 200 bin kilo kadar ule« caklır. 936 Mahsulünden — mübaycat yapınık için, Başta Amerikâ'lılar olmak üzere, Alman'lar, Avusturya: blar Ve Pramsız'lar tetkikat yap- maktadırlar, Bir Romanya beyeli gelmektedir. Amerika'da içki yasağı kalk. tıktan sonra sarfiyat — artmıştır. Amerika'lılar bu sene piyasamızdan fazla mübayeat yapacaklardır. Yal. niz bir tanesi 10 milyon kilo tü: tün alacakur. Bu da dahil olmak üzere Amerika kumpanyalarının mübayeatı 12 milyon kiloyu ge- çecektir. inebolu faciası Ehlivukuf tekrar toplanıyor. İnebolu vapuru faciası üze- rinde Ağırceza mahkemesi ka- | rarile bundan evel tetkikata başlamış olan mütahassıs de- nizcilerden mürekkeb ehlivu- kuf, bazı noktalar hakkında İstanbul deniz ticaret müdür- lüğü ile Antalya liman reisli- ginden bazı malümat istenme- sine lüzum görmüştü. İstenen bu malümat gelmiştir. Ehlivu- kuf, pazartesi günü tekrar top- lanarak bu mes'ele üzerindeki tetkikata devam edecek, 2 İkinci teşrinde yapılacak mu- hakeme gününe kadar rapo- runu verecektir. Hayvan sergisi dün Burnava'da açıldı.. Yarış ve ıslah encümeninin ehli hayvan sergisi, dün Bur- nava Ziraat mektebi bahçe- sinde açılmıştır. Baytarlardan mürekkeb Jüri heyeti, sergiye | getirilmiş olan hayvanların dün muayenclerile meşgul olmuş- tür. Bugün muayenelere ve hayvanların derecelerinin tes- bitine devam olünacaktır. Ya- rın sergi, halkın ziyaretine açık bulundurulacaktır. İlmi toplantı Evelki gün memleket hasta- nesi konferans salonunda şeh- rimizin doktorlarından bir kıs- mı sertabib Hasan Başkam'ın Fiyasetinde toplanmışlar, asa- biye mütahassısı doktor Ce- vad Zekâi Bil: dini ve hurafevi bir hezeyan vak'ası takdim etmiştir. Mevzu, doktorlar ara- | sında büyük alâka uyandır- mıştır. Hasan Başkam, Hü- seyin Cura ve Kemal Şakir münakaşalara iştirak etmişler- - tin bakımı işine büyük ehem- Mmiyet verilecektir. Günlük siyasal gazcte Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat 've “yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet | İzmir İki Beyler sokağı C Halk partisi binası içinde Telgraf: İsmir — ANADOLU | Teleton: 2776 — Posta kutosu 405 : ABONE ŞERAİTİ | Yullığı 1200, altı aylığı 700, aylığı 500 kuruştur | Yabancı memleketler için senelik #abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 Kkuruştur — üç dir. On beş gün sonra tekrar toplanılacaktır. Dr. Abdülkadir Taşdan Muktedir doktorlarımızdan Abdülkadir Taşdan şehrimize gelmiş ve İkincibeğler — soka- ğında 81 numarada bir mua- yenehane açmıştır. Sinir ve Ruh hastalıkları mütahassısı 'olan bu zatla, İzmir değerli bir doktor kazanmış - bulunmak- tadır. Müzedeki resimler Şehrimiz asârıafika müze- | sinde bulunan — ve tarihi kıy- meti haiz olmıyan bazı yağlı boya resimler vardır. Bu re- simlerin kültür'direktörlüğünce mektebler müzesine nakledil- mesi muvafık görülmüş ve k, t b Üzüm satışları: Alıcı KS KS 1110 Ü, kurumu 11 17 75 Taran, 16 25 Talât 10 625 di1 K. Kâzım 12 75 416 H Alyoti — 9 335 Alyoti bira, 14 326,5 P. Paci 6 50 329 S. Gömel — 6 60 213 Vitel 13 75 191 J. Kohen - 13 165 J.Tara. mah. 11 50 158 Ş. Riza halef.14 85 T. R. Üzüm. 18 50 70 S. Emin 16 41 Beşikçi oğlu 10 25 22 Şınlak 14 7 Âlbayrak — 20 5 B. Alazraki 16 3 S. Süleyma. 12 3 D. Arditi 18 75 5134,5 265681 270915,5 İncir satışları: Ç. Alıcı K3 336 Ş. Riza hal. 10 25 44 F. Pakers 8 50 41 H. Şeşbeş — 7875 40 A. H. Nazil 11 25 20 F. z. İzzi — 10 50 15 25| 16 75 14 75 13 50 12 18 16 50 16 50 15 25 21 20 20 10 25 16 50 20 16 12 18 75 K. £. 10 25 9 8 11 25 Zahire satışları: Ç. Cinsi K. S. 818 Buğday 5125 71 Nohut 5 375 3 Vag. çavdar 3875 14 Susam 13 5S0 25 B. Pamuk 46 46 |287 Ken.pala. 350 — 350 İMAHKEMELERDE; — IGayı'imeşı'ıı_ çocuğunu boğan kadın Maznun Sabire “İn. san kendi çocuğunu öldürür mü?,, Diyor. Gayrimeşru çocuğunu doğu- rurken boğazını sıkarak öldür- mekle maznun Torbalı'nın Te- peköy'ünden İzmir'li Sabire'nin muhakemesine dün Ağırcezada başlanmıştır. Sabire ifadesinde: — Çocuk ölü doğmuştur. Ben onu nasıl öldürebilirim. Bu çocuk, Tepeköy'de İbrahim adında birile tanışmamızdan hasıl olmuştu. Beni evlenme vadile iğfal etmişti. Çocuk ölü doğduktan sonra benim öldürdüğümü söylediler, ya- landır. Dedi. Şahid Halil de şunları söy- ledi: — Sabahleyin Sabire'nin 7 yaşlarındaki çocuğu evime gel- di, elinde bir maşraba vardı, süd istedi, ne yapacağını sor- dum, annesinin çocuk doğu- rürken boğazını sıkarak çocu- gu. öldürdüğünü söyledi. Sa- bire'nin evine gidib baktım. Çocuk hakikaten ölmüştü. Son- ra belediye doktoru geldi ve muayene etti. Şahid sıfatile dinlenen be- lediye hekimi #Hüsnü de, ço- cuğun boğazında rgördüğü iz- lere nazaran boğulmak sure- tile öldüğü kamaatinde bulun- duğunu bildiriyodu. Maznun - kadında - eskiden delilik olup - olmadığı anla- şılmak üzere muayeneye sev- kine, Torbalı hükümet tabibi- nin de şahit sıfatile celbine K.S. 5435 5$ 375 3 875 13 5S0 17 /10/ 936 Üi SON HABER AAA b YELGRAF İK AĞ Fransız kabinesinde de şiklik olması beklenıyor. Radikal bir kabine kurulacakmış. Para ve grev mes'eleleri ne vaziyette? Londra, 16 (Radyo) — Roy- ter ajansı bildiriyor: Fransız kabinesinde bir ta- havvül vukuu — kuvvetle muh- temeldir. Radikal ve radikal sosyalist kongresinin Piyariç'teki içtimaından sonra, Fransa'da radikal bir. kabine teşekkül edecektir. Başvekâlete M. Kamil Şo- tan'ın geçeceği söylenmekte- dir. Yeni kabinede hariciye M. Blum'a, maliye de M. Kay- yo'ya verilecektir. Fransa'da dahili vaziyet hasebile sanayi durmuş gibidir. Sanayün in- kişafı için kabinenin değişmesi lâzımdır. Paris, 16 (Radyo) — Fran- sa bankası hissedarlar heyeti bugün heyecanlı bir içtima yapmıştır. İdare heyetinin rcisi tarafından iradedilen bu nut- kundan sonra bu heyecan iç- timam sonuna kadar devam etmiştir. Paris, 16 (Rıdyo) — Bank dö Frans'ın bu haftalık plân- çosu mevduatta bir fazlalık göstermektedir. Bu fazlalık geçen haftaya nisbetle 30 milyar franktır. Ticari hesabı carilerde mühim bir tenezzül vardır. Paris'te grev Paris, 16 (Radyo) — Şehir nakliye vasıtalarının grevi bir çok yerlerde gıda maddeleri maddeleri fıkdanı husule ge- tirmiştir. M. Blum bu grevin biran evel bitirilmesi için faa- liyete geçecektir. Dün Madrid'i 50 tayyare bombardıman etti **Asiler, Nadal Karnero'yu alarak Mad- rid'e 35 kilometre yaklaştılar. Portekiz gazeteleri, Ruaya 'ya şıdde!!e hücum ediyorlar. Al- manya'nın Rusya ile siyasi münasebatı Hendaye, 16 (Radyo) — Fransız muhabirlerin Burgoz- dan aldıkları son haberlere göre, Madrid'de panik hüküm sürmektedir. Anarşist ve ko- münistler her gün ev yakmakta ve âsilere mensub kimseler ara- maktadırlar. Bulunan faşistler hemen kurşuna dizilmektedirler. Madrid 50 tayyare tarafın- dan bombardıman edilmiştir. Cebelüttarık, 16 (Radyo)— Âsi İspanyol zırhlıları hükü- mete mensup bir nakliye se- finesinil batırmıştır. Sevil, 16 (Radyo) — Milis- ler Madrid'e doğru çekilirler- ken Alberte nehri üzerindeki köprüyü berhava etmişlerdir. Birçok mühimmat - bırakmış- lardır. Âsiler Karnero askeri mevkiüni zapta çalışmaktadır- lar. Ueska'da âsiler bir huruç hareketi yapmışlardır. Sevil, 16 (Radyo) — Mad- rid'in şimalden tatbiki devam etmektedir. Bu cihetten bütün yollar âsilerin elindedir. Bu- rada mukavemet gösterilme- mektedir. Madrid-Aranzoes şimendifer hattı tayyarelerle tahrib edil- miştir. Londra, 16 (Radyo) — Por- tekiz'in Londra sefiri, İspanya işleri ademi müdahale komi- tesi reisi Lord Plimot'a hü- kümetin cevabi notasını ver- miştir. Portekiz hükümeti, notasının — ithamlarını — birer, birer reddetmektedir. Nota bundan başka İspanya liman- larının abluka edilmesini tek- lif etmektedir. Bu suretle Rus- ya ve Meksika'nın yardımla- rına nihayet verilebilecektir. Londra, 16 (Radyo)—Mad- rid'de bulunan İskoçya Salibi- ahmer heyeti geri dönmüştür. Heyet bir daha Madrid'e dönmiyecektir. Sevil, 16 (Radyo) — Mad- Tid hükümeti neşrettiği bazı beyannamelerle Madrid'in tah- liyesi imkânını halka bildir- Sovyet kanı, Madrid'in yanm. dan verilemiyeceğini miştir. Londra, 16 (Radyo) —Havas ajansına göre âsiler Madrid'e 35 kilometre yakında bulun- maktadırlar. Londra, 16 (Radyo)— Ber- lin'den verilen haberlere göre, Almanya hükümeti İspanya işlerinde Rusya'nın bundan- böyle ittihaz edeceği hattı ha- reketi beklemektedir. Eğer Rusya Londra'daki ademi mü- dahale komitesinden çekilirse Almanya'da Rusya ile siyasi mübasebetleri kesecektir. Lizbon, 16 (Radyo) — Por- tekiz gazeteleri Sovyet'lerin Londra'da ademi müdahale komitesine verdikleri notayı şiddetle tenkid etmektedirler. Debaryo gazetesi: Rusya Avrupa'yı karıştır- mak için Cenevre'de çok ça- lışmıştır. Fakat bu emelinde muvaffak olamayınca, İspanya mes'elesini fırsat ittihaz etmiş bulunmaktadır. Usekulo gazetesi: Madrid - :kızıllarını mak için Sovyet Rusya'nın sarfettiği mesai — manasızdır. Son nota da büyük bir blok- tan başka birşey değildir, de- mektedir. paris, 16 (Radyoj — Vala- doliden alınan haberlere göre Madrid taarruzu 160 bin as- ker ve 100 tayyare tarafın- dan yapılmaktadır. Âsi kuv- vetler her taraftan Madrid üzerine saldırmışlardır. — Asıl taarruz General İskamet kuv- vetleri tarafından yapılmakta- dir. Kögolode şehri âsilerin eline düşmüştür. Govalazara muhasara altındadır. Garptan — Miralamnasteryo kumandasındaki — piyade ve süvari kıt'aları Esküryale var- mışlardır. Cenubu garbide — miralay Delgratlo Madrid üzerine yü- rümektedir. Madrid kuvvetleri her tarafta geri çekilmektedir. Muntazam askerlerden mühim n kızılordudan baş- | ına mey- söyle- kurtar- kesmesi muhtemel.. sukutu beklenmektedir. Mad- ridde bir isyan da melhuzdur. Londra, 15 (A.A)— Gene- ral Franko'nun gayri resmi bir diplomasi heyeti şimdiden Londra'da yerleşmiştir. Bu he- yete Marki Dö Portago riya- set etmektedir. Heyet ahval ve şerait müsaade eder etmez sefaret haline gelecektir. Fa- kat resmi zevat ile henüz mü- nasebata girişmemiştir. Madrid, 16 (A.A) — Kor- tez'lerin daimi heyeti dün toplanmış ve tahliye vaziyeti- ni otuz gün daha uzatmağa karar vermiştir. Halk mahkemesi ihtilâlcile- rin tarafına geçmek teşebbü- sünde bulunan iki askeri ölü- me mahküm etmiştir. DE Habeşistan'da Gore'yi işgale çalışıyorlar Roma, 16 (Radyo) — Beş aydanberi yağmurlar hasebile gayri faal kalan İtalyan ordu- su, Gore'yi işgal için hareket etmiştir. Adis - Ababa, 16 (Radyo)— 30 tayyare işgal edilmemiş olan yerlere dehalet davetna- meleri atmışlardır. Sarayda müstemlekât bakanı yüzden fazla Habeş Ras'larına bir nutuk irad ederek, İtalya- nın Habeşistan'a adalet, sür kün ve asayiş getirmek için geldiğini söylemiştir. Hindistan'da Müslümanlarla Me- cusiler çarpıştılar. 14 kişi öldü Bombay, 16 (Radyo) — Hind Müslümanları ve Mecur sileri bütün gece müsademt etmişlerdir. Sabaha kadar 14 maktul ve 170 mecruh kaldır rılmıştır. Zabıta birçok tevki- fat yapmıştır. Çarşı hpılıd” Zabıta şehrin dört cihetini tutmuştur. Hâdise gcmşlmtı cıddî surette müdahale