24 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

damarları bulunmuş tırmaları başlıyor. Saylı 4 ? Wmerikada 250,000 kişi açıkta k kalmıştır Seylâp mıntakasındaki halkın va” -Ziyeti acınacak bir haldedir Vaşington, 23 - (Radyo) — İNebirlerin taşmasından vuku- bulan seylâplar, tesbit edil- diğinden çok fazla hasarat — yapmıştır. Son gelen haberler, elli bin kişinin açıkta bulunduğunu bildirmektedir: — Seylâplara maruz kalan ha- waliye giden hükümet mümes- illeri, açıkta bulunan halkın büyük bir sefalet içinde — çır- pindiğimi tesbit etmişler ve bütün kızılhaç teşkilâtının ha- “rekete gelmesi Tâzimgeldiğini hıldırmışlrrdır Midlevest, Sen Şeyati — Keviz Vil havalisi, sular altındadır. — Port Smot'da sular ortasın: "dı kalmış 45 bin kişi vardır. Reisicumur M. Ruzvelt, müm- kün olduğu kadar sür' ılle ve tamamen Sancak'ta Zengin petrol Kudüs 23 (Radyo) — Al- —man Ajansı bildiriyor: Sancak'ta, Irak-İngiliz pet- — rol şirketi ile ortak bulunan — Fransız şirketine imtiyaz ve- — rilmiştir. Yapılan tetkikat so- nunda, İskenderun'da - zengin — petrol damarlar bulunduğu — anlaşılmıştır. — Cezayir'lilerin Siyasi hakları Paris, 23 (Radyo) — yir'lilerin siyasi haklar hak- — kındaki kanun lâyihası, Fran- — sa meb'usan meclisine gelmiş- tir. 15 yıl Cezayir'de kalan Orta mektep mezunlarile as- kerlere madalyalar verilecektir: Paris, 23 (A.A)— Bazı sınıf " Cezayir'lilere siyasi hak veren t (A kanun lâyihası dün meclise gelmiştir. Bu sınıfta Fransız ordusuna hizmet etmiş Ceza- yir'li zabitlerle en az on beş sene hizmet etmiş küçük za: bitler, askeri madalya veya h harb haçı nişanını kazanmış askerler, orta tahsili olan Fran: sız'laşmış yerliler ve nihayet memuriyet yapmış ve yapmak- ta olanlar mevcuttur. Barut deposu Tokyo'da ateş aldı. Londra, 23 (Radyo) — Tok- yo'dan bildiriliyor: Tokyo'da dım edilmesini emreylemiştir. Nevyork, 23 (A.A) — Ohio nebhri gittikçe kabarmaktadır. Hâlen Louisvelli'de - seviyesi normal v. tinden 14 metre yüksektir. Cincinnati'de Ohi- ©'nun seviyesi 21 metreyi bul- muş ve bu süretle 1884 sene- sindeki rekoru kırmıştır. Tuğ- yan 6 devlette tahribat yap- mıştır. Ohio ve Missisipi va- dileri bilhassa müteessir ol muşlardır. Bu havalide 11 kişi ölmüş ve yüz bin kişi mesken- siz kalmıştır. Zarar ve ziyan birkaç yüzmilyon Doları bul- muştur. Geçen Mart ayında şiddetli bir tuğyana sahne olan Pitta- | mıştır. Sular iç mahallesini de | tehdid etmektedir. burg'hu yeniden sular bas- | Habeşistan'da 'Maden araş- Berlin 23 (Radyo) — Al- man gazeteleri, İtalya ile Al- manya'nın Habeşistan üzerin- deki uzlaşmasından bahset. mektedirler. Alman arz ilim- leri mütehassısları Habeşistana gidecek ve maden arayacak. lardır. Alman gazeteleri, M. Mussolini'nin bu hususta gös- terdiği hüsnü niyetten teşek- kür etmektedirler. Delbos Cenevre'den Liyon'a hareket etti. Paris, 23 (Radyo) — Ce- nevre'de bulunmakta — olan Fransız murahhas heyeti reisi Fransa dış bakanı M. Delbos bugün Liyon'a hareket etmiş- tir. Orada başbakan M. Leon Blum ile görüşecektir. İstanbul - Karlar altındo İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Hava soğumuş ve İstanbul'a tekrar kar yağ- mağa başlamıştır. Adis Ababa'da Çekoslovakya Kon- solosluk ihdas ediyor Prag, 23 (A.A) — Çekas. bir askeri barut deposu infi- | lovakya hükümeti, Adis-Aba- lâk etmiş, kişi yaralanmıştır. $ kişi ölmüş, 30 | ba'da:bir konsolosluk ihdası- na karar vermiştir. Ya-ırınıg Harbı | Erkânı harbiyei umumiye reisi müzake. reyi burada kesmek zaruretini gördü Emniyeti umumiye rünün bu sözlerine — karşı, Fransız bankası müdürü: — Pekâlâ.. Daha yapılacak “me işler vardır? Diye sordu. Emniyeti umumiye müdürü bu suale - cevap vermezden evvel erkânı harbiyei umumiye Teisinin yüzüne baktı — ve sonra: — Asıl iş bundan sonra- müdü- | vakıa geri kalan azdır, fakat en mühim ve belki de yapıl- ması en güç olandır. Dedi. İkinci şube şefi de: — Şu halde, ortada görül- müş, kazanılmış bir vaziyet yoktur. Dedi. müdürü: — Hem yoktur, hem de vardır. Elde edilen neticelerin nihai — muvaffakıyet — şeklini ılııııı ıcın şımdı beıı dıhı Emniyeti umumiye ANADOLU Bir Fransız ailesi, şark sofrası, ve — minderi arayıb da bulamıyor!.. Bir vatanda- şın hatırası ! Piyerloti de utanmıyacaktı! Gazetemize gelen eski bir denizci — mektubunu, bugün Anadolu sütunlarında okuya- caksınız. Hulâsası şu: Çi Türk — denizcisinin vaktile çalıştığı bir Fransız gemisinin kaptanının karısı, İstanbul'da bizim denizciye misafir olu- yor. Ve, eve gelince; erkân minderi, şark sofrası arıyor. Nargile, minder, çubuk, en- tari, sanık, mangal, filhakika, eski Türk odasının Piyerloti ve Klod Farrere — sermaye olan ve Türk hayatının yarı muhayyel konforu, panorama- sı ve dekorasyonudur. Piyer- loti ve onun arkadaşı, san'at namına değil, garb kariinin gülünç zevki hayalhanelerinde öyle, bir şark ve Türk efsa- neleri yaratmışlardır. ki, bir çok Fransız'lar ve Fransız kültürü ile alâkadar bu tesire kapılmışlar, bu ma- sallara inanmışlardır. — Artık onlar bizi, Piyerloti veya Klod Farrer'in romanlarının zaviye- sinden aramakta ve Türk ha- yatı denince, beyaz minare- lerin esrarlı gölgeleri a!'tında, kafesli, perdeli evler, ve bu evlerin /sahibleri uzun örgülü, sükâti, gamlı ve mahzun dil- ber kızlar, geniş, kaba erkân minderleri, başı . sarıklı, uzun sakallı ve çubuüklü - ihtiyarlar vesaire düşünmektedirler. Klod Farrer- ve Piyerloti, haki- katte Türk dostluğu — değil, en sinsi, en mürai ve kurnaz- ca bir Türk düşmanlığı yap- mışlardır. İşte mektub: 10 Mayıs 921 tarihlerinde Ankii - vapurunu Marsilya li- manına götürmekliğimden üç gün eveldi. Fransa'nın uzak denizler birinci sınıf kaptan- larından M. Blanşar Jan (Ki o zaman direktördü) İstanbul'da idi. Kendisini, refikasını ve sefarethanede iyi Türkçe bilir bir zatı Rami'deki evime da- vet ettim. Sirkeci'den yola çıktık. Ayasofya'ya Sultanah- mede, Fatih cami ve türbesi- ne, Kaâriye camiine, badehu Edirme kapı dışındaki şehid- liğe uğradık. Fatih'in türbe- sinde kaptan Jan'ın hafif bir korku — geçirdiğini gördüm. Sokuldum; Fatih Mehmed kalkmaz. Dedim. Eve geldik. Madam artık olanlar | Hükümetimiz girişecektir İstanbul, 23 (Husust muha- birimizden) — Hükümetimizle Almanya arasında mevcut ti- caret muahedesi şartlarında yeni bazı değişiklikler husule geldiğinden anlaşma üzerinde yeniden müzakereler yapılması kararlaştırılmıştır. Muahede üze- göre yapılacaktır. , Fransa'da Gazete ve ekmek f iatleri artıyor Paris 23 (Radyo) — Dört şubattan — itibaren Fransa'da ekmek fiatine yeni bir. zam yapılacaktır. Fransız gazeteleri fiatlerine zam yapılacak ve bir gazete 30 santimden 40 santime çıkarılacaktır. Jıı;kbir şark -k_öş si, bir şark hayatı; erkân minderi vesaire arıyordu. Halbuki benim de evimde, fakirane, fakat mede- ni bir aile sofrası vardı. Ma:- dam Jan, — Hayır -dedi- sofrası de ill Nihayet inandı. Fakat ken- disinde hayal sukutuna uğra- mış bir hal vardı. bu, Türk Eyübe indik. Türk mimarisi karşısında hayran kalmışlardı. Oradan da Kâğıdhaneye, Çağ- lıyan köşküne geçtik. Köşk o tarihlerde darüleytamdı. Mü- dür bizi nezaketle karşıladı. Bir muallimle beraber mekte- bin yemekhanesini, yatakha- nesini, dershanelerini ve her yerini gezdik.. Karı kocanın hayreti artıyordu. Bir aralık Piyer Loti ve Klod Farer isimleri geçti. Se- farethaneden — gelen memur tercümana sordum.. — Piyerloti ve Klod Farer'e lânet okuyorlar, hattâ küfür ediyorlar. Dedi, Bunu, Kaptan Jan'ın tercüman vasıtasile şu cümlesi takip etti: — On beş sene sonra bu şehid çocukları birer vatan olacaklar. Piyerloti mezardan kalkıp gelseydi yazdıklarından utanacaktı. Şimdi zamanı geldi de söy- liyorum: Piyerloti de utanacak de- gildi. Nitekim Klod Farer de utanmadı ve aleyhimizde yazı yazmağa yeltendi. Bodurum'da sünger şir- ketinde müstahdem de- | niz kıdemli yüzbaşı emeklisi: Fethi ancak erkânı harbiyei umumi- ye reisinden ve sureti hususi- yede almalıyım. Bu teklifim kabul edilirse ne âlâ; edil- mezse istila edeceğim! Dedi. Erkânı harbiyei umumiye reisi müzakereyi burada bi- rakmak zaruretini gördü ve: — Emniyeti umumiye mü- dürünün şu anda istifası kadar muzir birşey olamaz. Müdürün istediği salâhiyeti - kendisiyle ben müzakere edeceğim. Dedi ve içtimat nihayet verdi. b.- Hiç umulmadığı ve beklen- mediği bir sırada bankası müdürünün istifa et uğı hıbzn şoyü buldu. Hü- Fransız | teslim etmekle daima vazife- perverliğini gösteren bu mü- dürün istifası çok büyük hay- ret uyandırdı. Bu hususta birçok - rivayet- ler vardı. Banka direktörü ile kabine arasında bir ihtilâf çıkmış, bankada ihtiyat parası azalmış... Vesaire... Halbüki — istifanın — sebebi büsbütün başka idi. Paris emniyeti umumiye müdürünün müdürü istilaya icbar edil- miştir. Bu istifadan sonra, Bank Döfrans müdürünün Cenubi | Amerika'ya seyahati daha bü- | yük — dedi-kodulara | oldu. Ne oluyordu? 'da Almanya ile yeniden Kuvvetleri ticaret müzakeresine mağlüp oldu.. rindeki değişiklikler, ihtiyaca | Yemekten sonra otomobille | talebi üzerine Bank Döfrans | | müdüsü istifaya icbar ed sebep | kararı verilememiştir. Ras Desta —.. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Habeşistan'da İtalyan kuvvetlerile epey za- mandanberi mücadele etmekte olan Ras Desta kuvvetleri de mağlüp olmuşlardır. Bu su- retle İtalya'ya karşı vaziyet almış ve mücadeleye devam edecek hiçbir Ras kalmamıştır. Sinop'ta Altı metre kar var. Sinop, (Hususi) — Bir ay- daberi fasılalı olarak yağmakta devam eden kar Dırnaz mev- künde altı metre bir kalınlık peyda etmiştir. Sinob-Boyabad arasındaki — şöseonbeş gün- denberi - kapalıdır. Hükümet civar köylerden celbettiği 200 kadar mükellef amele vasıta- sile kapanan yolları açtırmak için çalışmakta ise de bir gün evel açılan kısım o gece yağan karla tamamen kapanmaktadır. Kara yollarının - kapalı ol- ması yüzündet Ankara ve Kastamonu postalarını taşıyan otamobiller kar altında, yol- larda kalmıştır. Bugünlerde kar fırtınası şid- detini daha artırmış olduğun- dan kara münakalâtının bir müddet daha kapalı kalacağı anlaşılmaktadır. Tores | Mühim bir Söylev verdi.. Paris, 23 (Radyo) — Ko- münist lideri M. Tores iradet- Üği bir nutukta: — Faşist kuvvetleri Fransa- daki halk cephesini yıkmağa çalışmaktadırlar. — Fakat bir müttehid kalırsak, bu entiri- | kalar tamamen hükümsüz ka- lacıktır. Çünkü halk cephesi- nin hayatiyet kudreti tecrübe ile sabittir. Diktatörlükler, bütün vasıta: larla ufukları karanlık göster- meğe çalışmaktadırlar. Fakat bir faşizm ile muvaflakıyetle mücadele edeceğiz. Her za- man için komünist kalacağız. Ve bir insanın diğerlerini hay- van gibi * kullanmasına olacağız. Fransa'daki halk cephesini hiçbir. kimse bozamıyacaktır. mâni | Faşistlere mühim bir galebe- miz vardır ve bu devam ede- cektir. . Üç renkli cumhuriyet bay- rağı, kızıl bolşevizm bayrağile birleştirmekle mültebiriz. İde- alimizde serbesti, kuvvet v> hakkı sâiye malik olmaktır., Demiştir. heli kimselerle temasta bulu- nan pek çok kimse, emniyeti umumiye müdürünün dediği gibi bunların yüzde sekseni tehlikesiz bir hale getirilmişti. Kalan yüzde yirmi, Fransanın en yüksek idare ve siyaset işleriyle en fazla alâkadar kim- seler arasında idi. Bunların başında Fransız bankası mü- dürü geliyordu. Emniyeti umumiye müdürü Paogtlerbir tebeğiilmle bilhassa Madam Dolores sa:- yesinde bu elim neticeye var- mış ve bunun için daha vâsi salâhiyet istemişti. Bunun ne- ticesi olarak Bank Döfrans dilmiş fakat hakkında bir muhakeme buna da muhalelet eden gizli bir kuvvet vardı. — — Çünkü | Gühdüz neşriyatı: Saat 12,30 - 14 Halk tür- küleri, haberler, hafif muzik. Akşam neşri, atı: Saat 18,30 dans musikisi, 19,30 konferans, 20 Müzey- yen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 20,30 Ömer Riza tarafından Arabça ha- brler, 20,45 Belma ve arka- daşları tarafından Türk musi- kisi, 21,15 stadvo orkestrası, 22 ajans ve borsa haberleri, plâklarla sololar. — Paris Sergisine iştirak etmiyoruz. Ankara, 23 (Hususi) — Pa- ris beynelmilel 937 sergisine iştirak edip etmiyeceğimiz he- nüz belli değildir. Tereddüd edildiğinden şimdiden - kat'i bir hüküm vermek mümkün değildir. Resmi makamatın bu hususta izahatları beklenmek- tedir. Esasen, Manisa saylavı Re- fik Şevket İnce de, bu hususta meclise bir takrir vermiş ve Paris sergisine iştirak edip etmiyeceğimizi sormuştur. İstanbul, 23 (Hususi) — Pa- ris beynelmilel sergisine iştirak edeceğimiz hakkında bir ha- ber çıkmışsa da alâkadar res- mi makamlar, bu sergiye işti- rak etmiyeteğimizi bildirmiş- lerdir. Bomba Bomba hâdiselerin- den tevkif olunanlar kismen tahliye edildi Lizbon, 23 (Radyo) — Liz- bon'daki bomba infilâkı hâdi- selerinin mes'uliyetini Astorya madencilerinin üzerine yükle- mektedirler. Lizbon, 23 (Radyo) — Bom- ba hâdiselçri üzerine yapılan tahkikat, ilk zamanda tevkif edilenlerden bir kısmının tah- Tiyesini icabettirmiştir. Bulgaristan'da Belediye seçimi.. Sofya, 23 (Radyo) — Bu- gün Kral tarafından imza edi- len bir kararnameye göre, 7 martta yapılacak olan bele- diye seçimi, 28 marta bıra- kılmıştır. Bir hava hatlı daha Brüksel 23 (A.A) —. Bal- | kanlara ve uzak Şark'a kadar uzanmak üzere bir Brüksel Prağ hava hattı tesisine ka- rar verilmiştir. birkaç gün sonra, emniyeti umumiye müdürü garip bir ziyaretçi kabul etti. Bu ziya- retçiyi daha gitmezden evvel tevkif etmek istedi. Faka! evvelâ telefonunun işlemediği- ni gördü. Sonra zil tertibatın: dan istifade etmek istedi, ha yır görmedi, odasından fırladı polis çağırdı; koskoca daire: den tek kimse davetine ? ic: bet etmedi ve meçhul zair — Beyhude gayret müsyü Almanları mağlüp, Almın Ca suslarile mücadelede muvaf fak olabilirsiniz; fakat İngilizle ri, aslal. Fransa, ister isteme takibe mecburdur. Önünüzı koyduğum paket vesika do ludur. Bizim nelere kadir ol dvğumuıu :terıt lahi J-——Ca.l