19 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 19/2/9371 '70 V lrak”ordusunu lSubaylarımız tensik edecekler İstanbul, 18 ( Hususi ) — Itak erkânı harbiyesi hüküme- timize müracaat ederek ordu- Sunun islâh ve tensiki için Türk*zabitlerini kullanmak is- tediğini bildirmiş ve İrak'a zabit gönderilmesine müsaade edilmesini dilemiştir. Hükümetimiz, İrak erkânı harbiyesinin bu ricasını muva- fhk görerek, zabitlerimizden “birkaçımı göndermeği kabul etmiştir. Ankara Coğratya ve tarih fakül- tesi talehesi şehrimizde Ankara, coğralya ve tarih Hakültesi talebesi, dün — şehri- Mize yelmişler ve ticaret oku: lunda misafir edilmişlerdir. Gençlik teşkilâtı İstanbul, 18 (Hususi) Gençlik teşkilâtının kurulma- Sına bu sene başlanacaktır. İlk defa olarak tecrübe için 9 vilâyette teşkilât yapılacak, 16 yaşından yukarı ve ilk tah- silini bitirmiş olanlar teşek- küle alınacaktır. “Elenika,, Gazetesi, Balkan devlet- lerine Atrika'da müs- lemleke verilmesini istiyor İstanbul, 18 ( Hususi ) — Atina'da çıkan (Elenika) ga- Z2etesi, Balkan konseyi müna- sebetile yazdığı bir makalede, Balkan devletlerinin sulhper- verliğinden ve son zamanlarda vrupa siyaseti üzerinde bı- takmış oldukları hüsnü tesir- den uzun uzadıya bahsetmek- te ve Balkan devletlerine Af- tika'da müstemleke verilmesi üzumunu ileri sürmektedir. Hükümet Spnruuluoı ehemmiyet veriyor Ankara, 18 (Hususi) — Hü- Ümet, günden güne gerile- Mekte olan Sporculuğun te- kisi için yeni kararlar al- Mak üzeredir. Yeni bir Spor kurumu teş- kil | olunacak, ordu ve mektep- "- spor kurumlarile yakından dlâkadar edilecektir. Bu ârada Muvazzaf spor müşavirlikleri ihdası, Ankara'da bir ântrenör Mektebi açılması, teşkil oluna: yeni spor kurumunun va- İdatını arttırmak için askeri AYış ve kemerler de dahil nıd“ğu halde bilümum spor Balzemesi idhal ve - satışının irüm inhisarına — verilmesi d%ulmekledir. ANADOLU Günlük siyı çıynsal gazete Sahip ve başyazgamı ullaydar Rüşdü ÖKTE Mumi nheşriyat ve yazı işleri t dürü : nmfıı Nüzhet Çançar “itebanesi: —— r'"" İkinci Beyler sokağı —ıllıık Partisi binası içinde *A Bral: İzmir — ANADOLU 176 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur. c Mmemleketler için senelik * Ücreti 27 lirudır '& yınlc â kuruştur GtŞ nüshalar 25 kuruştur. *“ADOLU MATBAASINDA GPASILMIŞTIR. Vat kk Yaban; | Maliye Vekâleti 1937 Almanya'da Askerlik hizmeti've Yahudi'lik.. Berlin, 18 (A.A) — D.N.B. ajansının bildirdiğine göre da- hiliye nazırı harbiye nazırile mutabık kaldıktan sonra as- kerlik — hizmetlerini yapacak gençleri silâh altına alınmasile alâkadar yeni bir nizamname hazırlamış ve neşreylemiştir. Bu yeni nizamname Yahudi- leri filt hizmetten meneden yeni askerlik kanununa ırkçı prensipleri intibak ettirmek- tedir. Bundan böyle polis si- lâh altına alınacak her gence Yahudi kelimesinin anlatacak ve silâh altına alı- nacak gençde ince bir tet- kikten geçirildikten sonra hiç- bir zaman Yahudi telâkki edi- lemiyeceğini teyiden beyan ey- liyecektir. Avukatlar kanunu Yakında Başvekâlete verilecektir Ankara, 18 (Hususi)—Baro murahhaslarından — müteşekkil bir komisyon avukatlar kanu- nunu tedkik etmektedir. Ad- liye Vekâleti, bu komisyonun tedkikatını nazarı itibara ala- rak proje üzerinde son şekli kararlaştıracak ve lâyiha bun- dan sonra Bışvckılele verile- cektir. Yeni büdçemiz İstanbul, 18 ( Hususi ) — senesi büdçesini hazırlamakla meş- güldür. Yeni büdçemizin 250. 255 milyon lira arasında ola- cağı anlaşılmaktadır. Petrol için sondaj- lar yapılacak İstanbul, 18 (Hususi)— Bu yakınlarda Midyat'ta mühim petrol sondajları yapılacaktır. Sondajların noksansız olarak yapılabilmesi — için tedbirler alınmış, hazırlıklar bitirilmiştir. Hitler Sabık muharipleri kabul etti.. Berlin, 18 ( Radyo ) — 16 devlete mensub sabık muha- ripler murahhasları bugün B. Hitler tarafından kabul - edil- miştir. B. Hitler bu münase- betle sabık muhariplere: * Yeni bir harb, bütün ci- han için — büyük bir felâket olacaktır. Bunun için Alman- ya sulhtan başka birşey iste- manasını amemektedir. Alman toprakla- nnda gördüğünüze eminim ki, Almanya halkı çalışkan ve sü- kün taraftarıdır. ,, Demiştir. Fransa Müstemlekeler aleyhine tedbirler alıyor. Paris 18 (Radyo) — Kabi- ne bugün Elize sarayında Cumhur reisi B. Lebrun'un | tiyasetinde toplanmıştır. B. Delbos, ademi müdahale komitesinin son verdiği ka- rarları izah etmiş ve yapıla- cak ilk tedbirleri bildirmiştir. Kabine, port verilmemesi - hakkındaki kanunu da tetkik etmiştir. Hu- dudlarda yapılacak zabıta kor- donu da kabul edilmiştir Bundan başka muhtekirler | İspanya'ya pasa- | ANADOLU )Z Zanayırına iştirak edecek devletler Milâno, 18 (A.A) — 12 dev- let, yani Avusturya, Belçika, Brezilya, Çekoslovakya, Fin- landiya, Fransa, Almanya, Fe- lemenk, Lehistan, cenubi Af- rika, İsviçee ve Macaristan şimdiden Milâno panayırına iştirak edeceklerini bildirmiş- lerdir. Bu panayıra ayrıca 22 milleti temsil eden sergiciler- de iştirak edeceklerdir. Romanya parlâmentosunda Münakaşalar devam ediyor Bükreş, 18 (Radyo) — Ro- manya meb'usan meclisi son hâdiselerin münakaşalarına de- vam etmektedir. Profesör Govga: — Üç devletin sefirleri ta- rafından ihdas edilen bu hâ- diseyi izam etmemeliyiz. Çünkü bu hâdise, dini bir merasime iştirakten doğmuştur. Siyasi bir hâdise telâkki edilemez. İspanya'da Bolşevik silâhla- rile öldürülen Romanya'lının cenaze merasimine bütün ru- hani reislerin de iştiraki bu iddianın delilidir. Demiştir. Faşistler ve an- tifaşistler Tunus'ta arbede çıkardılar Paris, 18 (A.A) — Tunus- tan alınan resmi haberlere göre 13 şubat akşamı - faşist İtalyan'larla faşizm aleyhtarı İtalyan'lar arasında bir - sina- mada Malaga'nın işgalini gös- teren bir film yüzünden bir takım arbedeler olmuştur. Tunus'taki İtalyan gazeteleri şiddetli bir mücadele açmış- lardır. Pamuklarımız Gittikçe iyi yetiştirilecek İstanbul, 18 ( Hususi ) — Pamuklarımızın ıslâhına büyük ehemmiyet verilmektedir. Zi- raat Vekâleti, Manisa pamuk- çularına bu yıl için 200 ton slâh edilmiş pamuk tohumu tevzi edilmesi için alâkadarlara emir vermiştir. Göçmen köyleri Üç yerde tesis edilecek.. Vilâyetimizin muhtelif yerle- rinde inşa edilecek yeni göç- men köylerinin yerleri — tesbit. edilmiştir. Torbalı, Kemalpaşa, Foça, Dikili, Çeşme, Alaçatı, Seferihisar kazalarındaki köy- lerde evler inşa ettirilecek ve gelecek göçmenler, bu evlere iskân edileceklerdir. Üç yerde yeni üç göçmen köyü yaptırı- lacaktır. Bu köyler ikişer yüz evli olacaktır. İzler bulundu varında bir bağ kulesinde Af- yon'lu Salih'i parasına tamah ederek biçak ve demirle ya> ralıyarak — öldürenlerin — izleri, zabıtaca bulunmuştur, Katille- rin bugünlerde meydana çıka- rılmaları bekleniyor. V. Umumi meclisi Vilâyet umnmi meclisi bu- gün saat 14 te vilâyet salo- sedilen masral Sporculuğumuz İstanbul'daki! antrenörlere aid olmakdüzere epeyce ha- berler alıyoruz. Bu arada ben şunu da duydum: Bir müddet evvel, bir İs- tonbul kulübü, ayda bilmem kaç yüz Hira ile bir antrenör getirtmiş. Bu zat, antrenman günlerinde bakmış ki; ne ge- len var, ne giden.. Kulüb ri- yasetine başvurmuş, ya spor- cuların antrenmana gelmele- rini, yahud kendi vazifesine nihayet verilmesini istemiş. İn- sanca bir teklif. Antrenör, mesleki baysiyet sahibi imiş de.. Bir başkası olsa, “maaş işliyor ya; ona bak,, der, otu- rurdu. Nihayet, sporcuların antren- mana devam edebilmeleri için şu çareyi bulabilmişler: Her antrenmanda büyükle- re şu kadar, küçüklere de şu kadar ücret! Bu profesyonel- ce tedbir, derhal tesirini 'gös- termiş ve bir de bakmışlar ki, her antrenmanda — yığınlarla genç geliyor. Bu suretle, mak- sad da hasıl oİmuş Vapurda bıv dostum anla- tıyordu: “ — İzmir'deki antrenör de şikâyetçi imiş. Bu zat ilk gün- lerde sahada yapa-yalnız ko- şarak”kendini de-antrenmansız ve ekzersiz bırakmamıya çalış- miış. Nihayet birkaç oyuncu antrenmana gelmiye başlamış, fakat esas itibarile bir devam- sızlık hüküm sürüyormuş, bu zata verilen maaş da 40 İn- giliz lirası imiş. ,, Muhakkak ki, mütehassısa hakkımı vermek - bir borçtur. Çünkü ondan)? beklenen' bir nimet vardır. —Fakat ihtiyar ve külfet, bu günkü şekli ile matlub olan nimeti — vermiyorsa, — bunun *mes'ulü, şüphesiz antrenör de- ğil, bizzat spor teşekkülleri ve şahsen sporculardır. Antre- nörün bayrak kaldırıb, davul çalıb, kapı kapı dolaşıb oyun- cuları Ştoplamasını ve önüne katarak sahaya götürmesini istiyecek değiliz. Böyle bir düşünce “abes,, dediğimiz şe- yin ta kendisidir. Spor teşekkülleri ve spor- cular bilmelidirler; ki, — fakir Türk cemiyeti, birçpk feda- kârlıklarla hariçten mütehas- sıslar getirerek — kendil yardım etmiye çalışıyc 003 Lira, bizim maaşlarımızla 6 muallim parası eder. Eğer bu iş yürümiyecek ve yürütüle- miyecekse, her sene antrenör- lere verilen onbinlerce lira ile memleketin — dört köşesinde muallimsiz köylere hiçolmazsa elli muallim gönderebiliriz.. Bu vaziyetin maddi ve ma- nevi ifadesi karşısında, spor teşkilâtımızın ve gençlerimizin iz'anlarına başvuruyoruz. Ya- pamıyacak, çalışmıyacaklarsa, başka bir faydanın, başka bir iyiliğin tahakkukuna mâni ol- masınlar. Devlet ve memle- ketin ihtiyar ettiği fedakârlık- ları ve gösterdiği yüksek alâ- kayı, minnet ve şuurla kavra- madıkça bu iş yürümiyecektir. Profesyonellik lâzımdır, diyen- ler gittikçe çoğalıyor. Eğer muhakkak ona başvurmak lâ- zimgeliyorsa, ne duruyoruz? Aksine olarak profesyonellik bize elvermezse, bu disiplin- sizlik, bu lâübalilik, bu ka- dirnaşinaslık ne vakite kadar sürecektir?. ** K Sayfa 3 N, Verem mücadele Verem mücadele cemiyeti kongresi Bu mühim müessese on- beş yaşına girdi Kongrede, cemiyetin yaptığı fai- deli işler takdirle karşılandı İzmir Verem mücadele ce- | raçoğl miyetinin yıllık kongresi dün akşam - Birinci Beyler soka- ğında cemiyetin merkez bina- sında toplanmıştır. | Cemiyetin tesisinin 15 inci yıldörümü münasebetile kon- grede üyelerden çoğu hazır bulunuyordu. Kongreyi cemi- yet recisi Bay Dr. Mitat Oral açımış ve nizamname muci- bince kongre reisliğine hukuk reisi. Bay Bilâl, kâtipliklere Bay Eşref Baltalı ve Bay Or- han Rahmi Gökçe seçilmiş- lerdir. İdare heyetinin yıllık iş ra- poru, Bay doktor Mitat Oral tarafından okunmuş ve kon- grece tasvip edilmiştir. Verem tehlikesine karşı mücadelede muvaffak olma şartları, nülu- sumuzun artırılması için rapor- da bazı mütalcalar vardı. Ve- rem mücadelesinde — çalışan müesseselerin korunması ve diğer memlcketlerde olduğu gibi mücadeleye umumi bir şekil verilmek üzere memle- ketimizde (Türkiye verem mü- cadele cemiyeti) teşkil edil- mesi mütaleası ileri sürülüyor, bunun temininin Sıhbat ve içtimaf muavenet Vekâletinden istenmesi noktai nazan ser- dediliyordu. Raporda İzmir'de bir verem hastanesi açılama- masından mütevellid teessür tebarüz. ettiriliyor, fakat idare heyetinin ümidsiz ve meyus olmadığı ve bu işte beheme- hal muvaffak olacağı bildiri- liyordu. Yeni mesai programı, dis- panser, propaganda, yardım ve Yamanlar kampı olmak üzere dört madde üzerinde tesbit ediliyordu. Geçen sene dispansere 1365 hasta müra- caat etmişti, bunlardan 628 i ciğer veremine müsabtı. Bu hastalara muhtelif yardımlarda bulunulmuş, 10 veremli İstan- bul Sanatoryomuna gönderil- miş ve 10 hasta evlerinde iaşe edilmiş, ilâçları parasız verilmişti. Verem hakkında filimler ha- zırlanmak için filim ajanları ile muhabere edilmektedir. Mücadele sisteminde zayıf- ları takviye için Yamanlar kam- pının faydaları raporda izah ediliyor ve burada tebdilhava edenlerin sıhhatlarında görü- len yüksek değişiklik anlatı- hyordu. Geçen sene 257 kişi kamptan istifade etmiştir. Bun- ların 79 u işçi, 123 ü memur, talebe ve öğretmen idi. Gün- de dört defa yemek verilmek suretile hastalar kilo kazan« mışlardır. Bunun - için 2004 lira varidata mukabil 3067 lira masraf edilmiştir. Cemiyet reisi Bay Mitat Oral, eski ve yeni büdçe üze- rinde izahat vermiş, varidat ve masraf 5985 lira 31 kuruş olarak tesbit edilmiştir. Büdçe üzerinde görüşülür- ken parti yardım komitesinin yıllık yardımı. teşekkürle kar- şılanmış, — yıllık aidatın 700 liradan 130 liraya inmiş ol- ması birçok münakeşalara se- bebiyet vermiştir. Eczacı Bay Faik, doktor Bay KŞc- raçoğlu ve Bay Necati Çiftçi söz alarak büdçe üzerinde muhtelif mütalealarda bulun- muşlardır. Büdçe veremlilere ayrılan ilâç masrahnın 500 | liradan 700 liraya çıkarılması * ve altın müstahzeratından te- davide fayda görüldüğünden bu tedavi usulüne ehemmiyet verilmesi hakkındaki dilekler kabul edilmiş, nizamnamenin 14 üncü maddesinin değiştiril- mesi ve bir de ikinci reis se- çilmesi kabul edilmiştir. Avrupa'da bazı memleket- lerde olduğu gibi (Veremden sakınınız) yazılı kâğıtlar bas- Urilarak bunların çok-ucuz fi- atlerle umumi mağaza ve mü- esseseler tarafından istihlâki için idare heyetine selâhiyet verilmesi, teberru işlerine ehem- miyet verilmesi, cemiyete ait SO yardım kutusunun 200 e çıkarılması muvafık görülmüş- tür. İzmir'de bir Verem has- tanesi açmak için Kızılay mer- kezinden, vilâyet ve beledi- yeden yardım istenmesi, ay- rıca tüccar ve güzidelerinden mürekkep bir komite teşkil edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu arada, İzmir Verem mücadele, cemiyetinin -Kızılay kurumu nezdindeki teşebbüslerine dai- ma menfi cevap veren bir zatın hareketi hayretlerle mev- zuu bahsedilmiş, Sıhhat ve İç- mat Muavenet Vekili Dr. Bay Refik Saydam'ın yardımları şükranla anılmıştır. Yamanlar dağında, kamp esnasında — ziyaretçilerin — ve orada bulunanların kâğıt, zarf, kibrit ve saire gibi mühim ihtiyaçlarının temini için ted- bir alınması, yerlere tüküren- leri şiddetli cezalara çarptıran ve bu suretle veremle müca- deleye yardım eden belediye reisi doktor Behçet Uza kong- rece teşekkür edilmesi, kamp açıldığı esnada mektepler ve halk için bir kır gezintisi ter« tibile bilhassa çocukların Ya- manlara götürülmesi, ve kong- rece büyüklerimize tâzim telg- rafları çekilmesi kararlaştırıl: mıştır. Yeni idare heyeti seçimi ya- pılmış, göz doktoru Bay Mitat Oral, Avukat Bay Süleyman Faik, doktor Bayan Sücda, doktor Bay Şükrü Nuri, Bayan Cevriye İsmail ve Füruzan Ke- mal, bankacı Bay Muzaffer ve Cevad'la doktor Hüseyin Salol kazanmışlardır. Yedekler de seçildikten sonra murakıpler seçimi yapılmış ve Bay Necati Çiftçi'le tüccar Bay Cevdet Alâiye'li kazanmışlardır. Kon- gre, yeni idare heyetine mu- vaffakıyet temennileri arasında sona ermiştir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 1355 Şubat 6 Zilhicce 7 ŞUBAT u-