23 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

23 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

« Sayfar 4 — Cumhurtiyetçilerin >merkezi ateş alttnda YAdemi müdahale kömi- 'tesi bir plân hazırlıyor (Gönı'ıllulerm, İspanyadan çekilmelerine Almanya ve İtalya taraftardırlar HiHürümet merkezi ateş altında Madrid, 22 (A.A.) — Ha- şvas Ajansı muhabirinden: iHükümet merkezi dün öğ- yeden ssonra asi topçusu tara- fından yeniden bombardıman edilmiştir. Ölenlerin miktarı henüz malüm değildir. Yalnız | bir mahallede dört kişi öl- müş ve 30 kişi yaralanmıştır. Bilbao tehdit altında Vitoria, 21 (AA) — Ha vas Ajansının muhabiri bildi- riyor: Mungula mıntakasında ge- neral Mola kumandasındaki kıt'aların 5 kilometre ilerlemesi üzerine Bilbao daha ciddi bir tehdit altına girmiştir. Franko kıt'aları şimdi Bilbaoya 15ki- lometrelik bir mesafede bu- lunmaktadırllar. Komite, pratik bir plân hazırlıyor Londra, 22 (A.A.) — İngi- liz siyasi mahfelleri bir müta- reke için İngiliz hükümeti ta- rafından ademi müdahale ko- mitesindeki başlıca devletlere yapılan teklifin mezkür komi- tenin yabancı muhariplerin İs Epanyadan geri alınması hak- kında pratik bir plân ihzarı için yapılmakta olan mesai ile hiçbir alâkası olmadığını tas- vih etmekbtedirler. Halen gönüllülerin geri alın- ması projesi üzerinde - çalış- makta olan eksperler komitesi meseleyi yalnız teknik bakım- dan tetkik etmektedir. tenin tetkik edeceği raporunu Pazartesi günü ademi müda- hale siyasi komitesine de ve- receği zannedilmektedir. İdamlar başladı Bilbao, 21 (A.A.) — Halk mahkemesi dün Valter Kinzle ve Guünther Schultze isminde iki tayyarecinin muhakemesini yapmak üzere dün ilk celsesi- ni akdetmiştir. Suçlular heye- canları bariz olmakla beraber büyük bir soğukkanlılık gös- termişlerdir. Kinzele mahkemenin sualle- rine verdiği cevablarda İspan- ya için kolayca bir pasaport almış olduğunu, Vitoria da daha başka Alman pilotları ile Alman mamulâtından tay- yarelerin bulunduğunu ve emir- lerin tanımadığı birisi tarafın- dan telefonla verildiğini bildir- miştir. Sehultze ise filosunun tay- yarelerinin hangi —memleket mamulâtından olduğunu bil- mediğini söylemiştir. Şahitler arasında bulunan ve bir hafta evel esir edilmiş olan tayyareci Vandel ise suç:- luların ezcümle tayyarelerin hangi memleket mamulâtından bulunduğu hakkındaki - bazı ifadelerini cerhetmiş ve ken- disinin kullandığı tayyarenin bir Heinkel olduğunu - söyle- mişlir. Komi: İsticvabtan sonra müddei- umumi suçluların Alman pi- lotları Alman mamulâtı tayyarelerden mürekkep - filo- lara mensub olduğunu söyle- miş ve ithamnamesinin başka * nn0 KX GS ile Suçluların müdafaa avukatları bunların 'askeri isyan suçunu işlemiş bulunduklarını kabul etmiş ve adaletin tam suretle tatbikini istemiştir. Bilbao, 21 (A.A.) — Halk mahketitesi Tayyareci Valter Kinzle ve 'Gunther Sehultzeyi idama mahkül etmiştir. Son mevzileti de zaptettiler Vitoria, 22 (A.A.) — Havas ajansının Muhabiri bildiriyor: Franko kuvvetleri Baskların tahliye ettikleri söylenen Mun- giaya tamamile hâkim bir va- ziyette bulunmaktadırlar. Bu kuvvetler, Franko - kıt'alarının elindeki en ileri mevki olan ve Amirobietanın şimaligarbi- sinde hükümetçilerin ellerinde bulunan son mevzileri de zap- tetmişlerdir. İtalya ve Almanya gönül- lülerin çekilmesine taraftardırlar Londra, 22 (A.A.) — Ha- vas ajansı muhabirinden: İyi malümat alan bir mem- badan öğrenildiğine göre, Al- manya ve İtalya hükümetleri İspanyada bir mütareke yapıl- ması hakkında İngiltere tara- fihdan ortaya atılan -telkine pek yakında cevap verecek- lerdir. İtalya ve Almanya hükü- metleri son zamanda ademi müdahale komitesinin tavsiye ettiği veçhile gönüllülerin kı- sım kısım çekilmesini taleb ede- ceklerdir. “ANADOLU ,&“h A!ıın dı;c dıyanamamış! Beyler sokağında Hüseyin oğlu Mehmed, Mustafa öğlu Alinin 1 altın yakalan- 10 hira kıymetinde iki dişini mıştır. Bu da hırsızlık İkiçeşmelik — Sülüklügölde, Hasan oğlu Receb Ali oğlu koyuncu Âdemin — ağılından 250 kuruş kıymetinde bir ku- zusunu — çaldığından yükâlân: mıştır. Elektrik hırsızlığı Namazgâhta Alaybey cad- | desinde 23 sayılı evde Hüsnü oğlu Ahmed, evinin duvarın- dan geçen şirkete ait elektrik borusunu keserek tel takmak suretile elektrik cereyanı çal- dığından yakalanmıştır. Çimentolar deve olmuş Kuzuoğlu çarşısında Şükrü oğlu Ziya, Şakir oğlu Şerifin 33 torba çimentosunu dolan- dırdığı şikâyet edildiğinden yakalanmıştır. Kama çekmiş Yeni Bat pazarında Hüseyin oğlu Bekir, Ahmed oğlu İb- rahime bir saat meselesinden dolayı kama çektiğinden yaka- lanmıştır. Esrar kaçaçısı Beyler sokağında Kültür li- sesi yanında Haşim oğlu Esat Tan, esrar sattığı tesbit edi- lerek yapılan takibat sonunda üzerinde parça parça 55 gram esrar bulunarak kendisi de yakalanmıştır. B. Van Zeland !İ Haziranda Amerikaya gidecek Brüksel, 22 (A.A.) — Bay Van Zeland 11 Haziranda A merikaya gideceği resmen bil- çaldığından alınmış ve Tayyareciler idama mahküm| dirilmektedir. B. Ruzvelt Bel- oldular Sen- Jan-Doloz, 22(Radyo)— Yollarını kaybederek, Nisanın beşinci günü İspanya toprak- larına geçen Alman tayyare- cileri (Gutse) ile (Kinzler), Basklarca kurulan mahkeme tarafından idamaâ — mahküm edilmiştir. Alman sefareti, bunların, esir Basklardan iki kişi ile mübadelesi için teşebbüsata girişmiştir. Yolu şaşıran tayyareler döndü.. Paris, 22 (Radyo) '— Yolu şaşırarak Fransız topraklarına inen 17 İspanyol tayyaresi, 5 Fransız tayyaresinin refakatile Fransız hudutlarından geçerek İspnny.ıys dönmüştür. Mussolini gönüllüleri geri çekiyor İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — Romadan bu- raya gelen haberlere göre, Italya Başbakanı B. Mussolini, İspanya milli hükümet reisi general Frankoya bir - telgraf çekmiş, İspınyadı harb eden gönüllü İtalyanları yakında ge- ri çekeceğini bildirmiştir. Franko ne diyor İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — İspanya cum huriyetçileri, esir edilecek Al- man tayyarecilerini idam ede- ceklerini ilân etmişlerdir. Ge- neral Franko, cumhuriyet kuv- vetleri böyle birşey yapacak olurlarsa — cumhuriyetçilerden esir edilmiş olanları tamamen keseceğini söylemiştir. Rilhaa 22 (AAY — Roy- karşılıyacaktır. K çika Başvekilini Vaşingtonda KA DEOTL CAKDE Henüz resmen teeyyüd et- miyen bir şayiaya göre Bask hükümetinin reisi B. Aguirre B. Hitlere bir mektub gönde- rerek Bask cebhesindeki Al- man tayyareleri geri çekildiği taktirde idama mahküm edi- len iki Alman tayyarecisinin serbest bırakılacağını bildir- miştir. Valensiya, 22 (A.A.) —Na- zırlar heyeti — toplantısından sonra aşağıdaki beyanname neşredilmiştir: Hükümet İspanyanın bütün düşmanları tamamile mağlüb olmadan sulh yapılamıyacağını kat"i surette bir kere daha bildirir. Bu beyanname asilerle ya- kında müzakerelere başlana- cağı hakkında Cebelüttarıktan gelen haberlere cevab teşkil etmek üzere neşredilmiştir. Diğer cihetten Nazırlar he- yeti Malaganın sukutunu mu- cib olmuş olan ahval hakkın- da tahkikat yapılmasına karar vermiştir. Hariciye Nazın — teşekkül eden yeni hükümetin ecnebi memleketlerde bıraktığı — iyi tesirlerden bahsetmiştir. Hükümet 14,000 — gönüllü kullanarak 45 gün zarfında Valensiya ile Madrid arasında doğru bir şimendifer hattı in- şa edilmesi imkânlarını tedkik etmektedir. Maliye Nazırı İspanyol ve | ecnebilerin elinde bulunan bü- nu 3-7 ae y |Ga|atasaray dünkü oyu- kazandı İzmirli oyuncular, oyünun sonlarına doğ- ru çok güzel bir oyun verdiler — Başı 7 inci sahifede — leyman, Eşfak, Haşim, Bülend. İlk akını Üçok takımı yap- tı, tehlikeli bir şekilde Gafis tasaray kalesine kadâr inen for hattı, topuh iadesini mü- teakib tekrar bir akın yaptı, Bu akın da tehlikeli oldu. Galatasaraylılar bu akımı dür- durebilmek için 18 ayak çiz- gisi önünde favul yaptılar, fi- rikik cezası verildi, fakat Üçok mubacimleri bundan istifade edemediler. Bundan sonra Galatasaray- hlar, açıldılar ve Üçok - kale- sine tehlikeli akınlara başla: dılar. Bir hücumda top, ceza çizgisi içinde bek Zehiralinin eline çarptı, Üçok aleyhine penaltı verildi, Reşad çekti, böylece Galatasaray ilk golü- nü penaltıdan yapmış oldu. Bu penaltı, Üçoklular üzerin- de fena bir tesir husule ge- tirdi. Oyun iki tarafın da ke- sik akınlarile devam ederken 30 uncu dakikada Süleyman, sağdan gelen topu iyi bir kavrayışla ağlara taktı, Gala- tasaray bu suretle - ikinci go- lünü yaptı. Bu gol, Üçok oyuncularının neşesini kaçırdı ve bozuk bir oyun oynamağa başladılar. Haflar topu tuta- mıyor ve iska yapıyorlardı. For hattı, Galatasaray ka- lesi önüne kadar indiği halde müsait vaziyetlerde bile oyun- cular şüt çekmiyerek mütc- madiyen Saide pas veriyor ve fısatları öldürüyorlardı. 35 inci dakikada Eşfak 3 ün- cü ve biraz sonra da Haşim dördüncü golü” atınca İzmir oyuncuları - ümidsizliğe — düş- tüler. Galatasaray, bu mühim hâkimiyeti temin edince çok iyi oynamağa başladı. İzmir- liler, topu ayaklarında tuta- mıyor, Galatasaray oyuncula- rına kaptırıyorlardı. İkinci haftaym 0-4 Vaziyette sona eren bi- rinci haftayından sonra tekrar oyuna başlandığı vakit Üçok takımının biraz canlı oynamağa başladığı görüldü, Said; bir hamle ile ileri atılarak takımı hesabına ilk gölü yaptı, fakat akabinde Galatasaray oyuncu- ları beşinci ve biraz sonra da altıncı ve yedinci golleri attı: lar, vaziyet 7-1 idi. Devrenin bitmesine yirmi dakika kalmıştı ki, Üçok oyun: cularının birdenbire canlandık- ları, çok güzel ve seri oyna: mağa başladıkları görüldü. Said şahsi bir hücumla önündesi Galatasaray beklerini geçerek ikinci ve biraz sonra penaltıdan üçüncü golü attı. Bu sırada Galatasaray oyun- cuları, çok yorgun ve aynı zamanda İlâkayd görünüyor- lardı. Oyunun bitmesine az bir zaman knlmışıı ve oyun, bu şekilde Üçok takımının şid- detli akınları, Galatasaray oyuncularının topu mütemadi- yen taca atmaları şeklinde de- vam ederken sona edi. Antre- nörün Galatasarayı çok iyi | çalıştırmış olduğu, bu neticesinde anlaşılmıştır. İstanbul, 22 (A.A.) — Milli küme maçlarına bugün de de- oyun tün gümüş külçelerinin üç gün vam edildi. İki gündenberi stadyomunda Galatasarayla ilk maçını yaptı. Hava güzel, sa- ha çok müsaiddi. Üç bine ya- kın bir kalabalık müsabakayı takib ediyordu. Sahaya evvelâ İzmirliler çıktılar. Halkı selâm- ladılar ve alkışlandılar. Biraz sonra da Galatasaraylılar gö- züktüler. Kısa bir törenden sonra takımlar karşılaştığı za- man Üçok şu kadro ile dizil- mişti: Hilmi, Ali, Şükrü, Âdil, Mehmet, Kemal, Sait, Saim, Mazhar, Namık. Galatasaray da şu şekilde sıralandı: Sacid, Reşad, Lütfi, Ekrem, Hayrullah, Suavi, Necdet, Sü- leyman, Eşfak, Haşim, Bülend. Hakem Refik Osman. İlk hücumu Galatasaraylırar yaptılar. İzmirin sağ muavini hücumu kesti, Ve topu Saide verdi. Saidin uzun bir pası sol açık Namığı Galatasarayın ceza sahasına kadar indirdi. Galatasaray eleyhine bir firi- kik.. Fakat İzmirliler ofsayd kaldılar. Galatasaraylılar orta- dan bir inişle Üçok kalesini sardılar. Üstüste iki korner.. Top ceza çizgisinin içinde ayaktan ayağa dolaşıyor. Ni- hayet İzmirli müdafi Ali topu eliyle kesti. Penaltı. Reşadın bomba gibi bir şütü ilk Gala- tasaray golünü ağlara takıyor. Dördüncü dakikada çıkan- lan bu sayı oyunun hızini çok artırdı. İzmirlilerin Galatasa- ray kalesine tesirsiz bir iniş yaptıktan sonra oyunu Gala- tasarayın idaresine — bıraktığı görülüyor. Sarı — kırmızılılar muavin hattının da - takviye ettiği devamlı hücumlarla İz- mir kalesini sıkı bir çemberle çevirmiş bulunuyorlar. - İzmir müdafaası bu hücumları dur- durmak için çırpınarken hü- cum hattı tam bir ahenksizlik manzarası içinde ayağına ge- çen fırsatları öldürüyor. Do- kuzuncu dakikada Eşfakın bü- tün İzmir müdafaasımı atlata- rak avuta attığı fırsattan son- ra Galatasaraylılar 14 üncü dakikada güzel bir gol çıkar- dılar. Kalecinin kalesini boş bıraktığını — gören - Süleyman güzel bir vole şütle ikinci gölü attı. Galatasaraylılar hızlandıkça İzmir takımının enerjisini kay- bettiği görülüyor. Büyük bir gayretle çırpınan iki müdafi vazifelerinin yükünü taksim edecek arkadaş bulamıyorlar. 34 üncü dakikada Galata- sarayın tazyiki ve kati hâki- miyeti devam ediyor. Eşfak bomba gibi bir şütle üçüncü Galatasaray — golünü ağlara taktı. Dört dakika sonra Ha- şim diripling yapmak istiyen Alinin ayağından söktüğü to- pu sıkı bir vuruşla dördüncü defa kaleye soktu. Birinci devre Galatasarayın tazyiki devam ederken bitti. İzmirlilerin ikinci devrede vaziyeti kurtarmaları ihtimali çok zayıftı. Buna rağmen Üçok oyuna büyük bir enerji ile başladı. Galatasaray yarı sa- hasında kuvvetli bir çekişme var" İzmirlilerin gol atmak ar- mile Galatasaray müdafaası 23 Mayıs” 97 ( GÜ ) J Bugünkü progra İstanhul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30-14 Halk tür küleri, havadisler, Beyoğl Halkevinden naklen- temsil. Akşam neşriyatı: Saat 18,30 Dans musiki! 19,30 konferans (Ordu lavı B. Selim Sırrı Tarı tarafından), 20 Bn. Müze ve arkadaşları tarafından Tür müsikisi, 20,30 B. Ömer R tarafından — arapça — söyl 20,45 B. Muzaffer ve - a: daşları tarafından Türk - Mt sikisi, 21,15 stüoyo örkestr&$i 22,15 ajans ve borsa bab leri, 22,30 — seçilmiş mı parçaları, 23 son. Bergama Kermes Eğlenceler dünde itibaren başladı Bergamada bir hafta sü! cek olan Kermas eğlencelt dünden itibaren başlamışt Vali B. Fazlı Güleç; dün ot mobllle Bergamaya git Kermes eğlencelerini açmış? Dün İzmirden otomobil otobüslerle banka direktörl birçok ecnebiler, Bayanlar * gazeteciler Bergamaya git lerdir. hasır kaldı. Ve sarı kırmif?| lar yeniden * vaziyete - hâ oldular. İzmir kalesi - biril devrede olduğu gibi seri ? linde Galatasaray hücuml maâruz kalıyor. Onuncu kada Galatasaray muavin ©" tından kurtulan bir topu 5ı yakaladı. Reşadın da. bir sosundan istifade ederek il ledi ve İzmirin ilk golünü Bir dakika sonra (Na sürüklediği bir Galatasaf hücumu görüyoruz. Top Eşfaka geçti. E!H şütünü bloke etti. Fakat elinden fırladı. Necdet SÜ bir şütle Galatasarayına ldod beşe çıkardı. Oyun Galatasarayın basl altında devam ediyor. 10 * dakikada Süleyman 3 aldığı bir pası güzel bir altıncı defa gole çevirdi. | Üç dakika sonra yint ' leyman İzmirli müdafiler! latarak kaleye sokuldu V€ dinci golü attı. 21 inci dakikada yin€ şadın bir hatası... Bunu? ticesi olarak Said ÖJ ikinci golünü ağlara tak! Oyun hızını kaybet! halde. — Galatasaray |'|8' hattı oyun başından —iti devam ettirdiği ahenkli o gösteremiyor. İzmir ııılluu rahat rahat oynamak ın' bulduktan başka ayıın“ tasarây yanı sahasına d8 letmeğe — muvaffak oldu üncü dakakikada Galatö' müdafilerinden biri sebebiyet verdi. İzmirliler üçüncü I*" bu suretle kazandılar. —| Oyun mütevazin bir * girdi. Ve bu vaziyeti ©" za ederek sona erdi. Galatasaraylılar b güzel bir oyun nynı ci devrenin son 20 d .ü da hücum hattı hızın! bettiği için gol adedi