27 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 ANADOLU Kadınlara nasihatlerim L — Herşeyden evel biliniz ki, hayat ve kazanma kavgaları, artık ıık.uen.ı üsabını bozmağa başlamıştır. — Kocamıza karşı şefik, onunla arkadaş olunuz. Fakat bu çefkat, hiçbıı' zaman — merhamet şeklinde - olmamalıdır. Çünkü o takdirde aşk, çok şey kaybeder, Onun müztarib olduğu zamanlarda, biç belli Ka den ona yapamıyal davet ediniz. 3 — Kıskançlığınızı ona yamruk ve dişlerinizi mkarak — değil, klaşımz, onunla konuşumuz, ona kuüvvet veriniz. Eğer bunu ksanız, başka hiçbir. şeyden bahsetmeyiniz. Onu istirahate bir kadın gürür — ve asaleti içinde gösteriniz. Bunu yapabilirseniz yuvanızda büyük bir tahavvül olduğunu göreceksiniz, 4 — Zevcenize başkalarımın yeni tuvaletinden, yaptıklarından bahse kulkmayınız. Ondan birşey istiyorsanız, evvelâ, onun bu İsteğinizi yerine getirib getiremiyeceğini düşününüz. Getirebilecekse, İstemek yolunu bi- Hniz. Bu bir sadaka istemek değildir. Kendi yavanızda aldığınız bir işin ve vazifenin, tam bir hakkıdır ki, erkek de onu istiye istiye, sovo tovo, Bevine sevine verir.. 5 — Kocanının bir tali eseri olarak başka kadından kalmış ço- cukları Yarsı, -onlara acıyınız değil- onları seviniz. Bu, iasani bir asalet» tir ve bunu yaptığınız takdirde zevcenizin gözünde bir mabude halinde yükselirsiniz.. 6 — Evlilikte kavgayı değil, fikir teatisini esas tutunuz. Aşkın yeğine korktuğu, bu kavgalardır. Ç ü bir izzetinefis meselesi huline gelince, yuvanın üstünü de, altını da ateşe verir. ? — Herhangi bir hareketinizde, herhangi birşeyi kullanırken veya alım: grlibdir ve hürmete lüyıktır. üzere iken ona sorunuz. Çünkü erkek ruhunun muammalı taralı Eğer makul değilse, onu iknaa — çalışınız, fakat hiddet göstermeyiniz, hatta feragat gösteriniz. B — Biliniz ki, temiz, sevmeğe, sevilmeğe, erkek, haddızatında, biz kadınlar gibi hassas, iyi, hürmete, alâkaya Tüyik ve muhtaçtır. Ne ka: dın onların, ne de onlar kadımu esiridir. 9 — Züppelikten çekininiz, yayralarınıza iyi bakınız. 18 yaşında annel Birleşik Amerikada henüz yirmi yaşında bulunan Potter adlı bir amele 1935 - senesi 8 Kânunuevelinde 11 yaşında bulunan bir kızla evlenmişti. Bu evlenme Cumhurreisinin hu- susi müsaadesi alınmak sure- tile olmuştur. Şimdi 13 yaşın- da bulunan mini mini gelin, dünyaya bir erkek evlâ tirmiştir. Şarkta ve Afrikada 12-13 yaşına girmiş olan bir kız, kadın addolunabilir. — Fakat Amerika ve Avrupada 13 ya- şında bir kız, küçük bir. ço- cuk demektir. Kıyamet ne zaman? Bay Aleniüs adında bir adam vardır; bu adam - ciha- nın en garib mezheblerinden birinin şefidir. Bu mezhebin esası “ehramlara inanmak,, dır. Bu mezheb - salikleri, iti- kad kuvvetile su üzerinde yü- rüyehileceklerine inanırlar, hal- buki pek çoğu yüzmek bile bilmez! Bu dinin esası ehramların zaviyelerini ölçmeğe müste- niddir ve şef Bay Aleniüsün bu zaviyelere istinaden bul- duğu neticelere göre, kıyamet 1957 senesinde yani bundan yirmi sene sonra kopacaktır! Yeşil elbisel Arman Bermarın yeşil renk- ten korktuğu meşhurdur. Bu yeşil renkten korkunun - bir cinayet ile alâkadar olabile- ceği şimdiye kadar hiç akla gelmemiş idi, « Geçenlerde Pariste Lötetya isminde genç ve güzel bir dul kadın yeraltı şimendife- rinde katledilmiştir. Bu facia- nn renk ile alâkası olduğu sanılmaktadır. Madam Lötetya tam üç se- ne siyah matem elbisesi giy- diği halde ilk defa olarak yeşil elbise ile dışarı çıktığı gün katledilmiştir. Cinayet, yeşilden hoşlanmı- yan bir kimsenin eseri midir, acaba?. Saime Sâdi Taç giyme merasimi, de- niz geçid resmi İngiliz kralının taç giyme merasimi dolayısile — yapılan deniz geçid resmine 12 İngi- liz, 7 ecnebi zırhli, 4 İngiliz tayyare gemisi, 16 İngiliz, 4 ecnebi kruvazör, 60 İngı'liı. 4 ecnebi torpito muhribi, 22 İngiliz ve bir yabancı tahtel- bahir, 16 İngiliz 2 ecnebi avizo ve saz 12 İngiliz sefi- nesi iştirak etmiştir. Bu 160 harb sefinesinin mecmu tonajı - 891,000 - toni- lâto, beygir kuvveti 4,823,000 dir ve 30,5 — 40,6 lık 127, 23 — 28 lik 52, 10,2 — 19 luk 730 topu vardır. Bu harb sefinelerinin uçuca tulü 18 kilomelıe 200 metredir. glı;ok hıılılıiı aşısı âraat Vekâleti Pendik lâbo- ratuarından İzmir baytar mü- dürlüğüne iki litre Seromlu çiçek aşısı gelmiştir. Hayvan- larda çiçek hastalığına karşı tatbik edilecektir. Baytar müdürü Üç gün eveli Kuşadası ka- zasına gitmiş olan vilâyet bay- tar müdürü B. Âdil Yergök dün şehrimize dönmüştür. Dersler kesildi Ortaokullarla Liselerde ve Öğretmen okulunda dünden itibaren dersler kesilmiştir. 4 Hazirandan itibaren imtihan- lara başlanacaktır. n Bugün doğacak çocuklar.. Bugün arz, güneş ve zührenin en ziyade Mmuvaflakıyet aşk ve mubhabbet günü olacaktır. Kadınlar, bagün - kendilerini aşk yolundâ uçurumun — kenarın- dan kurtaracaklardır. Erkekler için aşk yolundaki muvaf fakıyetler ani bir - şekilde busran ile netloelenecektir. Bugün doğan çocuklar zeki ve sevimli olacaklar, Tazla çalış: mağı sevmemekle beraber sevimli oldukları için hayatta iyi mevki tutacaklardır. — ” Belediye baytarları —.. .—— Sekıyat için rapor verebilecekler Mezbahalarda kesilen hay- vanların etlerile ciğer, dil ve- saire gibi sakatat başka yer- lere sevkedilirken sahipleri tarafından bu maddeler için baytar — dairelerinden - sağlık raporu alınması kanun ica- bındandır. Bazı yerlerde, hükümet bay- tarlarının vazife ile memuriyet merkezinden — ayrıldıkları za- manlarda sakatat sevkıyatının geciktirilmekte olduğu, hatta bir. kısım yerlerde de - tatil günlerinde yapılacak sevkiyat için rapor alımamaması yüzün- den tüccarların zarar gördük- leri anlaşılmıştır. Ziraat Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde bu halin önüne geçmek için hükümet baytarı bulunmadığı zaman- larda günü gününe sağlık ra- poru vermek vazifesinin, bele- diye baytarları tarafından gö- rüleceği bildirilmiştir. Erkek öğretmen okulu Önümüzdeki ders yı- lenda açılacak Kızılçulluda eski Amerikan kolleji binasında önümüzdeki ders devresinde Kültür Ba- kanlığınca açılacak olan (Öğ- retmen okulu) için hazırlıklara devam edilmektedir. Bakanlık, Kızılçulluda aça- cağı öğretmen okulunda ders görecek talebeye aynı zaman- da muhtelif san'atlar da öğre- tecektir. Bunun için eski Ame- rikan kolleji binasında bazı san'atlara mahsus atölyeler de vücude getirilecektir. Bu atölyelerin malzemesi, Bakanlıkça şimdiden temin edilmektedir. Gene bu mektep talebelerine ziraat işlerimizde ziraat makinelerinin kullanıl- ması da öğretilecek ve mek- tep mezunları, köylere dağı- larak bu makineleri, köylerde ziraat işlerinde kullanacaklar- dır. Kültür Bakanlığının, yeni şekilde ve yeni bir programa göre acacağı Kızılçullu öğret- men oküluna Aayrıca hususi bir ehemmiyet atfettiği haber alınmıştır. Havyan hasta- lıkları Gizliyenler hakkın. da takibat yapılacak Salgın hayvan hastalıkları- nın vaktinde haber - verilmesi hakkında dün Ziraat Vekâle- | tinden vilâyete bir tamim gel- | miştir. tesiri allında bolunacaktr. Bugün || Hayvan sağlık zabıtası ka- nununun 9 ve 10 uncu mad- deleri, salgın hayvan hastalık- larının süratle hükümete ihba- rını âmirdir. Bu maddelerle istihdaf edilen gaye, en çabuk müdahalelerle bulaşık hasta- hkları çıktıkları yerlerde sön- dürmek ve neticesi itibarile salgınların tahrip derecelerini tahdit etmektir. Vekâletten gelen tamimde, bazı yerlerde ıılgın lııyvııı N a) la AAA RLEİA Belediyede yeni teglu'lât Varidat teşkilâtı ve tah- sildarlıklar kaldırılıyor Herkes belediye vergisini belediye mıntakalarına götürüp verecek 1 Hazirandan itibaren bele- diye varidat teşkilâtı lâğvedi- lecektir. Varidat mümeyyizi B. Celâl Özyürek, varidat mü- dürü olacak ve belediye ver- gilerinin, maliye şubeleri teş- kilâtı şeklinde teşkilâtla tah- sili için yeni bir kadro hazır- lanacak, tahsildarlıklar tama- men lâğvedilecektir. Belediye, tahsildar yerine tebliğ memurları kullenacak, mükelleflere, vergilerinin mik- tarı, bu tebliğ memurları vası- tasile haber verilecek, vergi- sini zamanında vermiyecekler- den ayrıca ceza alınacaktır. Bundan sonra belediye vergi- lerinin tahsili için belediye tahsildarları dolaşmıyacak, her- kes kendi vergisini götürüp bclcdiye mıntakalarındaki ver- | | gi tabsil teşkilâtına yatıracak, makbuzunu alacaktır. Tebliğ memurları, maaşla değil, üc- ı retle istihdam edilecektir. Be- | lediyede yeni kadrodaki teş- kilâta tayin edilmek için be- lediye reisliğine müracaat eden elli talip arasında bir imtihan açılmıştı. Memurluk - şartlarını haiz olan 16 kişi bu imtihana girmiştir. Bunlardan bir kısmı orta- mektep mezunudur. Yeni teş- kilâtta memuriyete 7 kişi alı- nacaktır. Lâğvedilecek tahsil- darlıklarda çalışan memurlar, evelce altmış lira maaşla ça- lışırken 1 Hazirandan itibaren tebliğ memurluklarında kırk lira ücretle çalışacaklardır. İcra memurları teşkilâtı da geniş- lelileccklin yüksektir — Kömür f iati Kömürcüler, durmadan kömür stok ediyorlar Bu hareket, yanlış bir takım iddialardan doğmuştur Henüz yaz mevsiminde bu- lunmamıza rağmen odün kö- mürünün kilosu altı kuruşa çıkmıştır. ve alâkadarların bize verdikleri haberlere göre İz- mirdeki bütün kömür satıcıları, | fiati yükseltmek için mühim miktarda kömür stok - etmiş- lerdir. En küçük bir kömür tüccarının bile deposunda, bu- gün otuz, kırk bin kilo kömür depo edilmiş bulunmaktadır. Kömür tüccarlarının bu şekil- deki hareketlerinin sebebi, bu sene ormanlardan kömür ima- line müsaade edilmiyeceği hakkındaki haberlerdir. Güya Ziraat Vekâleti, bun- dan sonra kat'iyen ormanlar- dan kömür imali için kat'iyata müsaade etmiyecekmiş.. - Bu haber tamamen yanlış ve asılsızdır. Ziraat Vekâleti, diğer yıllarda olduğu gibi bu- sene de müsaid vaziyette bu: lunan — devlet ormanlarından kat'iyata ve kömür imaline müsaade edecektir. Fakat ne- dense kömürcüler, mütemadi- yen kömür stoku vücude ge- tirmeğe çalışıyorlar, Bu hareketin sebebi, maden kömürünün taammüm etmesi için hükümetin son zamanlar- hastalıklarının haber verilme- diği veya geç haber verilmek suretile köylümüzün daha çok zarar görmesine sebebiyet ve- rildiği bildirilmiştir. Buna meydan vermemek, kanun ve nizamname hüküm- lerini yerine getirmek için alâ- kadar devlet teşkilâtının gere- ken tedbirleri alması ve ka- nun ve nizamnameye aykırı hareket edenler hakkında ta- kibat yakılması, takibat neti- celerinin bildirilmesi emredil- miştir. da almakta — olduğu tedbirler olsa gerek... Bir muharririmiz, dün İzmir orman müdürlüğünde alâka- darlardan meseleyi tahkik et. miştir. Ve yukarıda yazdığı- mız gibi orman idaresi zama- nında odun kömürü imaline müsaade edecektir. Fakat ne de olsa ormanlarımızın kısa bir zamanda zenginlqmeıi noktai nâzarı terviç edildiği için halktan vaziyeti müsait olanlar, diğer kömürleri kul- lanmağa alışmalıdır. Şimdiden on binlerce kilo odun kömürü depo ederek bu mevsimde kömür fiatini altı kuruşa çıkaran kömürcü- ler hakkında resmi makamlar tahkikata başlamışlardır. Bu kömürcülerin lüzumsuz yere ve hbalkın zararına olan bu hareketleri sebebile mahke- meye verilmeleri muhtemeldir. Dilekler: Mazot kaç kuruşa! 6 mı, 10 mu? Belediye memurları, sivrisi- nek mücadelesi için mahalle: lerde evlere mazot dağıttır- makta ve bunun için ev sa- hiblerinden kilo başına 6 ku: ruş mazot ücreti almaktadır- lar. Haber aldığımıza göre, mazot tevziatını belediye, mü- teahhitlere yaptırmaktadır. Halbuki müteahhitler bazı evlerden kilo başına 6 kuruş, bazı evlerden de 10 kuruş almakta imişler. Bir kariimiz, dün idarehanemize şikâyette bulundu. Biz de soruyoruz: Mazot parası kilo başına 6 kuruş mu, 10 kuruş mu alı- nacak?, Bir yerden 6, diğer yerler den 10 kuruş almak doğru bir hareket değıldı 21 Mayıs 937 / Dünyada Olanlı, Aşk uğruna — fedakârlık! — Bir kontes, yıldır! gibi bir aşka tutu ve hemen evlendi Viyanada maruf kibarlar kontes Lodvikya d'Edri ev? miştir. Avrupada büyük " N sek ailelerin arasındaki izdi$ ların birçoğunun :trıhndı kodular yapılır; fakat ko d'Edrinin izdivacı fırtınalar râtmıştır. Bunun — sebebi, şekli ve imparatorluk nında sarayda yapılan P sesler izdivacı gibi tanalı olmasıdır. k Bu izdivacın tarihçesini l rilerimize arzedelim: * Kontes d'Edri altı ay şimali Alplerde Gavren tefi) sinde amcasının büyük M& kânesine gitmiştir. Bu eski *| muhteşem malikânede kontes, bahçıvanın oğlu V rolu ile tanışmıştır. İlk larda bu münasabet çok t olmuştur. Genç ve dinç P? rolu bir hizmetçi sıfatile k€” testen ayrılmâmakta ve hizmetine koşmakta iken ziyet birdenbire di iştf Bir gün kontes od fi çıkmamış Karölu da kof göremediği için derin bir rap içinde kalmıştır. Bu : rap ile Karolu bir deli $" kırlara ve tepelere dirfPl nihayet garip bir hissika? ; l Ça vukuun tesiri altında kald anlamıştır. Kontes Edriyi lar altında baygın bir bulmuştur. Z Karolu, kontesi hemen " cağına almış ve miğir Şı!oly.ı oelb':dm tor güzel kadını güç ayıltmış ve biraz daha V kalınmış olsaydı, kontesin © me mahküm olıullü' ) söylemiştir. İşte bu hâdise, konui çi Karolu arasında şidd n aşkın bir yıldırım gibi 2 etmesine sebep olmuştur. , Bu aşkın önüne ge$ için sarfedilen bütün hükümsüz kalmış ve kof” d'Edri, bahçıvanın oğlu KAf ya varmak için her b vazgeçmiştir. Kontes birçok haklı Ş vazgeçmiş olmakla berat! gene çok zengin bir kâfli olmaktan çıkmamıştır. ile izdivacını muvafık bi ların nisbetine binlerce masrafla müdebdeb ve mt tan bir düğün yapmıştır. —» Şimdi, bazı Viyanalı ve ” | tiyar kibar - kadınlar Ş larmış: — Hangi gün so'f'* akşam olmıya... Bu aşkın akşamı acaba ne zaman caktır? / v M.H.T. ; memurları — Ücretle istihdam edileceklerdir.. — Muhasebeihususiye müd aid mi ğlın:ıntoblığ=uı.|.lnı memurlardan sayılm memurların da Hıdıw baren defterdarlık maliye * belerindeki tebliğ memüf gibi « ücretli memur kullanılmaları T tır.. Hazirandan ıtıbıw'ı hasebeihususiye tebliğ m ları, ücretli memur ©