June 2, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

June 2, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

/ .Bayındırda kaçırmak (Cenç dul kadın tütün tarlasında çalışı. syordu. Zoru görünce feryada başladı — * Bayındır. kazasının Havuz- y başı köyünde oturan muhtar 1 Bay' Zekâinin karısı Bayan Ay- Tişenin teşvikile Kerim, Şaban | —Bayındırda — çiftlik köyünde 1M hmudun — hemşiresi - yirmi çyaşında - dul: Elifi dağa kaçır: .dıkları zabitaya - şikâyet edil- miştir. Şıkâyetin şekline göre Ehf, evvelâ muhtar Ba» Zekâ- ! rine korkarak kaçtıkları anla- "İniti evine. götürülmüş ve sonra | voradan alınarak dağa götürül- | ıdlvvryr vrrıhııışlerdvr Blkerikanveri bir iş: U Koca, karısını zorla ' sabana koştu — « Kzrbaç ve guneş altında çift sü:en kadın, birkaç gün sonra hastalanıp vefat etti Ziraat işlerinde kadınların faal bir vazife aldıkları mem- lekeler cihamın hertarafında, Bilhassa merkezi ve şarki Av- rupada vardır. Asyada da ka- dinların bir kısını çiftlik işle- rile meşgul olurlar, Vakım, Af- rikada, hattıiüstüvaya — yakın yerlerde kadınların sabana ve- ya öküz Aarabasına koşturul- dukları da malümdur. Fakat, böyle birşeyin Birleşik Ame- nıkada olabileceğine imkân ve ihtimal verir misiniz?. Nevyork civarında Vudburi- de Con Davis isminde bir çiftçi vardır; bu adamın parayı :ok sevdiği söylenmektedlir oşmalarını ratik bulmi olacak ki heçııî:npbunu lıldı:ll: karar vermiştir. Con Davisin karıstı henüz 30 yaşında ve oldukça dilbör, etli ve canlı bir kadındır. Çift- çi bu. kadını tarlalarına gö- türmüş ve cebren sabana koş- muştur! Hâreketi bir şaka olmaktan çok uzak olduğu için Con Davis karısınt kırbaçla — çift Ssürmeğe icbar etmiştir. Kadıncağızın sabana koşul- duğu gün de aksi gibi hatırı sayılan sıcak günlerden biri- GSOULERDAMC B D SURAA Y G L B Eskişehirde nümune ormanı Eskişehirde Kızılay cemiye- tinin umumi deposu bulunan Kızılay değirmenile oradaki arazi ve binalar, Tarım Ba- kanlığı tarafından istimlâk edil- miştir. Kızılayın umumi deposu yakında Ankaraya nakledilmiş bulünacak ve bu isu alâk edi- len mıntakalarda, Bakanlık bir fümüne ormanı ve fidanlık vücude gelirecektir. Binalarda, bümune orman çiftliğinin me- Murları ikâmet edecekler diğer pavyon ve barakalarda işçiler, ırgatlar bulunacaklardır. — Ziraa Bakanlığı bu ormana büyük bir ehemmiyet vermek- tedir. Çihlikte çam, ıhlamur, meşe gibi fidanlar yetiştirilip — Çoğaltılasak, birçok tesisat da vücude getirilecektir. Eskişe- ire beş kilometre mesafede ve Eskişehir » Afyon hattının Üzerinde bulunan Kızılay âra- zisi ağaçlandırılıp bir orman haline gelecektir. İstimlâk mu- amelesi tekemmül etmi, Pek kısa bir zamanda faaliyete | | dana çıkarmıştır. “eve Haydar adında üç kişinin | | vis birkaç gün içinde ölüp İrinda müthiş bir fırtma yapmış- bir kadını istediler mek suretile kirletilmiştir. Zabıtaca yapılan tahkikat, bu iddienın asılsızlığını mey- Kerim, Şa- ban ve Haydarın, Çiftlik kö- yünde bir tarlada tülün işile meşgul olan Elifi kaçırmağa fakat ka- başlaması üze- teşebbüs citikleri, dının feryada | şılmıştır. Tutulan vak'a failleri siymiş,. Zavallı Madam Davis bu suretle saatlerce çift sür- | Fakat bu çok güç, emsalı hiç görülmemiş işe ta- hammül edemiyen Madam Da- müştür. gitmiştir. Çiftçi kocanın bu zalimane hareketi komşularının vicdanla- tır. Bunun için hâdise zabı- taya bildirilmiş ve Davis tev- kif edilmiştir. Con Davis, karısının ölü- müne sebebiyet vermekle it- ham edildiğini anlayınca: — Hıyır Karımı ben öl- olduımüşldr Demiştir. Tabibiadlinin yaptığı teşrih- de kadının ölümüne kırbaç darbelerinin, sabam çekmek- ten mütevellid cebri nefesin ve yorgunluğunun sebeb olduğu ınlıışılmışhv “ANADOLU - Kıymetli mısafirm*ıız şerefıne mü- kellef bir zıyafet verildi DA Tencere çalmışlar Süleyman - oğlu Receb kızı Şerife, Mısırlı cad- desinde oturan Mustafa oğlu Cemalin hir, tepceresi ile bir tepsisini, çalmışlar ve yaka- lanmışlardır. Hırsızların - evle- rinde yapılan — araştırmada, 850 gram da kaçak tütün bu- lunmuştur. Hirsızlik Kızlarağası hanında Hüse- yin oğlu İbrahimin mağaza- sından bir çuval yapağı çaları ve İsak isminde birine satan Hasan oğlu Aziz yakalanmıştır. Çalarken yakalânmış Gağiler caddesinde Abdul: lah oğlu Sadığın demir depo- sundân öteberi çalan Said oğ- lü Kâmil cürmü meşhud - ha- linde yakalanmıştır. Maksadı ne idi acaba? Ali oğlu Mustafa adında biri, Faikpasa mahallesinde Rahmi oğlu Mehmedin evine giderek, — kendisinin taharri memuru — olduğunu — söylemiş ve Mehmedi karakola davet etmiştir. Mustafa, — yakalan- mıştır. Faturayı noks.n kesmiş Ramazan oğlu Tahir, Ba- yındır tarım kredi kooperatifi için İsak oğlu Muizden sicim almış ve 135 kuruş üzerinden pazarlık etmiştir. Fakat Muiz, sicimleri 138 kuruştan sattığı halde faturayı 125 — kuruştan kesmiştir. Tahirin şikâyeti üze- rine hâdiseye zabıta müdahale etmiş, Muiz adliyeye - veril- miştir. Vatanilere ne oluyo-? derundan Biîdîıifiy(ıır: Uluslar sosyetesinde San- cak hakkında verilen karar haber alınır alınmaz vatanilere mensup olanlar bir protesto grevi ilân etmişlerdir. Vatani fırkası efkârı umu- miyey, Türkler aleyhine tahrik için gayret sarfetmektedir. İuhusa Ingıltere ve Fransa, vazi- yetin vehametini tah- fife çalışıyorlar. Bay Eden, ademi müdahale komitesinde başgösteren buhranı Paris, 1 (Radyo) — Dayç- land kruvazörünün bombalan- ması ve Alman harp sefinele- rinin Almeyrayı yakıp yıkma- ları üzerine siyasi karışık idi. Bay Eden, Londra ademi müdahale komitesi buhranını tiddiyetle — karşılamıştır. Bu sebeple gerek Pariste ve ge- rek Londrada birçok siyasi mülâkat ve temaslar yapıl- mıştır. İngiltere ve Fransa - vaziye- tin vehametini — tahfife - çalış- maktadırlar. Almanyanın Londra sefiri- nin Londra ademi müdahale komitesine verdiği — notada, Almanyanın Almeyradan baş- ka bir yere mukabelei bilmi- silde bulunmıyacağını temin etmiştir. Almanya ile İtalyanın komi- hava çok | teden çekilmesi üzerine bir İspanya - Almanya — harbinin şimdilik önüne geçilmiştir. Bu- nunla beraber, sükün henüz teessüs etmiş değildir. Alman- 7ııııı-ı ve lulyınm Londra Ade- le komitesinden bek- ciddiyetle karşıladı B. Eden lemesi birinci derecede ehem- miyeti olan bir hâdisedir. Londra Ademi müdahale komitesinin diğer azaları bu günden itibaren denizlerin em- niyeti için yeni tedbirler ara- mak mecburiyetinde kalacak lardır. Ayni zamanda İtalya ve Almanyanın komiteye av. deti çareleri de aranacaktır. Bugün Fransız Meclisi meb- Kâzim ve | - — Başı, 'Tinci sahifede — vfıran hazşır bulunmuaşlardır. Mütsakıben Ormas - çiftliğini ve müensesatı gezmişlerdir. Ankara, 1 (A.A.) — —Buakşain saat 20,30 ' da Alıes Emir Abdallah şerefine Erak sefüretinde Icak el. çisi tarafından — bir ziyafet veril- miştir. Hükümdarın beyanatı Maverayıerdün — hükümdarı Emir Abdullah dün sabahki eksperesle şehrimize ğelmiş ve istasyonda askeri merasim* le karşılarımıştır. Aıap hükümd Hını İstanbul Yali ve belediye reisi Muhid- din Üstündağ, Emniyet direk- törü Salih Kılıç, Belediye re- is muavini Ekrem Sevencan, vali muavini Hüdai Karataban, Harp akademisi direktörü Ge- neral Ali Fuat, İngiltere sefa- reti sekreteri Skriven, Irak baş konsolosu Kâmil Ceylani ve diğer zatlar karşılamış'ardır. Tren istasyona girince, mu- zıka selâm havasını, sonra Maverayıerdün ve Türk milli marşını çalmış-ır. İstasyon Türk ve Maverayı: erdün bayraklarile donanmıştı. İlk defa olarak Sirkeci bina- sına asılmış olan Maverayıer- dün bayrağı siyah, beyaz, ye- şil yolludur. Üst başında kır- mızı bir müselles ve onun üze- rinde yedi köşeli beyaz yıldız bulunuyor. Emir Abdullah trenden inin- ce kendisini karşılıyanların el- lerini ayrı aym sıkib onlara gözel bir Türkçe ile hitab ederek hatırlarım sordü. As- kerlere teşekkür etti. Ve istas- yonaan çıkarken kendisini al- kışlıyan halkı askeri - bir ta- vırla selâmladı. Arab hükümdarı tamamen milli kıyafetile görünüyordu. Başındaki kefiyenin üzerinde altın sırmalı bir kördon ve sırtında ipek bir harmaniye vardı. Parmağında fındık bü- yüklüğünde bir zümrüt taş bu- lunan altın bir yüzük göze çarpıyordu. Emirin maiyetinde Nofild isimli bir İagiliz binbaşısı ve murassa bir hançer taşıyan yaveri ve mabeyincisi ve iki kâtibi bulunmaktadır. Emir, huduttanberi hariciye vekâletimizden — tayin edilen bir mihmandarla birlikte gek miştir. Kendisi elli yaşlarında ka- dar görülüyor. Yalmz çene- sinde zarif bir şekilde, topla- natı sakalında beyaz — bir tel bile görülmemektedir. Daima Bay Mistler mühim bir beya- natta bulunarak gazetecilere: “İbiza hâdisesi, vaziyeti, en müblik bir safhaya girmiştir, o kadar ki sulhu bozmaması da mümkün idi. Bu vaziyeti ıslah edecek yegâne teşekkül Londra ademi müdahale ko- mitesidir. Fakat Almanyanın usrarı - takdirinde — vaziyet ne olacaktır? Bu henüz meçhul- dür. İstikbalde bu gibi hâdi- selerin husulüne mani olmak lâzımdır. Aksi takdirde bir harb muhakkaktır. Diğer dev- lerin ittihad ve ittifakı da sul- hun mubafaza kâfi gelecektir Demiştir. Londra, 1 (Radyo) — giltere hükümeti Valânsiya hü- kümetine, İbuza hâdisesi gibi yeni bir hareket yüzünden ci- :ı“: sulhunün — bozulacağını beşuş bir. çelire ile maktaydı. İstasyondan — Ççıkinca, — vali Muhiddin Üstündağ ile bir- Tlikte otomobile binmek arzu- sunu göstermiş ve doğruca Perapalas oteline gitmişlerdir. Emir orada kral ailelerine tahsis edilen daireye inmiştir. Aynı dairede Yapön veliahdı, Danğapur mehracesi, - Hicaz veliahdı ve muhtelif başvekil- let öltukrmuştur. Maverayierdün — bükümdarı Emir Abdullah dün sabah mu- harririmizi Perapalas - otelin- deki dairesinde kabul ederek beyanatta bulunmuştur. Hü- kümdar herşeyden önce mem- leketimizi ziyareti hakkında demiştir ki: — Türkiyeyi ziyaretim, de- rin bir muhabbetin eseridir. Eski muhabbetleri tecdit ve yeni muhabbetler - icadı için ve yaratılan yenilikleri görmek üzere Türkiyeye gelmek iste- diğimi, Londrada muhterem Başvekil General İzmet İnönü- ne izhar ettim. Memnuniyetle telâkki ettiler ve bugün çok mesud olarak memleketinize geldim. — Muvaffakıyetlerinizi daima memnuniyet ve saadetle takib etmekteyim. Bu göz ka- maştıran muvaffakıyetlerde de- vamınızı ve daha büyük maz- hariyetlere ermenizi Allahtan dilerim. Burası şark — milletleri için dâaima piştar olacaktır. Bu akşam Ankaraya gidi- yorum. Orada Büyük Önder Atatüirk Parretlerile müçerref olacağım. Atatürk Hazretleri sevdiğim bir memleketin müh- terem reisidirler. Kendilerine karşı duygularım pek — sami- midir.. Arap memleketlerinin inkişafı yakın bir zamanda ta- hakkuk ettikten sonra şark memleketleri çok iyi komşuluk edecek ve biribirlerine istinat eyliyeceklerdir. Ankaradan Şa- ma ve sonra memleketime gi- deceğim, Şamda niçin sebebini könuş- kalaca- ğınızın sorabilir miyim? — Bir maksadı. mahsusla değil, sadece ziyaret ediyarum, Fakat fazlaca kalmamı istedik- leri takdirde şüphesiz kala- cağım. — Hatayın istiklâli mese- Tesi etrafında Maverayıerdünün ne düşünmüş olduğunu lütfe- der misiniz? — Ben bu meseleyi, iki kardeş millet arasında - belir- diğine göre o kadar havf ve haşyet verecek bir. mahiyette görmüyorum. Hak, yerini bu- lacaktır. Büyük kardeş, küçük kardeşe ağabey — muamelesi eder. Onu öper, okşar. Ben de zaten Türkiyeden Suriyeye karşı bu ağabeyi muamelesini bekliyordum. — Filistinin — Yahudilerle Arablar arasında ikiye - bölü- neceği ve bu arada Maverayı Erdünün vaziyetinde bir de- gişiklik olacağı şayidir. Ne buyurulur? — Bu muğlâk bir mesele- dir. Bununla beraber Filistine sulh ve selâmet netirecek bir tesviye — sureti bulunacağını ümid ediyorum, Filistinin Ya- hudilerle — Arablar — arasında taksimi meselesine gelince, bu fikir yeni değildir. Eskiden ! mevcud olan bir fikrin bugün- | lerde tekrar edilmiş bir sure- 2 Haziran 92? tidir. Maâmafih gerek Arab- lar, gerek Yahudiler, Filistinin taksimi cihetine meyyal değil- dirler. Maverayı Erdünün va- ziyetindeki değişiklik mesele- sine gelince, bu bittabi Filis- tin işlerinin tesviyesine müte- vakkıftır. — Filistin — meselesi halledilmeyince birşey söylene- mez. Fakat Filistinin inkişaf ve istikrara doğru gidişi bizim hedefimizi teşkil ediyor. — Diğer memleketlerle olan münasebeliniz ne yoldadır. Bilhassa İngiltere ilel.. — Gayet samimi ve dos- tanedir, Bilhassa İögiltere. ile aramızda muahede - ile- tesbit | edilmiş pek samimi ve dos- ça bir münasebet mevcuddur. ..l Emir Abdullah, dün — saat | bir buçukta âbideye çelenk — koymuştur. —Öğleden - sonrâ Büyükderede bulunan kendi köşküne doğru bir gezinti yapmış ve akşam kendilerine tahsis edilen hususi trenle An” karaya hareket etmişlerdir. KURUN — Maverayı Er* dün hükümdarı Altes Ruvayal Emir Abdullah bin Hüseyif el Haşimi Peygamberin to” runlarındandır. Babası, ınpıııhılnkdıvnf de Mekke emini- iken İngi" | lizlerle ittilak eden ve - bir lâhare Hicaz kralı olan mer” | hum Sa Majeste Hııuyind' ki, dört çocuk bırdnı Wl Bunlardan en büyüğü Alidir. Emir Ali bir ııııddJ kendisine hükümdarlık- temf nine çalışmış, fakat mi olamamıştır. İkincisi -Atatü”” kün dostlarından — olan kralı Sa Majeste Faysal, üçül” cüsü Erdün *hükümdarı Eniİf | Abdullah ve sonuncusu d? şimdi İrakın Paris elçisi © sabık Ankara elçisi Emir ı'“ yiddir. Maverayı Erdün Filistin ile Suriye arasında 42000 kil0” metre murabbar — genişliğil 200,000 nüfuslu bir emaretif ki, Britanya himayesi altındi | dır. Ahalisi Arabdır. b met merkezi Amtman İ Bu şehir eski tarihte ıel' topraklarının — idi, Btı"J devrinde Rabat Aman # anılırdı. Makedonyalılar - zamanıf! Filâdelfiya adını almıştı. İy den çok mamurdu. Sonr. manla çok bozulmuştu. Lâkin eski devirlerin lığını göze vuran taribi ’ ler bu civarda şimdi modern ::-khl l'; tadır. M. Ç'emberlılfı nın nutku Londra, 1 (A.A.) — yi fazakâr parti ııdedıııııı" fakla seçilmesi üzerin€ Neville Çemberlayn parti w feransında Başvekil vt sıfatile ilk nutkunu vermif demııııı ki: Baldvinin | ukılı deeeğın. edilecektir. Hıkümd ma programına caktır. Ziraat ve endi inkişafına — yardım ve milli kredinin (l ının ıeobıınyetlelh L "".'A