6 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU Hataydâ bir haftgdanberi bayram Jevam ediyor Hataydan, büyüklerimize arzı tazimatiçin Ankaraya bir heyet geliyor Gelenler, senelerdenberi i'lataym istiklâli için çalış- mış ve bu uğurda fedakârlıkta bulunmuş olanlardır Doyçland, dün Tancaya muvasalat etti Almeria körfezinde 9 torpil tar- lası ihdas edilmiştir İstanbul, 5 (Hususi) — Bir haftadanberi Hatayın her ta- rafında büyük şenlikler olu- yor. Hataylılar, Cenevrede im- zalanan muahedenin bir an evel tatbik mevkiine girmesini beklemekte ve daimi bir se- vinç içinde bulunmaktadırlar. Son gelen haberlere göre, ötedenberi Hatayın - istiklâli için çalışanlardan mürekkep bir heyet, büyüklerimize arzı tazimat —için —dün — İsken- derun limanından hareket et- mişlerdir. Hataylılar, buradan doğruca —Ankaraya hareket edeceklerdir. Gelenler, senelerdenberi Ha- tayın istiklâli için hertürlü fe- dakârlıkta bulunmuş olan kim- selerdir. T. Rüşîü Aras Bükreşe uğradı Budapeşte, 5 (A.A.) — Doktor Tevfik Rüşdü Aras, Macar Ajanm Ba beyanatta bulunarak demiştir ki: — Çok az olmakla beraber Macaristanda kaldığımdan — ve eski dostum B. De Kanyayı ziyaret et mek fırsatını bulduğumdan dolayı memnunum, B. De Kanya İle yaptığın görüşme en kalbi döstlük havası içinde cereyan et Miştir. Esacca Türkiye-Macaristan hakkında samimi bir dosluk — bes- İemektedir. Ve bu dostlağun kök- keri Tück milletinin kalbindedir. Bükreş, 5 (Radyoj — Bugün buraya gelen Doktor Tevfik Rüş- dÜ Aras B. Antonceko ile uzun bir mülükat yapmıştır. Bu mülü. katta Türkiye ve Romanya müna: *ebetleri ve beynelmilel siyasi me- *eleler mevzuu etrafında müdavelci *'kârda bulunulmuştur. Banker Mark Cebılnliırıüı döndü Cebelüttarık, 5 (Radyo) — ıq’lllyol milyoneri meşhur nker Mark, İtalyadan bu- l")'l gelmiş, bazı İspanyolla- 8 Görüştükten —sonra oto- Mobille Elcezireye hareket et- Miştir. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı uHlaydar Rüşdü ÖKTEM M meşriyat ve yazı işleri : Hundı Nüzhet Çançar kını.m İzmir İkinci/ Beyler tokağı Partisi binası için ıîd;ı.ı İzmir — ANADOLU 'On: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ 1200, altı aylığı 700, üç ylıı 500 kuruştur. fncı memleketler için tenclik me ücreti 27 liradır !.n.u Yab, Her yerde _î kuruştur. vaziyetin önüne geçmek için Valiler arasında de.- MEMLEKETTE Bir çocuk öldürdü.. Denizli, (Hususi) — Geçen hafta, Acıpayam kazasının Yü- reyil köyünde feci bir cinayet olmuş, Hüseyin oğlu Ramazan isminde bir genç, arkadaşı Hüseyin oğlu Avniyi Tahra ile başını — parçalıyarak — öldür- müştür. Ramazan, Yatağan köyünde oturan arkadaşı Avniyi gece evine davet etmiş ve uyurken odasına girerek Tahra ile ba- şını keamiştir, Cinayeti müte- akıp firar eden katil, sabah- leyin kasabayı terkederken ya: kalanmış ve derhal adliyeye teslim edilmiştir. Tanca, 5 (Radyo) — Ya- ralı Doyçland sefinesi buraya gelmiştir. Dündenberi sefine- den hiçbir nefer ve zabit ka- raya çıkmamıştır. Doyçlandın ne vakit Tancayı terkedeceği henüz belli değildir. Paris, 5 (Radyo) — Valân- siyadan alınan haberlere göre, Almeria körfezine - torpil dö- külmüştür. Almerianın Şimal kısmında 9 torpil tarlası ihdas edilmiştir. Bu tedbirler, Doyç- landın - ikinci bir. taarrazudan korkulduğu için ittihaz edil- miştir. Londra, 5 (Radyo) — İs- panya sularında kontrol vazi- fesi gören Almanyanın Doyç- land harp gemisinin, tayyare- ler tarafından bombardımanı münasebetile hasıl olan ağır Londra hükümeti, azami şe- kilde gayret — sarfetmektedir. İngiliz büyük erkânı harbiyesi, alâkadar devletler — arasında bir anlaşma basıl oluncıya ka- dar ademi müdahale komite- sinin içtimalarını tatil etmesini kararlaştırmıştır. Kontrol gemilerile vesaitine karada ve denizde hava kuv- vetleri tarafından görülebile- cek alâmeti farıka koritilması teklif edilmiştir. İngiltere ve Fransa hükümetleri, kontrol ve murakabeye Alman ve İtal- yan harp gemilerinin iştirake devam etmelerinde ısrar edi- yorlar. Yapılan teşebbüslere Almanya cevabını vermiştir. Bu cevap tedkik edilmekte ve İtalyan cevabı da beklen- mektedir. Zagrebde tenis maçları Zagreb, 2 (A.A.) — Dün öğleden sonra üç bin kişiyi mütecaviz bir seyirci kütle- sinin önünde Yugoslavya ile cenubi Afrika arasında Davis kupası için tenis tasfiye maç- ları yapılmıştır. İlk maçta Palada Yugos- lavya ile Pargue Harasson Cetubi Alrika, ikincimaçta da Funcek Yugoslavya ile Kirby Cenubi Afrika karşılaşmışlar- dır. - Yuügoslavyalı - oyuncular maçların ikisini de kazanmış- lardır. Palada 3/6,3/6,6/3,6/0, 6/3 ile ve Funcek te 6/1,6/0, 3,/6 ve 6/4 ile galip gelmiş- lerdir. Sivil tersane Haliçte kurulacak Ankara, 5 (A.A.) — Haliç- teki Valde kızağının Milli Mü- dafaya devri - dolayısile - sivil tersanenin İstinyede kurulaca- ğına dair haberler doğru de- gildir. Salâhiyetter makamdan aldığımız malümata göre, ter- sanenin Haliçte kurulması mu- karrerdir. Sosyalistlerle Komünistler birleşmeli imiş Moskova, 5 (Radyo) Pravva gazetesinde bugün Di- mitrof imzasile bir makale neşredilmiştir. Bu makalede: *“Bütün memleketlerin Sos- yalist ve Komünistleri tek bir cebhe yapmalıdırlar. Ancak bu sayede İspanyolları felâ- ketten — kurtarmak mümkün olacaktır.,, Demektedir. ğgişiklikler olacak Ankara, 5 (Hususi) — Va- liler arasında bazı değişiklik- ler olacağı söyleniyor. Emir Abdullah Salı günü İstanbuldan hareket ediyor.. İstanbul, 5 (Hususi) — Sa- yın misafirimiz Emir Abdullah, Salı günü Hayfa yolile mem- leketine avdet için buradan ha- reket edecektir. Lubliyana fuarı açıldı Belgrad, 5 (Radyo) — Bey- nelmilel 17 inci Lubliyana fuarı, bugün açılmıştır. Fuar, geçen yıllara nazaran daha büyük ve daha mükemmel olmuştur. Bulgar kooperatifi Sofya, 5 (Radyo) — Bul- gar Çiltçi kooperatif teşkilâ- tının yıllık - toplantısı - yapıla- caktır. Bu toplantı münase- betile Yugoslavya Çiftçi koo: peratif teşkilâtiı namına bir heyet Belgraddan gelmiştir. Polonya cumhurreisı Bükreşe gelerek kral Karolu ziyaret edecektir Varşova, 5 (Radyo) — Po- lonya Reisicumhuru B. Mu: siski, yarın buradan hareketle Bükreşe gidecek ve Romanya kralını ziyaret edecektir. | Polonya — Reisicumhurunun refakatinde Polonya Hariciye Nazırı Baron (Bek) te vardır. Kral Karol, bu ayın niha- yetinde Varşovaya giderek B. Musiskiye iadei ziyaret ede- Yapılan tahkikattan anlaşıl- dığına göre, Ramazanın şeu- runda gayri tabiilik vardır. Turgudlu Gittikçe güzelleşiyor Turgudlu,(Hususi) — Afyon hattının şirin bir kasabası olan Turgudlu, hergün biraz daha güzelleşmekte, iktısadi bakım- dan yükselmektedir. Son ista- tistiklere göre, kasabanın nü- fusu da artmış, 23 bini geç: miştir. Şehir meclisi son içtimanda, kasabanın büyük bir noksanı olan çocuk bahçesi mesele- sini ehemmiyetle nazarı dik- kate almış ve bu yılki bütçeye tahsisat koymuştur. Memleke- tin en mübrem bir ihtiyacını karşılıyacak olan çocuk bah- çesi, bu sene içinde vücude getirilecektir. İki yüz bin dönümden fazla olan büyük kasaba ovası, şim- Giye Badlas Vususıyu idare edilmekte idi. Mali sene bidayetinden itibaren — ovanın idaresi hükümete devrolunmuş ve Kaymakamın riyasetinde bir toplantı yapılarak yeni teş- kilât için görüşmelerde bulu- nulmuştur. Akhisarda Yıktırılan yer kale değil imiş Akhisar, (Hususi) — 3/6/937 tarihli gazetenizde, belediye reisinin Bayazıda aid bir ka- leyi yıktırdığı — yazılmaktadır. Halbuki yıkılan yer, bir kale olmayıp, Emvali metrukeye aid harab bir değirmendir. Enkazı da kaldırılmıştır. Bu- râsı, geçenlerde tertib olunan ağaç bayramı gününde dikilen yüzlerce ağaçla çok nefis bi: mesire yeri haline getirilmiştir. Belediye, halkın diktiği ağaç- ları her gün sulanmaktadır. Akhisarın müstakbel imar plânı, Nafıa Vekâletince tas- dik edilerek belediyeye gön- derilmiştir. Yeni imar pro- gramı, bu plâna göre hazır- lanacaktır. Mevcud elektrik fabrikası ihtiyacı karşılama- dığı için daha büyük bir mo- tör konulması ve - tesisatın genişletilmesi — kararlaştırılmış ve faaliyete geçilmiştir. Ödemiş haberleri Ödemiş, (Hususi) — Hal- kevinde açılan musiki kursun: da derslere son - verilmiştir. Ödemiş Ortamektebi - musiki muallimi B. Fikrinin idare et- tiği kursa, kadın erkek pek çok kimseler devam etmiş ve muvaffak olmuşlardır. Kursta derslere nihayet ve: rilmesi münasebetile Halke- vinde bir konser tertib edil- miş ve kursa devam edenler tarafından klâsik parçalar ça- lınmıştır. Arkadaşını balta ile Anadolu Satranç müsabakası Türkiyenin en maruf satranç üs- | tadı Bay Feyziyi tanıtıyoruz — Bay Feyzi Akeren Gazetemizin, İzmir ve mu- hitinde bir satranç hareketine önayak olduğu, hatta bir hafta kadar evel Ankarada Karpiç kulübdeki satranç meraklılarile İzmirliler arasında bir müsa- bakaya tavassut ettiği ma- lümdur. Ankaradan bugünlerde ce- vab beklerken, memlekette satranç üzerinde gerek rtütleri, gerekse oyun ve muvaffakıyet- leri ile temayüz etmiş, hatta birçok ecnebi memleketlere kadar adını duyurmuş, mü- nevver bir simadan bahsede- ceğiz ki, o da, şimdi Denizli- de oturan ve bu vadide ga: zetemize yardım vadinde bu- lunan avukat Bay Feyzi Ak- ErEmUN. Vuğuu ACUN nısu bir hal tercümesini koyuyoruz: Bay Feyzi Akeren ilktah- silini Muğla, Manisa ve Ay- dında, rüştiye ve idadi tah: silini İzmirde, Fransızca, Lâ- tince ve Arabca tahsilini Bey- rutta (Cezvit- Yesuiye) Fransız mektebinde bitirmiş, bilâhare İstanbulda mülkiye, mühendis- hane ve hukuk imtihanlarına girmiş, her üçünde de muvaf- fak olmuş, fakat hukuku ter- cihle diplomasını — aldıktan sonra düyunuumumiye vekili olarak İzmire gelmiştir. İzmirde Ziraat Bankası ve — Orman dairesinin vekâletinde de bu- lunduktan sonra Hidiv Abbas Hilmi (Paşa)nın — maiyetine verilerek Dalamana - gitmiş, bir müddet çiftlik müdürlü- ğünde bulunmuştur. Şimdi 61 yaşındadır. Bize anlattığına göre, sat- rancı, Beyrut Cezvit mekte- binde öğrenmiştir. Müdürü, merhum Bay Cemalle de oy- nayıp melekesini artırmıştır. *İzmirde satrançta karşılaştı- ğı zevat arasında bilhassa, Kadıhanlı Emin, muallim M. Vidman, Yanakopulo, doktor Çakıroğlu, — İngiliz. Fernand Krgmer, Ahmed Nami, İsmail Hakkı vardır. Bunların hepsi, © tarihin maruf satranççıları- dır. Bay Feyzi, Mısırdan gelen İbrabhim Müveyliha gibi en meşhur bir satranç kahramanı- mı da yenmiştir. Daha sonraları Ziya, Ke- maleddin Perri, — mühendis mektebi muallimlerinden Ha- san, Kadıköyünde Efgani ho- ca, mütekaid binbaşı Ahmed, mübendis Tevfik ve emsali gibi kuvvetli oyuncularla da oynamış ve nihayet İstanbulda pılan bir turnavada müsaba: — kaya girerek birinciliği kazanı — miş, gümüş bir. madalya ah mıştır. Gene kendisinden işit. — tiğimize göre, bir aralık mü: — tecaddid — Fransızca — satrang — kitabları getirtmiş, — bunları — etüd eylemiş ve İstanbul küs © tüphanelerindeki Türkçe, Arabı — ça, Farsça yazılmış — satranç — kitablarını dahi bulmuş ve hepsinden notlar alarak bilâr hare oldukça büyük alaturka — ve alatranga oyun — uüsüllerini ve nazariyatını gösteren ve © bırçok menıubğerî ihtiva — | eden, Dağıstanlı İbrahim Paşa, | Avrupadaki | Lüksenburg gazinosunda ya- isam Hulüsi bey merhum, Gelen: bevi merhum, — Kemaleddin * Perri bey ve Akmed Nami — bey gibi meşhur ve marul — satranç Üüstadlarının oynadık- ları oyunları ve tertib ettikleri mensubeleri de elde eder& İ kitabına yazmıştır. Bu kitab satrancın nazari- yatını ihtiva ettiği gibi, - haki- kate oldukça yakın olan ııt- İ ranç tarihini de mufassal ola- — rak tışımnldıdır Bildiğimize ve işittiğimize — göre de Feyzi Akeren bugün- kü satranç üstadlarımızın en — kuvvetlisidir. Rusyadan, Avru- — padan ve Mısırdan gelen pek çok satrançcılarla, satranç üse — tadlarile oynıyarak — hepsini —— mağlüb ettiği ve bu - suretle —— doktor - Lasker, — İstegniç, —İşlehter, Yanovski — âxğ.ır;en daktnı Tarraş, Ma- — kabilanka gıbı' X:mpıının en l kuüdretli — tanınmış — üstadları — derecesine yükselmiştir. Feyzi Akeren şimdi, klişe- sinde göründüğü gibi aksakallı — ihtiyar, sevimli bir zattır. Ken- — disinin çok meraklı olan ya- — zılarını bundan sonra - sirasile — yazacağız. Göndereceği mensubeleri ve — nadide oyunları bilhassa sat- — rancı - bilenler büyük — bir alâka ile takib edeceklerdir. — Gazetemize karşı ;ı'mudili 5 alâkadan dolayı kendisine bu sütunlarda teşekkürü bir borç — biliyoruz. Sökeden kaçan suç- lu tahsildar İzmir zabıtasınca yakalandı M Sökede Muhasebeihususiye — tahsildarlarından B. Etem — Çetin, ihtilâs ve zimmet suç: larından iki aydanberi aran- makta idi. Maznun, şehrimizde — zabıta tarafından yakalanmış vetahkikat evrakile dün Müd- deiumumiliğe verilmiştir. a Jandarma — muhafazasında — Sökeye gönderilecek ve hak- kındaki tahkikata Söke Adli: yesince devam edilecektir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi - 1356 Mayıs U Rebiülevel 26 | Haziran Uu.— Uw