1 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

1 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 .. Bünye Bu misali bütün hayvanlar ve insanlar zümresine de teş- mil edebiliriz ve bilirsiniz ki biyolojik Humumi kaideleri müşterek ve İlâyetegayyerdir. Umumi ve cemi varlıkları tanımak — kolaydır. Bilhassa fizik vasıfları pek sühvuletle ta- nılabilir. â Uzakta gördüğünü? bir ka- raltının iki ayak üstünde yü- tüyüşünü farketmekle evvelâ onun insan olduğuna, biraz yaklaşınca renginin siyah ol- duğunu görerek siyah ırka | mensub olduğuna, dilini, ko- nuşmasını işiterek milliyet ve kültürüne ait bir hüküm vere- biliriz. Fakat ferdi bünyeler böyle değildir. Onları tanımak gayet güçtür. Nasıl ilk nazar- da fasulye ile nohut, elma ile ceviz biribirinden kolayca ay- rıldığı halde aynı cinsten aşağı yukarı ayni şekilde ve büyük- lükte iki fasulye tanesi ara- sındaki farkı bulmak çok ince tetkiklere vabeste kalıyorsa, arkları, milliyetleri ve kültür: leri müşterek iki insan arasın- daki farkları tebarüz ettir- mek te o kadar mikroskopik, © kadar ilmi bir iş olmuş bu- lunuyor. Cemiyetlerin umumi vasıfla- rniın umumi - faikiyet ve nok- sanlarının taharri, tetkik ve ıslahı davası evvelâ ferdi bün- yelerin tetkik ve taharrisi il- mine istinad eder. Bütün kitle davasile alâka- dar meseleler ve alâkadarlar için bu noktayı kuvvetle ve defaatla tebarüz ettiriyorum. Danışma kurulu I — Çocuk velilerile temas ederek onların yaşayışları ve terbiye telâkkileri ile çocuğun doğduğundan o güne kadar ge- çirdiği — hastalıkları — vesaire hakkında bilgi edinir. ! — Okulda çocuğun göz ve — kulaklarınım. görme ve işitme kudretlerile dikkat ve hafızasının nasıl çalıştıklarını saptar. Hİ — Çocukların hepsinin aynı yaşta olmamaları, öğre- tim ve eğitim usullerinin ba- şarısını çok defa felce uğra- tacağından öğrencilerin yaş- larını daima gözönünde tuta- rak bilhassa bülüğ devresini yaşıyan öğrenicilerin durum- larını devamlı bir. kontrola tâbi tutar. Bütün bu incelemeleri yap- makla beraber, öğretmenin en çok müşkülâta uğradığı nokta çocuğun fizyolojik du- rumudur. Burundaki fazla etler, ba- demcikler, ifraz guddelerinin ahenkli bir şekilde iş görme- leri çocuğun dimağ inkişafı üzerinde menli tesirler icra ettiğinden ve bunların da bu- günkü kalabalık sınıflarda ek- seriya teşhis edilememesinden dolayı birçok öğrencilere geri Veya anormal damgası vurulur. Bu damganın çocuğun mukad- deratı üzerinde — doğurduğu müthiş felâketlerin müsebbibi <ne öğretmen ne de çocuk velisidir. Bu mes'uliyet doğ- “rudan doğruya sosyeteyc daha açıkçası sosyete içindeki uz- manlara aittir. Fakat ortada mesul şahıslar bulunmadığına göre mesuliyet kime yüklene- cek ve bu iş bu şekilde de- vam-edip gidecek mi? İşin içinde bulunan ve her — ygün ıstırap çeken bir öğret- men ' sifatile facianın önüne ANADOLU Tire belediye reisliğinden: Türkistanlı Mustafa karak köy, köy, şehir, şehir, gâh çalışarak, gâh dilenerek İzmire kadar gelmişlerdi. Fa- kat hayatında hiç okula gide- memiş yavrucuk. İçinde duy- duğu bu derin boşluk, bu derin acıyla geldiklerinden bir kaç gün sonra birkaç çocu- ğun peşini bırakmıyarak oku- lun kapısını bulabilmişti. Okul — çocukları bu es- rarlı, okulun eşiğinden içeriye bir adım atmağa bile cesaret. lenemiyen bu çocuk etrafında bir halka teşkil ettiler. Artık durmadan soruyorlardı: — Sen hangi okuldansın? — Adın ne senin? Mustafa. Nerelisin sen? Orta Asyalı Taşketten Çocuklar biribirlerinin yüz- lerine baktılar. Orta Asya onların henüz bugün konuş- tukları, münakaşa ettikleri, ha- ritalar üzerinde uzun uzun araştırmalar yaptıkları yerdi. Mustafa bu eski anavatandan geliyordu. Ona daha çok sokuldulir. Kimisi koluna girmiş, kimisi de ellerini onun omuzuna koy- muştu. Şimdi durmadan ısrar ediyorlardı: — İçeriye gir. Sınıfa gel. Yerimiz var. Gel canım, Hem sen kimbilir daha neler bili- yorsun? Mustafa bir türlü içeriye giremiyordu. Can attığı okula gitmemek, bu kaynaşan ha- yata karışmamak elinde miydi ki. Fakat bir kaç saat misalirlik- ten sonra o gene kapının di- şına çıkacaktı. Çünkü ruh ve kafa ve insanların kendi vahi- melerinden doğan fazilet ve insanlık, ahlâk ve cemiyet, ilim bunların hepsine sahip ol eğer yalınayaksan... Eğer pa- ran yoksa, etiketin yoksa bun- lar masaldır. Ve her yer ka- palıdır o insana, Mustafanın donu yoktu aya- ğında, pantolunundan dizka- pakları sırıttıyordu. Ve yalın ayaktı... Onu okuldan kilometrelerce uzaklaştıran şey. Okulun ka- pısı önünde onun gibileri için çekilen duvar. Türkistandan İzmire, İzmirden mezara kadar kendisini azgın bir canavar gibi takib eden ıstırap... Bu ateş çemberi Mustafanın diş- leri parçalıyamaz. * .. O gene mesuttu. Öğle teneffüslerinde, hele akşam üstü çocukları etrafına toplar- dı. Ne hikâyeler anlatmazdı onlara, neler de okutturmazdı kitaplarından. Her çocuğa ne yapar yapar, iki masala kar- şilık tarih kitaplarından bir şeyler okutturür. anlattırırdı. Ve dinlerken birdenbire can- lanır, kitabın üstüne elini ka- par ve yalvarır gibi: — Haydi şimdi sen bana sor. İskenderin babasını? Ve cevaba meydan - ver- meden: — Filip değil mi Makedon- yalı. Ve kasketini biraz yukan kaldırarak: ASNT AM AYAT FRCEKACATOLLANA UAİ geçmek ve devamına mani olmak için: “Danışma kurulu, nu kur- mak lâzımdır. Danışma kurulunun - nasıl kurulup çalışacağını başka bir yazımda anlatacağım. 4 Ahsen Gürtin — Nasıl anlıyorum ben na- sıl biliyorum. — Öyleyse haydi sonra ne olmuş? Eğer çocuklar okumaktan nazlanırlarsa bir daha masal anlatmam ha derdi. Fakat bu sözde tehditten ziyade yal- varma hissi vardı. Hele ço- cukların dosyalarını karıştır- | masını, yapılan resimlere bak- masını çok severdi. İşte o böy- lelikle bütün bilgilerini kâğıt- sız, deftersiz, kitapsız, öğret- mensiz öğreniyordu. Hayatın yolu okulun kapı- sının önürden bile geçmiyor” zaten. Okul, insanları bir ma- ğazanın önünde — nümunelik manken gibi etiketliyor. * . * Türkistanlı Mustafa tatilden bir daha görünmedi. Geçen günler, aylar onu ka- famızın içinde sönük bir ha- yal gibi bıraktı. okul açıldığı vakit te iki kolüyle okulun kapısını -kucaklayıp içeriye hayretle, hasretle ba- kan Türkistanlı Mustafadan eser yoktu. Bir gün nâsıl oldu bilmiyo- rüm; derste birşeyler konuşu- yorduk. Çocuğun biri parma- ğını kaldırdı ve kederli -bir durumla: — Öğretmenim bugün ben Türkistanlı Mustafayı gördüm, Dedi. Onu evvelâ birdenbire ha- tırlıyamadık. Çocuk hayretle yüzümüze bakarak: — Hani bize masal söylü- yordu. Orta Asyalı Mustafal — Evet o zeki çocuk, — İşte o kör olmuş... sonra Ertesi sene * ** O, an bütün sınıf gözlerini tahtada asılı duran Asya lev- hasına diktiler. O, buranın çocuğuydu. Dilile, ruhile, ze- kâsile bizdendi. Çok acı duy- duk ona, ve sanki o an hepi- miz okulun kapısında gözle- rindeki iki derin çukuru örten kara gözlerile kasketi yüzünün yarısını örtmüş zavallı Musta- fayı görüyor gibiydik. İ. Aytekin Kültü Müzayede ile fevkalâde bü- yük satış Yolculuk dolayısile 4/Tem- muz/937 Pazar günü saat 10 da Birincikordon Gazikadın- lar sokağında 7 No. lu evde maruf iki aileye ait fevkalâde kıymetli mobilyaları müzayede suretile satılacaktır. Satılacak mobilyalar meya- pında fevkalâde kıymetli 7 parça kadife kaplı kanepe ta- kımı ve kadife perdeleri, yeni bir halde (Römkiedp Beimar) markalı Alman piyanosu, Ame- rikan kadifeli bir kanepe iki koltuk, yatak 'odası cevizden mamul şıfinyeralı aynalı dolap tuvalet Amerikan brons kar- yola maa somya iki komo- dinosu, tekrar tek - kapulu aynalı dolap, iki adet iki- şer — kişilik — nikel — kesme karyola maa somyaları, mavun kiristal camlı aynalı büfe, açı- lır dört köşe yemek masası, 6 adet iskemleleri, elektrik avizeleri, yeni bir halde 9 parça hasır takımı, ceviz şem- siyelik, yeni bir halde Orga Pribat markalı Türkçe yazı makinesi, dosya dolabı, lüks sahibinin sesi salon gramofo- di- 1 — 26/6/937 tarihinde yapılan ilk açık eksiltmesinde, isteklilerin istenilen vesaiki tamam olarak ibraz ede- memeleri yüzünden, isteklisi çıkmamış sayılan 300 adet su saatları açık eksiltmesinin müddeti 6/7/937 tarihine kadar on ğün daha uzatılmıştır. 2 — Açık eksiltme müddeti uzatılan su saatlarının: Muhammen Bedeli Lira 3900 — 300 Adet Cinsi 3 — İsteklilerin muvakkat mucibince istsnilen tarihine rastlıyan Turbin sistemi kuru Hp su saatı diğer vesaiki salı günü saat * 7,50 muvakkat teminat parası Lira Kr. 292 50 parası ile şartnamesi hamilen 6/7/937 15 te belediyemiz teminat daimi encümenine müracaatları şarttır. | 4 — Eksiltme "ve fenni şartnameleri görmek ve izahat al- mak istiyenlerin her gün çalışma saatları içinde bele- diyemiz su fen memurluğuna müracaatları ve istiyen- lere şartnemelerden önderilebileci birer adedinin bedelsiz olarak raporları haiz Yüzlerce senedenberi sıhhate faydası mü cerreb olan İzmir-Urla Malgaca 'içmeleri. AÇI LDI İzmir-Çeşme şosesi üzetinde güzel manzaralı oteli, gazino, lokanta ve bakkaliyesinde müşterilerinin hertürlü istirahat, iaşe ve ihtiyaçları temin edilmiştir. > . Urla Malgaca içmeleri Doktor müderris merhum Bay Raşit Tahsinin “ Urla Ma- lgaca içme suyu hakkında: Karlispatın Şurprudel Zals suyuna ezher cihet rüçhandır. , buyurdukları bu su; müzmin mide ve bevap teşennüçleri, karaciğer, dalak hastalıklarında müz- min safra kesesi ve safra yolları iltihaplarında, safra, ve taşlarında, müzmin inkıbazda, şişmanlık, nakris ve hastalıklarında, bağırsak, şirit, gibi bünyevi hastalıklarda ile sabittir. Vesait Basmahane karşısında Bulvarda otobüslerinin hepsi içmelere uğremakta olduklarından vesait mevcuttur. Birinci Sımf Mutahassıs || Dr. Demir Ali Kançı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık-| ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 var saati, şömine aynası, ço- cuk arabası, Sachseowverk markalı 8 lâmbalı üç mevzili radyo, bir çok perakende ye- mek iskemleleri, aynalı jardin- yeler, iki kadife koltuk, çay masası, pöker masası, siğara sehpaları, ceviz servant, ko- modinolar, bir çok porselen tabaklar ve bir çok muhtelif halı, kilim ve seccadeleri ve saire satılacaktır. Fırsatı kaçırmayınız Fırsat artırma salonu Aziz kum şeker sulucan, mesane yolları ilâh.. seri ve şifahbahş olduğu tecrübe Urla ve Çeşme heran Veysel hamamı açıldı Birbuçuk senedenberi kapalı kalan Kemeraltı caddesindeki çıkmaz sokakta Veysel hamamı bu kere yeniden tamir — edil- mek ve mükemmelen - tezyin olunmak üzere tecdiden muh- terem müşterilerimize amade bir vaziyete getirilmiştir. Tek- mil mobilyası dâ yeniden te- darik olunarak saygılı müşte- rilerimizin hertürlü istirahatleri temin olunmuştur. Teşrif ede- ceklerin herhalde memnun ka- lacakları birinci defada belli olacaktır. Fiatler de son de- rece ucuzdur. “FOTO Refik Lütfi Or Zevkinizi okşayacak poz Temiz işçilik Hükümet civarı Kaymakam dbey 9, 2 1 Temmuz 937 Zayi Ziraat Bankasındaki numaralı — tasarruf — hesabim için kullandığım tatbik mühr rümü kaybettim. Yenisini alar cağımdan eskisinin hükmü kab mamıştır. Karşıyaka Yemişçipaşa sokak 54 No. da Şerife Karaburun İcra- memurlu* ğundan: 935/202 Karaburun tayyare cemiye” tine borçlu karaburunun küçük mordağan köyünden kaymak ibrahim oğlu ismailin mahcu? küçük mordağânın yaka mev” kiinde malumulhudud ve için” de 13 ağaç bademi bulunâf ve tahminen bir evlek yerif” Ede bağ kurumu bulunan 2528 lmetre murabbar 30 - lira l"f: meti muhammeneli bağ yef! ve gene ayni mevkide malu” mulhudud 2757 metre murab” bamda kırk lira kıymeti mü” hammeneli bağı tarihi ilandaf itibaren otuz. gün müddetle açık artırmaya çıkarılmışti! talip olanların kıymeti muhâm” minenin yüzde yedi buçuğt nisbetinde pey akçesi vey$ milli bankanın teminat mek tubunu vermeleri ve ırt"”_' 31/7/937 — tarihine — tesad eden camartesi günü saat 1 de dairede icra — olunacaktiP *Müşterilere ait 935-202 NF maralı dosya irae olunabile” ceği gibi fazla izahatı lâzımt dahi verilir. Talipler bu hur susun daireye talik olll';;ı ıçıknılırmaşannnmeıinilnf tarihinden itibaren okuyabili” Hakları tapu sicilile sabit € mayan ipotekli alacaklılar ? diğer alâkadarların ve irt hak sahiplerinin bu baklaf” ve bu hususta faiz vemasrf dair olan — iddiaların! CV_' müspitelerile yirmi gün îG"" t icra dairesine bildirmeleri si halde hakları tapu SH sabit olmadıkça satış be nin paylaşmasından hariç if lacakları ve tayin cdilen"y'i manda artırma bedeli M menkulün yüzde yetmiş b' “ bulmadığı takdirde eN ka artıranın teahhüdü baki mak üzere artırmanın 97 gün daha temdit edilme' retile 16/8/937 tarihine düf eden pazartesi günn 15 de gayri menkul elt artırana ihale ıdile'ccl;:(';i be tış peşin para iledir. ı', deli alınmadan teslim Gd'_ Mal bedeli verilmez iS€ " iye kararı fesh edilir ve RM den evvel en yüksek *Tur bulunan kimse arzetmi$ gu bedelile almağa razi # sa ona ihale edilir © © igf olmaz veya bulunmazsâ ,' dairesince hemen ön müddetle artırmaya © Bu aılırmnyıılâl.uu—lırll"ı liğe hacet olmayıp yıl:ok la iktifa olunarak en hrana ihale edilerek halde birinci tan ve diğ:ıwırllfd:::'/ ul olduğu ve : belediye ve vakıf i yüzde iki buçuk delli müşteriye ait '_7! ;— hef ee ihale ı%:: kimse ikiihale uılılnw/ 2360 —