9 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

9 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— Sayfa 6 Filistin halkı matem icinde Faksim keyfiyeti, yüzbin lerce halkı teessür için- ’ de bıraktı. Museviler, ağlama duvarının arkasında duaya daldılar, Arablar, beyenna- meyi teessürle dinlediler. Başı J inci sahifede — ün kudsiyetini muhafaza et ek ve Arab, Yahudi devletlerinde ilunan Arab ve Yahudilerin dini m bimaye etmek salâhiye- verilmesi lüzımdır. lııb!u Yabudi devletlerinin bu- Bııiıd Reseldakurada — başlı- — yarek Filistinin çimdiki çimali şar — k$ hudodanu Tabriye gölüne kadar — tekib ettikten sonra gölü Şeriülke- bire nehrinin ağana kadar katedip nebri Beysanm şimalinde bir nok- “gaya kadar takib ederek Baysan “wadisini geçecek ve Nugido civa» çında Cazrek vadisinin ceoub hu M—dıguıu:ı gittikten sonra — Karmel dağının tepesini aşacak ve 'ülkerimden biraz uzaklaşıb sahil. — deki ovanın şark kenarına kadar genub istikametinde uzanarak Lida — eiyarında Kudüs » Yalfa bulvarına “amüntehi olacaktır. Bulvarın cenub hududü ovayı Rehavatın 10 mil oenubunda bir moktaya kadar takib etlikten sonra “denize kadar gerb istikametinde “devam — edecektir. Hayfa-Tabriye- — Safad ve Akkâ bir müddet daha mandater idare altında kalacak ve — Arab devletine Yafada denizde bir — gahreç verilecektir. Yabudi devleti Arab devletine zalktarı — bilâhare tesbit edilecek olan bir tahsisat verecektir. Diğer gihetten Maverayı Erdünün geri bir memleket olması itibarile İn: giliz perlâmentosünun Arab devle- *üı iki milyon sterling vermesi lâ- omumndır. K Komisyonun tavsiyelerinde ara- wi parçalarının satılması, ahalinin b IIMN vesalire derpiş edik y “mektedir. - Muahedelerin imza edilmesine — intizaren komisyon — bilhassa arazi — parçalarının satılman ve — muhace- gel işlerinde muvakkat bazı tedbir: ler alınmasını tavsiye etmektedir. , Komisyon, Araplarla Yahu- dllefe bütün isteklerini verme- nin imkânsızlığını kabul et- mekle beraber bu vesayanın “Arapların milli — istiklâllerini — elde etmelerini mümkün kıl- — diğim ve komşü - Arap hükü- — metleriyle müsavi şartlar da- — hilinde teşriki mesai etmeleri öimkânını temin - ettiğini ve — makamatı mukaddesenin Ya- — hudi kontrolu altına düşmesi — korkusunu izale eylediğini be- yan etmektedir. Bu vesayaya göre, Araplara Yılıudıler tarafından bir para : — verileceği gibi İngiliz hazine- — sinden de iki milyon lira ve- — rilecektir. - Yahudilere gelince, onlar — milli bir yurd elde edecekler — ve bu suretle siyonizmin baş- lhca gayesine erişmiş olacakları gibi nibayet bir ekalliyet ha- — yatı yaşamaktan da kurtulmuş — olacaklardır. — İngiliz hükümetinin bir muh- — tırasında şöyle denilmektedir: “Hükümet Milletler Cemi- - yeti mukavelenamesi ve diğer beynelmilel mukaveleler mu- — cibince inkisam plânının ser- bestçe tatbiki için icap eden tedbirleri alacaktır. Hükümet bu plânın Araplar ve Yahu- diler tarafından kabul edile- — ceğini ümit etmektedir. Cesa- — ret kırıci birçok — tecrübelere — rağmen hükümet Aıqlırlı Yahudilerin — milli a leri imkânını hazırlamaları için bu iki ırkı teşriki mesaiye teşvik etmekten geri durma- mıiştır. Fakat aradaki ihtilâfın hal- ledilemiyeceğini ve Arablarla Yahudiler tarafından yapılan talebelerin şimdiki manda al- tında is'af edilemiyeceğini hü- kümet itiraf etmek mecburiye- tinde kalmıştır. Binaenaleyh hükümet kıaliyet komisyonu tarafından yapılan tesviyelerin pek elverişli olduğu ve Filis- tindeki şimdiki çıkmazdan kur- tulmak ümidini verdiği kana- atindedir. Yeni plân yukarıda kaydedilen faydalardan başka şimdiye kadar iki cemaat ara- sında hüküm süren korku ve şüphe yerine itimad ve emni- yet hissinin yer almasını te- min edecek ve bu suretle iki millet kıymeti ölçülemiyecek olan sulh nimetlerinden itifade edebileceklerdir... İngiltere hükümeti bu plânın tatbikine intizaren sulh ve ni- zamı temin hususundaki mesu- liyetlerini yüklenmeğe devam edecektir. 1937 senesi Ağus: tosundan 1938 senesi Mart ayına kadar memlekete gire- cek olan Yahudi muhacirlerin sayısı sekiz bini tecavüz et- miyecektir. B. Orosby Gore refakatinde tahkik komisyonu olduğu halde önümüzdeki 30 Temmuzda mezkür komisyonun raporunu tetkik etmek üzere Sirede iç- tima edecek olan mandalar komisyonunun hususi toplan- tısında hazır bulunacaktır. Milletler Cemiyeti konseyi- de bu hususta bir karar ver- medikçe kat'i hiçbir tedbir ittihazına imkân yoktur. Varşova, 8 (Raayo) — Po- Tonya Musevileri, Filistinin üçe taksim edilmesi hakkında tah- kik heyeti tarafından verilen kararı protesto - eylemişlerdir. Kudüs, 8 (A.A.) — Royter Ajansının muhabiri bildiriyor: Filistin tahkik komisyonu: nun raporu hakkında Yahudi- ler tarafından ekseriyetle bü- yük bir rüyanın sonu geldiği, büyük bir tecrübenin akamete uğradığı kanaati izhar edil- mektedir. Raporun okunmasını radyo- da dinliyen Yahudilerden bir çoğu bir alay teşkil ederek ağlama duvarına gitmişlar ve Filistinin inkısama uğramaması için dua etmişterdir. Raporun Arablar üzerinde hasıl ettiği tesir yüksek Arab komitesi kâtibi Fuad Abanın bu kısa beyanatı ile telhis edi- lebilir: —Rapor büyük bir sukutu ha: yal tevlit edecektir. Filistin radyosunun - hiç bir zaman bu kadar çok dinleyi- cisi olmamıştır. Yüz binlerce dinleyici arasında hayatlarında ilk defa olarak radyo dinliyen Arab köylüleri de bulunmakta idi. Kıdh 8 (A.A.) — Gerek gmlı Fılıuıııın bü- 9 Temmuz 937 ANADOLU Çin-Japon İspanyada harp münasebatı — Başı I| nci sahifede — — Başı 1T inci sahifede — Tokyo, 8 (Radyoj — Gelen be: berl re göre, topçu eteşini mütca- kıben - Çin ve jepon - kıt'aları ara- sında kanlı bir mubarebe başlamış bulunmaktadır. Son gelen haberlere göre, ja: pon askeri meclisi, vaziyeti tet! etmek üzere fevkalâde lııplın y duvet edilmiştir. Pekin, 7 (A.A.) — Pekinin 20 mil garbında Çin ve Ja- pon kıt'aları arasında bu sa- bah saat 4/30 da şiddetli bir muharebe olmuştur. Muharebe saat 9,30 a kadar devam et- miştir. Japonlar Mardo Polo köp- rüsü Eeivarında etrafı duvarla çevrilmiş bir kasabayı bom- bardıman — etmişlerdir. Sivil ahaliden ve kasabadaki gar- nizon efradından birçok Çinli ölmüştür. Tülek, mitralyöz ve topçu ateşleri Pekinde sara- hatle işitilmektedir, Müsademe gece talimleri yapan Japon kıt'alarile kasa badaki Çin garnizonu - efradı arasında husule gelen temas neticesinde vukua gelmiştir. Japon sefaretinin muhafız- ları Japon müfrezelerini - tak- viye etmeğe gitmişlerdir. Şanghay, 8 (A.A.) — Nan- kindeki askeri işler komisyonu Pekinin şimalinde vukubulan kanlı çarpışmalar hakkında Çin askeri makamatından ra- por almıştır. Raporda Japon kıtaatının Çarşamba günü Çin- lilere ateş açtığı ve bunların da mukabele ettiği bildirilmek- tedir. Komisyon meselede alâka- dar olan fırkanın kumandanı general Çangçi Çungu ihtilâfı mevzü halde bırakmak - için elinden geleni yapmağa davet etmiştir. Pekindeki Japon karargâhı bir Japon zabitinin öldüğünü ve müteaddit neferin yaralandı- ğını bildirmektedir. Çarşamba akşamı ilk müsa- deme iki tarafın zabitleri ara- sında halledilmiştir. Japonlar bunun — üzerine elçilikteki muhalız kuvvetler- den 100 kişiyi takviye olarak çağırmışlar ve Perşembe sabahı saat dörde doğru da yeni bir hâdise vukubulmuştur. Japonlar Linuangmianla Lu- gösianı işgal ederek orada bu- lunan Çin kıtaatımı silâhtan tecrid etmişlerdir. 20 Çin as- keri; ölmüş, 10 sivil ölmüş ve yaralanmıştır. Çin kıtaatının ağır zayiatla Yangting nehrinin öte tarafına çekildiği bildiril- mektedir. Muharebe Pekin-Hankeu ve Pekin-Tiyençin demiryolu ara: sında vukubulmuştur. Tokyo, 8 (A.A.) — Pekin hâdiselerine - burada — yalnız mevzil bir ehemmiyet atfedil: mektedir. Bu işte medhalder olan Mahon kıtaatı - şimali Çindeki general Cironun ku- mandasında bulunan - Japon garnizonuna tmensuptur. Diş Tabi Cevad Dağlı İkinci Beyler sokak No, 65 Hergün sabahtan akşama kak hastalarını kabul eder. Tele. 3055 gergindir. Halk - karışıklıklar: dan korkarak evlerine erzak yığmaktadır. Birçok harb ge- misi Hayfaya gelmiştir. Tay- yareler Kudüs üzerinde müte- madiyen uçuşlar yapmaktadır. Adıeri Iıışlılır da emre hazır olmuştur. Nofer Cadiksde 24 hazi- randa sekiz bin İtalyan ve Alman askerlerinin — karaya çıkanldığımı gördüğünü söylemiştir. Valânsiya, 8 ÇALA.| — Muhon- dan Minork andan bildirhiyor: Birkaç harb gemisi 28 haziranda sal a mil açığında bir deniz nüm: yapmıştır. İtal- yan gemileri E ibkâmının önünden — saf fiharb nizamında geç mişlerdir. Avila, 8 (A.A.) — Havas Ajansının muhabiri bildiriyor: Hükümet kuvvetleri — Salı günü Brunete mıntakasında takriben 25,000 kişile taarruza geçmişlerdir. Taarruz esnasın- da takriben 4000 milis asi hatlarırı yarıp geçmeğe mu- vaffak olmuşsa da asiler hattı tekrar tesis ederek milisleri tecrid etmişlerdir. Brunete is- tikametinde ilerliyen milisler bu kasabaya 200 metrelik bir mesafeye kadar yaklaşmışlardır. Dün asiler, evelki gün taar- ruzdan evel işgal ettikleri mev- zilerde bulunmaktaydılar. Asi hatlarını yarıp geçen 4000 milis Brunetenin şimalinde mu- hasara edilmişlerdir. Bunlar esir veya imha edilmek tehli- kesine maruz — bulunmakta- dırlar. Ziraat Bankasında — Başı 3 ncü sahifede — imkân olmamakta ve teminat olan gayri menkuller bu yüz- den paraya çevrilmiyerek mat- a luplarımız. sürüncemede — kal- makta idi, Yeni kanun bu mahzurları da ortadan kal- dirmiş ve vefat etmiş borçlu- ların — ikametgâhlarında ilân suretile tebligatta bulunmayı maksadı temine kâfi görmüş- tür. Bu suretle bankamız için badema tahsilat hususunda hiçbir engel ve müşkülât kal- mamıştır. Yeni kanunun dolayısile tadil ve -tekemmül ettirilen takibat ve tahsilât talimatnamesile müdür ve me- murlar bundan sonra tahsilât işlerile bilhassa muvazzaf bu- lunacaklar ve birinci derecede mesul - olacaklardır. Tahsilât mevsimine takaddüm eden şu günlerde bu iş ehemmiyetle derpiş edilecek her bir borçlu hakkında lâzım gelen tedbir- lerin büyük bir dikkat ve alâ- hükümleri ka ile ittihaz edilmesi icab eder. Tehsilât — talimatnamesinde beyan edilen ikaz, ihbarname- lerinin şimdiden hazırlatılarak vadeden evel borçlulara tebliğ edilmesine ehemmiyet verilmek ve bundan başka hesapların gününde ödenmesi lâzımgel- diğini, aksi takdirde borcun tamamı muacceliyet kesbede- rek vadesi henüz gelmiyen bütün taksitlerin birden alın- ması cihetine gidileceği kanu- nün açık hükmü icabından bulunduğunu borçlulara etraf- hca anlatmak İâzımdır. İhbar- namelere — vaktinde — öden- miyen — alacaklarımızdan — va- desi bir gün geçmiş dahi olsa maktuan tahsil masrafı alınacağının yazılması ve ay- rıca borçlulara anlatılması ve hesaplarını gününde ödemeğe teşvik etmek icab eder. Birinci Sınıf Mutahassıs ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Filhamra Sineması arkasında Petrol meselesi de halledildi — Başı J iünci sahifede — yapmağı ve bunda kanunun tatbi. kinden bir gün evelki fiatlerin esax tutulmasını kabul ve taahhüd etmişlerdir. 2 Yukatıdaki esus düahilin- de tesbit edilccek (fiatler, 9 tem- muz 937 den itileren Üç halfta mer'i olacak ve her yerde ihtiyacı karşılıyacak miktarda bensin bulu: nacakhır. 3 — İhinci madde de kayde: dilen müddet zarfında hükümet ve kumpanyalar - tarafından — müştere- ken benzin ve petrolun maliyet fimtlerini ve beynelmilel piyasa vaziyetlerini tetkik edecekler ve bilâhare yeni fiat tesbit edilecektir. Resmi tebliğ: İstanbul, 8 (A.A.) — İktr sad Vekâletinden: 1 — Benzin ve petroldan alınmakta olan muhtelif vergi resimlerin indirilmesi hakkında B. M. Meclisi tarafından 14- 6-937 tarihinde kabul edilip 25-6-937 — tarihinde tatbik mevkiine geçen 3264 numa- rahı kanun bu maddelerin fiatleri üzerine tam olarak ini- kasını temin için Türkiyede iş gören petrol ve benzin şirket- lerinin kanunun neşrinden bir gün evelki fiatleri esas tutarak vergi ve rüsum — tenzilâtını Türkiye dahilinde mezkür fi- atler üzerinden tamamen tat- bik etmeği kabul ve taahhüt etmişlerdir. 2 — Birinci maddede zik- redilen fiatler 9 /7/ 937 tari- hinden itibaren üç hafta müd- detle mer'i olacaktır. ve her yerde ihtiyaç nisbetinde ben- zin ve petrol bulundurula- caktır. 3 — İkinci maddede zikre- dilen müddet zarfında hükü- met tarafından tayin edilecek bir heyetle şirketler müştere- ken beynelmilel piyasa şerait ve esasları dahilinde maliyet unsürları üzerinden tatbikatta bulunacaklardır. Bu suretle — vasıl olunacak netice ayrıca ilân edilecektir Maliye Vekâleti mütalea istedi.. Evrakı nakdiye ve Bono muamelatı. üzerinden komüs- yonculuk yapan mükellellerin hangi nisbet üzerinden kazanç vergisine tâbi tutulmaları lâ- zimgeldiğinde tereddüde dü- şülmüş ve Maliyece, şehrimiz Ticaret odasından mütalea so- rulmuştur. İktısad Vekâleti Ticaret ve borçlar ka- nununun değiştirilecek maddeleri hakkında izahat istedi Ticaret ve borçlar kanunu- nun değiştirilmesi lâzımgelen maddeleri hakkında - İktısad Vekâletince şehrimiz Ticaret odasından mütalca istenmiştir. Odaca tedkikata başlan- mıştır. Mütalea hazırlanarak vekâlete gönderilecektir. Fas Sultanı Parise gidiyor Paris, 8 ( Radyo ) — F; Sultanı, bu ayım 12 sinde bu- rada bulunmak üzere Fasltan hareket etmiştir. Fas Sultanı, Fransız cumhu- riyet bayramında yapılacak merasime iştirak oedecek ve müteakıben de — beynelmilel Paris sergisinı ziyaret eyliye- | | LORDA VF e n eee n Üzüm satışları Ç Ahıa K SĞ 236 Esnaf Ban. 10 75 15 50 6 M, J. Taran.14 75 14 75 5 G. Abdullah 9 9 247 Yekün 448512,5 Eski satış 448759,5 U, satış Zahire satışları Ç. Cinsi K, L 390 Buğday 53125 575S 1 Vag. Bakla 4 25 4 25 1 , Çavdar 4 4 29 K. darı 6 6 325 Kepek 3 3 25 Susam 1593 B 8 355 Kilo Yapak 47 47 Kayıb çocuk Nereye gittiği belli değil Dördüncü icra memuru B. Şevketin 12 yaşındaki oğlu Abdullah dört gündenberi ka- yıptır. Gene ayni yaştaki kom- Şşu çocuğu Mahmud ile bera- ber çıkıp gitmiştir. Çocuk si- yah gözlü, siyah saçlı, tıknaz- cadır. Sırtında gri caket, aya> ğgında siyah pantolon ve iskar: pin vardır. Bu sene Tilkilik Ortamektebinin birinci #sınıfını bitirib ikinci sınıfa geçmiştir. O sabah annesine: — Ben bir mağazada iş buldum. Demiş ve ayrılmıştır. Çocu- ğun, tütün işlemek üzere Öde- miş, Tire ve havalisine gitmiş olmasından da şüphe ediliyor. Silâh fabrikaları Siparişlerini vaktinde vermiyorlar Paris, 8 ( Radyo ) — Milli Müdafaa ikinci komitesi, bu- gün toplanmış silâh ve mü- himmat fabrikalarının sipariş- leri zamanında teslim etme- melerinden dolayı huüsule ge- len vaziyeti tetkik eylemiştir. Akhisar icra memurluğun- dan: Ahisar belediyesine borçlu Selçikli köyünden Halil İbra- him oğlu İsmailin Selçikli kö- yünde Soğandere mevkiinde 561 M. 40 santim murab- bar iki taşlı, iki odalı sel- lik değirmenin 5760 hissede borçluya ait 2732 hissesi bir ay müddetle açık — artırmaya çıkarılmıştır. İhalesi 12/8/ 937 perşembe saat 16 da icra da- iresinde yapılacaktır. O gün işbu değirmen hissesine konu- lan muhammen kıymetin yüzde 75 ini bulduğu takdirde ihale, bulmazsa artırma 15 gün uza- tılarak 2 inci artırma 26/8/937 de yapılacaktır. İiknci artırma muhammen kiymetine — bakıl- maksızın her kaça çıkarsa kat'i ihalesi yapılacaktır. İşbu gayri menkul üzerinde bir hak iddiasında bulunan- ların vesikalarile birlikte 20 gün içinde icraya müracaatları aksi takdide hakları tapu si- cilince sabit olmadıkça pay- laşmaya giremezler. Harcı tel- lâliyesi alana ait satış peşin- dir. Alıcıların yüzde yedi bu- çuk nisbetinde depozit veya banka mektubu vermeleri şart- tır. Artırma 22 /6/ 937 den itibaren alıcılara açıktır. Fazla malümat istiyenlerin icraya