20 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU General Franko hihaî Za- ferden eminmiş! Fransanın, cumhuriyetçi İspanyaya paraca yardımda bulun. duğanu Aksiyon Fransez gazetesi yazıyor Paris, 19 (Radyo) — Havas Ajansı bildiriyor: Asiler Broneneye 10,000, Buadilya Del Donteye de 10 bin yeni asker sevketmişlerdir. Madrid cephesindeki asi kuv- vetler 50,000 kişidir. Dün ak- şam üzeri asiler şiddetli bir topçu ateşinden sonra taarruza geçmişlerdir. Taaarruzun he- defi Broneedir. Asiler Mahondaya kadar ilerlemişlerdir. Bu sırada bir batarya top da asilerin eline düşmüştür. Dört Rus hücum arabası da hücum sahasında kalmıştır. Taarruz devam et- mektedir. Salamanka, 19 (Radyo) — Asi İspanyada dün ihtilâlin senei devriyesi tes'id edil- miştir. General Franko bu müna- sebetle radyoda bir nutuk iradetmiş ve bu senenin ve- kayii hulâsa ettikten sonra bu husususta yardım eden İtalya, Almanya ve Portekiz hükümetlerine - teşekkür eyle- miştir. General Franko, nihai za- ferin kendi tarafında kalaca- ğımı tekrarlamıştır Paris, 19 (Radyo) — Aksi- | yon Fransez gazetesine göre, Fransa hükümeti Valânsiya hü- kümetine mali yardımlarda bulunmaktadır. Bilbao, 19 (Radyo) — Asi Almirante Çervera kruvazörü Satander ve civar sahilleri bombardıman etmiştir. Salamanka, 19 (Radyo) — Genral Franko karargâhı umumisinin tebliği: Villâ Frankadel Kasinliyo €ebhesinde milislerin hücum- ları ağır zayıatla kırılmıştır. Bağzı siperler climize geçmiştir. Tayyarelerimiz havaya hâ- kimdir ve cebheyi bombardı- man ctmektedirler. Beş milis tayyare iskat edilmiştir. Sebastien, 19 (A.A.) — B. Azana dün akşam Valânsiyada radyo ile bir nutuk söylemiş- tir. Bu nutukta asilerin İtalya ile Almanyadan hariçten yar- dım görmeselerdi çoktanberi ezilmiş olacaklarını kaydet- Miştir. Dr. ademi Azana ayni zamanda müdahale komitesi ANADOLU Günlük siya sı)asal gazete Sakip Haydar Rüşdü ÖKTEM Ünüümil veşriyei “ve yazi İşleti müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi: !ıımı İkinci ,Beyler sokamı C. Halk Partisi binası içinde Vldgrıl İzmir ANADOLL Telefon : 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ ıl'lı!ı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuraştur. Yabancı memleketler için senelik Öcreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştür - Ü geçmiş uüsbalar 25 kuruştar, ANnııoı,u IATHMSİNDA ÜSYT hücum ederek bu komitenin hiçbir. şeye yaramadığını ve Milletler cemiyeti yerine de kaim olamıyacağını beyan et- miş ve demiştir ki Gençlerimiz Türkkuşuna büyük rağ- bet gösteriyorlar Ankara, 19 (AA) — Kü- tahya askeri kampında bulu- nan Lise talebelerinin Türk- kuşuna girmeye ve uçmaya karar vermeleri üzerine İnönü yüksek yelken uçuüş kampı Kütahya askeri kampına gön- derdiği bir telgrafta bütün memleket gençlerine bir ör: nek teşkil edecek olan bu ka- rarın ayni zamanda İnönü kampındaki çalışmalara da ye- ni bir kaynak olduğu ve bü tün memleket gençliğinin el ve gönül birliği ile kanatlı nesli yaratmaya çalışacağı hu- susundaki inanını belirtmiştir. Kütahya kampı verdiği ce- vapta İnönü ufkuna kanad açan genç ruhların sıcak sev- gilerile —işlenen — telyazısının kamp gençliğinin kanatlı nesle katılmak hususundaki yeni bir. kuvvet teş- kil eylediği ve bu gençliğin büyükler — büyüğünün — vedi: | ası olan Cumhuriyeti yarınlara ulaştırmayı bir vatan borcu saydığı bildirilmektedir. Amerika Dünyanın en mühim harp tayyarelerini yapıyor.. Nevyork, 19 (Radyo) — Nevyork Tayımnis gazetesi, Ame- rikanın dünyanın en mühim harp tayyarelerinin icad edil- diğinden bahsediyor. ve bu tayyarelerde 6 şar mitralyöz, bomba atacak aletler, ve on bin metre yüksekte yapılacak harpler için yerler bulundu- ğunu ve bu tayyarelerin saatta 300 kilometre sür'atle yol al- dığını yazıyor. Fransız Komünistleri B. Edenin projesini be- ğenmemişler Paris, 19 (Radyo) münist partisi siyasi bürosu, B. Edenin projesi aleyhine bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe göre Komünist partisi erkânı metine sonuna kadar yardıma devam edecektir. Kral Karol Paristen Londraya hare- ket etti BDakin Si Radke) e Bo manya kralı Karol, dün Paris civarındaki köşkünden buraya gelmiş ve bir müddet sonra Londraya hareket eylemiştir. Grev Paris, 19 (Radyo) — Nehir hakliye vağtaları grevi nihar yet bulmamış ve Sen nehrin- den başka diğer nehir ve ka- nallara da sirayet etmiştir. Müzakereler devam etmek- tedir. düşün- celerine Ko Valâns hükü- | —Ademi müdahale komitesi hukuki değil siyasi bir teşek. küldür. Komite azası ancak beş büyük Avrupa devletinin mına!ulıı meşqulduı Filistinin taksimi Uluslar sosyetesince de kabul edilecek Denevre, 19 (Radyo) — Uluslar sosyetesi - âzasından mühim bir Filistinin taksimi lüzumunu tasdik ve kabul etmektedir. Bu sebeple kısmı | İngiliz projesi mandalar ko- misyonu — tarafından gibi tasdik edilecektir. Fransada Hava bayramı Paris, 19 (Radyo) — Hava bayramı — büyük — şenliklerle Villâ Kublede yapılmıştır. Fransız hava kuvvetleri bu münasebetle çok büyük hare- ketler göstermiştir. En büyük, en kuvvetli, en seri ve modern tayyareler bu merasime iştirak eylemiştir. 8 saat süren bu hava teza- hüratı hâdisesiz geçmiştir. ,Bu merasime moto balonlar da iş- tirak etmiştir. Havadan yer ile olduğu muhabereler yapılmış ve yer- | den radyo telefonik ile idare edilmiştir. Ticaret tayyareleri de bu merasimde yer almış, harb taklitleri ve paraşüt atla: maları yapılmıştır. Belçika murahhası Tedkikatına devam ediyor Londra, 19 (Radyo) — Bel- çika murahhası ve Maliye Eks- peri B. Moris Frer bugün Londraya gelecektir. B. Moris Frer bütün Avrupada yap makta olduğu tedkikata Lond- ra ve İngilterede de devam edecektir. B. Moris Frer B. Nevil Çamberlayn, B. Eden ve sair İngiliz ricalile temaslarda bu- lunacaktır. İstanbulda Fecı bir cinayet oldu.. İstanbul, 19 (Hususi) — İb- rahim adında bir şahıs, bir alacak meselesinden dolayı Arap Kemal adında - birisini Samaiyadaki kayığında öldür- Müş ve cesedini denize at; mıştır. Katil İbrahim, derhal yaka- lanmış ve Adliyeye verilmiştir. Pariste Gazete müvezzileri arbede çıkarmışlar Paris, 19 (Radyo) — Figaro ve Ümanite gazeteleri müvez- leri arasında bir arbede çık- mış, polis bir saat uğraştıktan sonra nümayişçileri dağıtabil- miştir. İtalyada buğday istihsalâtı Roma, 19 (Radyo) — Son zürrat istatistiklere göre, bu- sene İtalyada 80,000,000 ken- tal buğday elde edilecektir. Terihte İtalyanın bukadar buğday istihsal ettiği kayde- dilmemiştir. ğ Nakliye vasıtaları | modern olacak — Başı | inci sahifede — sında bilhassa ticaret ve en- düstri sahalarında gittikçe faz- lalaşmakta olan münasebet- lerde mühim bir merhale teşkil eylediğini kaydeylemektedir. Türkiye Nafıa Vekilinin İs- veçi ziyareti Vekâletin bilhassa elektrikleştirilme ve münakalât sahalarında programında mev- cud büyük nafıa işleri ile alâ- kadar olarak tetkik ve haber alma mahiyetlerini haiz bu- lunmaktadır. B. Ali Çetinkaya bir hafta sürecek olan bu se- yahatinde elektrik makineleri yapan büyük Asca fabrikala:- rını, lokomotif, türbin vesaire imal (Nydavist) And Holm fabrikalarını, Gothem- bourg limanını ve muhtemel olarak Boferoda harb levazımı fabrikalarını gezecektir. Ali Çetinkayaya bu seya- hatinde refikası, kızı ve hususi sekreteri ile muhtelif sahalarda birkaç mütehassıs refakat et- mektedir. Stokholm, 19 (AA.) — İs- veç Ajansı bildiriyor: “Birkaç gündenberi — İsveç de bulunan Türkiye Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya Grand Hotelde — gazetecileri kabul ederek aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: — Son senelerde demiryolu inşası İsveç ile Türkiyeyi bir- birlerine çok yakınlaştırmıştır. İki memleket arasındaki mü- nasebetler daima iyi bir halde bulunmuştur. Fakat İsveç fir- malarının ve mühendislerinin sağlam eserlerinin müşahede- sinden sonra bu şimal mem- hakkındaki hürmet ve takdir hisleri daha ziyade farz lalaşmıştır. Türkiyede demir: yolu inşaatına devam oluna- caktır. Bu iş için yeniden elli milyon liralık tahsisat vaze- dilmiştir. 700 bin kilometre murab- baı mesahası ve Şark ile Garb arasındaki köprü vaziyeti ile Türkiyenin her istikamette ge- niş ve iyi münakale hatlarına ihtiyacı vardır. Türkiyede sulama meselesi de mevcuttur. Bu mesele su seviyelerinin — sistematik bir tarzda bir hizaya getirilmesi ile halledilecektir. Bu işe bu sene içinde başlanacaktır. Birçok memleketlerde halen çok vahim bir mesele işsizlik meselesi Türkiyede mevcud değildir. Demiryolu — inşaatı, pamuk zeriyatı ve daha bir çok büyük işler kütle halinde işçiye iş temin etmektedir. B. Ali Çetinkaya sözlerini şöyle bitirmiştir: İsveçe ge İsveçte eden keti k mahallinde ve İsveç teş kilâtçı sahasını tedkik etmek fırsatını veren İsveç hüküme- tinin bu davetini samimi bir sevinçle kabul etmiş bulunu- yorum B. Ali Çetinkayanın bu zi- yareti münasebetile Stokhol- mün en büyük gazetesi olan Stokhölms Tidningen bir baş yazısında diyor ki: İsveçi ziyareti esnasında B., Ali Çetinkaya gerek mem- leketi gerek kendi şahsı hak- kında samimi hürmet, takdir ve sempati hislerile karşılana- cağına emin olmalıdır. Biz © zamandanberi Türk milletine karşı dostluk beslemekteyiz. Ve bunun mütekabil -olduğu- nu müşahade eylemekle de bahtiyarız. ; So ş lıy!ıı Genç bir çocuğun cüreti -—CCW Halim babasının, katilini oldurdu İstanbul, 19 ( Hususi ) Bugün, Karstan getirilen dört katilden İlyas, jandarmaların arasında Halim isminde genç bir çöcuk tarafından öldürül- Müştür. İlyas, bundan evel Halimin babası Hüsnüyü Gönende öl- dürmüştü. Yakalanarak Karsa gönderilen İlyas, orada mah- küm olmuş ve bu sefer mah- kümiyetini geçirmek üzere İs- tanbul hapishanesine — nakle- dilmek için yola çıkarılmıştı. İlynsın gchnhccgınx haber İtalyanlar, hertarafta tah- j 'Katil: Nasıl babamı öldürür mü- sün diye bağırıp hırsını gösterdi — alan Halim, yanına amcasının oğlu Saferi de alarak yolda beklemış, İlyasın, jandarmala- nn muhafazası altında getirik diğini görünce, — saklandığı yerden fırlıyarak ateş etmiş ve İlyası öldürmüştür. Halim, derhal yakalanmış ve Adliyeye verilmiştir. Halim, yakâlandıktan sonra İlyasın cesedine bakarak: — Nasıl, babamı öldürür | müsün? | Diyerek hırsını | miştir. izhar et- kimat yapıyorlarmış?. Deyli Telgrafın, Sicilyada yapı- lacak manevralar münasebetile yazdığı şayanı dikkat makale Londra, 19 (Radyo) Daili Telgrafın askeri muhar- riri, İtalyan hava kuvvetlerinin | Sicilyada yapacağı manevra lardan bahsederek şunları ya- zıyor: *Geçen Mart, İtalya büyük manevralar yaptı. Bu manev- ralara hava,'deniz ve tahtelbahir kuvvetleri iştirak - etmişlerdir. Bu manevranın esası, Şimali Afrika ve Sicilya — arasındaki yolu, mefruz düşman donan- masına kapatınak idi. Önümüzdeki ay yapılacak manevranın hudud ve ehem- miyeti çok geniş olacaktır. Bu manevraya - İtalyan filosunun kısmı âzamı ve 75 tahtelba- hir iştirak edecektir. KP l Bugünkü millileşmiş modern Türkiye'” kuvvet! ve |'istikrar bakımından çok - kazançlıdır. Türk milletli kuvvetli ol- düğünü ve yapıcı işlerde kud- retli olduğunu isbat etmiştir. Türkiyede Kamâl Atatürkün ve onun müşavirlerinin idaresi altında muazzam bir eser vü- cuda getirilmiştir. Bu esere bundan böyle ayni enerji ile devam edileceğinden de emin olunabilir. Bu esere devamda daima umumun menfcatlerine hizmet zihniyeti hâkim ola- caktır. Türkiye hükümetinin karşı- laştığı en mühim işlerden bi- risini moderm bir şebekesi vücuda getirmek teş- kil eylemiştir. Bugün hükümetinin misafiri alan dev let adamı bu sahada muaz- vücuda münakale Ürüüç zam bir eser miştir. Ve bu esere İsveç endüs- trisi geniş bir mikyasta yar dim etmek hrsatını bulmuştur. İsvoçteki ikameti esnasında B. Ali Çetinkayanın memle- ketizin 'kabiliyetine ' ve " yeni Türkiyenin gayretlerine karşı olan sempatisine emniyet ge- tireceğini ümid ederiz. Gerek kendisine, gerek re- fakatindeki vatandaşlarına şan- h ve satvetli bir tarihe malik getir- büyük bir milletin mahterem | mümessilleri sıfatile hoşgeldi- niz deriz. Öyle bir milletin ki bu millet halen de yeni saha- larda ve yeni vasıtalarla yeni şanlar kazanmaktadır. Bu manevraların esası da icabında Akdeniz yolunun şark ve garbdan ayni zamanda ka- patılmasıdır. Son olarak Trab- lusgarbta yeni bir İtalyan üssü bahrisi tesis edilmiştir. Bu üssü bahri Siragojadan 270 deniz mili mesafededir ve Mal- tayı ikiye ayırmaktadır. Bundan başka Leryoz ada- sile İtalya arasında bir daha vardır.. Burada vetli bir. hava üssü getirilmiştir. Trablusgarb üssü Mısır. bududlarından kuv- vücude bahrisi 60 mil ruk ve Leryozu Kıbnstan İs- kenderiyeye kadar olan me- safeden dahs yakın maktadırlar. İtalyanlar, Demirada da tah- kimat yapmaktadırlar.,, vadan döndü —Başı 1 inci sahifede — riciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasla Dahiliye — Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü azası bugün öğleyn Sovyet rile şehrimize gelmişlerdir. Vapur baştanbaşa donan- mıştı. Grandi direğinde Türk bayrağı dalgalanıyordu. Vekillerimiz rıhtunda Kültür Bakanı Saffet Arıkan, Emniyet — genel direktörü ve İstabul Vali » vekili B. Şükrü, Emniyet di- rektörü Salih Kıhe, bovyıt_, İran ve Irak - konsolosları ile- | şehrimizde bulunan bazı dip- lomatlar, mebuslar ve kesil | bir halk kütlesi karşılamıştır. Vekiller, doğruca Perap, eteline gitmişlerdir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- | Temmuz Cemaz evvel 9 * 6 Temmuz 20 Salı : Evkat Ezan Vasat Evkal Ezan Vi Ğüneş OAT $ TS T iilakçem 17 e ı indi 8,48 16,06imsak 7,46 241 5,58 12,10 yatn — 1,50 hat bulün: — Vekillerimiz Mosko. İstanbul, 19 (A.A.) — Ha- Kaya ve maiyetlerindeki heyet — bayrağını hamil Grozia vapu- A olduğuna göre, İtalyanlar Hop- —