25 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

25 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 Yaş meyve ihracatı —Başı 1 inci sahifede — — panya sabillerinden geçerken atlar- tığı tehlikeyi hikâye ederek şun- ları anlattı: — İspanya sabillerini seyredi- yorduk. — Bilmecburiye — Valâns li- manlarına uğradık. Biz ilmana gir- — mek Güzere idik ki, enginlerden birkaç sırtılı. peyda oldu. Bunlar, Franko — taraftarı, ge- — milerdi Sahile-epeyce yaklaştıktan sonra toplarını üzerimize çe- / virdiler, limanı ve şehri bom- — bardıman etmeğe başladılar.. — Öyle zannediyorum ki, kırk — mermi kadar attılar. Bu mer- miler üzerimizden aşarak şeh- — rin göbeğine düşerken, şimdi sıra bize gelecek diye korku — içinde bekledik. Fakat bom- — bardıman durdü ve asi zırh- lılar ufukları kızartan duman- lar savurarak — uzaklaşıp — git- “tiler.. — Baalbekin yemek salonunda bunlar konuşulurken, ayni za- manda vapur navlunları tekrar mevzubahs edildi, valile bera- ber muhtelif devlet teşekkül- leri ve ecnebi kumpanyalar mümessilleri bu mevzu üze- — rinde alâka ile durdular. yani asi — Münakaşa mevzuu olan işler — Meyanında zeytinyağı ihracatı da vardı. Edi Alaoti, İspan- yanın bugünkü vaziyetinden Türkiyenin pekâla istifade ede- bileceğini, Rafine zeytinyoğunn İspanyol mahsulü yerine Av- rupa piyasalarında tamıtılması lâzımgeldiğini söyledi ve bu mevzu uzun uzadıya tetkik edildi. Salâhiyattar bir zatın söyledikleri Yaş üzüm ihracı münasebe- tile salâhiyettar bir zat, Ana- dolu için şunları söyledi: — — Tecrübelerimiz savvurlarımız muvaffak olursa, Türkiyede yaş üzüm — ihracatı başlı başına bir memleket va- ridatı haline gelecektir. Hü- — kümet, elma ihracatını da bir şirketle idare etmeğe karar vermiştir. Bizim Yunanistanla olan va- ziyetimiz aşağı yukarı farksız gibidir. Ancak Yunan ihra- catçılarının istifadeleri Avru- paya biraz daha yakın olma- - larından tevellüd ediyor. Türk mahsulleri, taşıdıkları nefaset ve evsafındaki faikiyet noktasından, bugünkü şartlar altında ve bilhassa mazinin verdiği derslerden - istifade e derek muvaffak olabilirler. Öyle zannediyoruz ki, yaş — Meyve ve sebze ihracatında — bize parlak bir istikbal vardır. -— Profesör Badenin temasları İktısad Vekâleti Standardi- - zasyön mütehassısı profesör — Bade, üzüm işleri hakkında hakkında umumi vaziyetten — çok memnuün kaldığını söylü- yordu. B. Bade; Selânik dö- nüşünd Basmahane istasyo- nunda Manisa bağcılarından bazılarile temaslar yaptığını, Horozköy ile diğer bazı mın- takalarda ihraca müsait rezakı — Üüzüm bulunduğunu öğrendiğini — anlattı ve bunlarınbir listesinin — hazırlanması icap ettiğini bil- dirdi. Üzümler 15 gün sonra Londrada bulunacak Dün akşam İskenderiyeye hareket eden Baalbek vapuru, oradan Dongerge geçecek ve 15 gün sonra Londraya vasıl — olacaktır. N p sundan evel göne dırdığı kııpıu.lır dün sağlam ve ta- > ANADOLU 25 Temmuz 997 Sovyet Rusya |Cenup demiryol-|Şimali Çinde vaziyet ve Almarıya İzvestiya gazetesi bu hususta şayanı dik- kat bir yazı yazdı *Moskova, 24 (A A.) — Tas Ajansı bildiriyor: 21 temmuzda Berlinin Sov- yet büyük elçisi Bay Yüren: evin Bay Hitlere itimatname- sini takdimi esnasında - teati edilen nutukları mevzubahs eyliyen İzvestiya gazetesi di- yor ki: “Sovyet-Alman münasebet- leri ancak şekil itibarile nor- maldir. Hitlerin ve arkadaşla- rının nutuklarındaki — şiddetli Sovyet aleyhtarlığını bilenlerin Sovyetler Birliği ile Almanya arasındaki münasebetleri nor- mal olarak - telâkki edebile- cekleri çok şüphelidir. Hitlerin kendisini - ziyaret eden yabancılar yanında söy- lediği Sovyet aleyhtarı sözleri bilenler de bu münasebetleri normal telâkki edemezler. İzvestiya gazetesi bundan sonra Bay Hitlerin nutkundaki ademi müdahale beyanatını kaydettikten sonra şöyle de- vam etmektedir: “Alman hükümeti tarafın- dan kontrol edilen dairelerin bu beyanattan lâzım gelen neticeleri istihraç edip etmi- yeceklerini öğrenmek isteriz. Bu takdirde Alman istihbarat servisinin Sovyetler birliğindeki faaliyetine bir nihayet vermesi icap edecektir. Maamafih bi- zim Hitlerin nukundan bu gibi pratik neticeler alınması ihti- mali hakkında her hangi bir ümid beslediğimiz yöktr. Yal: nız şurasını — kaydederiz ki, Hitler Sovyetler - birliği ile normal münasebat idamesinin umumi sulh unsurlarından bi- risi olduğunu ve iki memle- ketin menafiine de tevafuk et- tiğin tanımak mecburiyetinde kalmıştir. Hitlerin bundan sonra söy- liyeceği nutukların ve yapa- cağı hareketlerin kendisinin bu son beyanatına uygun dü- şüp düşmiyeceğini kaydetmek çok enteresan olacaktır. Antakyada — Başı | inci sahifede — Tahliye kârarı münasebetile Reyhaniye mevkufları dün Bü- yük Şef Atatürke, İnönüne, Hariciye Vekilimize, Numan Menemencioğluna — telgraflar çekmişlerdir. Antakya jandarma kuman- dan muavini Süveydiyeye gi- derek halkı Üsebetilamelikav- mi kulübüne aza kaydolmağa teşvik etmiştir. Evelki gün Hamam pazarın: da Arab göçebeleri yağma yapmak istemişler fakat buna muvaffak olamamışlardır. Çarşıdaki esnafta büyük bir panik olmuştur. Yetişen jan- darmalar ve biriken halk işi önlemiştir. piyasaya arzedilmiştir. Haber — aldığımıza — göre, üzüm kurumu busene mühim miktarda kavun da ihraç et- meği kararlaştırmıştır. ANADOLU — Türkiye ih- racat mahsulleri içinde en mü- him bir mevki tutan üzümü: müzün yaş olarak ta ihracının müstahsil vemleket için hayırlı ve bereketli” neticeler verme- larında Yeni kolaylıklar Ankara, — Devlet Demir- yolları idaresi cenup demir- yolları — vasıtasile — yapılacak nakliyat için yeni kolaylıklar temin etmiştir. Bu kolaylıklar arasında şunlar vardır: İslâhi- yeden ileriki istasyonlara gön- derilecek dahili ticaret eşyası, gümrük resmi verilmemiş ec- nebi eşyasile ihtilât etmiyecek surette, aynı vagonlarda veya- bud bölmelerde muhafaza pu- sulalarile sevkedilecektir. Bu vagonlar veya bölmeler İslâ- hiye gümrüğünce kurşun mü- hürle mühürlenecek ve key- fiyet gümrükçe kararnameye işaret edilecektir. Dahili ticaret eşyasının id halât eşyasından aynı vagon- lar veya bölmelerde nakline imkân görülmediği takdirde bunların kapları ayrı ayrı mü- hürlenecek ve barnameye güm- rükçe bu yolda şerh - verile- cektir. Mevrid gümrüğü bu su- retle gelecek dahili ticaret eşyasının bulunduğu — ve va- gondaki ve kaplardaki mü- hürlerin sağlam olup olmadı- ğım tedkik edecek ve barna- meye de keyfiyeti yazıp tas- dik edecektir. Mevrid güm- rüğü kurşun mühürleri bozuk | ve şüpheli görürse keyfiyeti bir zabıta tesbit ettikten son: ra eşyaya aid bulunan barna- me muhafaza pusulası ve var- sa fatura gibi evrak ve vesaik tedkik edilmek suretile gerekli tahkikatı yapacak ve şüpheli hal görülmediği takdirde eş- yayı geçirecektir. Nuseybin ve daha berideki istasyonlar istikametinde ya- pılacak nakliyatta da mahreç ve mevrid istasyon gümrük- leri A fıkrasında izah edildiği şekilde muamele göreceklerdir. Şehir ve kasabalarda istas- yonlara ve istasyonlarda iç şehir ve kasabalara gönderi- lecek dahili ticaret eşyası hak? kında başka hiçbir muamele takib edilmiyecektir. Mesele Mersin-Haydarpaşa veyahud Konyadan cenup tren yolu ile Urfaya gönderilecek dahili ticaret eşyası İslâhiye gümrüğüne kadar hiçbir mu- ameleye — tabi tutulmaksızın şevkedilecek ancak - İslâhiye gümrüğünce muamele yapıla- rak sevkedilecektir. Kezalik Urfa ve havalisinden cenup tren yolu ile Mersin-Konya veya Adana gibi yerlere ya- pılacak nakliyatta Mardin is- tasyon Akçakale veya Murşit- pınar gümrük — idarelerince muamele olunacak, İslâhiye gümrüğünde gerekli kontrol ve murakabeyi yapacak ve bundan sonra eşya gideceği yere kadar serbest gidecektir. İstasyonlarda eşya sahipleri hazır. bulunmadığı - takdirde kurşun takma muameleleri şi- mendifer idaresinin ilgili me- murları huzurunda yapılacak ve barnamelere yazılacak şerh- lerin altı müştereken imzala- nacaktır. Yolcu beraberinde el biletile nakledilecek ticaret eşyasile bağaj ve mesajeri eş- yası mümkün olursa aynı va- göon ve dirde kapların herbiri mMmühürlenere, muhafaza kordon epi önce hoşnutsuzluğunu se- çimde Vatani vermemek suretile göstermişti. Bilhassa Cezireye ye - | yin edilen Suriye hükümeti normal şeklini aldı — Başı T inci sahifede — Şanghay, 24 (A.A.) — Çin mehafili 11 Temmuzda Japon makamları ile Hopey şark Başvekili Geneung Sey Unan arasında yapılan anlaşma hak- kında Japon Harbiye Nezare- tinin dünkü tebliği hakkında herhangi bir fikir ileri sür- mekten — istinkâf etmektedir. Bununla beraber aynı mehafil eğer anlaşmanın — esasları ha- kikaten böyle ise mareşal Çan - Kay - Şek tara- fından ileri sürülen — dört esas — muhalif — bulunduğu- nu ve bu sebebten Nankin tarafından kabul edilir. mahi- yette olmadığını da kaydeyle- mektedirler. Gayri resmi Çin mahafilinin kanaatı Sung Sey Uanın iha- neti diye tavsif ettikleri hare- ketin Nankin tarafından ya- pılacak herhangi bir askeri hareketi herzamandan daha ziyade gayri mümkün kıldığı merkezindedir. Pekin, 24 (ALA.) — Nan- kin hükümeti büyük erkâm- harbiye reis muavini General Hsiung Ping dün gizlice Ho- peinin cenubi şarkisinde kâin Pao: Fioy Taidlrine Şelmilir tir. Bu ziyaretin maksadı ma- halli Çin liderleri ile görüş- mektir. Sanıldığına göre General Hsiahg Ping: General Sung Seh Uandan gelen Japonlara karşı aldığı hattı hareket hak- kında kendisini tenvir etmesi- ni taleb eyliyecektir. Tokyo, 24 (AA) — Do- ve partisine rey | | ııklığııı çılmı.ıımı sebeb ol- mci Ajansı bildiriyor: Şanghaydan gelen bir tel- grafa göre, merkezi Çin hü- kümetine mensub olup cenubi Hopci mıntakasına giren kıt'a- ların mikdarı 150 bin kişiden mürekkeb 8 fırka ve 30 tay- yareden ibarettir. Balıkesirde Azılı bir katil idama mahküm oldu Balıkesir — Aydıncık na- hiyesine bağlı Çini köyünden kardeşi kahveci Kara Meh- medle üç arkadaşını öldüren ve bunlardan başka daha iki kişiyi yaralıyan 325 doğumlu Numan oğlu Kara Hasanın davası, dün Ağırceza mahke- mesinde sona ermiş ve Kara Hasan idama mahküm ol muştur. İngiltere Fransaya bir muhtıra göndermiş.. Paris, 24 (Radyo) — Fransa Hariciys Nazırı B. İvon Del- bos, bugün buraya — gelen Fransanın Londra sefiri B. Korbeni ziyaret etmiştir B. Korben, İngillırc Hari- ciye Nezaretinin bir muhtıra- sını B. Delbosa vermiştir. İtalya kralı Triyesteye gidiyor Venedik, 24 (Radyo)— İtal- ya kralı ve kraliçesi, bugün buraya gelmişlerdir. Hüküm: darlar, Savoya yatile derhal Triyesteye hareket etmişlerdir. Hükümdarların — bindikleri yata, dört torpido refakat etmektedir. ÜANNARIE SATAN YAK SAA AD e mıyan bazı siyasi kararlar ver: mesi ve bunda manda otori- telerinin ihtarlarına rağmen | devam etmesi Cezirede bugün şiddetini bulan esaslı karı: Cikan iktisadi konferansı ve B. Van Zelandın mesaisi Brüksel, 24 (Radyo) — B. Van Zeland cihan iktısadi konferansının toplanmasını te- min için üzerine aldığı varzi- feye devam etmektedir. Bu 4 münasebetle kral Lepold dün Van Zelandı bir mektupla bu yoldaki — mesaisinden dolayı takdir ve teşvik etmiştir. Van Zelândın mesaisi Ame- l Kral mektubunu şu suretle 1 bitirmektedir: Eğer hakikaten muharebeyi bertaraf etmek istiyorsak eko- nomik meseleyi en geniş umu" mi şeklinde derpiş etmek ce- saretini göstermeliyiz. İptidai maddelerin ve mübadele var sıtalarının tevzüi işin — beynel” milel bir şekilde taksimi, zirâi ve sınaf milletler arasında mü” vazene tesisi ekonomik mese” lesinin başlıca - safhalarıdır. Nevyork, 24 - (Radyo) — Amerika Hariciye Nazırı B: Korder Hul, cihan iktısadiyâ — tının islahi için Belçika Baş vekili B. Van Zelandın ba$' ladığı tedkikatı tasvib eyle: miştir. İstanbulda kediler meselesi Dalbudak salmağa daşlat! İstanbul, 24 'Telefonla) — | Belediyenin kedileri toplatâ” rak öldürtmesi, burada güni" meselesi olmuştur. Doktorlafı İ kedilerin imhası neticesindt şehirde veba hastalığının bâf göstereceğinde ısrar — etmi tedirler. " Diğer taraftan İstanbul Hi mayei Hayvanat Cemiyeti rika, Fransa ve İngilterede hüsnü kabul görmüştür. B. Van Zeland diğer dev- letler nezdinde de — teşebbüs- lerine devam etmektedir. Brüksel, 24 (A.A.) — Bel- çika kralı, dünyada yapılacak ekonomik yeni teşkilâta dair B. Van Zelanda bir mektup göndermiştir. Bu — mektupta ezcümle şöyle denilmektedir: “Sizin birleşik Amerikaya yaptığınız tedkik seyahatinden sonra Fransa, İngiltere ve Amerikanın bugün bütün dün- yanın taleb etmekte olduğu daha iyi bir nizamın tesisine iştirak etmek arzusunda bu- lundukları görülmektedir.., Bundan sonra kral mektu- bunda ekonomik bir - teşkilâ- tın tesisine Önayak olmasını B. Van Zelanda tavsiye et- mektedir. Yeni teşkilâtın asıl kıymeti umuma mahsus daimi | Belediyeye — müracaat ve müstakil vasıflara sahip | rek, kedilerin insani bir ta MM itlâfını istemiştir. e ödemiş İnhisarlar Müdürlü” günden: Ödemiş İnihisarlar ambarında mevcut 68250 kuruş lu)'klıed muhammeneli 2715 kilo iskarta kalıp çullarile 25 kilo kı parçaları açık artırma suretile satılacaktır. Çul ve kınaplafi ve satış şartnamesini görmek arzu edenler her gün ıı-hrm iştirak edeceklerinde 9/9/937 Pazartesi saat 14 de müdürlü” ğümüzde müteşekkil komisyona müracaat edebilirler, mı.“".ıl kat teminatı 5120 kuruştur. 25 29 İstanbul Nafıa Müdür l"ğii den: 16-8-937 Pazarlesi günü saat 15 de İstanbulda Nı[ıı İ dürlüğünde 14573 lira l:eşıl bedelli İstanbul Güzel sın akademisinde yapılacak mimari kısmı büyük resim ıı!ö'f' Mukavele, eksiltme Bayındırlık işleri genel hususi ve şartnameleri proje ve keşif hulâsasile buna — müteferri evrak 73 kuruş mukabilinde dairesinde verilecektir. ) İsteklilerin teklif mektuplarını ve en az 15000 liralık b"i benzer iş yaptığına dair Nafıa vekâletinden almış olduğ“ teahhitlik ve Ticaret odası vesikalarını havi kapalı vermeleri, 25 30 4 9 | Bayındır Nüfus Memurluğundan: İlçemizin Falaka köyünden Küçük Hacı oğlu Mehll“â inşaatı kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. SIŞ et Muvakkat teminst 1093 liradır. 16-8-937 Pazartesi günü saat 14 de kadar Nafıa müdürlüğ Zeynebin adı nüfus kütüğünde Cemile yazılı iken Mabk: Asliyenin 2-Haziran-1937 ta. ve 151-91 sayılı ilânile Ze olarak tashihine karar verilmiş olduğundan keyfiyet ilân ol ' /x * Kimyevt ve bakteriyoloji raporları haiz Yüzlerce senedenberi sıhhate fnydası cerreb olan İzmir-Urla Malgaca*ıçml AÇILDI İzmir-Çeşme şosesi üzerinde güzel manzaralı oteli, 847 lokanta ve bakkaliyesinde müşterilerinin hertürlü istirahâlı ve ihtiyaçları temin edilmiştir. Urla Malgaca içmeleri B Doktor müderris merhum Bay Raşit Tahsinin * Uli:’/ Igaca içme suyu hakkında: Karlispatın Şurprudel Zals 'İ ezher cihet rüçhandır. , buyurdukları bu su; müzmi? nf ve bevap teşennüçleri, karaciğer, dalak hastalıklarınd It’ min safra kesesi ve safra yolları iltihaplarında, safrâ: ve taşlarında, müzmin inkıbazda, şişmanlık, nakris VE he hastalıklarında, bağırsak, şirit, sulucan, mesane yollart gibi bünyevi hastalıklarda seri ve şifahbahş olduğu t ile sabittir. Vesalt Basmahane kazşısır » Dalvarda Urla ve SÖĞ oıobüıl:rînin hepsi içmelere uğramakta - olduklar a Vet