1 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

1 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Vasil Zaharo- fun serveti 2 kalbi öldü rüyor mu? Londraıla. mühim bir hâdise Ressamın sevdiği kız Vasil Zaharof öldü, belki de kemiklerinden başka bir şey kalmadı. Fakat muazzam servetinin etrafındaki dediko- dular eski hızı ile devam et- mektedir. Bu bir. Bir de bunun ikinci safhası vardır: Çok meşhur veya çok zengin insanlarla akraba ol- mak da kolay bir şey değildir. Şimdi gelelim asıl mese- leye: Londrada liyakat ve istida: dı yerinde fakat şöhreti he- nüz teessüs etmemiş bir res- sam, Bay Guolford vardır. Bu genç ressam, günlerden bir gün kendi modeli olan bir kızın aşk tuzağına kapılmış ve nihayet onunla evlenmiştir. Bu tafsilâtın beklediğiniz şeyle alâkası yoktur, değil mi? Halbuki bu tafsilâta çok lüzum vardır. Çünkü bu genç ressam maruf İngiliz silâh tacirlerin- den Sir Leopold Guolfordun oğludur. Gene - karilerimizi - tatmin edemediğimizi anlıyoruz. Bu- nun için ilâve edelim ki, bu silâh tacirin de Sir Vasil Zaharofun kızının kocasıdır; yani, kendisine modellik eden kızla evlenen genç ressam, Zaharofun torunudur. Zaharofun eniştesi Sir Le- opold Güolfort oğlunun bu modeli ile izdivacını tasdik etmemiş ve belki de etmiye- cek ve oğlunu mirasından ve aile unvanını kullanmaktan mahrum edecektir. İşte davanın ruhu, Vasil Zaharofun ruhu habisinin rolü burada meydana çıkmaktadır. Genç ressam, ya sevdiği $ Moskova, 29 (A A.) — Tas Ajansı bildiriyor: gazetesi diyor ki: İtalya işbirli- ğinin esaslı hedefleri malüm- dur. Tecavüz siyasetinde biri birine yardım etmek ve üçün- cü devletlere karşı harekette bulunmak için aralarında ken- di kıymetlerini ve pahalarını artırmak. Bununla beraber bilhassa bugün bu sistem az çok muvaffakıyetsizliğe uğra- mış bulunmaktadır. *Almanya - Bütün kuasurlarına rağmen Nyon konferansı Romaya ve dünyaya şurasını göstermiştir. ki, faşist mütecavizlerin mu- vaffakıyeti Londra ve Parisin bu intirikalara göz yummaya hazır bulunup bulunmamala- rmına bağlıdır ve İngiliz - Fram sız ısrar etmemek siyasetinin de hududu vardır. Bu yeni vaziyet Roma - Berlin mihve- rinin iki ucunda bariz şaşkın- lığa sebebiyet vermiştir. Bu vaziyet işte bundan dolayıdır., Paris, 30 (A.A.) — Gaze- teler yeniden B. Mussolininin Berlin seyahatinden bahset- mektedirler. Pöti Parizyen Berlin muha- birinden aldığı şu yazıları dercetmektedir: “Bu seyahatin ameli mese- leler üzerindeki tesirlerini an- lamak için bir müddet daha beklemek icab eder. İtalyanın İspanyaya gönderilmiş gönül- lüler meselesindeki hattı ha- reketi bu babda ilk nişane olacaktır. Bu husustaki karar: lar bermutat Düçe ile Gene- ral Göring arasında ittihaz edilmiştir. Umumi intiba Al- manyanın |ıpınyol tuzağına daha fazla girmek isteme- mekte olduğu ve bir kış mu- harebesi ihtimalini sükünetle Mussolininin Almanyayı zi> | yaretinden bahseden İzvestiya | ANADOLU B. Mussolininin Berlin seyahati etrafında |Alman-İtalyan işbirl fena maksatları mı var? İzvestiya gazetesinin dikkate ğavan bir makalesi ve Paris gazetelerinin mütaleaları .— 1 derpiş — etmekte bulunduğu merkezindedir. ,, Pöti Jurnalın Berlin muha- birinden: | — “Führerle Düçe Bolşevizme | karşı manasız. bir harp ilân ! etmişlerdir. İşin daha vahim tarah D çenin demokrasiler hakkında endişeler uyandıra: cak mahiyette bazı sözler sar- fetmiş olmasıdır. Bu sözler ahval ve şerait icabı söz ha- linden çıkarak fiil haline in- kılâp edecek olan kuvvet ve kuvvete müsteniden efalin mü- dafaası için sarfedilen sözler kadar endişebahştır. B. Mus- solini Milletler cemiyetine ve İspanya meselesine karşı bazı hayalleri tardedecek — ve bazı ümitleri izale eyliyecek tarzda bir lisan kullınmıqtır. Geçen sene istihsal edilen ve tüccarlarla müesseseler ta- rafından bir senedenberi işle- nen tütünlerin Amerika ve Avrupaya ihracına başlanmış- tır. Son hafta içinde Timanı- mızdan dış memleketlere 1145 ton tütün ihraç edilmiştir. Limanımızda bulunan - iki vapurdan biri Kontinant, di- ğeri Amerika için tütün yük- lemektedirler. Amerikan tütün kumpanyalarının, Ege mınta- kasında yaptırdıkları tetkiklere göre, buseneki tütün rekoltesi 35 milyon kilo tahmin edil- mektedir. Hslbuki resmi ma- kamların tetkikatı bu miktarın 30-32 milyon kilo olduğunu göstermektedir. Bu sene Amerikan tütün aA l a ae | kumpanyalarının - fazla müba- modelinden vazgeçecek, ya- hud da... Gerek dedesinin ve gerek babasının mirasından mahrum kalmağı kabul ede- cektir. Sekizinci Edvarda Dük Dö Vindsor, dedik, bu zavallı ressama mirastan — vazgeçerse ne ad vereceğiz?. Gizli Cihangir — BÜ e peyda oldu. Bu levha üzerin- de de yavaş yavaş bir şekil hasıl olmiya başladı. Burada bir resim, yatmak hazırlığında bulunan Lidyanın resmi, canlı gibi göründü. Lidya ağır, ağır soyunuyordu. Az sonra, büsbütün soyun- muş bulundu. Lidyanın çok güzel, her saçtan daha başka saçları vardı. Lidya bunları da çıplak — omuzlarına — dağınık halde yaydı. Boris bu levha karşısında karşısında derin bir heyecan içinde kaldı. Bu kadar mev- zun, bu kadar güzel bir ka- Nakleden: F.ğımsıddiu Bınlioğlu [ dın vücudü, belki de milyon- da bir bulunabilirdi. Boris, senelerce — zevcesi olan Lidyayı bu halde hiç mi | görmemişti? Boris, bu büyük | san'at kabiliyeti ve hâkimi- yeti ile Lidyayı böylece bir şeffaf levha üzerinde istediği ' kadar göremez miydi? Karşısındaki levha ve resim canlı imiş gibi, Boris Lidya- nın hayali üzerine atıldı ve: — Lidya.. Lidya! Diye haykırdı. Boris, çabuk sukutu hayale uğradı. Elleri, canlı ve sıcak bir vücud değil, soğuk ve yaat yapacakları tahmin olu- nuyor. Geçen sene 18 milyon kilo tütün mübayaa etmişlerdi. Bu seneki mübayaatın daha yüksek — olacağı söyleniyor. Çünkü bu kumpanyalardan bazıları Avrupadaki bazı fir- malarla da tütün satışı için anlaşmalar yapmışlardır. Bu .ve . [ Epogue gazetesinden: “Berlinde söylenilmiş olan | nutuklar, Fransa ve İngiltere | | Hariciye nezaretlerini Romaya gönderecekleri notanın irsali arifesinde bu notada bazı tas- hihat yapmağa sevketmesi ih- timal dahilindedir. Führer, İs- | panyol macerasını — süküt ile geçiştirmiş iveyahut Almanya bu işte İtalyadan daha az ileri gitmiş ise de bilâkis Duçe İtalyan gönüllülerinin İspan- yaya gönderilmesinin mahiyetinde ısrar — etmiştir. Bolşevizme karşı mücadele bir iştir. İngîliı, Fransız impara- torluklarının münakale yolları üzerindeki seykulceyş - nokta- lırımn işgali ise başka bir remz Tütün. pıyaıau ne uakıt açılıyor? Amerikan tütün kum- panyalarının ihtiyacı Rekolte hakkındaki ilk tahminler muhteliftir. Tütünler çok nefistir seneki tütün mahsulünün kısa bir zamanda ve iyi fiatlerle satılacağı, müstahsil elinde hiç tütün kalmıyacağı tahmin edi- liyor. İnhisarlar idaresi de mü- baayata hazırlanmıştır. Tütün piyasası bu ayın so- nunda açılacaktır. İki büyük İngiliz gazetesi birleşiyor Londra, 30 (Radyo)— Mor- ning Post ve Deyli Telgraf guz(eleri birleşmiye ve tek ir gazete halinde çıkmıya karar vermişlerdir. Morning Post İngilterenin en eski gazetesidir. Samsun Ressam ve haykeltraşla- vının sergisi Samsun, 30 (A.A.) — Müs- takil ressamlar ve heykeltraş- lar birliğinin Halkevi salonun- da hazırladıkları sergi, dün başta Vali olduğu halde çok kalabalık bir heyet huzuru ile açılmıştır. Bir hafta devam edecek olan bu sergiyi halk büyük bir alâka ile ziyaret ve takdir etmektedir. madeni bir levhaya dokundu. | sılmış bir halde bulunuyordu. Bu hayali aksettiren acayib makinenin bulunduğu masanın yanına, buradaki koltuğa ka- dar âdeta sürünerek - geldi; kendisini koltuğa attı: Yalan.. Yalan.. Hep yalan!. Herşey boş, herşey yalan.. Ben ki, cihanı idâareye muktedir oluyorum, bir kadı- nın önünde en âciz, sefil bir mahlük kalmaktan kurtulamı- yorum. Yalan ve boş.. Hayat mı? O da yalan ve ıstırabdan başka birşey değil.. Diye söylendi ve önündeki makineye şiddetli bir yumruk indirdi. Çok karışık ve nazik bir âlet olan bu makine yum- rukla salonun bir köşesine kadar giderek yere düştü. Boris, müthiş bir ruht he- yecan içinde idi, benliği sar- Köşedeki makineyi almak, büsbütün kırmak istedi. Fakat birden fikrini değiştirdi; daha doğrusu delilik nöbeti ta- mamile geçmişti. Ve masa üzerine bıraktığı — makineye ağlar gibi baktı: — Bir ömrün mal olmuş bir eserl Diye inledi. Boris, bu gârib, âlet karşı- sında bir an hareketsiz kaldı, sonra uyumak için çekildi. .. Sabahleyin Lidya ve Roz ile buluştuğu zaman, hiç belli etmemeğe çalışarak: — Geceyi nasıl geçirdiniz? Diye sordu. Röz: — Okadar iyi geçmedi, ıiginin x likupe sör İspanya meselesi | yoktur. ıılmıyeceğı malüm değildir. — liğsi | F : | İstasyon gişesinde | Hırsılık yapan — sabıkalı dün yakalandı Bayraklı civarında Salhane istasyonunda devlet demiryol- larına aid istasyon gişesinde anahtarı üstünde duran kasa- dan belirsiz bir hırsız tara- -| fından 720 kuruş çalınmıştı. Yapılan takib neticesinde hır- sızın Malatyalı sabıkah Hasan oğlu Hüseyin olduğu tesbit edilmiş ve kendisi yakalan- mıştır. Polise tecavüz Hisar camii önünde Ahmet oğlu sabıkalı Hasan Ali, halkı başına toplıyarak — izac etmiş ve bunu gören polis memuru 166 numaralı B. Fehmi ken- disini men'e teşebbüs edince polisin yakasına sarılarak te- cavüzde bulunmuştur. Esrar bulundurmak İkiçeşmelikte Karaman so- kağında kunduracı Hasanın dükkânında İzmirli Cambaz Ali oğlu Osmanda 47 gram esrar bulunmuştur. Dövmek Birincikordonda Aslan oğlu Yakub/Kadri oğlu amele Kâ- mili dövmüştür. Kadınlar arasında Dikilitaş mevkünde Mişon kızı Sultan Anjel, sarhoş ola- râk Şemoel karisı 30 yaşında Raşeli tahkir etmiştir. Kocasından şikâyetçi Selvilitepe mevkiinde Yu- suf oğlu amele Mehmedin, Turan kızı Asiye ile zinada bulundukları Mehmedin karısı Bn. Makbule tarafından şikâ- yet edilmiş, suçlular zabıtaca tutulmuştur. Silâh teşimak Balcılar caddesinde Abdul- lah oğlu balıkçı İsmailde bir tabanca bulunmuştur. belki de iklimin tesiridir! Dedi. — Evet, iklim biraz ağır- dır. Bu sebeble villâyı anl bahçelerden ayırdım ve husu- si bir hava yapıyorum. Lidya hem dinliyor, hem de elindeki kırmızıya yakın koyu sarı renkli bir meyveyi emeğe — çalışıyordu. — Boris idyaya: — Ne demek istediğini an- hyorum. Burada da yalan içinde yaşadığımı söylemek istiyorsun. — Boris.. Aklımdakini ta- mamen buldun. — Lidya.. Böyle düşünme- ge ve benimle, eserimle istih- zaya hakkın yoktur. En son medeniyet baştan başa yalan ve riya üzerine kurulmuş de- ğil midir? ve İngiliz notasıi MAi — eati Almanya davet edilmediğinden, İtalyanın 'ngiliz notasına mavafakat cevabı vermesine imkân yoktur Londra, 30 (Radyo) — İtalyanın bura sefiri B. Dino Grandi, bu sabah B. Edenle uzun bir mülâkat yapmış ve muhtelif meseleler hakkında görüşmüştür. Paris, 30 (Radyo) — Fransa siyasal mehafili, B. Grandi ile B. Eden mülâkatını tefsir ediyorlar. Bu mehafile göre; İspanya meselesi hakkında Pariste İngiltere, Fransa ve İtalya Hariciye Nazırları arasında bir toplantı yapılması hakkında İngiltere tarafından vukubulan teklif, Almanya davet edilmediğinden İtalyaca İngiliz notasına muvafakat cevabı verilmesine imkân | İngilterenin bu hususta tanzim - eylediği notanın verilip ve- D | Mektepler açıldı Talebe fazlalığından do- layı çifte tedrisat usulü tatbik olunacak.. Kız ve Erkek liselerile, or- taokullar ve sıcaklar münase- betile bir hafta tatil edilen ilkmektepler bu sabah açıl: mıştır. Bu sene, liselerin ilk sımf- ları ile Ortamekteplerin bütün sınıflarında fazla talebe mev- cuttur. Kız lisesine 1700, Er kek lisesine de 2631 talebe kaydedilmiştir ki, bu miktar her iki mektepte de geçen seneden 450 fazladır. Geçen sene 41 sınıf olan Erkek lisesi, bu sene 50 sınıfa — çıkmıştır. İlk sınıfına da üç şube ilâve edilmiştir» Erkek lisesi orta kısmının ilk sınıfında 6 şube, ikinci sınıfında 16 şube, üçüncü sı" nıfında da 10 şube açılmıştır. Maarif müdiriyeti, ortamek- — teplerde çifte tedrisat saatle- rini ve hangi derslerden tasar” ruf yapılarak haftada üç saat fazlalığın giderilebileceğini tesr bit etmiş ve ortamektep mü" dürlüklerine bir tamimle vazir yeti bildirmiştir. Buna göre sabahleyin ders görecek talebe 7,5 dan 12,15 e kadar; öğler den sonra ders görecek tale- be de 12,35 den 17 ye kadar mektepde bulunacaktır. Vilâyet Hıfzıssıhha meclisi Vilâyet Hıfzıssıhha meclisi: dün öğleden evel Sıhhat mü” dürlüğü binasında Sıhhat mü” dürü Dr. Bay Cevdet Sarac” oğlunun riyasetinde toplanmışı vilâyet sağlık işleri üzerind€ müzakerede bulunarak kararlaâf almıştır. Elbise çalmak Karşıyakada Soğukkuyudt Ahmet oğlu İbrahim Özdemif: Kayserili Süleymanın evindef elbise çaldığından tutulmuştur. _w — Olabilir; fakat... Benit? şimdiki medeniyeti beğendiıl' mi size kim söyledi? a N S(_):VU VAR Daire müdürleri Bugün Vilâyette toplanacaklar Bugün saat onda bütün d#” ire müdürleri Vilâyette toplantı yapacaklardır. Bu 8Y lıokploplıı,ıhmıirelu da ihtilâflı meseleler görüşü lecek ve halledilecektir. İnebolu faciası j İnebulu faciası maznunlar!” nın muhakemelerine Pııı"J günü saat 10 da ıelın Ağırceza mıhkemeıuıd: vam edilecek ve bu. celsedi sön talimata gelen ve bir hidin ifa ihtiva :dıl kâğıt okunacaktır. .ı—'