19 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yW No. 7366 Pazar 19 Kânunuevel 937 Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir Elcezire mıntakasında Fransa himayesinde istiklâl propagandası |/ Arabpınar Fransız istihbarat zabiti, aşiretlerden eli silâh tutanların bir cedvelini Suriye ilî müzakereler Hamdi Nüzhet Çançar Fransa bükümeti ile bazı temas. larda bulunmak üzere bir müddetten. beri Pariste bulanmakta olan Suriye Başvekili Bay Cemil Mürdümün mem- leketimizi ziyaret edeceğini ve Anka- rada devlet ricalimizle mühim temas ve müzakerelerde bulunacağını telgraf lar haber vermektedir. Bu hâdiseyi memnuniyetle karşı- ladığımızı söylemek isteriz. Suriye ile aramızda hakikatte 1920 muahedesinder, zahirde bir bu- çak senedenberi sürüb gelen ve inan. mak istediğimiz bütün hüsnüniyetle. te rağman bir türlü kat'i ve zarari saf hasna giremiyen bir Hatay mese. lesi vardır. Söylemeğe lüzum yok: Hatay İşi milit bir davadır. Bütün daları Önümüze yığılmak istense bile bu dava ergeç Türkün arzasu ve tarihi hakları — dairesinde halledilecektir. Tarih üzerinde bir Türkiye cumhuriyeti movcad oldukça bunan başka şekilde halledilmesine Şimkân ve ihtimal tasavvur edilemez. Ancak Hatay işinin Türkiye-Fran- va, Türkiye-Suriye, Suriye-Fransa mu» ahedelerine ve Milletler cemiyeti ka. varlarına rağmen bütü sürüncemede bırakılmak - istenilmesi — bir taraftan Türkiye ile Fransa arasındaki iyi dostluk münasebetlerini zehirlemekte olduğu gibi diğer taraftan da Tür teessüsünü arzu ettiğimiz iyi komşuluk ve kardeşlik münasebet'eciain inkişa: fina mani olmaktadır. Kimseye meçhal değildir ki 1918 mütirekesinde bu milleti kendi mu terkettiğimiz gündenberi im tam istiklâlini daima ve fırsat elverdikçe, vesile düşlükçe bu arsumuzaa hakiki ve #amimi olduğunu fı.liyat ile de isbat ettik. Sanelerce evel İrakın Milletler cemiyetine aza #fatile kabul edilmesi mevzuu müzakere olurken — Hariciye Vekilimizin Milletler cemiyeti kon seyinde ve onu takiben esamblesinde Suriye bakkında ihzar otmiş olduğu samimi temennileri — batırlatmak söz. lerimizit mhbatine kâfi bir delil teşkil eder. Buna rağmen Suriye son zamanlara kadar Mületler cemiyetine kabul edilmemişte bunun mesuliyeti her halde bize değil başkalarına raci olmak lâzım gelir. Meamleketimizi siyareti - ve rica- limizle müzakereleri mevzuubahs olan Başvekili Cemil Mürdümün ve samimi bir — Suriye valan perveri olduğu, Suriyenin tam istik. lâlini temin etmek için bir devlet adamamn elinden gelebilecek bütün gayretleri — ötedenberi — sarfetmekten hali kalmadığı bepimizin malümudur. Bay Cemil Mürdüm son zamanlarda bu samimi arzusunun tabakkukunu da idrak etmeğe — başlamış, muayyen bir müddetten sonra Fransanın Suri« ye üzerindeki maz maabedeyi de Fransızlarla imzalama» ga muvalfak olmuştur, Suriye mebusan meclisinin tasdik ettiği ba muahede hâlü Fransız meclişi mebusanı encümenlerinde uyuklamak- tadır. Bu da biç şüphe - yok Suriye meelisinin ve bir kaır; mesal riçali- niv Hatay meselesine karpı almış ol- duklurı menli vaziyetten doğuyor. Yakın çarkta çok hayatf menfa: atlere malik olan ve bunları bakkı ile müdafan edebilmek içia Türk dortlüğuna muhtaç bulunan Fransa, Suriye şehirlerinde hissi sebeblerle tesmim edilmek istenilen bir Hatay davası — yözünden Türk — dostluğunu daha ziyade ihmal edemezdi lasımı releden bir - — Halep, 18 (Hususi muhabiri- mizden) — Cezire mıntakasına Fransa himayesinde 1stiklâl ve- rilmesi hususunda yapılan Fran- sız propagandası gittikçe inkişaf etmektedir. Propaganda faaliyeti bir taraftan da gizli hareketlerle tecelli etmektedir. Bu maksadla (Arappınarı) mıntakasında bu- lunan aşiret reisleri, Fransz istihbarat zabitini bir hafta evel davet ederek kendilerine şunları söylemiştir: — Fransa hep zizin için ça- bşıyor. Buraya çağırılmanızın sebebi eli silâh tutan ne kadar adamınız varsa köylerini ve isim- lerini gösterir bir cedveli en çok bir haitaya kadar tesbit edib bana vermenizi bildirmektir, Bu sözlerimi hiç kimseye ilşa etme- yiniz. Bundan sonra Cezirenin Suri- TEL grerma U usıl Ekonomi ve Artırma Haftası # Sekizinci yerli malı ve artırma l haftası cüa sona ermiştir. Bu mü- masebet'e öğledea könra cumhuriyet meydamnda Atatürkün heykeli önün. de büyük bir toplantı yapılmış, haf tanın sönu törenle kapatılmıştır. Törende vali B. Müstahkem Mevki Komut Rasim Aktog, belediye reisi Dr. B. Behçet Uz, vilâyet - jandarma komu: tanı biobaşı B. Hulüsi Gür, kültür direktörü B. Ali Rıza Özküt, ulusul ekonomi “ve artırma * kurumu idare heyeli üyeleri, daireler ve okullar direktörleri ve kalabalık bir halk kütlesile mektebliler bazır — bulun. muşlardır. Törene saat 15 de meydanda bu- Tunan askerf mozikanın çaldığı - istike Tâl margile başlanmıştır. Evvelâ ula: sal ekonomi ve artırmı arumu mir şubesi namına Üüy B. Fahri Dokuzeylül, heykel önünde bir natuk SN N K VA KS 1 5 B K ODün, Cumhuriyet meyd istemiştir riyeden ayrılması hasusunda et- raflı bir surette faaliyete devam eden aşiret reisleri eli silâh tu- tanların cedvelini yapmağa baş- lamışlardır. Bu haber Halebde duyulur duyulmaz her - tarafta büyük heyecan uyandırmıştır. Antakya, 18 (Hususi muhabi- rim zden) — Fransanın Hatay komiseri Garo, Sancakta istik. rar devresi için teşkl edilecek yüksek mahkemede reisin, müd- deiumuminin ve bir azanın Fran- sız olacağını, diğer azalığa da İskenderun müddejumumisi B. Hikmetia tayin edileceğini söy- lemiştir. İskenderun, 18 (Hususi mu- habirimizden) — Yeni — rejimin ilânında tevkif edilen Türk genç- leri hâlâ tahliye ed İmemiştir. Garo, Ermenilerle Arapları talllik etmekte devam ediyor. ———. telömliyan B. Fahri, ulusal ekonomi ve arürmacin ehemmiyetini anlat. | mıştır. Ba nutku, Ticaret Tisesi talebe. sinden Mezrukun heyecanlı bir scsle söylediği autuk takib etmiştir. B. Mezrük: — Ey Yüce Önder; varlığınla mesuduz. Gonçlik seain işaret ettiğin yola akıyor, Bizi o yoldan ancak döndürebilir. Bu sözü meydanda bulunan tale- benin hep bir ağızdan söylediği: — Ölüm döndürebilir! Sesi takib etmiştir. Mezruktan sonra üçüncü — olarak İzmir Kız lisesinden Ba. Pembe bir mutak irad etmiş, Türk kadınlığının bir ev süzü olmaktan çıktığını, inki- Jâb ve ekonomi kalkınmasında en mühim — vazileyi —aldı emiş, ıl.h'lıııl'ııouı.’ NŞ Erkek lisesinden B. Haşmetin, berkese heyecan veren nutku dialen. anında büyük tören ya- pıldı. Hararetli nutuklar irad edildi Telefon: 2776 ' Atinada Şiddetli zelzele oldu, halk geceyi açık- larda geçirdi İstanbul, 18 (Hususi) — Atina da şiddetli — bir umuümi beyecaa uyandırmıştır. Zelzelenin merkezi henüz anla. pılamamıştır. Halk, kırlara — iltica etaiş ve dün geceyi — açıkta geçir. miştir. Zelseleden vakubulan basa: rat hakkında henüz malümat ahına- mamıştır. Söylendiğine göre, — senelerden: beri bu de: iddetli ve sürekli zelnele Yuna nda olmamıştır. Vegilerin tevhidi Tedkikat için bir ko. misyon teşekkül etti İstanbul, 18 (Hususi) — Ver- gilerin birleştirilmesi için yapı- lacak tenzilât işini tedkik etmek üzere Mal.ye Vekâleti eski si- yasi müsteşarı B. Faikin riyase- tinde bir komisyon teşekkül etmiş ve işe başlamıştır. Manisa valisi Manisa — valisi Dr. B. Lütfi Kırdar dün sabah şehrimize gel- miş, akşam tekrar Manisaya dönmüştür. Fazlı Güleç bir nutuk irad etmiş, yerli mah ve arlırma haftasını ka- Pamıştır. Vali, gelecek sene elde edilecek ulusal ekoaomi ve artırmanın — daha üstün 'olacağını söylemiş: zelsele — olmuş ve | — Bize istikamet —veren — yaml- maz Atatürktür ve bizim damarlarıı mızdaki kan da Türk kanıdır. Ba iki kuvvet, hiç bir zaman mağlüb olmamışlır ve olmıyacaktır. Sözlerile nutkunu bitirmiştir. Askert muzıkanın çaldığı yerli malı marşı ile merasime son veril: miştir. Atatürkün keline müteaddit tükran çeleakleri konmuştar. Romanlarımız: “Şişko, yu yedinci, zabıta romanını sekizinci sahifede bulacaksınız. Amerika Japon imparatorundan bizzat tarziyejistiyor Belediye reisinin beyanatı: — —— —— ——— .— —- ——— İzmirde yapılması düşü- nülen büyük işler.. Ekmek fabrikası, garaj santral, gaz depo- ları, kanalizasyon ve asfalt yollar BKŞÜ <LT G Izmirden bir manzara ( Hükümet önü) Belediye reisi B. doktor Behçet — Son A rupa Uzun Ankara seyahatinde ba- | kani oldum ki dün; şardığı bir çok işler hakkındaki | kadar güzelliğe istıdadı olan ve beyanatını dünkü sayımızda yaz- | bu güzelliği içerisinde tabialla mıştık. lütfettiği mahsulâtı bol ve bi Belediye reisi, belediye vari- | hassa kışın güneşini ve güzel datını yükseltmek ve kısa bir | havasını satarak memlekete aym zamanda şehrin imâr işlerini bi- | bir cepheden de döviz temin tirmek için iki program hazır- | edecek müstesna bir mevkide lamıştır. Bu programlara göre | bulunan şehirler pek azdır. Şu sırasile yapılacak işler hakkında | halde İzmirin istikbalini iki cepe Bay Behçet Uz, dün bir mu- | hede toplamak zarureti kendi- harrir mize şu beyanatta bulun- | liğinden meydana çıkıyor. muştur: — Sonu 8 inci sahifede — Ingiliz zabıta romanlarından emsalsiz bir şabeser Betektif romanları içinde, lekıîğ:ı, vak'aların devamlı ve müdhiş heyecanlı safhalarının bağlanışı, karileri şaşırtması itiba: rile bu kadar güzel bir roman görülmemiştir. Bir kaç güne kadar ANADOL'! sütunlarında okuyacaksınız AYRICA Çok enteressan bir makale serisi: Arkadaşımız ve güzide hekimimiz Dr. ESAD HATIB- OĞLUnun Anadolu karileri için hazırladığı nefis bir etüd... . Kadın ve erkek denen mahlükun heyecanları, ruht tezahürleri, aşkları, fizik varlıkları, iffet heyacanları, köylü ve gşebirlilerle insan ve hayvanlar arasındaki farklar vesaire.. Bu günlerde neşre başlıyoruz