1 Şubat 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

1 Şubat 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

ÇOCUkl Çocuğun cildini nasıl muhafaza etmeli ? Çocuğun cildini bozan en büyük âmil yıkandıktan sonra iy: kurulanmamasıdır. Çocuğun cildi gayet na ziktir. Çocuğun yüzünii yıkarken kas til sabunu kullan mak, cildi muhafa • azya yardım eder. Çocuğun vücudünü ban yoda sabunla yıka yıp çalkadıktan sonra üzerine pudra sürmelidir. Sıcak günlerde bu na her zamandan ziyade ihtiyaç vardır. Ço cuğun çamaşırlarınm fena sabunla yıkanması da cildi tahrip eder. Kız çocukların cil di erkeklerden daha nazik olduğu için daha fazla dikkat etmeli. Çocuğun yüzii rüzgârdan fena halde müteessir olur, cildi çatlar. Gece ve sabah çocuğun yüzüne krem sürmek rüzgâra kar sı cildi muhafaza e der. Büyüdükçe cil dinin taravet kesbet • mesine yardım eder. Çocuğun cildindeki bozukluklar tagaddi den ve fena gıdalar dan olur. Çocuğun yüzünde taneler görülür görülmez, gıdasını değiştirmek lâzım. Ekşi, tuzlu, ve kızarmış etler cildi en çok bozan âmillerdir. Fazla hararet ve lüztrmundan fazla giydirilen elbîseler de cildi bozar. Çocukları müm En son gelen çay ve balo elbîseleri kün mertebe az giydirmeli ve banyo edilecek suyun içerisine bi karbunat dö soda dökmelidir. Her gün bir kaç defa çocuğun vücudüne (talkim) pudrası sürünüz. Yüzün yaş kalma masına itina ediniz. Soldan sağa doğru: 1 Bu elbise erik yeşili krep dö şinden yapılmıştır. Buluz kollar, belin deki fiyango açık yeşüden yapılmış • tır. 2 İki katlı olan bu elbise gayet süpl krep satenden yapılmıştır. Fis ttnm bir tarafmda guddeler vardır. KoIIarm aşağısı kesiktir. 3 Bu gelin elbisesi (İyovar) krep satenden yapılmıştır. Etek arkadan Buluz drapedir. Eteği fevkalâde uzundur. Belinde portakal rengi bir çiçek vardır. 5 Beyaz krep satenden olan bu gelin elbisesi fevkalâde zariftir. Yan larındaki parçalar muvazi şekilde kesilmiştir. Göğsünde beyaz bir çiçek vardır. 6 Siyah krep jorjetten çay elbisesi. Erminden küçük bir yakası var dır. Kolların yukarısı ve bel büzmelidir. 7 Genç kızlar için çay elbisesi. Kollar kısa bir volan şeklindedir. Ya» kasında estirane işlenmiş dantel bhj yakası vardır. 8 Kadnlar için krep jorjettcn çay elbisesi. Elbisenin üzerinde dan « telden bir caketi ve göğsünde bW bkel vardır. Çocuk her işini kendi görmelidir Çocuğunuzun isim gününde sofrayı nasıl tanzim edebilirsinîz ? NE YEMEK ÇYAP/'Ati Terbiyeli beyin Beynin üzerindeki ince zarı soy • malı. Sahan içerisine bir miktar zey • tinyağ, kesilmiş maydanoz, beyinleri. suyu bir arada kaynatmalı. Beyin piştikten sonra indirmeli. İki yumurta ile bir limonu iyice çalkayıp tedricen karıştırarak beynin içerisine dökmelu Tekrar ateşe koyup koyulaşmcıya kadar pişirmeli. t anneler çocuğunun hoyratlığından, beceriksizliğinden şikâyet eder ler. Bu kusur çocuğa değil, annelere aittir. Anne çocuğuna beslediği fazla şefkat sebebile çocuğunu kendi besler, kendi giydirir, her işini kendisi görür. Çocuk her işinin başkası tarafından görüldüğünü görünce zekâsını yormağa liizum görmez. thtiyaç halinde he men annjsine koşar. Sekiz yaşına ka dar beslenen, ve papuçlarını annesinc ba?latan çocuklar ekseriyeti teşkil eder. Eller idmana alışmadığı için çocuk büyüdüğü zaman her işte beceriksiz lik gösterir. Eşyasını öteye beriye da ğıtır. Annesinin tenbihlerine rağmen gene her şeyi annesinden bekler. Çocuğu daha iki yaşından itibaren kendi işini kendi görmeğe ahştırmalı • dır. Çocuk bir buçuk yaşına kadar beslenir. Ondan sonra yemeğini kendi yemelidir. Hele iiç yaşından sonra elbi selerini kendi giymeğe, suyunu içmeğe, hulâsa her işini tedricen kendi yapmağa alışmalıdır. Bu suretle çocuğun eli hem işe alı şır, hem de hayatta başkalarının sırtı na yüklenen bir tufeylî olmaktan kurtulur. Bunun ruhî terbiyesi üzerinde de büyük tesirleri vardır. Bu suretle terbiye gören çocuk müteşebbis, faal, cesur olur. Çocuğun işini görmek çocuğa karşı gösterilmiş bir şefkat değil, bir iha nettir. Resmin aşağısında gösterilen sofra, isim gününde tanzim edilecek masanın şeklini gösterir. Yeşil yapraklar sofranın merkezinden başlayıp etrafa dağıtılır. Masanın ortasmdaki masa nın etrafmda kırmızı kâğıt abajürlü dört küçük elektrik lâmbası vardır. Kırmzı abajurların üzeri küçük yeşil dallarla süslenmiştir. Masa örtüsü beyaz kâğıttandır. Masanın etraf ına serpilmiş olan süsler, yeşil kurdelâ gibi kesilmiş kâğıtlardan yapılmış, uçları gene kırmızı kâğıttan çiçek gibi örülmüştür. Pastanın üzerine çocuğun tamamladığı yaş miktarı mum konarak yakıhr. Yeni girdiği seneye alâmet olmak üzere konan bîrinci resim ço cuklara verilecek kek'in resmidir. Ü zeri yufkalıdır. Kekin merkezinden kenarlarına kırmızı kurdelâlar sark makta, her kurdelâmn kenarında zarf derunünde çocuklar için bir hediye saklamaktadır. Her çocuk önüne dü şen zarfı alır, memnuniyetle hediye sine sahip olur. Kuru meroümek Mercimeği, iki baş soğanla beraber ateşe koyup pişirmeli. Mercimekler iyice piştikten sonra üzerine yağ haş • lamalı. Ayrıca bir kabın içinde iki kaşık unu yağda kızartmah. Onu da mercimeğin içerisine karıştırmalı. Mercimeği tabağa döktükten sonra yağ içerisinde kırmızı biberi kızart malı, bunu da mercimeğin üzerine dökmeli. Gevizli balık Balık ya lüfer, ya kefal, veya her hangi büyük balık cinsinden olmalı. Balıkları yağda kızartmah. Badehu kalan yağın içerisine bîr miktar maydanoz, ezilmiş çeviz, bir parça ekmek içi, sirke, tuz ilâve ederek su ile pişirmeli. Bu cevizli salçayı da balıkların üzerine dökmeli. Oval yastık modeli Asrî yemek sofraları Yemek sofra lar döşemede olduğu gibi f evk.lâde bir sa delik içindedir. F'.zla süsler kaldırılmıştır . M?sanın üzeri ne çiıekten baska süa kon mamaktadır . Ne kırlântler, ne danteller Asrî oda döşemesinde yastıklarm kullanılmakta büyük ehemmiyeti vardır. Divanları dır. baştan başa yastıklarla döşemek mo Resimde gödadır. Bu yastıkların kumaşları muhterülen masanın if olduğu gibi şekilleri, işleri de muhörtüsü yoktur. teliftir. Bu resimde gösterilen moda Masanın üstü siyah ipekli saten veya krep saten üzecamdır. Masa rine yapılmıştır. Üzerine beyaz yase mn ortasına örtü yerine bir or f tına birer peçete, tabaklarm îçine minler islenmiştir. Çiçekler seykla men do tabli, kenarlara tabaklarm al [ ayrıca bir peçete konmaktadır. menden, açık, koyu pembeden yapılmıştır. Yapraklar, yeşil taftadan islenmiştir. Yapraklar kesildikten sonra yeşil ipekle etrafına kordon geçiril miştir. Ortadaki daireler sarı veya pembe ipekle kordon olarak işlene cektir. Yastığın etrafın gene siyah satenden büzmeli bir kenar geçirilmiş etrafına beyazdan kalın Hr kordon geçirilmiştir. Tanıdıklarımzı. soframza davet edebilir misiniz? Bir lokantada yemek yerken tanıdığınız bir adam içeri girerse bunu soframza davet etmek mecburiyeti var mıdır? Veya bu adam gelip te sizin müsaadenizi alarak sofraya otu rursa, parasmı ödemeğe mecbur musunuz? Yahut sizi Iokantaya girdiği niz zaman bir arkadaşınızı görünce masasına gidebilir misiniz? Yoksa onun davetini mi beklemeğe mecbur • sunuz ? Eğer siz masanızda otururken bu arkadaşınız masanıza gelirse, oturtabilir, ve masrafmı ödersiniz. Aksi takdirde o gelip oturmuşsa masrafını ödemeğe mecbur değilsiniz. Siz lo kantaya girdiğiniz zaman o sizi ma sasına davet etmezse kat'iyyen gidip oturmayınız. Bir selâm verip geçer siniz. Eğer o sîzi davet ederse mes'e le yoktur. Çok samimî dostlar arasında teklifsiz gelip oturmak mümkün dür. Fakat bir kadın davet edilmedikçe kat'iyyen hiç bir dostunun masasına gelip oturmamalıdır. Erkek kadı nın parasını ödemeğe mecbur oldu ğu için, erkeği müşkül bir vaziyete düşürebilir. Tencerelerin etrafındaki yağ lekelerini nasıl temizlemeli? Tencerelerin etrafındaki pas leke lerini çıkarmak için üzerine yağ sü rüp bırakmah. Badehu sodalı su ile yıkamatı. Çamaşır yıkarken ellerinizi nanl. muhafaza eder siniz? Çamaşır yıkarken suyun içerisine bir miktar şeker atacak olursanız ellerinizin buruşmasına ve çatlamasına mâni olursunuz. Çamaşırları nasıl kolalamalı? Kolayı pişirirken içerisine bir parça sabun ilâve edecek olursanız hem kola yumuşak olur, hem ütülemesi kolaylaşır. İpekli çorapları nasıl yıkamalı? Renkli ipekli çorapları yıkarken i çerisine bir miktar tuz ilâve ederse • niz çorabm rengini vermesine mânî olursunuz.