22 Ağustos 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

?Cmmhuriyet •22 A£ustosl931 AMERİKA SULARINDA Alman Tahtelbahirleri Nakili : ABİDİN DAVER Ticaret gemileri, Amerika'nın şark sahilindeki büyük liman • lardan cıkar çıkmaz batırılmış lardı. Harp Sam Amcanın memleketine kadar da gelmis ti. Denizaltı korsanları, Atlas denizinin öte tarafında da düsmanlarına adamakıllı bir yumruk indirmeğe muvaffak olmuş lardı. Zayiat ve biihassa manevî te*ir ehemmiyetli idi. Bu hâdise. tahtelbahir harbinin en ziyade velvelevi mucip olan vekayiinden biri olduğu gibi bil hassa Amerika'da en ziyade merak ve alâka uyandıranı idi. Onun icîn Sam Amcanın tam bumunun dibinde, Amerika deniz ticaretinî ihiâl ve ızrar etmek suretile o vakte kadar imkânsız addedilen bir seyi yapmağa muvaffak olan bu 'denizaltı devlerinin, Okvanos' Iarın maverasında yaptıkiarı a • kınlar hakkında malumat almağı cok istiyordum. Evvelâ, Almanya Bahriye Nezaretinin resmî vesaiki arasmda bazı malumat elde etmeğe muvaffak oldum. Bu vesaike nazaran. büyük tahtelbahirlerden yedisi Okyanos'u geçerek Amerika sahillerine mavin dök mek ve Cod burnu ile Key West arasında korsan harbi yapmak için emir almışlardı. Bunlar, şu T gemilerdi: «U l.«i.» ' 156», «U 140», «U 117», «U 155», «U 152» ve «U 139». Bunlar dan U. 156 avdefte, Şimal denizindeki Ingiliz mania hatlarınî geçerken bir torpile çarpıp bat mış, digerleri salimen avdet et mişlerdir. Berlin'de, bana, bu yedi gemiden en meraklı ve heyecanlı Okyanus seferini U. 151 in yaptığını söylediler. Esasen, ilk akmı U 151 yaptığı için, Amerika'da en büyük heyecanı o, uyandırmıştı. Hemen bu geminin süvarisini aramağa başladımsa da ele geçiremedim. Kumandan Mosditz und JanckendorPu bulamıyınca zabitlerinden birini aradım ve nihayet bu şayanı hayret seferin tafsilâ tını Dr. Fredric Köner'den öğ rendim. Bu zabiti Silezya'da ailesinin ve çiçeklerinin arasında buldum. Körner çok nazik ve hatta fazla nazik bir adamdır. U. 151 in esir ettiği Amerika Ticareti Bahriye kaptanlarından biri olan Davis onun için şöyle diyor: «Körner mükemmel İngilizce konuşur. O kadar nazik, o kadar naziktir ki insan nihayet onun bu fazla nezaketinden sinirlenir.» Alman zabiti, bir hatıra defteri tutmuş, bu defterde deniz altı korsanlarının Amerika suların daki yarı gülünç, yarı feci ha vatları cok canlı bir surette hi kâye edilmiştir. En mühim kı sımlarını naklediyorum: «Bizim tahtelbahrimiz. sulh perver bir hamule ile iki defa Amerika'ya gidip gelmiş olan ticaret tahtelbahri Deutschlan dın kardesi idi. Amerika devleti bize harp ilân ettiği zaman bu ticaret tahtelbahirleri mayin dökücü gemiye tahvil ve teslih e dilmisti. Bizim gemimiz. evvelâ, Oldenburg namı altında 1917 son baharında, meshur kuman dan Kophamel'in idaresînde Afrika sahillerine bir sefer yapmış ve deniz altı gemileri için uzun sefer rökorunu tesis etmişti. Şimdiye kadar kırılmamış olan bu sefer, tam 113 gün sürmüştür. Bu seyahatten sonra, denîz binbaşısı von Moslirz und Jan ckendorf bizim deniz altı devi mizi beş aylık uzun bir seyaha te hazırlamak için Bahrive Ne zaretinden emir aldı. Hemen mürettebat ve malzemeyi teda rike başladı. Seferimizin hedefi bizim için mechuldü, fakat bu cevelân, muhakkak, Jules Verne (Jül Vern) in kitaplarındaki gibi bir sevahat olacaktı. Mükem mel! öyle günler yaşıyoruz ki her şeye haziriz. Ordumuzun Fran sadaki taaruzları muzafferane ilerliyor. Amerika ordularının, hadisatın gidişini değiştirmek için vaktinde yetişebileceklerini aklımıza bile getirmiyoruz. Ha tamız işte buradadır ama o ta rihte zaferinden eminiz. Mabadı var Sanayi erbabı Nasıl Yetiştirilmelidir? [Başıııakaleden mabait] kuvvei maneviye noktai nazarından daha büyük bir tesir, daha derin bir akis vucüde getirir. C Yeni sanayi teşebbüslerinin vücude getiıilmesinde memleketin yerli sçrmayesi methaldar olmasa bile, bu vesile ile sanayii himaye için konulan fazla gümrük tarife lerinin iktisadiyat üzerindeki taz yiki, teşebbüslerin muvaffakiyetsizliği takdirinde bir kat daha kuvvetle mahsustur. * ** fster haklı, ister haksız her hangi bir memleket, sanayi ile mücehhez olmak hevesinde bulunduğu takdirde, mes'elenin tetkik ve mütalea sına ne kadar kuvvet ve dikkat hasretse azdır. Yalnız bir tek memurun intiha bında gösterilecek isabetsizliğin her hangî bir işin muvaffakiyetle neti celenmesine mâni olabileceği gibî işi tedvire memur bütün müdiriyet heyetinin teşkilinde fevkalâde isabet gösterilmiş olması da behemehal bîr muvaffakiyet hücceti teşkil etmez. Az çok ehemmiyetli bir teşebbüs, bir takım maddelerin ve malzemelerin bir araya getirilmesi demek değildir. Teşebbüs her şeyden evvel işîn muvaffakiyetine âmil olacak şahsiyetleri bir araya getirmektir. İşte mes'elenin nezaketi bundan miitevellittir. En büyük âmirden tutunuz en mütevazi ameleye kadar bir müessesede çalışan her fert, kendine mahsus bir rolu olan aktöre benzer. Bazan bu rol, zâhiren pek mütevazi görünür. Fakat, bu rol vicdanen ifa edilmîyecek. Vazifenin ifasında vukuf ve zekâ, fikri takip göstermiyecek olursa îşin bütün çarkı tevakkuf eder, bozulur. En esaslı meziyet fikri takiptir Fikri takiptir ki vazifenin bihak kın anlaşılması sayesinde suuru tevlit eder ve ifayi vazifede tesadüf olunan ihtimallerde, zekâ ve vukufu rnceltir. Efradı nrvütemadiyen tebeddül eden bir kıt'ai askeriyenin alelâde bir kalabalıktan başka kıymeti yoktur. Sanayide çalışan efrat için de hal bu merkezdedir. Genç kur'a efradına muharip bir asker ruhu verebilmek için vakit ve çalışma lâzımdır. Her hangi bir sanayiin yaşıyabilmesi de bütün efradının mertebe mertebe iş talim ve terbiyesi görmesine mütevakkıftır. Ancak böyle muallem efrat ile ça Iışan fabrikalardır ki muvaffakiyet gösterebilirler. ^: ^ * îrtihal Mülga Bursa mevlevi şeyhi Mehmet Şemsettin Efendi misafireten bulunduğu esnada sektei kalpten perşembe günü vefat etmiş, cuma günü cenazesi aile kabristanına defnedil1 Orta mektep mezunları hesap, cebir ve ımısattah Kendeseden mek üzere Bursa'ya nakledilmiştir. müsabaka ile ahnır. Istanbul Nafıa Fen Mektebi Kayıt ilânı Gaip aranıyor Davit veledi Marko namuıda 19 yaşında iptir. Görenlerin insaniyet namına ati deki adrese haber vermesi rica olnnur atideki adrese haber vermesi rica olunur Hasköy Meşrutiyet sokak 8 numaralı hanede Yoda Koronyo 2 (16) hafta neharî olan mektebin tahsil müddeti üç senedir. 3 Gireceklerin yaşı 1 7 2 5 olup vesaikle müracaat olunur. 4 Kayıt zamanı 1 1 7 eylul 931 dir. Yeşilköy Hava Makinist Mektebi Satm Alma Komisyonundan: Hava makinist mektebinin mayıs 1932 gayesine kadar erzak ihtiyacı olan on iki kalemden ibaret sadeyağı. şeker, beyaz peynir ve sairesi 8 eylul 931 tarihine müsadif salı günü saat 14 te ihalesi icra edilmek üzere alenî münakasaya konulmuştur. Şartnamelerini görmek için her gün mektep idaresine ve münakasaya iştirak etmek istiyenlerin de teminatı muvakkatelerini Bakırköy Malmüdürlüğüne teslim ettiken sonra alacakları makbuzlarile birlikte yevmi ihalede mektepte müteşekkil komisyona müracaat eylemeleri. Feyziati lisesi talebelerınin bu namla çıkarmakta oldukları gazete güzel ve edebi münderecatla intişar etmiştir. Tav^ye ederiz. Feyziati SEYRİSEFAİN Merzek acenta: Gaiata Köprübaşi B. 2362 Şube A. Sirkeci Mühürdar zade H. 2. 2740 İZMİR SÜR'AT POSTASI (GÜLCEMAL) 23 ağustos pazar 14 ,30 da Gaiata rıhtımın dan BOZCAADA POSTASI (EREGLİ) 23ağustos pazar 17 de idare rıhtımından kal kacaktır. PİRE İSKENDERİYE P. (EGE) 25 ağustos sah 10 da Ga lata Rıhtımından kalkacaktır. TRABZON POSTASI (MAHMUT ŞEVKET PAŞA) 25 ağustos salı 17 de Sirkeci rıhtımından hareketle Zonguldak, lnebolu, Ayancık, Samsun, Ünye, Fatsa, Ordu, Gireson, Trabzon, Rize, Ma pavri'ye gidecektir. Dönüşte Zonguldak yoktur. Of, Sürmene, Polathane, Ti rebolu'ya da uğrıyacaktır. Hantalzade Tayyar vapurları HAFTALIK MUNTAZAM Kastamonu Vilâyeti Daimî Encümeninden: 6190 lira 41 kuruş bedeli keşifli Kastamonu • Araç yolunun 21 700 üncü kilometrosunda dokuz metro açıkliğmdaki kemer köprünün müceddeten inşası ağustosun 29 uncu cumartesi günü badezzeval saat on beste ihale edilmek üzere 20 gün müddetle ve kapalı zarfla münakasaya konulmuştur. Talipler ihalât kanunu mucibince 464 lira 28 kuruşu havi teminatı muvakkate mektubunu veya bu miktarın bankaya teslim edildiğine dair banka makbuzunu ve ehliyeti fenniye ve maliye vesikasını mezkur saatten evvel makamı Vilâyete tevdi edeceklerdir. Ehliyeti fenniye vesikası ihaleden sekiz gün mukaddem Başmühendise tasdik ettirilmiş olacaktır. Bir şirket namına taahhüde girişecek olanlar vekâletname ibrazına mecburdur. Fazla tafsilât almak istiyenlerin Vilâyet Basmühendisliğine ve Encümen kalemine müracaatleri ilân olunur. Karacabey Harası MüdürliîfKinden Keşif bedelleri mecmuu yirmi bir bin üç yüz yirmi lira otuz beş kurustan ibaret bir memur evi ile iki koyun ağılı 31/8/931 pazartesi günü saat on beşte ihale edilmek üzere kapalı zarf usulile münakasaya vazedilmiştir. Şeraiti anlamak. keşif ve plânları görmek istiyenlerin her gün Hara Müdürlüğüne müracaatleri ve talip olanların da tekiif mektuplarını ve ehliyet vesikalarını ve yüzde yedi buçuk teminat akçesini hâmil olduğu halde ihale günü muayyen vaktinde Hara merkezinde hazır bulunmaları ve bundan evvel iki memur evi, iki koyun ağılı ve bir lâboratuvar inşaası için verilen ilânın hükmü /olmadığı. Ayvalık postası vapuru her hafta Tayyar PAZAR Ebe Mektebine Kayıt ve Kabul Şeraiti Tıp Fakültesinden: 1 Tıp Fakültesi Riyasetine istida. 2 Beş tane fotoğraf. 3Mahalleden hüsnühal ve ikametgâh ilmühaberi (Poluce musaddak olacak). 4 Nüfus tezkeresi. 5 Aşı şehadetnamesi ve sıhhat raporu. 6 Taliplerin yaşları (20) den aşağı (35) ten yukarı almıyacak. 7 Orta mektep mezunları imtihansız kabul olunur. 8 Ahnacak talebe adedi (30) dur. Orta mektep mezunları bu adede baliğ olmazsa ilk mektep mezunlarından imtihanla seçilerek talebe adedi (30) a çıkarılacaktır. 9 Kayıt muamelesi her gün 10 14 e kadar Haydarpaşa Tıp Fa« kültesinde yapılır. 10 Taşradan vuku bulan müracaatlere cevap verilebilmek için adresleri yazılı pullu zarf gönderilmesi lâzımdır. 11Kayıt müddeti 23/9/931 tarihine kadardır. Bu noktai nazardan, Rus Sovyet Cumhuriyetinin yapmakta olduğu tecrübe, hiç olmazsa bazı sahalarda Bir genç iş ittiyor faydalı dersleri ihtiva edecektir, diDört suııflık bir ticaret mektebi me [Ağustos ve eylul ayları zarfında zunu, usulü muzaafaya vâkıf imtihan oljer milletler için istifadeli olacaktır. bilumum mekteplerde kaytt ve kabul mafa amade tecrübeli bir genç iş arıyor. Fen mütehassısları ve işte ihtisas Aksaray: Ismail Ağa M. Oruçgazi S. muameletine başlanır. Muhterem kapeyda etmiş amelelerle ki yeryüNo. 8. R. Neşet rilerimize bir kolayltk olmak üzere zünde nv'ktar. pek çoktur Gemiler, Bir cami imamından şikâyet her gün mevcut mekfeplerimizden her türlü malzemeler, makineler yapAfşar'da köy camii imamının mahkebirlnin kaytt ve kabul sartlartnt neşmelerde vekâlet kabul ettiği ve arzuhalmak ve çıkarmak nisbeten kolaydır. re devam ediyoruz. İttanbul Ziraat, cılık yaptığı için camideki vazifesine ba Müşkül olan cihet, insanlara sana Darüşşafaka, Hava Makinist, Yükkamadığı gönderilen bir şikâyet mektuyie elverişli bir terbiye vermektîr; Mek Baytar, Aakerî Tıbbiye, Yük • bunda bildiriliyor. onlara meslek ruhu telkin etmektir. aek Orman, Zonguldak Maden Me* Bilecik'te tüccardan Haydar Beye lek, Ebe, Terzilik, Muallim mektep(Beş senelib plân), kâğıt üzerine Mektubunuz çok şayanı dikkat ise de vesaik ve delâile malik olmatiığımız için leri, Yüksek Deniz Ticaret ve bir takım cazip programlar çizen dercetmedik. Eğer arzu ederseniz mek Mülkiye mekteplerinin kayıt ve kalerin ekseriya tecahül ettiklerî bü tubu Dahiliye Vekâletine eönderelim. bul sartları bundan evvelki nüshayük engele çarpmağa mahkumdur, Cevabmıza intizar ediyoruz. larımızda münderiçtir.'] hatta çarpmıştır bile.. Müterakim maaşları verilmiyen İnsan öyle bir adedi darptır ki onu bir memur muadelelere selâmetle geçirebilmek Kanuni bir sebep yok iken üç sene evKabata* Usesine ücretli leyli talebe kavel Konya Vilâyetince tasfiyeye tâbi tukat'iyyen kolay bir iş değildir. İşte bulunp baslanmıştır. Senelik taksit 250 tuldum. Şurayi Devlet bir buçuk ?ene sanayi işlerinde on dakik hesapları, liradır. Mektebin leyli yeri mahdut olduevvel tasfiye kararını refettiği halde şimen sağlam tahminleri boşa çıkaran ğundan eski leyli talebenin ağustos nihadiye kadar bir memuriyete tayin edilyetme kadar kayıtlarmı tecdit ettirme medığim gibi müterakim maaşlanm da âmil budur. leri lâzımdır. Talip olanların mektep veverilmedi. Beş nüfus efradı ailemle üç İstediğiniz kadar, himayekâr gümsenedenberi çekmekte olduğum sefalete sikalarile dort adet fotoğraılarını derhal rük kanunları yapınız; amele üc nihayet verilmek muktezayi adalet mektep idaresine göndermeleri icap eder. retleri dilediğiniz derecede düşkün değil midir? Karamanda. orman menıurlanndan olsun; eğer işçiler vazifelerini hakMustafa oğlu Sait 15 ağustos 931 tarihınden itıbaren başkile ifa etmez ve makineler mun lanacak olan Yüksek Mühendis mektebi tazaman işlemezse yahut imalâtınız kayıt ve kabul muamelesine Dolmabahçe bozuk ve fena ise yukarıki bütün civarında Gümüşsuyun'daki mektep ida26 ağustos büyük zaferin başladığı ve 30 faydalar heba olmuş olur. resinde her gün saat ondan on yediye ağustos Başkumandanlık muharebesinin Binaenaleyh, iki senelik bir faakadar devam edilir Kayıt müddeti 24 ey kazanıldığı günün yıldönümüleridir. lule kadardır. Bu iki mes'ut günde, ordu büyüklerine liyet müddeti nazari itibara alın • minnet ve şükranlarını arzedecek zevat dığı zaman (beş senelik) plân ile «Himayei Etfal Cemiyeti» tarafından hayapılan (iş) mukayese edildiği takMeklebe girebilmek için aşağıdaki şart zırlanan. lüks tebrik telgrafnamelerini dirde nevakıs derhal göze çarpacaklar lâzımdır: kullandıkları takdirde. hem büyüklerine tır. Oda içinde, masa başında sanayi Tnrkiye tabiiyetinde olmak, beş sınıîlı karşı hissiyatlarını daha itinalı bir şekilprogramları çizenlerin, oyun kâ j ilk mektep mezunu olmak. on altı yaşın de izhar etmiş. hem de fakir kimsesiz. vadan büyük olmamak. san'ata kabiliyetli tan yavrularına yardım etmiş olurlar. ğıtlarile şatolar yapanların ve bun ] ve dersleri takip edebilecek bünyeye ma Lüks telgraf kâğıtları her telgıafhanede lara mümasil sergüzeşt kahramanbulunur. lık olmak. larının uğradıkları husranların âmil«Lüks> telgraflar icin telgraf gişelerine Talipler arasında müsabaka yapılacakIeri burada da görülecek, ayni acı tır. Müsabaka imtihanı Türkçe, hesap, yalnız 15 kuruş fazla tediye edilir. hendese, resim ve el işlerinden icra edilir. dersler alınacaktır. SATILIK MÜCEVHERAT I Talip olanlar mektep. aşı şehadetna Eğer netice baska türlü çıkarsa, melerile hüviyet cüzdanı ve dört adet foAğustosnn 34 üncü pazartesi günü saat ; hassül ederse, harikulâde denilecek toğrafla birlikte müracaat etmelidirler. ikide Sandal Bedesteninde mezat mahal ' her ihtimale karşı muvaffakiyet taNamzet kaydına 1 eylul 931 salı gününden linde on iki bnçuk kıratlık bir çift pır > böyle bir hâdisenin karsısında al başlanacak ve 20 eylulde nihayet verilelantalı (tekta;) küpe ile zümrütlü ve pırcektir. Müsabaka İmtihanı da 21 eylftl 931 lantaiı keza bir çift gül küpe sahibl ye • dandığımı itiraf edeceğim. pazartesi günü yapılacaktır. dile satılscaktır. Fakat bir neticenin vukuundan Mekteplere Nasıl girilir? günleri saat 17 de sirkeci'den hareketle (Gelibolu, Çanakkale, Küçükkuyu, Altınoluk, Edremit, Bürhaniye iskelelerine uğrıyarak Ayvalığ'a gidecek ve talı günü saat 12 de Ayvalık'tan hareketle ayni iskelelere uğrıyarak perşembe sabahı İstanbul'a gelecektir. Eminönü, Reşadiye cad • desi, Rıhtım hanındaki idareha nesine müracaat. Tel. İst. 1977 Yolcu bileti vapurda da verilir. ALEMDAR ZADE MEHMET Vapurları Lüks ve seri Karadeniz postası BÜLENT Kabataş Lisesi Günü akşamı saat 18 de Sirkeci rıhtımından hareketle (Zongul dak, İnebolu, Ayancık, Sam*un, Ünye, Ordu, Giresun, Trabzon, Rize, Mapavri ve Hopa'ya azimet ve avdette Sürmene, Vakfıke • bir ve Görele'ye uğrıyarak av det edecektir. Yük ve yolcu için, Sirkeci, vezir iskelesi sokak No. 61 acenta • sına müracaat. Tel. 21037 Pazartesi Istanbul Erkek Lisesi Müdürlüğünden: Lisemizde (1) Mezuniyet imtihanlarına bir eylulden itibaren başlanacaktır. Program mektepten öğrenilecektir. (2) Ikmal imtihanlarına 12 eylulde başlanacaktır. Program mektepte asılmıştır. (3) Bir eylulden 10 eylule kadar cumartesi, salı, perşembe günleri kayıt tecdidi muamelesi yapılacaktır. Bu müddet içerisinde bütün eski talebenin kaydını tecdit ettirmesi lâzımdır. (4) 10 eylulden itibaren yeniden talebe kayıt ve kabulüne başlanacaktır. Yüksek mühendis mektebi Zafer tebrikleri için Lisemizde (1) Mezuniyet imtihanlarına bir eylulden itibaren başlanacaktır. Program mektepten öğrenilecektir. (2) İkmal imtihanlaCaddebostanı iîe Suadiye arasında beş rına 12 eylulde başlanacaktır. Program mektepte asılıdır. (3) Bir eydonüm bağ ve bahçe içinde on odalı ve lulden itibaren 10 eylule kadar cumartesi, salı ve perşembe günleri ayrıca selâmlık dairesi ve müştenıilâtı saireyi havi köşk satılıktır. Gaiata Kara kayıt tecdidi muamelesi yapılacaktır. Bu müddet içerisinde bütün eskî köy'de tramvay mevkifi arkasında tütüncü talebenin kaydını tecdit ettirmesi lâzımdır. (4) 10 eylulden itibaren yeniden talebe kayıt ve kabulüne başlanacaktır. Hilmi Beye müracaat. evvel onu alkışlamağa hatta taklit etmeğe meyyal olanların her halü kârda Amerikan düsturunu nazari itibardan ayırmamaları şayanı tav siyedir. Amerikan usulü şudur: Yeni keşfolunan her hangi bir imalât usulünün, her hangi bir makinenin, her hangi kimyevî bir tertibin muvaffakiyeti bilcümle hesap ve tahminlerle sübut mertebesine varmış bile olsa gene tatbikat tahasmda evvelemirde küçük bir tecrübe ile ise başlamak lâzımdır. Satılık köşk Erenköy Kız Lisesinden: Çanakkale Dokuzuncu Jandarma Efrat Mektebi Müdürliiğanden: Edirne san'atlar mektebi 1 Çanakkale 9 No. Jandarma mektebi talebe efradının 1 eylul 931 tarihınden ağustos 932 gayesine kadar bir senelik iaşelerine muktazi 165000 kilo ekmek 2/8/931 tarihınden itibaren yirmi dört gün müddetle kapalı zarf ile münakasaya vazedilmiştir. • 2 Ekmeğin ihalesi 25/8/931 salı günü zevalî saat on dörtte Vilâyet dairesinde icra kılınacağından ihaleden evvel mektep idaresine müracaat eden taliplere derhal şartnameler mektep müdiriyetinden verilir. 3 Münakasaya iştirak edecek taliplerin verecekleri teklifnameler şartnamedeki şerait dahilinde verilecek fiat yazı ve rakamla ve okuSanayi terbiyesi demek, bu gibi nabilmesi için açık yazılacaktır. 4 Bedeli muhammenin % 7,5 teminatı muvakkatesi sandık maktecrübelerin, hudutsuz ve sayısız tecrübelerin fert için dimağda, millet buzu veya hükumetçe maruf banka makbuzları kıymeti muharreresi için dimağlarda toplanmış, tama üzerinden istikrazı dahilî tahvilâtile borsa fiatmdan % 10 noksanile mile yerleşmis olması demektir. sair millî esham ve tahvilâtın teklifname ile birlikte ikinci bir zarfa G. MASCART koyarak konmyon riyasetine birer mrkbuz mukabiltnde verilecektir.