2 Aralık 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

2 Aralık 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURÎYET 2 Birincikânun 1935 Galatasaray dün Güneşi 62 mağlub etti Vef aSüleymaniye 33 berabere kaldılar Fenerbahçe Anadoluyu 80 yendi (Bas tarafı 1 inci sahifede) maça kadar vakit geçirmek istiyen seyircilerin bir kısmı Vefahlan bir kısmı da Süleymaniyelileri tutarak oyunculan teşvike başladılar. Bu yüzden oyun heye canlı oldu ve neticede her iki takım iıçer sayı yaparak maçı berabere bitirdiler. Tath müsabakamız Yarın başlıyorua (Bctf tarafı 1 inci tahifede) 6 Müsabakaya iştirak eden karilerimiz ayni zamanda şu suallere cevab vereceklerdir: A Niçin bu üç tatlıyı digerlerine tercih ettiniz? B Bu tatlı yazılan şekilden başka usulle daha iyi pişirilebilir mi> C Şahsan en beğendiğiniz tatlının tarifini yapınız. 7 Karilerimizin yollıyacaklan rey varakalan, gazetemizde aynlmış bulunan ve salâhiyetli adamlar da katılan jüri heyeti tarafından tasnif edilecek, bu suretle birinci, ikinci, üçüncü seçilen tatlılarla bunlara rev veren kariler aynlacaktır. 8 Jüri heyeti bundan sonra, karilerin reylerle beraber gönderdik^eri mütalealan tetkik edecektir. 9 Jürinin en zivade takdir ettiği mütalealann sahiUerine eazetemiz tarafından mükâfat olarak mühim miktarda seker verilecektir. 10 Müsabakamız 15 aün sürecegi için kısa bir zaman içinde hem zevkli bir mevzula meseul olmus bulunacak. hem de bol bol seker kazanarak dörtbası mamur bir seker bayramı vapmıs. olacaksınız. 11 MiUabakamızda kazanan karilerimize 27 sandık seker hediye edeceğiz. Bunun ne suretle verile ceğini yann izah edeceaiz. Sekerlerin şimdiden Şeker sirketinde itîna ile hazırlanılması temin edilmiştir. Müsabakamız yann başlıyacak ve ilk yazı intisar edecektir. Diyaribekir yollarından: 4 Demiryol siyasetinin feyizli semererlerinden biri daha... Yurdda demiryol sanayii doğmuş; Türk mühendisi lurk muteahhıdî ve Turk ışçısı yetışmıştır Galatasaray Güneş maçı Taraftar olsun olmasın, her seyirci bu maçı sabırsızlıkla bekliyordu. Evvelâ Güneşliler sahaya çıkarak Fener tribünü nün önündeki kaleye geçtiler. Biraz sonra Galatasaraylılar da gözükerek kendi tribünlerinin cnündeki kaleye gittiler. Takımından biraz geç sahaya çıkan Aslan Nihad, sol tribün ve duhuliye seyircileri tarafından tezahürat derecesine varan alkıslarla karşılandı. Galatasarayın ve milli takımın bu emektar aslanma bunca senelik spor hayatında dünkü kadar içten ve candan tezahürat yapıldığını görmemiştik. Oyuna iiçü on geçe hakem Nuri Bosutun idaresinde baslandı. Galatasaray takımı Necdet ve Münevver gibi en kıymetli iki oyuncusundan mahrum olarak şu şekilde teskil edilmişti: Avni Lutfi, Osman Fahir, Nihad, Kadri Danyal, Fazıl, Gündüz Kılıc, Salâhattin, Salim. Oyuna başlanır başlanmaz, Galata saraylılar, bütün oyun müddetince ida meye muvaffak olduklan tam bir soğukkanlılıkla, Güneş kalesini tazyike baş ladılar. Bu tazyik o kadar barizdi ki Avni, Güneşli solaçığın ortalamağa muvaffak olduğu topu ilk defa olarak karşıladığı zaman birinci devrenin 39 uncu dakikasına gelinmişti. O vakte kadar top mütemadiyen Güneş kalesi önünde oy nanıyor ve top iki defa Güneş kalesine girmış bulunuyordu. Devrenin dakikalan ilerledikçe Güneş nısıf sahasında Güneşli oyuncular tara fmdan favüller sıklaşıyor ve sıklaştıkça tehhke kaleye yakmlaşıyordu. Günes kalesine Danyalm yapttğı gol, yıldırım htzile koşan Danyal attığı toptan evvel kaleye girmiştir seler de olmuş, sahanın ortasına nereden geldiği belli olmıyan bazı meyvalar atılmıştır. Bu tezahürat bir rakib takımı 20 lık mağlub bir vaziyete sokmuş ol maktan değil; Galatasaraylılar arasında meşhur olan kardeşlik ve tesanüd bağla rının kuvvetini izhar için yapılmışa benziyordu. biraz sonra Danyal da hakem tarafın dan oyundan çıkarılarak Galatasaray takımı sekiz kişi kaldı ve tabıî bu vaziyet karşısında gol atmaktan vazgeçerek müdafaaya çekildi. Oyun da bu suretle ve pek* tabiî olarak Galatasarayın 62 gibi yüksek bir sayı farkile bitti. Galatasaray takımının dünkü oyun da en çok beğendiğimiz tarafı asabiyete kapılmadan atılan tekmelere, vapılan fa.vullere aldırmadan canla başla çalışmasıdır. Güneşli oyuncular da gayretli oynamakta Galatasarayhlardan aşag kalmadılar. Galatasaraylılar Güneşlilere nazaran yüksek oyuncular olduklannı gösterdi ler ve tabiî bir netice almış bulundular Kalecile müdafilere fazla iş düsmedi. En iyi işliyen hat muavin hatlarıydı. Gaiata saray hücum hattında, bilhassa Fazıl ile Salim çok çalıştılar ve çok muvaffak ol dular. Nafıa Vekili Ali Çetinkayamn Diyarbekir Ankara yolu üzerinde gazetecilerle beraber alınmış resimleri Cumhuriyet hükumetinin 1924 yılında yapmağa başladığı şimendiferler 1935 yılında 2766 kılometroya baliğ oidu. Memleketın en mühim merkcz'erıni birbirine bağlıyan, şark vilâyetlerını gırb vilâyetlerile birleştiren bu çelik a^lar, yurdumuzun kan ve can damarlannı da harekete getirmiştir. Ismet İnönü hüku metinin en büyük zaferlerinden biri o!?n demiryolu işinin bu parlak ve mes'ud neticesi, «biz şimendifer yapamayız. bu büyük iş için verecek paramız, çalışacak kolumuz yoktur» diyenlere en beliğ ve en kat'î bir cevab olmuştur. Kıymetli Başbakanımızın «memlcketi çelik ağlarla örmek» siyaseti, bugün ^adece memleketin kan ve candamarlannı birbirine bağlamak, şarkla garbi bırleştirmekle kalmamıştır; memlekette bir şimendıfer sanayii yaratmış, şimendifer mühendisi, şimendifer ustası, şimendifer amelesi, şimendifer inşaatçısı yetiştirmişür. Istanbuldan Diyarbekire gidıp gelirken en salâhiyetli ağızlardan dinledığim sözler, edindığim malumat, gö&üsleri itti harla kabartacak. şeylerdi. On,lan. yurddaşlarıma da bıldirmeği bir borc biliyo Cumhuriyet hükumeti, memleketi çe lik ağlarla örmeğe karar vererek ışe başladığı gün, şimendifer yapıcılığı bizim için çok yabancı bir işti. Demiryollanmızı kısım kısım ecnebi mühendisler, müteahhidler üzerlerine alıyorlar, inşaatı kendi vasıtalarile, kendi ustalarile yapıyorlardı. Fakat seneler geçtikçe Türk mühen disleri, Türk ustalan, Türk müteahhidleri yetişti. Bunlar da demiryolu işine atılmağa, ve ufaktan başlıyarak gittikçe artan bir hızla ilerilemeğe başladılar. Vatandaşlara yeni bir çalışma sahası, yeni bir iş hayatı açılmıştı. Memleketin muhtelıf istıkametlerine uzanan demiryollan üzerinde artık hep Türk mühendisi, Türk müteahhidi, Türk işçisi görülüyordu. Fakat işin dikkate değer tarafı, Türk işçisinin elile, Türk mühendisinin zekâsile yapılan bu hatların, yabancı kafasile yapılan işlerden fınansça yan yanya daha ucuz çıkması ve daha sağlam olmasıdır. Türkün fıtrî zekâsı, işgüzarlığı burada da kendini göstermiş, kendisi için tamamen yabancı olan bir işe, üç beş yıl içindç intıbak edivermiştir. Ecnebi mühendis, müteahhidierin meselâ bin liraya yaptıkları bir işi Türk müteahhidleri 450 liraya kadar indirmiş ler, bunu gören yabancılar da ayni fiati kabule mecbur olmuşlardır. Fakat Türk müteahhidi, kendi işini kendisi görmek için bu fiatte de kalmamış, 400 liraya kadar fiat kırmıştır. Bu suretle ecnebi müteahhidlere meşru rekabet sahasında iş bırakılmamıştır. Yabancınm bin liraya yaptıgı bir işi dört yüz liraya indiren Türk mühendisi ve Türk müteahhidi, bir taraftan çelik ağlanmızı devlete ucuza malederken, diğer taraftan kendisi de kazanıyor, memlekette vatandaşlann para sahibi olmasını ve devlet haznesinden çıkan paraların memlekette kalmasını temın edıyordu. Devlet haznesinden bugüne kadar demiryollanmız için harcanan paranın mühim bir kısmı tahminen ellı milyon lirabu suretle gene memlekette kalmıştır. Yurddaşlar için geniş bir iş sahası açılmış, Türk işçisi, Türk ustası kolayhkla ış bulmuştur. Son yıllarda yapılan demiryollanmızın en mühim kısmı, tamamen Türk mühendisinin, Türk ustasınm elile vücude gel miştir. Bugün memleketimizde yapılan ve yapılacak olan şimendiferler için hiçbir suretle yabancılara muhtac vaziyette değiliz. Bu işi en küçüğünden en büyüğüne kadar yapacak mühendislerimiz, ustalanmız, müteahhidlerimiz ve işçilerimir vardır. Bu, sevinilecek, öğünülecek, bir hâdisedir ki, cumhuriyetin en feyizli eserierinden biri sayabiliriz. ' ' ", * * * * Kıymetli Nafıa Vekili Ali Çetfnkaya1 yı ve beraberinde bulunnları Ankaradan Diyarbekire götürüp getiren hususî trende misafırlerin istirahatlerini hakkile temin etmek için en hurda teferruatına kadar tertibat alınmıştı. Ali Çetinkaya, bizzat misafirlerinin vaziyetlerile çok ya kından alâkadar oluyor, bilhassa matbuat müntesiblerine karşı bir baba şefkati gösteriyordu. Kıymetli Vekilimizin, bu candan alâkası herkesi çok sevindirmış, kendisine karşı gayet tabiî olarak duyulmakta olan hürmet hislerini bir kat daha artırmıştır. Trendeki yemek servisi yataklı vagonlar idaresine verilmişti. B*"ş günlük seyahat esnasmda sabah kahvaltısı, öğle ve akşam yemeklerinde en ufak bir intizamsızlığa meydan vermeden servis yapıl mış, yemeklerin haricindeki diğer hiz metler de bir saat intizamile görülmüş tür. Vasatî bir hesabla bu seyahatte tam iki bin yemek verilmiştir. Seyahatin bütün ihtimalleri hesab edilmiş, en şayanı dikkat olan taraf, misafirlere bulunduklan iklime göre yemekler hazırlanmıştır. Yol üzerinde 24 saatte üç iklim değiştirdığimize göre yemek servisini bu kadar incelikle hesab etmek büyük bir işgüzarlık ve muvaffakiyettir. Diyerbekirde cumhuriyetin yeni bir zaferini kutlulıyan ve bundan gurur ve iftihar duyarak dönenler# bu yol üzerinde istirahetlerinin en ince teferruatına kadar düşünülmüş olmasından dolayı da çok memnundular. AHMED İHSAN Galatasarayın iiçüncü golü Devrenin bitmesine iki dakika kala Fazıl Danyala çok müsaid bir pas verdı. Güneş nısıf sahasının ortalarına isabet eden bir yerden topla ok gibi fırlıyan Danyal önündeki Güneş haf bekinı ve bekini sürati sayesinde geçerek kalenin önüne kadar geldi ve kalecinin müdahale etmek istemesine rağmen Galatasarayın üçüncü golünü yaptı ve devre Galatasaraylıların 30 galibiyetile bıtti. Çamur deryası Bursanın bir istasyonu pek bakımsız Bursa (Özel) Bir konuğumu uğurlamak için Bursanın Ankara yolu üzerinde biricik istasyonu olan Karaköye gittim. Bursaya 97 kilometro uzakta olan bu istasyonu üç dört yıldanberi görme mistim. Eskiden azçok temiz ve güzel bir meydan etrafına kurulmuş olan öteller şimdi gene duruyor amma; otobüs, oto mobil, araba gibi çeşid nakil vasıtalarının gelip gittiği istasyon meydanı bir karış çamurla dolmuş. Yolcuların; gecenin karanlığmda istasyona girip çıkmak için bu çamur deryasından geçmeleri acmacak bir hal teskil ediyor. Ankara ve îstanbula giden yolcu trenlerinin daima geceleri geçtiği bu istasyonun meydanı aynca lâm badan da mahrum. Yani zifirî bir karanhkta çamura batmamak imkânsız. Gün de birkaç sefer posta nakliyatı yapan otobüsler; ince demir potrellerle çevrilmiş olan bu meydanm önünde duruyorlar. Bir medeniyet vasıtasınm durağı böyle mezbele halinde kalmamalıdır. Karaköyün bağlı bulunduğu Bozöyük ilçesi veya Bilecik Şarbaylığı buraya bir memur gönderse de hale elbirliğile bir çare bulunsa. Yahud da Karaköy istasyon müdürü önayak olarak oradaki otelcilerin ve bakkalların adamlanna bu meydancığı temizletse. Karaköye kadar yol çok güzel değil amma şikâyet edilecek kadar fena da değil. Yalnız Hasanpaşa köprüsile bir küçük köprünün yıllardanberi yapılmaması yüzünden otobüslerin buradan geçişleri hem tehlikeli, hem de azablı oluyor. Gerçi Hasanpaşa köprüsü yeniden ve beton olarak yapılacakmış. Fakat şimdilik kırık dökük kalaslarile salaşlara benziyen bu köprüyü üstünkörü olsun tamir etmek lâzımdır. Hal böyle devam ederse muhakkak bir kazaya şahid olacağız demektir. lnegöl kasabası gittikçe güzelleşiyor. Belediyesinin çok çahştığı göz önünde. Eskiden geçtiğimiz yollar harabdı. Şieı di düzgün kaldınmlar yapılmış, kasabanın ortasında park açılmış ve lnegöl elektriğe kavuşmuş bulunuyor. MUSA ATAŞ tkinci devre ve Galatasarayın dördüncü golü Oyuna tekrar başlanalı dört dakika olmuştu. Dün gerek hücumda ve gerek sonradan alındığı müdafaa hatlannda güzel bir oyun çıkaran Salim sağ açık yerinden topla beraber Güneşli kalecinin yanıbaşıGcdatasarayın birinci golü na kadar gelerek Gündüz Kılıca pas verBu frikiklerden 19 uncu dakikada Os di. O da topu hiç durdurmadan dördünman tarafından atılanı kale direğine çar cü defa olarak Güneş ağlanna taktı. Fenerbahçe, Anadoluyu 80 yendi Dün Fenerbahçe stadvomunda Fe nerbahçe ile Anadolu takımları arasm da vapılan maç, baştan sonuna kadar Fenerin hakimiveti altında oynanmış tır. Fenerliler ilk devrede üç. ikinci de rede de beş sayı yaparak 80 galib gel mislerdir. İstanbulsporla Eyüb takımlan ara sında yapılan maç ise çok heyecanlı ol muştur. İki taraf ta üç gol yaparak berabere kalmışlardır. Beylerbeyi Kasımpasa maçı da Ka sımpaşanın 10 galebesile neticelen mistir. Beşiktaş, Beykozu 60 yendi Dün Şeref stadında da lik maclarına devam edilmiştir. Beşiktaş Beykoz macı beklendiği kadar heyecanlı olma mıştır. İki devrede de büyük bir haki miyet gösteren Beşiktaş takımı ilk dev reyi 30 galib bitirmiştir. İkinci devr de de 3 gol yapan Beşiktaş bu maçı 60 kazanmıştır. Altınordu ile Karagümrük arasında ki müsabaka da çok hevecanlı olmuştur Galatasaray tribünündeki genclerin sevinc tezahürleri Oyunda ufak bir hakimiveti görülen Güneşin birinci golü parak geri geldi. Birçok Güneşli ve GalaAltınordu bu maçı 10 kazanmıştır. tasarayh oyuncular topun üzerine çullanBu golden sonra Galatasaraylılar Güreş birincilikleri bitti dılar. Salim bu kargaşahkta topla ileri bir hataya düştüler. O hata da, attıklan fırlamak isterken kendisine penaltıyı mu dört golü kâfi bulmuş gibi gevşek oyna İki haftadanberi devam eden 1935 cib bir surette şarj yaptılar. Bu nizamsız malan idi. Bunun cezasmı penaltıdan senesi İstanbul güreş birinciliklerinin nc şarj, hakemin gözünden kaçmadı ve Ga yedikleri bir golle çektiler. ticesi alınmıştır. latasaray lehine penalti cezasmı verdi. 59 kiloda Fevzi, 61 de Ömer, 66 da Galatasarayın beşinci ve Yaşar, 72 de Saim, 79 da Razzak, 87 Osman bu fırsatı sayıya tahvil ederek alttncı golleri oyunun ve bundan sonraki Galatasaray Penaltıdan golü yeryemez akıllarını de Mustafa, ağırda da Miço birinci o! Güneş karşılaşmalannda atılacak golle çabucak başlarına toplıyan Galatasaray muşlardır. Puvan hesabına göre de 31 puvanîa rin ilkini yapmış oldu. hlar 27 nci dakika içinde Salim ve GünGüneş birinci, 4 puvanla Halic ikinci, Bu gol, Galatasaray lisesi talebesi, me düz Kılıc vasıtasile arkaarkaya iki gol zunları, kulübün dostlan ve taraftarlan yaparak takımlarını 61 galib vaziyete 3 puvanla Kasımpasa üçüncü oldular. Beşiktaşla Topkapı birer puvan aldılar. ile hıncahınç dolu olan sol tribünü coştur çıkardılar. du. Bir tarafta on bir genc talebe, her biri; bir harf taşıyan kırmızı san levhalan yanyana getirip büyük bir (Galatasaray) kelimesi vücude getirirlerken bir taraftan da bütün tribün, sahayı kaplıyan ve stad duvarlannı aşıp etrafa yayılan «re re re ra ra ra!» avazelerile etrafı inletiyor du. Bu tezahürat Galatasarayın manevî kıymeti büyük olan birinci golünü tes'id için yapılırken Güneş kalesi mütemadiyen sıkışıyordu. Galatasaraylılar akınlanna iki yan haflarmı da iştirak ettirerek hü cumlannı yedi kişile yapıyorlar ve bittabi Güneş müdafaa oyuncularını daha müşkül vaziyetlere sokarak mütemadiyen frikik cezası kazanıyorlardı. Güneşin ikinci golü Bir aralık hakem Kadriyi, favul yaptığı için, oyundan çıkardı. Galatasaraylı oyuncular hakemin bu hareketine itiraz ederlerken Güneşlilerin çektiği frikik kendilerini gafil avladı ve top yuvarlana yuvarlana Galatasaray kalesine giderek ikinci gol oldu. Vaziyet 62 olduktan sonra Nihad sakatlanarak oyundan çıkh. Bursada Tayyare kupası maçı Bursa (Ozel) Tayyare kupası maclarına bu hafta da devam edilmış ve en kuvvetli takımımız Acar Idman Yurdu ile Demirtaş birinci takımlan arasında bir maç yapılmıştır. Fakat bir penalti meselesine itiraz yüzünden maç neticesiz kalmış, Demirtaşlılar sahayı terketmiş lerdir. Ankarada lik maçlan Ankara 1 (A.A.) Bugün şehri mizde yapılan lik maçlarında Gender birliği, Demirspor gelmedığinden seremoni yapmış, Muhafızgücü Altınordu maçında Muhafızgücü 3 1 galib gelmış tir. Galatasarayın ikinci golü 30 uncu dakikada Osmanın çektiği frikiki Kadri kaptı ve acele etmeden hafif bir plâse vuruşile Galatasarayın ikinci golünü yaptı. Bu gol üzerine sol tribünde birinci goldenberi devam eden tezahürat büsbütün arttı, şapkasım havarlara fırlatan, birbirlerini kucaklayıp öpüşenlerin haddi hesabı yoktu. Bu aralık bir takım garib hâdi îzmirde lik maçlan îzmir 1 CA.A.) Lik maçlanna bugün de devam edildi. İlk karşılaşmayı Buca ile Şarkspor yaptılar. Buca üstün bir oyunla 3 1 galib geldi. Galatasaraylı genclerin, takımları gol yaptıkça gösterdikleri Galatasaray levhast Bundan sonra yapılan Göztepe Bornova maçını da 6 3 Göztepe kazandı. Son maç Altay K. Ş. K. arasında oldu. Altay K. §. K. i 4 0 yendi. Diyarbekir seyayhafiride yemek aervîsini ve trenîn seyrutefer intızummı temin eden memurlar yemek eınasında