12 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 12 Haziran 1936 VIYANA OONUŞU Tarihf tefrika: 60 M. TURHAN TAN f Şehlr ve Memleket Haberleri ) Toprakta yatan Kilikya tarihi Istiyoruz Bu nasıl hükumet doktoru? tmzası bizde saklı Geyveli bir okuyucumuzdan aldığımız mektubda deniliyor ki: «Burada herkesin tamdığı fakir bir kahveci vardır. Adı Hakkıdır. Kendisi karısile beraber kahvenin üstünde oturur. Bu adamcağıza ayın yedinci akşamı fenahk gelmiş. Ne yapacağım şaşıran karısı on adım ötedeki evde oturan hükumet doktoruna koşarak yardıma gelmesini yalvarmış. Doktor peşin o larak üç lira verilmedikçe gelemi yeceğini söylemiştir. Zavallı kadın üç lirayı aramıya koyulmuş ve saatlerce uğraştığı halde doktorun istediği üç lirayı bulamamış, göz yaşlan arasında doktora bir daha müracaat ettiği halde gene ayni cevabı almıştır. Sabahleyin Hakkıyı tanıyanlar hastalık haberini alınca evinin etrafında toplanmağa başlamışlar • dır. Doktorun neden gelmedi ğini öğrenen hayır sahiblerin den biri üç lira çıkanp kadına vermiş. Bunun üzerine doktor on a dım ötedeki evinden kalkarak hastayı muayeneye gelmiştir. Siyasî icmal Fransadaki dahilî savaş ransada vaziyet gayet nazik ve tehhkelidır. İhtiyatsızca yapılacak herhangi bir hareket dahilî bir harbe sebeb olabilecektir. Bunun için gerek sabık, gerek lâhik hükumet grevcilerin fabrikaları, ticarethaneleri, diğer müesseseleri zapt ve işgal etmelerine karşı ufak bir müdahalede bulunmaktan, cebir ve şiddet göstermekten sakınmışlardı. Bundan sonra da sakmacaktır. Maahaza hükumete iştirak etmemekle gayrimes'ul ve serbest kalan; ayni zamanda yeni kabinenin ekseriyeti muhafaza edip etmemesinde amil bulunmakla her dediğini yaptıracak vaziyette bulunan komünistlerin meydana getirdikleri grev, sanayi ve ticaret müesseselerinin amele tarafından zapt ve işgali hareketi Fransanın her tarafını sarmaktadır. Muallimler için kurs açılacak Kurslarda ev idaresi ve elişi gösterilecek Hain Kolçiski, hançerini can alacak yere, ya Tarsustaki hafriyattan ralı Kara Mehmedin ta kalbine saplamıştı! mühim neticeler alınıyor Tarsus (Hususî) Mis Goldman Mareşal Sobieski, mürted dönme ile derken biraz sonra döneceğini, yaralannı yenibaştan tımar ettireceğini ve gece adında bir Amerikalı kadının riyaset etyaralı Türkün hırçın bir muhavereye giyi beraber geçireceğini söylemeği de u ,tiği arkeolog heyeti, burada Gözlükulede riştiklerini görerek müdahale etti: Ne konuşuyorsunuz Kolçiski? Bu nutmadı. Düşündüğü cezanın yapılaca geçen yıldanberi yaproakta olduğu hafiri Türk benîm sözlerime mi karşıhk ve ğı güne ve Kara Mehmedin o cezaya ta riyata devam etmektedir. Beş yıl sürecek hammülü sabit oluncıya kadar sadık bir olan bu toprak altı araştırmalarile bu heriyor? tımarcı rolü oynamayı tasarlıyan Kol yetin bulmayı ümid ettiği netice: Mi Dalkavuk ve casus adam, Madam Mariyetin varhğı önünde bahsin müte çiski, bu hareketile de esirıni tazib etmiş lâddan önce on birinci asırdan itibaren hammil olabileceği nisbette neler ko olacağmı takdir ettiğinden veda sırasında geriye doğru ta Paleolitik zamanlara kadar burada yaşamış medeniyet ve esernuşulduğunu anlattı. Kara Mehmed için o tebliği yapmıştı. Kara Mehmed, ruh acısma bir mer leri toprak altından çıkanp ilim dünyatasarladığı ceza, ırz düşmanı hain dönmeyi şevke getirmişti. Kapalı, fakat coş hem gibi ılık ve yumuşak gelen bu yal sına sunmaktır Şimdi Gözlükulede 300 metro uzunlukun bir talâkatla Mareşala fikrini izah nızlıktan şifa hazzı alıyordu. Orada, bu çadır köşesinde yaralarının sızısmı dinli ğunda bir sahada hafriyat yapılmaktadır. ediverdi. Sobieski, süflî düşüncelerden şevk alan bir adamdı. O münasebetle ye dinliye ö'lmeği, bir gün iyi olup ta ha Burası ova seviyesinden 22 24 metto dalkavuğun soğuk ve vahşi kuruntusunu in Abdülün elinde maskara olmağa bin yüksektir. Geçen yıl ilk hamlede burada beğendi, kahkahalarla alkışladı. Lâkin kere, hatta on bin kere tercih ediyordu. Selçuk, Bizans, Roma ve Yunan devirMadam Maryet, imah bir şiveye sarı Yalnız oğlunu görmeden, Bülbül H a lerine aid eserler bulunmuş ve derinlere lıp iki erkeğin arasında konuşulan mev tuna veda etmeden ölmek yüreğini üzü inildikce Eti ve Sümer devirleri medeniyordu. .Fakat doğduğu şekilde, yaşadığı yetlerine aid vesikalar elde edilmişti. Buzuun adiliğini hazmedemedi: Mareşal, dedi, sizi böyle kaba dü şekilde ölmek ve ölüm nöbetini evvelce gün tepede 9 metro derinliğe inilmiş ve şüncelere temas etmekten menediyorum. savan Deli Murad gibi yoldaşların ya burada maden devrinin başlangıcına aKolçıskıye de kocamın yakaladığı esırler nına tam bir erkek kılığında çıkabilmek id bazı emarelerle karşılanılmıştır. Hafriyatta, Kültür Bakanlığı komi üzerinde tassarruf hakkını tevehhüm et içın yaralarından kurtulmamayı, şu ışıksız köşede can verip gitmeği gerekli bulu seri olarak bulunan Adana Müzesi Mümemesini tavsiye ederim. Bu kahraman yordu. dürü Yalman Yalgından aldığım maluTürk, elinizi tutmamakla sizi sessizce Istırabdan ziyade heyecan onu kıv mata göre burada son günlerde çok mütahkir etmişti, siz Kolçiskiyi murdar düAltı saat kendi haline bırakılan şüncesinde alkışlamakla o harekete liya randınyordu. Bir aralık garib bir kesel him bir Eti vesikası bulunmuştur. Bu vehasta, doktorun muayenesine rağ • kat gösteriyorsunuz. Esire insanca mua duydu, dalgınlaştı. Uyku ile uyanıklık sika, bugüne kadar Kilikya diye anılan men biraz sonra ölmüştür. mele etmeğe başlamazsanız yüzünüze arasında dönen bir devre geçirmeğe baş ve şarktan Amanos dağlarınm, şimal Yurddaşların hayat ve sıhhatini ladı. Gözleri açıktı, rüya görüyordu. ve kısmen de garbden Toroslann çevrebakmam. korumağa mecbur olan bir hüku Mareşal, bir göz işaretile Kolçiskiyi Kara Mehmed Paşanın kucağında gü lediği geniş ovanın daha eski tarihî adımet doktorunun fakir bir adamcabir kere daha teşvik ettikten sonra kansı lüp oynıyan küçük Kara Mehmed, eli nın Kızvatna olduğunu meydana çıkarğızdan üç lira muayene ücreti istena dalkavukluğa girişti, söylenen sözle şakağında düşünen Bülbül, geniş bahçe mıştır. Filhakika Boğazköyde bulunup ta mesi ve bunu alamayınca hastayı rin lâtifeden ibaret olduğunu temin etti lerde Tezerle çiçek devşiren Yusuf, De Gatze admdaki âlim tarafından okunan saatlerce kendi haline bırakması ve hemen emir vererek cerrablar getirtti, li Muradın kesik başını gülsuyu dolu bir tabletlerden birinde Kızvatna diye bir ve belki de bu yüzden ölümüne seKara Mehmedin yaralannı sardırttı. Ma havuzda yıkayan Gülbeyaz bu rüyanın ülkeden bahsediliyordu. Lâkin burasının beb olması bütün Geyvelilerde dedam Maryet, tımarin sonuna kadar ça bellibaşlı simalan idi. O arada ortaya Anadolunun hangi kısmına denildiği belrin bir teessür uyandırmıştır.» Avcı Mehmed de girdİ. Binlerce tavşa li olmamıştı. Gene bu tabletlerde, Eti dıda kalmış ve bez keserek, sargılar ve Bu mektuba biz fazla bir mütanın ortasında yürüyordu ve berikilere Hâkanı Telepinu tarafından Kızvatnarerek cerrahlara yardımda bulunmustu. lea ilâve etmeğe lüzum görmüyor, doğru ilerliyordu. Gülbeyaz, Deli Mu ya İşpu Tahsu adında bir Kral tayin Bu işler görülürken Mareşalla Kolçiski sadece Sıhhat ve İçtimaî Muavenet radm kafası, Yusuf, Tezer, o ilerledık edildiği de tasrih olunmakta idi. İşte gesık sık göz tebessümü teati ediyorlar ve Vekâletinin bu feci hâdise hakkınçe birer birer silinip kayboluyor ve bü çenlerde Gözlükulede bu İşpu Tahsu kafalanndaki kaba düşnücenin hazzmı da derhal tahkikat yaptırarak bize tün bahçe, tavsanlann ayaklan altında nun mühürü bulunmuş ve böylece buramubadele edip duruyorlardı. Kara Mehbildirilen vak'anın doğru olup ol pırnallığa, çalılığa, kumsala dönüyordu. sının eski adının Kızvatna olduğu meymed, dalgmdı, birşey sezememiş gibi gömadığını, doğru ise Geyve hükuEn sonunda Kara Mehmed Paşa da bir dana çıkarılmışhr. rünüyordu. met tabibi hakkında kanun ahkâ duman olup uçtu, Avcı Sultan MehmedAnadolu tarihinin aydınlatılması ba Fakat Sobieski ile kansı çadırdan ay le küçük Kara Mehmed karşı karşıya mmın tatbik edilmesini *.*; kımından çok mühim bir neticenin başrıldıktan sonra bu durumda kalması güç kaldı. Şimdi her tavşan bir haremağası leşti. Çünkü hain Kolçiski, başucuna o oluyor ve çocuk yüzlerce kara adamın langıcı sayılan bu buluş, hafriyatı idare turmuştu, boyuna vahşi tasavvurunu an kara kolları arasında, elmas bir top gibi, eden heyete büyük bir teşvik ve ümid vesilesi olmuştur. Hafriyat, mevsimin mü latıyordu, yakın bir istikbalde belirecek atılıp duruyordu. saadesi sayesinde büyük bir hızla ilerlefecaatli hayat hakkında tüyler ürpertici Bu top Avcı Mehmedin ellerine dü mekte ve hergün, maksada hadim yeni tasvirler yapıyordu. şerken dalgın Sipahi titredi, ter içinde yeni emarelerle karşılaşılmaktadır. Öy Kara Mehmed, belki bir saatten fazuyandı. Bütün yaralan, yeni açılmış gi le umuluyor ki, beş yıl devam edecek la süren bu alçakça sözleri sıkıntılı bir bi, sızlıyordu ve göz bebeklerinde hep o olan bu hafriyat, yalnız Kilikyanın detahammülle dinledi, sonunda dayana canlı top dolaşıyordu. Rüya bir hakikat ğil, belki de bütün Anadolunun tarihini mıyarak sordu: ağırhğile onu ezmiş, yıpratmış ve bitir aydınlatacaktır. Çıkan eserler ve vesikaDagampur Mihracesi Sir Şimandal Neden bu kadar hınçlısm Ab mişti. Hüngür hüngür ağlıyordu. Setalvad bugün îsveç bandıralı Nord lar büyük bir itina ile ve tetkik edilmek dül?.. Ben sana iyilik ettim, dilini ko İşte bu sırada Kolçiski içeri girdi, on üzere Adana müzesine taşınmaktadır. land vapurile Mısırdan şehrimize gele panlmaktan kurtardım. Tezere kıyıp yarayı on tebessüm gibi teninde sessiz taHeyet, bugüne kadar bulduğu vesika cektir. Burada on gün kadar kalacak okaçtığın gün ardına düşmedim. Saraya şıyan yiğit Sipahiyi aglar görünce se lara aid Amerikada bu işlerle uğraşan lan Mihraceye, hususî doktoru, hususî değil fare deliğine girsen seni yakahya vindi: büyük bir mecmuada resimli bir rapor kâtibi ve 25 kadar uşağı refakat etmekbilirdim. Lânet olsun diyip ses çıkarmatedir. Mihrace, Perapalas otelinin kral Ne iyi, dedi, ne iyi. Nihayet acı neşretmiştir. dım. Buna karşı sen bana hınc gösteri duydun. Bu, benim için bir zaferdir. Sen Kilikyanın coğrafî bakımmdan husu lara ve nazırlara mahsus olan birinci kayorsun. Sebeb ne? ağlamalısın ki ben güleyim. En büyük siyeti gözönüne getirilirse, burada beşe tını kâmilen kiralamıştır. Kolçiski kötü kötü güldü: kahkahamı sona saklıyorum. Şimdi az riyetin ilk medeniyetlerine aid büyük Hindistanm en zengin ve en nüfuzlu Sebeb mi, dedi, bunu anlamıyor az güleceğim. Bu gülüşlerin şerefine de bir tarih hazinesinin gömülü olması hak Mihracelerinden biri olan Sir Şimandal musun? Türk ve yiğit oluşun!.. Tezerin seni biraz daha ağlatacağım. kındaki tahminleri kuvvetlendirecek vesi Setalvadın îstanbuldan nereye gideceği beni istememesi Türke gönül verişindenVe Kara Mehmedin başucuna çö kalann bu vesile ile elde edileceği bek henüz belli değildir. Mihracenin bir dosdi. Her yerde kadınların sana hayran meldi: lenmektedir. Ulusal tarihimiz için bu ne tu bugünlerde Londradan Istanbula ge oluşu ve benim yüzüme bakmayışı gene Gözyaşlarınm musluğunu, dedi, tice, hiç şüphesiz büyük bir kazanç ola lerek burada Mihraceye mülâki olacako sebebdendi. Ben düşündüğüm işi yapçevir: Belinden söküp aldığım bayrak caktır. tır. makla işte o acıların öcünü almış olacaRomaya gidiyor. ğım. Oh, bilsen nekadar seviniyorum. VİLÂYETTE Yaralı Türkün heyecanlanmadığını Tarsusta tarihî kanalizasyon lçimde bin erkek, on bin erkek kudretini Son zamanlarda burada Romalılar Ecnebilerle evlenen Türk kazanmışım gibi bir sevinc var. Bu se görünce izaha girişti: Roma, sizin Kızılelma dediğiniz zamanından kalma bir şehir kanalizas vinci o düşünce veriyor. kadınları yerdir. Bayrak ta oraya ve rabbim Pa yonu da bulundu. Geniş ve bazı yerleri Alçak!.. Ecnebi tabiiyetindeki bir şahısla ev Kara Mehmed, bu kelimeyi bir tük panın sarayına gidiyor. Papalık tahtının yepyeni denecek bir halde olan bu kanalenmiş olan Türk kadmlarınm, kocalanlizasyondan bugün Belediyenin istifade rük gibi onun yüzüne çarptı ve gözlerini merdivenlerine serilecek ( * ) . [Arkası rarl edip edemiyeceği tetkik olunmaktadır. nın adlannı soy adı olarak nüfusa kaykapadı. Artık birşey işitmiyor ve birşey (*) «Hotinde Sobıeskinin eline düşen tek Bütün bu eserlerle de anlaşılıyor ki Tar dettirebilecekleri Dahiliye Vekâletinden söylemiyordu. Kolçiski, ne dese ve ne bir Osmanlı bayrağı Sen Piyer kılisesine sus, Kilikyanın en eski ve en ehemmiyet âkadarlara bildirilmiştir. yapsa, tezlil etmek istediği yiğit Türkü konulmak üzere Papa Onbirinci Inosana Vilâyet hukuk işleri li merkezlerinden birisi idi. kızdıramıyacağmı anlayınca sustu, ça gönderildt.» . Koprülüzade Ahmed Pasa S: 1 4 6 ~ dırdan çıkıp gitti. «Allaha ısmarladık» müdürlügü İstiyoruz | Hindli Mihraçe 25 kişilik maiyetile bera ber bugün geliyor Maarif Vekâleti ilkmekteb muallimlerinin meslekî bilgilerini çoğaltmak maksadile bu tatilde muhtelif kurslar açma ğa karar vermiştir. Bu kurslardan birisi kadm muallimlere mahsus olmak üzere ev idaresi kursudur. Bu kursa devam eden muallimler, tatil sonunda bir imtihana tâbi tutulacaklar ve muvaffak olanlara birer ehliyetname verilecektir. Bundan başka erkek muallimlere mahsus olmak üzere de el işi ve resim kursu açılacaktır. Bu kurslara devam etmek üzere şimdiye kadar vaki olan müra Yeni Başvekil M. Blum tavassut edecaatler fazla olduğu için talibler devre lere ayrılacak ve her devre ayn ayrı gün rek umumî mesai konfederasyonu denilen amele sendikaları federasyonu ile sanayi lerde kursa devam edecektir. ve maden istihsalâtı patronlannın konfeMÜTEFERRtK derasyonu arasında bir uzlaşma ve anlaşbu anlaşmanın tpekli kumaş fabrikatorları ma vücude getirdı. Fakat olmadı. Çünkü grev üzerinde kat'î tesiri nın toplantısı bir taraftan amele sendikaları teşkilâtı Ipekli kumaş yapan fabrikatorlar dün grevin kendi tarafından tertib edilmediği Ticaret Odasmda bir toplantı yapmış ıddiasile ameleye sözünü dinletememek lardır. Bu toplantıda ipekli kumaşların tedir. Diğer taraftan anlaşmayı yapan enlerinin ve bir santimetreye isabet eden patronların sözünü diğer patronların diniplik adedinin tahdidi için Sanayi Umum liyeceği şüphelidir. Müdürlüğü tarafından hazırlanan pro Bundan başka sanayi, ticaret ve aleluİeye göre hadler tayin edilmiştir. mum istihsalin her şubesinin mesai şeraiti Ipek çorablann muzır rekabet yüzün başka başka olduğundan umumî prensipden son zamanlarda kaliteleri çok düştü lerle bu şubelerin cümlesinde derhal «neğünden bunlar için de ayni şekilde bir le ile patronları bir fikre getirmeğe imkân tahdid yapılacakhr. yoktur. Bazı şubelerde amele daha fazla iddialarda bulunuyorlar. Diğer bazı şuLiman Hanı satılamıyor belerde ise patronlar umumî prensiplere Liman hanı, Liman şirketi tasfiye heuygun müsaadekârlıkta bulunmağa madyeti tarafından dün gene arttırma sure dî imkân bulamıyorlar. lile satılığa çıkanlmış fakat arttırmıya M. Blum de ne amele ne de patronlar gene Ticaret Odası girmiştir. Fakat geçen defa verdiği 103,500 liradan fazla üzerinde nüfuz ve hakimiyeti olmıyan vermemiştir. Tasfiye heyeti bu fiah haddi konfederasyonların anlaşmasından büyük lâyıkında bulmadığından arttınmayı ge bir şey beklemedığinden amelenin istediği esaslar üzerinde alelâcele kanunlar çılecek aym 11 ine bırakmıştır. karmağı düşünmüştür. Yeni meclisin Sigortacılar imtihan edilecek mutad komisyonlarımn teşkiline vakit Sıgorta işlerile meşgul olanların imti olduğundan bu yeni kanunların derhal hanları evvelce yapılmış, fakat bu imti tetkik edilip raporları verilmesi için fevhana birçok sigortacılar girmemişti. kalâde bir komisyon teşkil edildi. Fakat Dün Ankaradan verilen bir emir üze bu kanunlarıc da grev hareketi üzerinde rine imtihana tâbi müfettiş, seyyar acenta, derhal tesirini göstereceği şüpheli görüntellâl, muavini ve tâli acentalarla idare mektedir. . . hane haricinde çalışan memur, müstah M. Blum yalmz ameleyi değil tekaüd dem, mümessil, bilumum muhammin ve maaslan kesilen, yahud ağır vergiye tâbi kumusyoncuların son bir imtihana gir tutulan eski muharibleri, mütekaidleri, meleri takarrür etmiştir. küçük memurlan da memnun etmek için îmtihan 15 haziranda Ticaret Odası vergilerin ilgası ve maaşlara zam yapılsalonunda yapılacaktır. Bu son imtihana ması için de kanunlar hazırlamıştır. Bu da girmiyen sigortacılar hakkında taki kanunlar Fransız hazinesini büsbütün sarbat yapılacaktır. sacak, ve bütçedeki milyarlarca açığı bir Avrupa ekspresinde yakalanan kaçak eşya Son gelen Avrupa ekspresinde güm rük muhafaza memurlan tarafından bir araştırma yapılmış ve trenin furgonunda şefdötrenin kanapesi altında kaçak 12 kutu kozmatik ve 4 kutu da kokulu sabun bulunmuştur. Kaçakçı şefdötren hakkında takibata başlanmıştır. Yağmur zararlı olmağa başladı Ziraat müdürlüğüne gelen malumata nazaran vilâyet ve civarına son günlerde lüzumundan fazla yağmur yağmıştır. Mısır gibi bazı mahsullere faydası dokunacak olan bu yağmurlann diğer mahsulâta zarar vermesinden endişe edilmektedir. Pendikte Üniversite kampı î ECNEBÎ Danimarka sefareti müsteşarı memleketine gitti Danimarka sefareti müsteşarı M. Fitzmaker iki ay mezuniyetle memleke .tine gitmiştir. M. Fitzmaker bu münase betle îstanbuldaki çöpleri toplamak işini deruhde etmek istiyen bir Danimarka grupile temas edecektir. Vilâyet hukuk işleri müdürü Kenanın tekaüd olması üzerine İstanbul hukuk işleri müdürlüğüne kimse tayin edilmemiştir. Halbuki vilâyet hukuk işlerinin ehemmiyeti bu vazifenin münhal kalmamasını cab ettirmektedir. Vilâyet, Dahiliye Vekâletine müracaatle îstanbula bir hukuk şleri müdürü tayinini rica etmiştir. P. T. TELEFONDA DENİZJŞLERİ Telefon idaresinde yapılacak Limanlar îktısad Vekâletine yenilikler devredildi Telefon idaresi umumî müdürü Kadri Pendikte açüan Üniversite kampın dan bir gorünüş ve Talim Taburu kumandanı b inbaşı Sıtkı Kampta, çok temiz ve o nisbette ucuz Üniversite kampınm Pendikte açıldıve nefis yemek pişiren bir de kantin açılğını yazmıştık. Kampta dünden itibaren mıştır. Genclerimiz burada hem askerlik talimlere başlanmıştır. Çok güzel bir ma dersi görecekler, hem de güzel bir tatil halde kurulan kamp, Üniversiteli genc geçirmiş olacaklardır. Kampm ilk devreler için çok faydalı olmaktadır. si on beş gün devam edecektir. îstanbul ve îzmir limanlarının îktısad Ankaraya gitmiştir. Kadri, hükumete Vekâletine devri hakkındaki kanunun geçmiş olan telefon idaresinin kadrosu Kamutaydan geçmesi üzerine dünden iti hakkında Nafıa Vekâletine izahat verebaren Liman idaresi îktısad Vekâletine cektir. filen devredilmiştir. Limanın yeni kad Yeni idarenin yapacağı yenilikler hakrosu da bugünlerde Vekiller Heyetince kında bir proje hazırlanmaktadır. Bu Evlenme tasdik olunacaktır. proje de Vekâletin tasvibine arzedilecekîstanbul Ticaret ve Sanayi Odası Liman idaresinin Maliyeden ve güm tir. Bu yenilikler arasında şehirde telefon umumî kâtibi Bay Cevad Düzenli ile rük ambarlarının da Gümrükler idare şebekesi bulunmıyan yerlere hatlar uzamerhum Nazım Paşa kerimesi Bayan Sasinden devir alınması işlerile meşgul ol tılması, mevcud şebekenin takviyesi, te mak üzere Îktısad Vekâleti Deniz ve efon tesis masraflarının ve mükâleme üc mimenin akidleri dün Beyoğlu nikâh meHava Yolları Müsteşarı Sadullah Güney retlerinin mutlaka indirilmesi ve umumî murluğunda yapılmıştır. Tarafeyne saakonuşma mahalleri tesisi vardır. detler dileriz. şehrimize gelmiştir. Vaktile M. Musolini de taraftarlarinâ ayni tabiyeyi tavsiye etmiş ve bunu fa • • Van gölü işletme müdürü Tevfik şeh şizm takib etmişti. Fransada bugünkü va< rimize gelmiştir. Gölde seyrüsefer işlerine ziyet ayni gidisi gösteriyor gibidir. başlamak üzere muktazi vesait ve malzeMuharrem Feyzi Togay menin teminile meşgul bulunmaktadır. Van gölünde işliyecek olan vapurlann Cami ve mescidleri kimse tekne ve kazan aksamı, pervaneleri ta mamen burada yapılacak, yalnız motörişgal edemiyecek leri Avrupadan gelecektir. Vapurlar Cami ve mesçidlerin, her ne suretle 50 şer tonluk motörler halinde olacak olursa olsun hiç bir kimse tarafından iş « tır. gal ve tahrib edilmemesi, işgal edilmî| Şehrimize 53 Bulgar mualli bulunanların da derhal tahliyesi Başvemi geldi kâletten Dahiliye Vekâleti vasıtasile alâ * Dün şehrimize 53 Bulgar muallimi kadar dairelere bildirilmiştir. gelmiştir. Bulgar muallimleri dün akşam Yürükali plâjı bitti Taksim Cumhuriyet abidesine bir çe lenk koymuşlardır. Muallimlerden birisi Büyükadadaki Yürükali plâjımn în * ürkçe olarak çok samimî bir nutuk söyşaatı bitmiştir. lemiş, iki komşu memleketin ilim saha sında da el birliği etmesini temenni ederek (var olsun Atatürk, yaşasın Türkiye) diye sözlerini bitirmiştir. Bulgar muallimleri şehrimizde üç gün Nüthası 5 Kuniftnr kalacaklardır. Van gölünde işliyecek vapurlar kat daha kabartacaktır. Bu vaziyet karşısında Fransanın çok geçmeden parasının kıymetini düşürmek rnecburiyetinde kalacağını tahmin edenler çoktur. Fransadaki bugünkü vaziyeti bu memleketin en büyük gazetesi ve Hariciye Nezarfttinin naşiri efkân Temps bile bir ihtilâl hareketi saymakta ve siyasî vaziyetin cereyanından endişeli görülmekte • dir. Vaziyetin tehlikeli olmasmm bir sebebi de Fransada milyonlarca müsellâh ve inzıbatlı efradı bulunan faşist teşkilâtlannın fırsatı bekliyerek müdahaleye hazrr bulunmalandır. Meselâ bir milyon muharib ve müsellâh azası bulunan Âteşin Salib teşkilâtınm lideri miralay Dö la Rok, mensublanna fabrikalarla müesseselerin zaptına iştirak etmelerini emretmiştir. Cumhuriyet şeraiti» Senelik 1400 Kr 1700 Kr. Altı aylık 750 14S0 Üç ayltk 400 800 Bir aylık 150 yoktur