19 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1936 CUMHURfYFk SON TELEFON HABERLEC TELCRAF Hâdiseler arasında vc TELSİZLE Fransadan sonra Belçika ve Ispanyol ameleleri de işi azıttılar. Grevler büyüyor Madrid 18 (A.A.) Dün akşam bozmuşlar ve bu suretle tramvaylann işçıkan ve birçok kimselerin yaralanmasına sebebiyet veren kargaşalıklar dolayısile Dahiliye Nazırı, iş federasyonu binasının kapatılmasını emretmiştir. İspanyada grev hareketi etrafa yayılmaktadır. Barselonda 100,000 grevci vardır. Bugün bu miktarın artacağı tahmin edilmektedir. Grevciler, kırk saatlik hafta, yaz mevgiminde günde altı saat çalışmak, erkek ve kadınların ücretlerinin müsavi olması ve bir işsizlik sermayesi vücude getirilmesi gibi dileklerde bulunmaktadırlar. lemesine ve postalann gitmesine mâni olmuşlardır. Birçok kimseler tevkif edilmiştir. Güneş tutulurken... tlk insanların güneşe tapmalanm en * az ayıblıyanlar fen adamlarıdtr. Salih Muradımıza sorarsanız, madde âleminde kendisine bir Allah tedarik etmeği düşünecek olsa reyini derhal güneşe vereceğini söyliyecektir; çünkü, diyecektir, güneşin ziyası yüzde on eksilse ortalık buz kesilir ve donarız; hele güneş tamamile sönse ortalık buz değil, tuzla buz olur. Bilmem kaç milyar sene sonra güneşin hararetini kaybedeceği rivayetinin fen adamları arasında şimdiden uyandır • dığı telâşın tenni sebebi bu olsa gerek! Her şeyle beraber, yeryüzünün bütün çağlıyanları ve rüzgârları da güneşin emrindedirler. Kendi manzu mesi içindeki bütün cazibeleri o idare eder ve her türlü nizamın, muvaze nenin diktatörü odur. Onun doğru dan doğruya girmediği yere (çünkü dolayısile girmediği yer yoktur) doktor, yani türkçesi ölüm girer. Gözlerinin şehadeti olmadan hiç bir şeye inanmıyanların Allahı güneştir ve güneş hakikatin sembolüdür, bedahetin sembolüdür. Fakat haki katlerin hakikati, aydmltklartn ay • dınltğt, bedahetlerin bedaheti sandığtmız güneşin mahiyeti hakkında fen adamı hiçbir şey bilmiyor. Hararetinin nereden geldiği henüz münakaşa edilen bir faraziyedir. Bütün güneş makinelerine rağmen fen adamı da onun mahiyetini değil, ancak tecellilerini gorüyor Ve hesab edebiliyor. Güneş, mahiyet olarak, aydınlıkların aydınlığı ve aşikârlarm aşikârı değil, karanlıkların karanlığı ve meçhullerin meçhulüdür. Göklerin orta sında parıl parıl yanan bu muamma nin bütün tecellilerinde bedahet var. Nitekim onun da yaratıcıst olan hakikî Allahımız ondan daha meçhulü müzdür, fakat bütün tecellilerile ondan daha aşikârdır! Fransada son grevi Troçki mi tahrik etmiş? Eski Rus Harbiye Komiserinin riyaset ettiği teşkilâtın Paris merkezinde taharriyat yapıldı. Osloda bulunan Troçki çok hasta... İHEM Dir NAUNAı MIHINA* Yanlış bir kanaat! Alman gazetesi, «MüslümanJığırı sevkulceyşi» diye bir makale yazmış, müslüman milletlerin garb ve garb medeniyeti için ciddî bir tehlike teşkil edemiyeceklerini uzunuzadıya anlatıyor. Bu yazıda şöyle bir parça gözüme ilişti: «Müslümanlara aid arazinin içerisine doğru derin surette girmiş olan deniz kollannın hiçbiri, bir Islâm devletinin hükmü altında değildir. Yalnız Çanakkale ve Isianbul Boğazı doğrudan doğruya Tiirkiyenin hükümranlığı altmdadır; fakal Türkiye, bir layik devlet olmuş ve gittikçe diğer îslâm devletlerinden uzaklaşmakta bulunmuştur. Bununla beraber, bütün müslümanlar şu kanaattedirler kı İslâmiyet, Avrupa devletlerine karşı bir mukaddes harb açtığı zaman, Türkler, dindaşlarile beraber yürüyeceklerdir. Müslüman cemaatinin teknik terakkilerine gelince, Amerikalı mütehassıs J. BotVmamn iddia eiiiği gibi «Türkiye haric olmak üzere, bütün lslâm âleminde bir tek harb gemisi inşa ve teçhiz edebilecek teknikçi bulmak kabil değildir» demek biraz mübalâğalı ise de müslümanlann elindeki Asya ve Afrika sevkulceyşi yollarının, bütün ehemmiyetlerini kaybetmekte olduğunu söylemek tamamile doğrudur. Çünkü, müstemlekeci devleller, muhtelif müslüman gruplanm çabucak birbirinden ayırabilecek kudretie deniz ve hava kuvvetlerine sahibdirler. Islâmın Avrupayı tehdid, hatta Viyana kapılarına kadar Avrupanm büyük biı kısmını elinde tuttuğu zamana benzer bir siyasî vaziyetin tekerrürü ihtimali yoktur; meğer ki garb birdenbire yıkıla. Hakikati halde modern Avrupa, artık, kendi topraklarmda, müslüman devlellerin herhangi bir teşebbüsü ve siyasî gayretile tehdid edilemez.» Muharrir, neticede müslüman milletlerin Avrupaya karşı taarruzî bir harb yapamıyacaklarında karar kıldıktan sonra, onların nihayet, mütemadiyen dahilî ihtilâller ve karışıklıklar çıkararak Avrupa devletlerinin kurduklan sömürge imparatorluklanndaki müstemleke iktısadiyatını kolayca iflâsa sürükliyebileceklerini söylüyor. Alman muharririnin, lslâm devletleri, Avrupalılara harb açarlarsa Türkiyenin de onlarla beraber yürüyeceği hakkında müslümanlara atfettiği kanaatin pek aslı esası olabileceğini zannetmiyoruz. Çünkü Umumî Harbde Osmanlı Padişahı ve lslâm Halifesi «Cihadı Mukaddes» ilân ettiği zaman kulak asmıyan, bilâkis Osmanlı ordularına karşı hıristiyanlarla beraber canla başla harbeden müslümanlar, şimdi, nasıl ve ne yüzle böyle bir kanaat besliyebilirler? Brükselde yeni grevler ve tevkif edilen ecnebiler Brüksel 18 (A.A.) Brüksel sendikalar federasyonu, hükumetin tebli ğine rağmen, Brüksel amelesini grev hareketine iltihak etmeğe davete karar vermiştir. Anvers ve Liyejde tevkif edilenler arasında birçok ecnebiler vardır. Dahiliye Nazın, ecnebilerin herhangi bir nü Liyejde hâdiseler mayişte sadece hazır bulunmalarının veLiy/ej 18 (A.A.) Liyej etrafın ya kargasalıklara iştirak etmelerinin kendaki fabrikalara birçok piyade müfreze dilerinin hemen hudud haricine çıkarıl leri yerlestirilmiştir. ması suretile cezalandınlacağını bildirmişGrevciler, bu sabah umumî servisleri tir. Harb hazırlığı Blum kabinesi Troçkinin son defa tstanbuldan giderken kartsı ve kâtibile beraber alınmış bir resmi Paris Soir gazetesinin son posta ile gelen nüshasında Troçki hakkında şu yazı mtişar etmiştir: «Örtünün bir ucu kalkmıştır. Şüpheli bir takım unsurların, grevi uzatmak ve anlaşmazlığı artırmak maksadıle ge rek sendıka teşekkülleri. gerek patronlar nezdinde bazı yolsuz tesebbüslerde bulundukları, birkaç gündenberi bili niyordu. Bugün. zabıta, bu muharriklerin bir kısmının, azası adedi az, fakat iyi teş kilâtlı bir siyasî zümreye mensub bu lunduklarına kanaat getirmiştir Bu siyasî teşekkülün başında bulunan adam eski Halk Komiseri Leon Troçkıdir. Dördüncü enternasyonalin organı olup Leon Troçkinin riyaseti altında bulunan «Lutte Ouvriere» cemiyetinde dün bir araştırma yapılmıştır. Adlî takibata başlanmış olması da muhtemel dir. Fakat bu takibatın, Troçkiyi alâ kadar etmesi ihtimalı yoktur. Malum olduğu üzere, Troçki, Fransadan çıkarıldıktan sonra birçok memle ketlere baş vurmuşsa da ancak Nor veçe sığınabilmişti. O zamandanberi kendisinden hiçbir haber alınamıyan Troçkinin hastalandığı ve ailesinin pek endişe içinde bulunduğu bundan bir ay kadar evvel işitilmişti. Troçki. Norveçte, Oslo şehrinden 18 kilometro ötede, mütevazı bir çiftlikte oturmaktadır. Artık hasta, zayıf, bitkin, sarı benizli. sukutu hayale uğramış bir adamdan başka bir şey değildir. Sakalını kazıtmış olduğu için, çehresinde bir değişiklik görülmektedir. Troçki, bu çiftlikte, karısı, kâtibi ve taraftarlarından birkaç kişi ile birlikte oturuyor ve mutlak bir istirahatten başka bir şey istemediğini söylüyor. Troçki. vücudünü kemiren hastalığa rağmen, dünya siyasetile alâkadar ol maktan biran hali kalmamaktadır. Rusça, almanca, ingilizce, hatta fransızca intişar eden Troçki taraftarı gazetelere mütemadiyen makaleler yazmakta ve fevkalâde iyi bir şeraitle yaptığı bir mu kavele mucibince, Hearstün gazeteleri ne de yazılar göndermektedir. Asıl şaşılacak tarafı bu muhtelif dillerdeki makalelerin hepsini bizzat yazmasıdır. Kâtibinin söylediğine göre, bütün dünyadaki Troçki taraftarlarınm sayısı üç milyondan aşağı değildir. Bunların çoğu Lehistanda ve İspanyadadır. Hatta İspanya meclisinde Troçki taraftarı iki meb'us vardır. Fakat hakıkatte, dördüncü enternasyonal mensublarınm adedi gitgide azalmaktadır. Troçki, Rusyaya avdetine müsaade olunduğu hakkındaki rivayeti tekzib ediyor. Kendisini en fazla müteessir eden şey, Leninin intişar etmemiş asarının neşri sırasında, kendi isminin yazılı bulunduğu sahifede gördüğü şu basit cümledir: «Troçki; meşhur bir ihtilâlci olup bir müddettenberi Avrupaya çe kilmiş bulunmaktadır.» Troçki, artık hiçbir ümid besleme mekte ve hayatının sonuna kadar Norveçte kalmağa karar vermiş görünmektedır. Kalb hastalığından başka kara ciğerinden de muztaribdir. Ahiren, tedavi için Fransaya gelmek istemişse de, Fransa hükumeti müsaade etmemiştir. İspanya Cumhurreisi Azanaya yaptığı müracaat te red cevabile karşılanmıştır. Almanya mütehassıs işçi, Fransada faşistlerin de Fransa odunla işler dahil olduğu bütün kamyonlar istiyor! birlikleri kaldırdı Berlin 18 (A.A.) «La Corres pondance diplomatik du Parti Nazi» harb esnasmda ışe yarıyacak amelenin şimdiden yetiştirilmesi lüzumundan bahsetmektedir, Yarıresmî olan bu gazete, diyor ki: «Son harb esnasmda cephedeki mü sellâh kuvvetlere halel getirmeksizin çok miktarda mütehassıs amele bulmak müşküldü. Ordunun teknik işlerinde bu müşküller artacaktır.» Ayni gazete, 1914 1918 de «Al manyanın askerlik bakımından kazanmış olduğu bir harbi açlık yüzünden kaybetmiş olduğunu» ha*ırlatmaktadır. Paris 18 (A.A.) Kabinenin bu sabahki toplantısında nazırlar, bütün birliklerin feshine karar vermişlerdir. Bunlar arasında «Ateşhaç», «Vatanseverler genclikleri», ve «Fransistler» ilâhiri de vardır. Kanunları Senato da kabul etti Paris 18 (A.A.) Âyan meclisi, kollektif iş mukaveleleri kanununu bu sabah 6 reye karşı 279 reyle kabul et miştir. t iki proje Paris 18 (A.A.) Bu sabahki kabine toplantısında M. Vincent Auriol, ekonomi ve finans meseleleri hakkında yakında mecliste söyliyeceği nutkun ana hatlanna dair izahat vermiştir. Nazırlar, parlamentoya iki proje tevdııne karar vermişlerdir. Bunlardan birisi frank kıymetinin müdafaasına, diğeri de «Fransa bankasının yeniden tensiki» ne mütealliktir. PEYAMl SAFA Fransız ordusunun isteği Paris 18 (A.A.) Âyan meclisi ordu encümeni, orman umumî müdürü M. Chaplinin raporunu dinlemiştir. Mumaileyh, memleketin harb esnasmda mahrukat bakımından istiklâlini ve em niyetini temin eden odun ve kömürle işliyen araba ve kamyonlarla elde edil miş olan dıkkate sayan neticelere dair izahat vermiştir. Encümen, millî müdafaanın menfaati namına, umumî servislerde odun ve odun kömürile işliyen arabalann kullanılması, bunların istimalinin umumileştirilmesi için bütün tedbirlerin alınmasına karar vermiştir. Memlekette ihtiyat Buğday ambarları Kurmak lazım [Başmakaleden devam] Patron Amele itilâfları Paris 18 (A.A.) Büyük Louvre mağazalarının patronlarile müstahdemleri kat'î bir itilâf vücude ketirmişlerdir. Bu müesseselerde cumartesi günü ije başlanacaktır. Mulhouse 18 (A.A.) Alsas Ponas madenlerindeki grev davem etmektedir. Kali Sainte Therese madenleri amelesi, greve iştirak ve kuyulan işgal etmişlerdir. Londra 18 (A.A.) Başlarında Cemal Efendi Hüseyni bulunan FilistinBir tayin lı bir Arab heyeti Ingiliz milleti muva Paris 18 (A.A.) Senato, seçime cehesinde Arab davasını müdafaa için iştirak eden 189 azadan 184 ünün reyile Londraya gelmiştir. M. Marcel Regnieryi, amortisman san Cemal Efendi, Filistin Arab partisi dığı finansal komitesi başkanlığına seç rin başkanıdır. miştir. Filistîndeki karışıklığın düzeleceği yok ^ilistinde yabancı devletler propağanda yapıyorlarmış Londra 18 (Hususî) Müstemlekât Nezareti Müsteşan Filistin hâdiseleri hakkında Avam Kamarasında beyanatta bulunarak, son karışıklıklardan evvel bazı yabancı devletler tarafmdan Filistinde para dağıtıldığını «öylemiştir. Kudüs 18 (A.A.) 1929 kanşık lıklarile alâkadar olarak idam edilen üç Arab şefinin bu idamlarınm yıldrinümü olan dün bütün memleket dahilinde va ziyet gayet gergin devam etmiş ve bir çok hâdiseler çıkımştır. Yafa civarında otomobilli bir polis müfrezesi Arabların hücumuna maruz kalmış ve vukua gelen çarpışmada bir Arab ölmüştür. Müteaddid Yahudi müesseselerine kurşunlar atılmıştır. Şeron ovasında bomba ile demiryollarını tahrib için bazı tesebbüslerde bulunulmuştur. Habsburglar tekrar tahta geçerlerse Italya, Avusturyanın bu hareketini tasvib edecekmiş Viyana 18 (A.A.) Reichspost diyor ki: Yanresmî Siyasî mehafil, Italyanın Habsburg hanedanının tekrar saltanat makamına gelmesinin tamamile dahilî bir mesele olduğu suretindeki Avusturya noklai nazarını kabul etmiş olduğunu beyan et mekte ve «çünkü hiçbir muahedename nin Avusturyayı kendi hükumetinin şeklini intihab etmekten menetmemekte ol duğunu» ilâve eylemektedirler. lthalât tacirlerine Ankara 18 (A.A.) 2121935 tarih ve 3627 sayılı kararnamenin (A) fıkrasına istinaden Türk parasınm kıy metini koruma hakkındaki 1 1 sayılı fev rarnamenin muaddel 32 nci maddesinin tatbik edildiği memleketlerden birine yapılan ihracat mukabilinde, mezkur maddenin (B) fıkrası mucibince istenilen vesikayı getiremediğinden dolayı şimdiye kadar ithalât yapmıyanların aşağıdaki vesikalan tetkik edilmek üzere en geç 3061936 akşamma kadar İktısad Vekâletine göndermeleri lüzumu bildirilir. 1 ihracat beyannamesinin musaddak sureti. 2 Takas tetkik heyetlerinin takdiri kıymet beyannamesinin musaddak sureti. 3 Satış faturalannın mu«addak sureti. 4 Konişmento sureti. Almanlar kuskuda Berlin 18 (A.A.) Correspondance Pilitique et Diplomatique, Habsburgların tekrar Avusturya tahtma gelmeleri aleyhinde mütalealar serdetmekte ve bunun tabiî bir değişiklikten pek başka bir şey, tehlikeli bir tecrübe olacağını ve merkezî Avrupada ciddî bir sarsıntı tevlid edeceğini yazmaktadır. ha azamî randımanını vermiştir. Başkumandan milletin mamelikinden Tc 40 ını vermesi lüzumunu görüp ilân ettiği zaman bu memlekette hâlâ o davete cevab verecek kadar bir varlık bulunmuş ve, halk bu varlığını seve seve memleketin kurtuluşu yolunda harcanmak üzere devletin emrine sunmuştur. Bu geçmiş misaller bize yarının nasıl emniyet altında bulundurulacağını gösterir vaziyetlerdir. Fazla olarak şimdi halk ihtiyacları itibarile de ihtiyat tedbirleri almak mecburiyetinde olduğumuzu pek iyi takdir ediyoruz. Köylerde muhafazası bizzat köylülerin müşterek mes'uliyetleri altına konulailecek olan bu ihtiyat buğday ambarlarının kurulması herşeyden önce bir sermaye meselesi gibi görünür. Şimdiden şekli tayin olunamamakla beraber kendi menfaatleri için alınacak bu ihtiyat tedbirine hiç olmazsa kısmen köylülerimizin de ştirakleri düşünülebilir. Fakat bizce daha sağlamı bu ihtiyat buğday ambarlarının mevcud buğday siyasetimize ilâveten doğrudan doğruya hükumetçe kurdurulması ve yürütülmesidir. Köylünün bu işe teşriki buğdayların muhafazası ve yenilenecekleri zaman eskilerinin hükumetçe gösterilecek mevkie kadar götürülmesi gibi işlerde olmalıdır. Köylü yalnız kendi menfaati düşünülerek alınmış olacak bu tedbirin o kadarcık külfetini seve seve ihtiyar eder. Silolanmızı düşündüğümüz miktara kadar çıkarmak siyasetini hiç durmaksızın takib ve tatbik etmeliyiz. O ayn ve başlıbaşma bir buğday siyasetimizdir ki ona zaten esaslı surette karar vermis bulunuyoruz. Köy ambarlan silolardan başka birşeydir, ve onun sebeb ve hikmeti gene buğday siyasetinden bir cüz olmak üzere doğrudan doğruya memleketi ve bilhassa köylüyü gözönünde bulundurur. Bu ihtiyat buğday ambarlan buğday siyasetimizi ikmal eden ve onun mükemmeliyetini kolaylaştıran ve çabuklaştıran bir tedbir olacaktır. îmkânı bulunur da hükumet bu köy ambarlarını Ziraat Bankasma bu bol mahsul yılmdan itibaren Bir Alman tayyaresi Strazburgda yere indi Eylulde 5 resmî idare bu iki hana yerleşecek ve musadere edildi Strazburg 1 8(A.A.) Tek satıhlı bir Alman tayyaresi, dün alçak bir irti fadan şehrin üzerinde uçmuş ve biraz sonra Strazburg yakınında Entzheim tayyare meydanına inmistir. Alman pilot, yolunu şaşırmış olduğunu söylemiştir. Polis, tayyareyi musadere etmiştir. Herekede gıdasız çocuklar için yaz kampı açılacak İzmit (Hususî) Vilâyet Maarif müdürlüğümüz çok esaslı bir teşebbüse girişmiş bulunmaktadır. Verilen karara göre temmuz ayı içinde Herekede ba kımsız ve gıdasız mekteb çocukları için yaz kampı tesis edilecektir. Bu kamp için yapılması lâzım gelen bütün hazırlıklar bitirilmiştir. Sümer Bankm Hereke kumaş fabrikası direktörlüğü de kampm elektriğini, deniz banyosu yerini ve hamamla suyu gibi başlıca ihti yaclarını temin etmekle büyük yardımlarda bulunmuştur. hiç olmazsa bazı yerlerde tatbik ettirmeğe başlarsa pek meşkur bir iş görmüş olur. YUNUS NADt Alman muharriri de, müslümanlar arasında onun söylediği gibi bir kanaatte bulunanlar varsa, onlar da bilmelidirler ki Türkiye, kendi istiklâline ve topraklarına tecavüz edilmedikçe harbetmeği aklına bile getirmiyecektir. Türk kanı, yalnız Türkiye için dökülebilir. İktısad Vekâleti tarafmdan, Tahlisiye îdaresi, Gemi Kurtarma şirketi ile kılavuzluk idarelerinin önümüedeki eylul ayı gece dövüşmeleri mukarrer olan başında Merkez Rıhtım hanının üst kat r\ün Alman boksörü Şmelling, Amerikah larına taşınmaları kararlaştırılmıştır. Karar bu idarelere tebliğ edilmiş oldu zenci Joe Louis ile yapacağı maç hakkınğundan şimdiden hazırlıklara başlanmış da bir lngiliz gazetecisine şu sözleri söylemiştir : tır. îktısad Vekâleti, Vekâlete bağlı di «Rakibim hakkında yapılan propağer müesseseleri de böyle bir arada top gandalara kulak asmıyor ve korkmuyolamayı düşünmektedir. rum. Eskisine nisbetle daha fazla hazırDiğer taraftan, Merkez Rıhtım ve lanmış vaziyetteyim. Maçı kazanıp şamÇinili Rıhtım hanlarında bulunan bütün piyonluk kemerile Avrupaya dönecekiracılar henüz taşınacak müsaid yer bu ğimden eminim. Çünkü Rusyada dedilamadıklarından, yer buluncıya kadar ğim gibi çok iyi hazırlanmış bir vaziyetbu hanlarda kalmalarına müsaade edil teyim. Mes'udırm, çok param var ve bilmesi için İktısad Vekâletine müracaatte hassa dünyanın en güzel kadınlanndan bulunmuşlardır. Bu hanlardaki büyük biri de zevcem bulunmaktadır. Görüyorbazı ecnebi şirketler ve acentalar, maruf sunuz ki maçı kaybetmeme hiç bir sebeb bazı tüccarlar, kiralarında bulunan kı yok.» sımların beşer senelik kiralannı peşin veMeşhur sinema artisti şirin ve yaramaz rebileceklerini, bu suretle toplanacak paAnoi Ondranın kocası olan Şmelling, bira ile resmî müesseseler için daha müsaid ze kab;sa, asıl galibiyeti için zikrettiği bir yeni bina yaptırılabileceğini, bu su son sebebden dolayı dayak yemeğe namretle kira parasile hükumetin ayrıca bir zeddir ve dün gece mağlub olduysa bu bina kazanacağını ileri sürerek gümrük yüzden mağlub olmuştur. ve liman idareleri için yeni bir bina yapılmasını ve kendlierine dokunulmamasını istemişlerdir. Rıhtım hanları Şmelling yenildiyse sebebi... Dr. Şahtın Atina temasları Atina 18 (Hususî) Bazı gazete ler Almanya İktısad Nazın Doktor Şahtla burada yapılan müzakerelerin Yunanistan için memnuniyeti şayan ol madığını yazmışlardı. Başvekil buna verdiği cevabda bilâkis yapılan müzakerelerin Yunanistanın arzusu dahilinde ve memnuniyeti mucib bir şekilde neticelen diğini ve fakat elde edilen neticenin şim dilik tebliğ edilemiyeceğini söylemiştir Bulgar Kralının kumandanlara ziyafeti Sofya 18 (Telefonla) Kral Boris bugün sarayda kıtaat kumandanlarına bir öğle ziyafeti verdi. Ziyafet esnasmda kumandanlara bu yaz yapılacak manevralar için talimat vermiştir. Ziyafette Kralın kardeşi Prens Kiril ile Harbiye Nazın, Erkânıharbiye reis ve muavinı de bulunmuşlardır. M. Şahta ziyafet Peşte 18 (A.A.) Saltanat Naib Horthy, M. Scachtın şerefine bir ziyafei vermiştir. Macar millî bankası müdürii bu ziyafette hazır bulunmuştur.