30 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

30 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 30 AÇustos 1938 30 AĞUSTOS ZAFER'I * Dâhi Kumandanın plânile 200,000 kişilik Hir diişman ordusu, bir tek meydan muharebesinde imha edilmiştir! Elyevm Bursa muhabirimiz bulunan organize ve disipline edilmiş olan hava Musa Ataş, İstiklâl Harbinde altıncı teşkilâtımızın ezici üstünlüğünü isbat etfırka hücum taburu ikinci bölüğünde mektedir. Şu son dört gün zarfmda on bir Sovyet Rusyaay gidecek olan spor ihtiyat zabiti olarak bulunmuş ve Başmarksist tayyaresi düşürülmüştür. Milliculanmız eylulün 11 inde şehrimizden kumandanlık meydan muharebesine de ci hava kuvvetleri bir hükumet denizaltı hareket edeceklerdir. Spor kafilemiz, fut iştirak etmiştir. Arkadaşımız, bu mes'ud gemısini bombardıman etmişler ve Ak bol, güreş, eskrim ve bisikletcilerden mü günün yıldönümü münasebetile o günkü hatıralannı yazarak bize gönder denizde bir Marksist tayyaresine taarrekkebdir. miştir: ruzda bulunmuşlardır. Bu tayyare kaçHalkevinin daveti • ? Afyonkarahisarı civannda iki gün mak suretile kurtulabilmiştir. Eminönü Halkevinden: bir gece süren muharebeden sonra iki Hükumet taraftarlarına Sovyet Rusyaya gidecek futbolcular gündenberi durup dinlenmeden yürü göre vaziyet kadrosuna ithal edilen isimleri aşağıda yoruz. 29 ağustos günü akşamı geç vaMadrid 29 (A.A.) Havas Ajanyazılı oyuncular 31 ağustos pazartes kit Altıntaş Dumlupmar yolu üzerinsından: günü antrenmanlanna devam edecekler de Aslıhanlar köyüne gelmiş ve zabit Leon geçidinden hareket eden hükudir. Spor levazimatıle beraber saat 1 7,30 arkadaşlarla birlikte askerlerimizin buda Beşiktaş sahasmda hazır bulunmalan lunduğu yerin yanıbaşındaki samanlık met kuvvetleri dağlık araziden süratle ların içine uzanarak birkaç saat uyku ilerlemektedirler. Albay Mangadanın lüzumu tebliğ olunur. idaresi altındaki bir hükumet kolu Avila Fenerbahçeden: Necdet, Niyazi, E kestirmiştik. üzerine yürümektedir. Albay Rubvonun Şafakla beraber çalınan (silâhbaşı!) 5ad, Reşad, Fikret, Fazıl. f * Beşiktaştan: Hüsnü, Faruk, Şeref, boruları. gecedenberi sanki kimse yok kumanda ettiği diğer bir kol da Epinarı muş gibi derin bir sessizliğe bürünmüş zaptetmiş, külliyetli miktarda erzak ve Eşref, Mehmed Ali. olan bu havaliyi birdenbire canlandırdı. cepane iğtinam etmiş, bir çok esir almışGalatasaraydan: Necdet, Gündüz, Kıt'alar köy meydanında süratle top tır. Lutfi. lanıyorlardı. Ordu, kolordu ve fırka Valenceden bildirildiğine göre, albay Güneşten: Faruk, Cihad. kumandanları yolun kenarmda toplanaTorres Beneditin kumandası altındaki îstanbulspordan: Hasan. rak konuşuyorlardı. kol Teruel kapılarına gelmiş bulunmakVefadan: Muhteşem. Biraz sonra yürüyüşe geçtik. Kumantadır. Kürek teşvik müsabakaları danlar kıt'aları gözden geçiriyorlardı. Hükumet topçu kuvveti bu şehri müîstanbul mıntakası kürek teşvik müsa Taburumuz kısmı küllî başında yürü him hasarata maruz bırakmaktadır. bakalan bugün Yenikapı sahillerinde ya yordu. Hücum taburu kumandanımız lrun muharebesi tekrar başladı binbaşı merhum Hurşid, zabitlere vazipılacaktır. yeti izah ediyor ve düşmanın ordumuz Biriatu 29 (A.A.) îrun muharebeBelediye, Yaşara bir ev tarafından sıkıştırıla sıkıştırıla (Çal si, asilerin bu gece saat 23 te yaptıklan köy Dumlupmar) havalisinde toplan yeni bir taarruzla tekrar baslamıştır. hediye edecek Berlin Olimpiyadında güreş şampiyo dığını, bugün orada toplanmış olan düşLejyon Etranjer askerlerinden birkanasında. 61 kiloda dünya birincisi olan mana şiddetle taarruz ederek her ne pa çı firar etmiştir. Bunlardan biri, Havas hasına olursa olsun bu düşman kısmı yaşara, Başvekil İsmet înönünün emri ü" küllisini pürkürteceğimizi tebliğ edi Ajansı muhabirine, asilerin çok fazla zazerine Belediye tarafından bir ev hedi yordu. Bunu biz de askerlerimize anlat yiat verdiklerini söylemiştir. Bu firarinin ye edilecektir. tık. Bu güzel haber Mehmedlerimizi de mensub olduğu 135 mevcudlu bölükten Yaşar, Sultanahmed civannda bir ev çok sevindirmişti. yalnız dünkü gün zarfmda 107 nefer yaseçmiş, bu evin ahnmasını istemiştir. Bütün kıt'aların topluca muharebe ralı ve ölü vardır. 11 inci Olimpiyad serbest güreş şam meydanına yetişebilmeleri için aralık Firariler âmirleri tarafından aldatıl piyonasında, çok çetin rakiblerle karşıla lar kaldırılıyor, makinelitüfek taşıyan dıklannı söylemekte ve halkçı cephe safşarak dünya üçüncülüğünü pek müşkül esterler çift kolda yanyana yürütülü Iarında harbetmek arzusunu izhar etmekşcrait için kazanan ve Türk bayrağını ilk yordu. 30 ağustos günti düşman ordusu böyle ihata edilmişti tedirler. defa şeref direğine çektirmeğe muvaffak Birinci süvari fırkası solumuzdan Ispanya Harbiye Nazırımn Âtatürkün dehasile tarihin göğsüne ya dım etmişri. olan Mersinli Ahmede de münasıb bir yolu yararak süratle sağımıza geçti. zılan 30 ağustos zaferi harb san'atı ve Tjeyanatı 6 Taarruz mıntakasına düşmanınDüşmanın arkasını çevirmeye gidiyor hediye alınması takarrür etmiştir. sevkulceyş bakımından parlak bir şahe kinden üstün bir ağırtopçu kuvveri topHendaye 29 (A.A.) Madriddeki du. Bu geçişte piyadeler (yaşasın süvaserdir. lanmıştı ve bunun ateşlerile piyadeye Atinaya gidecek atletlerimiz riler!> diye, süvariler de (yaşasın piya Ispanyol Harbiye Bakanı ve SevilledeYedinci Balkan oyunlarına iştirak Büyük Başkumandan ve erkânıharbi muvaffakiyet yolu açılmıştı. deler! > diye bağırarak birbirlerini uğur ki General Gueipo de Llano, bugün, decek olan atletlerimiz dün İstanbul mın ladılar. yesi, harb tarihine bir örnek olarak geçemühim muzafferiyetler elde ettiklerini 8 Piyade ve topçu kuvvetleri iticek yüksek bir taarruz plânı hazırlamışlar barile iki ordu arasında müsavat vardı. takası merkezinde umumî bir toplantı yapGünlerdenberi yaptığımız yürüyüşe bildiriyorlar. ve bunu azamî muvaffakiyetle tatbik et Süvarice biz faiktik. Hafif ve ağır maki mışlardır. Bu toplantıda Atletizm Fede rağmen herkesin yüzünden manalı bir ^ .Harbiye Bakanı, hükumet kuvvetlemişlerdir. Taarnızu parlak bir zaferle nehtüfek itıbarile Yunanlılar üstündü. rasyonu reisi Vildan Aşir Balkan oyun neş'e taşıyordu. Fakat, hiç kimsede ses rinin bütün cephelerde ilerlediklerini ve neticelendiren sebebleri şöyle hulâsa ede Fakat, Türk Başkumandanlığı, kat'î ne larının büyük ehemmiyetmden bahsetmiş, sada yoktu. Kabına sığmıyan bir nehir ezcümle şimal cephesinde asileri püsküratletlerimizin bu müsabakalar için lâzım gibi taşıp giden asker yığınlarının yal terek 300 kişi zayiat verdirdiklerini bilbiliriz: ticenin ahnacağı sahada kuvvet üstünlügelen alâkayı gösterir bir şekilde çalışma nız matra şıkırtıları ve ayak patırtıları dirmektedir. Aragon Vilâyetinde, hüku1 Her türlii mahrumiyetlere rağ ğü temin etmeği bilmiş ve harb san'atının bu sessizliğe hâkimdi. Toz duman ve met kuvvetleri müteaddid şehri zaptet annı söylemiştir. men ordumuz, maddeten ve bilhassa ma bu mühım kaıdesine dayanarak düşmanı kan ter içinde ilerliyen askerlerimiz, Millî atletlerimiz salı günü Kadıköyde mişlerdir. nen bu taarruzu başaracak bir surette yarmağa muvaffak olmuştu. kampa gireceklerdir. Pazartesi gününden yol boyunu kuşatan tepeleri bir hamlemükemmelen hazırlanmıştı. Şimal cephesinde kanlı 9 Elde mevcud süvari kolordusu, itibaren antrenmanlar da Kadıköy sta de aşmak ve biran evvel düşmana u 2 Taarruz fikri ve kararı gayet çok cür'etkâr ve müessir bir şekilde kullalaşmak istiyorlar. Yürüye yürüye herboğuşmalar dında yapılacaktır. kesin ayakları kabarmış, hatta su topgizli tutulmuştu. Hendaye 29 (A.A.) Röyter bilnılmış, daha taarruzun birinci günü düş Kampa gireceklerin isimleri aynca ilân lamış.. Buna rağmen hiç kimse ayağının 3 Taarruz mıntakası çok iyi inti manın geçilmez sandığı sarp yerlerden adiriyor: edilecektir. sızısını duymuyor bile... hab edilmişti. Düşmanın geriye atılma şarak Yunan ordusunun gerilerine düş Hükumet kuvvetleri. sabahm saat üGüreşçiler şerefine verilen sını değil, imhasmı intac edecek bir «iha müştü. Öğleye doğru idi ki sağımızdaki te çüne kadar devam eden azgm bir mü pelere çıkan avcı kollarımızın üstünde cadeleden sonra, San Marciali hâla elletah yarma» yapmak düşünülmüştü. Afziyafet 10 Cehpenin yarma noktasından düşmanın ilk şarapneli patladı. Bunu rinde muhafaza ediyorlar. Hükumet kuvyon mıntakası, düşmanın en hassas, ayni ve kat'î neticeli meydan muharebesinin Berlifl Olimpiyadlarında büyük mu zamanda en kuvvetli yeri idi. Fakat bu verildiği sahadan uzakta bulunan kıtaa vaffakiyetler gösteren ve bir dünya birin diğer şarapneller takibe başladı. İşte, bu vetleri bütün hücumlara mukavemet et mıntakada kazanılacak meydan muhare tımız da, düşmanı aldatmak için yaptık ciliği, bir de dünya üçüncülüğü kazanan dakikada sevinç ve heyecanımız son mişler, halbuki asiler, görünüşe göre hiçbesi, ikinci bir muharebeye lüzum gös ları nümayiş ve işgal muharebelerini ga güreşçilerimiz şerefine Cemalbey lokan haddini bulmuştu. Çünkü günlerden bir ilerleme hareketi yapamamışlardır. beri kovaladığımız düşmanı artık ya termiyecek kadar kat'î neticeli olabilirdi. yet ciddî tutarak Yunanlılan aldatmağa tası otuz kişilik bir ziyafet vermiştir. Bu kalamıştık. Arkadan gelen bir emirle Saat 9 da sükunet avdet etmişse de, asiGerçi, muvaffakiyetsizlik halinde ordu muvaffak olmuşlardır. 'iyafette bütün güreşçilerimiz, Federas yolun sağından yürümeye başladık. Me lerin topçu kuvvetlerile takviye edildikmuz tehlikeli bir vaziyete düşebilirdi am11 Düşman cephesi yarıldıktan yon erkânı, gazeteciler, bulunmuşlardır. ğer yolun solundan topçularımız son lerı anlaşılmıştır. Asi kuvvetlerin İrunu ma bir frenk darbımeselinin söylediği ğibi sonra, 30 ağustosa kadar azamî şiddetle Çok samimî bir hava içinde geçen ziya süratle önümüze geçeceklermiş. Topçu ele geçirmek üzere yaptıklan teşebbüs «Yumurta kırmadan omlet yapılamaztaarruza devam edilmiş ve düşman ordu fetten sonra güreşçilerimiz Ipekfilm stod ların bu velveleli hareketi cidden çok bunlara o kadar insan hayatına mal ol dı». Harbi, tek bir darbe ile bitirmek issunun büyük kısmı, o gün Dumlupınarda yosuna götürülerek orada muhtelif şekil şayani hayret bir muvaffakiyetle ceretiyen Başkumandan, en tehlikeli mıntayan etti. Topçular derhal açıkta mevzi detli bir taarruza kalktı. Düşman için Adatepede her taraftan ihata ve imha e erde sinemaları çekilmiştir. Güreşçileri kada, en ciir'etkâr ve en şiddetli bir darmizin bu filmi bugünden itibaren gösteri alarak düşmana ateş ve ölüm yağdır bu hücum karşısında darmadağınık ve dilmiştir. mıya başladılar. Düşman topçusu da perişan bir halde kaçmaktan başka çabe ile meseleyi halle karar verdi. ecektir. 12 Başkumandan meydan muhakarşılık veriyor, fakat şaşkmlıktan re kalmamıştı. Bu sıralarda bir atlı za4 Büyük Harbin son senesinde rebesinden sonra, düşmanın, henüz imha Biga Belediyesinin garib bir mermiler gerilerimize düşüyor. Gül bit cephe boyunca dört nala gelerek Ludendorfun yaptığı taarruzlarda, sev edilmemiş kuvvetlerini, Izmir ve Trakyamekten kırılıyoruz. Tepeleri açtığımız askerlere (Başkumandan Gazi Mustafa kararı kulceyşî hedeflerden ziyade tabiyevî ga daki ihtiyatlannı toplıyarak Izmir garzaman önümüze geniş bir ova çıktı. Bu Kemalin) solumuzdaki tepenin üstün Biga (Hususî) Belediyemizin bi ova, düşmanın son nefesini verdiği meş den muharebeyi bizzat idare ettiklerini yeler takib edildiği ve onun için kat'î ne binde yeni bir hat tutunmasına imkân ticenin elde edilemediği çok iddia olun vermemek için, amansız bir takib yapıldı. sikletçilere mahsus hayli garib bir karan hur Çal ovası idi. Her tepenin arka müjdeliyordu. Gayriihtiyarî gözlerimiz tnuştur. Büyük taarruzumuzda ise bunun Piyadelerimiz süvarilerimizle yanşarak vardır. Bu karara gb're kasaba haricinde smdan kıvrıla büküle akan simsiyah sola çevriliyordu. Orada tepenin üstünon sekiz yaşmdan küçükler, kasaba dahi nehirler gibi Türk ordusunun birer fır de Büyük Başkumandammızla maiye ikisi birden düşünülmüştü. Düşmana, 9 eylul sabahı îzmire girdiler. inde de kaç yaşmda olursa olsun kimse kası yürüyüş kolunda bu ovaya doğru tini görüyorduk. Asker, bu müjdenin tabiyevî bir darbe indirilecek ve bu tabiAyni şiddetli takibe Bursa ve Mudanbisiklete binemez. ilerliyordu. ve bu manzaranın verdiği sevinçle büsyevî darbe muvaffakiyetle neticelendiği ya istikametinde devam edildi ve 1011 Bu memnuiyete rağmen sporcu genc Türk topçuları, karşımızdaki Murad bütün coşmuştu. Muharebe olanca hı takdirde sevkulceyşî bir tesir icra edecekgecesi Bursa da istirdad olunarak Mu er arasında on dört kilometro üzerinde dağınm eteğine sarılmış olan düşman zile devam edip gidiyordu. tL Yani düşman, muharebe meydanmda danyada dört alaylı bir düşman fırkası Artık yavaş yavaş akşam oluyor, gübir bisiklet müsabakası yapılmış ve yirmi kuvvetlerinin üstüne, renk renk duman mağlub olunca, ikinci bir müdafaa hattıesir alındı. altı dakika ile Ahmed birinci, otuz dört saçan mermiler yağdırıyordu. Düşman neş Murad dağınm ardından ovayı kan na çekilemiyerek ihata ve imha oluna 13 Yunan ordusunun millî kuvvet dakika ile de Süleyman ikinci gelmişler saflarının karmakanşık bir vaziyette rengine boğarak batıyordu. İşte tam bu caktı. Nitekim de tatbikatta aynen böyle lere karşı iki yıldan fazla bir zamanda iş dir. geriye kaçtıklarım ve birçoklarmm da dakikalarda askerlerimiz yer yer sünoldu. yere devrildiklerini, dürbine muhtaç gü takarak hücuma kalkıyor ve düşmagal ettiği Anadolu toprakları, saflan a5 Taarruz kararı gibi taarruz ha rasında yüksek bir sevk ve idare ile bü Bursalı bisikletçiler îzmirden olmaksızm gözlerimizle görüyorduk. nın son kuvvetlerini önüne katarak Muzırlıklan da gayet gizli tutuldu. Taarru yük bir kahramanlığın birbirlerile yanş döndüler Piyadelerimiz, avcı hatları halinde rad dağmın ıssız ve korkunç ormanlan zu yapacak fırkalar, gizlice kendi mınta ettikleri Türk ordusu tarafından 21 günBursa (Hususî) İzmir turuna çık v a l ovasındaki mesafeleri adeta birer çine püskürtüyordu. Topçularımızın kalarına girdiler. Bu suretle düşman ta de geri alınmış, bu arada 200,000 kişilik mış olan Bursanın Acar İdman Yurdu dev süratile yutarak ilerliyorlar. Biraz savurduğu mermilerin dumanlan, ba biyevî bir baskına uğradı ve bu baskına bir düşman ordusu bir tek meydan mu bisikletçileri şehrimize dönmüşlerdir. sonra öyle şiddetli bir piyade muhare an güneşin ışıklarma çarparak adeta Kendilerini şehrimizdeki diğer bisik besi başladı ki, çatırtıdan, gümbürtü gökyüzünde birer tayf vücude getiri karşı müessir tedbir alamadı. harebesinde imha edilmigti. etçiler şehir dışmda karşılamışlar ve den kulaklarımız sağırlaşmış gibi idi. yordu. Bu çok mühim bir işti. 1918 temmu*** birer buket vermişlerdir. İşte bu dakikada güneşle birlikte düşKilometrolarca geniş bir saha üzerin zunda Ludendorfun son taarruzu, FranBüyük taarruz ve onun şerefli netice Bisikletçiler hep birlikte caddelerden den taarruz eden dokuz on fırka asker man ordusunun son parçası da önümüzsızlann işi önceden haber alarak mukabil si olan 30 ağustos zaferi, kat'î neticeli bir halkm takdir nazarları arasında geçe den başka her fırkanın topçusu da mu den silinmiş, ordumuz muzaffer olmuş tedbirler ittihaz etmeleri üzerine akim imha meydan muharebesine en parlak bir ek Atatürk abidesine çelenk koymuş harebeye karışmış bulunuyordu. Artık bulunuyordu. kalmıştı. Biz ise taarruzun mevkiini ve örnektir. Atatürk, Türk ordusu denilen ar ve kulüblerine gitmişlerdir. Ertesi gün Çal ovasmdayız. Tarlalara ordumuz düşmanın her tarfını bir kıs zamanım o kadar iyi saklamıştık ki düş korkunc silâhı dahiyane bir kudretle kulkaç şeklinde sarmıştı. Bu dakikada sü serpilen çekirge sürüleri gibi yerlerde man Başkumandanlığı ancak 26 ağustos lanarak bir hamlede ve bir tek darbede, Bandırma Susığırlık yolun varilerimizin de düşmanın solundan ge yatan binlerce cesed var. Top mermi sabahı tpplanmızm müthiş gürültülerile koca bir seferi bitirmeğe muvaffak ol rilere doğru sarkmış bulunduğunu öğ lerimizin parçaladığı insanlar, hayvanda bir kaza oldu daldığı gaflet uykusundan uyanmıştı. reniyorduk. Düşman, kaçmak içjn en lar, otomobiller yüzüstü yatıyorlar. muştur. Balıkesir (Hususî) Bandırmadan mühim geçid olarak sağ ilerimizdeki Burada düşman iğneden ipliğe, pekse Taarruzdan bir hafta evvel, Anadolu30 ağustos, harb san'atı bakımından Susığırlığa gelmekte olan bir kamyonet, nun haricle muvasala ve muhaberesinin bir şaheserdir. Başta Atatürk olmak üze üzerinden geçmekte olduğu bir köprü boğazı seçtiğinden burasmı elinde tut metten ilâca kadar her şeyi bırakmış, kesilmesi, cephede bulunan Âtatürkün re, bu zaferi yaratan bütün şehid ve ga nün anî surette yıkılmasile aşağı yuvar mak maksadile son gayretini sarfederek bunlar yığmlar teşkil ediyor. Admı fırkalanmızla sağımızdaki 61 inci fır (Çalpazarı) koyduğumuz bu ovada düşÇankayada ecnebi mümessillerine çay zi zilere, Türklük ebediyete kadar şükran lanmış ve bu sırada arabanın kapısı açıl" kanm üzerine saldırmak istiyordu. Fa man topunu tüfeğini ve her şeyini ol yafeti verdiğinin işaası gibi tedbirler de, ve minnet besliyecektir. mış, bazı yolcular düşmüştür. kat kahraman topçularımız buna imkân duğu gibi nihayet canmı da bırakmıştı. duşmamn gafil avlanmasmı temine yarAbidin Daver DAV'ER 1 kişi ölmüş, 3 kişi yaralanmıştır. MUSA ATAŞ vermedikten başka 61 inci fırka şid Harp san'atı bakımından Başkumandanlık meydan parlak bir şaheserdir! Eylulün 11 inde şehrimiz muharebesine aid hatıra den hareket edecekler Rusyaya gidecek sporcularımız Mesud bir günün yıldönümü Ispanya ihtilâli Şimal cephesinde harb kanlı bir safhaya girdi IBastarafı 1 inci sahl]ede\ muştur ki, şimdi, şehri, teslim oluncıya kadar bombardımana tutmağı düşün mektedirler. Üç asi tayyaresi bu sabah İrunu tekrar bombardıman etmiştir. Fastaki isyan bastırıldı Madrid 29 (A.A.) Navalperale çıkan Mığrıblı Lejyonerler, Fastan hareketlerinden evvel orada büyük bir isyan bastırıldığını ve Franko Lejyonerleri • nin bir çok asker ve zabiti kurşuna diz • diklerini söylemişlerdir. Milliyetçilerin tayyareleri Madrid üzerinde Madrid 29 (A.A.) Röyter bildiriyor: Bir asi tayyaresi, geceyarısı, Cibeles meydanına bir bomba atmıştır. Bu rneydanın etrafında Harbiye Bakanlığı, posta binası ve îspanya bankası vardır. Bombadan 4 kişi yaralanmıştır. a tspanya Cumhurreisi askerleri teftiş ediyor Madrid 29 (A.A.) Azana, Guadalajara yakınındaki Taracena kasabasında bulunan hükumet kuvvetlerini ziyaret etmiş, askerler tarafından şiddetle alkışlanmıştır. Eski Harbiye Nazırı da milliyetçilerle beraber Burgos 29 (A.A.) Eski Harbiye Bakanı, katolik lideri Gil Robles, Portekizden buraya otomobille gelmiştir. Bugün Salamanquea gidecektir. Gazetecilere «Ben Ispanya ile bera • berdim ve Ispanya bu taraftadır» demiştir. Lizbonda komünizm tezahürat aleyhinde Lizbon 29 (A.A.) Röyter bildiriyor: Dün akşam Lizbonda yapılan komünist aleyhtarı tezahürat esnasında Portekiz, Ispanya, Almanya ve îtalya yaşa seslerile alkışlanmıştır. Hatiblerin hepsi Ispanyol nasyonalistlerinin gayret ve mesaisini takdirlerle yâdetmişlerdir. Bir hatib, komünizmle mücadele etmek üzere bir nasyonalist Lejyon teskilini teklif etmiş ve heyecanla alkışlanmıştır. Bilhassa Berlin lehinde ve Moskova aleyhinde tezahürlerde bulunanlar ol muştur. •: • • • Fransız komünîstlerinin hareketi Paris 29 (A.A.) Komünist par tisinin siyasî bürosu neşrettiği bir tebliğde, Ispanyanın abluka edilmesini Fran sız milletinin tasvib etmediğini bildirerek îspanya ile silâh da dahil olmak üzere ticaretin serbest bırakılmasım istemekte, Fransanm imhasmı derpiş eden Hitlerin «Mücadelem» adlı kitabmın bütün Fransız mekteblerinde okutulmasını taleb eylemekte ve nihayet Thorezi Bluma gönderdiği mektubdan dolayı tebrik eyle mektedir. Tebliğde, Fransız Bakanlan cumhuriyetçi Ispanya lehinde yapılan halk tezahüratından istinkâf ettikleri bir sırada Sachechta gösterilen kabule teessüf edilmektedir. Londranın sulh için teşebbüsü Londra 29 (A.A.) Britanya hükumetinin, îspanyayı kana boyayan dahilî harb için tavassutta bulunmak üzere ahiren Madrid nezdinde bir teşebbüste bulunduğu haber verilmektedir. Britanya hükumeti, sulhu iade etmek üzere, gayriresmî surette, aşağıdaki yazılı ihzarî tedbirleri teklif etmiştir: 1 Harbin «insanilestirîlmesi» toptan idamlara nihayet verilmesi ve esir lerin mübadelesi. 2 Hiçbir siyasî partiye mensub olmıyan kimselerden ve teknisyenlerden mürekkeb bitaraf bir nevi direktuar tesisi. 3 Askerî bir mütareke ilânı. Bu teşebbüsün, bazı sol cenah sulhçu teşekküllerinin tazyiki üzerine yapıldığı, fakat Madrid hükumeti tarafından kat'î bir red cevabile karşılaştığı ve Madrid hükumetinin bu teklifin kabulünü, is yanın kabulüne muadil telâkki ettiği söyleniyor. Diğer taraftan, Madridin bu teklifi reddetmesinin başlıca sebeble rinden biri, isyanın akamete mahkum olduğu kanaatini beslemesi ve müfrit solların, her türlü müsaadekâ>lığa, muhalefet etmek hususunda hükumet üzerinde "iteıide artan bir nüfuz icra etmeleridir. tspanyaya ademi müdahale tatbikatını kontrol edecek komisyon Londra 29 (Hususî) îspanya hâdiselerine ademi müdahale hususundaki anlaşmanm tatbikatına nezaret etmek üzere daimî bir komisvon teskili hususundaki teşebbüs müsaid bir şekilde inkijaf etmpktedir. Fransa ve Ingiltereden baska bugün de Belcika, Danimarka ve Türkive hükumetleri bu komisyonun teşekkülünü kabul ettiklerini bildirmişlerdir. Komis ' von yakmda Londrada toplanacaktır.