14 Mayıs 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

14 Mayıs 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

Ankara'da Mobilyalar niçin çatlar? Çatlıyan, şeklini değiştiren mobilyalar ve ev eşyası HARACCI KARDEŞLER alınmıyanlardır. ANKARA, BELEDIYE KARŞ1SI den umhuriyet .CCQ . . . ÎSTANBUL CAĞALOĞLÜ S3]fl ! 4003 .eıgraı ve meırraD adresi: Cumhuriyet, İstanbul Posta kutusu: İstanbul, No 246 Telefon: Başmuharrir ve evi: 22366. Tahrlr heyeti: 24298. İdare ve matbaa kısmı 24299 24290 . .. «„ uUHlö 14 IVIdyiS Ibül Yerli Mallar Pazarları Halay davasında mühim bir mes'ele halledildi Maltepe Atış Mektebinde yapılan muharebe tatbikatı büyük bir muvaffakiyetle bitti Türk süngüsüne, Türk toplarma, Türk erine, oııun yenilmez gücüne râm olan Maltepe sırtlarında heyecanh bir gün Dunku manevralar Başveküımız tsmet înonünun Pariste meçhul asker abıdesıne çelenk koymasından Kumandanı General Gourau ile görusüyor intıbalar, Başveküımız Paris Ankarada yeniden nasıl 1,000 ev yapılabilir ? Güzelliğine rağmen Ankara dolgun maaşlı, fakat sayıları az yüksek memurlardan gayrileri için bilhassa oturacak yer meselesinden dolayı hâlâ bir azab ve ıstırab yeri olmakta devam ediyor eniden ve havadan?.. İlk ba kışta ınsana muamma gıbi gö rünen bu sualin cevabı, bıraz aşağıda izah edeceğımiz veçhıle, Kris tof Kolomb'un yumurtasma benziyen çok sade bir ıştır, ki esasına girmeden once Ankarada yeniden böyle birTeve ihtP" yac olup olmadığını tesbıt etmek muvafık olur. Seluz on yıldanberi yapılan bunca yapıya rağmen Ankarada hâlâ karşı 4amaktan pek uzak kaldığımız büyuk ıh tiyaclann en başmda oturacak yer eksıkliği gelıyor. Devlet merkezı oldu olalı ^.nkaranın kendı nüfusuna hıç şüphesiz ^70 80 bin niıfus katıldı. Yenı yapılar bu kadar nüfusun henüz hatta yarısını banndıracak yeterlıkte değıldır. O hal de ne oluyor, nüfusun bir kısrnı açıkta alanda mı dıye soracaksınız. Orası gayet acı bir derddır. Şöyle ki açıkta alanda görünmiyen bu nüfusun yenı ve iyice evlerde oturan bir kısmı ateş pahası tabırine tam uygun kıra bedelleri verıyorlar, dı ğer bir kısmı da hemen hemen ahıra benzer gayrısıhhî, o hallenle beraber gene çok pahalı yerlerde oturuyorlar. Hep büıriz ki Ankaraya taşınan Kal Itın çokluğunu memurlar teşkıl ederler. Ankarada orta bir ailenin şöyle böyle sığışarak oturabıleceğı 3 4 ve nihayet 5 odalı bir apartımanın kirası asgarî 70 80 hradır. Suyu, elektrığı ve havagazile beraber bu kira 120 lıraya kadar çıkar. İşte şöyle böyle oturulabılecek yerin orta ölçüsü. Evvelâ bunu herkes yapamaz, çünkü herkes bu kadar para veremez. Sonra verecek olsa herkese yetecek böyle yerler de yoktur. Bunu herkes yapamaz. Çünkü bizim memurlarra çoğu zaten bu kadar aylık almaz. Sonra herkes elıne geçeni kira parası diye binaya vererek üsttarafı içın ağrını havaya açacak değildir. Oturulacak yer ihtiyacı bir aile bütçesinin onda biri kadar bir yer tutar ve tutmalıdır. Üsttarafı için başta yiyip içme olmak üzere daha dokuz tane ıhtiyac vardır. Çölden fışkırmış bir mamureye ben ziyen Ankarada zahiren pek çok yapı yapılmıştır sanılır, ve hakıkaten yapılmaınış ta değildir. Fakat bunlann içinden devlet daireleri, mektebler, mağazalar ve dükkânlar gıbi esasen oturulmağa mah sus olmıyan yerler haric tutulunca gerıye kalanları birer bırer saysak bılmeyiz ki 5 6 bin ve nihayet 7 8 bin rakamını bulabilir miyiz? Zannederiz ki yallah yallah oralardayızdır. Bu kadar mesken Sancak zabıta kuvvetleri mahallî idarenin emrinde olacaktır Cenevrede dünkü içtimalarda lisan ve hudud meseleleri halledilemedi Bu iki mühim pürüz, Hariciye Vekilimizin de hazır bulunacağı Cemiyet konseyinde görüşülecek i Pıyadenin tank hımayesınde hücumu ve tanga karşı mudafaası (Yazısı altıncı sahijemizde) Atatürkün evi Yunan Kralı kararı tasdik etti Atina 13 (A.A.) Kral, Reisicumhur Kamâl Atatürk'un Selâ nıkte doğduğu evi kendılerıne hedıve eden Selânık Beledıye Meclisının kararını tasdik etmıştır. Türk askerî kudretini takviye etmek için Bir Ingiliz gazetesi tank ve top yapmak üzere de fabrikalar kuracağımızdan bahsediyc yor tir. Diğer bir kanunla top, mühimmat, mermi kovanları, nitrocellulose ve emsah infılâk maddeleri imal edecek askerî fabrıkaların tesisi için de on bir milyon în giliz lirası tahsis olunmuştur. Modern teçhizat ihtiyaclarına kifayet edecek mıktarda tank yapmağa mahsus tesisat vücude getirmek için de fevkalâde tahsisat verilmişti. îtimada şayan haberlere göre, top fabrikasınm tesisine aid kuntrat şimdı [Arkası Sa. 3 sutun 4 te] Londrada çıkan Morning Post gaze tesinin Ankara muhabırinin, Türkiyenin teshhatını tesri eyledığine dair Ankara dan gönderdıği şu haber, bu gazetenin 10 mayıs tarihlı nüshasında görülmüştür. «Büyük Mıllet Meclisı tarafından ahiren kabul edılen ıki kanun Türkiyenin harb sanaynni tesri edecek ve Türk ordusuna en asrî teçhizat temin edılecektir. Parlamentonun kabul ettiği bir kanunBasvekilimiz Fransız meçhul askerinin mezanna çele la hava kuvvetlerinin artırılması için üç Ankara 13 (Telefonla) Hatay vetleri ve Hatayda inzibatın temini suretı Sabık Habeş împaratoru Haile Selâse buçuk mılyon İngıliz lirası tahsis edilmişstatükosunu hazırlamakla meşgul eksper olmuştur. Hatay ülkesinde inzibatın temi haziranm on beşinden sonra şehrimize geler komıtesınin son içtimalannda hallolu ni tamamen mahallî kuvvetlere mevdu o lecektir. Şımdi Londrada bulunan Habeş [Arkası Sa. 6 siıtun 3 te] [Arkası Sa. 5 sutun 4 fe] nan mühim meselelerden biri zabıta kuv Negüs Istanbula geliyor Haile Selâse burada birkaç gün kalarak Kudüse gidecek Tac oipe merasimine dair son tafsilât italya Ingiltereye karşı takib ettiği siyaseti ne için değiştirmiş? Kont Ciano dün Parlamentoda irad ettiği bir nutukla bunu izah etti «Türkiye ile münasebetlerimiz vuzuh kesbetmiştir. İtalya Yugoslavya dostluğu kimseye karşı değildir» Londra 13 (Hususî) İtayan Ha YUNUS NAD1 [Arkası Sa 3 sutun 3 te\ IÇ SAHIFELERDE 3 üncüde: Edebiyat A üncüde: Hikâye 5 incide : San'ata dair Peyami Safa Elıf Naci 7 ncide : Havacılık bahisleri A. D. riciye Nazırı Kont Ciano bugün parlamentoda irad ettiği bir nutukta İngiliz İtalyan münasebatından bahsederek, bazı mâniaların bu münasebatm ıslahını güçleştirdiğini söylemiş fakat bu mâniaları tasrih etmemiştir. Kont Ciano nutkuna devamla şöyle söylemiştir: « Ingiltere tekrar silâhlanmıya başladığı için İtalya, Ingiltereye karşı siyasetıni değiştirmek mecburiyetinde kalmışbr. Bolşevizme karşı mücadeleye karar verdiğimizden İspanya hâdıselerine bu bakımdan alâkadar olduk ve General Franco'yu da bu sebeble tanıdık. İtalya Yugoslavya dostluğu hiç bir şeye karşı değildir. Türkiye ile olan müTttc gıyme merasımınden bir gun evvel yapı lajı provada salianat alayı Bukıngham Palas sarayı onunde (yazısı 1 nci sahı}emızdedırl [Arkası Sa. 5 sutun 4 te] İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano