12 Haziran 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

12 Haziran 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

12 Haziran 1937 CUMHURIYET Uzun Hikâye FAYDAU BÎLGÎLERİ Japon kumaşları Japonlara bazan «Uzakşarkm AImanları» derler. Çünkü Japonlar da Almanlar gibi ticaret ve san'at işlerinde çok mahirdirler. Meselâ denizlerde bilhassa inci yapacak istridyeler yetiştirmek ve bu suretle gayet zarif inciler vücude getirmek teşebbüsüne girişmişler, bu yüzden çok para kazanmışlardır. Fakat bir kısım işleri de bazan tersine gidiyor. Japonlar, imdi bir cins ağacın odununa yaptıklan BÎZîM MEMLEKETTE ÇOCUKLAR Bafen arazisi Bafen arazisi şimal kutbunu çeviren dairenin altında Kanada, Groenland, şimalî Sıberya ve İsveç Lâponyasının şimalindedir. Burası çok geniş, kayalık bir sahadır. Birçok yerlennde 2000 metrodan yüksek dağlar vardır. Hemeu her zaman sis ve duman içindedir. Ahalisi pek azdır. Afrikadaki büyük sahrada hâsıl olan «serab» denilen aldatıcı hayaller burada pek sık sık vukua gelmektedir. Meselâ güzel bir manzaranm üstünde birkaç günesin birden parladığı görülmektedır. Bafen arazisinin bir kısm'nda Eskımolular oturmaktadırlar. Eskimolular bilirsiniz ki fok ve morına balıklarını avlıyarak geçinirler. Fok derisinden yapılmış çadırlarda otururlar. Bu fok derisi Avrupa ve Amerikada seyahat çantalan ve saıre yapmak ıçın kullanılır kıymetli saraciye eşyasındandır. Oranın Eskımolulan sularda gezdıklen va BİR FİLİN MACERALARI V Kuni hayvanat bahçesinde... [Ceçen defalar çikmiş olan kısımların hulâsası: Nelli ve Jim isminde iki çocuk Hindis • ianda kimsesiz kaîıyorlar. Medard is minde bir hizmet kârlan, bir çiftlikleri, bir de Kuni na • mında filleri var. Çiftliği sahp Me • dard ve Kuni ilt birlikic Parise geli' yorlar. Orada filt varyete artistliği, licaret işlcrinde yüh Cavid \t* Cdhıd L NIU Sevim ve Sevinc laşıyıcuık ve saire yaplınyorlar. Ku • kimyevî muameleler neticesi ortaya çıni bunlann hiçbirinkardıkları sun'î ipekli kumaşın sürümüde tutunamıuor, onu nün azlığından şikâyet ediyorlar. Halnihayet hayvanai buki vaktile bu kumaşlar hemen hemen bahçesine koymağo masrafsız imal edilebildiği için pek ucuk a T a r veriyorlar. za satılıyor ve hakikî ipeklilerle pekâlâ Dayılan A m e d e rekabet edebiliyorlardı. Tournel de bu hu • Maamafih Japonlar bu vaziyetten dos u st a kendilennt layı kat'iyyen ye'se düşmemişler, yeniyardım edeceğini va den büyük sun'î ipek fabrikalan bina edediyor. ] derek İngiliz, Alman ve Amerikanın haAmede, öyle biı kikî ipeklilerine rekabet edebilecek şeadamdı ki, bir işe karar verdi mi, üp sına ramak kaldığı mühım tanhî rolden kılde belirsiz sun'î ipeklıler vücude getirkı iyi atılmış bir top mermisi gıbi hedefi bahsedeceğim. 1758 tarihinde Ribast ismişlerdır. Son zamanlarda bütün memne vâsıl olmak için bütün gayret ve faa minde bir mühendıs bugünkü zafer leketlerin koyduklan gümrük sıkılığı olliyetini sarfeder, hiç durmadan çalışır, takmm bulunduğu yere bir abıde yap masaydı, sun'î Japon ipeklileri bütün çırpınırdı. Yeğenlerinin evinden döndük mağa davet edılmi|ti. Ribast şöyle bir dünyayı kaplıyacaklardı! ten sonra çok zeki ve faal bulduğu bu ço proje yaptı, meydana büyük bir fıl heycuklann istikbalile meşgul olmayı zihni kelı koyacak, onun üstüne de o zamanın ne yerleştirmişti. Yalnız, önce şu filin krahnı oturtacaktı. Fakat abideyi yap bir çaresine bakmak, Nelli ile Jim'i bu mağa memur heyet mühendisin bu pro jesini kabul etmedıler. Çünkü, Tnşası "b yükten kurtarmak icab ediyordu. 11 Eyüb Bostan iskelesi 4 numarada Top hırsızı Bilmeceyi doğru çözenlerden bize foAmede, ertesi sabah erkenden Vin pük bir masrafa ihtiyac gösteriyordu. Bu Oyuncular bir bahçede, aralannda kı toğraf gönderenlerin resimlerini basmı Kemal. çenncs hayvanat bahçesinin yiiksek me mretle o fırsat elden kaçtı. Parislüer ve ya devam ediyoruz. Fakat burada res 12 Düzce orta okul 53 Cengiz. şehrimizi ziyaret eden turistler mükem sa birer açıklık kalmak üzere halka olur mi çıkmak mutlaka hedıye kazanmış olmurlanndan birini ziyaret ederek: 13 Bursa Ulucamı mahallesi kadalar. Içlerinden biri top hırsızı ortada Sıze, dedi, iyi bir teklif yapmaga mel bir fıl seyrinden mahrum kaldılar. maklığa delâlet etmez. Mükâfat kaza yıfçı Osman oğlu Süleyman. bir sepetin içine konmuş bir topun başıngeliyorum.. Tesadüf bana öyle bir fıl Şimdi elde dığer bir fırsat var.. Hayva nanların isimleri her ayın ük haftasın14 Trabzon Şana köyü ılk okulu 72 da durur. Oyun başladığı zaman top hır da neşrolunan büyuk listeye yazılır. Mehmed Demir. nat bahçesine dünyada bir misli daha natanıttı ki.. »ızı topu sepetten alır ve oyunculardan Soldan sağa sıra ile: 15 Adana orta okul 210 Sabit. dir bulunan bir fıl teklif ediyorum. Onu Memur hemen sözünü kesri: birine atarak halkadan dışan çıkıp koş16 Sakarya ilk okulu 3 Naıme. 1 Dıyarbekir Küis eczanesinde Affedersiniz, lâkırdınızı boğazını bahçeye kabul edın de öteki gibi bu mağa başlar. Kendisine top atılan oyun Nıhad. 17 Aksaray Ahmedıye caddesi 57 za tıkar gıbi hareket ediyorum amma, fırsat ta kaçmasm.. Parislüer ve şehri cu topu yakalamağa ve onu alıp sepete numarada Ahmed Yılmaz. 2 Yozgad lisesinde 110 Nazmi. kusura bakmayın.. Nekadar mükemmel mizi ziyaret eden turistler hem de kanl 18 Beyoğlu 29 uncu ilk okul Gül koyduktan sonra hırsızı tutmağa teşebbüs 3 Hekımoğlu Alıpaşa caddesi Hatolursa olsun fil kat'iyyen işimize yara canlı bu nadir mahluku temaşadan ger eder. Hırsız ise yakalanmadan daired^n tat İbrahim sokağı 29 numarada Mu deren. ^^^ maz.. Biz, şimdi bahçemizin küçük hay kalmasınlar!. içeri girmeğe ve tekrar topu ele geçirme ammer Özçandarlı. Kalbleri zayıf mı? vanlar ve kuşlar serisini tamamlamağa Amede'nin bu kısa nutku idare mecli4 Balat Kürkçüçeşmesi Mekteb soğe çalışır. Eğer buna muvaffak olursa Muallim sınıfta Cevada danlıyordu: çalışıyoruz. Çünkü onlara yer bulmak sini teşkil eden âlimier üzerinde büyük topu attığı oyuncu ebe olur, hırsız da kak 10 numarada Nihad. Seni bu kadar şımarık yetiştirdikleo kadar güç değildir, yiyecekleri, içecek bir tesir gösterdi. Rıbast'ın mahud pro 5 Bursa san'at okulu 40 Abdullah. onun yerine geçer. Yok muvaffak olaleri için de o kadar fazla masrafa ihtiyac jesinden hiçbirinin haberi yoktu. Onun 6 Ankara Işıklar caddesi Necati ilk rine göre annenin babanın sana karşi maz da yakalanırsa ebe olmakta devam kalbleri çok zayıf olacak!. yoktur. Halbuki bir fil ne yer ve nerede için Amede'nin bu geniş tarihî vukufu eder ve topu bu sefer başka bir oyuncuya okulu 663 Dündar. Hayır efendim, kalbleri zayıf deyatar, siz pekâlâ tahmin edersiniz.. na şaşıp kaldılar. Kuni'nin Vincenne atar, bu suretle oyun devam eder. 7 Küçük Yozgad postane karşısmğildir. Yalnız romatizmaları vardır. Yahayvanat bahçesine kabul edılerek haya Fakat efendim, bu fil bir Hind fida Turgud Akıncı. ramazlık yaparak onlan kızdırdığım za8 Kütahya lisesi 291 İhsan. li.. Hem öyle zeki ve şeytan şey ki.. Vak tının son zamanlarını sükunet ve istiraha Istifade meselesi.. 9 Manısa Mimar Sinan sokağı 23 man hemen kalkıp beni dövmek isterler tile tiyatro artistliği, ticaret işlerinde ha içerisinde geçirmesiru münasib ve muva Turgud, bana on beş kuruş borc amma, birden yerlerınden davranamaznumarada Ümıd. fık gördüler. mallık fılân da yapmış.. versene sınemaya gıdeceğim.. lar, ben de kaçarım!. 10 Uşak orta okul 43 îsmail. Amede hemen müjdeyi yeğenlerinı Öyleyse ne çjuruyorsunuz bir cam Ben sana borc vereceğim, sen giyetiştirdi ve Kuni'nin hayvanat bahçesi dip orada safa süreceksin! bazhaneye veriniz! Cambazhaneye verecek olsaydım, ne gireceği gün yapılacak merasime Nel Zarar yok, istersen otuz kuruş size müracaate lüzum yoktu. Bakm din li ile Jim'i de davet etti. Mağrurane bi borc ver, beraber gidelim! leyin, senelerdenberi filler hakkmda tet tebessümle şu sözleri de bayanatına ilâve kikatta bulundum. Onlara dair ne ya eyledi: memura şu cevabı verdi: zıldıysa hemen hepsini okudum. Bu va Ayni zamanda Medard'ın da Ku Fillerden bir kısmı oldukça muz ziyetin verdiği salâhiyet üzerine size te ni ile birlikte dığer bütün fıllere bakmai tarib.. Çünkü sinekler ve sivrisineklerden min ederim ki teklif ettiğim fil dünyanm ve mürebbılik etmek üzere bahçe memur korunmaları için kat'iyyen tertibat alınen enteresan hayvanıdır. Eğer bahçeni lan kadrosuna alınması için ikinci bir te mamış!. Hindistanda sırtlannda bazı otze alacak olursanız ziyaretçilerin onu, şebbüse girişeceğim, muvaffak olacağı lar yakılarak sineklerin ve sivrisineklerin bütün hayvanlannızdan ziyade hayret ma da emin gibiyim. uzaklaştırılması temin edilir. Sonra de ve memnuniyetle temaşa edeceklerinden Nelli ile Jim bu suretle Medard'ın is rilerine de bir takım yağlar sürülerek onşüphe etmeyiniz! tikbalinin de temin edilmiş olmasına se lar daha dayanıklı bir hale getirilirler. Burada ise başka usul takib etmemiz lâ Hakkınız var amma, bizim de bir vindiler. zımdır. Geniş bir yere ıslatılmış ince taidare meclisimiz var.. Onlar şimdı kü Kuni'nin hayvanat bahçesine kabul çük maymunlar ve renkli kuşlara merak için yapılması lâzım gelen muayened laş tabakası sermeli.. Göreceksiniz. Haysarmışlar.. Gelecek hafta isterseniz idare sade bahçenin yüksek memurları deği vanlar onun üzerinde ne zevkle yuvarlameclisinin içtimaına gelin.. Azaları kan Amede'nin nutkıle galeyana gelmiş v nacaklar ve derhal sineklerin ve sivrisı dırabilirseniz, filinizi bahçeye alırız. Çün meraka düşmüş olan idare meclisi azala neklerin hücumlanndan kurtulacaklardır. kü müessesenin asıl mes'ul ve salâhiyet rı âlımler de bulundular. Kuni heyetin Memur, Medard'ın omzuna vurarak: Bravo, dedi, siz bu işin tam ehlisıtar şahsiyetlerini temsil eden onlardır önüne hürmetkâr bir şekılde girdi. Hor Eğer tesirli bir nutuk irad edebilirseniz tumile hazır bulunanları selâmladıktan niz.. Burada bedava yiyip içecek, yatateklifinizi muhakkak kabul ettirebilirsiniz sonra arka ayakları üzerine dikilerek fil cak kalkacak ve ayrıca 2500 de maaş aAmede, sureta saf görünürdü amma lere mahsus olan kısma kadar o şekilde lacaksınız!.. Amede ile Nelli ve Jim kolkola meshiç de aptal bir adam değildi. Memurun yürüyerek gitti. kendi eski püskü kıyafetine istihzalı na Medard yanmdaki Jim'in kulağına ud ve bahtiyar bahçeden çıktılar. Yolda dayıları: zarlarla baktığmın farkına varmışb. Ye eğilerek: Şimdi, dedi, sıra sizin istikbalinizle ğenlerine vermiş olduğu sözü yerine ge Bu işi Kuni'ye öğretinciye kadar tirebilmek için bir kenara atıp biriktirmi çok zahmet çekrim amma, neyse nihayet meşgul olmağa geldi.. Jim seni bir erkek lisesine, Nelli seni de bir kız kolejine yerolduğu beş on frangı gözden çıkarmağ? muvaffak oldum! dedi. karar verdi.. Pazar günü için güzel bi Hayvanat bahçesi memurlarından biri leştireceğim.. Ondan sonra ölsem de gam yemem!. siyah elbise ile yenj bir şapka kiraladı o sırada yanlanna gelerek Medard'a: İkisi birden merakla sordular: O gün sabahleyin mükemmel bir de tıra Sizin sade Kuni hakkmda değil, Arasıra Kuni ile Medard'ı ziyaret oldu. İdare meclisinin içtima salonun; diğer fillerimiz için de ihtısasınızdan is şık ve zarif olarak girdi. Heyet kendisine tifade etmek istiyoruz. Lutfen onlan bir edebileceğiz, değil mi?.. Elbette.. Hem de üçümüz birlik söz söyleme sırasının geldiğini bilidirince teftiş eder misiniz? diye sordu. te! Baylar, dedi, size fıl denilen hay Medard da Kuni'nin arkasından fil Baba ve oğul vanın şu bulunduğumuz şehirde oynama lerin ikametgâhına girdi. Çıktıktan sonra BİTTİ Bilmeceyi çözenler İSOYÜNLAR sıtalara türkçede kullandığımız «kayık» ismini verirler. Elbiseleri kutub ayılarmın ve geyiklerinin derılerinden yapılmıştır. Ayaklanndaki ayakkabılar da gene fok derisinden dayanıklı çizmelerdir. Bafen arazisinin sahıllerinde çok müthiş buz dağlarına tesadüf olunur. Bunlar bazan hâsıl oldukları yerlerden koparak denizlerde hızla yüzüp giderler. Eğer vapurlar, gemiler önlerinden kaçacak zaman lulamazlarsa onlara olanca süratleriîe arpıp batırırlar. Saatin ileriliği Eve kendisinden pek de hoşlanılmıyan bir misafir gelmişti. Oturduğu yerden mütemadıyen duvarda asılı saate bakıyordu. Küçük Ferıd dayanamadı: Bay amca, dedi, o saat yanhşür; abam siz geleceksiniz, diye tam bir saat erletti. Haziran bulmacası) YAZISIZ HİKAYE Şu yukarıda gördüğunüz üç tane altı dılılı şekli o suretle bir araya getiriniz ki meydana muntazam bır dünya haritası musattah küre çıksın! Bu bulmacayı doğru çözenlerden bi rinciye beş lira, ikinciye iki lira, üçün cüye münasib bir hediye takdım olunacak ve dığer yüz kişiye muhtelif eşya verilecektır. Cevablar haziran sonuna kadar «Cumhuriyet Gazetesi Çocuk Sahifesı» adresine gönderılmelidir. Geç kalanlar hedıye alamazlar. Bilmeceyi doğru çözenlerden bize resım gönderenlerin fotoğrafları da sıraları geldiği zaman gazeteye basılır.