30 Ekim 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

30 Ekim 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

30 Birinciteşrip 1938 Komünistlerle her türlü münasebat kesilecek Paris 29 (Hususî) Radikal sosyalist kongresi bu akşam mesaisini ikma! etmiştir. Başvekil Daladye kapanış nutkunu irad ederek ezcümle şunları söylemiştir: « Vaziyet vahimdir ve Fransız demokrasisi tehlikededir. Fransayı kurtar mak için bütün Cumhuriyetçilerin birleşmesi lâzımdır. Bunun için ben şahsen bu işi temine çalışacağım, icabeden mes'uliyetleri der'uhde edeceğim. Bu maksada vâsıl olmak için ittihazı zarurî olan ted birler pazartesi günü ilân edilecektir. Memleketin selâmeti, bu tedbirlere bağh bulunduğundan, biraz sonra tasvibinize tevdi edilecek olan takriri kabul etmenizi rica ederim.» Sürekli alkışlarla karşılanan bu nu tuktan sonra, kongre, Başvekilin mevzuubahs ettiği takriri müttefikan tasvib etmistir. Bu takrir, Başvekile bilâkayd ve şart itimad beyan ederek, Daladye'nin takib ettiği sivaseti tasvib ettiğini, hükumete daima müşkülât çıkaran komünistlerin hattı hareketini şiddetle tenkid ettiğini, bu hattı hareket yüzünden halk birliği tesanüdünün devamına imkân kalmadığını ve bu inkıtaın mes'uliyetinin münhasıran komünistlere aid olduğunu tebarüz ettirerek Fransız milleti tarafından radikal sos yalist kongresince kabul edilen bu takririn tasvib edileceği ümidini izhar etmiştir. Bunu müteakıb, Başvekil Daladye alkışlar arasmda radikal sosyalist fırkası riyasetine seçilmiştir. Fransada Halk cephesi dağılıyor! IHEM Çek Macar ihtilâfı hakeme havale edildi D H NALINA MIH1NA Dünkü bayram Yeni hudud İtalya ile Almanyanın hakemliğile tespit olunacak Fransız gazetelerinin nesriyatı Paris 29 (a.a.) Romadan Lö JurEcho de Paris gazetesine bildiriliyor: «Dün ve evvelki gün Kont Ciano ile Macaristan sefiri Laron Villano arasmda iki mülâkat yapılmasından da anlaşıldığına göre esas mesele Macaristanın Çekoslovakyadan istediği arazi parçalarına taalluk etmektedir. Alman bazı haberlere göre Roma ile Berlin yalnız ahalisi muhtelit olan mmtakalarda değil, bütün Rü tenyada plebisit yapılmasını Praga ve Budapeşteye teklif etmek hususunda mutabık kalmışlardır.» Figaro gazetesi diyor ki: «Von Ribbentrop'la Kont Ciano'nun bu sefer îtalyayı tatmin edecek olan yeni bir «dinamik merhale» de oynıyacakları rolleri taksim etmekle meşgul olmaları muhtemeldir.» Romadan Journal gazetesine bildiriliyor: «Rütenya hakkında Almanyanın itti haz ettiği pek kat'î tarzı hareket karşı sında İtalya, zannedildiğine göre, Macaristanla Polonya arasında müşterek bir hudud vücude getirilmesinde ısrar etme mektedir. Söylendiğine göre italya buna mukabil Prag hükumetinin halihazırda vermek istemediği dört büyük şehir üstünde Budapeştenin hakkı olduğunun kabul edilmesini istemektedir. Hulâsa, alınan malumat doğru ise, Karpatlaraltı Rusyasında plebisit projesinden bile vazgeçile cek, buna mukabil Macaristanın mevzuubahs Kassa, Nyira, Unguar ve Munkaos şehirleri üzerindeki hakkı teslim edilecektir. Fakat bunun ileride değişebilecek muvakkat bir sureti tesviye olduğunu bir kere daha söylemek lâzımdır.» stanbul, Cumhuriyet bayramını, Cumhuriyete hakikaten inanmış, Cumhuriyeti cidden sevmiş, bir şehre yaraşan bir şekilde kutluladı. İstanbul halkı, cumhuriyetçi ruhunu, Cumhuriyete bağlılığını bu vesile ile bir daha gösterdi. Senelerdenberi hiçbir bayram böyle tes'id edilmemiştir. M. Daladye dün Radikal Sosyalist kongresinde irad ettiği nutukta «Fran» sayı kurtarmak için bütün cumhuriyetçilerin birleşmesi lâzımdır» dedi İngiliz kabinesinde Almanyadan çıkan yeni değişiklikler Leh Yahudileri Amele partisi hükumetin siyasetini tenkid ediyor Polonya'ya dönmek üzere hududda binlerce Yahudi birikti kal sosyalist kongresinde söyledıği nu tukta Hariciye Nazın Bonnet, Daladye kabinesinin diplomatik faaliyetinden bahsetmiş, bundan sonra partinin haricî siyasetini anlatmıştır. Nazır radikal sosyalist partisinin 33 senedenberi Fransız İngiliz dostluğu nun en hararetli taraftarı olduğunu hatırlatmıştır. Bonnet, demiştir ki: « Biz ne harbin, ne de sulhun mukadder olduğuna inanıyoruz. Partimizin umdesi vatam muhafaza etmek için elden gelen bütün emniyet çarelerine müracaat etmek ve sulhu sağlamlaştırmak için nekadar zayıf olursa olsun hiçbir fırsatı kaçırmamaktır.» Südet meselesîne temas eden hatib, bunun eski bir kavga olduğunu söylemiştir. « 1919 da Versay muahedesi müzakereleri cereyan ettiği esnada Avusturyanın sosyaldemokrat Başvekili Rener, hududun yeni şekline itiraz ederek «bir Alman ekalliyetinin hiçbir zaman Çek ekseriyetinin tahakkümü altına giremiyeceğini» beyan etmişti. Anşlus'tan sonra müş külât vahimleşmiştir. Frajısa hükumeti ihtilâfı halletmek için Çekoslovakyaya yardım etmeğe gayret etmiştir. Hükumet, gerek diplomasi bakımından, gerekse harb çıktığı takdirde askerî bakımdan Fransa ile İngiltere arasında müşterek bir hareket temin etmeğe teşeb büs etmiştir.» Bonnet, hiçbir pakt ile Çekoslovakyaya bağlı bulunmıyan ve Daladye'nin te Slovaklarla Karpat Rusları şebbüsü karşısında Fransaya yardım et usan meclisinde komünistlerle hiçbir şeBratislava 29 (a.a.) Çeteka AjanM. Bonnet'nin nutku meği kabul eden İngilterenin aldığı vazi kilde teşriki mesai etmesine müsaade etsının haber aldığına göre Karpatlaraltı Marsilya 29 (a.a.) Bu sabah radi yeti hatırlatmıstır. Nazır, bundan sonra miyecektir. Rusyası Başvekili Monsenyör Augustin Volosin, dün Slovakya Başvekili Josef Tisso'yu ziyaret ederek iki millet arasındaki dostane münasebetlerin idamesini arzu ettiğine dair mumaileyhe teminat vermiş ve Slovakya ile Karpatlaraltı Rusyası arasındaki ihtilâflı meselelerin dostane bir şekilde halledilmesi taraftan bulunduğunu beyan etmiştir. Londra 29 (Hususî) Çekoslovak ve Macar hükumetleri aralarında mevcud ihtilâfların hakem usulile halli hususunda mutabık kalmışlardır. Bugün Pragda neşredilen bir tebliğ, hakemliklerine müracaat edilen İtalya ile Almanyadan cevab eylul ayının korkunc günlerinin tarihçesini gelinciye kadar müzakerelerin tehir edilçizmiş ve kendisini kuvvete ve ültimatoma diğini bildirmektedir. Bu müddet zarfında boyun iğmekle itham edenlerin bu iddia tarafeyn mevcud vaziyeti değiştirecek halarını reddetmiştir. reketlerden ictinab edecektir. Münih sulhunu müteakıb Avrupada Prag, plebisiti kabul etdiyor gerginliğin zail olmasile hasıl olan vazi Prag 29 (a.a.) Hükumet, öğleden yetten bahseden hatib demiştir ki: sonra Romaya ve Berline bir nota gönde«Fransa ile komşu memleketler arasında rerek Macar Çekoslovak hududunun normal münasebetler teessüs etmesini ar tahdidi meselesinde bu iki hükumetin hazu ediyoruz. Fransa ile Almanyanın sa kemlik etmelerini istemiştir. mimî bir teşrıki mesaide bulunmalarını isBu notanın birer sureti ayni zamanda tiyoruz. Fransa ve Almanyanın bu ka Alman ve Italyan elçiliklerine de veril dar gayret sarfederek vücude getirdikleri miştir. Hakemlik talebi münazaah mın eserleri az zaman zarfında mahvedecek takaların heyeti umumiyesine şamildir. olan ihtilâf korkusunun bertaraf edilmesi Bugünkü teklifinde Prag gene plebisit taraftarıyız. Fransa ile İtalya arasında yapılmasını kabul etmemektedir. tekrar normal münasebetler teessüs et Almanya ve ttalya, hakemliği miştir. Biz, bundan dolayı memnunuz. kabul ettiler Çünkü iki memleket arasındaki an'anevî Roma 29 (Hususî) Hariciye Nedostluk bağlannın kuvvetlenmesini bizim zareti tarafından bu gece neşredilen bir kadar kimse arzu edemez.» tebliğ, İtalya ile Almanyanın Çek MaIspanya meselesi hakkmda Bonnet, car ihtilâfı için teklif edilen hakemliği şöyle demiştir: kabule karar verdiklerini bildirmektedir. « Ecnebi gönüllüleri tamamile geri Slovakyada askerî tefekkiiller alındıktan sonra, İspanyollar başbaşa kallâğvedildi dıkları zaman komşularımızı ayıran ihtiPrag 29 (a.a.) Slovak hükumeti, Iâfm halledileceğine eminiz. O zaman ya bugün neşrettiği bir kararname ile Slo pılacak bir tavassutun müessir olacağma vakya arazisi dahilinde bulunan askerî ve sulhun mes'ud bir şekilde teessüs ede mahiyette bütün teşekkülleri lâğvetmiştir. ceğine kaniiz.» Bu karar, ezcümle Sokol ve bedenî terbiye teşekküllerini alâkadar etmektedir. Komünistlerle teşriki mesai Mevcudiyetine müsaade edilen yegâne edilmiyecek Londra 29 (Hususî) Röyter ajan askerî mahiyetteki teşekkül, hükumetin sına göre, Fransız Başvekili Daladye kontrolü altında resmî bir teşekkül olan Fransız fırkalarının bundan sonra meb Hlinka muhafız kuvvetleridir. Trakyada zîraî işlerde inkişaf Bu giizel yurd parçası bir refah kaynağı oluyor Londra 29 (a.a.) Reuter Ajansı bildiriyor: Siyasî İngiliz mahfilleri, Lord Runciman'ın tekrar İngiliz kabinesine girme sini pek muhtemel addetmektedirler. Mumaileyhin kabineye mührühâs lordu sıfatile mi, yoksa dominyonlar nazın olarak mı gireceği, ve yahud ihdas edilecek bir nezaretin başma mı getirileceği henüz malum değildir. Eski Bengal valisi Sir John Ander son'un da silâhsız müdafaa teşkilâtını vücude getirmeğe veya efkârı umumiyenin istediği «millî servis» i tanzim etmeğe memur edilmesi ayni suretle muhtemeldir. Hududa tehacüm Çemberlayn tarafından derpiş edilen Varşova 29 (a.a.) Muzır addedilen kabine tebeddülâtının daha geniş mikyasPolonyalı Yahudilerin hudud haricine ta yapılıp yapılmıyacağı henüz malum deçıkarılması hakkmda Almanya hüku ğildir. Gelecek hafta başmda bu hususta meti tarafından verilen karar üzerine bir karar verilmesi kuvvetle muhtemeldir. dün akşam muhtelif hudud karakollanAmele fırkasının beyannamesi na yüzlerce kişi gelerek geceyi orada Londra 29 (a.a.) Amele parthi geçirmişlerdir. Hudud haricine çıkan bugün miihim bir beyanname neşrederek lanlardan pasaportlan muntazam olanÇemberlayn hükumetinin her sahada ba larm Polonyaya girmelerine müsaade şardığı işleri tenkid etmekte ve Başveki edilmiştir. Hâdiseden haberdar olan muhtelif lin çekilmesini istemektedir. BeyannameYahudi teavün teşekküllerinin azası hude sulhun Çemberlayn tarafından kurta dud karakollarına giderek ilk yardım rıldığı inkâr ve bu hususta Beneş'in hiz tedbirlerini almağa başlamışlardır. meti sebkat ettiği iddia edilmektedir. Amele partisinin beyannamesinde si Berlin'de lâhlanma sahasında hükumet tarafından Berlin 29 (a.?) Almanyanın Varkâfi derecede faaliyet gösterilmediği kayşova elçisi Berline gelmiştir. Sureti udedilmekle beraber mecburî hizmet aleymumiyede zannedildiğine göre, bu se hinde bulunulmakta ve şu sözler ilâve eyahat Alman hükumeti tarafından Podilmektedir: lonyalı Yahudiler aleyhinde ittihaz edi«İngiltere şimdi tecavüzü kabul etrni îen kararlarla alâkadardır. yen, buna mukabil Milletler Cemiyetinin Cenubî Afrika birliğile Porihyasım ve müşterek emniyet ve hakemlik tekiz müstemlekeleri arasınsistemini kabul eden bütün milletlerle müda hava servisleri kurulacak zakereye hazır bulunmalıdır.» Lizbon 29 (a.a) Cenubî Afrika birBeyannamede netice olarak şöyle de liğinin Müdafaa Nazın Pirov, gazete nilmektedir: cilere beyanatta bulunarak muhtelif «Yakm bir itikbalde İngiltere tarihinin Portekiz nazırlarile yapılan müzakereşimdiye kadar kaydetmediği felâketlerin ler neticesinde cenubî Afrika birliğile önünü almak istiyorsak, şimdiden milletin Angola arasmda hava servisleri ıhdası yüksek bir gayret göstermesini temin et hakkmda bir itilâf akdedildiğini söyle miştir. meliyiz.» Berlin 29 (a.a ) Polonva mahfille rinden verilen malumata göre, dün öğle zamanı bütün Polonyalı Yahudiler 24 saat içinde Almanvayı terketmek emrini almışlardır. «Muzır» addedilen bu Yahudilerin gitmesini temin etmek üzere dün sabah fecir vakti birçok baskınlar yapılrrmtır Bu baskmlar neticesinde takriben 20.000 kisinin tevkif edildiği tahmin edilmektedir. Tevkif edilen Yahudilerin Polonva hu duduna sevkine başlanmıştır. Almanyanın Varşova elçisi Edirne 29 (a.a.) Trakyada evvelce hiçbir metod ve tekniğe istinad etmeden uluorta yürüyen ziraat işleri son Cumhuriyet yıllarında ahnan tedbirlerle ve hükumetin maddî fedakârhklarile modern ziraat esaslarına dayanarak yürütülmeğe başlanmıştır. Yurdun en şirin ve en verimli bir parçası olan güzel Trakyada millî ekonominin inkişafı için Cumhuri yet devrinde ziraat ve hayvancılık sahasında atılan kuvvetli adımlara son yıllarda ziraî kredi ve satış kooperatiflerinin de katılması gibi müstahsilin kalkınmasına destek olan tedbirlerin de almmış bulunması köylüyü milletin refah ve saadetini şiar edinen Atatürk rejimine bir kat daha bağlamış ve minnetini artırmıstır. Bugün Trakyanın dört vilâyetinde 300 bin lira sermayeli 20 bin ortağa malik 80 kadar ziraî kredi kooperatifi çalıştnakta ve bunlar köylünün hakikî bir ihtiyac kay nağı olmaktadır. Bunlardan başka geçen sene Uzunköprüde kurulan kavun karpuz satış kooperatifini bu sene Karabigada da bir kavun karpuz satış kooperatifi takib etmiş ve bu iki kooperatif el ele vererek çalışmağa başlamıştır. Şimdi de canlı hayvan ve hayvan mahsullerinin teşkilâtlandırılması etüdleri yapılmaktadır. Mandıralann ıslahile başhyan sıhhî ve teknik şartlar dahilinde yürütülen peynircilik, sebze ve meyvacılık, balıkçılık, süngercilik, ayçiceği fabrikalan, meyvacılık ve sebzecilik birlikleri, madencilik, tohumların ıslahı, bağcılık, fennî tavukçuluk, yumurtacılık, tavşancılık, arıcılık, ipek böcekçilik, yonca ziraati, şarabcılık ve gülyağcılık, pamukçuluk, şarabcılık, pirinç ziraati, şeker ve pancarcılık, hayvan hastahklarile savaş, aşım durakları, devlet hayvan depolarmın üretme ve örnek çiftliklerinin kuruluşu, küçük ziraat ve san'at kurslarınm açılışı hep köylünün kalkınması ve millî ekonominin gelişmesi için cumhuriyet devrinde alınmış belli başlı tedbirler ve yepyeni mevzular arasındadır. Buna göre, kültür ve gençlik hareketlerile sağlık, iskân, bayındırlık ve diğer sahalardaki faaliyetlerin de çok işler bir duruma geçişi Trakya köylü ve halkının Cumhuriyete ve Atatürke olan candan bağlılığını bir kat daha artır miştir. Ordre gazetesine Romadan bildirili yor: «Von Ribbentrop bilhassa, îngilir Fransız silâhlanmaslnı durdurmak için Roma seyahatini ihtiyar etmiştir. Şimdiki halde demokrasilere bir ademi tecavüz paktı teklif edilecek, ayni zamanda sarih silâhları azaltma projeleri de ileri sürüle cektir. Silâhlanma hususunda İtalyanlarla Almanlar îngiliz ve Fransızlara karşı tefevvuklarım muhafaza edecekler ve şimdiye Komünist ve mason profesb'rler kadar muvaffakiyetle tatbık ettikleri harb işten çıkarılıyor şantaj'ına tekrar müracaat ederek 1939 Bratislava 29 (a.a.) Slovak Ma • senesi baharında yeni menfaatler temin arif Nazın Matus Cerauk, Slovak gaze etmeğe uğraşacaklardır.» tesinde bir makale neşrederek Bratislava Ribbentrop Berlin'e döndü Üniversitesinde tensikat yapacağını bil Roma 29 (Hususî) Başvekil Musdirmiştir. solini bu akşam Alman Hariciye Nazırı Tensikat bilhassa farmason ve marksist von Ribbentrop'u tekrar kabul etmiştir. Kont Ciano mülâkatta hazır bulunmuşprofesörleri alâkadar etmektedir. tur. Roma müzakereleri Alman Hariciye Nazırı bu mülâkattan Roma 29 (a.a.) İtalyan Alman sonra Berline hareket etmiştir. müzakereleri hakkmda aşağıdaki tebliğ Salâhiyettar mehafilde temin edildi neşredilmiştir: ğine göre, Çek Macar ihtilâfı hakkında «Duçe, saat 18 de Kont Ciano hazır olduğu halde von Ribbentrop'u kabul et Almanya ile îtalya arasında tam bir anmiştir. İki saat süren bu mülâkat samimî lasma hasıl olmuştur. Yurdun bu en büyük, en kalabalık şehri, dün, baştan aşağı Türk bayrağına bürünmüştü; bütün İstanbul al beyaz bir heyecanla çalkalanıyordu. Bayraksız bina, bayraksız pencere, bayraksız nakil vasıtası kalmamiştı. Güzel İstanbul, hiçbir zaman, bu kadar Türk olmamıştır. Resmigeçid de, güzel oldu. Yedek Subay Okulu, bu sene çok iyi hazırlanmıştı; sancaksız olmaktan başka hiçbir eksiği yoktu. Harbiyenin asla unutmadığımız ve hiç unutamıyacağımız hatırasını o, yaşattı. Askerî Tıbbiye de iyi idi. Deniz Harb Okulu, Deniz Lisesi ve Deniz Gedikli Eerbaş Hazırlama ortaokulu kaldırım taşlarını yerlere mıhlıyan o demir gibi sert adımlarile mızıkanın sesini bastırarak geçtiler. Kuleli ve Maltepe Askerî Liseleri de, bu sene, Deniz Lisesindeki arkadaşlan gibi, güzel bir geçiş yaptılar. Kara ordusunda, bir müddet terkedilmiş ve yalnız deniz ordusunda kalmış olan merasim yürüyüşünün (eskiden buna talim yürüyüşü denilirdi) orduda tekrar kabulü çok iyi olmuştur. Dün, bütün askerî okullar ve kıt'alar, ayni sert yürüyüşle geçerek resmigeçidin ihtişamını artırdılar. Nitekim, izciler ve sivil mektebler talebesi arasında böyle yürüyenler de güzel geçtiler ve beğenildiler. Yürüyüşün değişmesi piyade nin, istihkâm ve diğer fennî kıt'aların geçişini çok heybetli bir hale sokmuştu. Yağız Mehmedcikler, kalçadan fırlattıklan çelık adımlarla yerleri sarsarak geçtikçe coşmamak, kabil değildi. Safların içine atılıp bu kahramanlan öpmek arzusunu zor tutuyordum. Halk da ayni büyük heyecanın tesiri altında, mütemadiyen taşıyor, polis kordonlarını kınp yolun üstüne dökülüyordu. Cumhuriyet ordusunda, bütün yürekleri, bütün sevgileri kendine doğru çeken harikah bir cazibe vardı. Süvariler ve bilhassa Süvari Binicilik akujunun bölüğü çok alkışlandı. Topçu, ayaklarımızm altındaki toprağı ve tribünleri zangırdatarak bütün heybetile geçerken halkm heyecanı son haddine gelmişti. Dünkü geçid resminde motörlü kıta olarak yalnız topçu ölçme taburile iki hava defi bataryası vardı. Onlar, traktörleri, kamyonlara bindirilmiş ağır makinelitüfekleri, uzun namlulan ve kocaman projektörlerile Türk ordusunun modern silâhlannı mükemmelen temsil ettiler. îstanbul polisi de mükemmeldi. Piyade, süvari, bisiklet ve sepetli motösikletlere bindirilmiş polis kıt'aları, tertemiz üniformaları, parıl parıl tolgaları, yepyeni nakil vasıtalan ve güzel hayvanlarile genc Emniyet Müdürümüzün yüzünü güldüren bir geçid resmi yaptılar. Bir taraftan koca şehrin intizam ve inzıbatını muhafaza ederken diğer taraftan dolgun mevcudlu bir polis taburunun geçid resmine iştiraki, İstanbul polisinin kudretini göstermeğe kâfidir. îtfaiye bölüğü de seçme efradile çok gösterişli idi. îrfan ordusu da, başta, üniversiteliler olmak üzere, geçid resmine iştirak etti. Kız ve erkek muallim mekteblerile liseler, umumiyetle iyi idiler. Kıyafet ve intizam bakımından, bermutad, kızlar erkeklerden üstündü. Ekalliyet ve ecnebi liselerinin kız ve erkek talebesi de, Cumhuriyet bayramma ve geçid resmine canla başla iştirak ettiklerini hal ve tavırlarile ispa't ediyorlardı. Mein Kampf, Çekoslovakyada olmuştur. Cumartesi günü ikinci bir mü serbestçe satılacak lâkat daha yapılacaktır.» Londra 29 (Hususî) ÇekoslovakBu görüşme hakkmda büyük bir ketumiyet gösterilmektedir. Bununla beraber ya Dahiliye Nezareti, Hitler'in Mein Macar Çekoslovak meselesi hakkmda Kampf adındaki kitabının Çekoslovakyahenüz bir karar ittihaz edilmediği zanne da serbestçe satılmasına müsaade vermişrir. dilmektedir. ımıiııııılllllHIIIIIIIIIIIIIIIIİIIIIIIIIHIIIIIIIinillllllllHlllıııiMiN.ım,,™,,,..... İ i Çinde yeni Japon Marsilyadaki feci yangınm bilânçosu muvaffakiyeti Çinlilerin son müdafaa Enka^an 6 ölü cık*rıldı, Almanyada bir casus idam 41 kişi kayboldu hattı da zaptedildi edildi Marsilya 29 (a.a.) Tesbit edilen son rakamlara göre, Marsilva yangmmda 6 kisi ölmüş, 41 kişi kavbolmuştur. Ta mir ediimekte olan ilk katta baslıvan vangının neden çıktığı henüz anla<=ıla mamıştır. Enkazm kaldırılmasına de vam ed Imektedir. Aksamdan evvel facia kurbanlarnm cesedlerinin enkaz aJaponların yeni muvaffakiyetleri rasmdan çıkarılabileceği zannedilme mektedir. Tokyo 29 (a.a.) Alınan son ha Yangında kaybolanlann adedi 49 u berlere göre Japonlar Talien sırtlarında bulduğu saat 12,15 te ilân edilmiştir. bulunan Çinlilerin son müdafaa hattını înçilterenin ald'ğı bu|rdav zorlıyarak Hankeu'nun 30 kilometre şiBükres (Hususî) İngiltere hüku mali şarkisinde kâin Pusingtsi'yi işgal et metile Romanya arasında yapılan bir mişlerdir. Çinlilerin zayiatı 40,000 kişi anlaşma üzerine 200.000 ton buğday İngiltereye ihrac edilecektir. Ağustos adir. ymda yapılan bir mukavele ile RomanJaponlar ayni zamanda Matçeng yo vadan 400.000 ton buğdav satm alan İnlunun 20 kilometre şarkında bulunan gilterenin, son anlasma ile birlikte RoPaikuo'yu da işgal etmişlerdir. Çinlilerin manyadan aldığı buğdayın tonu 600 bine yükseliyor. buradaki zayiatı 5000 kişidir. Londra 29 (Hususî) Geçenlerde istifa eden Harbiye Nazırı General Ugaki'nin yerine Arita tayin edilmiştir. Mumaileyh Hirota kabinesinde uzun müddet hariciye nazırlığı yapmıştır. Bu değişiklik beklenilmiyen bir sırada yapıldığı için büyük bir heyecan tevlid etmiştir. Berlin 29 (a a.) Hıyanet cürmün den dolayı ölüme mahkum edilen Dresd'li 34 yaşında Hügo Zappe, bu sa bah başı balta ile kesilmek suretile idam edilmiştir. Alman istihbarat bürosunun bildirdiğine göre, mahkum, Çek casusluk servisine malumat vermekte idi. Kırkağac Ticaret Odası lâğvedildi Manisa (Hususî) Varidat masrafını korumamakta olan Kırkağac Ticaret ve Sanayi Odasınm lâğvile bilumum eşya, evrak, defter ve mevcud borcları, matlubu ile bırlikte Akhisar Ticaret ve Sanayi Odasma devri ve muamelâtm mezkur Odaya bağlı bir mümessil azalıkla tedviri İktısad Vekâletince muvafık gö1 rilmüş, keyfiyet Vilâyete bildirilmiştir