1 Nisan 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

1 Nisan 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

r S 1 Nisan 1939 CUMHURİYET O I M Meseleler Saf bakır istihsali Ergani bakır madeni tam bir faaliyete geçti Yugoslavyada Seçimimiz için dostane neşriyat Türk Ahlâkçıları Yazan: PEYAMt SAF A Değerli Türk âlimi profesör Mehmed Ali Ayninin yeni çıkan «Türk Ahlâkçıları» adlı eserinin birinci cildi, bize, on dördüncü asırdanberi gelen büyük moralistlerimizin ilk serisini takdim ediyor Âşık Paşa, Hacı Hüseyin oğlu Musa Eşref oğlu Abdullah, Kmalızade Al Celebi, Bigivi, Kocanişancı Mustafa Paşa, Durmuş oğlu Abdüllâtif, Defterdar Mehmed, Hasancanlardan Abdülâ ziz ve Süruri Çelebi. Müellifin ön sözde de haber verdiği gibi, eski Türk âlimleri içinde ahlâk bah sini müstakil mevzu olarak etüd edenle re hemen hiç rasgelmiyoruz. Bunun sebe bi, Türk ahlâkçılarına Kur'anıkerimin ilim ve amel olarak tam bir ahlâk rehperi halinde görünmesi, onun tefsirinden baş> ka bir düşünce mevzuu bırakmamasıdır Eski ahlâk kitablannm hemen hepsi «Pendname» veya «Nasihatname» adı altında öğüdler vermişler, yaşama tarz ları telkin etmişlerdir. Mehmed Ali Ayni, «Eski üstadlarımız, diyor, insanın ha reket ve fiillerine saik olan nedir? Bu muharrik, hissiyat mıdır, menfaat midir, hodkâmlık mıdır, yoksa lezzet midir? gibi aklî araştırmaları zaid addetmişlerdi. Tannnın «yapınız!» dedikleri şeyi yapmak ve «yapmaymız!» dedikleri şeyi yapmamak lâzımdı ve bu kadarı insan için kâfiydi.» Müellif, eski Türk âlimleri arasında, kendilerinden evvel gelen yabancı filozoflann ahlâka aid eserlerini şerhedenler de bulunduğunu hatırlatarak başta bize Farabi'nin adını veriyor, fakat bilhassa on on birinci asırdan sonra Türk düşüncesinin neden insan ve tabiat meyzuundan uzaklaşarak ilâhiyatçı görüş içinde kaldığını izah etmiyor. Bence davanın bütün kördüğümü buradadır. «Türk İnkılâbına Bakışlar» adlı kitabımda da belirtmeğe çalıstığım gibi, islâm düsüncesi, bir yandan Farabi ve bilhassa İbni Sina ile Allah bilgisi (Theologie) olmaktan dünya bilgisi (Cosmologie) olmağa giderken, bir yandan da bunun tam zıddına bir cereyan takib etmiştir. İnsancı ve tabiatçı görüşle allahçı ve imancı görüş arasındaki çarpısma, en büyük şiddetini ve en yüksek şuurunu İbni Rüşd ile Gazali arasındaki meshur münakaşada bulur. Tesirleri Osmanlı İmparatorluğunda, Fatihin Hocazadeyi İbni Rüşdün Tehafütüne karşı ikinci bir reddiye yazmağa memur etmesinden tutu nuz da, muhterem Mehmed Ali Ayninin .<Şeyh Ekberi Niçin Severim?» eserile Muhiddin Arabiyi müdafaa ederek tabiatçı görüşe karşı cephe almasile ta zamanımıza kadar gelen bu münakaşa, hür ilmî düşünceye karşı kör imanı müdafaa ıttiren halifeler an'anesinin bugünlere jadar devamıdır. Hâlâ aramızda sürüp giden «akıl mı, seziş mi?» münakaşasmm kökünü bu an'anede araymız. İslâm düşüncesinde imancı görüş, akılcı görüşü yendiği için şarkta ve Türkiyede modern ilim bugünlere kadar gecikti. Türk ahlâkçılarının insan ve tabiat üstünde objektif ve tahlilî düşünceden mah:um olmalan ve kabataslak ahlâk sentezleri içinde kalmalan, İbni Sina an'anesinin Avrupada revac bulmasından ve şark. geri bir mukavemete uğramasındandır. unun için, muhterem Mehmed Ali Ayninin bize taze bir cild içinde sundunu ,:Türk Ahlâkçıları» nın en büyüklerinde bile hiçbir orijinal görüşe tesadüf etmi yoruz. Bunlar, ya eski Yunan düsünceinden bile geri, animizm an'anesine bağ IHEM NALINA MIHINA Gemi ısmarlarken 1 «Türkiye beynelmilel Bunu, gelecek sene sonlarına doğru açılacak olan hayatın çok mümtaz . bir ruknudur» Murgul bakır madeninin işlemesi takib edecektir Ankara 31 (a.a.) înşaat ve tesisatı şubat içinde bitirilmiş olan Ergani bakır madeninde 21 marttanberi yapılmakta olan saf bakır istihsali tecrübeleri muvaf fakiyetle neticelenmiş ve madende tam bir surette faaliyete geçilmiştir. Bugün bu güzel eserle memlekelimîzin gelir kaynaklarına yeni bir tanesi daha ilâve edilmiş bulunmaktadır. Cevheri bakımından klâsik bir mevkii olması itibarile dış piyasalarda Jaima iyi müşteriler bulacak olan bu madenimizin senevî 500 bin lngiliz liralık bir dövizle memleketimizin ticaret muvazenesinde oynayacağı rolün değeri kadar iş hacmini genişletmek suretile muhitinin ekonomis ve sosyal kalkmmasında yapacağı tesirin de büyük bir ehemmiyeti vardır. Filhakıka dördüncü umumî müfettişlik mıntakasmda halen faaliyette bulunan Guleman krom madeninde altı yüz, Ergani bakır madeninin de 1000 ile 1200 işçiye iş vermeğe başlamış olduğu gözönüne getirilecek olursa bu ehemmiyet daha ziyade tebarüz eder. Bugün başanlmış bulunan bu büyük eserle Etibank, Kıvarshan madeninden sonra bakır madenlerimizi faaliyete getirmek hususunda kendisine tevdi edilmiş olan vazifelerden birini daha yerine getirmiş bulunuyor. Bunu 940 senesi sonlarına doğru Murgul bakır madeninin işlemesi takib edecektir. Belgrad 31 (a.a.) Geçenlerde Türkiyede yapılan teşriî intihabat hakkında mütalealar serdeden Samuprava gazetesi, ezcümle şöyle demektedir: « Pazar günkü intihabat, Türk milletinin ve onun en geniş kütlelerinin Kemal Atatürluin miras bırakmış olduğu siyaseti ve ideolojiyi ne derecede teyid etmekte olduklarını göstermektedir. Bugün Türkiye, beynelmilel hayatın çok mümtaz bir rüknüdür. Ve rolü, herkesin gözüönünde ve çok mühimdir. Reisicumhur İnönünün fırkasmm böyle bir zaferi, devlet fikrinin bir muvaffakiyeti ve Balkan Antantının mühim bir rüknü ve devletimizin, milletimizin sadık bir dostu olan yeniden hayata kavuşmuş Türkiyenin taze bir kuvvet kazanması demektır.» Macar Slovak müzakeratı bitti Macaristanın bütün teklifleri Slovaklarca * kabul olundu Londra 31 (Hususî) Macar Slovak hududunu tahdid etmek üzere Peştede cereyan eden müzakereler bu aksam tam bir anlaşma ile neticelenmiştir. Slo vaklar, Alman hükumetinin tazyikı üzerine bütün Macar tekliflerini kabul et mişlerdir. Anlaşma mucibince, son günler zarfında Macar kıtaatı tarafından işgal edilen Slovak toprakları Macaristana ilhak edilecektir. İspanyada örfî idare ilân edildi İtalyan gazeteleri Franko'nun antikomintern Kont Karolyi, âyan azapakta girece^ini yazıyor lığından istifasını verdi Valansiya 31 (a.a.) Halihazırda Frankist kuvvetlerm ellerinde bulunan bütün cumhuriyetçi arazide örfî idare ilân edilmiştir. Bu cümleden olarak Madrid askerî valisi de gerek hükumet merkezinde, gerek Madrid vilâyetinde örfi idare ilân etmiştir. Budapeşte 31 (a.a.) Âyan mec lisinde Yahudiler aleyhindeki kanunun tetkikine memur komiteye riyaset etmekte olan eski Başvekil Kont Karoly Âyan azalığından istifa etmiştir. Bu istifaya sebeb olarak Kont Karoly, Yahudiler aleyhindeki kanunda esaslı tadilât yapmak istemiyen hükumetle mezkur kanunun mühim surette tadilini istiyen Âyan grupunun arasını bulamamış olduğunu göstermektedir. Kont Karoly, bu meselede, hükumete muhalif olan grupun reisi bulunuyordu. Bu istifa, siyasî mehafilde büyük bir teesîürle karşılanmıştır. Ma<r»ristanda Yahudi meselesi Antikomintern pakta iltihak meselesi Roma 31 (a.a.) İtalyan gazetelerinin Burgos muhabirlerine göre, İspanyol hükumetinin geçenlerde komintern Liverpool 31 (a.a.) Liverpool'da aleyhindeki pakta iştirak etmiş olduğuna patlıyan bir bombadan birçok mağazala dair mezkur şehirde bir şayia deveran etnn camları kmlmıştır. Polis, iki bomba mektedir. daha bulmuştur. General Miaja Meksikaya gidiyor Ingilterede bir bomba daha patladı Litvanyada millî birlik Kaunas 31 (a.a.) Litvanya ordusnnu vücude getirmiş olan gönüllüler birliği, bir «vatanî cephe» teşkil etmek için önayak olmuştur. Bu teşekkülün gayesi, siyasî fikirlerinı nazarıitibara almıyarak ve siyasî mazilerini hesaba katmıyarak bütün Litvanyahları bir araya getirmektir. Birlik, bu maksadla halkı millî birliğe davet eden hararetli bir beyanname neşretmiştir. Cezayir 31 (a.a.) General Miaja Meksika'ya gitmek niyetindedir. Suç işliyen küçükler hakkındaki raporlar Ankara, 31 (Telefonla) Suç işleyen küçüklerin farik ve mümeyyiz olup Imadıkları hakkında bazı hekimler tarafından verilen raporlarda esbabı mucibe bulunmadığı görülmüş ve adlî kararlara mesned ittihaz edilen bu raporların ne gibi vasıfları haiz olması lâzımgeldiği alâkadarlara bildirilmiştir. Frankistleri tamyanlar Stokholm 31 (a.a.) Isveç hüku meti, Burgos hükumetini tanımağa karar vermişrir. Danimarka ve tzlanda hükumetleri de Burgos hükumetini tanımağa karar vermişlerdir. • Adliyecilerimiz arasında Ankara, 31 (Telefonla) Mardin Ceza hâkimi Rifat Dadaya, Beypazarı hâkimi Hilmi Adapazarına, eski Ilgın hâkimi Salâhaddin İstanbul azalığına, eski Aydın azası Nafiz Sandıklı hukuk hâkimliğine, Gazi Anteb hâkimi Mirsat Ankara Ağırceza hâkimliğine, İstanbul eski müddeiumumî muavinlerinden îsmet Artvin ceza hâkimliğine, Yalova eski sullı hâkimi Sabri Keskin ceza hâkimliğine, Beypazar hukuk hâkimi Rasim Niğde Sulh hâkimliğine, Ovacık hâkimi Nedim Zaraya, Nezib eski müddeiumumisi Fevzi Saideli müddeiumumiliğine, Ovaköy eski müddeiumumisi Rıza Diyarıbakır müddeiumumî muavinliğine, Niğde sulh hâkimi Nazmi Beypazarı hukuk hâkimliğine, Niğde aza muavini Ziya Çumra hâkim muavinliğine, hukuk mezunlarm dan Vehbi de Alanya sorgu hâkimliğine tayin edildiler. Ftuzvelt'in tatili Warmsprings «Jeorji» 31 (a.a.) Ruzvelt dün öğleden sonra buraya gelmiştir. Mumaileyh doğruca her zaman oturduğu sayfiyeye gitmiştir. Burada on gün kadar istirahat ettikten sonra hükumet merkezine dönecektir. Mısırda pamuk fiatlan düşüyor Kahire 31 (a.a.) Amerikanın kendi pamuk ihracatına prim vermek suretile yardımda bulunacağı hakkındaki haber, burada büyük heyecan uyandırmıştır. Borsada pamuk fiatları düşmekte devam ediyor. Meb'uslardan mürekkeb bir heyet, Başvekilden Mısır pamuk ihracatmı korumak için lâzım gelen tedbirlerin alınmasmı rica etmşitir. Filhakika, pamuk ihracatı, Mısırın umumî ihracatının yüzde seksenini tutmaktadır. Başvekil pazartesi günü bu hususta bir cevab vereceğini bildirmiştir. Ticaret Nazırı, bu bahis etrafmda Amerika Birleşik Devletleelçisile görüşmelere başlamıştır. Isveçte casusluğa karşı tedbir alındı Stokholm 31 (a.a.) îsveç Adliye Nezareti, devletin himayesi hususunda mevcud kanunlardaki hükümleri şiddetlendiren yeni bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu kanun lâyihasında casusluğa karşı da çok şiddetli hükümler konulmuştur. lı, çok iptidaî ahlâk anlayışlarıdır; yahud ünkü Cumhuriyet'te çıkan bir eski Yunanistanın sinizm ve stoisizm düAnkara telefonu, Etrüsk tipi şüncesinin en bozulmuş ve kabalaşmış gemilerdeki esaslı kusurlarm dütekrarlarıdır. Muhterem Mehmed Ali zeltileceğini ve İngiliz tezgâhlarına ısAyni kitabında bu noktaları hiç işaret et marlanması mukarrer vapurların siparij miyor. Beni affetsin. Fakat ahlâkçılan edileceğini haber verdi. Etrüsk tipi gemimızm kralı olarak bize takdim ettiği Kı ler, bizim için fena bir sürpriz olmuştur. nahzade Ali Efendi bile bu hazin tek Bir daha böyle nahoş sürprizlere maruz rarın kurbanlarından biridir. kalmamak için tedbirler almak lâzımdır. Kitabda Âşık Paşaya bakmız: «Ku Bu dört geminin matlub evsafı haiz bir lak sözü alır, gönle verir, gene gönülden tarzda yapılamamış olmalarından bir ibo söz dile gider. Hulâsa gözden giren ret dersi alırsak, biraz pahalıya mal olelden çıkar. Kulaktan giren dahi dilden makla beraber, gene bir fayda temin çıkar. Zira âlem dün ve bugün ondadır edilmiş demektir. Bazan surette ve bazan gönülde ve canîstikbalde ısmarlanacak gemiler için dadır. Bu âlem bir dolab gibi hiç dur alınmasını muvafık gördüğümüz başlıca madan döner. Her vücude kısmeti ne ise tedbirler şunlardır: o veçhile yetişir ilâh...» Bu sözlere acı 1 Vapurların plânlannı hazırladıkmazsak gülmeğe mecburuz. İbni Sinadan tan sonra, bunları İngiliz Loyid'ine gösdört asır sonra bu abuksabuk lâkırdılara terip mütaleasını almak, noksanları varsa tahammül edilemez. Yahud: Loyid'in tavsiyelerine tevfikan tashih etHem Utariiten eser Var surele mek, O sürer cismi bu cümle sariate 2 Sipariş verildikten sonra, ikideGibi insanın ahlâkile yıldızlar arasin birde yeni tadiller ve ilâveler isteyip Etda münasebet arayan astrobioloji'nin bu rüsk tipi gemilerdeki gibi bir vaziyete çarpık anlayısı da, Ptoleme'dcn on ıkı düsmemek, asır sonra gevelendiği için asla mazur gö3 Vapurları Loyid'in kontrol ve rülemez. Kmahzadeye gelelim. İki asır ileride tasdikına arzedip ondan sonra tesellüm yiz. Bu tarihte, Avrupada, modern dü etmek, 4 Ucuz etin yahnisi tadsız oîur, şüncenin banisi Descartes vardı. Bir de derler. Yalnız etin değil geminin de ucuKınalızadenin kafa yaşını arayalım. Onun ahlâk görüsünü müellif şu sahrlara zu tadsız oluyor. Onun için en ucuzu desığdırıvor: «Ruh bir hükümdardır ki bu ğil; en iyiyi aramak, 5 Neptunwerft gibi köşede bucaknun vücud memleketindeki saltanatı bakidir. O bu mukavemetten mazul olmaz. ta kalmış tezgâhlara değil; meşhur ve Nihayet olsa olsa burada çadırı bozulur. mücerreb müesseselere sipariş vermek, Fakat ahiret otlağmda kurulur. Manevî 6 Gemiler, tezgâhta iken kuvvetli ve uhrevî saadetler eksilmez, bozulmaz.» bir fen heyetile daimî bir kontrol yapVelhasıl, mes'ul olmak için fani arzula mak. rı tasfiye etmek ve azaltmak, aza kanaat etmek lâzımdır. Bir lokma, bir hırka. İşBu son nokta üzerinde biraz durmak te şark. Hayatı aklımızla ihtiraslanmız isterim. Diyorlar ki Almanyaya ısmarlaarasındaki mücadelede gören ve arzula nan 17 gemi, yalnız iki zat tarafından rımızı, ihtiyaclarımızı asgariye indirme kontrol edilmiştir. Eğer bu, doğru ise, mizi istiyen Zenon, bu ahlâkın çok daha kontrolun gayet sathî yapılmış olduğuna mükemmel sistemini Kınalızadeden bin şüphe yoktur. Çünkü, gemiler, Kil, Rossekiz yüz sene evvel yapmıştı. Hemen :ok, Hamburg ve Bremen'de olmak üzebütün ahlâkçılarımızın tavsiye ettikleıi re, dört ayrı litnanda yapılmışlardır. perhiz an'anesi, eski Yunanistanın Cy Böyle olunca iki murakıbm bütün ömrü, nisme ve daha sonraları Stoicisme ahlâ bu dört şehir arasında seyahatle geçmiş kının mirasına konmuştur: Abstine et Sus demektir. tîne. Kontrol için muhtelif tezgâhlara yalÖteki ahlâkçılarımız, hatta nefsi em nız mühendis değil, makinist ve usta da mare düşmanı Eşref oğlu Abdullah bile, ;önderilmelidir. Bunlar, fabrikalarda bilKınalızadeden geri kaldıkları için bu kı iil çalışarak hem gemilerin inşaatını yasa çerçeve içinde bahse hiç değmezler. bndan takib ederler, hem de bu modern Bunlann içinde, kendilerinden bir iki bin ve yüksek teknikli müesseselerde birşey'er yıl evvel gelen Yunan filozoflan kadar öğrenmiş olurlar. Böylece bir taraftan bile, insan ruhunun üstüne tahlilî bir dü apurlar istediğimiz gibi yapılırken diğer şünce ile gözlerini dikmiş, insiyaklanmı taraftan da tersane personelimizi yetiştirzın, ihtiraslarımızın ve aklımızm mekamek imkânı bulunmuş olur. nizmasını kavramağa azmetmiş tek zekâya tesadüf etmiyoruz. Çünkü, stois yenler gibi tabiate ve akla bağlı görünen Kınalızade bile, insanı anlamak için geri ve kaba bir iç müşahededen (introspection'dan) başka hiçbir haysiyetli metoda başvurmamıştır. Bize bellibaşh Türk ahlâkçılarını, Paris 31 (Hususî) Katil Weid herbirinin eserlerinden iktibaslarla teker man ve arkadaşları hakkındaki jüprıin teker tanıtmak için, âlimlerimiz arasında kararı bu akşam saat 21,10 da tebliğ eIk defa bu canlı seriyi açan üstad Meh dilmiştir. Jüri heyeti bugün beş saat üç med Ali Ayniye karşı büyük şükran duy eyrek süren uzun bir toplantı yaparak, gulan içindeyiz ve kitabının ikinci cildini mahkeme heyetinin sorduğu 80 suale cehasretle bekliyoruz. Çünkü bu seri Tür ablarını bildirmiştir. Bu cevablardan çıkiyede ahlâk görüşünün hangi tesirlere ve tan neticeye göre, katil Weidman'la aran'anelere bağlı olduğunu merak eden kadaşı Roger Million idama mahkum elere, kronolojik bir silsile halinde, Türk dilmişlerdir. Jüri heyeti esbabı muhaffeahlâkçılarının hayatlannı ve eserlerini eyi reddetmiştir. tanıtıyor. Katil Weidman idama mahkum oldu PEYAMt SAFA Izmirde Türkkuşu faaliyeti îzmir, (Hususî) Türkkuşu İzmir ubesinin ikinci yazıh yoklaması bu hafta itecek, bunu sağlık muayenesinin yapılması takib edecektir. Umum müdürün yakında şehrimize gelerek hazırlıklan tetkik etmesi beklenmektedir. Bu sene (A) ve (B) kampları kuruacaktır. Kamplar temmuzda açılacak, dersler iki ay devam edecektir. Kamplann, umaovasında Devlet Havayollan sahaında kurulması tasavvur edilmektedir. Ma amafih Umum Müdürlükçe, Menemen Ulucak köyü civanndaki saha da tetkik dilecektir. Burası da yelken uçuşları için nüsaiddir. Almanyada yabancı radyo dinliyenler hapse mahkum olacaklar Yakalanan kaçakçılar Elektrik idaresine geçen Satye binaları Satye şirketinin tasarrufu altında bulunan bilcümle emlâki için istimlâk lüzumu karan alındığı ve bu kararın Dahiliye Vekâleti tarafından da tasdik edildiği yazılmıştı. Elektrik idaresi, Satyenin Ayaspaşa daki binasına 86,000, Beyazıddaki bina sma da 60.000 lira kıymet takdir etmiştir. Satye itirazda bulunmadığmdan bu kıvmetler kesbi kat'iyet eylemiştir. İki binanm tapulan Elektrik idaresince almmıştır. Milletler Cemiyeti heyeti ve afyon istihsali Afyon müstahsili memleketlerde bir temas seyahati yapmakta olan Milletler Cemiyeti uyuşturucu maddeler bürosu müdürü ve müdür muavinile Ankarada yapılan temaslar bugün neticelenecek tir. Milletler Cemiyeti mümessilleri bugün Ankaradan aynlarak şehrimize döneceklerdir. Öğrendiğimize çöre, Milletler Cemi yeti narmna yapılan bu temaslar şu gayerlere matuf bulunmaktadır: 1 Uyuşturucu madde kaçakçılığmm bütün dünyada kat'î olarak men'i. 2 Ekim ve istihsali tahdid. 3 Müstahsil memleketlerin içme afyonu satmalannı men. Ankarada Vekâletler ve Toprak Mahsulleri Ofisile yapılan temaslar iyi neticeler vermiştir. Heyet, buradan sonra bazı diğer afyon müstahsili memleket leri ziyaret ettikten sonra Cenevreye dönecektir. Bütün bu temaslarm neticeleri 1940 ta Brükselde toplanacak bey nelmilel afyon kongresinde müzakere edilecektir. Berlin 31 (a.a.) Alman Kanunlar resmî mecmuasmm neşrettiği bir emirnameye göre, yabancı radyolarda Almanyayı istihdaf eden bir haberi dinledikten sonra bunu başkalarına tekrarlıyaTemyize gönderilecek cak olan her Alman iki seneye kadar Yugoslav radikal fırkasının hapsedilecektir. Bu haberleri alenî suretdosyalar içtimaı te işaa eden ise beş seneye kadar hapse Ankara, 31 (Telefonla) Temyiz Belgrad 31 (a.a.) Yugoslav ra mahkum olabilecektir. mahkemesine gönderilecek dosyalann Fransız Rumen anlaşmaları muntazam ve noksansız gönderilmesi Ad dikal birliği fırkasının mahallî komitesi, dün bir heyeti umumiye içtimaı akdiııe liye Vekâletince alâkadarlara bildirildi. imzalandı davet edilmiştir. Bu içtima esnasında Postada yeni tayinler Bükreş 31 (a.a.) Fransız Rumen Başvekil Tzvetkovitch, siyasî vaziyetten kültür anlaşması bugün Calinesco'nun Ankara, 31 (Telefonla) îçel Pos ve fırkanın faaliyetinden bahsetmistir. huzurile Gafenco ve Fransanm Bükreş ta Müdürü Salâhaddin Çanakkaleye, Dünya sürat rökorunu kıran Seyhan Posta Müdür Muavini Yaşar da elçisi tarafından imza edilmiştir. tayyareci Ticaret anlaşmast da imzalandı İçel Posta Müdürlüğüne tayin olundular. Berlin 31 (a.a.) Yüzbaşı Hans Paris 31 (a.a.) Fransa ile Ro Dietrle, bir Heinkel avcı tayyaresile dünmanya arasında akdedilmiş olan ticaret Paris 31 (Hususî) Paris borsasmın ya sür'at rökorunu kırmıştır. Mumaileyh, itilâfnamesi, bugün Hariciye Nezaretinbugünkü kapanış fiatlan şunlardır: saatte 746 kilometre, 660 metre katet de Bonnet ile Romanyanm Paris büyük Londra 176,75, Nevyork 37,75 3/4, Bermiştir. Tayyaresi, 1175 beygir kuvvetinelçisi Tataresco arasmda imza edilmiş lin 1516,50, Brüksel 635,37 1/2, Amstertir. dam 2004, Roma 198,90, Cenevre 846,50, de bir motörle mücehhezdi. Eski rökorun sahibi, 23 birincîteşrîn Bu itilâfname, iki memleket arasında kurşun 14.6,10 1/2, bakır 48 1/2 49 1/2, ki mübadelelerin arttırılmasını derpiş et kalay 215,2,6, altın 148,6 1/2, gümüş 1934 tenberi İtalyan Agello olup sür'ati 19 15/16, çinko 13,19,4 1/2. 709 kilometre, 209 metre idj.. mektedir. Ankara 31 (a.a.) Geçen bir hafta içinde Gümrük Muhafaza teşkilâtı, Suriye hududunda: Otuz dört kaçakçı, Açılan noterlikler üç yüz on dört kilo Gümrük ve İnhisar Ankara, 31 (Telefonla) Kütahya, kaçak malile on bir bin yedi yüz defter Adapazarı ve Ayvalık noterlikleri açıl sigara kâğıdı, üç yüz altmış Türk lirası. miştır. Açık bulunan Bandırma noterliğiİstanbulda: Üç kaçakçı ile yirtni altı ne imtihanla bir noter alınacaktır. kilo uyuşturucu maddc ele geçirilmiştir. Türk Yugoslav afyon satış anlaşması 938 senesi sonunda müddeti bitip de İstanbuldaki müzakereler neticelenmediği için üç ay müddetle uzatılan Türk Yugoslav afyon satış anlaşmasmm bu temdid edilen müddeti, dün akşam bitmiştir. Törkiye ile Yugoslavya arasında yeni bir afyon satış anlaşması akdi için bir müddettenberi Belgradda devam eden müzakereler de dün akşam bitmiştir. Anlaşma, temdid edilmiştir. Uludağda kar Bursa, (Hususî) Uludağdaki meteoroloji istasyonundan verilen maluma:a göre: martm on beşindenberi devamlı ağışlar dolayısile Uludağm 2000 metre rtifaındaki oteller mıntakasmda karin üksekliği üç metre yetmiş beş santimi buîmuştur. Şimdiye kadar hiçbir sene kar irtifaı oeller mıntakasmda bu mikdarı bulmadıına göre kış sporlarının bu sene haziraa kadar yapılabileceği tahmin edilmek:edir. Oteller mmtakasından yukarıda iki ain iki yüz metrede kar irtifaı 4,5 metre irvede 2560 metre irtifada 6 7 metren bulmaktadır. PARİS BORSASI Türk Amerikan ticaret anlaşması Türk Amerikan ticaret anlaşması, yeni metni üzerinde de tam mutabakat hasıl olmuştur. Yeni anlaşma bugün veya yarm Ankarada merasimle imzala nacaktır. Ticaret Odasında tayinler Ticaret Odası Sanayi şubesi ,nüdürü Avni Abacı muamelât şubesi «üidürlüğüne tayin edilmiş, Sanayi şubesi mü dürlüğüne de bu şubenin kıymetli ra portörlerinden Vedad getirümiştir.