19 Şubat 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 19 Şubat 1940 Şehrin içinden ( Şehir ve Memleket Haberleri ) Hava seferleri Nisandan itibaren yeni Şehrimizde bir yapı kooperatifi teşkil hatlarda seferler Yıkılan sedlerin yeniden ediliyor başlayor yapılmasına karar verildi İstanbul Yapı Kredi kooperatifi namiBursa (Hususî) M. Kemalpaşa ve Karacabey havalisindeki tuğyan günlerinde, Uluabad deresine indirilen nafıa su işlerine aid bir motör bu köprüye çarparak parçalanmış ve içinde bulunanlardan yalnız makinist kurtulmuş, sürveyyan Hüseyinle Mehmed boğulmuşlardı. Bu seylâb kurbanlarından sürveyyan Hüs^ynin cesedi Abolyond gölü sahillerinde bulunmuştur. Bunun üzerine Bursadan bazı mühendisler bir çelenk götürerek Hüseynin cenazesini merasimle kaldınp göm müşlerdir. Dığer taraftan M. Kemalpaşada suların sürükleyip götürduğü mahalleler arasındaki bahçelerde hergün yeni cesedler çıkarılmaktadır. M. Kemalpaşadaki nüfus zayiatı kat'î bir rakamla tespit edilmiş değildir. Bunun ancak bir tahrir yapılmak suretile anlaşılacağı söylenmektedir. M. Kemalpaşadaki çay kenarlarına kazıklar çakılmak ve çimento torbaları konmak suretile muvakkat sedler yapılmaktadır. Bunlar, ilkbaharda herhangi bir feyezan esnasında etrafı kısmen muhafaza edecektir. Aynca Nafıa Vekâletince Karacabey boğazının temizletilmesine karar verilmiştir. M. Kemalpaşa civarındaki seddelerin de; bu son seylâbda gelen su miktanna gore tahkim ve takviye edilmesi kararlaşmıştır. Şimdi bunların etüdleri yapılmaktadır. Abolyond gölü seddesinin yıkılan kisımları da tamir ve ıslah edilecektir. Ancak sular henüz buralardan tamamen çekilmiş olmadığı gibi inşaat mevsimine kadar da bir iş yapılamıyacaktır. Valimiz Refik Kuraltanın teeşbbüsü üzerine Ziraat Vekâleti, bu havalide koyunları olan yetiştiricilere yardırn olmak üzere 7500 lira göndermiştir. Türkiye hayvanlarını koruma cemiyeti de M. Kemalpaşada kurtarılan hayvanlann aç kalmamaları için (70) bın kilo saman göndermiştir. M. Kemalpaşada pek çok hayvan boğulduğu anlaşılmaktadır. le bir teşekkül vücude getirilmiştir. Şehrimizin tanınmış bazı mühim simalarınm iştirak ettikleri bu kooperatife aid muaddel nızamname, müessisleri tarafından, imza ve tasdik edilmek üzere Ticaret Vekâletine gönderildiği gibi bir nüshası da Belediye riyasetine verilmiştir. Kooperatif faaliyete geçtikten ve 9000 ortak temin ettıkten sonra Ticaret Vekâleti geniş bir yardımla kooperatife iştirak edeceğini alâkadarlara beyan etmiştir. Yapı Kredi kooperatifi, ortaklanna ev yapmakla işe başlayacak, aza ve sermaye adedi arttıkça inşaat miktarı da artacaktır. Ticaret Vekâleti bu nevi kooperatiflerin sayısını artırmak için azamî yardım ve müzaheret vadinde bulunmuştur. Siyasî icmal Norveç ve harb in ordusunun başkumandanı ve yirmi küsur sene evvel Fin milletinin Rus hakimiyetinden halâskârı Mareşal Mannerheim adı kendi namına izafe edilen müstahkem mmtakada Kızılordunun zoru üzerine müdafaa kuvvetlerinin ikinci hatta çekilmiş olduğunu son beyannamesinde haber vermiştir. Burada Finlerin nekadar mukavemet edecekleri belli değildir. Daha geride üçüncü bir hattm daha bulunduğu da söyleniyor. Fakat haricden askerî yardımlar yapılmadıkça Finlerin mukavemeti çok za man devam edemeyecektir. İngiliz matbuatı da bu vaziyeti takdir etmekte ve Finlandiya hükumetinin askerî imdad isteyen resmî müracaatine İsveçin red cevabı vermiş olmasına teessüf etmektedir. Norveç dahi Finlandiya davasına te • veccühkâr olmakla beraber askerî yar * dımda bulunmayacağına şüphe bırakmamıştır. Karada harb hem İsveçin hem de Norveçin kapısı önüne geldiği bir sırada Norveçin karasulan da bir harb sahnesi şeklini almıştır. Şöyle ki Altmark ısmin deki bir Alman açıkdeniz vapuru Oslo dan aldığı müsaade üzerine Norveç ka rasularmı takib ederek yoluna devam eylediği ve beraberinde bitaraflığı muhafaza için iki Norveç gambotu bulunduğu halde bir koyda İngiliz muhriblerinin hücumuna uğramıştır. Karadan 200 metre uzakta ve buzlar içinde cereyan eden bu hâdisede gerek İngilizler gerek Almanlar maktul ve mecruh olarak zayiat vermişlerdir. Almanya Norveçi kendi karasularında bir Alman gemisini himaye ve müdafaa etmediğini ileri sürerek şiddetle protesto etmiş ve tazminat ve tarziye ve eski vaziyetin iadesini istemiştir. Norveç dahi İngiltereyı protesto etmiş ve eski halin iadesiie tazminat talebinde bulunmuştur. ingilteıs ise içinde İngiliz harb esirleri bulunan bir Alman gemisinin Norveç karasularında seyir ve hareket eylemesine müsaade eylemesinden dolayı Norveçi protesto et miştir. Üç taraf da bitaraflığm hukuku dü vel ahkâmının muhafaza edilmemesinden birbirini mes'ul saymaktadır. Bu hâ dise Norveçi harbe sürükleyebilir. Meselâ Almanya denizden değilse de karadan Norveçi sıkıştırabilir. Danimarka hu dudundaki Alman tahşidatı böyle bir harekete başlangıç olabilir. Aradaki boğazlara Almanya hâkim bulunduğundan ordusunu geçen Umumî Harbde Finlandiyaya geçirmiş olduğu gibi kolayca Norveç sahillerine çıkarabilir. lngiletre dahi Norveçi denizden sıkı ablukaya alabilir. Norveç dünyanın en büyük bahrî ticaret filosuna sahib dev letlerden biri bulunduğundan îngiltere Norveçe büyük zararîar ika edebiîır. Fakat gerek Norveç gerek Isveç her ne pahasına olursa olsun bitaraflıklannı ter ketmemeğe azmetmişlerdir. Çünkü Îngiltere ile Fransa Finlandivaya yapılan tecavüzden dolayı föusyaya resmen ilânı harbetmedikleri halde Is veçle Norveç herhangi meselede bi ' taraflıktan ayrıldıklan takdirde bütün yükü yalnız kendilerinin yüklenmiş olacakları ve alrında ezilecekleri kanaatinde bulunuyorlar. Bütün İngiliz matbuatı İsveçin hayatî menfaati Finlandiyaya askerî yard'.mda bulunduğunu müttefikan beyan etse de tngiltere kenarda dururken Rusyaya harbetmemek hususunda Stokholm hükumeti kat'î kararını vermiştir. Binaenaleyh ge rek Finlandiya harbi gerek Norveç karasulanndaki hâdise harbin şimalî Avrupaya yavılmasma meydan bırakmayacaktır. Harb mevziî kaldıkca dünyanın tekrar sulha kavuşması ümidi de büsbütün kaybolmayacaktır. "Efsanei Bira,, nerdesin? Tek hakikat Eğer biraya bir ad takmak lâzım gelseydi, ona kuş siitü demeli. Yani aranmakla ele geçmeyen nesneL Yazan : SELÂHADDiN GUNGÖR Bundan bir kaç ay evvel görülüyor ki dava hayli eskidırl Cemal Nadirin Akşamda güzel bir karikatürü çıkmıştı: Başım dönüyor! Bira mı içtin? Hayır, bira aradım.. O günden bu güne vaziyet değişmiş değildir. Hâlâ bira aramakla meşgulüz. Ve başımız, biranın tesirile değil, hasretile dönüyor! Akşamları mutlaka bir şey «almak» ihtiyacında bulunanları rakı binliğinin ba şmdan ayırıp bira kadehinin içine çek mek, şüphe yok ki vatandaşı şerlerin ehvenine alıştırmak bakımından çok hayırlı bir teşebbüstü. Bira fiatlan ucuzlatıldığı zaman, hepimiz bu teşebbüsü alkışladık. Arük, bol bol, kana kana bira içebilecektik. Fakat, hevesimizin çok geçmeden kursağımızda kaldığını gördük. Bir iki ay müddetle aranılan yerlerde bira bulmak az çok mümkün oluyordu. Bu yiizden, yalnız benim tanıdığım bir kaç hakiki «akşamcı» nın üziim suyunu bırakıp arpa suyuna dadandıklanna şahidim. Biranın gişesini on altı kuruşa tedarik etmek mümkün oldukça, yüksek dereceli içkilerin eski itibarlarını gitgide kaybedecek lerine güphe yoktu. Ne yazık ki, felek kim olduğunu bilsem yakasına sanlacağım bira tiryakilerine bu bolluk günlerini çok gördü. Bu vaziyet karşısında, tabiî gene eski hamam eski taş: Gelsin kırk dokuzluk rakı!.. Zevkten bahsolunmaz ya, ben birayı severim. Buram buram ter döktüğüm bir yaz gününün akşammda iki bardak buzlu biranın verdiği haz, yorgunluğumun biricik mükâfatı yerine geçer. Vakıâ, bira hacımlı bir içkidir. Onu yükte hafif, pahada ağır olan rakıya benzetemeyiz. Midede işgal ettiği yer nispetinde neş'esi temelli ve sürekli olmaz. Bu mahzurundan dolayı çok bira içmenin bir nevi «hamallık» olduğunu söyleyenlere *fcak bile veririm. Fakat buna mukabil, ispirtosu hiç hükmünde oluşu, büyük külfetlere ihtiyac göstermeden istihlâk ediletffcilmesi, biranın bütün kusurlarını ötter. Ustelik, o bir gıdadır da.. Neyse, sözü uzatmayalım. Arpa suyuna methiye ya zacak değiliz. Mevzuu bahsolan, biranın yokluğudur! Bu da kendi nev'ine göre bir buhran sayılır. Sebebsiz, münasebetsiz bir buhran... Neden ileri geliyor bu buhran diye zihnimi hiç yormadım. Yormak da istemem. Bir çoklan gibi benim de istediğim şey var: Bira... Onu da ne yazık ki bulamıyorum. Rakının türlü adları arasında bir tanesi hoşuma gider: Aslan sütü! Bu ara, eğer biraya da bir ad takmak lâzım gelseydi, ona kuş sütü demeliydi. Kuş sütü, yani aranmakla ele geçmeyen nesne!.. Ankaradaki fabrikanın genişletilmesi • îçin tedbirler almdığına dair ortada ha Karacabeydeki seylâb felâketi Halka kolaylık J berler dolaşıyor. Fakat bu haberler eminim ki bir kadeh biranın midede işgal ettiği yer kadar kafalarda yer etmi yor. Bira fabrikası, halka ihtiyacı nispetinde bira yetiştirmekle mükellef bir iş evidir. Şu veya bu sebeble, hele istihlâkin fazla oluşunu, bne sürerek kâfi bira çıkaramarnak, tevile sığar mazeretlerden midir bilmem!... Bazı arkadaşlar, bu vesıle ile mahud Bomonti fabrikasından bahsettiler. Fab rikanın yeniden işletilmesi halinde, biranın hemen bollaşacağını ileri sürenler oldu. Ben, ne Bomonti şırketinde hissedanm, ne de onun fuzulî yardakçılarından biri olmak isterim. Bildiğim bir şey varsa o da şudur: Halkımızı ağır içkilerin elinden kurtarmak için Refik Saydam hükumetinin ilk isabetli karar olmak üzere derhal tatbik sahasına çıkardığı biranın ucuzlatılması işi, hayırlı neticelerini vermeğe başladığı sırada, bira fıçılarının bu kadar çabuk dibi görünmemeliydi! lnhisar idaresi, fiatlar yan yarıya in dikten sonra, istihlâkin en az, iki üç misli artacağım nasıl oldu da önceden hesab edemedi? Ortada inkâr edilemeyecek bir vakıa var: Şişe birasından vazgeçtik, kazino ve birahanelerde de bira bulmak kabil olamıyor. Dün, ben bütün Beyoğlunu altüst ettim. Hiç bir yerde, hatta, tadına bak mak için tek bardak bira yoktu! iptidaî maddeleri memleketimizde yetiştirilen bir içki üzerinde sebebsiz yere ihdas edilen bu zoraki kıtlığın ne zaman sonu geleceğini aklı eren bir kaç kişiys sordum. Müspet veya menfi bir cevab veren çıkmadı. Alâkadarlar, fabrikanın önümüzdeki nisandan evvel, ihtiyac nispetinde bira istihsal edebilecek bir vaziyette bulunacağını temin ediyorlarsa da, buna da inanmak müşkül!.. Şimdi, belki içinizde: Ne yapalım efendim.. Bira da zarurî ihtiyaclar arasında değil ya!.. £k mek bulduğumuza şükredelim. Daha bir kaç ay bira içmezsek kıyamet mi ko par?,>. diyenler olacaktır. Halbuki ben, bu fikirde değilim. Normal zamanlardakinden, hiç de farklı bir vaziyette bulunmuyoruz. Her aradığımız gıda maddesini, dünkünden nihayet üç beş kuruş fazlasına tedarik etmek mümkün... Çarşılar, pazarlar, tıklım tıklım yiyecek, içecekle dolu... Bu bolluk içinde en küçük bir maddenin yokluğu bile gözümüze batıyor: Izmir Istanbul, İstanbul Ankara ve Ankara Adana arasında açılması mu karrer hava seferleri için Havayolları Umum Müdürlüğü tarafından hazırlıklara başlanmıştır. Önümüzdeki nisan iptida sından itibaren bu yenı seferler de açı'mış olacaktır. Hava hattının Samsuna kadar uzatılması da mukarrerdir. Havayolları idaresi bu hattı da bu sene içinde açmak uztre tedbirler almaktadır. Bundan başka, Münakalât Vekâletı tayyare ile sefer yapacak yolculara bir kolaylık olmak üzere yeni bir tarife hazırlamaktadır. Buna nazaran muhalefeti hava ve saire gibi bir sebebden dolayı tayyare mutad seferini yapamadığı takdirde gidiş ve dönüş bileti alan yolcular aynca bir ücret vermeden trenle geldikleri yer lere dönebileceklerdir. MÜTEFERRtK Leblebicilerin dünkü toplantısı Muhtelıf esnaf cemiyetlerinin mutad senelık kongreleri devam etmektedir. Dün de Leblebiciler cemiyetinin umumî heyeti esnaf cemiyetlerinin Cağaloğlun daki merkezinde toplanmıştır. Idare he. yetinin senelik mesai ve hesab raporları okunarak tasvib edildikten sonra yeni heyetin seçimi yapılmış, Hasan Karabo yun, Hasan Gıinaldı, Ramazan Aydın, Haşim Altınoğlu, Osman Terzi ve Arif Gürbüz idare heyetine secilmişlerdir. ŞEHİR İŞLERİ Darülâceze ihtiyaca kâfi gelmiyor Şımdiki Darülâceze ihtiyaca kâfi gel medığinden istanbul Belediyesi Darülâ cezeyi genişletmek tasavvurundadır. Darülâcezenin tevsii için Belediye, hükumete müracaatle sinema ve eğlence yerleri üzerinden ahnmakta olan rüsumun ta mamile mezkur müesseseye terkini iste . miştir. Esasen pek fazla bir miktara baliğ olmıyan bu rüsumun hükumet tarafından tamamile Darülâcezeye terkedileceği umulmaktadır. Fazla yağmurlarm Trakyada yaptığı zararlar Bir kaç gündenberi Trakyada yağan şiddetli yağmurlar yüzünden bazı yerleri seller basmış ve bu arada Lüleburgazla Babaeski arasındaki iki tahta köprü yı kılmıştır. Bir kısım yerlerde sel oldukça fazla olmuş, su irtifaı yarım metreyi geçmistir. Köprüler yıkıldığı için de Kırklareli ile Edirne arasındaki otobüs münakalâtı durmuştur. Evvelki geceden itibaren de yağmur kara çevirmiştir. Doğum artıyor Geçen sene şehrimizde Belediye hu dudları dahilinde 12,344 kişi ölmüştür. Tevellüdat miktarı kat'î olarak tespit edilememekle beraber 25,000 e yakındır. Geçen sene şehrimizde 6,626 kişi evlenmiştir. Boşananların sayısı pek fazla değildir. 939 senesi memlekette en fazla ev lenme senesi olmuştur. Vefiyat, 936 senesinde 13,338 di. üç sene sonra bu miktar azalmış bulunmaktadır. Maliye Vekâletinin bir kararı Maliye Vekâleti, yetim ve tekaüd maaşı alanların merkezde birer fotoğrafla Tinın bulundurulmasına karar vermiştir. Mayıs sonuna kadar gönderilmesi icab eden bu fotoğrafların arkasına sahibinin ismi, soy adı, aylığınm kayıdlı bulunduğu kazanın ismi ve sıra numarası yazıla caktır. On yaşmdan küçük çocuklardan fo toğraf btenmiyecektir. ' '* • • ' • '<ti,r » « • > KÜLTÜR İŞLERİ Muallimlere şark hizmeti verilecek Maarif Vekâleti, muallimlerin mecburî şark hizmetine tâbi tutulmaları mevzuu üzerinde tetkikat yaptırmaktadır. Bu tetkikat müspet netice verdiği takdirde her muallim iki sene Vekâletin tayin edeıceği sark vilâyetlerindeki lise veya orta mekteblerde muallimlik etmek mecbu riyetinde bulunacaktır. Söylendiğine nazaran halen şark vilâyetlerinin bazı yerlerindeki lise ve orta mekteblerde muallimsiz dersler vardır. Tedris senesinin üçte ikisi geçtiği halde çocukların muallimsiz kalmaları caiz görülmemektedir. Maamafih bu hususta henüz verilmiş kat'î bir karar olmadığı ve isin henüz tetkik safhasını geçmediği haber alınmıştır. Ahçı dükkânında rakı içmek istiyen adam Receb adında biri evvelki akşam Fatihte bir ahçı dükkânına gitmis, yanında bulunan Takı şişesini masanm üstüne koyarak rakı içmek istemistir. Bu vaziyeti gören ahçı çırağı Cemil, dükkânda içki içmenin yasak olduğunu söylemişse de Receb dinlememiş, çırak ısrarla mâni olunca, Receb kızarak dışarı fırlamış, ayak üstünde bir miktar rakı içtikten sonra elinde bir bıçakla tekrar dükkândan içeriye girmistir. Recebin, çırağın üzerine hücum ettiğini görenler yetiserek zorla elinden bıcağını almıslar ve kendisini zabıtaya teslim etmişlerdir. Recebin muhakemesi dün sekizinci asIiye mahkemesinde yapılmış, suçlu her nekadar teville inkâr yollarına sapmışsa da, hâdise etrafında dinlenen şahidlerin ifadelerinden suç sabit görülmüs ve altı ay hapsine karar verilmistir. Fakat mahkemece takdirî bazı hafiflerici sebebler den dolayı cezası dört aya indirilmiş ve Receb tevkif edilmiştir. Otomatik telefon şehirlere teşmü edilecek Ankara ve îstanbulda olduğu gibi Adana, Zonguldak, Bursa, Kozlu, Çekirge, Afyon, Adapazarı, Kayseri, İzmit, Balıkesir sehir ve kasabalarımızda da otoma. tik telefon tesisatı yapılmasına karar verilmiştir. Yakında tatbikata geçilecektir. Merhum Sabri Toprak için dün ihtifal yapıldı Adaaada seviadirilen yoknd Eski Ziraat Vekili merhum Sabri Top«Humlar sikeste, câm tehî, yok vücudu mey Kıldın esiri kahve bizi hey zamane hey'.t rağın ölümünün yıldönümü münasebetile dün merhumun Zincirlikuyuda Asrî meDiyen şair, bizim, bu bolluk ve refah zarhktaki kabri başında bir ihtifal yapıldevrinde, içkinin yasak edildiği günlerde mıştır. İhrifale Orman Fakültesi talebe ve olduğu gibi, bir bardak biranın peşinde profesörleri iştirak etmiş, Ziraat Vekâ dolaştığımızı görse, acaba ne derdi?.. leti ve Yüksek Ziraat Enstitüsü namına SALÂHADDtN GUNGÖR kabrine iki çelenk konmuştur. Orman Fakültesi dekan vekili profesör Mazhar Diker tarafından merhumun memlekete yaptığı hizmetlerden bahsedilmiş ve hatırası hürmetle anılarak merasime nihayet verilmiştir. Sivas Çocuk Esirgeme Kurumunun faaliyeti Sıvas (Hususî) Şehrimiz Çocuk Esirgeme kurumu mevcud on ilk okulda. ki 250 yetim ve yoksul çocuklara elbise ve ayakkabı vermek suretile bunları sevindirmiştir. Çocuk Esirgeme kurumu başkanı emek li tuğbay Ethem Tannverdi ve mesai arkadaşiarının her sene olduğu gibi yap tıkları hayırlı ve faydalı teşebbüs muhitimizde takdirle karşılanmaktadır. Bursada tütün piyasası açıldı Bursa, (Hususî) Şehrimizde tütün piyasası açılmıştır. Piyasayı Inhisarlar idaresi açmıştır. Satışlar oldukça hararetlidir. Fiatlardan müstahsil memnundur. Bu sene Bursa mıntakasının bir buçuk milyon liralık tütün satışı yapacağı tahmin olunuyor. çocoklar Muharrem Fevzi TOGAY tevsi Uludağda kaybolan çocuğun Çelikpalas oteli Valimiz ediliyor Bursa (Hususî) Refik Kohikâyesi raltanın teşebbüsleri üzerine, ÇelikpalaBursa, (Hususî) 10 yıl evvel Uludağda kaybolan bir çocuğa aid adlî tahkikatın Bursada tazelendiğini evvelce bildirmiştim. Bunun üzerine Izmirde baytar Azizin yanında bulunduğu iddia olunan bu çocuğun hangi aileye mensub olduğunun her iki ailenin kanları alınmak suretile tayinine karar verilmişti. Bir iki defa bu aileler İstanbul Tıbbı Adlî müesse sesine giderek kan aldırmışlardır. Ahiren kan tahliline aid Tıbbı Adlî raporu Müdokulun himaye heyeti tarafından karşılan deiumumiliğe gelmiş ve dosyasile birlikmış ve yoksul çocuklar sevindirilmiştir. te Birinci Sorgu Hâkimliğine verilmiştir. Okulun baş öğretmeni Tahsinle, hima Sorgu hâkimliği bu rapor üzerine karaye heyeti reisi Ziya Kurttepelinin bu hu rını verecektir. susta takdire değer alâka ve mesaileri geçmiştir. Yukarıki resim, sevindirilen ço Sellüloz fabrikası yarıda mı cuklardan bir kısmını grup halinde göskalıyor? termektedir. İzmit (Hususî muhabirimizden) yapılmakta olan sellüloz I Şehrimizde fabrikasının inşaat müteahhidi Vâhid Akpak ölmüştür. Bu sebeble fabrikanın inşaatı yarıda kalmıştır. İktısad Vekâleti, inşaatm devamı için, fabrikanın, müteakib kısmını yeni bir müteahhide ihale edecektir. Yalnız ölen müteahhidin karışık bir çok işleri görülmekte ve alacaklılar mahkemeye müracaat etmiş olduklarından tasfiye muamelesinin uzayacağı zannedilmektedir. Fabrikanm, kuvvei karibeye gelmiş olan inşaatmın, tekrar uzaması ve faaliyete başlamasınm gecikmesiihtimali vardır. sın tevsii projesinin tatbikı için lâzım olan paranın, şirket sermayesini tezyid suretile temini, prensip olarak hükumet merkezince kabul edilmiş ve alâkadarlara tebligat yapıldığı Vilâyete bildirilmiştir. Bu suretle Bursanın mühim bir ihtiyaca cevab vermeye yetişemiyen Çelikpalası bir misli genişletiimiş olacaktır. Mekteblerde muayene Tekirdağ, (Hususî) Çocuk Esirgeme Kurumunun teşebbüsile, Tekirdağ okullarındaki üç bin çocuğun kulak, boğaz, burun, diş ve sair uzuvlannın umumî muayeneleri yaptırılarak bütün talebelerin sıhhî sicilleri tespit ettirilmektedir. Alınan netice çok enteresan ol muş, talebelerin yüzde otuzu derhal müdahaleyi icab ettirecek vaziyette görülmüstür. îzmitte de bira yok Yangın başlangıcı Kadıköyü Dumlupınar sokağında avukat İbrahimin karısı Emineye aid 1 8 numaralı evin birinci katmdaki sobadan yangın çıkmış, Itfaiye tarafından derhal söndürülmüstür. Adana (Hususî) Şehrimiz ilk okullarının himaye heyetleri, okullarındaki yoksul talebenin elbise, kundura, tedris malzemesi gibi ihtiyaclarile çok yakından alâkadar olmakta ve bunların teminine gayret etmektedir. Bu cümleden olarak Cumhuriyet ilk okulu talebelerinden 130 çocuğun elbise ve kundura ihtiyaclan, bu Güzel San'atlar AkadeMİsinde çay İzmit (Hususî muhabirimizden) îstanbulda olduğu gibi, İzmitte ve mül . hakatında bira bulmak imkânı yoktur. Halk, tnhisarlar idaresinden bira için müracaatinde, menfi bir şekilde karşılan maktadır. Esasen, İzmitte bira bulama mak yeni bir mesele de değildir. Biranın ucuzladığı gündenberi, bir derd halinde devam etmektedir. Bira tiryakileri, buradan temin edemeGazoz kamyonu bir adam dikleri birayı Utanbuldan beher şişesini çiğnedi otuz beş kuruşa getirmekte idiler. Arada Maltepede Aralık sokağında 18 nu bir çok mutavassıtlar bu yüzden geçiniyordu. Şimdi îstanbulda buhran başgös maralı evde oturan şoför Ahmedin idatermiş olduğundan bunu temin etmek de resindeki 50 numarah gazoz kamyonu Suadiyeden geçerken Mehmed oğlu Sübir mesele olmuştur. leymana çarparak sağ ayağından yaralamış, yaralı tedavi altına alınmış, şoför yakalanmıştır. ( Bnzlar arasında kalan Türk vapuru HAVÂ RAPORU Dün, hava yurdun bütün bölgelerinde kapah ve yağışlı geçmiştir. Rüzgârlar yer yer fırtına seklinde Trakya ve Akdeniz kıyılarında şimalî, diğer bölgelerde ce nubî istikametten esmiştir. Karadenizde şimalî ve Egede cenubî fırtınası başla mıştır. Dün, îstanbulda hava sabahleyin bulutlu, öğleden sonra çok bulutlu geçmiş, rüzgâr garbden saniyede 3 5 metre hızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 1011 milibari, sühunet en yüksek 6,8 i, en düşük sıfırın altında 1,1 santigradı göster miştir. Yalnız bir köpek varmış Evvelki günkü nüshamızda Nakilbendde oturan Mustafa Deren imzasile neşredilmiş bir şikâyetname vardı. Bu zat mezkur mahallede sürülerle köpek dolaştığından şikâyet ediyordu. Belediye Tanzifat müdürü dün gazetemize telefon ederek mezkur mahalleye gidip Mustafanın buldurulduğunu ve memurlarla birlikte yapılan araştırmalarda yalnız bir köpeğe tesadüf ve itlâf edildiğini beyan etmiştir. CUMHURİYET Nüshası S kurustur. Kalas'tan kereste yükleyıp Iskenderiyeye getirecek olan Altay vapuru, hamulesini ikmal edip Tunadan çıkmadan nehir donmuş ve vapur buzlar arasında mahsur kalmıştır. Bilâhare vapur sahıbleri tarafından buz kırma vasıtalarıle vapurun kurtarılmasma teşebbüs edilerek uzun müddet Tunada kalmaması temm edilmiştir Vapur limanımıza gelmiş ve kereste haırulesıle Iskenderiyeye hareket etmiştir. Yukarıkı resim Tunada vapurun buzlar arasında mahsur kaldığını göstermektedir. Afconeseraitı! TS^9 Güzel San'atlar Akademısi, Tezyinat kısmı talebeleri tarafından bir çay ziyafeti tertib edilmiş ve Akademi salonlarında geç vakte kadar eğlenilmiştir. Toplantıda güzide bir davetli kütlesi de hazır bulunmuştur. Eesmimiz, talebe ve davetlilerinden bir grupu göstermektedirt • I Haric için ıçm Senelik Altı aylık üç aylık Bir aylık 1400 750 400 150 Kr. 2700 Kr. » 1450 » » 800 » » Yoktur