16 Nisan 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

16 Nisan 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 16 Nisan 1940 MALATYA MEKTUBLARI [ Şehir ve Memleket Haberleri Bono tahkikatı derinleştiriliyor Sorgu hâkimliği dün beş kişîyi daha tevkif etti Malatyada kurulan büyük mensucat fabrikası Devlet elile ve yedi milyon lira sermaye ile vücude getirilen bu eser, birçok Avrupa fabrikalarile rekabet edecek nefasette mal çıkarıyor Isviçre ile ticarî müzakereler Beyanname mühleti dün aksam bitti Şehrimize gelen heyetle, Hiç umulmadık insanların demir biriktirdikleri hayretle görüldü Ellerinde kabili istimal 200 kilodan fazla demir bulunanların vermekle mükellef tutuldukları beyannamelerin üç günlük müddeti dün akşam bitmiştir. Dün Mıntaka Ticaret müdürlüğü fevka lâde kalabalık bir manzara arzediyordu. Ticaret müdürlüğünün bu işe memur tutulan bürosu dün gece geç vakte kadar çalışmıştır. Dün akşama kadar Mıntaka Ticaret müdürlüğüne verılen beyannamelerin yekunu 480 dir. Bunlardan üç yüz kadarı ötedenberi demir ticareti ve sanaynle meşgul olanların verdikleri beyanname lerdir. Herhangi bir vesile ile, inşaat için veya »air işler dolayısile demir alıp da bunlan istimal edememiş olanlar da birer beyanname ile bu demirleri bildırmişlerdir. Fakat, bu arada demir ticareti veya sanayiile hiç alâkası olmayıp demire de birguna ihtiyacları olmayan bazı kimselerin ellerinde büyük demir stoklan bulunduğu hayretle görülmüştür. Öğrendiğimize göre bu arada yalnız bir zatın 100,000 liralık demir stoku vücude ge tirdiği verdiği beyanname ile öğrenil miştir. Demircilikle hiç bir alâkası olmayan ve başka bir iş sahibi olan bu zatın bu stoku ne maksadlarla vücude getirdiği merak olunmaktadır. Ticaret müdürlüğüne verilen beyannameler muhtevası hükumetin isteklerine göre bu akşama kadar tasnif edilerek Ankaraya bildirilecektir. Bu günden itibaren beyannamelerin ne dereceye kadar hakikate uygun ol . duğunun tahkikına başlanacaktır. Demir stoklan ) Siyasî icmal İngilizlerin ihrac hareketi ir hafta evvel Almanlann Norveç sahillerine yaptıkları ihrac hareketine İngilizlerin nasıl mukabelede bulunacaklannı bütün dünya derin bir alâka ile bekleyordu. Bahusus müttefiklerden Ingiltere efkân umumiyesi buna son derecede ehemmiyet verdi. Ingiltere matbuatı ve daha ziyade askerî, bahrî ve havaî mütehassıslar Norveçin gerek sevkülceyş, gerek siyasî ve iktısadî cihetten Büyük Britanya için son derecede kıymeti olduğundan bahisle burada Almanlann yerleşmesinden Ingiltere için doğabilecek tehlikeleri saymakta ve izah etmekte idi. Bu cümleden yeni Alman hava ve deniz üslerinin Ingilterenin şark sahillerine çok yaklaşmış olacaklarını yazıyorlardı. Diğer taraftan küçük bitaraf memleketler bütün ümidlerini Ingilterenin Norveçe yalnız mayin dökmek ve tayyare ve filo akını yapmakla kalmayıp her harbde başlıca amil olan askerle de yardım etmesine bağlamıştı. Büyük bitaraf devletlerden bulunan ltalya ile Sovyetler Birliği bundan sonra siyasetlerinin istikametini tayın et mek ve harekete geçmek için Norveçteki vaziyetin alacağı kat'î şekli bekleyorlardı. Malumdur ki Norveçin Almanlar tarafından istilâsı üzerine gerek ltalyan gerek Sovyet matbuatı lisanlarım değiştirmişler ve lngiltereye hücum etmişlerdir. Ayni zamanda bitaraf küçük hükumetlere karşı şiddetli tehdidler savrulmaktadır. Sovyetler Birliği hükumetinin neşir vasıtası Izvestiya gazetesinin telgrafla bildirilen son makalesinde büyük devletlerin hareketi yolu üzerindeki küçük dev letler için hakkı hayat ve bitaraflık ola mıyaoağım yazmış olması Rusyanın komşusu bütün küçük hükumetler için bir ihtar teşkil etmişti. Lâkin dün Ingiltere hükumeti tarafından neşredilen on kelimelik bir resmî tebliğde bildirildiği veçhile Norveçin muhtelif noktalarına tngiliz askerî kuvvetlerinin ihrac edilmesi bütün vaziyeti değiştirmiştir. lngilterenin lskandinavyada yalnız deniz ve havada değil karada dahi Almanya ile harbi kabul ettiğini ilârt eylemesi büyük ve küçük umum devletler üzerinde derin intıba bırakacaktır. Tebliğde lngiliz kuvvetlerinin nere lere ihrac edildiği tasrih edilmemiştir. İhrac olunan yerlerde Alman kuvvetlerile derhal temas ve musademe imkânı bulunsaydı şüphesiz bu noktalann gizli tutulmasına hacet bulunmazdı. Belki de Ingilizler Narvik'in daha şimaline ve Kutub denizi sahillerine ihrac yapmışlar dır. Bu havaliye asıl Norveçten demiryblu yoktur. Bunun için 'Norveç hükumeti tnevcu du 30,000 olan hazarî ordusunun yarısını ^imalî kutub fırkası namı altında daima bu uzak yerde bulundurmaktadır. şimdiye kadar Almanlann ayak basmadıkları bu havalide karaya ihrac kolay olacağı gibi karadaki Norveçin nizamiye fırkasından da büyük bir yardım göre cektir. Eğer ihrac buraya yapılmışsa harb vaziyeti üzerine tesir eylemesi zaman işi olur. Eğer Şimal denizi sahillerine ihrac yapılmışsa askerî vaziyetin üzerinde derhal tesirini yapar. Herhalde Norveçe tn» gilizlerin ihrac yapmasile garbdaki cepheye ilâveten Avrupanın şimalinde de yeni bir cephe kurulmuş oluyor. Burada uzun ve çetin bir boğuşma başlamak üzej,edir. daha geniş şeraitli bir muahede görüşülüyor Müddeti bitmek üzere olan Tüıkiye Isviçre ticaret anlaşması yerine iki memleket arasında yeni bir anlaşma yapmak üzere Isviçreden bir heyet gelmiş ve ilk temaslar dün şehrimizde yapılmıştır. Dün Cumhuriyet Merkez Bankasında başlayan müzakerelçrde Isviçre federal hükumetini üç kişilik bir heyet temsil etmektedir. Türk heyeti Hariciyeden Bedri Tahirin riyaseti altında Ticaretten Zeki Zeybekoğlu ve raportör Ercümend Işıldan mürekkebdir. Türkiye Isviçre arasındaki ticarî münasebat ötedenberi iki memleketin bünyelerine göre şayanı memnuniyet bir halde olmakla beraber Avrupanın şimalindeki harbden sonra daha ziyade ehemmiyet kesbetmiş ve bilhassa Isviçre birçok maddeleri memleketimizden tedarik etmeğe başlamıştır. Yeni anlaşmanın bu bakımdan eskisinden farklı ve iki memleket ticaretinin inkişafı için daha müsaid zemin hazırlayıcı mahivette olacağı anlaşılmaktadır. Gayrimübadil bonolan sahtekârlığı etrafındaki tahkikat, devam etmektedir. Tahkikat sahnesi genişledikçe ellerinde bono bulunan bir çok kimseler bonolannın sahte olup olmadığını anlamak üzere Emniyet müdürlüğüne müracaatte bulunuyorlar. Balıkpazarmda sarraflık yapan ve Kadıköyde oturan Malhasoğlunda bulunan 200 bono içinde muhtelif sahte bonolara rasgelindiği söylenilmektedir. Malhasoğlundaki 200 bono aşağı yukarı 50 bin lira kadar tutmaktadır. Bundan başka gene Balıkpazarmda sarraf Vasilde de böyle bazı bonoların bulunduğu şayidir. Malhasoğlu ile Vasildeki bonoların hepsi alınarak tetkik edilmek üzere Defterdarlığa gönderilmiştir. Dün Malhasoğlunun Kadıköydeki evinde de bir arama ya pılmıştır. Şimdiye kadar yapılan tahkikatta bo . no sahtekârlığı işini Nihadla Hüsnünün idare ettikleri kuvvetli bir ihtimal dahiline girmiştir. Tahkikata muhtelif cephe lerden devam edilmektedir. Diğer taraftan, dün, sahte mübadil bonosu tahkikatınm Adliyeye intikal eden kısmile meşgul olan dördüncü sorgu hâkimliğince yeniden beş kişi hakkında tevkif müzekkereleri kesilmiştir. Bunlar Hüseyin Avni, Ahmed Hikmet, Hüseyin Hüsnü, Halid Kırmaz ve Halil isimlerindedir. Bu tevkiflerin, son safhada meyMalatya mensucat fabrikasınm içinden iki görünüş dana çıkanlan sahte bonolarla ve sahte bonoların ciro muamelelerile alâkadar olMalatya (Hususî) lş, Ziraat ve Sü halindeyiz. Günlük terakkiyi basiretle taduğu anlaşılmaktadır. Sorgu hâkimliğin rner bankalarının miişterek hisselerile 5 kib ve tatbik ediyoruz.» milyon sermayeli ve aynca 2 milyon Bu malumatı aldıktan sonra Umum de isticvablar devam halindedir. kredi sermaye ile kurulmuş anonim bir Müdür muavininin kıymetli arkadaşlığile şirket halinde meydana getirilen Malatya fabrikayı gezdim. KÜLTÜR tŞLERÎ 50 numaralı dahilî otomatik telefonile mensucat fabrikası mıllî sanayi manzu mesinde göğsümüzü kabartacak muaz iç muhaberesi temin edilen büyük fabri Enstitüden çıkmıyan müfetzam bir müessesedir. Kezalik bu manzu ka bir kısa demiryolile istasyona bağlantişler kurs görecekler meye Adana mensucat fabrikasile pamuk mıştır. Oradan gelen ve büyük kapıdan giren ham madde öbür tarafta etiketli, Maarif Vekâleti, bundan sonra ilk tedçırçır fabrikası da dahildir. Bu muazzam millî müessesenin inşaa ambalâjlı ve piyasaya arzedilmiş kumaş risat müfettişi olabilmek hakkım münhasıran Gazi Terbiye enstitüsü mezunlaııtma temmuz 1937 de başlanmış ve ağus olarak çıkıyor. Evvelâ akord olarak çalışanlar için na vermiştir. Diğer taraftan halen müfettos 939 da ikmal edilmiştir. Fabrikanın işgal ettiği saha 338 bin metre murabbaı kurulan yemekhaneye giriyoruz. Bundan tiş olup da enstitüden çıkmamış bulunanve binalarmın sathı 48 bin metre murab 500 metrelik bir koridoru geçiyor ve lar bir kursa tâbi tutulacaklardır. Kurs baı ve 190 bin metre mikâbıdır. Fabri 2,5 kilometrelik iltisak hattına nazır olan önümüzdeki yaz tatilinde Ankarada Gazi kanın azametini iyice anlayabilmek için umumî kapıya çıkıyoruz. Pamuklar bu Terbiye enstitüsünde açılacak, bu vasıfsarfedilen inşaat malzemesini de bilmek kapıdan giriyor. Hallaç makinelerine ge ta bulunan bütün ilk tedrisat müfettişieri liyor. Burada atıldıktan sonra harman kursa iştirak edeceklerdir. lâzımdır. makinelerine veriliyor. % 70 ve 60 halilnşaatta 7250 ton çimento, 2300 ton ta yapıyor. Demir borulu kanallarla bi 23 nisana hazırlıklar başladı demır, I 32 bin ton dığer inşaat malze rinci kısma gidiyor. Her yerde miknatistî 23 nisan çocuk bayramına aid kutlu mesi kullanılmış ve 329 bin yüz işçi yev tertibatla yangına mâni olunmuştur. Bülama programmı hazırlajnak üzere, kaza miyesi verilmiştir. Malatyaya ilk tuğla, tün makineler otomatiktir ve ihtiyactan kaymakamları, Çocuk Esirgeme Kurumu, beton ve kiremid fabrika inşaatile gir fazla geldi mi stop yapıyor. Ondan sonmiştir. Binalar kısmı 2 milyon 200 bin ra ayni tul ve sıkletteki makinelerden ge Kızılay genclik teşekkülleri, ilkmekteb liraya mal olmuştur. Makinelerı 3 milyon çiyor. Ve 36 metre tulünde pamuk blok çocuklara yardım birliği mümessillerinlıraya mubayaa edilmiştir. Teşrinievvel ları vücude getiriliyor. Terazi on altı ki den mürekeb bir heyet teşekkül etmiştir. 1939 da işe başlayan fabrika kânunuev loya ayarlıdır. 200 toleransı vardır. 200 Heyet yarın sabah saat onda Vali muavivel nihayetinde tecrübe safhasını ikmal den fazla oldu mu tekrar makineye gidi ni Halukun başkanhğı altında Vilâyette ve 1 kânunusani 940 da normal işlemeğe yor ve ayni miktara iblâğ ediliyor. On bir toplantı yaparak programın esaslanm geçmiş ve iplik kısmı normal işletmeye dan tarama kısmına geçiyor. Hassas ma tespit edecektir. Perşembe günü gene Vali muavini Hageçişinin 25 inci günü 1000 kişiden iba kinelerde taranarak temizleniyor. Elyaf ret ikinci ekipi teşkil etmiştir. Ve 1 6 saat taraklarında en ince ve asıl tellere ayn lukun riyasetinde kaymakamlarla maarif mesai ile dokuma kısmı birinci ekpi ta lıyor. Ayni zamanda temizlenerek mev müdürlüğü ve Halkevleri başkanlarınm işmamen doldurarak grup grup ikinci eki zun bir halde sevkedUiyor. lğlere geçi tirakile bir toplantı yapılacak, bu toplanpi tamamlamağa başlamıştır. Ve bu gün yor. 30, 20, 24, 60 numaraya kadar ve tıda da 1 9 mayıs genclik bayramına aid dört komple 96 metre, 16 saat, 400 ma yani imal edilecek kumaşın inceliği nis program hazrrlanacaktır. petinde inceltiyor. Bazan iki kat olan ipkine 1 1,5 saat mesai yapmıştır. MÜTEFERRİK Fabrika inşaatına başlanırken yapılan lik kelep makinelerinde çile halinde pi yasaya çıkarılıyor ve 4,5 paketlik ip çi General Kâzım Dirik etüdlerle muhitin ilk ihtiyacını temin ve leleri haline getiriliyor. daha ekonomik bir istihsal projesinin taîstanbula geldi Dokuma kısmına geçiyoruz. Her şey hakkuku gayesile 1 5 bin ik tevsii takar Trakya genel müfettişi Kâzım Dirik rür etmiş, buna muktazi inşaat esası fab en ince teferruatına kadar hesablanmış rika grupile beraber tahakkuk ettirilerek tır. Arzanî 7 renk ve tulânî namütenahi dişlerini tedavi ettirmek üzere dün şehbu sene makine kadrosuna kânunusani iplik atan makineler vardır. Desenleri iş rimize gelmiştir. Yarın tekrar Trakyaya iptidasında dahil olmuş ve işlemeğe açıl leyebilmek için raporlu desen makinelerı dünecektir. General Kâzım Dirik, dün Valiyi zimıştır. Bu suretle 27 bin iğ iplik ve 435 dairesine gidiyoruz. Desenisatörün yapdokuma makinesi boya ve apertör tesi tığı resim bir makineye gidiyor, orada ra yaret etmiştir. satını muhtevi fabrika günlük istihsali 20 pora tatbik ve kâğıd kalıba çıkarılıyor. Vali Yalovaya gitti vasatî iplik numarasında bu gün filen 46 Kumaşlar bu şekilde ve fennî ameliye lerden geçtikten sonra kontrol dairesine Vali ve Belediye reisi Lutfi Kırdar Yabin kilo iplik istihsal etmektedir. «Do kuma kısmı» 19 milyon 700 mekik atkı, gidiyor ve son bir ihtimama tâbi tutula lovaya ve oradan da Yalova kaymakayani vasatî 15 bin metre kumaş istihsal rak elektrikli aynada pürüzler alınıyor. mile birlikte Çınarcık nahiyesine giderek nahiyenin ihtiyaclarını tetkik etmiştir. vaziyetinde bulunuyor. Kaliteleri, renkli, Sakat ekarte ediliyor. Boya kısmı da bir âlemdir. Kazanlar Son seller Çınarcık köprüsünü yıktığınkare, re'yeli gibi muhteliftir. Kısa bir miiddet sonra istihsal yevmî 35 bin met da kimyevî tahammüle göre bekletilen dan bu köprü yeniden inşa edilecektir. iplikler sonra kurutuluyor ve imalâtha reyi bulacaktır. neye gidiyor. Boya laboratuan ayrı bir Jacques Copeau tstanbulda Manifatura piyasasının bu günkii grizî müessese halindedir. Kantini, 25 yataklı Fransanın tanınmış sahne vazılaundan mevsiminde müessir müdahale imkânını hastanesi, 28 memur evi, 600 kişilik be Jacques Copeau şehrimize gelmiş ve bulduğu gibi Müdafaanın siparişleri üze kârlar apartımanı, bakkal, berber, maniFransanın Istanbul baskonsolosu Binet rinde de faydalı ve seri istihsalleri var fatura dükkânını ve hulâsa bütün müş ile birlikte dün Vilâyete giderek Vali ve ^ır. Türkiyenin her tarafına mal verilmek temilâtile Malatya mensucat fabrikası Belediye reisi Dr. Lutfi Kırdan makatedir. Bir balyaya kadar her müşterinin millî gururun muazzam bir abidesidir. mında ziyaret etmiştir. talebi is'af edilmektedir. Ancak AvrupaFransız san'atkân, birisi yarın Unyon dan bazı tüccarlarımız uzun kredi mal almakla beraber spekiilâsyona müsaid ve ECNEBt MEHAFİLDE Fransezde, diğeri de perşembe günü Güzel San'atlar Akademisinde olmak üzebinbir kombinezon bulunduğu için kalite re iki konferans verecek ve bu arada ve nescî mukavemet itibarile millî bir Amiral Mouren gitti Fransız klâsiklerine aid şiirler okuyacaküstünlük temin edildiği halde takdimen Fransız pasif korunma mütehassısı A tır. Kendisi Fransada en güzel şiir okuve tercihan Avrupa fabrikalarına başvuranlarımız vardır. Fakat netice piyasaya ıniral Mouren dün Ankaradan şehrimize makla maruf bulunmaktadır. gelmiş ve akşamki trenle Parise hareket hâkim olunacağına itimad etmelidir. Fransız sahne vazıı dün öğledeı. sonetmiştir. Fabrika Umumî Müdürü Ziya, fabrika ra gene Fransız konsolosile birlikte ÜniLÎMANDA versite Rektörünü ziyaret etmiştir. faaliyeti hakkında bana şu izahatı ver di: Jacques Kömür navlun tarifesinin gidecektir. Copeau buradan Ankaraya « ltalyan, Japon ve Alman mensucatile rekabet edeceğiz. 3000 amelenin tetkiki bugün başlayor Hava seferleri tehir edildi topraktan alınarak giydirilmesi ve idaresi Kömür havzasile Türk limanlan arasınbaşhbaşına bir davadır. Bu gün bütün da yeni kömür nakliye navlun tarifesinin Evvelce hazırlanan programa göre ls>fabrika personalitelerile teknisyenlerile tatbikına bugünden itibaren başlanacak tanbul Ankara lzmir arasında tayyare ve işçisile tamamen Türk ve yerlidir. ltalile yolcu nakliyatı dün sabahtan itibaren tır. yan ayarında kutil «iri çubuklu yatak başlayacaktı. Fakat her üç şehirde de Karadeniz hattı tarifesi yüzleri» yapamayacağımız ileri sürülüyor hava meydanlannın son yağan yağmurlar ve propaganda yapılıyordu. O davada da Devlet Denizyolları idaresinin Karade yüzünden su altında bulunması bu sefermuvaffak olduk. Desen ve nesic itibarile niz hattı için tertib ettiği yaz tarifesinin leri imkânsızlaştırmıştır. Tayyare ile yolve kemali cesaretle faik olduğumuzu id tatbikına bugün başlanacaktır. Yeni tari cu nakliyatına havalar düzeldikten sonra dia edebiliriz. fenin eskisinden baslıca farkı Karadeniz başlanacaktır. Ipekli fistan desenlerinin envaı yapıl limanlarından postaların birer gün evvel Esnaf hastanesi büyütülüyor , mıştır. Hepsi sabit boyalıdır. Millî Şefin kalkması olacaktır. Esnaf hastanesinin şimdi bulunduğu bison seyahatlerinde gördükleri ve takdir Denizlerde fırtınalar na hastane ihtiyacına kifayet etmediğinbuyurarak verdıkleri direktif veçhile azaMemleketimizi çevreleyen denizlerde den Alemdardaki Sıhhat yurdu binası kimî randımana doğru gidiyoruz. Bu iti barla şehirliler için de Avrupadan getir fırtınalar devam etmekte ve bazı kazalar ralanmıştır. Yeni bina daha müsaid oldiğimiz 1940 desenleri gibi imalâta baş olduğu gelen haberlerden anlaşılmaktadır. duğundan mevcud yatak adedi de 25 ten ladık. En şık Türk kadınlarını memnun Karadenizde karayel, Marmarada poyraz, 49 a çıkarılacaktır. Esnaf teşekkülleri biredecek modern ipekliler imaline başla Ege denizi ve Akdenizde de cenub fırtı liği hastanenin şimdiki binasında bekâr dık. Bütün Avrupa fabrikalarile temas nası vardır. esnaf için bir yurd açacaktır. ÜNİVERSİTEDE Felsefe muallimleri için kurs açılacak Maarif Vekâleti lise felsefe muallimlerinin bilgilerini arttırmak ve kendilerini yeni ilim cereyanlarile temasa getirmek üzere bir kursa tâbi tutmağa karar vermişti. Geçen sene tatbik edilemiyen bu kararın bu sene tahakkuk ettirilmesi için alâkadarlara emir gelmiştir. Kurs bu yaz tatilinde Istanbul Üniversitesinde açılacaktır. Edebiyat Fakültesinde bir heyet kursun ne suretle faaliyette bulunacağına dair bir program hazırlayarak Maarif VeHariçden demir ithâli Son hâdiselerden sonra hariçden de • kâletine gönderecektir. mir ithali büsbütün imkânsız bir hale gelUniversite bayrağı için miştir. Bunun için Ingiltere ve Italyaya gidecek olan demir mubayaa heyetleri de anket kalmıştır. Yalnız Amerikadan yola çı Üniversite Rektörlüğü, bir müddet evkarılan bir parti demir gelmektedir. vel tstanbul Üniversitesi için de sembo Karabiık fabrikası ilk hadde demirini lik bir bayrak yapılmasına karar vermiş, 6 mayısta piyasaya verecektir. bu hususta talebeler ve san'atkârlar arasında bir anket açmıştı. Şimdiye kadar Universiteye on iki model gönderilmiş tir. Bu modeller evvelki gün Maarif Vekili Hasan Âli Yücele gösterilerek reyi alınmıştır. Alâkadarlar, teklif edilen bayrak şekillerini muvafık bulmamaktadır lar. Bu itibarla, Universitenin bütün fa kültelerinin remzini ihtiva etmesi istenen bayrağın zarif ve manalı olması için ankete devam edilecek, Güzel San'atlar Akademisinden de örnekler istenecektir. Piyasada külliyetli miktarda bulunan Terimler meselesi sahte asprin Bayer tahkikatına devam hallolunmak üzere... n< edilmektedir. Bugüne kadar yapılan tahkikatta hemen piyasada bulunan Bayer Universitede terim işlerile uğraşan heasprinlerinin hepsinin sahte olduğu neti yetler çalışmalarına devam etmektedir. cesine varılmıştır. Tıb fakültesi faaliyetini ikmal ederek tesPiyasadan toplanan asprinlerin hepsi pit ettiği terimleri Maarif Vekâletine göngümrükte tahlil edilmekte ve sahte olduk dermiştir. Fen fakültesi de yakında işini ları tespit edilmektedir. bitirecektir. Bu maksadla, bu hafta içinEskidenberi piyasada bulunan tüp ve de Üniversite Rektörünün riyaseti a'.tınkâğıd içindeki asprinler, bugün ayni am da bütün heyet azalannın iştirakile bir balâjlarla fakat sahte olarak piyasada bu toplantı yapılacak, şimdiye kadarki sarfı lunmaktadır. Sahte aspirinler sıcak suda mesaiden elde edilen neticeler gözden ancak 45 dakikada eriyebilmiştir. geçirilecektir. Dün sahte asprin sattığı tespit edilen Yeni ders senesi başına kadar seçilen bakkal, aktar ve hatta eczacı olarak 810 terimler, Maarif Vekâletinin tetkikinden kişinin Emniyet müdürlüğünde ifadeleri geçtikten sonra birer bülten halinde ders alınmıştır. Bu meyanda yapılan araştırıl profesörlerine dağıtılacak, talebeler yalmada fazla miktarda sahte asprin bulu nız bu terimlerden mes'ul olacaktır. nan Tahtakalede Sabuncu hanında Mehmed Besim adında bîri de sorguya çekil Yağmurların bozdugu yollar miştir. yeniden tamir edilecek Piyasadan külliyetli miktarda sahte asprin Bayer toplamakla beraber bunSon yağmurlar dolayısile şehir dahiların imal edildiği yer henüz tespit edile lindeki yollardan bir kısmı tamire muhmemiştir. Maamafih düne kadar bu iş ü tac bir hale gelmiştir. Belediye bütçesinzerindeki tahkikat genişlemiş olduğundan de bunların tamirine aid tahsisat da bitimalâthanenin ve suçlulannın çok kısa miştir. Belediye kazino, otel ve saire gibir zamanda meydana çıkarılacağma mu bi inşaata ayrılan tahsisattan 40,000 lirayı buraya sarfa karar vermiştir. hakkak nazarile bakılmaktadır. Sahte aspirinler Tahkikat devam ediyor, imalât yeri henüz bulunamadı Maharrem Feyzi TOGAY Dr. thsan Şükrü Aksel mühim bir tıbbî film gösterecek Türk Mikrobiyoloji cemiyetinden: 18/4/940 perşembe günü saat 18,30 da Etıbba Odası konferans salonunda yapılacak aylık toplantıda «Köpekte menenjit lenfositer vak'ası» Dr. lhsan Şükrü Aksel tarafından; ve «Kanın klinikte ehemmiyeti ve bozukluklan ve tedavisi» hakkında altı kısımlık bir sinema filmi gösterileceğinden muhterem meslektaşlarm teşrifleri rica olunur. Bomontide istihsal tecrübeleri Fabrika yılda 10 milyon litre bira çıkaracak HAVA RAPORU Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alınan malumata göre dün hava yurdun Akdeniz sahillerile cenubu şarkî Anadoluda çok bulutlu ve mevziî yağışlı, diğer bölgelerde kapalı ve yer yer yağışlı geçmiş, rüzgârlar bütün bölgelerde cenub ve garb istikametlerinden, Trakya, Kocaeli, Ege ve doğu bölgelerle Akdeniz sahillerinde orta kuvvette, diğer yerlerde fırtına şeklinde esmiş, denizlerimizde garbdan fırtınalar mutedil olarak devam etmiştir. Dün lstanbulda hava kapalı ve yağışîı geçmiş, rüzgâr cenubî istikametten saniyede 3 1 0 metre hızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 1010,2 milibardı. Sühunet en yüksek 9,2 ve en düşük 6 santigrad kaydetmiştir. CUMHURİYET Bomonti bira fabrikasınm uzaktan manzarası Inhisarlar Vekâleti hesabına satın alınması takarrür eden ve mubayaa mukavelesi hakkındaki kanun projesi Büyük Millet Meclisine verilen Bomonti bira fabrikasında istihsalât tecrübeleri yapılmaktadır. Fabrika henüz satın alınmadığı için bu istihsalât tecrübe mahiyetinde olmakla beraber bir nevi hazırlık halindedir. Yapılan ilk tecrübeler bazı noksanîarın ikmali halinde Bomonti fabrikasınm senevî 10,000,000 litreye kadar biıa istihsaline müsaid olduğu neticesini vermiştir. 1400 Kr. 2700 Kr. Bomonti fabrikasile birlikte Bomonti Senelîk Alb aylık 750 » 1450 > Nektar şirketine aid bulunan Izmirdeki 800 » Üç aylık 400 » bira fabrikası da satın alınmaktadır. Yoktur Bir aylık 150 > Kanun çıkar çıkmaz Inhisarlar umum müdürlüğü tstanbul ve tzmirdeki fabrikaları tesellüm edecektir. Esasen şimdi Gazetemize gönderüen evrak ve yazılar tecrübe yapan muvakakt bir ekip bulun nefredilsin, edilmesin iade edilmez ve duğundan yeni kadro kolaylıkla tejeküül zıyaından mes'oliyet kabul olunmaz. edecektir. Abone şeraıtı Nüshası S kurustur. Haric ( Türkiye içm l için Dikkat