27 Nisan 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

2 CUMHURİYET 27 Ni*an 1940 Şehrin içinden { Şehir ve Memleket Haberleri ) Karaköy meydanı Genişletme ameliyesi için istimlâk muamelelerine başlanıyor Belediye Karaköy meydanının tevsi ve ıslahı için şehircilik mütehassısı M. Prost'a bir proje hazırlatmıştır. Bu iti barla bir kaç gün içinde istimlâk mua meleleri başlayacaktır. Muameleler ik mal edildikten sonra Karaköyde Havyar hanının bulunduğu ada börekçi firım da dahil olmak üzere istimlâk edilecek ve köprünün durus. vaziyetine göre Ziraat Bankası hizasmdan itibaren meyilli bir hat halinde Karaköy caddesine kadar bu saha düzeltilecektir. Bundan maada Domuz sokağından itibaren Cenyo'nun bulunduğu ada da istimlâk edilecektir. Belediye buralarda fazla istimlâk yaparak açılacak arsalan satmak suretile istimlâk parasını kapat mağa çlışacaktır. Halis Türk çorabı GİRİŞİLEN TECRÜBELER Türk fabrikalarınm yüzde seksen yerli malzeme ile çorab imali denemeleri iyi netice verdi • Yazant SALÂHAPDİN GÜNGÖR j Yumurta ticaretimiz birdenbire genişliyor Ingiltere, münhasıran yumurta almak üzere vapurlar gönderiyor Yumurta rhracat tacirleri, dün akşam Ticaret Vekâleti Başkontrolörlüğünd Başkontrolör Hakkı Nezihi Erksonun riyaseti altmda mühim bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda, lngilterenin yumurtalarımıza birdenbire büyük bir alıcı olarak meydana çıkması üzerine bu büyük talebin karşılanması mevzuu üzerinde görüşülmüştür. Son aylarda memleketimizden bazı yumurta partileri alan lngiltereden birdenbire yumurtalarımıza geniş bir taleb gösterilmiş ve memleketimize sureti mahsusada yalnız yumurta yüklemek üzere vapurlar gönderileceği bildirilerek ilk vapurun lstanbul yolunda olduğu ilâve olunmuştur. Dünkü içtimada ilk gelecek ve onu takib edecek vapurlara vumurta hazırlanması mevzuu üzerinde görüşülmüştür. Bu vapurlar münhasıran yumurta yükleyeceğine göre verilecek partiler çok büyük olacaktır. Bu itibarla yumurta ticaretimizin buna göre tanzimı ve yumurta tacirlerinin elbirliğile hareketi icab etmektedir. Dünkü toplantıda bu hazırlık ve sevkiyatın esaslan üzerinde mutabık kalınmıştır. Danimarkanın altnanlarca istilâsmdan sonra Danimarka yumurtalarının lngiliz piyasasındaki mühim mevkiini Türk yumurtalarının alacağı görülmektedir. Kira ihtikârı! İlk davaya, Millî Korunma kanununa göre, dün bakıldı Ev kirasını artıımak suretile ihtikâr yaparak millî korunma kanununa muhalif hareketten Istanbulda dün ilk dava açılmış, muhakeme, meşhud suç kanununa göre derhal başlamıştır. Dün akşam, lstanbul dördüncü asliye cezada başlayan muhakemede, suçlu yerinde Dragomis Komandorof adh bir Bulgar bulunmaktadır. Kendisi hakkında, Tahtakalede Rüstempaşa caddesinde Balkapanı sokağında I 1 numaralı dükkânda kiracı olan David Mizrahinin Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bürosunf ihbarı üzerine tahkikata geçilmiş, tertibat alınarak, dükkânda meşhud suçla vaziyet ortaya konulmuştur. Dava, millî korunma kanununun 30 uncu ve 58 inci maddelerine uygundur. Suçlu Dragomis Komandorof, sorguya çekilirken, kendisinin bu sene de geçen sene olduğu gibi ayda 20 liradan 10 ayIık bir kuntrat hazırladığını, yeni kuntrat hükmünün mayıstan itibaren işleyeceğini, kiracısından ne peşin para aldığını, ne fazla istediğini söylemiştir. Ele geçen bonolar bahsine gelince, bunların da kendisi yakında Bulgaristana gideceğinden, bonolan bankada kırdırmayı düşündüğünü, icar bedelinin ödenmesinde bir kolaylık olmak üzere bono usulünü benimsediğini ortaya atmıştır. Kiracısı fırçacı David Mizrahi isiml genc, kendisinin dört beş senedir bu adamın dükkânını kira ile tuttuğunu, kira bedeli evvelce on beş lira iken, dükkân sahibinin geçen sene yirmi liraya çıkardığını, bu sene ise otuz istediğini ve pazarlıkla yirmi yediye indiğini, yedi liralık farkın da bono ile ödenmesi taklifinde bulunduğunu anlatmıştır. Ve bu arada «Dükkân sahibi Maliyeye borcludur da Maliye kiraya haciz vazedemesin diye bono alıyor» demiştir. Suçlu, kiracısının muntazam tediyede bulunmadığını, peşin para vermediğini ve altı, yedi senedir bu yüzden araları açık olduğunu iddia etmiştir. Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bürosu komiseri Adnan, komiser muavini lrfan, elbiseci Mayer Şimon şahid olarak dinlenilmişler ve neticede, David Mizrahinin elinde mevcud on bonoyu ve suçlunun da bu gayrimenkule aid 39 senesi müsakkafat ve zımnındaki tanzifat ve tenviriye makbuzlarını mahkemeye getirmelerine karar verilmiştir. Suçlu Dragomis Komandorof, ikametgâha bağlanarak salıverilmiştir. Muhakemeye 29 nisan pazartesi 14 te devam olunacaktır. Siyasî icmal İtalya Fransa ransa Bajvekil ve Hariciye Nazın Reynaud Meb'usan Meclisi Hariciye encümeninde vaziyeti izah ederken Fransız italyan münasebatı hakkında şunları söylemiştir: « İki memleket arasındaki meseleler üzerinde sıtkı hulusla göriişülmesi hakkında Fransanın beslediği arzunun tahakkuk etmemiş olması Fransanın kabahati değildir. Mahaza Fransa Akdenizde sahili bulunan milletlerin ihtiyac ve meşru menfaatlerini birbirine uygun hale getirmek imkânı olduğuna hâlâ kanidir.» Bu sözler Fransanın Akdenizin vaziyeti üzerinde burada mahpus kaldığından son günlerde şiddetli şikâyetlerde bulunan 1talyayı memnun etmek için müzakereye hazır bulunduğunu anlatmaktadır. Lâkin Fransa bir taraftan ltalyanın Almanyanın yanında yer alaıak Akdenizde hücuma geçmesi ihtimalini göz önünde bulundurarak tedbirler almaktadır. ltalyanın hareketini şimdiye geciktirmesinin başlıca sebebi yaptırmakta olduğu 35 bin tonluk dört süperdrednotun donanmasına iltihakını beklemekte olmasıdır. Bu zırhhlardan her birinin sür'ati saatte 30 mildir. Her birinin başlıca eslihasi sekizer aded 1 0 pusluk ağır toptur. Fransa ayni sür'atte, ayni hacimde ve ayni eslihada olmak üzere yaptırmakta olduğu dört süperdrednotu Akdenizde İtalyan donanmasının dununda kalmamak üzere son derece teçhiz ve inşalarını tesri etmiştir. Bunlardan Richelieu ve JeanBart yakında donanmaya iltihak edecektir. Clemenceau ile Gascogne dahi evvelce tayin olunan tarihlerden on ay evvel ikmal edilerek hizmete gireceklerdir. lngiliz Bahriye mütehassısları lngilterenin yaptırmakta olduğu «Kral Beşinci Jorj» sınıfı her biri 35,000 tonluk beş zırhlının sür'at itibarile yukanda bahsolunan İtalyan ve Fransız zırhlılarına muadil olduklannı ve lâkin toplan bunlar kadar büyük olmadığını ehemmiyetle kaydediyorlar. lngiliz süperdrednotlarının her birinin başlıca teslihatı onar aded 1 4 pusluk toptur. Vali, Erenköy sanatoryomunu gezdi Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar dün Erenköyüne giderek sanatoryomu gezmiştir. Kızılay tarafından idare edilen bu sanatoryomda görülen mükemmeliyet takdir edilmiştir. Dün bir fabrikada yerli malzeme ile çorab imali tetkik edilirken ği malzemeye göre değişir. Çorabın sun'î veya tabiî ipekle mi yapıldığı, ve daha bazı hususiyetlerini bu markalar vasıtasile tayin etmek kabildir. B05 tezgâhlarda yerli ipliklerin tecrübesine devam ediledursun, biz de bir yandan fabrikanın faaliyet halindeki kısımlarını dolaşmağa çıktık. Çeşid çeşid.. Renk renk.. Biçim biçir çorablar... On beş kuruşluğundan yüz elli kuruşluğuna kadar.. Incesi, kalını.. Uzun konclusu, kısa konclusu, pamuklusu, ipeklisi, yünlüsü, ketenlisi.. Garibime giden nokta şurası oldu: Çorab fabrikasında çalışan işçi kızlardan hiç birinin ayağında çorab yoktu. lhtimalki, fakir aile babalarının başlanna böyle harıl harıl çorab örmekten kendi ayaklanna çorab giymeğe vakit bulamıyorlardı. Fabrikanın bir salonu baştanbaşa ipliği kaçmış çorablara tahsis edilmişti. Burası, bir nevi çorab hastanesiydi. Makineden hatalı doğan çorablar, mütehassıs işçi kızların elinde, yenileniyor, sağlam çorab'dan farksız hale geliyorlardı. Şef anlattı: Kaçık çorablar; burada birer birer elden geçer. Biz bu incelemelere çok ehemmiyet veririz. Çünkü, çorabın kaçığı bir çorabçı için insanın ka^ığı kadar tehlikelidir. Beş on kaçık çorab, bir koca fabrikanın ipliğini pazara çıkarabilir. Ve nihayet, bizi lüks kadın çorablarının imal edildiği bir makinenin başına getirdiler. Bu makinede bir milimetrenin ancak onda biri kadar ince ve adeta insana hızlıca öksürmekle delinecek hissini veren ipek kadın çorabları dokunuyordu. Makinede dokunan bu örümcek ağlarının herşeyden evvel keseye dokunduklarını fabrika şefi bizden gizlemiyordu: Çorabın diyordu, bu kadar incesini çıkarmak zaruretinde kahşımızdan dolayı, emin olunuz ki biz de müteessiriz! Fakat ne yapabiliriz.. Müşteriler, böyle isteyorlar. Avrupanın hiç bir yerinde ince çorabları garanti etmezler. Hatta dükkân sahibleri, bunlara el bile dokundurtmazlar. Halbuki, bizim bayanlara işin bu inceliğini anlatmak bir türlü kabil olamı yor. Düşünün ki, dünyanın en ince kadın çorablannın giyildiği memleket Türkiyedir. Rumanya, bizden sonra gelir. Parisin yüksek sosyetesine mensub ka dınlar bile, ince çorabları, ancak balo larda giyerler. Halbuki bizim bayanların, sokakta giydikleri budur! MÜTEFERRtK Yugoslav korosunun konseri Yugoslavyadan gelerek Beyoğlu Halkevi Sosyal Yardım şubesi menfaatine bir konser verecek olan büyük koro heyetinin müsameresi 2 mayıs perşembe akşamı saat 21 de Fransız Tiyatrosunda tertib olunacaktır. Koro konseri için şimdiden hazırlıklar yapılmaktadır. Türk işçisi; kendi tezgâhında, Türkiyede iatihsal edilen «floş» ipliğile yüzde yüz yerli hakikî Türk çorabını örüyor. Gemlikteki sun'î ipek fabrikamızın ipliklerile yapılan bu ilk tecrübe, tam vaktinde diktiğimiz sanayi ağacının yeni bir yemişini daha bize tattıracak... Seri makineler, hep birden güldür güldür çalışıyorlar. Bir makinenin başından öteki makinenin başına koşarak, müşabedeleri neticesini defterine not eden millî sanayi birliği umumî kâtibi Halid Güleryüze merakla soruyorlar: Ipliğin mukavemetîni nasıl buluyorv sunuz? Güleryüziin yüzü derhal gülüyor: Mükemmel!.. Doğrusu biz bu kadarını ümid etmemiştik. Yalnız, ilk tecrübe devresinde bulunduğumuzu da unutmamak lâzım... Tecrübeler, muvaffakiyetle neticelendikten sonra çorablarımızda yüzde seksen nispetinde yerli malzeme kullanmak kabil olacak... Düşünün ki bu güne kadar çorablarımızdaki yerli iptidaî madde miktarı yüzde onu tecavüz etmiyordu. Ve ilâve ediyor: Gemlik fabrikası pek yakında en müşkülpesendleri bile memnun edecek iplikler çıkarmağa başlayacaktır. Yunanistandaki floş fabrikalarınm ipliklerile yapılan uzun tecrübeler, şu bizim birkaç günlük tecrübelerimiz kadar müspet netice vermemiştir. Halid Güleryüz sözlerini henüz bitirmişti; fabrika sahiblerinden bir zat yanımıza geldi. Şimdi onun verdiği ızahatı dinleyoruz: Makinelerdeki ufak ârızaları da hesaba katmak şartile bir çift çorabın örülmesi için ne kadar bir zaman lâzım geldiğini tahmin edersiniz: En fazla elli dakikal.. Bütün devir kabiliyetlerile dönen binbir çarka gözlerim takılarak, arada bir konturlardan biri önünde duruyorum. Ufak ufak gözler... Her gözde bir çorab teki... Demek yirmi dört gözlü dört ma kine, doksan altı tek çorabı birden çıkarıyor. Fabrika şefine sordum: tstanbul çorab fabrikalarınm çorab istihsal miktarı nedir? Size umumî olarak bir rakam söyIeyemem, dedi, yalnız senede vasatî olarak piyasaya çıkarılan ipek kadın çorabı 2,310,000 çifti bulur... Çoraba boykot yapan bayanlar, boşuna ümide düşmesinler. Anlaşılıyor ya: Ayak «setri avret» ine taraftar olanlar hâlâ büyük ekseriyeti muhafaza ediyorlar. Bilmem, bir kadın çorabına ne kadar iplik sarfedildiğini merak edip araştııchnız mı?.. Ben, hazır sırası düşmüşken bunu da sordum: Hesabını yapmışlar... Bir çift kadın çorabmda tam beş kilometre uzunluğunda iplik varmış!.. Kazak erkeklere iş çıktı demektir. Çorabını çabuk yırtan bayanlara şöyle küçük bir ceza terlib edebilirler: Her kadın, ayağına dolanan ipliğin uzunluğu kadar yolu yaya yürüyecek!.. Sirkeci Haydarpaşa feribot tesisatı için Sirkeci Haydarpaşa arasında yapılaTürkiye Cumhuriyeti hükumetile Belcak feribot tesisatı için Münakalât Vekâçika hükumeti arasında mevcud olup 23 leti emrine verlien tahsisatın itfa karşılığı nisan 940 tarihinde vadesi hitam bulan olarak Devlet Demiryolları bütçesine yüz ticaret ve klearing anlaşmaları 1 haziran bin lira konmuştur. 1940 tarihine kadar temdid edilmiştir. IKTISAD Türk Belçika ticaret muahedesi uzatıldı Şirketi Hayriyenin ilkbahar tarifesi Şirketi Hayriye, Boğaziçi vapurlarında ilkbahar tarifesini mayısın birinden itibaren tatbik etmeğe karar vermiştir. Bu sene, daha şimdiden, Boğaziçine geçen senelerden daha büyük bir tehacüm görüjdüğü ve havaların iyi gitmesinden istifade ederek göç edenler çoğaldığı için yeni arifede bilhassa bu nokta gözönünde tutularak seferler konulmuştur. Boğaza rağbetin fazlalığını ve halkın köy köy ev aradığını nazarı dikkate alan Şirketi Hayriye çok faydalı bir teşkilât kurmuştur. Boğaz iskele memurları kendi köylerindeki sayfiye için kiraya verilecek evlerin bir istesini yapacak ve malumat istiyecek, halka bu hususta izahat verebileceklerdir. Millî korunma kanununun ev kiralannın yükseltilmesini meneden hükmünün de tesirile bu sene Boğaziçinde kiralar mutedil olduğundan halkın bundan istiade edecği görülmektedir. Yeni ilkbahar tarifesinde mektebliler ve memurların sühuletle gidip gelmeleri için münasib postalar konulmuştur. Pa zar tarifesinde yolcu postaları gibi araba vapur seferleri de sıklaştırılmış ve araba vapurlarmm her gün Ankara sür'at ve muhtelit katarlarile karşılaşması temin ounmuştur. Yerli ipliklerle çorab imali tecrübe edildi Yerli çorablarda, bilhassa kadın çorablarında ecnebi ham madde yerine münhasıran yerli ham maddeyi ikame için dün şehrimizin muhtelif yerlerinde üç çorab fabrikasında birden, muhtelif ınakinelerle tecrübeler yapılmıştır. Gemlik sunğipek fabrikasının dokumalık ipliklerile yapılan bu tecrübelerde bazı arızalar görünmekte ise de sureti mahsusada hazırlanacak ipliklerle imalât yapıldığı takdirde mükemmel netice alınacağı kanaati hasıl olmaktadır. Tecrübelere devam olunmaktadır. KÜLTÜR tŞLERÎ tlk mekteblerde teftişler llkmekteblerdeki tedris faaliyetini tctkik etmek üzere müfettişler, kendi mınakalarında bulunan mekteblerde teftışlere başlamışlardır. llkmekteblerin son sınıflannın imtihan şeklile, umumî ders keimı hakkında aybaşında karar verilecekir. Bu sene Üniversite ve orta tedrisat müesseselerinin ders kesimlerile birlik teşkil etmek istediğinden bu husustaki karar sonraya bırakılmıştır. Maarif Vekâleti orta mekteb ve liselerin ders kesimi tarihini, imtihan günlerini tespit ettiğinden yakında alâkadarlara bildirecektir. • Çuval ihtiyacı arttı Memleketimizin çuval ihtiyacını kar şılamak üzere bundan evvel çuval ve harar siparişleri verilmişti. Bu çuvallar ve hararlar kısmen Portsaid, kısmen de Kalkütadan gelecektir. Siparişlere aid ilk partilerin hiç değilse bir ay veya daha fazla bir zamandan evvel gelemıyeceği anlaşılmaktadır. Halbuki hertürlıi mah . sulatın idraki başladığı ve eldeki çuvallar da fersudeleştiği için çuval ihtiyacı fevkalâde artmış bulunmaktadır. Bu ihtiyacı karşılayabilmek için âoil bir çare bulunması zarurî görülmektedir. LİMANDA Galata yolcu salonu açılıyor lstanbul Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar dün Galatada inşaatı ikmal edilmiş olan yeni Yolcu salonuna gelmiş ve Limanlar Umum Müdürü Raufi Manyaslı ile birlikte şehrin en güzel binalarından birini teşkil eden yeni Yolcu salonunu ezmiş ve aybaşında küşadı mukarrer bina hakkında izahat almıştır. Lutfi Kırdar bundan sonra bu salonun nşası münasebetile salonun karşısında apılacak otomobil parkı, buradan Gaİata tramvay caddesine açılacak büyük bulvar ve liman sahasmın imarı üzerinde meşgul olarak Limanlar Umum Müdirile birlikte bu sahayı gezmiştir. Hususî mekteblerin imtihanları kontrol edilecek Mevcud Fransız zırhlılarından 8500 ton fazla cesamette bulunan Fransız süperdrednotlarının muayyen vaktinden on ay evvel ikmal edileceğini öğrenen Ingilizler geniş bir nefes almışlardır. Akdenizin istikbalinden daha emin görünüyorlar. Fransız Başvekili bir hafta evvel Âyan Meclisinde dahi Fransa ile İtalya arasındaki muallâk meselelerin hal ve tesviyesini Italyaya teklif ettiğini ve lâkin bir cevab alamadığım söylemişti. Bu münasebetle iki memleketin münasebatı hakkında mütalealar yürütülmüştü. Taymis gazetesinin öğrendiğine göre Italyaya bir taraflı müsaadelerde bulunmak tehlikeli olacağmdan Fransızlarm çoğu müttefik olduğunu yazmıştı. Çünkü Italyaya karşılıksız ne kadar müsaade gösterilirse o nispette taleblerini bir kat daha çoğaltacağından endişe edilmiştir. lngiliz gazetesine göre Fransa hükumeti İtalya ile anlaşmasını tenkid edenleri susturmak için ara sıra İtalya ile müzakereye hazır bulunduğunu söylemektedir. Son netice şudur: Fransa ile ltalyanın anlaşmalarına imkân yoktur. İtalya harbe girmek için müsaid bir zaman ve fırsatı beklemektedir. Bunu bilen Fransa dahi Almanya ile harbde bulunmasından dolayı ordusunu ve hava kuvvetlerinî mütemadiyen takviyeye çahşırken donanmasını da İtalya ile mübareze etmeğe hazır bulundurmak için her fedakârlığı yapıyor. KISA HABERLER Fabrikadan çıkmadan evvel tecrübenin neticesini öğrenmek istedim: Yerli ipliklerle yapılacak çorablar, biraz daha ucuza mal olabilecek mi? Muhatabım, bana derhal müspet cevab verdi: Elbette!. Ve hemen ilâve etti: Fakat asıl mesele, hakikî yerli çorabın, biraz daha dayanıklı ve kullanışlı olması mukabilinde zerafetçe de Avrupa çorablarından geri kalmamasının teminindedir. Her iki noktayı da gözönünde tutarak tecrübelere devam edeceğiz. Muvaffakiyet ihtimali şimdiden yüzde yüzÖnümdeki gözlere bakıyorum. Her ço dür. rabın beş dakikada, ancak bir iki 'antim SALÂHADDtN GÜNGÖR kadar uzadığını görünce, sabırsızhğım tutuyor: Bu, tıpkı iğne ile kuyu kazmak gibi ŞEHİR İŞLERİ bir şey... diyecek oluyorum. Şehir Meclisinin dünkü Yanımda duranlardan bir tamdık ikaz ediyor: içtimaı Çorabın elle örüldüğü devirlere yeŞehir Meclisi dün Faruk Derelinin baştişmemiş gibi konuşuyorsun. Hangi el tez kanlığında toplanmış, ruznamede mukaygâhı elli dakikada kırk sekiz çift çorab yed bazı maddeleri müzakere eUikten çıkarabilirdi? sonra salı günü tekrar toplanmak üzere Fabrika şefi izahatına devam ediyor: çtimaa nihayet vermiştir. Çorabın ayağa giyilecek hale geleEnver Paşa ailesinin satmak bilmesi için makinenin vazifesi tamam olistediği heykeller ması kâfi değildir. Çorablar, makineden kenarlan açık olarak çıkar. Bu açık yerEski Alman imperatoru Vilhelm taraler, dikiş makinesinde dikilir. Sakatlan, fından, sabık Harbiye Nazırı ve Başkukusurları tamir edilir. Boyahanede boya mandan vekili Enver Paşaya verilmiş onır. Hususî formalarda ütülenir. Ütüden an bronzdan mamul dört büyük heykeli sonra tekrar sakatlananlar varsa ikinci bir Enver Paşanın ailesi satılığa çıkarmış, lztamirden geçirilir. Nihayet üzerine etiket mir Belediyesi de bu heykellere 35,000 leri konulur, ambalâjlan yapılarak kutu ira vermiş, fakat Enver Paşanın veresesı lara yerleştirilir. Her fabrikanın kendine miktarı az bulmuştur. Istanbul Belediyesi aid bir ve hatta birkaç markası vardır. Bu bunlan satın alarak Taksim Bahçesine maıkalar, çorablann nev'ine, ihtiva ettisoynıağa karar vermigtir. Balıkhane iskelesinden Sirkeci rıhtımmdaki balıkçı gemilerine götürmek üzere 800 çift torik balığı alarak hareket etmiştir. Motör, tam Galata köprüsü gözünden geçerken yanlış bir manevra neticesi köprü dubasına çarparak su almağa başamış ve Sirkeci rıhtımı önünde batmıştır. Motörün içindekiler civardan yetişen sandallar tarafından kurtanlmışlardır. * Bu gün şehrimize gelerek Rumanyaya hareketi mukarrer ticaret heyetimizin seyahati önümüzdeki haftaya tehir olunmujtur. * Eczayi kimyeviye ve tıbbiye ithalât tacireri kurmak istedikleri bırlik için pazartesi günü Ticaret Vekâleti Başkontrolörlügünde bir çtima yapacaklardır. * Limanlar Umum Müdürlüğünün Ford Motör Kompani'den antrepo yapmak üzere aldığı paviyonlar tahliye edUmiştir. Bir mayıstan itibaren yeni Antrepoya eşya alınacak+ır. * Belediye Tevfik Fikretin âşiyanını satın almıştır. Şimdilik binanın içine bir bekçi konmuştur. İleride burası tanzim edilerek muhafaza altına alınacaktır. İstimlâk muamelesi bittikten sonra yıkılSarıyer iskelesine mensub ve Yusuf masında müstaceliyet görülen binalarm yıkıl«Captan idaresinde bulunan dört tonluk masında uzun muamele yapılmadan emaneten ardeş adlı balıkçı motörü, dün sabah ıkıcılara verilmesi takarrür etmiştir. Maarif Vekâleti tarafından hususî mektebler hakkında şimdiye kadar yapılan tetkikat neticesinde, bu mekteblerin imtihanlarında bazı yolsuzluklar olduğu anlaşılmıştır. Vekâlet bu vaziyeti önlemek üzere, imtrhanların sıkı bir kontrole tâbi tutulmasına karar vermiştir. Bundan sonra, hususî mektebler için, resmî mekteblerden ayrı imtihan heyetleri teşkil edilecek ve her mektebin imtihanında muhakkak surette Vekâlet umumî müfetti?lerinden biri bulunacaktır. İmtihan heyetleri mayıs ayı içinde tespit edilerek alâkadarlara bildirilecektir. Muharrem Feyzi TOGAY ECNEBt MEHAFÎLDE Bulgar sefaret müsteşarı geldi Bir hafta evvel mezuniyetle Sofyaya giderek hükumetile temasta bulunan Bulgar sefareti müsteşarı M. Vançef, dün sabahki konvansiyonel trenile gelmiştir. M. Vançef, Türk Bulgar münasebetlerinden büyük bir memnuniyetle bahsetmiş, bu dostluğun gittikçe daha ziyade artmakta olduğunu, harbin Balkanlara geçeceğini zannetmediğini, Bulgaristanın sonuna kadar bitaraflığını muhafaza cdeceğini söylemiştir. M. Vançef dün akşam Ankaraya gitmiştir. Seyyar köy kursları açılacak Maarif Vekâleti, köy kadınlannın sağlık ve evişleri hakkındaki bilgilerini arttırmak ve onlara dikiş ve nakış öğretmek üzere seyyar köy kurslan açmağa karar vermiştir. Kurslann teşkilâtı, çalışacak muallimlerin kadrosu ve programlan yakında tespit edilerek faaliyete geçilecektir. Bir balıkçı motörü battı HAVA RAPORU Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alınan malumata göre, dün hava, yurdun Karadenizin şark kısmı ile orta ve cenubu şarkî Anadoluda çok bulutlu ve az yağışlı, diğer yerlerde kısmen bulutlu geçmiş, rüzgârlar şimalî istikametten Egede orta kuvvette, diğer bölgelerde hafif olarak esmiştir. Dün Istanbulda hava sabahleyin sisli, sonraları açık geçmiş, rüzgâr garbî istikametten saniyede 1 3 metre hızla esmiatir. Saat 14 te hava tazyikı 1017. milibar idi. Suhunet en yüksek 15., en düşük 3,4 santigrad kaydedilmistir. 44 üncü ilk mektebde müsamere Sakarya vapurunu lngiliz kontrolu serbest bıraktı Rumanyaya iltica etmiş olan Polonyalı muhacirleri Iskenderunda başka gemilere devretmek üzere giderken Çanakkale boazı dışında tngiliz kontrolünce Hayfaya götürülen Sakarya vapurunun bir aydan fazla bir müddettenberi mevkuf bulunan lüvari, makinist ve mürettebatı ingilizler:e serbest bırakılmıştır. Esasen geminin hareketine de evvelce müsaade olunduğundan süvari bugün Hayfadan harekst edeceklerini telgrafla şehrimize bildirmişir. Sakaryanın başından geçen macera, apur, limanımıza geldikten sonra tamamen anlaşılacaktır. CUMHURİYET Abone seraıtı Nüshası 5 kurusrar. Türkiye Haric ıçm için Senelik 1400 Kr. 2700 Kr. Alb ayhk 750 » 1450 » Üç ayhk 400 » 800 » Bir ayhk 150 » Yoktur Yurddaş! Yurdunu seven, işini de sever! Ulusal Ekonomi ve Arttırma kurumu Çocuk Haftası münasebetile lstanbul 44 üncü ilk mektebin son sınıf talebesi, dün öğleden sonra saat 17 de, arkadaşlarına bir veda çayı vermişlerdir. Başöğretmen İhsan ve öğretmen Faika ile diğer öğretmenler ve mektebin bazı Gazetemize gönderilen evrak ve yazılar misafirleri, çocuklann hususî davetlisi olarak çayda bulunmıışlardır. Çocuk neşredilsm, edilmesin iade edilmez va lar hep bir arada ritmik danslar yapmış ve kendi aralannda oyunlar tertib zıyaından mes'uliyet kabul olunmaz. etmişlerdir. Davetlilere eğlenceli kotioniar tevzi edilmiştir, Dikkat