24 Haziran 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

24 Haziran 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

Büyük Edib Halid Ziya Uşaklıgilin beş cildlik nefis bir eseridir. Her kitabcıda bulunur. KIRK YIL umhuri I 5 7 9 0 İSTANBUL CAĞALOGLU Telgraf ve mektub adresi: Cumhuriyet, tstanftıl Posta kutusu: fstanbuL No. 246 Telefon: Başriiuharrir: 22366. Tahrir heyeti: 24298. Idare ve matbaa kısrm: 24299 24290 r N. Turhan Tan'ın Müessesemiz tarafından çıkarılan en son eserleîi Hurrem Sultan Viyana Dönüşii Kadm Avcısı Tarihî Musahabı Tarihte Türkler büyük sözler Cumhuriyet Pazartesi 24 Haziran 1940 Mütareke Şartları Miitlıi Roma civarında bir villâda Italya ile müzakereler devam ediyor Bunların neticesine kadar Bordo'yu işgal etmiyeceğini Hitler Petain'e bildirdi ( Mütarekenin Yarw fcanş Biitün banş ütareke teklif eden Fransa, Almanya tarafından hazırlanan şartlan kabul etti ve ıtalya ile de mütareke akdetmeğe gitti. Fransada savaşın durması artık bir ıki gün meselesi haline gelmiş bulunuyor. Aynı zamanda müstakbel Franıız sulhunun temellerini de te9k.il edecek olan mütareke şartları heniiz malum değildir. Ağır oldugunda şıiphe olmıyan bu şartlann devletler arasında mütareke emrivaki haline geldikten sonra ilân edileceği anlaşıhyor. Reyno hükumeti zamanında harbin Fransız vilâyetlerinde idame edileceği ve hatta icab ederse müstemlekelere çekilmek suretile mücadeleye devam olunacağı yolundaki iddialar, mütareke teklifi ortaya çıktıktan sonra da bazı fikırlerde bir müddet yaşayabilerek: Eğer Alman şartları çok ağır olursa Fransa bir nevi teslimiyet sulhuna razı olmaktansa hatta mustemlekelerine çekilmek suretile mücadeleye devam eder. Diyenler görüldü. Ancak şimdiki gibi çok çetin bir harbde mütareke ve müsaleha sözleri salâhiyetli resmî ağızlardan ifade olunmak suretile bir kere ortaya konulunca kolay kolay önüne geçilemiyecek yepyeni bir cereyan ihdas edilmiş olacağında şüphe olmadığını bilenler, Fransa hükumeti tarafından elbette içyüzü bize meçhul acı ve ağır 3ebeblerle yapılan teşebbüsün mukadder akıbetine gideceğini takdirde tereddüd etmemişlerdir. Ihtiyar Mareşal Petain Fransanın vatanperverliği söz götürmez büyuk adamlarından ve en büyük askerlerinden biri olduğu gibi General Weygand dahi aynı vasıfları haiz aeçkin bir şahsiyettir. Fransaya göre harbde devamın imkânsızlığına ve manasızlığına bu zatlarm da dahil olduğu hükumet karar vermiş olunca Fransa için gidılecek yolun bundan ibaret kalmış olduğu neticesi kendiliğinden çıkar, ve butün tafsilât ve teferruatile birlikte. Mütareke ve müsaleha şıkkını ihtıyar eden Fransa, böyle bir hareketin getirebileceği bütün akıbetleri kabule de karar vermiş demektir. Fransa böyle yaparak belki umumî sulhun tesisini kolaylaştırmağa hizmet edeceğini de düşünmuş olabilir. Çünkü Fransız miitarakesile tamamen sulh yoluna girilmiş olmuyor, ötede Ingiltere sonuna kadar harbe devam kararile uzun sürecek bir cidalin bütün boğuşmalarmı göze alan ve bu defa hakikaten cihanşümul yeni bir safhaya hazırlanmakta ve Amerikan efkârı bu hususta gittikçe artan bir alâka ile lngiltere tarafını iltizam eylemektedir. . Harbin, hususile uzun sürecek bir harbin yalnız mağlublar irin değil, gahbler için de ancak felâket ve sefalet hazırladığı kâfi trcrübelerle herkesin bildiği bir hakikattir. Geçen Umumî Harb bu hakikati bütün fecaatlerile isp?ta YUNUS NADl [Arkası sahife 3 sütun 4 te] Bordo hükumeti, Fransanın Manş ve Atlantik sahillerile bütün şimalini, silâhlarını, mühimmat fabrikalarını ve donanmasını Alman işgaline bırakmıya mecbur oldu ağtrhğt Londradahiddet uyandurdt J Almaoyanın malum ve İtalyanın muhtemel mütareke şartlan tatbik olunduktan sonra Fransa bu sekli alacakür Fransız kabinesinde yeni Nazırlar dır. Ancak bu kuvvetın mıktan Almanj a ve İtalya tarafından tespit şdilecektîr. ~ ' ': ' * • 6 Bütun toplar, tanklar, tayyareler ve muhımmat Almanyaya teshm olunacaktır. 7 Hiçbir Fransız kuvveti, Fransız toprağından başka bir >ere sevkolunamıyacaktır. 8 Hiçbir Fransız ticaret gemisi Fran sız lımanlarından ayrılamıyacaktır. 9 Fransız suları harıcınde bulunan Fransız gerruleri derhal Fransaya davet edılecekür. 10 Butun askerî müesseseler ve stoklar zarar gormemiş bir halde Almanyaya teslım edılecektir. 11 Limanlar, ıstıhkâmlar. tersaneler. demiryolları ve munakale vasıtaları kâmılen Almanlara teslım olunacaktır. [Arkası sahife 4 sutun 2 de] Eski Başvekil Laval ve Nazır Marquet hükumete girdiler Londra 23 (Hususi) Bordo hukumetı tarafından kabul edilen Alman mütareke şartları, Fransanln tamamen Almanlara teslımını temin etmiştir. Mareşal Peten hükumeti tarafından heyeü umumıyesıle kabul edilen mütareke şartları bu gece neşredilmiştir. Bu şartlar şu suretle hulâsa edılmektedır' 1 Almanya, harb muddetınce, Fransanın Manş ve Atlantik sahıllerını işgal altında bulunduracaktır. 2 Cenevre ile (Isvıçre hudud) Tours arasındaki hattm şımahnde kâın arazi de Alman işgali altnda tutulacakür. 3 Bu işgallerın masrafı Fransaya aid olacaktır. 4 Fransız musellâh kuvvetleri, si lâhtan tecrid edılerek terhıs olunacakür. 5 İşgal altında olmıyan kısımlarda kuçuk bir kuvvet bulundurulması caız Londrada yeni bir Fransız hükumeti tngfltere, BorHeaüx hükumetini tanımamağa karar verdi, yeni hükumetle işbirliği yapacak General De Gaulle Fransa hükumeti, Alman ve îtalyanların hükmü altına girmiştir, diyor Londra 23 (Hususi) İngiltere hükumeti, Fransayı tam esarete mahkum eden mütarekenin imzası üzerine Petain hükumetinin bundan sonra Fransız mılletuü temsıl edemiyeceğini nazarı itibara alarak Bordo hükumetini tanımamaya karar vermiştir. Dığer taraftan, General De Gaulle Londrada «Fransız milli komitesi» namile bir komite teşkil ettığınden, İngiliz hükumeti, mezkur komiteyi Fransanın yegâne meşru temsil heyeti olarak tarumaya karar vermiştir. İngihz hükumeti, «Fransız millî komitesi» ile elele vererek, müşterek düşmana karşı ve nihaî zafere kadar harbe decektir. Fransız milli komitesi azasmın listesi yakında neşredılecektir. General De Gaulle'nin nutinı Londra 23 (a.a.) Royter: General De Gaulle, İngiliz radyosunda bu akşam aşağıdaki nutku söylemiştir: « Bordeaux hükumetinin kabul ettiğı mütareke, bir teslimiyettir. Bu tesli[Arkası sahife 3 sütun 1 de] Frans\z kabinenne Laval gıren Nazırlardan: Marquet CEPHELERDE tngilizler bir ttalyan tahtelbahri daha batırdılar Londra 23 (a a.) Bahriye Nezaretinin tebliği: Şarkî Hmdistan başkumandanı emrinde bulunan İngiliz hafif kuvvetleri tarafından bir İtalyan denizaltısı batırılmışür. Iki ttalyan tayyaresî düsürüldü Cibuti 23 (a.a.) Cıbuti üzerinde dun yapılan hava hücumları esnasında hava defi bataryaları tarafından ıkı Caproni bombardıman tayyaresi düşürulmüştür. Bunlardan birisinin murettebatı esir edılmiştir. Cıbutide az zarar vardır. Iki Avrupah hafif yaralanmıştır. Bir tayyare daha Malta 23 (a.a.) Dun gece Malte üzenne yapılan bir hava hücumu es FArkası sahife 4 sütun 4 tel Bu günku Amerıka donanmasından Yeıü ronammız Çok serbest terbiye almış bir genc kızın ailesile, muhitile, kalbile mücadelesi Ameriha süratle sitahlamyor Avrupanın bugünkü vaziyetinden endişeye diişen Amerika, yeniden 200 harb gemisi, binlerce tank ve tayyare yaptıracak Vaşmgton 23 (a.a.) D. N. B. Ajansı bildırıyor: Mumessıller meclisi, bütun tipleri camı ıkı yuz aded harb gemisinın ınşasına mutedaır bir kanun lâyıhası kabul et mışlerdır. Mezkur lâjıha, bu ınşaat ıçm dort rrulyar dolarhk bir masraf kabul etmıştır. Bahrıye encumenı reısı meb'us Vınson, muzakerat esnasında, Avrupanın halıhazır vazıjetı dolayısile, seri bir sılâhlanmanın elzem olduğunu beyan et mıştır Bu tevsi programının yedı senede ıkmal edılebıleceğı tahmın edılmektedır. General de Gaulle Milli kfime maçlan bitiyor Sizi tefrikadan tefrikaya zevkle ve merakla sürükliyecektir. Parlamento fevkalâde müdafaa bütçesini tasvib etti Vasmgton 23 (a.a.) Meb'usan ve âyan meclısleri, adı butçeye aid bir çok projelerle bazı fevkalâde projeleri tasvib etmıştır. Kongre, bir milyar 767 milyon dolarlık fevkalâde millî mudafaa tahsisaü projesini kat'î surette kabul etmıştır. Bu kredı ile, 67 harb gemisi inşa olunacak, uç bm askerî tayyare ve uç bın Rollsroyce motoru satın almacak, bundan başka bir çok tank ve diğer askerî levazım da yaptırılacaktır. Dığer taraftan âyan meclisi, tasvib ettığı bu kanun projesıle, dalgalı borclann azami haddıni, 45 mılyardan 48 mılyara çıkarmıştır. Bu kanun projesi, ayrıca, silâhlanma programının tahakkukuna sarfedılmek uzere, hükumete, senevî bir milyar dolarlık vergi matrahları gostermektedır. Pan Amerikan konferansı temmuzda toplanıyor Millî küme maçlarına dün devam edılmiştir. bahçe kalecisini bir gol kurtanrken göstermekteVaşington 23 (a a ) D. N. B. Ajansı Fenerbahçe Beşiktaşı 2 . 1 , Galatasaray da Vefayı dir. Dünkü maçların tafsilâtı 4üncü sahifemizbildınyor: [Arkası sahife 3 sütun 7 de] 3 > 0 mağlub etmişlerdir. Yukaııki resim, Fener dedi.