11 Nisan 1942 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

11 Nisan 1942 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

MEÇHUL DOKTGR Meraklı, heyecanh büyük film> ELHAMRA'da TÜRKÇE SÖZLÜ Çif tçiye tohumluk için 1 milyon daha ayrıldı Ankara 10 (Radyo Gazetesi) Haber aldığımıza göre yarmki Kesınî Gazetede yeni bazı Koordinasyon Heyeti kararları intişar edecektir. Bunlardan mühim birkaçını bildiriyoruz: 1 Muhtac çiftçiye aynen ve nakden tohumluk temini için millî korunma sermayesinden ayrılan 2,600,000 lira tahsisata, genişliyen ve artan ihtiyaclan karşılamak maksadile 1 mil(Arkası sahife 3 sütnn 2 de) Koordinasyon kararları J 18 inci yılsayı: 6339 umhuriyet ÎSTANBUL CAĞALOĞLU Telgraf ve mektub adresi: Cumhuriyet. İstanbul Posta kutusu: tstanbul No. 246 Telefon: Başmuharrir: 22366. Tahrir heyeti: 24298. İdare ve Matbaa kısmı 24299 24290 ATATURK İHTİLgLİ MAHMUD tarafmdan Üniversite, dersleri çıkmıştır. Satış yeri : Cumartesi I I Nisan 1942 verilen İnkılâb .50 kuruş. İTABEVİ Izmirde esirler değişimi 8 nisan çarşamba günü İzmir limanında, İngiliz ve İtalyan yaralı ve esirlerinin tavassutumuzla değiştirildiğini yazmıştık. İzmirdeki arkadaşımızın gönderdiği şu resimler bu değisime dair safhaları göstermektedir Büyük Millet Meclisınde Bir takrir hakkında hararetli müzakereler Antalyada taze ekmek sattıklarından dolayı mahkum edilen iki vatandaş hakkındaki karar, Temyiz mahkemesince tetkik olunacak Ankara 10 (Telefonla) Büyfilı Millet Meclisi umumî heyeti bu gün saat 15 te toplanarak köy okulları ve enstitülerini teşkilâtlandlrma kanun lâyihasmı müstaceliyetine binaen Maarif Vekilinin teklifi üzerine muhtelif encümenlerden seçilecek üçer kişinin iştirakile kurulacak muvakkat bir encümene havalesine karar verdi. Antalya meb'usu Rasih Kaplanın Antalyada taze ekmek sattıklarından dolayı millî korunma kanunu mucibince cezalandınlan iki vatandaş hakkındaki Adliye Vekâletinden takriri bu günkü toplanüda okundu. Takrir sahibi, bu iki vatandaşm suç teşkil etmiyen bir keyfiyetten dolayı Antalya asliye ceza mahkemesince 25 lira agır para cezasile gazete vasıtasile (Arkası sahife 3 sütun 3 te) Millî korunma sermayesile çalışan Ofislerle Devlet Ziraat işletmeierine bazı muamelelerde ve artırma eksiltme ve ihaîe işlerinde muafiyet verildi Japonlann Asılkuvveti zakşarkta Japon muvaffakıvetlerini bildiren haberlerin sonu gelmiyor. On beş gün evvel Malaka yanmadasının bemen garbındp^ti Andaman adalannı ele geçirdikten sonra, Bengale körfezine tamamen hâkim olraak maksadile Japon kuvvetlerinin Seylân adasına da hücum edeceklerini askerî muharrirlerimiz tahmin etmişlerdi. Hakikaten, Andaman'lara ayak bastıktan bir kaç gün sonra Japon tayyareleri, Bengale körfezinin garb köşesini teşkil eden Seylân »dasına giderek orada liman, askerî teâs, tayyare meydanı gibi yerleri bombaladılar. Bu suretle, Âdem babanın üzerine yerleştiği gündenberi süâh sesi n e . dir bilmiyen bu mukaddes ve sakin toprak parçası da hârb fırtınasının tiiyler ürpertici gürültüsünü ilk defa olarak işitmiş oldu. Fakat bir kere çığır açılinıya görsün! Harb fırtınasını ilk defa duyan Seylân, O gürültüyü her halde son defa duymuş olmıyacaktır. Nitekim ilk bombardıman jLzerinden henüz on gün geçmediği halde adaya ikinci bir tayyare akınınm yapıldığuu ajans haberleri her tarafa yaydılar. Bengale körfezine hâkim olmak istiyen Japonlar, bu köşeyi ele geçirmek için her halde daha esaslı teşebbüslere de girişeceklerdir. Zaten 7 birincikânundanberi geçen dört ay içinde emperyalist milletlerin asırlarca emek sarfederek kurduklan müstemlekeleri birer birer ele geçiriveren Japonlar, taarruzlarmda hayret edilecek derecede hem hesablı, hem de aceleci görünüyorlar. Meselâ Bengale körfezinin garb kıyıları henüz İngilizlere aid olduğu halde kocaman bir saha kaplıyan bu denizde faaliyete girişmekten Japon kuvvetleri çekinmiyorlar. Şiddetli bir tayyare hücunıu neticesinde onar bin tonluk iki İngiliz kruvazörünün batırıldığı dünkü gazetelerde yazılrydı. İngiliz donanmasının son derece sıkışık bir durumda bulunduğu bir sırada onar bin tonluk iki kruvazörün ba. tırılması mühim bir kayıb sayılmakla beraber, bu hâdise, tekrarlanması ihtimali bakımından daha düşündurücüdür. Japon tayyarelerinin dört ay zarfuıda Uzakşarkta müttefik harb gemilerine karşı gösterdikleri muvaffakıyetin benzerini garb dünyası denizlerinde hiç bir müiet gösteremedi. Mütehassısların fikrine göre bunun sebebi, müttefik harb gemilerindeki havaya karşı korunma tedbirlerinin noksanmdan ziyade Japon tayyarecilerinde görülen havsalaya güç sığar cüret, atılganhk ve fedakârlık örneklerinin çokluğundadır. Hayatlannı hiçe sayan bu askerler içinde, punduna getirdiği zaman, düşman zırhlılannın en can alacak yerini nişanlıyarak içinde kendisi olduğu halde bombalarile birlikte tayyareyi o noktaya çarpanlar ve bu suretle hayatlan pahasına bir tayjrareye karşüık koskoca bir gemiyi uçuranlar (Arkası sahife 3 sütun 5 te) Bermes tayyare Yukarıda : sağda İtalyan has tane gemisi Gradisca, ortada tn geçiyorlar, asağıda sağda: Ağtr yaralı bir İtalyan zabiti vincle aktarma giliz hastane gemisi Ladoverkastl İzmir limanında demirledikten ediliyor, ortada hafif yaralılar kendi gemilerine taşımyorlar, solda sonra, solda tngiliz vapurundan hafif yaralılar bir kb'rfez vapuruna sedyelerle nakledilen yaralılar gö'rülmektedir. İıtgilizleriıt gemisile Mısırçarşısına dikilen bozuk alcmlcr Belediye? bu çirkin şekilleri ya tamamen kaldırmak veyahud sür'atle tadil etmek için karar vermek üzeredir Vali ve Belediye Reisi doktor Lutfi Kırdar, Mısırçarşısımn kubbeleri üstüne konulan şeküîer üzerinde esaslı surette meşgul olmaktadır. Vali, beraberlnde İmar müdürü olduğu halde Mısırçarşısına giderek bu bozuk alemlerin üzerinde tadilât yapılabilmesi etrafında bizzat tetkikler yapmıştır. Tahmin edildiğine göre, Belediye, bu şekillerin niçin böyle imal edilmiş olduğunu ayrıca tahkik etmekle beraber, çirkin şekillerile halkımızm gözüne batmakta devam eden mahud şeyleri biran evvel ya kaldırmak, yahud tadil etrnek için karar vermek üzeredir. Bomba muhakemesinin Bataan'daki 60 bin kişilik çarşamba celsesinde Amerikan ordusuna şartsız Ankaradaki şahidler dinlenecek ve suçlu Pavlofla Kornilofun sorguları yapılacaktır? Istanbuldaki şahidlere tebligat yapılmadı Ankara 10 (Telefonla) Suikasd suçlularından Pavlof ve Kornilof bu gün de Adliyeye getirilerek zabıtlarla İfadelerin rusçaya tercüme olunmasma devam edildi. Bulgar Krah Boris Muhakemenin önümüzdeki çarşamba celsesinde, Ankarada bulunan şahidler dinlenecek ve suçlu Pavlof'la Kornilofun sorguları yapılacaktır. Istanbuldaki şahidlere henüz tebligat yapılmamış olmakla beraber kendilerinin bu celseye davet edilmiyecekleri anlaşılıyor. İstanbulda bulunan 9 şahid şunlardır: Gedikpaşada Balipaşa yokuşunda 90 sayılı evde oturan Kadastro Müdürlüğü memurlarından Avni oğlu Selâmi Vardar; Beyoğlunda İstiklâl cadd"esinde 439 sayıda kapıcı Pator oğlu Kirkor Takfuryan, Beyoğlunda İstiklâl caddesinde Yardım apartımanının birinci katında oturan Öjeni Abdullah; İstanbulda Çarşıkapıda Hattat sokağında 4 saylı pvde oturan tütüncü Ataullah oğlu Yusuf Atala; Beyoğlunda Sıraser\dlerde 58 sayılı Sekbanbey apartımanının 1 sayılı dairesinde oturan berber Mahmud oğlu Fethi Kuruçay; Beyoğlunda Aümalımesçidde 29 sayılı dükkânda manav Halil oğlu Mehmed Göçmen; Beyoğlunda Asmalımesçidde 29 sayılı dükkânda manav Bekir oğlu Enver Baydar; Beyoğlunda Bekâr sokağında 21/3 sayılı evde oturan lokantacı Ahmed oğlu Ahmed Kayalar; Beyoğlunda Bankalar caddesinde Güzel Manzaralı apartımanın 2 sayılı dairesinde oturan Aron oğlu Moiz Özüel. İki kruvazör ve bir muhribi Seylân adası sularında batırıldı feslim olmafarı biidirildi Filibe fuarmda paviyonu muzu hergiin on binlerce kişi ziyaret ediyor Filibe 10 (a.a.) Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Üç gündenberi devam eden Filibe panayınndaki Türk paviyonuna karşı olan alâka günden güne ziyadeleşmektedir. Dün de on binlerce halk paviyonumuzu ziyare: etmiş ve bilhassa halılanmız ve Beyoğlu Kız San'at mektebl talebesinin yapmış oldukları nefis elişlemeleri çok alâka uyandırmıştır. Türk inkılâbını gösteren fotomontaj panolar önünde halkın samimi hayranlığı görülmektedir. Bütün gazeteler Türk paviyonundan sitayişle bahsetmektedirler. Mısırçarşısı kubbelerine alem niyetile dikilen mahudlar, meğer bu örnekten alınmıslarmış! Kral Boris Berlinden dönünce Bütün Sırbistan Bulgar kıt'alarının işgali altırıa girmiş Şimdi yalnız Belgradla civarında bir tiimen Alman askeri kalmış Londra 10 (a.a.) Times gazetesinin diplomatik muharriri yazıyor: Hitlerin emirlerini almak üzere Almanyaya giden Kral Boris'in seyahatinin ilk neticeleri Sırbistana giren Bulgar kıt'alarının mühim hareketlerinde gö. rülmektedir. Londraya gelen haberlere göre, Bulgarlar şimdi hemen bütün Sırb topraklarmın kontrolunu ellerine almaktadırlar. Son zamanlarda cenubî Sırbistana in(Arkası sahife 3 sütun 3 te) Sir Stafford Cripps Tokyo 10 (a.a.) Hermes tipir.de bir ingiliz tayyare gemisile Birmingham ve Err.erald tiplerinde iki hafif kruvazörün, bir muhribin ve bir karako' gemisüıin Seylânm şark sahillerinde Trinkomali sularında batırıldığına ve başka bir kruvazörle altı vapurun ciddî hasara uğratıldığına dair neşredilen imparatorluk umumî karargâhının tebliğine bu günkü gazeteler geniş bir yer ayırmaktadırlar.. Matbuat, bu neticenin Japon donanması en küçük bir kayba bile uğramadan elde edildiğini belirtmektedir. On Japon tayyaresi düşürülmüştür. Düşman 10 u Swordfish tipinde olmak üzere 46 tayyare kaybetmiştir. ingiliz Amirallığı tayyare gemisinin kaybını kabul, kruvazörlerin batırıldığını tekzib ediyor Londra 10 (a.a.) Amirallık dairesi Hermes uçak gemisinin Seylân açıklarında bir Japon hava hücumu neticesinde battığmı bildirmektedir. Tafsilât gelmemiştir. Fakat mürettebattan büyük bir kısmının kıyıya vardığı sanılmaktadır. Çünkü gemi battığı zaman kıyıya yalnız 16 kilometre uzakhkta bulunuyordu. Olenlerin yakın akrabaları ilk imkânda haberdar edileceklerdir. Bilindiği gibi, Trincomalle açıklarmda İngiliz kruvazörleri battığı hakkındaki Japon iddialarının kat'iyyen aslı esası yoktur. Bataan'da çarpışmalar sona erdi Corregidor ntukavemete devam ediyor Müttefik tayyareleri bir Japon filosuna hücum ettiler Vaşington 10 (a.a.) Tebliğ: Filipinlerde Cebu'ya asker çıkarmakta olan Japonlann bir kruvazörü batırılmıştır. Bataan ve Corregidor arasmda muvasala 24 saattenberi kesilmiş bulunmuktadır. Bataanda çarpışmalann sona erdiği aşikârdır. Japon hava ve topçu kuvvetlerinin ezici üstünlüğü neticesinde aç ve bitkin bir halde bulunan müdafilerin anu.(Arkası sahife 3 sütun 2 de) Hindistan buhranı son haddinde İngiliz teklifleri ittifakla reddedildi! Sır Cripps nıhaı neticeyi yarın bildirecek Yeni Delhi 10 (a.a.) Hİnd Kongresi İcra komitesi bu gün İttifikla kabul ettiği bir karar suretinde Sir Stafford Cripps'in tekliflerini ieddttmiştir. Bu red kararı Sir Cripps'e bildirilmiştir. Röyter ajansının öğrendiğine göre evvelce üzerinde bir an'pşmaya varılması muhtemel görülen millî müdafaa meselesile diğer takliflerde yeniden ihtilâflar baş göstermişür. İcra komitesi üyelerinin yeni millî müdafaa .(Arkası sahife 3, sütun 3 te) Eagle tayyare gemisi de tamire girmiş Ceuta 10 (a.a.) Eagle isimli İngiliz tayyare gemisile bir torpido havuzlanmak üzere Cebelitarığa girmişlerdir. Akdenizde Italyanlann 2 vapurile 2 yelkenlisi batınldı Londra 10 (a.a.> Amirallık tebUği: (Arkası sahife 3 sütun 2 de) Abdülhak Hâmidedair \ Mühim bir j ^ vesika ^ Yarmki sayımızda daha çok fateilâf verecsğiz. Mrikada yeniden bir taarruza girişeceği hakkında emareler belirdiği bildirilen Mihver kumandonı General Ronunel, barekât sahasında Japonlar tarafından batınlan İngilizlerin 10 bin tonluk Hermes tayyare gemisi