10 Şubat 1945 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1945 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

CUMHURİYET 10 Subat 1945 [(Türkçe on Aîttnış sekizinci maddeden seksen sekizinci maddeye kidar süren 21 maddelik beşinci bölümün başhğı tTıirkler'n kamu hakları» dır. Dundan önce de söylediğimiz gibi «kamu» sözü «âTirae> karşılığı olarak alınnuştır. Anayasanm insarılara ve Türklere Bağladığı bütün haklar, bu bölüm içindp yer bulmaktadtr. Bunnn için bu maddaler içinde büyük bir terim zenginlişi vardır. Bunlardan bir takımı, daha önceki yazılarımızda da geçmiştir. Geçmiyenleri burada gözöniine alıyoruz: Altmış sekizinci maddede <hür> ve «hürriyet» kelimîleri olduğu gibi kalmıştır. Bu iki kelime Tanzimat devrinden beri yazı ve konuşraa dilimize çok işlemij olduğu için yabancı bir tüveme gösterdiği halde bils değiştirilmeroiştir. Yoksa «hür> ve «serbest» anlamına düimizde «erkin, özgen, özgür> gibi keV.meler vardır. «Hudud» karşılığı olarak bu maddede <sınır> kelimesi kullanılmıştır. Altmış dokuzuncu maddede «müsavi» yerine «eşit>, <bilâ istisna> karşılığı olarak «ayrıksız> sözleri vardır. «Inıüyaz» EÖZÜ «eoncession» anlamına olarak bııakılınış, fakat bu maddede «privil&g»» anlamına «ayrıealık» sözü almmıştır. Türklerin tebiî haklarını sayan yettnişinci maddede «şahy masuniyet» yerine <kişi dokunulmazhğı», «tefek.kür> yerint cdüîünmo, «kelân» yerine <söz>, «nofir» yerine «yayım>, «seyahat» yarine <yolculuk>, «akit> yerine «ba^ıt», «sâyü amel> karşılığı «çalışma», <içtima» karşıbğı «toplanma>, «cemiyet^ yerine «dernek», «şirket» yerine «ortaklık> sözleri almmıştır ki hepsi da b ' linen ve kullanılagelen kelimelerüir. «Cemiyet» karşılığı kullanılmakta o!an «Kurum» sözünün *rr.üessese> fetablissement) anlamına ayrılması v» tcemiyet> (association) yerine «dernek» denilmesi uygun görülmüştür. fVicdan> kelimesi, bu maddede inan ve tören hürriyetlpri kavramı için olduğu gibi bırakılmıştır. Bu anlayn daha çok kelimenin terim anlamıdır. Halk dilinde yaygın olan «vicdan> sözü tiyiyi sevme ve kötüden kaçınma» duygusunu anlatmaktadır. Gene bu maddede <temellük» ysrlne «mülk edinme> ve «tasarruf> karşılığı «hakkmı ve malını kulîanma» sözleri kullanılm:ştır. Ancak insan topluluğunyn önemli ve esaslı haklanndan biri olan «mülkiyet» (propriete) ve «tasarruf> (posıession» kavramları üzerinde hukuk terimleri sırasında yeniden durulmak gerekecektir, sanurız. Yetmiş birinci maddede «mesken» karşılığı olarak «konut> alınmıştır. Böylece «kişi dokunulmazlığı, konut dokunulmazlığı, milletvekilliği dokunulmazlığı» gibi bir dokunulmazlık takınu kurulmaktadır. Yetmiş ikind maddede «derdest» karçılığl «yakalanma», «tevkif» karşılığı da <tutulma> olarak saptanmış, yetmiş ftçüncü maddedeki «müsadere» yerine de «zoralımı» sözü konulmuştur. Yetmiş dördüncü maddede «istımval ve istimlâk> sözleri vardır. Bunlardan «istimlâk> eözü eskiden bayağı «rnü'ık edinme> anlamına kullamlmıştı. Hattâ yabancıların Türkiyede mülk »dinebıimeleri için yapılan bir karara da «istimlâkl emîâk kararnamesi» denilmişti. Sonradan «istimlâk> sözü kamu fayiası için bir mülkü alma anlamile «exprcpriation» karşılığı olarak kullanümışt'r. Aynı işin tnal üzerinde yapılmasına da «istimval» denümesi de buna benzjtilerek yeni zamanlarda uydurulmuştu. Anayasa bu anlamı «kamulaştırmak» şeklinde anlatmaktadır. Böyle terimin Fransızcası mal sehibine göre «mülkten •tme» gibi bir kuruluşta iken Türkçesi mal ve mülkü alanın kamu erki olduğuna göre «kamuya mal etme> gibi bir kuruluf göstermektedir. Gene bu maddade «tediyesi sureti» yerine *ödeniş> sözü almmıştır. Yetouş beşinci maddede her türlü iman va itikad kavraınlarını içine aian«içtihad» sözüne karşı «inan» ke^mesi kullarulmıj, <muahaze edilemez> hükmü de «kınanamaz» şekline konulmuştur. «Asayiş> karşılığı <güvenlik» ve «adabı umumiye» karşıhğı da asıl anîamı düsünülerek «edeb töreleri» sözleri alınmıştır. Yetmiş yedir.ci maddede «teftiş ve muayene> sözlerine karşı «yoklaına ve denetleme» kelimelerl vardır. Ayrıca yetmiş sekizinci maddede de «neıatetî karşılığı «gözetim» kullanılmıştır. Böylelikle herhangi bir iş üzerine yapıîacak incelemelerin dereceleri belirtiîmiş oluyor: «Nezaret» (surveillance) kavramı «gözetim», «teftiş» (inspectioni anlamı «yoklama», «muraksbe» (conjröle) düjüncesi de «denetleme> ile karşılanıyor. Ancak yetmiş yedinci maddedeki <*eftiş ve muayenes sözleri bu kavramlard^n hiç biıini değil, Fransızca «censure» karşıhğı olan^nlamı göstermelttedir. Yetmiş sek^nci madde, yolcnlıık ser Yazan: İbrahim Mecmi DİLMEN 7 ^ CANLI TARİHLER •I BUGÜN CIKTI İ K İ N C İ K İ T A B jans haberlerine göre, Italyan Başvekili Sinyor Bonomi, İndependaste isimli İtalyan garetesine yaptığı beyanatta şö>lo Belki onlar da beYahudiler ülkesi»•••^•••^«»^w Yazan: nim dujTilarımın bir demiş: nin Romalı ilbayı «Her Italyan partisinin mensubları düşüdür. Demek ki Pontius Pilatus. birkendimden, kendi arasmda, mütarekenin hüküm'.erini tabirlerine giren Isravarlığımdan bajka mamile bilenlerin 25 kişiden fazla olduil oğullannı yatışbestliği üzerinedir. Burada «5rfî idare> hiçbir şeyi kesin o ğunu pek sanmıyorum. Bu hükümlerin, tırmak için karşı(etat de siege'ı için tsıkı yönetim» sözü sma geürtip konuştuğu îsa'nın: düşıincc'.eıimize çoküverir ya, ınsan larak bilemem. Ama bu bilgi de ancak Italyanın müstakbel hududları ve Italkonulmuştur ki kavramı pek iyi hattâ hakkım... Hakikatim ben...» gibi sözler oğ'.unun yalanlara düşkürJüğü salt o kendime kendi içimden baktığım za yan sömürgelerinin mukadderatı hakFransızcasmdan da daha iyi anlatmaksöylediğini duyunca bir bakmış: «Nedir yüzdendir sanınayın: yaradılışından bo man içindir: kendime karşıdan, yani kında hiç bir şey söylemediğini ve İtadır. «Müstevli emraz» yerine hep bilip hakikat?» demiş. «Hakikat üzerine» yaz zuk mayasmda yalana bir tutkunluk kendimden çıkarak bakabilirsem o bil talyan milletinin dahilî, malî, iktısodî kullandığımız «salgm hastalıklar» sözü dığı denemeye bunu anlatmakla giri vardır.> Inanmamak, tek bir hakikat gi de kalmaz, sizin varljğınızdan şüphe ve asker! hayatı üzerinde Müttefiklere almmıştır. «Takyidat» yerine konu'.an şen Bacon: «Pilatus eğlenerek sormuş, olmadığını. her doğruya bir yalan ka ettiğim gibi kendi varhğımdan da şüp tam salâhiyet verdiğini tasdik ederiro.» «kjsmtı» kelimesi de en güzel buîuşîarSinyor Bonomi, silâh altına çağınlan cevab da beklemem^ş. Evet. öyie kişi rıştırdığmı anlamak için de didinmek, he edebilirim. Ya benim duyularım da dan biridir. ler var ki daldan dala konmak hoşla çekmek istemez mi? Şüphe de bütün bir cüşten başka bir şey değilse?... gene Italyanlara hitab ederek Italyanın Sekseninci maddede geçen «gözetim^ rına gider, bir oyda durup kalmayı düşüncelerimiıin üzerine çöküp çörek IlkÇağ'ın şüpheyi o kadar ileri gö istikbali tehlikede oîmadığım, memle(nezareti sözünden biraz önce bahsetkalelik sayarlar: diledıklerini yapmak lenmez mi? Insan şüphe ile edemez, ina türen feylesoflarına uyalım demiyorum; ketinin büyük Demokrasüerin adaletine miştik. «Tedrisat> yerine de epeyce zagibi diledülerini düşünmek de elle nıp bir yere tutunmak isetr de onun ama hakikati aramağa çıkarken onların daima güvenebileoeğini ve Italyanlamandır ahştığımız «öğretim» «lınmıştır. dokunulmaz hakları lehinde tam rinde olsun isterler» diyor. için bir takırn hakikatler uydurmuş, öğrettiklerini de büsbütün değersizdır rm Seksen ikinci maddede «ntüsted'i* bir serbesti ile müdafaada bulunabileSıhhat ve Içtimaî Muavenet BakanSaffet Korkut, kitabın sonuna koydu yani bir takım yalanlara saplannnştır diye atamayız. «Düşünüyorum, demek karşılığı olarak alman «dilekçi» sözü de ceklerini söylemiş, dağlarda harhedsn en mutlu buljşlardan biridir. <Istida lığı, hastane baştabib ve mütehassıs ğu açıklamalarda. Ineil'in o görüşme <Jemek daha doğru olmaz mı? Şüpheye ki varım» deyip, yahud başka türlü bir hklarında değişlkliğe devam etmektedir. üzerine olan satırlarmı andıktan sonra: «ruhun kanseridir» dij'en Jules Soury, kolayını bulup varhğımızdan şüpheyi İtalj'anlann yiğitliğini belirttikten sonetmek» yerine «dılemek», «arz?jhal> yerine «dilekçe» epey vakittir kulîanılan Samsun hastanesi baştabıb'.iğine tayin «Burada Pilatus hiç de alay edere ben çektiği acılarla çıldırmışa d,önmüş, öm giderir, bütün gerçeklerin de, bütün ra Italyan milletinin red ve tardettiği sözlerden iken <c;lekçe sahibi» diyip edilen Haseki hastanesi baştabibi dok zemiyor» diyor. Doğrusu ben de Pila rünün sonunda: «Bütün masalları çü hakikatlerin de var olduklarma kesin Italyanlar tarafından işlenmiî hataların duruyorduk. Halbuki «dilekçU ne güze1 tor Fethi Erdem'den.inhilâl eden labo tus'un sözlerinde bir eğlenme, bir alay rüttüm; bir masal verin de inanayım!> likle inanabüiriz. Ama içimizd» o şüp kefaretini muhariblertoin kanile ödiyeceğini ilâve etmiştir. ratuvar şefliğine bakteriyoloğ Ismet göremiyorum. Bana öyle geliyor ki Pi diye yalvarmış. Onun erdiği süpheye henin bir kokusu olsun kalmahdır. bir söz! Italyan Başvekilinin sözlcrir.den Italgetirihniştir. Oğrendiğimize göre Sam latus, o yanan dervişi dinlerken düşün götüren yol da hakikate götüren yol Yalnız bir hakikate, ancak kendi içiSeksen üçüncü maddede mahkeme yanın sömürgelerini muhafaza otır.ek hakkmda «celbetmek» yerine «vermek> sun hastanesi baştr.bibliğine nakled'len ceîere dalmış, belki de: «Bilinmez!» der kadar çetin değil midir'' Inanın vcrdiği ne doğana, sanki duyularile kavradığı hakikate inanıp da ötekilere hep yalan ka>gısında olduğu anlaşılıyor. Fakat, ve «sevketmek» yerine «yollamak» te doktor Fethi Erdem ödevinden ayrıla gibi bir güçsüzlükle ellerini açmıştır, Ne iç rahatına da kavuşturmaz insanı. caktır. Bacon'un dediğinin tersine olarak dır diye yürüyen insanın, kendi var Ingilizlerin yardımile 194041 de Italyan rimleri almmıştır. yapsın? O ülkeye ilbay olarak gönderilEmekliye ayrılan Cerrahpaşa hasta meden önce kimbiltr nerelerde dolaşmış, insan oğlu her çağda hakikati sevmiş, lığından başka hiç bir varlığa inanmı boyunduruğundan kurtularak IstiklâliSeksen dördüncü madde. vergiyi tarif nesi kulak, burun ve boğaz mütehassısı nice tarırılar görrr.üştür. «Çok gezen çok hakikati aranıış, hakikate erdiğini sa yan insandan ayrıhğı nedir? Onun gö ne kavuşan Habeşistan artık bahis mevetmektedir: «Devletin genel eiderlerl için halkın pay verniesi». Bu tarifte «gi doktor Bahri İsmat Kulakçı'nın yerine biîir» derler; çok gezen çok şeyler öğ nınca ralıat etmiştir. Ama hakikati sev zünde de kendinden başka hiç bir şey zuu olmasa gerektir. Çünkü, Italya der» sözü «masraf> karşılığıdır ki öte doktor Ziya getirilmiştir. rcnir, ama çok şeylerden de şüphe eder, diği, îcendini ya bu dünyada rahat et gerçekleşemiyordur. Gözünde kendin mağlubiyeti kabul ederek kayıdîu şartEvelki gün emekliye ayrıldığı bildl en sağlam inançlarmın dahi birer bi tiren, ya Öteki dünyada rahat ettireceği den başka seyleri de gerçekieştirebilse sız teslim olduktan sonra, Italyan ladenberi ku!lanıla;elen «gelir> kelimesinin karşıtıdır. «Pay» sözü de «hlsse» rilen Guraba hastanesi baştabibi dok rer çür jyüp çöktüğünü duyar. Hakika ne söz veren bir hakikate saplandığı kendinin inanmadığı, kendi içine doğ cındaki Habeş tmparatorluğu incisl bizkarşılığıdır ki buradaki «istirak» ten tor Nüzhet Çeviğin bu ödevinde bıra te, tek bir hakikate bağlamp uğrunda içindir ki ondan başka hakikatleri gör mıyan, kendi duyularile kavrıyamadığı zat Kral tarafından sökülmüştü. mak^ad da hisse vermekten başka bir kıldığı dün Bakanlıktan ge'.en yeni bir sevine sevine çarpışmak için içi titre mek iîtememiş, onlarla çarpışmiş, bir şeylerin de başka insanlar için birer j Gene İngilizlerin yardımile yalnız telgraftan anlaşılmıçtır. Diğer taraftan se de elinden gelir mi artık? Yer yü hakikatin sürmesini sağlamışsa da öte hakikat olabileceğini anlar, artık on | Italyanlardan değil: onlardan sonra şey değildir. ların üzerine yalan diye yürümezdi. : Almanlardan da temizlenen Arnavııdluk Gene bu ma'.dede «hakiki veya hük Sıhhî Muayene Komisyonu reisi dok zünde bir değil, birbirini tutmaz, birbi kılerin yerleşmesine engel olmuştur. çıkmışür. Yalan nedir? Hakikat olrr.ıyan, haki Bunun için tüm Inan da tüm şüphe ı rfahi, îtalyan tabilijfinden mî eşhas» yerine «gerçek veya tüzel tor Şükrü, Mardin trahom hastanesi rine karşıt. gene de hepsi kutsal bir bizden aldıkları kişiler» denilmiştir. (Personne juridiQue) baştabibliğine naklen tayin edilmiştir. çok hakikatler olduğunu gözlerile gö kate karşı olan şey... Ama hakikat bir kadar yıkıcı, onun kadar ezicidir. Şüp j Geriye îtalvanların Bakanhkça yapılan bu değişıkliklerin Tüp öğrenrr.iştir. Gonıunü, an! tek bir olmadığına göre her hakikat, başka bir he gibi kendimizi değil, karşımadakini Oniki nda ile Libya ve doğa Afrikakarşıhğı olarak «tüzel kişi» sözü, hukuk terimleri bakımmdan çok verimli olacak devam edeceği zanedilmektedir. hakikate verebilse, başka ne duyarsa: hakikatin karşıtıdır, demek o hakikat yıkıp ezer. Bacon'un inanırun Pilatus'u, I daki Eritre ve Somall kalıyor. Mussolini'nin, dünyarun kafasraı şibir başlangıcdır. Çünkü böylelikle «juri«Yalandır, ası'sızuır» diyecek kadar o ten bakarsanız bir yalandır. Oyle ise bir oyda durup kalmak istemiyenleri ! şiren «Tunusu. Maltayı, Cibutiyi, Nisi, diction> dan gelen bütün terimîeri «tüna bağlansal... Koca Roma Imperator her insan bir bakıma hakikat içinde, yıkıp ezmesi gibi. Adliye Bakanı şehrimizde bir bakıma yalan içindedir. Şüphe de Insanlarm bir inan» bağlanmalarını . Süveyşi isteriz!» naralarından sonra, ze» ashndan sözlerle karşılamak yolu Adliye Bakanı All Rıza Türel, dün An. luğunu belki baştanbaşa gezmiş, türlü kendi içimize kendi içimizden değil, istemiyor değilim; bilirim ki büyük iş | onun koltuğuna oturan Bonominin, tek açılmış oluyor. turlü yaşayışlar, türlü türlü inançlarla karedan İstanbula gelmlştlr, Baka:ı. dün Gene bu maddede «âşar» sözü de «on evlnde dınlenmlştlr. Bugun adlı bazı lnce karşılaşmış, düşüncelerinde, yargıların karşıdan bakabilmek gücüdür: yapıcı ler görmeleri için blr hakikate saplan j Italyan askerinin bulunmadıjjı Italyan maları, öteki hakikatlere yüriimeleri, hiç ' sömürgeleri için söylediğl sözler ne hada hepsini de hesaba katmağa alışmıs değil, yıkıcı, ezici bir güç. dahk» ile karşılanmıştır ki ötedenberi lemelerde bulunması, nıuhtemeldlr^ halk arasmda kulîanılan bir kelimedir. bir adam: «Nedir hakikat?...» demesin Kesin olarak bildiğimiz ne vardırî olmazsa onlan unutmalan, görmezük \rinve ne ibret vericidlr. Italya, yalma Vali geliyor Seksen beşinci maddede, gene vergi Ankarada buluuan Vait ve Beledlye rels! de ne yapsın? Hem Pilatus'un görevi, Haltikatleri, yani aklımızla kavradığımız ten gelmeleri gerektir. İnsan oğlunun Mussolininin aldıklarıtu değil; empprhakkmda «tarh ve cibayet» sözleri «sa Lutfl Kırdar bugün Ankaradan harekeıle hakikati aramak değilı Roma Imparator şeyleri değil, ancak gerçekleri, yani yapıları diye övündüğümüı şeylerin yalistlik ve sömürgecilik Iştihasınm ilk lınmak ve alırnnak> kelimelerile karşı yarın şehrlm'.ze gelecektlr. luğu adma bir ülkeyi yönetmektir. Hal duyularımızla kavradığımız çeyleri ke her biri öyle birer hakikatin, yani bir kabardığı günlerdentıeri ele geçirdiğt lanmıştır. Verginin vereceklere vükletil Sümerbankın yaptıracağı evler kı sızlandırmıyacak, ayaklandırmıyacak, sin olarak bilebiliriz. Otekiler belki de bakıma birer yalanın armağanıdır. An Eritre, Somali, Libya ve Oniki Adayı Sumerbank, memleketln mui.telif yerle şairlere: «Reayâ emnü rahatte cihan birer düştür. Ama kendimizden başka cak unutmıyalım kl böyle düşünmek ' da kaybetmek variyetilo karşı karjıya mesine «salmak» sözü halk arasmda çok yaygmdır.Verginin verecekten ahnması rındekl fabrlkalar memur ve Işçllerl İçin yekpare nurânî» dedirtebilecek... Söyle bir şeyi duyularımızla bir bütün olarak hakikati aramak, hakikate inanmak de , bulunuyor. ise «cibayet» ve «tahsil» terimlerini «a yapılan evler glbl, İstanbulda da ev darlığı nudiğine göre îsa'nın öldürülmesini gbn kavrıyabilir miyiz? Sizi gözümle görü ğil, assıcılık (utilitarisme) bakımmdan ! Bonomi. faşlstlerln lşledlğl ffünahlarm mevcud bulunduğundan şehir içmdakl fabdece «alma» ile karşıhyacak kadar bili rllcaJarm memur ve lççilerl İçin evler yap lü hiç istememiş, Yahudilerin yamnca yor, kulağımla işitiyor, elimle size de düşünmektir. Bir seyi assısı için be kefareti olarak bir miktar ttalyan gennir bir şeydir. tırmağa karar vernılştlr. Şehrimizdekl Fes ellerini yunup: «Bir suçsuzun, doğru bir ğıyorum, doğru; ama benim gözümün ğenmek ise. hakikati yadsımanın, doğru cinin daha kanını dökmek fikrindedir. hane, Bakırkoy ve Beykoz fabrikaları İçin adamm kanını dökeceksiniz, günalıı si gördüğü salt bir şekildir, kulağımm ile yalanı bir tutmanın ta kendisidir. Böylece sömürgelerini kurtarmayı dü* * * bu eekilde plân ve taı^arılar hazırlanmşt.r. zin boynunuza!» demiş; inanma gücü işittiği salt bir sesür, elimin değdiği Bir inan olamaz demiyorum, olabilir, şünüyor. Demek kl faşist olmıyatı ItalAnayasanm <türlü maddeler» beşlı Teknik Universitede sömestr usulü nü yitirmişse de yüreği katılaşmarnış, salt bir ettir; hunların var olmasmdan ama kökünde hakikat sevgisi değil, yanın ruhu da, hâlâ emperyalistlik ğını taşıyan ve «iller, memurlar, maTekalk Unl.ersite profesorler meclısi ta suçsuz, doğru kişinin öldürulmesine sizin de var olmanız gereknez ki! Belki yalan sevgisi de değil, büsbütün başka sevdasile yanmaktadır. liye işleri, anayasanm dayanakları. di rafından, yeni Ünlverslte teşkılâtma gore kolayca razı olamıyor Ama o suçsuz, siz yoksunuz da o şeklin, o sesin, o Esasen, ttalyan emperyalizml yenl deye üç ayrı parçaya bölünen altıneı ve hazırlanmnkta oian tahnıatname taslaşı bi doğru kişi j'üzünden ülkede gürjltu etin birleşmesinden doğan bütün, be bir şey vardır. O şey belki de insan sev ğildir. Faşist rejiminden hayll ev\cI, gisidir: insana insan olduğu için detlrilerek Maartf Bakanlığına gonderilecektlr. son böîümü, 89 untrudan 105 inciye kaTenl taümatnamede, bugunkü durum çık:nış, düzen bozulnıuş... Goethe'nin nim bir düşümden başka bir şey de ğil, bir takım işler gördüğü, yaradığı Eritre ve Somaliııin işgalile baslıyan dar 17 maddedir. tamamen değlstlrilrrıekte ve ögretlmde sö süzünü bilirsiniz: «Düzen bozulmasın da ğildir. Bakalım sizin şekliniz. sesiniz, için ilgilenen bir görüş. Sevimsiz de bu emperyalirrain ayranı 1911 de tekBu bölümde «Vilâyet» ye.ine «11», raestr uîulü kabul olunmaktadır, Üniver bir haksızlık edilmiş, ne çıkar?> Şair etiniz de gerçekten var mı? Ben onları rar kabarnus, Trnblnsgarb ve BinRari • kaza» yerine «ilce», «nahiye» yerine sitede imtlhanlar biri şubat ve diğert de ağzına belki yakışmıyor bu söz; ama bir duyuyoruın, bir duymuyorum... olsa yıkıcı hakikat sevgisinden yeğdir. ile Oniki Adayı bizden almış; hattâ Nurullah ATAÇ haziran dcvresl olarak Ikiye ayrılrraktcdır. • bucak» sözleri alınmıştır. mütareke yıllarında Anadolu topraklabir İmperatorluğurt büyük bir kapıkulu Doksan birinci maddede «tevsil me Bu s\ır?tle Ünlversltede eylul devresl lmtl başka türlü duşünebilir mi? Halk yanna kadar el atmıştı. Demek Id toprak hanları kaldırılmaktadır, Ycnl talımatname zuniyet» yerine «yetki genişliği» ve Bakanlık tarafından onaylandıktaa bonra tışsın, duzen yerine eelsin de varsm bu vc tahakkıitn hırsı. yalnız faşizrae mün«tefriki vezaif» yerine de «görev ayrı onümüzdekl ö^retlm yılmdan lt'.barec yu uğurda doğru bir kişi çarmıha gerilsin, Bir kadın belki kiralanabilir!... Fakat satılabilir mi? hasır değildir, Italya bu hastabkla mı» denilmiştir. Bunlar iki önemli hu rürlüge gtrecektir. eskidenberi maluldür. çok mu?... kuk terimidir ki yarm yönetim huku Tıb Tarih Enstitüsünün faaliyeti Gcçen Harbde mağlub olan Almanku terimleri yapılırken birer başlangıç Bana ne Romaîıların Pilatus'undan! Tıb Tarih Enstltusü dım japtıçı gene: ya, bütün sömürgelerini kaybetmlştL noktası olacaktır. toplantıda raevcud hevcte r.âvrten Dr ;Kâ Suçlu mudur, değil midir, benden soBu harbde mağlub olan ttalya neden Doksan dördimcü maddede «Smir. 7irn İsmail, Cerrahpa.şa başheklml E ad rulmaz ya!... Insan oğlunun kendi kuayni cezaya çarpılmasın? Italya, galib karşılığı olarak burada maksad bir Durusov, Dr Farıreddln Kerim ve Beledlye rup kendi yıktığı sayısız hakikaıler ügelseydl, Mussolini barbar bağTrdığı Enstitu memurun «mafevki» olduğu düşüncesi mektubcusu Dr. Osman Erkinlsonra şulda zerinde dolaştirılan tarih dediğimiz gözCtEMENİT VAUTEL yerleri. hattâ daha fazlasile almıyacak re heyetl uyeltjine seçtıkten kale «üst» denilmiştir. güde bir öyle, bir böyle görüldüğünü mıydı? Roma Imparatorluğuna yeniden rarları vermiştlr; «Maliye işleri» başhğı bırakılmıştır. Modciîl rru»mleketlerln mumasli grup toprağın a'.tmdan da duyup uğreniyorsa kıırmağa kalkışmıyacak mıydı? Halbuki «ır.alî taahhüd» e karfi «akça larlle münasebet teslsi, meşhur Turk h> gene: «Nedir hakikat?...» diyor, gene Italyaya eski sömürgeleri nasü lado lı yüklenme» karşılığı 26 ncı maddede kimlerlnin mezarlarının aranrr.a&ı, sıhhi cevab bek'enüyordur. Yuzyıllardır daledilebilir ki onlan kurtarmak için on muze ve müesscîfler hakk'.nda tetklkac ve alınmıstı. Burada da «akça işlerit deİste bu şayanı dikkat mevzııu ele binlerce Müttefik askeri can vermiştir. bun'.arın lhyası, Tabakatuletlbba işmındekı d:ijı düşüncelerden nasıl uyandırabilirmek daha doğru olur ve (finance) kav eserln tercürr.esi. Einiz? Sinyor Bonominin dediği gibi. bir kaç alıp teşrih ediyor, mademki Kadın ramı «akça» ile pek güzel karşılanırdı. bin İtalyan gencinin kanı. bu kaybedrahoma vererek erkeği satm Maraşlılar, kurtuluşlannı Ama Bacon'un. bir oya bağlanmıyanDoksan beşinci maddede «mülhak dilmiş topvakların İtaiyaya iadcsi için, almaktadır. Erkek de aynı hakka îarı kmaması doğru mu? Daldan dala tes'id edecekler bütçe. terimi «katma bütçe» sözile hir kefaret teşkil edemez ve etmen'.emalik olmalıdır. 32 şubat pazartesi gumı guzel Maraşm konma'.arı hakikati aramadıklarından, türkçeleştirilmiştir. lidir. kurtuluş g'müdur. Bu munasebetle şehri bilmek istemediklorinden rr.i? Hakikat Dcksan yedinci maddede bir «geçer mlzdekl Marajll gencler o gece ıçın Taksim Kibar âlemlerindeki baskuılar ve dalların hangisinde? acaba her birinde lik» sözü vardır ki 105 inci maddede Be'.edıye gazinos'inda sabaha kac'ar devam rezaletler Aşk İhanet Ve bir parçası yok mu"> Daldan dala konki «yürürlük» sözile birlikte incelen edecek tir toplantı teıtib ctmlşlerdlr Maince bir mlzah. mek gerektir. Bunlardan «geçerlik» bir ra* havaları ve oyunları İle zenglnleştiri mayı seven, dilediği kılığa giren sakın len bu surprlzlerle dol'j tr.plantının çok hakikatin kendi olmasın? Bacon: •Hakamınun ne zamana kadar hükmü yüMes ud doğum Meşhur Fransız edibi ve mizah ş'ell geçeceğl muhakkaktır. kikat didinmedsn, çekmeden bulunrüyeceğini ve «yürürlük» bir kamınım Gazetemiz levazırn memura Ksdrt Oftmuharriri Clement Vautel taranenc'in blr oğlu dünyaya gelmlytlr. Tav« ne zamandanberi hükmüne bağlanıla Mühim bir tarak partisi bekleniyor maz...» diyor: daldan dala konmak da fından yazılan bu roman Mtıhlm blr bo, noz tarak pnftisı mtmîe didinmek, her birinin dikenlerine katruva uzun ve mes'ud ömürier dller, arkacağını anlatmağa yaramaktadır. 97 nci ketimlze gelmektedlr Bu taraklarm behe lanmak da çekmek değil midir? Hayır, i = şımızla al>sinl tebrlk ederlz. maddede bütçe kanununun «hükmü bir rln'.n mallvetl 2') knraştur. Bu arada genc C İ H A D B A B A N seneye mahsus» olduğu «geçerlik» ile, mühim sayılabllecek blr dlş fırçası parîls: bir oyda kaimıyanların yalnız keyifletarafından üsanımıza çevTİlmiştir. 105 inci maddede ckanunun mer"iyeti» de beklenntekted'.r E^'eice slparlş edllmlç rine uyduklarını sanmıyorum: onlar Mes'ud bir nikâh da hakikati arıyor, bir parçasını bulolan ampul parti<îinin de mart başmda geise «yürürlük. ile karşılanmıştır. Samvjn eçrafındac Hacı Hüseyln oglu makla kanmayıp bütünü toplamağa çsmprhum Bay Nurl Keskln kım Mualt» 11« Yüz birinci maddede «umurnî muta lecefl soyienmektedlr, âşıyorlar. Bacon'un sözünü yarım bıEwenln tanınmış buytik çlftçl'.erlnden AhResim sergisi bakat beyannamesi» yerine «genel uymeA LOtfl Karaosmanoğlunun nlkâtı nıeGöıeî San'tlar Akademlsınde 17 şubf.tta raimıyalım: «Hakikat didinmeden, çekgunluk bildirimi» denilmiştir. «Uygun» rasimlerl a çatat perşembo gün'i lkl tab'iyük bir reslm sergisi açılacaktır Bu sersözü Anayasanm ' birçok yerinde «mii glde tanınmış garb üstadlann'.n Ttîrk san. meden bulunmaz, bir de bulundu mu, rafın büjüklerl, akrabalar: ve seçkin danasib, muvafık» anlamlarına da kulla atkârlan tarafından yapılan kcpvelerl teşvetlller hıızurlle Beştîctas Beledlye d«lreB VG t N slnde yapı'.mış ve nlşan yüzTİkiert eaym Senenin en muazzam sinema hâdisesi nıldığma göre «mutabakat» sözüne hlr olunecaktır. Bu suretle sergl tamamlle General Nureddin Baransel taraımdan t a . «uyum» gibi bir terim koymak daha Avrupa resim sergisi mahlyetlnl taşıyaFilipinlerin başkendi MANİLLA'nın kılmıştır, Nlkâhhlara ve her lkl yüksek »yerinde olurdu. Buna karşı «bildirim» caktır, muzaffer M A C A R T U R erleri deye Eaadetler dllerlü. Havalar ısmınca kömür bollandı gibi daha çok oluş bildiren söz yerirv tarafından geri alınması dolayısiyle Perakendeci körr.urcu'.erde birdenbire î:jSinemasında «bildirik. veya «bildirge» gibi yazılı Bugüne kadar çevrilen en şayanı ı esnasında alman müthis film belge duygusu verecek bir şekil dfr mur bolluğu görülmüştür. Belediye konB ATAA X hayret ve harikulâde film: trollanmn ysptıkları tefttşe göre körrıürdaha uygun görünürdü sanınz. ctılerden blr kısmı geçenlerde yagan karda Tamamen Yüz üçüncü maddedeki «ihmal» sö fazla flatla satmak üzere sakladıklan K6. tabiî renkli zü «savsamak» kelimesile, «tetil» sözü mürü ertık ortaya çıkarmağa baş!amı§!arde «işlerlikten alıkoymak» kelimesile dır. Baş rollerde : MARLl MONTEZ SABU Arif Bolat Kitabevine açık bir zarfla Bir mayin bulundu karşılanmıştır ki ikisi de pek yerinde JOHN HALL TURHAN BEY Vıildiriniz. Size katalok gönderilecektir. Dün sabah Kefellkoy İle Klreçburnu arasözlerdir. sında blr mayin bulunarak karaya çıkarıltnsanı hayrette bırakacak muazlbrahim Necmi DİLMEN j mısttr THOMAS M İ T C H E L L ROBERT WALKER zam bir şaheser. Doviz kaçakçıhğı davuı Bugüne kadar eörülen en muazzam kahramanhk ve vazife filmi. (•) Bundan evvelkl yazılar 14. 15. 19, Mllvinluk dövlz kaçakç'lıîı sanıklannVatan uğrunda göze alman tehlike ve fedakârhklar. 23. 27 ve 29 ocak tarihli sayılarımızdadır. dan Kamblvo müdür muavlnl Celâl KumKADIKÖYDE ^* Büyük Amerikan edibl ^ * ' Metro Goldwyn Meyer Filmi baracı İle memurlardan Hlkmetln ve dığer Haydarpaşa Lisesini Bitrenler CemlsF.nıkların yargılanmalarına, İstanbul lkinci •n Dikkat: Gece için numarah koltuklar erkenden aid:rılmalıdır •ff a ffa WİLLİAMS'ın kaleminden çıkan jetinin teşebbüsile 20 şubat 1945 sah Ağırceza mahkemesince dün devam edllmiç, insanî hislerle dolu bir saheser olan bu İşin mııh^ellf clhetlerln» dair 1" yaz:lı günü akşamı saat 20.30 da Opera sine1 soruya, çnhld Kamtlyo müdılrü Lutfl Bümasında Komedi kısmı arhstleri taratünün cene yazılı olarak verdiğl karşıt ofmdan kunmuştur, Gelecek oturuma, müdafaa İKİNCİ HAFTA görenlerin bir daha görmek şahldlerl çaSınlacaktır, İKİ EFENDİNÎN UŞAĞI Istiyecekleri bir filmdir. Dünkü tifiis vak'alan PEK YAKINDA 3on ytrmi dört saat zarfında !kl t!fü= temsi'.i oynanacaktır. Yerler numaralı ••ak'ası tesblt edUrrlştlr. Bunlardan birLsl olduğundan biletlerinizi kişeden evvelW İ L İ F Y F F E L E N İ L Y N N Trabzondan fel?n ve yolda hanalanan blr den tedarik edebilirsiniz. S e a n s l a r : 12.30 2.30 4.30 6.45 9.15 çencdlr. Diğerl de İstanbul eihetinde görtllmüçtür Her lkl hasta süratle tedarl al. tıns almmıştır, Hastane baş Doktorlaıı arasında en Hakikat üzerîne Nurullah Ataç S O HB E T İHEM NALINA İ M1HINA İtalyamn günahları Yapılan değişiklikler ve nakiller devam ediyor Mezada Çıkarılan MEZADA Kadınlar ÇIKARILAN KADINLAR SEMİH LÛTFİ KİTABEVİ TURAN Sinemasında İPEK ŞEHRAZAD FEDAİLER NÂNGASI Adresinizî ŞEHİR TİYATROSU ROMAN MERAKULARI! Robert TAYLOR Lloyd NOLAN SONSUZ ELEM Sugün ÂR Sinemasında » KAMÂYAN KALBLER Elhamra Sinemasında Canlı tarihler nedir? Memleketimizin en mühim makamlannda bulunjnuş ve son asırdaki hayatımızın içyüzünü bilen muhtelif meslekte: tanınmış i!;m, fikir ve sanat «damlarınm; meşhur diplomatlar, askerî kumandanlar. âlimler, doktorlar; valiler, hâkimler, profesörler, edibler ve daha birçok meslek erbabının somjfâerece enteresan ve çok kıymetli hatıralarıdır. AYNÎ HATIRALARI Büyük âlimimiz ü=tnd Mhmed Ali Ayr.î'nin bu kitsbda anlattıŞı bahisferden bazıları: Ilk Müdüılüğüm Saraym aczine örnekler Sinobda Taiz'de Kabasis' Eşkıyası Yemen Çöllerinde Asiler Arasmda Arabistan âdetleri Çatalca mesclesi Bahkesir VukuEtı Meşrutıyetin Meyvaları Türkiyede ilk amele grevi.. v.s.. Bütün gazetecilerde trulunur. Fiatı 50 kuruş. Çıkaran: TVRKIYE YAYINEVI, UtanbvL Blr «üre 8nce. muharrlr Rıza Çavdarlı Gaflller 1 Kolekslyonu, numara 1. All İbîan Paşa » îsimll bir broşur bastırmış, trr.ekll General All İhsan SS'DIB bundan dolayı yazı 11P sövme davası açmıs, yargılanma. Rıza Oavdarlmın bir sene afır hapse konulması yolıındakl yargı lle, sonuca varmıştı. Yargıtay, tştanbul tirincl asliye ceza mahkemeslnin bu yargısını, bozmuçtur. Bunun Uzcrine dün aynl mahkemede acılan oturma davacı All İh^an Sâtls gelmiştir Rıza Çavdarlı. mahkemede yoktu. Kendi&lne geldir yftzılma«ı İçin. yargılanmanın devamı. başka güne bırakılmışf.r. Bıîtıîn demlr itlıa'.âtımn Karabük Dem'r ve Oelik fabrikaları t3rafrar!an yopürr.azı ve bu suretle Kar?bukte yapılamıyan ve mernleketîn lhtiyacı nlan nevi'erin memekete glrme?ir.ln temlnl içln blr tasarı hazırlanmaktadu. Rıza Çavdarh alevhindeki yarğı bozuldu TİYATROSU OPERETİ Gumartesi Pazar MATİNE 15,30, Her akşam 20,30 da Memleketimizin en kıymetli operet sanatkârlan ve balet heyetile Yeni büyük OPKRET 3 perde Demir ithalâtını Karabük yapacak Y A L PA 3 Saat KAHKAHA Jj Q Jl| Dr. Zeki Tektaş Doğum ve Kadın Hastalıklan Mütefaassısı Kadıköy, Bahariye Caddesi 94 Telefon: 60177 Saat 14 ten 18 e kadar her gün Binîerce ailelerin havranlıkia seyredip alkışladığı büyük operet. Tel: 49369 JJ £^ g ^ f^

Bu sayıdan diğer sayfalar: