30 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

30 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

(Baş tarafı 1 incide) taplası vardı. Delikanir, askere git- #kten sonra, buranm eskisi gibi e- kilmiyeceğini, yüz üstü kalacağını sanıyordu. Halbuki, kızcağız, ge - ceyi gündüze katarak, iki kişilik i- şi görüyordu. Ali dönünce sevine - sakti ve evlendikleri zaman sıkım» tı çekmiyeceklerdir. Onun için, Ayşe, geç vakitlere kadar tarlada kalıyordu. “Ihtiyar büyük annesile beraber oturduğu eve, hava karardıktan hayli sorra dönüyordu. Zehra Molla de- silen ihtiyar kadın pek müteassıp- rı; aynı zamanda, Alinin de büyük annesi olduğu için, torununun na- musile çok alâkadardı. Lâkin, Ay- şenir “ddiyetinden emindi. Tar - lada 737e gücü ile meşgul olduğu- nu ve stadan doğruca eve döndü- günü biliyordu. Zaten, civar da emniyetlidir. Cumhuriyet hükümeti sayesinde eşkiya filân yoktur. Köy delikan - Iları, her ne kadar Ayşe ile evlen- mek isterlerse de, ona bir taarruz- da bulunmazlardı. dini müdafaa edecek vaziyette i- di. Ayşecik, bu vaziyet dahilinde evden taryala, tarladan eve gidip gelirken, bir gece, fundalığın için- de bir inilti'işitti. — Kim 07.. diye haykırdı. Bir inilti daha.. Yapraklar hı « şırdadı.. Ayşenin tüyleri diken diken oldu.. Zira, inilti, insanı cidden korkutacak gibi çirkin bir sesti. Ayşe, tekrar haykırdı: -— Kim 6? “Fundalıkta, biri, sürünerek böyüna yaklaşıyordu.. Bunu, iyice ferketti., Bir karaltr, sendeliyerek ilerliyordu. Ayşe, omuzundaki testiyi yere bıraktı. Bunu, sabahları, tarlaya getirir ve o civarda pınardan dol- durarak eve götürürdü. Kendini müdafaa edecekti. Her halde, bu gelenin bir serseri ola- cağını tahmin ediyordu. Bolulu bir köy kızinın kolay kolay teslim olmıyacağını ona gösterecekti. Fakat Ayşe, birkaç saniye son- ra, tahmininde yanıldığını anla - dı. Zira, fundaliklar arasmda sen deliyerek kendine yaklaşan, me - ğer adam değilmiş; kocaman bir köpekmiş.. Kız, köpeği tanıdı: — Karabaş!.. “diye haykırdı. Ne ölüyorsun?. Evet, kö.pek ne oluyordu? Ni - çin sendeliyordu?.. Niçin ağzın - dan köpükler saçıyordu?.. Niçin, karanlığın içinde, gözleri fosfor - lar gibi parlıyordu?.. Adeta kirmi- zı bir ateş saçıyordu.. Bâhusus, bu ulur gibi inilti neydi?.. Karabaşın üzerine doğru gel - diğini gören Ayşe, kaçmak istedi... Fakat, köpek, daha atik davran - mıştı.. Biçare Ayşenin bacağını kaptı. Kız, kahramanca döğüşüyör - du.. Yumruklarını hayvanın başr na, sırtma indiriyor; onun gırtla - ğını sıkarak, dişlerini vücudundan ayırmamak istiyordu. Lâkin, bir türlü muvaffak ola- miyordu. Köpek, kendisinden çok daha kuvvetliydi. Bunu anlayan Ayşe, etrafında, değnek, yahut taş . gibi bir âlet aradı. Maalesef civarda böyle bir şey yoktu. Onun için, genç kız, ister is- temez, demin bıraktığı destinin kulpuna yapıştı ve bunun hayva - nın sırtma vurmağa başladı. İlk desbeler köpeğe vız gelmiş- | olunur, Zira o, ken-| ti. Canının acıdığında şüphe yok» tu, Fakat buna aldırmıyordu. Des- tide, dolu olduğu için mukavemet ediyor, kırılmıyordu. Lâkin, Ayşe, daha hızlı vurmak için, bu silâhmı havaya kaldırmn - ca, destinin içinden Karabaşın ka- fasma su döküldü. Hayvan, bu - nun üzerine, suratma kezzap bo - şaltılmış gibi dehşetle haykırma - ğa ve kaçmağa başladı. Herkes bilir ki, kuduzlar, sudan korkar; işte, Karabaş da, bunun için kaçıp gitmişti... Ayşe, bacağından kanlar aka - rak eve döndü ve ertesi sabah, kö- peğin ölüsü bulundu. : Zehra Mollanm çok müteassrp bir kadın olduğunu söylemiştik. Bu kadın, köyün imamı Hafız Ap- tullah Efendiyi Lokman Hekim sanmış olmalı ki, torununu kasa - baya indirip bir doktora göstere » cek yerde ona götürdü. Okuttu, üfletti, tespihten geçirtti. Aptullah Efendi: — Bana devam etsin.. Bir şeyi kalmaz! diyordu. Ayşe, okunmağa devam etti, Fakat kırk gün sonra tam dua ve tespih esnasında, birdenbire gırt - lağından acayip sesler çıkmağa başladı. e Yağmur çişeliyordu. ? — Perdeyi indirin! Perdeyi in - dirin! diye haykırarak, imamın ü- zerine atladı. Dişlerini onun bilek- lerine geçirdi.. Yetişen kadmlar, imamı, kız » cağızın elinden güç belâ kurtara « bildiler. Zira, o derece kuvvetlen- mişti.. Onu, obaşma ley darbelerle bayıltarak odada nuz bıraktılar. Kapıyı üzerine ki - litlediler.. İmam, jandarmaya meseleyi a“ ber vermek için kasabaya indi. Fa» kat, oradan evvelâ tedavi için İs - tanbula sevkolunacaktır. Sonra da adliyeye verilecektir. Üfürükçülü- ğünün ve doktorların işine burnu- nu sokarak felâkete sebebiyet ver- diğinden dolayı muhakeme edile » cektir. Ayşeye gelince, jandarmalar im - dadma yetişinciye kadar, kapalı bulunduğu odanın kapılarını yum- ruklaya yumruklaya ve kendi kollarını ısırıp parçalaya parçala - ya ölmüştür. Dışardakiler, onun sesini işiterek hakikt bir köpek ba- ğırıyor sanmışlardır. Kızcağızm son nefesini pek feci halde verdi- ği muhakkaktır. Zira, yağan yağ - murun şiddeti artmıştır. Pencerele sular çarptıkça, Ayşe, ritıraplarn en büyüğünü duymuştur. Beşiktaş takımı geliyor Bursa, 30 (Telefonla) — Tür- kiye futbol birincisi Beşiktaş takı- mı bugün İstanbula (hareket et- miştir. Beşiktaşlıları getiren vapur sa- at on beşte Galata rıhtımına yana» şacak ve Türkiye birincisi mera - simle karşılanacaktır. . » » Türkiye idman cemiyetleri itti- fakı İstanbul mmtaka merkezi re- isliğinden: Bursada final maçları yaparak Türkiye futbol birinciliğini kaza» nan mıntakamız futbol şampiyo- nu Beşiktaş takımı bugün İstanbu» la geliyor. Arkadaşlarımızı getiren vapur, saat on beşte köprünün Karaköy tarafmdaki rıhtımda bulunacak- tır, İltifakımıza dahil sporcuların bu merasimde © bulunmalarırica Cumhuriyet — bayramı nasıl kutlulandı? (Baş tarafı 1 incide) lik olarak Harbiye mektebi talebesi geçmiş, bundan sonra Tıbbiye talebeleri, Bahriye mek- teplileri, Küleli ve Maltepe lise- leri, piyade, süvari, topçu, kineli tüfek, muhabere, nakliye kıt'aları geçmiştir. Bunları polis müfrezesi, ellerinde bayraklarla Üniversite talebeleri, Türk maa- rif cemiyeti talebe yurdu Milli Türk talebe birliği, izciler, Hay- darpaşa lisesi, Pertevniyal, Vefa İstanbul, Feyziye, Hayriye lisele- ri, şehir bandosu, kız mekteple- ri, san'at mektebi, Hilâliahmer hasta bakıcı mektebi, yaralı asker timsali, Hâkimiyeti milliye yatı mektebi, akalliyet mektepleri, it- faiye, Yedikule şark musiki ce- miyeti mensupları takip etmiştir. Bunların arkasından koyu mavi ve yelnosak elbiselerile ve yaka- larile dağcılık ve yürüyücülük klübü sporcuları diğer spor teşek- külleri geçmiştir. Sonra bir kam- yonun üzerinde büyük bir süt şi- şesi geçmiştir. Bu Himayei etfal cemiyeti tarafından yapılmıştı. Yanında çocuklar duruyordu. Bu- nu otomobile konmuş bir tayyare timsali takip ediyordu. Tayyare. nin pilot yerinde bir çocuk oturu- yordu. Yanlarında ise küçük kız- lar yer almıştı. Tayyare timsalin. den sonra İstanbul umum Esnaf cemiyetleri geçmeye başlamıştır. Önce otomobil ve şoförler cemi yeti, sağır ve dilsizler, dokumacıs lar geçmiştir. Dokumacılar bir otomobil - | ly dokuma tezgâhi şlardı. | Dört kişi tezgâh başmda durüyor. du. Marangozlar cemiyeti de bir otomobilde adetâ küçük bir ma- rangozhane kurmuştu. Bir yan- dan iki kişi tahta rendeliyor, bir yanda üç kişi gardirop ve masa cilâlyordu. Tahmil ve tahliye, sandalcılar cemiyeti de ellerinde fırka bayraklarile geçmişlerdir. Sandalerlar bir otomobilin üstü - ne büyük bir sandal koymuşlardı, İki sandaler kürek çekiyordu. San- dalcıları ellerinde fırka bayrak larile hamallar, şekerciler, Şark şimendiferleri ameleleri ve deniz kömür nakliye amelesi,, deniz kü- çük nakliye amelesi zurna ve da- vul çalarak geçmişlerdir. Amele- lârden sonra mürettipler, otomo- bile yerleştirdikleri kasalarda ya- zı dizerek, ayakla işler küçük bir makine ile kart basarak geçmişler dir. Kahveciler cemiyeti ise oto- mobilin içini adeta açık bir kah- ve haline getirmişdi. Bir köşe - deki semaverde çay kaynıyor, bir yandaki mangalda kahve pişirile- rek seyyar kahvedeki müşterilere dağıtılıyordu. Sucular cemiyeti bir otomobi- Ki su şişelerile doldurmuş, saraç esnafı iki otomobili yatak ve yor- ganlarla süslemişti. Sütçüler cemi- yeti güzel bir inekle yavrusunu celep ve kasaplar cemiyeti süslü koyunları otomobile koymuşlardı. Ayakkabıcılar cemiyeti büyük bir iskarpin yapmış, etrafma deriler sermişdi. Nalbantlar ce « miyeti bir eşek yavrusunu otomo- bile koymuşlardı. Bir köşede ocak yanıyor, nal dövülüyordu. Cemiyetlerden sonra ellerinde bayraklarla halk geçmiş ve ge - çit resmi nihayet bulmuştur, Ge - çit resmi tam iki saat sürmüştür. Öğleden sonra saat on beşte vali Bey konsolosların tebrikleri- 30 birinci tegrin WEE Iş kanunu ameleni menfaatini koruyo! olacaktır. F (Baş tarafı 1 inçide) rasına . bildirdikleri için, kanun E için sekiz saat lıştırmak ihtiyacını derhal . Meclise. sevkedilecektir. | seseler işçiye her saati Belli başlı maddeler şunlardıt: 1 — İşçi ile iş sahibi arasında yazılı mukavele ile olacaktır, ki taraf on beş gün evvel ihtarla mükellef bulunacaklardır. ret vereceklerdir. ii 5 — Grev, Lokavt yapılacak hizmet akdi mutlaka | cezai müeyyedeler V ları halli için mülkiye âmirinin İ 2 — Müddetsiz akitlerde her i - | raf ve temsili heyetler cektir. 6 — Devleti n idari 3 — İşçiler mecburi kazanç si- | lışanlar hariç olmak gortasına tâbi tutulacak). sigorta | mmüesseselerindeki i pitiminin dörtte birini işçi, dörtte | ları da bu kanun hü! üçünü iş sahibi verecektir. 4 — İş saatleri iş sahasındaki ihtiyaca göre bir nizamname lük ça Balkan ittifakı (Baş tarafı I incide) bulunmuşlardır. Yunan, Romen ve Yugoslav gaze- tecisi gelmiştir. olacaktır. 7 — Küçüklerin ve ile | istihdam şartları ve İ$ tesbit edilecektir. Yalnız bir gün- | nun projesinde hüküm Iran velrak ai er işleri işçiler “* rl hissede i ved sasi ler lışma saati geçkin adamlar ' edilmiştir. ci tayyare! ziyafet Ankara, 30. (Telef Hariciye Nazır Muavini M. Poriç Cümhuriyet bayramı mak üzere gelen İran veli Konsey müzakerelerini takip yarecileri şerefine dün etmek üzere Ankaraya dün: üç | du evinde bir ziyafet V Misafir tayyareciler abidesiyle şehitler abide lenkler koymuşlardır. yeli Kadıköy Tramvayla! k Şehir sermayesiyle işletilmekte olan Üsküdar — ve havalisi Halk Tramvayları Türk Anonim Şirketi tesis ve inşa olunan Kadıköy tramvay şebekesiyle mu mevkifi binasmın işletmeye açılış resmi 30 — 10 — 9341 müsadif o Salı o günü, saat 16 — 17 n dıköyünde Altıyolda muhavvile mevkifi binası önünde o İstanbulda bulunan Büyük Millet Meclisi azasiyle VW) Meclis azasmın ve resmi ve hususi teşekküllere mensup ve matbuat erkânmın bu merasime iştiraki rica olunur. davtname mahiyetindedir. İstanbuldan iştirak etmek ii saat 15,50 de Köprüden hareket eden vapurla Kadiköyün bilecek ve 17,55 vapuriyle dönbilecektir. Moda “w Fenerbahç Tramvay seferlerinin işletmeye açılışti Üsküdar — Kadıköy ve Havalisi Halk Tramvayları ? Şirektinden: Kadıköy tramvay şebekemizde inşaatı bitirilen Moda ve Kadıköy — Fenerbahçe hatları, evvelce ilân ; ücret tarifelerine göre, 30 Birinci Teşrin 1934 tarihine Salı > “gün Yeni şebekenin açılış resmi 4 İstanbul Vali ve Belediye Raisliğinden: / vd A pi şebeke için icrası mukarrer açılma # minden sonra, işletmeye açılacak ve bu suretle KadrköY tıyol — Kalamış — Fenerbahçe arasında muntazam tramvay tesis edilecektir. (4066) Bahariye — Moda ve Kadıköy — Altıyol — ihi8f ni kabul etmiştir. Saat on altıda | lerin geçişi pek görülec€ da Edirnekapıda Şehitliğe gidile- | zara idi. Merasime rek çelenkler konmuştur. Dün ş€- tayareleri. de iştirak et”, hir tiyatrosunda ve Fransız tiyat- rosunda milli piyesler temsil edil. miş, şehrin muhtelif yerlerinde halk hatipleri tarafmdan könfe- ranslar verilmiş, gece de İstanbul, Beyoğlu, Üsküdarda fenet alayla- rı yapılmıştır. Vali konağında bir bale verilmiştir. Ankaradaki merasim rikleri kabul buyurdukları' zatla “ yin ellerini sıkarken: “Bayramınız kutlu olsun!,, diye iltifat etmişler » dir. derimiz Balkan Hariciye Nazıla - rile bir müddet görüşmüştür. Gazi Hazretleri, ondan son - “N Birliğin baj yi gi müsadere dıt Dünkü Milliyet Talebe Birliğinin bay” resminden evvel mü ğini ve Birliğin geçit ” rak edemediğini ten, aldığımız İstanbul Altmer İF Bir borçtan dolay! wi Merasimden sonra, Büyük Ön - |Beyoğlunda Tünel © çini (Ti hanesinde çifte ve 1908 senesinde ime kinesi furuhtuna 'anaeters) e 4 ra, geçit resminin yapıldığı koşu 31/T, evvel /934 tarihi? gi meydanını şereflendirmişlerdir. şamba günü saat 11 de” Türk askerleri cidden heybetli İkaMağe farabi AE mezkürda bir geçit resmi yapmışlardır. On- ları müteakip atlı ve piyade köylü- rın yevmü caat edilmesi ilân © de, < bir e Ankara, 29 — Reisicümhur| haberin tamamile Hz. Büyük Millet Meclisinde teb- | bildirilmektedir. “ i | di