26 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HAIER Akıın Postası Atatürkün Ankaraya ayak bastığı gün (Baş tarafı 1 incide) Bu gecede Denizli saylavı bay Necib Ali bir söylev söyliyerek festivali açacaktır. Ondan sonra bay Münir Hay- | rinin yazdığı Bay Necib Kâzım ile bay A. Adnanm müziklerini yaptığı “Bayönder,, ile “Taşbe - bek,, sahneye konacaktır. “Bayönder,, de “Bayönder,, rolünü bay Nurullah Şevket “ba- yan İzgen,, rolünü bayan Celile dans ve Deli Ozan rolünde bay Münir teganni edeceklerdir. Ba- leyi bayan Loret Herdinovanm hazırladığı Ankara halkevleri dans kurları çocukları oynıya - caklar, koroyu bay Halil Bedii - nin hazırladığı musiki muallim mektebi korosu meydana getire - cektir. “Bayöndef,, eski bir Türk irtekisinin sembolik bir bakımla sahneye konmasından ortaya çıkan bir destandır. “Bayönder,, in müziği bay Necil Kâzım ulusal Türk motif - lerinin modern teknikle işlenmiş güzel bir örneğidir. “Bayönder,, den sonra oynı - yacak olan “Taşbebek,, fantas - tik piyesinin elverişli rolünü ge - | ne bay Nurullah Şevket “Taşbç - bek,, rolünü bayan Celile Enis usta rolünü bay Avni Ellik Ba - rım rolünü Güzide Zeki ve Cüce rolünü de bay Salâhattin tegan- ni edecektir. Baleyi gene bayan Herdinovanm idaresindeki hal - kevi kızları, koroyu da musiki muallim mektebi korosu yapa - Heriki çei Tüyasölikumkür | AUA orkestra ve bandolarının birleş -« mesinden çıkan bir grup bay ÂA. Adnanın idaresinde çalacaktır. Bu iki eserin hazırlanması i - çin 60 orkestra, 75 korist, 10 so- list, 40 kişilik bale sanat amatö - rü iş almış bulunmaktadır. Sah - ne arkasında çalışanlarla birlik. te bu işe elverenlerin tutarı 290 1 bulmaktadır. Eserlerin dekor plânlarını bay Cevdet Ziya ile 'bay Mahmud teknik ve makine işlerini bay Hami, kostümleri de bayan F. Perihan seçmiş ve ha - zırlamışlardır. Yurtta ilk olarak bu ölçüde bir müzika kımıldanışı, Ankara halkevinde yapılmaktadır. Her iki eserin de rejisörlüğünü bay Münir Hayri yapmaktadır. “Bayönder,, ile “Taşbebek,, 27 ilkkânunda verilecek ilk tem- sildn sonra daha iki defa oynıya- caktır. Temsiller, Istanbul ve Anka - ra radyoları ile verileçektir. kimseye borcu olmadığını ve se- nedin sahte olduğunu iddia et . miştir. Bu iddia üzerine para C ye verilmemiş, iş Ticaret mahke- mesine aksetmiştir. Fakat suçlu burada da senedin bir suretini bırakacağım diyerek mahkeme - den sahte senedi almıştır. Yerine başka bir sened bırakmıştır. İşte dünkü celsede davacının vekili bunları söylemiş, sahte se- | nedin imhasmı, sahte senetle pa- ra üzerine konan haczi ihtiyati - nin kaldırılmasmı söylemiştir. Suçlu vekili de mükabil iddiası - 'Dı serdetmiş, neticede sahte Po - zanta tekligat yapan mübaşirle , zabrta memurunuün mahkemeye çağrılmalarına karar verilmiştir. Bundan başka C sahte sened tan- zimi noktasından hukuku umu - miye namımna ceza mahkemesin - de sorguya çekilecektir. 46 Birincikânun 1934 Ruslar, iki casusu yakaadı Bu Japon casuslar Sovyetlerin askeri vaziyetini öğrenmek Moskova, 25 (A.A.) — Ka - | barovsktan bildirildiğine göre bu ayın yirmi ikisinde Türürog şehrinin garbında iki Çinli casus yakalanmıştır. Bunların - biri Mançuko üçüncü piyade livası « Italyanlar, “sv mın 15 inci alayıma mensub bir | müfrezenin kumandanı Minfa ve öteki de hudud üzerindeki O- | renpau köyünden bir adamdır. Bunlar Japon zabitinden aldık - | larıemri yerine getirmek için istiyordu geldiklerini ve bataklık araziyi | ve bilhassa yolları ve Sovyet kuvvetlerinin durumunu öğren - | mek istediklerini söylemişlerdir. Bu iş üzerinde derin tahkikat ya- | pılmaktadır. Habeşistan topraklarında ilerliyorlar Almanya harbiye nazırının beyanatı Berlin, 25 (A.A.) — Alman Sü Bakanı (Harbiye Nazırı) Ge. neral Von Blomberg bir Ameri - kan gazetecisine bildirimde bu - hmarak demiştir ki: “— Hergün süel (askeri) bir takım anıklıklar (hazırlıklar) ve | işler yapmakta olduğumuza dair bir takım havadisler okuyoruz. Bunların yanlış olduklarmı söy- temeye,bile hacet yoktur. Mese - lâ Amerikadan gizli olarak tay - | yare aldığımız havadisi tamami- | Te asılsızdır. Hücum kıtaatı, gö - nüllü çalışma kıtaatı ordu ile bir | güna alâkası olmayan kurumlar- | dır. Bu kurumlar, mensuplarmı i - | taata; inzibata, intizama ve ar - kadaşlığa alıştırır. Bay Blomberg, bundan sonra kendisinin istifasına dair olan şayiayı da tekzib etmiştir. | Berlin, 25 (A.A.) — General Fon Blumberg, Asosyaterd Pres'e şu beyanatta bulunmuştur: “— 30.6 tarihindenberi hü - cum kıtalarında askerlik oyunu | oynanması bitmiştir. Hitler'in sarsılmaz arzusu ve hücum kıta- ları aynı harbiye reisinin de fik- ri böyledir. | — Almanya Rayşverle öğünmek- | le beraber, mecburi askerlik hiz- metine taraftarım. Eğer Alman- ya harb fütuhatını düşünürse, meslekten yetişme ordu kısa hiz- KURUN — Asun Us bugün Mene- mende şehit edilen Kubilâydan bah- sötmekte, irticar bastırmak uğrunda canını seve seve veren bu. kahraman Türk genci gençlere bir nümune ola - rak göstermektedir. Bu münasebetle bugün Menemende açılacak olan Ku- | bilây âbidesi Türk gençliğinin, Türk Cümhuriyetinin bir âbidesidir. CÜMHURİYET — Yunus Nadi de buğün başyazısını Menemende Kubi- lây için dikilen âbideye tahsis etmiş- tir, Kubilâyın Cümhuriyet ve inkılâp uğrunda canını feda ettiğini söyle - dikten sonra yazısını şöyle bitiriyor: “Bu âbide Türkiyetn adına, Mene - men denilen bir bucağında tarihin Valnına Cümkuriyetçi ve inkıldpçı Türk gençliği eliyle vurulmuş özel Nazır şayiaları tekzib ediyor metli kura efradından' daha mü- saiddir. Bununla beraber ordu - ediyoruz. Bunun içindir ki, bü - tün Almanların bu mektepten geçmesini diliyoruz. Hücum kı - taları ve iş hizmeti teşkilâtı da birer mekteptirler. Filhakika, bunlar orduyu tamamlama için lııılıu &epohtdu —n%hıl. inzi - 'bat ve nrknaa;îığa alışlırmakta- dırlar, Fakat bunlar ancak ordu- da yetiştikten sonra askerdirler. General, bay Hitler'le arasın. da anlaşamamazlık bulunduğu - nun doğru olmadığını ve teknik adamı olduğundan Almanyanın silâhları hakkındaki sorulanlara cevab vermek istemediğini söy - lemiştir. Nikbin haberler Dünyanın her yerin- de buhranın geçtiğine dair emareler var Paris, 25 (A.A.) — Gazete - ler, Noelin eğlenceli bir Noel ol- duğunu ve hiç bir darlık noeli gi- bi geçmediğini kaydediyorlar. Pöti Jurnal gazetesi, Noelin bay Flânden'in verdiği nikbinlik dersinden istifadeye vesile oldu - duğunu yazıyor. bir damga ki geleceğin çocuklarına ve adamlarına Türkiyede başlıyan veni, derin, yüksek ulusal varlığın türekli, sonsuz ve hiç yenilmez gücü- nü haykıracaktır.,, MİLLİYET — Ahmet Şükrü Esmer bugün İtalya ile Habeşistan arasın - daki anlaşamamazlıktan bahsetmek - tedir. Bu vak'a neticesinde İtalyanlar rın Habeşlilerden tazminet istedikle. rini, fakat Habeşlilerin de tazminatı verdikleri takdirde suçu üzerlerine almış olacaklarından, bunu — vermek iatemediklerini yazıyor. Neticede her iki devletin de cwni zamanda Millet> ler Cemiyetinde âra olduklarımı söy- Pedikten sonra eski şairlerin “Hazır ol cenge eğer isterken gnlh ve salâh,, darbı meselinin yeni “Barıs islersen savaşa anıklan,, tercümesi ile maka - | yu seciye için bir okuluğ telâkki l Fakat kendileri | bunu tekzib etmektedirler! Londra, 26 (A.A) — Habeşistandan gelen resmi bir tebliğe göre, İtalyan- lar Radirden Habeş arazisinde bulu- nan adaya bir otomobil yolu yapmak tadırlar. Afdulu da işgal etmişlerdir. İtalyan tayyareleri — Gurrloguli de Habeş kıtaatının üzerinde dolaşmak- tadırlar, Habeş makamatı yeni hâdiselere se bebiyet vermemek için emir almışlar- dır. Diğer taraftan bir İtalyan tebliği, Habeş topraklarında İtalyan kıtaatı bulundüğunu tekzip etmektedir. Almanyada şiddet dehşet! Paris, 25 (A.A.) — Le Jour - nal gazetesi, bütün Almanyada *“ahlâk,, meselesi yüzünden bir - çok adamlar yakalandığını ve bunların başında Silezya valisi Brukner ile 50 kadar taraftarı « mın bulunduğunu yazıyor. Eko dö Paris de, Çekoslevak mecmuası Veltbahn'dan alarak “Geçen haziran günlerinin tek - rar başladığını bildiriyor,, ve di- yor ki: *“30.6 tarihindenberi Silezya yalisi Bruknerden başlıyarak 230 kişi asılmış ve birçok eski milis na zi ile hücum kıtalarından üç bin kişinin silâhları alınmıştır. Sar reyiâmından 19 gün evvel yeni bir ihtilâlin bertaraf ve ne de tehir edilememesi için işlerin | fena gitmekte olması lâzımdır.,, Sabah gazeteleri ne diyorlar? tesini bitiriyor. ZAHAN — Zaman ümzalı yazı son Rusya ve Almanyada tahaddüs eden karışıklıklardan bahsetmekte, ve dün. yanın yeniden karışınağa, siyasi bir buhran geçirmeğe başladığını yaz maktadır, AKŞAM — Üçmldır. imzalı yazı Fransadaki buğday işinden bahset - mektedir. Fransa gibi kalabalık — bir memlekette buğdayın para etmemesi- nin doğurduğu bu buhran neticesin - de umumi bir buhran çıktığını ve bir türlü iyi bir hükümet kabinesinin te - şekkül edemediğini — söylüyor. Ve Fransa için bu işi halletmenin çok gür bir is olduğunu ilâve ederek yazır v bitirinor. SÖON POSTA — Başmakalesi yok - tur. Patrikhane Yunanistana mı gidiyor? Şehrimizde Yunan mehafilinde söy lendiğine göre Fenerdeki patrikhane, nin Selâniğe veyahut Aynaroza nak" ledilmesi çok muhtemeldir. Buna ge- bep olarak ta Türkiyede ruhant kıya- fetlerle sokaklarda dolaşılamıyacağır na dair çıkan kanun gösteriliyor. Bu haber kaydi ihtiyatla söylenmekle beraber tahakkuk ettiği takdirde pat- rikhanenin nakli hususunda Yunan hükümetinin her türlü kolaylığı gös: tereceği söylenmektedir. —— Edirnede Kubi- ,A « . . bilây ihtifali Edirne, 25 (A.A.) — Yarın Edirne Halkevinde inkılâb şehi - di Kubilây için büyük bir ihtifal yapılacak ve birçok hatipler in - kılâb mevzuunda söylevler ve konferanslar vereceklerdir. Italya Sofya elçisini değiştirdi Sofya, 25 (A.A.) — İtalyanın Sofya orta elçisi bay Cora Şili büyük elçiliğine ve yerine dış işleri bakanlığı basım ikinci mü- dürü bay Sappuppo tayin edil - miştir. Avukatlık unvanı yasak edildi Berlin, 25 (A.A.) — Ari ol - madıkları için barodan çıkarılan avukatların bundan böyle avu - kat ünvanını taşımaları bir emir- name ile yasak edilmiştir. Grevciler teslim oldu Selânik, 25 (A.A.) — 13 bi- * rinci kânundanberi tütün imalât. — hanelerine çekilerek kapıları ka- pamış olan 400 kadın ve erkek işçi bu sabah teslim olmuşlar - dır. Yaralı veya ölü yoktur. Bun- larm elebaşıları tevkif edilmiştir. —— ş Dünya pamuk istih- sali azaldı Nevyork, 25 (A.A.) — 1934 yılmda acun pamuk ürünü 22 milyon 591 bin balya tutmuştur. 1933 yılımnda bu ürün 25 milyon 327 bin balya idi ki, 2 milyon 736 bin balyalık bir eksik var de- mektir. Amerikada noel Nevyork, 25 (A.A.) — Bu yıl Noel bayramı, sıkıntı devresinin sonunu tesid ümidinde bulunan bütün Amerikada 1929 yılından- beri en şen olacağa benziyor. O- yuncak, yiyecek ve çikolata satı- şı 1933 yılına bakarak yüzde 20- 30 artmıştır. Binlerce taşra halkı Nevyorka gelmektedir. Belediye 200 bin fakiz aile çocuğuna o - yuncaklar dağıtmış ve her yıl ya- pılan yardımdan başka 300 bin çuval kömür ve 614 bin kutu et dağıtmıştır. Şarab ve likörün ka- nuni olarak satılması halkın şen- liğini artırmıştır. Srüçündü Samsunda bir yangırt Samsun, 25 (A.A.) — Bu ge- ce Kokçoğlu mahallesini üst ya - nındaki tek kat tahta evlerin bi - rinden yangın çıktı. İtfaiyenin vaktinde yetişmesine rağmen on- dan fazla ev yandı. Pekaz eşya kurtarıldı. Yangından çıkanlar camilere verleetirildi. DÜZELTME Dünkü sayımızda çıkan Cümhuri * — yet Merkez Bankasının 20 — 12 — 934 tarihli vaziyetin başlığı yanlışlıklâ 13—12—934 olarak gösterilmiştir. DÜ” 3 *