9 Şubat 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İngiltere tek başına mı olmalıdır ? (Baş tarafı 1? incide) dakikadan itibaren daha çok is- temeğe başladı. Önce, bu muahe- denin tekrar teyid edilmesini is- tedi. Sonra bunu genişletmeği ar- vuladı. İngilterenin mudıhılumın o- tomatik bir halde bulunmasını is . tedi. Harb geldiği zaman bizim,| vaziyet ne şekilde olursa olsun, in- tihab serbestimiz olmasını arzu etmiyordu. İngiltere adamakıllı bağlanmadıkça — silâhsızlanmağı reddediyordu. Hitlerin, Alman - yaya müsavi hak isteme yolunda - ki ilerileyişi, Fransada, İngilte - reyi daha çok bu işe — karıştırma evesi uyanıyordu. İşte bu sebebten yeniden te - şebbüse girişti. Mister Mak Do - nald bu sırada uluslararası (ııhhllı datını genişletmiyeceği yolunda -| ki unutulmaz beyanatta bulun - muştu. (1933, Teşrinisani, 13). Sir Con Simon da ayni sözü tekrarladı. Mister Eden, ayni teyid etti. Hiç bir İngiliz hükümet adamı- nın beyanatı. bu kadar kuvvetli, alkışlanmamıştı. Heyhat... Hükümet sözünden dönüyor. “Gerçi, yeni misak yeni bir ta- kım mecburiyetler ortaya koymu- yor. Lokarno misakınm genişletil- mnesi demek değildir. “Bunun hakikatini bir deniye- lim bakalım: Fransa, ilk defa o- larak, Almanyanın silâhlarını tah- did eden ahkâmı sulh muahede- sinden kaldırmağa müvafakat e- decek... Bu neden? — Çünkü biz, müdahalemizi daha ileriye vardır- dık.. Gene bize söyliyebilirler ki, mi- sak yalnız hava hücumuna karşı- dır. Biz havada harbe başlayınca, karada da, denizde de — başlamış sayılırız. ğ “Deyli Ekspres,, infirad siya- seti için durmaksızın, çalıştı. Lo- karno muahedesine de itiraz etti. Lokarno muahedesinin yaptığı gi- bi, İngiltereyi dominyonlarmdan ayıran her hangi muahedeye mu- arız bulunuyoruz. Yeni misakın ayni neticeyi vermesi zaruridir. “Avrupa kervanına bizi daha derin fırlatacak olan her hangi teklife mutaarrızız..,, DEYLİ HERALD : “İster al, ister bırak,, manasına gelecek ve Almanyaya teklif o - lunmak üzere bir Fransız - İngiliz ylânı meselesi ortada yoktur. Bundan başka, Versay muahe- desinin askeri ahkâmının lâğve- dilmesi üzerinde münakaşaya baş- lamadan öncte, Alman hükümeti tarafından yerine getirilmesi icab eden bazı şartlar ileriye sürmek meselesi do yoktur. Aklıselim hâkim oldu. Ve Al- manya, “üzerinde serbestçe anlaş- ma yapılacak umumi uyuşta su- reti, tesbit etmek üzere konuşma- lara davet edildi. ı Bu sağlam ve makul bir teklif- tir. Almanyanın, bu davete düpe- düz, menfi bir cevab vermiyeceği de umulabilir. Tabit bu mevzu ü-! zerinde tevessü mahiyetinde söy-ı Hyaceği sözler vardır. Hattâ an- Taşmanın ana hatları üzerinde ba- E tedilât yapmak dahi istiyeceği şüphesizdir. Fakat bu, gayet tabil ve işin mefhumu cereyanı esnasında önüne geçile- miyecek hâdiselerdir. Neşredilen tbliğin formülünü ve cümlelerini, esasen, ne İngilte- re, ne Fransa, konuşmalar ilerle- diği esnada hiç tadil edilmiyeceği| kanaatinde değildirler. Buraya kadar mükemmel... Ya - kmlaşmakta olan bir kördüğüm - den kurtularak bir yol — açtılar... Anlaşmağa açilan bu yolda kolay- €a yürüneceğini sanmak, şüphesiz hamakat olur. Bilâkis, bu iş da- ha zor ve fazla emek harcamıya muhtaçtır. Giderilecek birçok en- geller var...,, NİYUZ KRONİKL: “Ne de olsa buna bir başlangıc noktası denebilir. Tesbit edilen şekilde anlaşma, umarız ki Avru- pa sulhuna doğru istekle bir iler-| leyiş olacaktır.,, DEYLİ TELGRAF: “Mesele, şöyle bir anlaşmanın, harb tehlikesini daha çok yatıştı-; rıb azaltabilme kabiliyetinde olub olmadığındadır. Biz, hükümet binasımda konuşanlarla — birlikte diyebiliriz ki, bu kabiliyettedir. Şimdi son söz Almanyaya kalı- yor.,, TAYMİS: “Bu anlaşma şeklini tesbit e - den İngiliz ve Fransız hükümet adamlarının bu haftaki faaliyetle-| rini gerçekten en sıcak takdiri hak etmişlerdir.,, İngiliz gazetelerinden “Sunday Expres,, İngiliz kabine erkânmın Fransız vekilleriyle — son yaptığı Mmülakatlarını şu yolda an!atmak- taydı: Bu gazetenin baş muharriri “İnfirad,, siyasasını müdafaa ile tanınmıştır. *“Sunday Süpres,, diyor ki: “Dün gerek Fransız başvekili, gerek hariciye nazırı, İngiliz na- zırlariyle Almanya aleyhine bir misak teklif ettiler ve uyuşmağı beklediler. “Fakat muvaffakiyet elde edi- lemedi. “Önce İngiliz kabinesi, Anton Eden de dahil o!duğu hı.lde bir toplantı yaptı. * “Nazırların önünde, — Fransız murahhatları tarafından verilmiş bir dosya bulunuyordu. Bu dosya, Alman silâhlarının çoğalması üze- rineydi. “İnsanı heyecanlandıran öyle dosya ki şimdiye kadar İngiliz hü- kümet adamlarının — gözü önüne konmamıştı. Fakat yüksek askeri makamlar, bunu çok âlâ biliyor - du, *“Bu dosya, Alman ordusunun, bugünkü Fransız kuvvetleri dere- cesine çıktığını gösteriyor. “Gene bu dosyada, bugünkü Alman hava kuvvetine dair vesi- kalar, Fransada endişe uyandıran bir mahiyettedir. “Bundan sonra, İngiliz başve « kili ve hariciye nazırı, Fransız baş- vekili ve hariciye nazıriyle uzun ve hususi bir konuşmada bulun - dü. “Öğleden sonra, bütün kanfe - rans yeniden toplandı. Fransız ve- killeri, İngiliz başvekili ve harici- ye nazırı, başvekil muavini — ve krallar mühürdarı bir arada bu- hanuyordu. “Bütün konuşmalar sıkı bir dil bağlılığiyle geçti. Dısarıya, hava- dis sızdırmadıkları gibi, — içeriye HABER — Akşam Postası * - Serendib'de 30000 Kişi malarya has- talığından öldü Hastaneler ağzına kadar dolu Kolombo, 8 (A.A.) — Seren- dib adasındaki Malarya salgı - nından ölenlerin sayısı en az 30 bin tahmin edilmektedir. Muh - telif nahiyelerde hastaneler ağız- larına kadar doludur. Kegalla mezarlığı o kadar dolmuştur ki yeni mezar açmak imkânı kalma- mıştır. Kurunegala salgının en şid - detli olduğu yerdir. Bütün hasta- ne müstahdemini malaryaya tu - tulmuştur. Kanses davası (Baş tarafı 1 incide) sabah yapılmıştır. Hanses mahke- meye gelmemiş, vekili Salvador gelmiştir. Davacı Hasan ile avu- katı İrfan gelmişlerdi. Mahkeme, Hansesin gıyabmda davanm de - wamıma karar verdikten sonra tem- yiz mahkemosinin kararı ile dava- cı hakkında şirket memurları ta- rafından tutulan zabıt okunmuş, bundan sonra Hansesin vekili söz almıştır. Vekil: — Şirket müdürü Hasanı tanı- maz, Kendisinin bu dava ile alâ. kası yoktur. Mesul olacak kimse varsa, zabıt varakasını tanzim & - den ve altına imzasmı atandır, de- miştir. | Bu söz üzerine davacının vekili iddiasmı serdetmiş, müdür sıfatiy- le Hansesin mesul tutulması lâzım, geldiğini sövlemiştir. Mahkeme, icabimi düşünmüş,| * karar verilmek üzere muhakeme 18 Şubat pazartesi günü sabahına bırakılmıştır. Ü Güneşte lekeler Berlin, 9 (A.A) — Berlin rasat- hanesi, güneşin garb kısmında, genişliği 70,000 kilemetre tahmin edilen bir leke görmüştür. Bu le- ke, senelerdenberi müşahede olu- nanların hepsinden büyüktür. kemancı Kraysler Friç Viyana, 9 (A.A)— Uzak Şark- ta bu defa bir turne yapmış olan kemancı Fritz Kraysler, san'at ve hayırseverliğinden ötürü, Avus - turya “Merit,, nişanile taltif edil- miştir. Biberciler tröstü Londra, 9 (A.A) — Biberciler sendikasının çok fazla mikdarda biberi toptan piyasaya dökmemek için elinde kâfi derecede para bu- lunduğa zannedilmektedir. Sendi ka iki milyon sterling tahmin olu- nan b'ber stoklarımı hdncuı sa - tacaktır. kâtibler dahi alınmamıştı. “Bu gizlilik, bu dil bağlılık ne- ye?,. İngiliz gazetesi bundan sonra, Versay muahedesinin — Fransaya verdiği faizi ileri sürerek, Alman- yanm muahedeye rağmen yeniden silâhlanmasını yazıyor... pa meselelerine karışmaktan dakikada imtina ettiğini — bildir- mektedir... / 9.ŞUBAT — 1838 Mebusların seçi y (Baştarafı 1 inci de) Rey atımı dün saat on yediye kadar sürmüş, ve saat on yedide atıma nihayet verilmişlir. Bundan | sonra salon boşaltılmış, rey tasni- fine başlanmıştır.Tasnif bir saatte neticelenmiş, C. H, F. namzetle- rinin müttefikan kazandıkları an- laşılmıştır. Reye iştirak eden 1625 ikinci müntahibden 290 1 müstakil nam- zet General Refet Beleye rey ver- mişlerdir. Diğer müstakil namzet- ler birer tek rey bile alamamışlar- dır. Dünkü saylav seçiminde kaza- nan müstakil saylavların adları ve kazandıkları rey sayısı şudur: Ankara: Doktor Taptas 1273 i- kinci seçimden ittifakla rey almış- tır. Afyon: Keresteciyan 666 ikin- ci seçimden ittifakla rey almıştır. Antalya: Tayfur Sökmen 590 i. kinci seçimden 588 rey almıştır. Çankırı: Mustafa (eski İstan - bul defterdarı) 412 ikinci seçici tarafından ittifakla seçilmiştir. Denizli: — Eski milli müdafaa Mmüsteşarı General Şefik 707 ikin- €i seçici tarafından ittifakla seçil- miştir. İstanbul: Mütekaid General Refet Bele 1625 ikinci seçiciden Sovyet | Rusyada Merkez Halk komi- serleri seçildi Moskova, 8 (A.A.) — Yedinci Sovyet kongresi tarafından seçilen YERN sesei Ren gUNU Bttt sI VOPIANA- râak 27 kişlik divanını intihab et - | miştir. Bunların arasında Stalin, Kalenin, Voroşilof, Kaganoviç, Lit vinof, Molotof vardır. Merkez icra komitesi reisliği- ne Kalenin ve kâtibliğe de Enukid ze seçilmiştir. Halk komiserleri heyeti şu su - retle teşekkül etmiştir: Reiş Molotof, Dışarı işleri Lit - | vinof, Müdafaa Voroşilof, İçeriiş- leri lagoda, Dışarı ticareti Rozen- göoltz, ağır sanayi Orjenikidze, Or. man Lobof, hafif sanayi Liubimef İaşe Mikoyan, İçeri ticaret Vayt- zer, Ziraat Çernof, Zahire ve hay- van yetiştirme Kalmanoviç, Mü - nakale ve yollar Anereef, Nakli - yat ve su yolları Pakomof, posta ve telgraf Rikof, Maliye Grinko, Mejlauk devlet plânları komis- yonu reisliğine ve Çutskeef de büt çe komisyonu reisliğine seçilmiş - lerdir. Stalinin riyasetinde 31 kişilik de bir teşkilâtı esasiye komitesi ta- yin edilmiştir ki bu komite yeni kanunu hazırlayacak ve projesini Merkez İcra komitesinin önümüz - deki toplantılarından birinde tas- dik için verecektirBu komite azası arasında Molotof, Voroşilof, Ka - ganoviç, Çubar, Litvinof vardır. Sovyetler müthiş silâhlanıyorlar! Berlin, 8 (A.A.) — Karres - pondans politik gazetesi yedinci Sovyet kongretini mevzuubahs e- derek diyor ki: *“Molotof Alman - Sovyet mü- nasebetleri hakkında malüm olan formülü tekrarlamıştır. Bu da gösteriyor ki Moskova hükümeti, içeri siyaset sebeplerile lüzumlu gördüğü hattı hareketini değiş - Yeni çıkan ”4 290 rey almıştır. İzmir: Eski İzmir müstak zedi Halil 1157 ikinci seçid fından ittifakla seçilmişti! Konya: Mütekaid G'J Fuad 1352 ikinci seçici ittifakla seçilmiştir. Kastamonu: Kasta! müdürü Nuri 797 ikinci 348 rey almıştır. 4 Muğla: Eski İzmir meb” tabcı Hüsnü 455 ikinci 967 | “453 rey almıştır. Niğde: Doktor Abrıvlî' kinci seçiciden 503 rey Sıvas: Midhat Şükrü '”' ci seçiciden 768 rey almışt!. Reyler niçin da 3.4 C.H.F. Genel Kâtibli tebliğ olunmuştur: 8 Şubat sabahı başlıya! | “şeçimi yurdun her tarafınd yi ma kadar bitmiştir. Her tifakla C. H. Fırkası pa seçilmişlerdir. Fırkaca gösterilmiyerek müstakil $ lik için boş bırakılmış olan lâyette fırka ikinci münti umumi reislik divanının b& mesinde yazılı maksada bif' | çin reylerini muhtelif — Mi? 1 namzetlere vermişlerdir: kil namzetlere verilen beti her yerde başkadır. Yııgoslavya’dli | muhalif fırkâ | Belgrad, 9 (ALA) — P Hırvat Fırkası Reisi Maçeki / lacak olan yeni saylav muhalefet listesinin başımâ meği kabul dmiıtir iş saatleri indi a cek mi? — y Paris, 9 (A-A) — Meclitliy yanatta bulunan Mesai Bay Jakiye hükümetin kı saatlerinin azaltılmasının uluslararası bir anlaşma B7 de kabil olabileceği mü! bulunduğunu, fakat hangi te olursa olsun ekseriyet zusu ile iş saatlerini den aşağı indirirse hükt mesleğe mahsus olmak M ıJ aa bil bceledik için meclise bir kanun söylemiştir. kitap") Muvaffak Beyin “Yefi ai tebin ders vasıtalarında? adlr kitabı Devlet uı;';ı rafından basılmıştır. vW b kuruştur. Satıldığı yer ı'd kütüphanesidir. VA | nun, Türkiyenin her 15 ' bulunan bayileri vasi tedarik edilebilir. — İngilizce IV Devlet Matbaası taraf tışa çıkarılmıştır. Kî?ı"' vi 65 kuruştur. Satış kıt) kütüpanesidir. V kiyenin her tarafında bayileri vasıtasile tedar bilir. 87 tirmek fikrinde değildi” gh nın müthiş bir ılll"” ması büyük bir ehen dir.