10 Şubat 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

10 Şubat 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam Postası ei Ağ es rod x : e Hilâliahmerin (Japon- Alman-Leh yardımı Yer sarsıntısına uğrıyanlara bulgur tevzi edildi Erdek, 7 (Hususi) — Felâket- zedelere yardım için her gün bu- radon motörlerle erzak ve inşaat malzemesi gönderilmetedir. Bu çalışma ile bütün felâket görenler yakın bir zamanda barındırılacak- tır. Dün adalardan dönen Hilâliah- mer müfettişi Said ile yapılan yar- dımlar hakkında görüştüm. Bana verdiği izahatı aynen yaziyorum: — Hilâliabmer merkezi umumi si yardımlarına (devam etmekte. dir. Bu kere de İstanbuldan Er- değe (10744) kilo bulgur gelmiş! ve Hilâliahmer heyeti marifetiyle tevziata başlanmıştır. Bundan baş ka Hilâliahmer genç dernekleri tarafından, dernek teşkilâtma da-! hil olan ve olmıyan felâket yerle- rindeki ilk mekteb O çocuklariyle diğer felâket gören muhtaçlara el- bise vesair eşya tedarik (ederek yardım etmektedir. Bu maksatla da Hilâliahmer merkezi külliyetli bir para göndermiştir.,, Bugüne kada ( felâketzedelere yapılan her türlü yardımlara ne zaret etmek, onların (o derdlerine ortak olmak ve (o maneviyatlarını yükseltmek için zelzelenin ikinci günündenberi adalarda dolaşan Erdek kaymakamı Esadın göster- diği gayret ve fedakârlık cidden takdir edilmeğe şayandır. Bu me- yanda Hilâliahmer müfettişi Said ve Erdek belediye reisi Selâhattin Yüceli de anmak lâzımdır. “Yakılacak Zenci (Baş tarafı 1 incide) beyaz erkek ve gebe vaziyette bu- lunan karısıdır. Hakkında dolaşan rivayetlerden biri, zencinin evin - de, hayli insan kafaları görünmüş olmasıdır. “Zenciyi line etmek istiyen halk, şimdiden plânmı tasarlamış bulunuyor. Bu plâna göre, zenci - yi, öldürdüğü insanların * evinin bahçesinde yakacaklardır. Yakı - lacak yer, bir muallim mektebi- nin kız kısmı yatakhanesinin kar- şısımdadır, “Simdi şu düşünülüyor. Eğer halk zene'yi yakalamağa baş vu- rursa, muhafızlar halka ateş ede- geler midir?. “Bulgar kabinesi (Baş tarafı 1 incide) Yeni kabinen'n mevkii iktidara geçmesiyle (bir darbei hükümet yapmasma meydan verilmiyen Mi.! ralay Velçef”in küçük zabitlere da- yanarak yeni bir darbei hükümet yapmasından endişe edilmektedir. Son gelen haberlerden dün ve ev- velki gün iki içtima yapan Bulgar garnizon kumandanlarından mü - rekkeb bir heyetin Zlatef kabine - sinde değişiklik yapılmasına karar verdiği anlaşılmaktadır. Bir ecnebi mütehassıs geliriyormuşuz Taymis gazetesinin Berlin rau - habirinin gazetesine bildirdiğine | İ muharebe çıkarsa, i de bir dostluk vardı. Leh milliyet- İ çilerinin reisi olan Pilsudski, 1905| anlaşması (Baş tarafı 1 incide) Almanlarla Lehliler, Ukranyaya el atacakla- rına dair aralarında gizlice anlaş- muışlardır.,, | 1934 de, Tokyoda bir (o “Leh! dostları cemiyeti,, teessüs etmiş ve buna karşılık, Verşovada bir “Ja-| pon mubhibleri cemiyeti, kurul- muştur. İki memleket arasında, filha - kika, 1904 Rus - Japon harbinde de, Tokyoyu ziyaret etmiş, müşte- rek düşman olan Rusyaya karşı, bir silâh arkadaşlığı tesis et- mek için Japon erkâmkharbiyesiy-! le görüşmüştü. Şimdi de, askeri sahadaki münasebetler dimi miştir. Geçen yıl içinde, birçok Japool askeri heyetleri Lehistanı ziyaret etmiştir. Bu ay içinde, (Polonya,, Harbindeki Japon kumandanma “Lahistana ettiği yardımlardan do layı,, Polonia Pestitata nişanın vermiştir. | Son Japon ataşemiliteri Varşo- vadan ayrılırken, gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: İ “.- Leh ordusu, askerlikten an- kıyan herkesin takdirine lâyiktir. | Dünyanın en mükemmel orduları arasında onu da zikredebilirim. Bana çok yüksek bir vazife tevdi edildiği için Japonyaya dönüyo - rum. Orada, işimin başmda bu- lanurken, Leh ordusiyle srkı mü - nasebette bulunacağım.,, Yeni ataşemiliter olan Ceneral Yamavaki daha evvelce de, Var- şovada bulunmuştu. 1920 senesin- de Bolşeviklerle Lehliler muhare- be ederken, bu zat, oradaki Japon askeri heyetine riyaset ediyordu. Sonra, hizmetine mükâfatan, Ja- pon erkânıharbiyesindeki birinci şubenin reisi olmuştu. o Şanshay muharebelerine iştirak etti. Şim- di ise, fevkalâde vazife ile ve ter- fi ile Lehistana geliyor. Ceneral Yamavaki, ilk beyana- tında, “1920 de, Leh askerlerinin gösterdikleri cesarete hâlâ hay- ran,, olduğunu söylemiştir. Bu a- damın böyle fevkalâde vazifeyle Lehistana gelişi iki memleket as- keri münasebetinde yeni bir devre açacağında şüphe bırakmıyor. Lehistanın Tokyo #efiri Mo- seiscki, hükümet reisinin oğludur. Kendisi, son zamanlarda, Mançu-; riye seyahat etmiş, orada bir “Le- histan #sya Bankası,, kurmuştur. Bu zat, Almanya ile oLehistanın Mançuriyi pek yakında tanıya - caklarını söylemiştir. Bu ismi ge - çen devletler, aralarında bir ikti - sadi menfaat birliği kurmağa uğ -| raşmaktadırlar. Japon ordusu için,! Lehistana beş küsur milyon frank kıymetinde çinko siparişi verilmiş- tir. Mitsui Japon tröstü Varşova üniversitesine 800.000 zloti hediye etmiştir. Bu para ile Japonyayı tet kik için bir kürsü ihdas olunmuş. tur. Ingiliz-Fransız konuşması Hariciye nazırı par- Jâmentodan evvel radyoda izahat veremez mi? Konuşma hakkın- da ecnebi gâzete- leri ne diyorlar? İngiliz avam kamarasında işçi fırkası mebuslarından Lensböri, İngiliz - Fransız konuşmaları neti- cesini ilk defa radyoya söylediği için hariciye nazırı hakkında mec- liste şikâyette bulunmuş: “Bunu, önce meclis bilmeliydi. Mecliste buna dair kendisinden sorgu s0 - rulacaktı,, demiştir. Sir Con Simon bunu meclise bir saygısızlık olarak değil, tebliğin ne olduğu anlaşılmak üzere rad- yo müessesesi tarafmdan kendisi- ne yapılmış bir daveti kabul et- mek suretiyle yaptığını söylemiş, sonra, İngiliz » Fransız konuşma- sının Almanyadaki tesirine ve el. do edilen neticeye dair demiştir i kiz “Berlindeki elçiliğimizden öğ- rendiğime göre, Alman hariciye nezareti matbuat bürosu şefi, mat- buat mümessillerine, gönderdiği» miz teklifin, bir anlaşma esası ola- rak tutulacağını söylemiştir..,, » İngilizce Newschroniele gaze- tesi, Londrada Fransız ve İngiliz başvekillerinin konuşmalardan sonra Almanyaya yapılan teklif üzerinde uluslar arası bir sevinç ve hoşnudluk uyandığı yazarak, “Fransanın memnun olduğunu, İ. talşanm diyaseği . kalmadığını. Belçikanın daha fazla memnun öl- duğunu ve İngilterede yalnız infi- rad siyasasını takib edenler tara- fından tenkid yapıldığını, ileri sür. mektedir. Moskovada çıkan “Pravda,, ga. zetesinden “Deyli Herald,, gaze tesine alınmış bir parçaya göre, “bu anlaşmanın neticesi Alman silâhlarınm çoğaltılması ve böyle- ce bir silâh yarışınm meydan al ması,, demek olacaktır. Pravda di- yor ki: “İngilterede iktidar mevkiinde olan mahafil, kısmen, Alman dip- lomasisi tesiri altma girmiş bulu- nuyor.,, Zevk sahibi hırsızlar Hem para, hem kol- leksiyon çalmışlar Glaskow, 10 (A.A.) — Borsa ajanlarından B. Con Holmes'in, dün gece, evine giren hırsızlar bin- lerce sterlin lirasından başka, Van Dayk - Van Dycke - imzalı üç tab- lo, Çin fağfurlarından ve İran ha- lılarından mürekkeb birer de kıy- metli koleksiyon çalmışlardır. Hır- ! sızların, çaldıkları eşyayı seçmek Bütün bunlar, Almanya, Japon- ya ve Lehistanın © ayni müşterek gayeler için nasıl elele verdikleri. İ ni göstermektedir. | göre Almanyanın maden sanayii Alman askeri heyeti| sabık rüesasından Fon Gerten Türkiyenin Ökonomi Bakanlığı birinci müşavirliğine tayin olun muştur, Bugünlerde İstanbula gelecek olan Fon Gerten Türkiyenin sa - nayileşme plânınm tatbikatma ne- zaret edecektir, Varşovada Varşova, 9 — Yüksek rütbeli! Alman zabitlerinden General Fon Golvis, kaymakam Krüyer, ve bin-| başı Fors Varşovaya varmışlardır! Alman askeri heyeti Tehistanda uzun müddet kalacaktır. Lehistan hususunda gösterdikleri itinadan, nefis eserler mütehassısı oldukla- rı anlaşılmaktadır. şirovski Alman zabitleri şerefine bir öğle ziyafeti vermiş, yemekte General Kapşinski ve diğer yüksek rütbeli Leh zabitleri hazır bulun. muşlardır. Alman zabitleri ilk defa olarak Varşöovanın askeri müesseselerini, bu arada Gruçan'daki süvari har- ini umumiye reisi Den:| biye mektebini gezmişlerdir. Alli di, Ingiltere Uluslararası Kuru- mu için ne sarfediyor İngilterenin kendi başına, yal- nız kendi işleriyle uğraşması siya» sasını güden İngiliz gazetelerin. den biri, İngiliz başvekilinin A-| merikaya gidiş masraflarını ileri sürerek bunun 1.208 sterlin tuttu- ğunu yazıyor. Cenevre uluslar arası kurumu. na azalığı İngiltereye 147,100 ster- İne mal oluyormuş. Buna ilâveteni İngiliz vekillerinin ve memurları. nın Cenevreya gidib geldikçe otel ve yol masrafları 20.444 sterlini! bulduğu yazılıyor. İngilterenin uluslar arası ku- rumuna bu yıl vereceği para daha çok olacaktır. İngiliz vekillerinin ve memur- larmın silâhsızlanma konferansı. na gidişleri o yıl içinde 4.330 ster- line mal olmuştur. Jak Dasa Balat Türk Kültürü Kurumunda bir konferans verdi İki yıldanberi, Türk kültürünün musevi yurddaşları arasında yer - leşmesinde çok faydalı çalışması! olan (Balat Türk Kültürü) kuru - munda cuma akşamı J. Dasa ta» rafından bir konferans verilmiştir. J. Dasa Türk uygurluğu mevzulu bu kanferansında Türk tarihinin yeni esaslarının büyük Atatürk ta- rafından nasıl aydmlatıldığını an- latmış ve Osmanlı tarih tezinin mil leti ihmal ve inkâr etmesine mu- kabil Atatürk'ün tarih tezinin tek mevzu olarak milleti aldığını, o- nu okuduğunu ve onu araştırdığı. nı söylemiştir. Konferans çok ka- labalık olmuştur. Almanlar nikbin (Baş tarafı İ incide) kım muayyen projelerin red veya .| kabulü değil, ancak muayyen bir proğram dahilinde, serbestçe ve müsavat üzere müzakerata giriş - mektedir.,, Bu gazete, Afesibyündei İngilte- re ile Fransanm arasını açmağa çalışmadığmı temin o etmekte ve bilâkis bu devletlerin, silâhlanma mesaili hakkında bir anlaşmanm husulünü temenni hususunda mu- | tabık kaldıklarından dolayı mem- nuniyetini izhar eylemektedir : “Bu suretle, ayni gayeyi güden uluslar arası müzakerelerin daima ilişmiş olduğu ölü noktadan öteye geçebilmek ümüdi hasıl olmuştur . “Bazı yabancı gazetelerin neş « riyatma bakılırsa, bir çok millet - ler Londra programına karşı iti « raz beyan (etmektedirler, Paris, Londra ve Berlinden başka, Ro « manın, Pragm, Varşovanm ve Moskovanın da, bu işin muvaffa- kıyetine çalışmaları gerektir. Bu denlü mütehalif menfaat - lerin telifi, ancak bir itimad, âfa - | bir evin arkasına kadar sü i kiyet ve hulüs havası içerisinde kabili tasavvurdur.,, Iki Yunan gazetesi (Baştarafı 1 inci de) lav namzetliğini koyan ve seçilen İstemat Zehniye hücumla bu za - tın Rum'arı Türkleştirmek yolun - da mesai (o sarfettiğini ve Papa Eftimin bir adamı olduğunu yaz - makta ve Papa (Eftime küfürler savurmaktadır. Proiya gazetesi.de uzun bir baş yazında İstanbul Rumlarmın Büyük Millet (Meclisinde nicin temsil edilmediği sualini sormak - tadır. YO ŞUBAT 1945 Mani , yüzündel Keten helvacımf ş başına gelene. Jj Dün gece bir hiç yü Cümhuriyet caddesinde bir yet olmuş, hamal Ali ismi! keten helva satan Cemal birini bıçakla bacağından, 8 zundan ve karnından ağır # yaralamıştır. Vak'a şudur: Cemal ismindeki keten cı bağıra bağıra mani oku? helva satarken hamal Ali yeri dense buna içerlemiş ve yaklaşarak: — Sesini kes, böyle bağ! Eğer kesmez ve eee vam edersen seni gebertirinki) A miştir., Cemal bu sözlere hiç lek ği memiş, bilâkis sesini daha ” İsi yükselterek avazı o çıktığı * hemen Ali aleyhine uydurdu i maniyi söylemeğe başlamışti”” Bundan büsbütün hidd Ali, Cemalin üstüne atılarak: " a miş ve çektiği kamasinı o © üç kere sapladıktarnı sonra KPA ken polis ve bekçiler tarafi Hayatı 191 e. Saçları dökülen) rN Sin yakalanmıştır. de olan Cemal de kaldırılmıştır. Kanz” Komojen z Saç Eksir! Saçların dökülmesine # peklenmesine mani olur. "14 jen saçların köklerini rir ve besler. Komojen dasıdır. Tabit renklerini P* lâtif bir rayihası vardır. Kanzuk saç eksiri maruf lerle ıtrıyat mağazalarınd8 nur, ALGOPAN: Kırıklık, nezle, baş ve diş ağrıları için en faydalı ilâçtır. Lütfen ismine ve markas! kat,